Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:verootjoo schreef:Weten jullie wel wat een scen (zo schrijf je dat) is en doet? Die geeft z'n mening niet, maar adviseert en toetst of aan alle voorwaarden is voldaan. Wat maakt het uit of hij voor of tegen is, hij doet gewoon z'n werkof hij nou voor of tegen is.
Als dat zorgvuldig gebeurt kan dat ok zijn - vandaar mijn vraag. Maar als iemand het als zijn taak ziet om standaard te beoordelen dat er geen sprake is van ondraaglijk lijden ofzo en daarmee mensen van euthanasie afhoudt, dan zou ik daar heel veel moeite mee hebben.
__Sannne schreef:Maaike_Melis schreef:Ik ben gelovig maar ik vind het een vrij lastige kwestie. Toch ben ik in de meeste gevallen tegen. Vooral bij mensen die het leven niet meer zien zitten en vrijwillige euthanasie aanvragen. Waarom iemand laten euthanaseren terwijl iemand die kanker heeft er zo tegen heeft gevecht om te blijven leven, die er graag nog was geweest. Echter vind ik wel dat als je als oudere zo ziek bent en echt niet meer wil dan kan het overwogen worden. Maar als God je leven heeft gegeven dan moet je daar dankbaar voor zijn. Mijn opa was heel erg ziek maar bad ook elke dag tot God. Omdat ik in de meeste gevallen tegen ben stem ik ook voor tegen.
Dit vind ik toch wel zo'n dooddoener. Euthanasie plegen doe je niet zomaar, depressie is net zo goed een ziekte. Waarom die mensen van een (voor hun) uitweg weerhouden, omdat andere mensen wel graag willen leven?
verootjoo schreef:En er zijn zoveel artsen bij betrokken dat hij niet alleen kan beslissen. De een stelt een diagnose een ander kijkt of het klopt en of er echt geen uitzichten op verbetering/genezing zijn etc.
Citaat:Hij gaat echt geen mensen van het idee afpraten en dat kan ook niet, hij staat ook onder controle. En een afwijzing kan ook alleen als iets aantoonbaar juridisch niet goed zit.
Citaat:Je mening geven is is zo'n situatie ook echt not-done. Ben zelf fysiotherapeut en heb ook in een hospice gewerkt waar euthanasie voorkwam. Het is niet zo dat omdat ik tegen euthanasie ben ik die mensen anders ga behandelen
Roodvos schreef:De angel in dit soort voor/tegen discussies zit hem in het feit dat:
- Voorstanders zijn niet per sé voor euthanasie, maar zijn voor keuzevrijheid. Je mag kiezen voor euthanasie, maar het moet niet. Je mag ook kiezen voor ondraaglijk lijden als je (geloofs)overtuiging euthanasie niet toestaat. En door het wettelijk toe te staan, kan je het ook wettelijk netjes regelen en controleren.
- Tegenstanders willen hun mening ook opleggen aan andersdenkenden en zijn dus tegen keuzevrijheid. Euthanasie mag niet, nooit niet, want het Gods wil (even kort door de bocht).
En dat laatste begrijp ik nooit zo goed. Als je nou gelooft dat er een God is, en dat die God zo almachtig is, dan kan die God toch ook heel goed zelf oordelen over de zielen van de overledenen die voor euthanasie hebben gekozen? Waarom wil jij als nietig mensje de taak van een Almachtige overnemen? Eigenlijk vind ik dat heel arrogant.
En begrijp me goed, ik vind het prima dat mensen geloven. Maar leg jouw overtuiging niet op aan een ander.
Ik ben dus voor de keuzevrijheid van euthanasie. Het is een mogen, een verworven recht, geen verplichting.
verootjoo schreef:Roodvos schreef:De angel in dit soort voor/tegen discussies zit hem in het feit dat:
- Voorstanders zijn niet per sé voor euthanasie, maar zijn voor keuzevrijheid. Je mag kiezen voor euthanasie, maar het moet niet. Je mag ook kiezen voor ondraaglijk lijden als je (geloofs)overtuiging euthanasie niet toestaat. En door het wettelijk toe te staan, kan je het ook wettelijk netjes regelen en controleren.
- Tegenstanders willen hun mening ook opleggen aan andersdenkenden en zijn dus tegen keuzevrijheid. Euthanasie mag niet, nooit niet, want het Gods wil (even kort door de bocht).
En dat laatste begrijp ik nooit zo goed. Als je nou gelooft dat er een God is, en dat die God zo almachtig is, dan kan die God toch ook heel goed zelf oordelen over de zielen van de overledenen die voor euthanasie hebben gekozen? Waarom wil jij als nietig mensje de taak van een Almachtige overnemen? Eigenlijk vind ik dat heel arrogant.
En begrijp me goed, ik vind het prima dat mensen geloven. Maar leg jouw overtuiging niet op aan een ander.
Ik ben dus voor de keuzevrijheid van euthanasie. Het is een mogen, een verworven recht, geen verplichting.
Natuurlijk niet; dat ik tegen euthanasie ben betekent toch niet automatisch dat ik vind dat een ander ook geen euthanasie mag?
De vraag was: voor of tegen euthanasie, niet of euthanasie verboden moet worden of niet.
blokje schreef:Orgaandonatie zijn de meningen over verdeeld. Wij zouden dat doen.
Reanimatie ook.
Mijn oma heeft voor haar overlijden laten vast stellen dat ze niet meer gereanimeerd wil worden.
kimmie261 schreef:blokje schreef:Orgaandonatie zijn de meningen over verdeeld. Wij zouden dat doen.
Reanimatie ook.
Mijn oma heeft voor haar overlijden laten vast stellen dat ze niet meer gereanimeerd wil worden.
maar orgaan transplantatie en zeker reanimatie is toch ook ingrijpen op leven en dood,als God dan zou willen dat je niet doodgaat op dat tijdstip dan houdt ie je wel anders in leven toch?
Shadow0 schreef:verootjoo schreef:
Als dat zorgvuldig gebeurt kan dat ok zijn - vandaar mijn vraag. Maar als iemand het als zijn taak ziet om standaard te beoordelen dat er geen sprake is van ondraaglijk lijden ofzo en daarmee mensen van euthanasie afhoudt, dan zou ik daar heel veel moeite mee hebben.
Maaike_Melis schreef:Allereerst uit niet gelovige overtuiging: Wanneer iemand zelfmoord wil plegen door euthanasie, en iemand die kanker heeft en overlijdt zo graag nog even bij zijn familie geweest was, wat is het dan egoïstisch om je eigen leven te beëindigen terwijl iemand anders er zo graag nog geweest was.
Yv_ schreef:Blokje, mag ik vragen hoe jij dan tegenover euthanasie voor dieren staat?
Thanks voor je uitgebreide post. Kan er niet zo makkelijk inkomen omdat ik niet geloof, maar vind het wel super dat je het zo neerzet
MPH schreef:Zou je de keuze van iemand die euthanasie pleegt wel respecteren?