Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:45

no
Laatst bijgewerkt door hoi op 19-10-22 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:56

Finliox schreef:
Niniane schreef:
Jij kan in alles discriminatie zien omdat je zo te zien vrij weinig af weet van racisme.

Iedere blanke mens moet zich echt schamen als hij/zij zich gediscrimineerd voelt om huidskleur en etnische verschijning. :r Een blank iemand zal nooit met racisme te maken krijgen en doen alsof wij het net zo moeilijk hebben is echt van de zotte.

Dat ze de scènes hebben veranderd kan ik zeker in komen. Het woord n*ger vind ik niet kunnen. Mensen in Nederland denken dat zij tolerant zijn en dat iedereen hier welkom is. Ondertussen weet men hier vrijwel niks af van racisme en wil het niet leren ook. Een cursus racisme voor dummies is voor de gemiddelde Nederlander hard nodig. :\

Even het dikgedrukte, heeft verder niks met jou te maken.

Zwarte mensen onder elkaar gebruiken neger of nigger voordurend, maar owee als een blank iemand het gebruikt. Dan zijn wij meteen racistisch kl**tzakken, die zwarte mensen als minderwaardig beschouwen. Zwarte rappers hoor ik voordurend 'niggah' roepen. Dat is toch ook raar? Als je als zwart iemand niet wil dat een blank iemand je neger noemt, moet je het zelf ook niet gebruiken.

Ik kan echt woest worden om discriminatie, daar niet van. Maar onze cultuur wordt voordurend aangepast door buitenlanders omdat zij verzinnen dat iets racistisch is. Geen Nederlander die zwarte piet als slaaf ziet. Zwarte piet helpt Sinterklaas met pakjes brengen. Ze geven kinderen pepernoten en zorgen voor het paard van sinterklaas. Toevallig zijn ze zwart, maar dat kwam toch van het roet van de schoorsteen?

Mensen raken verwend, iedereen komt zijn rechten halen zelfs als die nergens over gaan. Je verzint iets onbenulligs, je maakt het groot en dwingt zo iets af. Alles is tegenwoordig racistisch of sexistisch of beledigend. Mensen kunnen gewoon niks meer hebben. Eerder een een cursus 'je moet je niet voordurend aangesproken voelen om niks' voor dummies. Die kan zowel Nederlander als buitenlander gebruiken.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:01

Sjors en Sjimmie hetzelfde verhaal. Suskes.
Kwam tegen dat Tom&Jerry ook racistisch zijn. De scenes met de zwarte huishoudster en de bezem zijn de gewraakte scenes.

Raponsje

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:14

Uit mijn eigen ervaring merk ik juist dat donkere mensen racistischer zijn naar blanke dan andersom.

Blanke mensen lopen heel erg op hun tenen, terwijl donkere mensen zijn regelmatig uitlaten tegenover blanke, maar owee als je eens een opmerking terug maakt, ook al is het een onschuldig grapje.
Dan ben je de racist.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:23

Niniane schreef:
Jij kan in alles discriminatie zien omdat je zo te zien vrij weinig af weet van racisme.

Iedere blanke mens moet zich echt schamen als hij/zij zich gediscrimineerd voelt om huidskleur en etnische verschijning. :r Een blank iemand zal nooit met racisme te maken krijgen en doen alsof wij het net zo moeilijk hebben is echt van de zotte.

Dat ze de scènes hebben veranderd kan ik zeker in komen. Het woord n*ger vind ik niet kunnen. Mensen in Nederland denken dat zij tolerant zijn en dat iedereen hier welkom is. Ondertussen weet men hier vrijwel niks af van racisme en wil het niet leren ook. Een cursus racisme voor dummies is voor de gemiddelde Nederlander hard nodig. :\

Met het woord neger is niet zoveel mis. Is afgeleid van negro. Ik gebruik dat woord ook gewoon en laat mijn beste vriendin nou net Surinamer zijn. Nooit commentaar daar op gehad. Maar dat ben ik, ik denk dat als een vreemde het zou zeggen met een negatieve ondertoon de situatie al heel anders is. Maar dat geld voor alles. Mijn beste vriendin noemt mij ook wel eens slet, maar dat mag. Zodra een vreemde dit zou zeggen is het al heel anders

Verder heb je absoluut gelijk, wij blanke mensen zullen in een westerse samenleving niet te maken krijgen met racisme. Wel met discriminatie. Vrouwen zijn, hoe je het went of keert, nog steeds niet altijd gelijk aan mannen bijvoorbeeld. Dikke mensen worden vaak voor dom aangezien en homo's zijn ziek. Maar racisme, nee, dat is vrijwel onmogelijk als blank persoon.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:29

En de kerstman dan.Hij buit de mensen met dwerggroei uit en laat ze hard werken in een speelgoedfabriek en op 25 en 26 december.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:35

Finliox schreef:
Mensen raken verwend, iedereen komt zijn rechten halen zelfs als die nergens over gaan. Je verzint iets onbenulligs, je maakt het groot en dwingt zo iets af. Alles is tegenwoordig racistisch of sexistisch of beledigend. Mensen kunnen gewoon niks meer hebben. Eerder een een cursus 'je moet je niet voordurend aangesproken voelen om niks' voor dummies. Die kan zowel Nederlander als buitenlander gebruiken.

Wat een ontzettend domme -en inderdaad verwende- reactie. Dat zwarte mensen nu eindelijk wat assertiever durven zijn en aandacht vragen voor hun slavernij verleden maakt hen niet "verwend", dat is typisch een reactie van een blanke die gewend is de machtspositie te hebben en er niet veel zin heeft dat zwarten gelijkwaardig worden behandeld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:38

Ik vind persoonlijk ook dat blanke mensen onbewust al discrimineren. Alleen al het woord buitenlander wat hier al vaak voorbij komt.... Die mensen zijn Nederlanders, klaar. Ze wonen hier, dat maakt hen allemaal gewoon Nederlanders, deal with it. Vind het woord buitenlander of allochtoon al denigrerend.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:47

vuurneon schreef:
Papa smurf vond ik anders wel enorm de mensen onderdrukken en maar 1 vrouw daar en wel heel veel smurfen die graag smurfen, ik weet het niet... Beetje aparte situatie >;)

Ik twijfel even aan mijn eigen inschattingsvermogen, ben je nu serieus of niet?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:52

lifaya schreef:
Ik vind persoonlijk ook dat blanke mensen onbewust al discrimineren. Alleen al het woord buitenlander wat hier al vaak voorbij komt.... Die mensen zijn Nederlanders, klaar. Ze wonen hier, dat maakt hen allemaal gewoon Nederlanders, deal with it. Vind het woord buitenlander of allochtoon al denigrerend.

Da's niet helemaal waar, in feite is iedereen, waarvan minstens een ouder in het buitenland geboren is , bij de wet allochtoon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:58

Ailill schreef:
vuurneon schreef:
Papa smurf vond ik anders wel enorm de mensen onderdrukken en maar 1 vrouw daar en wel heel veel smurfen die graag smurfen, ik weet het niet... Beetje aparte situatie >;)

Ik twijfel even aan mijn eigen inschattingsvermogen, ben je nu serieus of niet?

De S is van Sarcasme :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:13

Ailill schreef:
lifaya schreef:

Da's niet helemaal waar, in feite is iedereen, waarvan minstens een ouder in het buitenland geboren is , bij de wet allochtoon.

Dat klopt dat klopt, maar het punt is dat mensen bij voorbaat al het woord allochtoon gebruiken zonder ook maar iets van de de ouders te weten :Y) genoeg mensen met Marokkaanse/Surinaamse/Antilliaanse afkomst die nu de derde generatie zijn hier in ons landje, wat hen gewoon Nederlanders maakt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:29

Als we nu het beestje gewoon bij zijn naampje noemen.
Met buitenlander weet iedereen wat hier bedoelt wordt.
Een chinees is een chinees, een afrikaan een afrikaan.

Gelukkig ben als blanke wel overal veilig :Y)

O en de slavernij.
Obama zit nu in het Witte Huis, gebouwd door slavenarbeiders.
En weet je hoe die slaven op de markt kwamen?
Dat waren stammen die verkocht weren door een andere stam, ja allemaal zwarten.
Laten we het daarbij maar niet gaan hebben over de blanke slaven, stel je voor dat we in het zelfde schuitje zouden gaan zitten.
Sorry, maar door zo naar het verleden te gaan kijken houd je je eigen toekomst tegen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:36

Nikass schreef:
Finliox schreef:

Wat een ontzettend domme -en inderdaad verwende- reactie. Dat zwarte mensen nu eindelijk wat assertiever durven zijn en aandacht vragen voor hun slavernij verleden maakt hen niet "verwend", dat is typisch een reactie van een blanke die gewend is de machtspositie te hebben en er niet veel zin heeft dat zwarten gelijkwaardig worden behandeld.

Ik heb toch geen slaven verhandeld? Waarom moet ik me daar als blank iemand in de 21e eeuw nog steeds iets van aan trekken? Slavernij is voorbij.

Assertief is mooi, cultuur verkloten vind ik persoonlijk toch wat minder mooi. Elk kind leert dat zwarte piet zwart is omdat ze door de schoorsteen gaan, daar associeert de nederlandse bevolking zwarte piet dan ook mee. Zwart als roet. Allochtonen/mensen met families oorspronkelijk uit het buitenland leren dat niet en plakken er meteen het labeltje rasictisch op. Ga dan lekker weg uit Nederland, als ONZE cultuur je niet aanstaat. Niemand die je verplicht hier te blijven.

Zoals ik al ergens eerder heb geschreven; mensenrechten zijn een groot topic. Nee, je mag niet discrimineren. Je mag geen mensen pesten om hun geaardheid. Allemaal dit soort dingen meer. Natuurlijk, doe je niet. Daar zijn we het allemaal over eens. Zwarte piet is zo zwart als roet, niet zo zwart als een slaaf. En dan nog, er waren ook blanke slaven. Nu mag ik me dus ook gediscrimeerd voelen over het feit dat zwarte mensen wel eens zeggen dat blanken niet kunen dansen.

Obama is ook president geworden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:42

Finliox schreef:
Nikass schreef:

Ik heb toch geen slaven verhandeld? Waarom moet ik me daar als blank iemand in de 21e eeuw nog steeds iets van aan trekken? Slavernij is voorbij.

Assertief is mooi, cultuur verkloten vind ik persoonlijk toch wat minder mooi. Elk kind leert dat zwarte piet zwart is omdat ze door de schoorsteen gaan, daar associeert de nederlandse bevolking zwarte piet dan ook mee. Zwart als roet. Allochtonen/mensen met families oorspronkelijk uit het buitenland leren dat niet en plakken er meteen het labeltje rasictisch op. Ga dan lekker weg uit Nederland, als ONZE cultuur je niet aanstaat. Niemand die je verplicht hier te blijven.

Zoals ik al ergens eerder heb geschreven; mensenrechten zijn een groot topic. Nee, je mag niet discrimineren. Je mag geen mensen pesten om hun geaardheid. Allemaal dit soort dingen meer. Natuurlijk, doe je niet. Daar zijn we het allemaal over eens. Zwarte piet is zo zwart als roet, niet zo zwart als een slaaf. En dan nog, er waren ook blanke slaven. Nu mag ik me dus ook gediscrimeerd voelen over het feit dat zwarte mensen wel eens zeggen dat blanken niet kunen dansen.

Obama is ook president geworden.

Slavernij is voorbij, maar je profiteert er nog steeds van over iemand anders zijn rug. Daarom moet je je er iets van aantrekken.

En zwarte piet is gewoon plat blackface, dat wil Nederland misschien negeren maar de rest van de wereld vind het schaamtevol.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:44

echt waar gaat dit heen met de wereld! :n

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:54

Even serieus? Hoe vaak is deze discussie niet al gevoerd? Iedereen voelt zich op zijn of haar teentjes getrapt, Laat elkaar in hun waarden, zo niet blank of gekleurd donder dan op. :Y)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:13

Sjonge... Ik heb me eerst echt even suf zitten piekeren waarom pippi nou in vredesnaam racistisch zou kunnen zijn"....... Maar het kan dus...

Tegenwoordig is het constateren van een verschil al discriminatie. Verschil mag er niet meer zijn.. :n

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:27

Killyenn schreef:
Slavernij is voorbij, maar je profiteert er nog steeds van over iemand anders zijn rug. Daarom moet je je er iets van aantrekken.

En zwarte piet is gewoon plat blackface, dat wil Nederland misschien negeren maar de rest van de wereld vind het schaamtevol.

Als je zeg dat er verschillenden rassen van mensen zijn ben je tegenwoordig al rasictisch bezig, wat pearlie zegt.

En komt dat nou zo zeer door slavernij? Vrouwen verdienen gemiddeld ook minder dan een man.

Nederland doet zo veel dingen die de rest van de wereld schaamtevol vinden. Wij trekken ons over het algemeen niks aan van iemands geaardheid. Heel veel mensen in het buitenland die daar van walgen. Maakt dat het meteen fout dan, dat wij homo's accepteren?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:28

Geweld tegen homoseksuelen is alleen maar toegenomen: http://www.nu.nl/binnenland/3772882/gew ... bbeld.html

Waar ik mij over verbaas en dan neem ik vorig jaar als voorbeeld; een VN-ambassadrice (!!) die aangeeft dat Zwarte Piet wel degelijk racistisch is en niet oké, miljoenen zwarte (en andere) mensen sluiten zich hierbij aan en wij als blanke Nederlanders hebben dan het lef om de kop in het zand te steken?! Nederlanders kunnen over dit onderwerp totaal geen kritiek tolereren en dat is iets waar het schaamrood je van op de wangen hoort te staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:31

Niniane schreef:
Geweld tegen homoseksuelen is alleen maar toegenomen: http://www.nu.nl/binnenland/3772882/gew ... bbeld.html

Waar ik mij over verbaas en dan neem ik vorig jaar als voorbeeld; een VN-ambassadrice (!!) die aangeeft dat Zwarte Piet wel degelijk racistisch is en niet oké, miljoenen zwarte (en andere) mensen sluiten zich hierbij aan en wij als blanke Nederlanders hebben dan het lef om de kop in het zand te steken en kunnen over dit onderwerp totaal geen kritiek tolereren is iets waar het schaamrood je van op de wangen hoort te staan.

Het is inderdaad ernstig hoor, het commentaar van de blanke Nederlander hiérop. Ik ben meningloos, ik vond als kind Sinterklaas fantastisch, kinderen die kennen racisme nog niet. Maar al met al is zwarte piet zo zwart als roet, niet door roet. En die rode lippen en oorbellen zijn typisch zoals negers in die tijd werden afgebeeld. Ook bijvoorbeeld in kuifje

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:07

Die beste VN-ambassadrice stond trouwens wel voor aap toen ze niet begreep dat nederland 2 kerstmannen nodig had en dus totaal het verschil niet weet/wist tussen sinterklaas en de kerstman.

Betreft slavernij verleden. Ja we profiteren daar indirect van. En wat moeten we nu daar mee? Tegen elk persoon die van een slaaf af stamt sorry gaan zeggen? Je kan de mensen van nu niet verantwoordelijk houden voor de daden van hun verre voorouders. Anders zou je tegen een hoop Duitsers kunnen zeggen dat ze vuile moordenaars waren. Maar dat doe je toch ook niet?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:19

Bijna geen een persoon buiten Nederland weet dat wij Sinterklaas hebben en begrijpen er ook geen bal van. Enige reden dat de gemiddelde buitenlander van Sinterklaas weet is omdat, je raadt het al, de hulpjes in blackface gaan en de knecht zijn van een blank iemand.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:46

Sinterklaas is niet blank, Sinterklaas is een turk.

Zo ongeveer heel Nederland komt naar de haven om een Turk en een boot vol donkere mensen te verwelkomen en het is nog niet goed.

Wél ben ik er voor om de pieten alleen flinke vegen in hun gezicht te geven, geen krulhaar en geen rode lippen. Máár het is ook niet de bedoeling dat er alleen blanke pieten zijn, want dat is er weer sollicitatie discriminatie.

Zoiets dus:
Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:06

Sinterklaas is anders zeer blank gemaakt voor ons feestje. In de meeste religieuze portretten is deze man hartstikke getint.