Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:10

Brainless schreef:
MarlindeRooz schreef:
Jammer dat er een MINDERHEID is die het er niet mee eens is, ik denk dat de rek er uit is wat betreft het aanpassen naar andere culturen. Als mensen het er niet mee eens is gaan ze maar een maandje terug naar hun eigen land of ergens heen waar geen sinterklaas gevierd wordt. Het moet serieus niet gekker worden dat men onze tradities wil veranderen. 8)7

Ja het stamt af van de slavernij, dat lijkt me logisch, maar dat is ook gewoon gebeurd. En tegenwoordig ziet NIEMAND die pieten meer zo, dat begon pas toen ze begonnen te zeuren.

-O- 8)7

Opzich snap ik wel waarom mensen deze opmerking blijven maken. Als mensen blijven zeggen dat ze Marokkaans/Surinaams zijn, terwijl ze in Nederland zijn geboren dan blijf je dit zelf in stand houden.
Laatst nog in Typisch Nederlands, een gozer die zei op de eerste plek Marokko, dan de Islam en dan Nederland, maar later wel klagen over dat hij nog steeds een buitenlander word genoemd. Zet dan Nederland op de eerste plek en noem jezelf geen Marokkaan meer..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:10

MarlindeRooz schreef:
Omdat in de tijd dat het ontstaan is, de knechten vaak donkere mensen waren, die waren als knecht in dienst bij families. Daaruit is zwarte piet ontstaan.

Maar dat is geen slavernij ;)
Een knecht kreeg betaald...
Een Slaaf niet...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:12

Als de knecht al donker was waarom word deze dan zwart van roet?

Denk dat deze knechten "slaven" in hun handjes mogen krijgen dat ze voor de sint mochten werken, reken maar dat deze daar een fijn leven hebben gehad. Kleding, eten, onderdak, geld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:13

Ze verwachten gewoon dat ze hier dezelfde normen en waarden toe kunnen passen als dat ze gewend zijn, dat is wat ik veel zie in mijn omgeving. Helaas, want ik vind dat de Nederlandse meerderheid best open staat voor nieuwe culturen. Nieuwe normen en waarden kunnen voor de Nederlandse cultuur echt een verrijking zijn. Kijk maar naar het eten en bijvoorbeeld de gastvrijheid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:13

Youknowme schreef:

Denk dat deze knechten "slaven" in hun handjes mogen krijgen dat ze voor de sint mochten werken, reken maar dat deze daar een fijn leven hebben gehad. Kleding, eten, onderdak, geld.

En zelfs dat klopt niet... Aangezien de sint kleine zwarte kindjes kocht van de slavernij en ze een vrije keuze hadden van wat ze gingen doen...

MarlindeRooz

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:14

Als deze discussie eerder was ontstaan had ik een onderzoek gedaan naar de herkomst van zwarte piet met mijn profielwerkstuk haha.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het "echte verhaal".

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:15

M_D_H schreef:
Youknowme schreef:

En zelfs dat klopt niet... Aangezien de sint kleine zwarte kindjes kocht van de slavernij en ze een vrije keuze hadden van wat ze gingen doen...

Dus dan hadden ze het toch goed of niet?!

Ailill

Brainless schreef:
M_D_H schreef:
Euhm... De Belgen hebben ons land niet ingenomen hoor... dat waren echt de Duitsers :)
En die hebben ons echt kaaskoppen genoemd... Misschien dat de Belgen begonnen zijn ons zo te noemen, maar de Duitsers hebben het veelvuldig in de tweede wereldoorlog gebruikt tegen ons...

Mijn opa (89) heeft WO II volledig meegemaakt en moest ook voor hun werken (spullen vervoeren met zijn paard en wagen).
En hij kent het scheldwoord kaaskop niet van de Duitsers.
Wel dat hij hen moffen noemde, maar niet dat hij werd uitgescholden voor kaaskop.

Dat woord heeft dus een hele andere oorsprong.

Dus omdat de Duitsers toevallig jouw opa zo nooit hebben genoemd, komt de term niet bij hen vandaan?

Aparte redenatie.

Doef

Ik vind dat zwarte piet ook zwarte piet moet blijven, heb zo'n hekel aan dat gezeur om racisme en die hele Sinterklaas discussie er omheen. Zwarte piet is heel anders bedoeld! Het verhaal is toch dat piet zwart is van de schoorsteen? Handen weg van onze traditie, we komen ook niet aan die van hun. Niks kleurenpiet...

M_D_H

MarlindeRooz schreef:
Als deze discussie eerder was ontstaan had ik een onderzoek gedaan naar de herkomst van zwarte piet met mijn profielwerkstuk haha.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het "echte verhaal".

Lees even mijn eerste bericht :)
Daar staat het echte verhaal, over de bisschop van myra, sint nicolaas en over zijn zwarte hulpjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:16

M_D_H schreef:
Van mij hoeven ze niet weg...
Maar je kunt het prima niet vieren terwijl anderen het wel vieren toch?
En dan hoef je er niks aan te veranderen :)

Dat was tot voor kort ook geen probleem...mits we maar mee logen dat hij wel bestond.

Had op FB bij een vriendin aangegeven (zij vroeg.. wie viert er nog SK dit jaar) dat wij het (zoals altijd) niet vierde.
En je wilt niet weten wat voor reacties ik kreeg van bepaalde mensen.
Sommige die ik zelfs als vriend had, reageerde absurd.

Doordat er nu door bepaalde mensen een punt van wordt gemaakt, zijn er heel veel ineens weer erg tegen andere nationaliteiten en reageren ze heel heftig op alles wat evt tegen ZP zou kunnen zijn.
Wij zijn niet tegen ZP, maar vieren geen SK.
Ik ben dus als landverraadster uitgemaakt, mijn kind heeft bericht gehad dat ik een BLIEB was en dat wij maar moesten oprotten.
Dat mijn kind zich niet hoeft te vertonen bij de intocht waar zij ZP is... want dan zou zij het wel merken....

Waarom moet er gelijk geroepen worden dat mensen die tegen zijn maar moeten oprotten?
Door zo te reageren escaleert de boel en werd zelfs America erbij betrokken.
Gewoon zeggen: Jammer dat je er zo overdenkt, maar we blijven het zo vieren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:17

Youknowme schreef:
M_D_H schreef:

Ik doelde op het woord slaven :)
Maar ze hadden het absoluut hoed voor die tijd...
Hij zorgde voor voedsel, onderdak en een opleiding. Wat in die tijd eigenlijk alleen weg gelegd was voor de geestelijken of de rijken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:18

Ailill schreef:
[
Dus omdat de Duitsers toevallig jouw opa zo nooit hebben genoemd, komt de term niet bij hen vandaan?

Aparte redenatie.

De term kaaskop is al heel oud (van ver voor de WOII).
Wil niet zeggen dat Duitsers het misschien wel/niet genoemd hebben.
Het (scheld)woord stamt af uit de tijd van Napoleon.
https://www.kaas.nl/over-kaas/kaaskoppen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:19

Brainless schreef:
M_D_H schreef:
Van mij hoeven ze niet weg...
Maar je kunt het prima niet vieren terwijl anderen het wel vieren toch?
En dan hoef je er niks aan te veranderen :)

Dat was tot voor kort ook geen probleem...mits we maar mee logen dat hij wel bestond.

Had op FB bij een vriendin aangegeven (zij vroeg.. wie viert er nog SK dit jaar) dat wij het (zoals altijd) niet vierde.
En je wilt niet weten wat voor reacties ik kreeg van bepaalde mensen.
Sommige die ik zelfs als vriend had, reageerde absurd.

Doordat er nu door bepaalde mensen een punt van wordt gemaakt, zijn er heel veel ineens weer erg tegen andere nationaliteiten en reageren ze heel heftig op alles wat evt tegen ZP zou kunnen zijn.
Wij zijn niet tegen ZP, maar vieren geen SK.
Ik ben dus als landverraadster uitgemaakt, mijn kind heeft bericht gehad dat ik een BLIEB was en dat wij maar moesten oprotten.
Dat mijn kind zich niet hoeft te vertonen bij de intocht waar zij ZP is... want dan zou zij het wel merken....

Waarom moet er gelijk geroepen worden dat mensen die tegen zijn maar moeten oprotten?
Door zo te reageren escaleert de boel en werd zelfs America erbij betrokken.
Gewoon zeggen: Jammer dat je er zo overdenkt, maar we blijven het zo vieren.

En dat snap ik ook niet...

Overigens hoef je niet te liegen hoor. Bij ons in de buurt vieren mensen het ook niet, die hebben het er gewoon niet over :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:20

Ik vind het gewoon een beetje raar..
Je mag mensen niet "dik" of "gezet" noemen, maar je mag iemand wel uitschelden voor gratenpakhuis
Als een man veel vrouwen in bed heeft, is het stoer, al een vrouw veel mannen in bed heeft, is het een slet
Een inbreker mag niet in jouw huis komen, maar als ie daar toch is en je doet hem wat, heb jij een probleem
Je mag iemand met een donkere huidskleur niet discrimineren, maar "bleekscheet" of "kaaskop" mag wel
Het moet toch allemaal niet gekker worden...

Eunomia

Wat mijn mening erover is? Dat het in en in triest is dat er mensen zijn die zich hier druk over maken terwijl er zoveel ergere dingen in de wereld zijn. Denk aan de gruweldaden van IS, de MH17 die is neergehaald, natuurrampen, etc. Waar maken deze mensen zich druk om?

Maar goed, deze discussie is er nu eenmaal en haast iedereen heeft er wel een zegje over te doen. Als het Sinterklaasfeest echt met de slavernij te maken zou hebben (blanke baas, zwarte slaven) dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat de zwarte piet een andere kleur moet krijgen, maar dit is helemaal niet van toepassing. De zwarte pieten zijn niet zwart geboren zoals negroïde mensen, maar zijn zwart geworden doordat zij via schoorstenen cadeautjes in de schoenen moesten stoppen, dat weet toch iedereen.

Ik vind dat zwarte piet zwart blijven, het is een traditie en als kind leg je niet de link tussen de slavernij en pieten of tussen negers en pieten écht niet. Over de slavernij krijg je haast niets te horen op de basisschool dus waarom zou je die link dan leggen? De pieten worden alleen als grappige, gekke, lieve hulpjes van Sinterklaas gezien en zijn zwart omdat ze door de schoorsteen komen...

Vind het dan ook erg vreemd dat Gouda nu stroopwafel- en kaaspieten doet.. Moet ik nu ook maar gaan demonstreren omdat ik me beledigd voel als kaaskop? 8)7

Als die mensen die zo lopen te zeiken over dit kinderfeest nou eens even in de zak van Sinterklaas mee gaan naar Spanje, kunnen wij hier tenminste op een normale en prettige manier ons Sinterklaasfeest vieren. :evaw:

Youknowme

Persoonlijk Brainless vind ik dat voor je kindjes erg sneu... Iedereen in de klas krijgt kadootjes van sinterklaas en die van jou niet. Snap niet zo goed waarom je je kindjes ermee pakt.
Mn moslima collega hoort het ook niet te vieren, maar omdat haar kindje in Nederland opgroeit viert ze het speciaal voor hem en vind dat super van haar!

Maar is natuurlijk je eigen keuze en weet natuurlijk ook niet hoe jij het hebt opgelost met je kids.

M_D_H

Brainless schreef:
Ailill schreef:
[

Aparte redenatie.

Ik hen overigens ook niet gezegd dat het door de Duitsers verzonnen is ;)
ik zei dat het door ze gebruikt was...
en dat dat, met de lading van WOII er achter, voor sommige mensen ook als racistisch en discriminerend kan worden gezien :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:22

Gelukkig zie ik het hier in het oosten nog niet zo snel gebeuren dat er gekleurde pieten komen. :7 Die gekkigheid doen ze hier niet aan.

Ik kijk zelf gewoon met erg veel plezier terug op mijn sinterklaastijd, ik heb een 8 jaar jonger zusje dus ik volgde het sinterklaasjournaal / de club van sinterklaas nog erg lang omdat zei nog geloofde. Ik zou het zo ontzettend zonde vinden als er "roet" in het eten word gegooid door een MINDERHEID.

Dit land is democratisch toch?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:22

Het maakt toch geen reet uit hoe het ooit is ontstaan. Het gaat toch om wat het nu betekent. Een lieve oude man die kindertjes leuke cadeaus geeft en hij krijgt hulp van zwarte pieten. Wat ook nog eens erg praktisch is want niemand herkent ze.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:23

Brainless schreef:
Ailill schreef:
[

Aparte redenatie.

Ik bekend, daarom vond ik je redenatie ook zo opmerkelijk ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:23

Youknowme schreef:
M_D_H schreef:

M_D_H schreef:
Ik doelde op het woord slaven :)
Maar ze hadden het absoluut hoed voor die tijd...
Hij zorgde voor voedsel, onderdak en een opleiding. Wat in die tijd eigenlijk alleen weg gelegd was voor de geestelijken of de rijken...

Sinterklaas komt (waarschijnlijk) van de Bisschop uit Myra, over hem is eigenlijk niets bekend.
Maar kocht zeker geen zwarte slaven kindjes op.
Citaat:
Sint-Nicolaas komt oorspronkelijk niet uit Spanje. Hij was bisschop van Myra, een havenstad in het huidige Zuidwest-Turkije. Over zijn leven is weinig bekend. Volgens de overlevering overleed hij op 6 december 343. Na zijn dood deden er verhalen de ronde over de wonderen die hij zou hebben verricht en werd hij heilig verklaard.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:27

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:29

Vin het ook triest dit, hoe het nu gezien word... Daar gaat het idd om! Zwart blijft lekker zwart. En ik vraag me dan ook af hè... Die hulpjes van de kerstman, zijn dat dan geen zogenaamde "slaven"? Terwijl die precies hetzelfde werk doet als zwarte piet? Maar omdat die blank zijn is het allemaal normaal volgens de mensen die tegen ZP zijn. Waar gaat dit over?
Laatst bijgewerkt door Doef op 17-10-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:30

Dat 'terug naar eigen land' mag ook wel eens mee gestopt worden. Er zijn ook zat blanke Nederlanders met Nederlandse overgrootouders die het er niet mee eens zijn. Daarnaast gaat racisme niet over wat de meerderheid vind, het gaat er juist over dat de meerderheid leert luisteren naar wat ze onbewust de minderheid aandoen.