'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:10

Niniane schreef:
funnyhorses schreef:
Ik vraag mij wel eens af of ouders bij zichzelf eens afvragen WAAROM hun kind zich misdraagt?
Vaak is het een tekort aan positieve aandacht wat dan "wangedrag" uitlokt. Als je als ouder je kind op tijd weet te remmen door hem/haar op andere gedachten te brengen is het hele afstraffen niet nodig.
Fatsoenlijke tekst en uitleg naar een kind is vele malen beter dan te verwachten dat een kind zich uit zichzelf goed gedraagt,kind kan zichzelf nou eenmaal niet opvoeden.

Ik spreek nu vooral uit eigen ervaring en wat ik zie bij de kids van mijn zus dus ik ben geen opvoedexpert. Echter worden de kinderen van mijn zus overladen met liefde en zijn het lieve kinderen. Maar ook lieve kinderen gaan grenzen opzoeken. Dit resulteert in een grote mond, slaan, bijten, ruzie zoeken, met dingen gooien. Ik zie mijn zus 9 van de 10 keer de kinderen dan apart nemen, ze even wat flinker vastpakken en op een zachte, haast poeslieve toon zeggen dat mama dat niet leuk vindt. En dan verbaasd zijn als kindlief het daarna vrolijk weer doet?! Mwaah nee dat komt omdat je tegen een kind niet kan praten alsof het een volwassen persoon is (ik heb het over 2 en 4).
Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn zus ook wel is echt flink boos kan worden en de kinderen dan ineens wel de grens snappen. Je hoeft niet negatief te zijn en alles tolereren zorgt er juist voor dat je kind denkt dat veels te veel mag. Immers hebben kinderen geen besef van decorum.

Wel zie ik dat mijn zus en haar partner de kinderen overal mee naartoe slepen omdat ze zelf niet veel willen missen van het leven. Zoveel indrukken werkt zo vermoeiend op zo'n ukkie. Dan heb je het verschil tussen een happy en vervelend kind echt zelf in de hand.

Mijn ouders waren streng maar lieten ons wel kind zijn. En allemaal waren wij relatief brave kinderen omdat de grenzen altijd meer dan duidelijk waren. En ja, soms dan heb je flink boze ouders als je het uit hebt zitten lokken. Niemand heeft er een trauma aan over gehouden en ik kan eerlijk zeggen dat mijn ouders super opvoeders zijn geweest.

Ik ben vele malen strenger dan mijn zus. Bij mij is nee ook echt nee en als je die grens overschrijdt dan ben ik ook echt even flink kwaad. Toch ben ik de lievelings tante en halen ze met alleen mij in de buurt geen gekke fratsen uit.

Wat ik wil zeggen eigenlijk ( :') ); er is een verschil tussen streng zijn en afstraffen.

Thesserd

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:11

Mishandeling? :') In de hoek of in een andere ruimte zitten zorgt er voor dat je als kind enigszins inziet dat het fout was wat je hebt gedaan. Dat lijkt mij alleen maar goed. Uiteraard als ouder zou je het dan wel weer goed moeten afsluiten zeg maar. Dat deden mijn ouders ook altijd :+

Ik zie niet in waarom dat mishandeling zou zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:14

Niniane schreef:
Wat ik wil zeggen eigenlijk ( :') ); er is een verschil tussen streng zijn en afstraffen.

wat versta je eigenlijk over 'afstraffen'?

ik merk dat de meningen hierover verschillen..

voor mij is afstraffen een kind daadwerkelijk een pak rammel gaan geven in plaats van een tik voor de broek, of draai om de oren. natuurlijk gezien komt dat overeen met de opvoedkundige knauw. een pak rammel is in mijn ogen overdone en tegen natuurlijk, je ziet geen moeder of vader dier een jong in elkaar tremmen.. nee, een goed getimede tik of knauw is meer dan voldoende voor de 'schrik'.

of een uur in de hoek zetten in plaats van tien minuutjes.. natuurlijk gezien is het feitelijk dan het 'wegjagen' uit de groep even, waarna het weer terug mag keren als het zich gedraagt.

je gaf bij je zus aan 'stevig vastpakken en poeslief spreken'.. eigenlijk zijn dat twee verschillende dingen.. het kind mag best schrikken dat het even stevig wordt vast gepakt.. dat is ook hetgeen wat de 'indruk maakt'. het poeslieve spreken sugarcoat dat weer, beter kan dan op rustige maar niet 'vriendelijke' (gewoon neutraal of licht 'ontstemd') uitgelegd worden dat dit echt niet kan en de consequentie voor herhaling.. Ik zou dus ook iets 'strenger zijn' (het 'lievelijke' schrappen uit het onderonsje).

mijn overtuiging is echt dat het de 'schrik' van vastgepakt worden plus appart genomen is dat de correctie verzorgd en dat is ook meer dan voldoende..

met stevig vastpakken bedoel ik ook niet dat je vingerafdrukken achterlaat, maar wat steviger dan het handje vasthouden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:14

Mijn opmerking blijft staan. Je hebt ook nog het dagelijks leven zoals werk en school. Dus nee, even ter verduidelijking, die kids zijn grotendeels gewoon in hun eigen omgeving. Maar zoals bij ieder gezin, uitstapjes, feestjes en bezoeken zijn er ook nog en niet alles is geschikt of goeie timing om kinderen mee naartoe te nemen.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:16

Heerlijk weer...................

Sorry, hier gaat zelfs mijn 8 jarige nog wel eens in time out omdat ze onwenselijk gedrag vertoont. Is zowel voor haar als voor mij beter zullen we maar zeggen.
Natuurlijk leg ik daarna wel uit. Alhoewel ik dat bij haar lang niet altijd meer hoef.

Maar als ik kijk naar mijn jarige.....die kan nog echte peuter/kleuter woede aanvallen vertonen en nadat dat niet sucsesvol blijkt als een blad om een boom omslaan en gewoon leuk en gezellig verder gaan.

Ik kan ze beter in time out zetten als ze het mij te bont maken als wat anders hoor.

Idd ik heb als kind wel erger gehad (ben een oude sok van 40+)....

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:17

elenaMM77 schreef:
Niniane schreef:

wat versta je eigenlijk over 'afstraffen'?

ik merk dat de meningen hierover verschillen..

voor mij is afstraffen een kind daadwerkelijk een pak rammel gaan geven in plaats van een tik voor de broek, of draai om de oren. natuurlijk gezien komt dat overeen met de opvoedkundige knauw. een pak rammel is in mijn ogen overdone en tegen natuurlijk, je ziet geen moeder of vader dier een jong in elkaar tremmen.. nee, een goed getimede tik of knauw is meer dan voldoende voor de 'schrik'.

of een uur in de hoek zetten in plaats van tien minuutjes.. natuurlijk gezien is het feitelijk dan het 'wegjagen' uit de groep even, waarna het weer terug mag keren als het zich gedraagt.

je gaf bij je zus aan 'stevig vastpakken en poeslief spreken'.. eigenlijk zijn dat twee verschillende dingen.. het kind mag best schrikken dat het even stevig wordt vast gepakt.. dat is ook hetgeen wat de 'indruk maakt'. het poeslieve spreken sugarcoat dat weer, beter kan dan op rustige maar niet 'vriendelijke' (gewoon neutraal of licht 'ontstemd') uitgelegd worden dat dit echt niet kan en de consequentie voor herhaling.. Ik zou dus ook iets 'strenger zijn' (het 'lievelijke' schrappen uit het onderonsje).

mijn overtuiging is echt dat het de 'schrik' van vastgepakt worden plus appart genomen is dat de correctie verzorgd en dat is ook meer dan voldoende..

met stevig vastpakken bedoel ik ook niet dat je vingerafdrukken achterlaat, maar wat steviger dan het handje vasthouden.

Ik sluit me hier gewoon bij aan. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:27

Ach dat is de Telegraaf had je daar nu echt iets anders van verwacht? :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:30

StalNollie schreef:
Als je zo gaat denken zullen we dan alle zieke zwakke mensen maar aan hun lot overlaten het is nu eenmaal de natuur. Mensen moeten juist stoppen om mens en dier te vergelijken

ik vergelijk geen dieren met mensen.. ik kijk naar de natuur en hoe wij daarin staan.. sorry maar de mens is niets meer of minder dan een zoogdier, een diersoort.. hoeveel wij onszelf ook willen onderscheiden. ik kijk naar waarom wij sommige dingen anders doen en of daar ook een logica in zit.

vele diersoorten helpen zieke en gewonde soortgenoten en verzorgen zij met waartoe zij de mogelijkheden hebben.. Wij hebben de capaciteiten om zorg te bieden op schaal die andere diersoorten niet hebben.. dus een zorgstelsel bouwen om dit te bewaken en medicijn ontwikkeling zodat je het niet steeds hoeft te zoeken is effectief gebruik maken van onze capaciteiten.. dat is gewoon natuurlijk gedrag voor sociaal levende diersoorten. zelfs bij niet perse sociaal levende dieren zie je het soms nog (leeuw die voor een wees prooidier zorgt is al meerdere malen vastgelegd bijvoorbeeld)

echter niet corrigeren of ingrijpen als een jong de ouder tergt of zichzelf in gevaar brengt, dat is wel tegen natuurlijk. of mag een kind gewoon zijn handje in het vuur steken nadat je vertelt heb dat mama daar niet blij van wordt omdat het auwie doet? of trek je het kind dan weg en spreek je het streng toe.. en wat doe je dan als het vervolgens naar gloeiend hete thee grijpt terwijl je al een paar keer gezegd hebt dat het niet mag? lief toespreken? of een tik op de vingers geven, wegtrekken bij het gevaar en streng toespreken waarom mama dat niet weer wil zien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:36

Ik denk eigenlijk dat een straf op zich, op het juiste moment gegeven, sowieso effect heeft.

Zolang de "straf", consequentie, op het precies goede moment wordt gegeven maakt het eigenlijk niet zoveel uit of dat een preek, een time-out of een schop onder de kont is of desnoods een mep met de bezem.

Opvoedkundig gezien is volgens mij de actie van het kind -> timing reactie van de ouder uiteindelijk van veel grotere invloed dan het soort reactie van de ouder. Waarom ik dat denk? Omdat de kinderen die een fysieke straf kregen op het juiste moment (dus begrepen waar die straf op sloeg) dat als net zo terecht ervaren als de kinderen die op een andere manier te horen hebben gekregen dat hun gedrag op dat moment echt maar dan ook absoluut niet door de beugel kon.

Dat zegt voor mij niet meteen dat fysieke straffen meteen kindermishandeling zijn, maar dat het (in veel gevallen in elk geval) ook mogelijk is om een alternatieve manier van het gedrag afstraffen te gebruiken.

Ik kan me echter ook voorstellen dat er kinderen zijn die om wat voor reden dan ook op een bepaald moment letterlijk fysiek uit een bui gehaald moeten worden. En dat dat in bepaalde gevallen alleen mogelijk is door fysiek geweld toe te passen.

Waarbij ik ook meteen wil aangeven dat er ook grote verschillen zijn wat betreft geweld. De een vind een klein tikje of zelfs een brul, waar het kind alleen maar van schrikt en door die schrik uit de agressieve driftbui komt, al onacceptabel geweld. De ander vind het pas onacceptabel geweld als een kind er daadwerkelijk letsel aan overhoudt, fysiek of mentaal. En daar zit ook nog een enorm gebied tussen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:37

Niks mis met een time out.. het enige wat ik wel een vereiste vind is dat het kind een time out krijgt op een neutrale plek. Een gang, trap, bijkeuken.. niet op een slaapkamer. Een kind moet dat als een positieve ruimte ervaren. Niet een plek waar ze heen worden gestuurd als ze iets verkeerds doen. Mijn ouders hebben mij ook wel eens op de trap gezet. Prima, ben er echt niet slechter van geworden.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:38

StalNollie schreef:
Als je zo gaat denken zullen we dan alle zieke zwakke mensen maar aan hun lot overlaten het is nu eenmaal de natuur. Mensen moeten juist stoppen om mens en dier te vergelijken

Tjah,waarom zou je je apenkont niet verloochenen he?! :+
En zieke zwakke mensen aan hun lot overlaten doen we toch ook al??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:38

Sababber schreef:
Niks mis met een time out.. het enige wat ik wel een vereiste vind is dat het kind een time out krijgt op een neutrale plek. Een gang, trap, bijkeuken.. niet op een slaapkamer. Een kind moet dat als een positieve ruimte ervaren. Niet een plek waar ze heen worden gestuurd als ze iets verkeerds doen. Mijn ouders hebben mij ook wel eens op de trap gezet. Prima, ben er echt niet slechter van geworden.

hier was het de gang.. in een oudere boerderij.. Fris!!! was het gauw zat als ik daar op de mat moest zitten hoor (en deuren naar de gang dus mooi dicht)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:39

funnyhorses schreef:
Ik vraag mij wel eens af of ouders bij zichzelf eens afvragen WAAROM hun kind zich misdraagt?
Vaak is het een tekort aan positieve aandacht wat dan "wangedrag" uitlokt. Als je als ouder je kind op tijd weet te remmen door hem/haar op andere gedachten te brengen is het hele afstraffen niet nodig.
Fatsoenlijke tekst en uitleg naar een kind is vele malen beter dan te verwachten dat een kind zich uit zichzelf goed gedraagt,kind kan zichzelf nou eenmaal niet opvoeden.

Ik ben het hier gedeeltelijk wel mee eens. Ik denk dat positieve aandacht veel verschil kan maken maar... mijn schoonzus is gewoon huismoeder... die kinderen krijgen genoeg positieve aandacht... en toch misdragen die kinderen zich ook...

Fatsoenlijke tekst en uitleg moet een kind begrijpen. Ze zijn niet volwassen dus je kunt ook niet op een volwassen manier een gesprek met ze aangaan. De natuurlijke knauw of uit de groep jagen zoals hier boven wordt besproken werkt veel effectiever dan een gesprek waar een kind niks van snapt...

Even iets anders maar wat wel aansluit bij de zogenaamde softere opvoeding.
Tegenwoordig zijn er heel veel kinderen waarbij er ADHD of ADD op jonge leeftijd wordt ontdekt.
Kinderen van onder de 6 jaar krijgen die stempel al opgedrukt. Naar mijn mening krijgt een groot deel van die kinderen die stempel opgedrukt omdat ze geen kind meer kunnen zijn (kleuterklassen met cito toetsen? Kom op zeg) ze kunnen hun ei niet meer kwijt. Daarnaast krijgen ze veel minder aandacht van ouders dan voorheen en als ze al aandacht krijgen moet het liefdevol en goed zijn... immers wil je niet de enige 5 minuten van de dag die je samen met je kind hebt verspillen aan straf of time out.
Er wordt gewoon veels te veel van kinderen verwacht op jonge leeftijd.
Ik ben van mening dat de helft van de kinderen waarbij ADHD wordt geconstateerd gewoon slecht opgevoed zijn en veel te veel moeten presteren.
Anders gezegd... Ze presteren onvoldoende en voldoen niet aan het verwachtingspatroon van een ouder of docent dus krijgt het een stempel.
Al snel zitten ze onder de ritalin en moeten ze braaf zijn... waarbij de helft alleen maar slechter van de ritalin wordt als dat ze voorheen waren.

Ik heb zelf ADHD net als mijn broertje... bij mij is het vorig jaar geconstateerd. Bij mijn broertje 2 jaar terug.
Ik ben 24 en mijn broertje is 16.
Ik slik medicijnen terwijl mijn broertje een concentratieprogramma op de pc volgt.

Ik heb het laatst mijn moeder gevraagd. Of wij als kind echt zo vervelend waren als dat tegenwoordig van ADHDers wordt beweert. En of wij echt zo slecht opvoedbaar waren. Volgens mijn moeder waren wij niet anders dan andere kinderen... wij hadden onze streken maar we waren eigenlijk voorbeeldige kinderen...

Omdat wij wel regels en regelmaat kregen. En de regels werden gehandhaafd met op de gang zitten. Of onze mond spoelen met zeep...

Als we nou eens eindelijk van die softe opvoedingsmethode afstappen en kinderen weer kind laten zijn en minder prestaties van ze eisen dan zouden we de helft minder kinderen met stempels hebben... en ook heel wat minder medicijngebruikers.
Naar mijn mening dan...

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:46

elenaMM77 schreef:
Sababber schreef:

hier was het de gang.. in een oudere boerderij.. Fris!!! was het gauw zat als ik daar op de mat moest zitten hoor (en deuren naar de gang dus mooi dicht)

Ik doel er op dat een kind zich op een slaapkamer niet slecht moet voelen en dat dát de veilige omgeving moet blijven voor een kind. En niet de plek waar ze heen moeten als ze iets verkeerds doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:48

M d h dit is een hele andere discissie en totaal niet van toepassing want daar horen andere meningen weer over die misschien niet aansluiten bij jou theorie erover.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:49

funnyhorses schreef:

Soms heb je daar de tijd niet voor, een consequente opvoeding met duidelijke regels is imo het fijnst voor een kind. Weten waar je aan toe bent geeft een gevoel van veiligheid maar op het moment dat een kind iets doet waardoor bvb zijn eigen veiligheid in gevaar word gebracht ging ik niet heel langdurig tekst en uitleg geven. één keer waarschuwen dat zijn gedrag gevaarlijk was en niet mocht moest genoeg zijn zo niet dan greep ik in(op de trap en even afkoelen/nadenken)
Vroeger had je gewoon te luisteren, tegenwoordig worden kinderen vaak zo bewust gepland en ook vaak één of twee per gezin en soms kunnen die kleine prinsen en prinsesjes werkelijk alles doen wat ze willen. Ik erger me dood aan die tweeslachtige manier van "opvoeden". Het creeert mensen die niet met afwijzingen en teleurstellingen om kunnen gaan in hun latere leven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:49

Als mijn neefje (5,5 jaar) vervelend is en hij luistert niet na een paar waarschuwingen, dan tellen we tot 3 en als hij dan nog niet luistert gaat hij even op de gang.
Alles wordt daarbij uitgelegd, dus hij weet precies hoe of wat.
Meestal is hij enorm overstuur als hij eenmaal op de gang wordt gezet, zodra hij kalmeert wordt hij van de gang afgehaald.
Dan gaan we kort met hem in gesprek over het waarom hij de gang op moest en of hij het begrijpt, vragen we of hij het niet meer doet, moet hij nog even 'sorry' zeggen en dan knuffelen we het af.
We houden ons dus niet aan een bepaalde tijdslimiet zoals je wel eens bij die opvoedprogramma's ziet.
Neefje weet precies wat hij wel en niet mag, probeert uiteraard af en toe wat uit maar weet ook dat hij straf kan krijgen daarvoor.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:55

Hier ook de kinder in de hal gezet onder aan de trap ( voor het hekje naar boven) en even laten nadenken over wat er was gebeurd. Geen vaste tijd daarvoor gezet maar duurde nooit lang. Moet zeggen dat ik voor een klein kind een kwartier wel heel erg lang vind. Ga zelf maar eens een kwartier in je eentje zitten wachten. Nu zijn het pubers en plukken we de vruchten van een duidelijke opvoeding.
Ze krijgen een heleboel vrijheid binnen bepaalde grenzen.
Dus nee ik vind een time out geen kindermishandeling mits het niet te lang duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:15

Het verschil tussen mensen en dieren is dat als een hond een puppy een snauw geeft, deze het leert dat dit ook goed is als hij zelf groot is. Dat denken kinderen dan ook echter is het niet 'gewenst' om andere mensen ook een mep te geven. Als honden elkaar bijten is het natuurlijk gedrag, als mensen elkaar slaan dat mag gewoon niet. Als iemand in de weg staat of continue tegen je aan staat te duwen in de rij voor de kassa dan ga je ook niet slaan.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:17

Doanique schreef:
Het verschil tussen mensen en dieren is dat als een hond een puppy een snauw geeft, deze het leert dat dit ook goed is als hij zelf groot is. Dat denken kinderen dan ook echter is het niet 'gewenst' om andere mensen ook een mep te geven. Als honden elkaar bijten is het natuurlijk gedrag, als mensen elkaar slaan dat mag gewoon niet. Als iemand in de weg staat of continue tegen je aan staat te duwen in de rij voor de kassa dan ga je ook niet slaan.

Nou.... Dat laatste daar valt over te discuseren :+
En nee ik ben als puppy niet geslagen :Y)
Laatst bijgewerkt door beaversrun op 03-10-14 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:17

beaversrun schreef:
Doanique schreef:

Nou.... Dat laatste daar valt over te discuseren :+

:= Je had d'r een terug gekregen hoor! Zie je het voor je, dat je je omdraait en naar iemand gaat staan grommen?

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:25

Vind het ver gezocht van je Doanique,je kunt alles wel gaan doortrekken.
Als het goed is heb je toch net een iets anders denkvermogen,controle een aanpassingsvermogen dan een hond terwijl er eerder een basis is aangegeven.
Daarbij kan de ene je wel duwen maar een ander sla je per direct op z,n smoel... Ligt ook een beetje aan de situatie toch??

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:30

Doanique schreef:

mama hond doet het ook vaak eerst verbaal hoor.. brommen op lage toon.. niet vrolijke spelgeluidjes, nee een duidelijk ontstemde brom. dus niet 'poeslief' uitleggen, maar op ontstemde toon.

honden lopen elkaar ook niet om het minste of geringste te bijten omdat ze een snauw of knauw van mams hebben gehad..

als een hond zich misdraagt in een groep dan wordt het eerst zachtjes kenbaar gemaakt eventueel met brom dat het niet gewenst is.. als dat niet helpt dan staat de 'leider' op en grijpt in met een knauw..

in de rij voor de kassa hoor je ook ontstemmend gebrom als iemand zich misdraagt. en als het de grens van acceptabel voorbij gaat dan staat de manager daar om iemand ter verantwoording te roepen of de winkel uit te zetten.. idem soort opbouw.. in het geval van een roedel kan de leider een hap geven.. in het geval van de winkel kan een persoon met stevige drang door de manager of bedrijfsleider verwijderd worden.. slaan is daar tegen de wet, dus als men dan nog niet luistert dan komt oom agent erbij kijken.. ingrijpen gaat dus op basis van rangorde..

buiten het feit dat de helft aan de kassa dan al jeukende handen heeft, is er niemand die dan maar een mep uitdeelt omdat ze vroeger een tikje gehad hebben voor de broek. dat is niet de plaats van degene die in de rij staan, maar van de verantwoordelijke autoriteit, het winkelpersoneel dus die de orde handhaaft (zoals de leider in een roedel zal doen).

dat volwassenen elkaar 'pijn' doen door een werknemer te ontslaan of in de bajes te gooien of een boete te geven. is een manier van straffen die wij met elkaar als effectief voor volwassenen hebben bedacht.. dat is de 'knauw' geworden.. een kind is echter nog niet zover in zijn ontwikkeling dat een boete opleggen een effectieve correctie is.. het gaat om wat logisch is en wat het gewenste effect geeft.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-10-14 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:31

Uiteraard, maar dan nog wordt het niet geaccepteerd als je iemand zomaar op z'n smoel slaat, hoe jammer dat ook is in sommige situaties :=

Maar bij mij op de basisschool was er een jongetje dat thuis regelmatig een mep kreeg (Was ook echt een rotjong hoor!) en die sloeg ook andere kindjes als het hem even niet zinde, terwijl ik gewoon 'NOUUHOUUU!' deed :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 00:34

Doanique schreef:
Uiteraard, maar dan nog wordt het niet geaccepteerd als je iemand zomaar op z'n smoel slaat, hoe jammer dat ook is in sommige situaties :=

Maar bij mij op de basisschool was er een jongetje dat thuis regelmatig een mep kreeg (Was ook echt een rotjong hoor!) en die sloeg ook andere kindjes als het hem even niet zinde, terwijl ik gewoon 'NOUUHOUUU!' deed :')

lol, nee niet 'nouhou' schreeuwen, want dat mag ook niet.. netjes met de pestkop gaan zitten en uitleggen waarom jij er verdrietig van wordt ;) en fingers crossed dat hij niet halverwege dan over de grond rolt van het lachen..

het is vooral 'het vriendelijke praatje' waar bij mij de nekharen overeind staan, er is totaal geen gevoel voor het kind dat er iets 'negatiefs' gedaan is.. alleen dat mama het niet zo leuk vind.. maar ja als kind vind je ook wel eens niet zo leuk (dus gewoon later nog eens proberen de theepot van tafel te trekken)

en voor mij was het thuis duidelijk hoor, ik mocht niet vechten of andere kinderen een draai om de oren geven.. afstraffen was voor volwassenen niet voor kindertjes om te doen.. dan moest ik maar mijn gram gaan halen bij de juf of meester of zorgen dat hij mij niet kon raken.. En als ik wel een robbertje vocht vond ik het ook normaal dat ik daarvoor straf kreeg.. ik legde totaal geen verband met de opvoedkundige tik.. dat was niet hetzelfde als een robbertje gaan liggen matten