Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:05

chevax schreef:
Ik lees hier genoeg voor en tegen, dus wat dat betreft is je opmerking beetje flauw. En ik denk dat je meteen zelf onbedoeld de kern raakt: altijd dat kleuren-gedoe. "Oh, jij denkt anders" Ja, maar jij hebt niet hetzelfde kleurtje als ik".

Noem het maar 'kleurengedoe' Dat 'kleurengedoe' ligt te diep, zoals blijkt, om het 'gedoe' te noemen. Als ik hier lees 'juist leuk om voor zwarte piet uitgemaakt te worden' krab ik mij toch wel achter de oren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:05

Vind het van de AH nogal onhandig naar buiten gebracht.
Onder de winkels zijn er een hoop zelfstandig ondernemers die ook "achter"zwarte piet staan.

Ik weet niet hoe het zit met de hema, maar vind het daar al helemaal een stomme zet. Ze willen "Oud"hollands over komen en het sinterklaasfeest is dan ook een Hollandse traditie

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:06

Citaat:
Ik ben opgegroeid met zwarte piet en het is bij mij werkelijk nooit maar dan ook nooit opgekomen dat door het Sinterklaasfeest donkere mensen minder zouden zijn, laat staan slaafjes. Zwarte Piet is (of inmiddels beter gezegd was) volgens mij voor veel kinderen ras-loos; gewoon Zwarte Piet. Ik vind het zwaar overdreven, deze discussie

Nee, natuurlijk kwam dat niet in je op. :)

Jij bent kind, je hebt nog geen waardeoordeel, je vindt inderdaad Piet tof met zijn gekke grapjes en snoep!

Het zijn de zwarte medelanders, die het niet prettig vinden om Piet genoemd te worden, omdat zij WEL WETEN dat Piet voortkomt uit een racistisch verleden.

Het gaat er dus niet om of kinderen in Piet een slaaf zien want dat doen ze niet, ze zouden het ook wel accepteren als er voortaan een handvol levensgrote M&M's met pepernoten gooide (dat beeld krijg ik altijd bij kleurpieten. :+ ) het gaat erom of zwarte mensen er een slaaf in zien, een overblijfsel van een verleden waarin zij wel degelijk minderwaardig werden gezien.

Grappig detail dus: voor kinderen zou het geen bal uitmaken als Pieten geen Pieten meer waren. Voor ons, volwassenen die geeneens meer geloven is het blijkbaar onwijs belangrijk dat onze kinderen precies dezelfde flauwekul voorgeschoteld krijgen als wij vroeger.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:06

Sleeper schreef:
chevax schreef:
Ik lees hier genoeg voor en tegen, dus wat dat betreft is je opmerking beetje flauw. En ik denk dat je meteen zelf onbedoeld de kern raakt: altijd dat kleuren-gedoe. "Oh, jij denkt anders" Ja, maar jij hebt niet hetzelfde kleurtje als ik".

Noem het maar 'kleurengedoe' Dat 'kleurengedoe' ligt te diep, zoals blijkt, om het 'gedoe' te noemen. Als ik hier lees 'juist leuk om voor zwarte piet uitgemaakt te worden' krab ik mij toch wel achter de oren.

Ja, ik vind dit echt "gedoe" Ik zal nog een stapje verder gaan: ik vind het overtrokken, overdreven en gezocht "gedoe". Een groter woord kun je hier toch niet gebruiken dan gedoe.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:08

chevax schreef:
Ja, ik vind dit echt "gedoe" Ik zal nog een stapje verder gaan: ik vind het overtrokken, overdreven en gezocht "gedoe". Een groter woord kun je hier toch niet gebruiken dan gedoe.

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn dat het overdreven en overtrokken is. ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:09

randalinpony schreef:
Citaat:
Ik ben opgegroeid met zwarte piet en het is bij mij werkelijk nooit maar dan ook nooit opgekomen dat door het Sinterklaasfeest donkere mensen minder zouden zijn, laat staan slaafjes. Zwarte Piet is (of inmiddels beter gezegd was) volgens mij voor veel kinderen ras-loos; gewoon Zwarte Piet. Ik vind het zwaar overdreven, deze discussie

Nee, natuurlijk kwam dat niet in je op. :)

Jij bent kind, je hebt nog geen waardeoordeel, je vindt inderdaad Piet tof met zijn gekke grapjes en snoep!

Het zijn de zwarte medelanders, die het niet prettig vinden om Piet genoemd te worden, omdat zij WEL WETEN dat Piet voortkomt uit een racistisch verleden.

Het gaat er dus niet om of kinderen in Piet een slaaf zien want dat doen ze niet, ze zouden het ook wel accepteren als er voortaan een handvol levensgrote M&M's met pepernoten gooide (dat beeld krijg ik altijd bij kleurpieten. :+ ) het gaat erom of zwarte mensen er een slaaf in zien, een overblijfsel van een verleden waarin zij wel degelijk minderwaardig werden gezien.

Grappig detail dus: voor kinderen zou het geen bal uitmaken als Pieten geen Pieten meer waren. Voor ons, volwassenen die geeneens meer geloven is het blijkbaar onwijs belangrijk dat onze kinderen precies dezelfde flauwekul voorgeschoteld krijgen als wij vroeger.

Maar wordt het probleem nu niet groter gemaakt dan het is? Iemand met rood haar werd vroeger waarschijnlijk vuurtoren genoemd, ik was een lange lantaarnpaal en iemand met een beugel was beugelbekkie. Waarom is het dan zo erg als iemand op straat "Piet" wordt genoemd? Vanwege een racistisch verleden? Dat wordt er toch aan de haren bijgesleept?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:11

randalinpony schreef:
Citaat:

Ja, want die zwarte medelanders komen nog uit de tijd van de slavernij en TS heeft geen recht van spreken want ze is nog jong :+ :+
Kansloos.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:18

Ik vergelijk het perspectief van een kind met dat van een zwarte.

Ging dus niet over TS persoonlijk. Was blijkbaar niet duidelijk. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:18

En waar blijft de "zwarte" nu die vind dat een blanke goedheiligman te ver gaat en getuigd van discriminatie want hij kan ook zwart zijn??? Nog even en we leven in een dictatuur van anderen(als we dat al niet doen) waar we niets meer mogen en kunnen. Eenheidsworst in de hele wereld en geen uitzondering voor tradities. Ik vind het nog steeds belachelijk dat er zo'n gedoe over is ontstaan. Natuurlijk zijn onze verre voorouders schuldig aan de slavernij en apartheid maar als je een goede school hebt gehad dan weet iedere Nederlander dat en ook dat het nooit weer mag gebeuren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:19

Ik vind dat de discussie er veel te hard ingebeukt is; jij bent vóór zwarte Piet DUS racist.
Mijn mening is dat er een interessante historie achter zwarte Piet zit die best gediscussieerd mag worden, maar het is meteen weer jullie<>wij.

En dan nog iets, met het weghalen van zwarte Piet los je niet ineens racisme op ofzo.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:20

Was de Sint niet een Turk of zo?

En de kans dat Jezus een blondje was is ook vrij klein, was een voorouder van de Palestijnen. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:21

randalinpony schreef:

Dan nog heeft de huidige zwarte de slavernij niet meegemaakt en gaat je vergelijking niet op.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:22

Volgens mij ligt het dieper...
die hele multi culti wordt door je strot geduwd.
Het woord discriminatie blijft om je oren vliegen.... terwijl veel Nederlanders ervaren juist gediscrimineerd te worden...
D zogenaamde positive discriminatie zorgt voor ongelijke behandeling....

Iemand mag met een isisvlag zwaaien, terwijl zwarte piet "weg" moet omdat dat onvriendelijk is.

Het gevoel dat Nederland steeds minder Nederland is.
Nu de traditie moeten veranderen omdat anderen discriminatie roepen.
het is een druppel....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:23

Nic schreef:
Ik vind dat de discussie er veel te hard ingebeukt is; jij bent vóór zwarte Piet DUS racist.
Mijn mening is dat er een interessante historie achter zwarte Piet zit die best gediscussieerd mag worden, maar het is meteen weer jullie<>wij.

En dan nog iets, met het weghalen van zwarte Piet los je niet ineens racisme op ofzo.

Overigens zeg ik dat nergens, wel dat bepaalde mensen ervaren dat zwarte Piet beledigend/racistisch is.

Wat iets heel anders is.

Goof, dus een Jood mag ook niet zeuren als er een anti-Joodse traditie wordt gehandhaafd (zoals antijodenleuzen in het Ajaxstadion), want hij is zelf niet vergast?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:26

Ik snap eigenlijk sowieso niet wat die kleur te maken heeft met slavernij. Er waren ook witte slaven. Piet werkt met de sint, niet voor de sint, en als je naar die kinderseries kijkt dan is daar helemaal niets wat ook maar doet denken aan slavernij..
Juist in een multiculturele samenleving is het toch leuk als je niet alleen blanke bekendheden hebt, maar ook donkere?
Daarnaast zijn er idd echt geen mensen meer die de slavernij hebben meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-10-14 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:28

randalinpony schreef:

TS ben ik en ik ben 26, ben ik nog een kind? Wat een eer _/-\o_

Maar ik vind de hele discussie interessant, gewoon om te lezen hoe iedereen er over denk.
Ik heb er géén duidelijk standpunt in en lees daarom graag wat jullie vinden en ook waarom jullie dat vinden..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:28

Het ligt inderdaad dieper dan het kleurtje van Piet. Wij hebben het idee dat we ons proberen aan te passen aan de gewoontes en tradities van anders gekleurde Nederlanders. Aan de andere kant worden onze tradities overboord gegooid.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:31

sneeuwpop schreef:
Volgens mij ligt het dieper...
die hele multi culti wordt door je strot geduwd.
Het woord discriminatie blijft om je oren vliegen.... terwijl veel Nederlanders ervaren juist gediscrimineerd te worden...
D zogenaamde positive discriminatie zorgt voor ongelijke behandeling....

Iemand mag met een isisvlag zwaaien, terwijl zwarte piet "weg" moet omdat dat onvriendelijk is.

Het gevoel dat Nederland steeds minder Nederland is.
Nu de traditie moeten veranderen omdat anderen discriminatie roepen.
het is een druppel....

Wie zegt dat je met de isisvlag kan zwaaien?
Als je het nieuws had gevolgd had je meegekregen dat er in denhaag demonstraties waren en dat er mensen zijn opgepakt die de Hitler groet deden, met de isisvlag zwaaiden?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:32

Het is beledigend om aan te geven dat men het bestaan van racisme niet ontkent maar wel vervolgens wil gaan vertellen dat zwarte piet geen racisme is. Dit terwijl niemand hier ooit racisme heeft meegemaakt door overheidsbeleid, geïnstitutionaliseerde culturele, sociale, economische en medische praktijken en tijdens interpersoonlijk contact hier in Nederland waardoor jij als een minderwaardig persoon bent behandeld. Bepalen wat wel en niet aangekaart moet worden door niet blanke mensen die dit wel elke dag moeten overleven, is neerbuigend en toont aan dat men eigenlijk geen idee heeft van wat racisme eigenlijk is.

De meningen van duizenden, dan wel niet miljoenen zwarte mensen die iedere dag met racisme te maken hebben bagatelliseren spreekt van pure arrogantie en onwetendheid. Deze discussie haalt werkelijk het slechtste uit mensen naar boven, ongelofelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:32

Volgens mij is een van de dingen die discriminatie in de hand werkt juist het bij iedere grap/karikatuur/afbeelding van iemand met een huidskleur direct over racisme en discriminatie te beginnen, Als die zwarte piet discussie iets heeft veroorzaakt is het meer racisme. Je hebt iets genomen wat voor 99% van de bevolking eigenlijk nergens mee te maken had behalve pepernoten en daarmee geef je nu een boel mensen een mooie uitlaatklep om hele onaardige dingen te vinden en zeggen over de andere bevolkingsgroep (beide kanten op). Je moet ook niet doorslaan in waar je aanstoot aan wilt nemen, dat je je ergens gekwetst over voelt maakt nog niet per definitie dat je ook gelijk hebt, veel mensen maken zich druk om veel onzinnige dingen.

Onderdrukking en slavernij is niet exclusief voor zwarte mensen ofzo? We maakte elkaar allang tot slaaf voordat we ooit iemand met een ander kleurtje tegen waren gekomen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:34

Ik vind het onbegrijpelijk dat volwassenen hun sentimenten op deze 'kwestie' loslaten!

Laat kinderen er met elkaar over praten en laat kinderen kiezen...
Kinderen zijn veel beter in staat om mee te voelen met mensen die zich door deze te ouderwetse traditie van 'zwarte piet' eventueel gekwetst voelen. Reken maar als je aan kinderen de achtergrond van onze kwetsende, onterende historie vd slavernij uitlegt, dat zij heel genuanceerd zullen reageren, kinderen wel! Plus, ....kinderen houden van kleuren, zoveel mogelijk kleuren! Kinderen willen niet kwetsen. Tenminste, echte kinderen dan!

chevax

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:46

Maar om dingen als Isis hier nu bij te betrekken vind ik weer naar de andere kant doorslaan. Of het dat "wij" niet meer onszelf kunnen zijn in Nederland.

Niet alles hoeft te worden bediscussieerd (is dat eigenlijk een woord :-) ) en correct zijn om het correct zijn gaat ook te ver. Zwarte Piet is Zwarte Piet, de kerstman is de kerstman en morgen is er weer een nieuwe dag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:58

Marin_ka3 schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat volwassenen hun sentimenten op deze 'kwestie' loslaten!

Laat kinderen er met elkaar over praten en laat kinderen kiezen...
Kinderen zijn veel beter in staat om mee te voelen met mensen die zich door deze te ouderwetse traditie van 'zwarte piet' eventueel gekwetst voelen. Reken maar als je aan kinderen de achtergrond van onze kwetsende, onterende historie vd slavernij uitlegt, dat zij heel genuanceerd zullen reageren, kinderen wel! Plus, ....kinderen houden van kleuren, zoveel mogelijk kleuren! Kinderen willen niet kwetsen. Tenminste, echte kinderen dan!

In je eerste zin zeg je dat volwassen hun sentimenten niet los moeten laten op deze kwestie en in je tweede alinea zeg je juist van wel? Alleen de helft vertellen die volgens jouw gelijk heeft is toch net zo goed je sentimenten erop loslaten :?
Kinderen zijn trouwens helemaal niet zo lief, ze pesten elkaar immers gewoon de school uit :o?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:08

Als we kleuren pieten krijgen lijkt me ook wel weer vrolijk een paarse piet en een rode een oranje een gele en een zwarte. Lijkt me wel vrolijk. Ook voor de kinderen

aan de andere is het ook wel weer zonde dat het orginele verhaal van sint nicolaas hierdoor vergeten wordt. Onze goede sint bevrijde immers de (zwarte) kinderslaven en gaf hun een betaalde baan als knecht. Vandaar dat hij ook bekend staat als kindervriend. En hiervan komt ook de traditie zwarte piet. En piet word dus gewoon betaald en is dus geen slaaf

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:11

Hoe gaan we dan in godsnaam die kleuren verklaren? :?

" Sommige mensen stoken stoepkrijt in plaats van hout " :')