Citaat:
Ik ben opgegroeid met zwarte piet en het is bij mij werkelijk nooit maar dan ook nooit opgekomen dat door het Sinterklaasfeest donkere mensen minder zouden zijn, laat staan slaafjes. Zwarte Piet is (of inmiddels beter gezegd was) volgens mij voor veel kinderen ras-loos; gewoon Zwarte Piet. Ik vind het zwaar overdreven, deze discussie
Nee, natuurlijk kwam dat niet in je op.
Jij bent kind, je hebt nog geen waardeoordeel, je vindt inderdaad Piet tof met zijn gekke grapjes en snoep!
Het zijn de zwarte medelanders, die het niet prettig vinden om Piet genoemd te worden, omdat zij WEL WETEN dat Piet voortkomt uit een racistisch verleden.
Het gaat er dus niet om of kinderen in Piet een slaaf zien want dat doen ze niet, ze zouden het ook wel accepteren als er voortaan een handvol levensgrote M&M's met pepernoten gooide (dat beeld krijg ik altijd bij kleurpieten.

) het gaat erom of zwarte mensen er een slaaf in zien, een overblijfsel van een verleden waarin zij wel degelijk minderwaardig werden gezien.
Grappig detail dus: voor kinderen zou het geen bal uitmaken als Pieten geen Pieten meer waren. Voor ons, volwassenen die geeneens meer geloven is het blijkbaar onwijs belangrijk dat onze kinderen precies dezelfde flauwekul voorgeschoteld krijgen als wij vroeger.