tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:34

Ook ik ben gelovig en ben het eens met Blokje.

Maar toch ben ik enig zins voor het euthanaseren. Dit door mijn ervaringen in de zorg. Ik heb met zware zieke ouderen gewerkt die zo ver weg zijn dat ze niet eens meer een vorm van bewustzijn hebben. Althans, wij mensen denken dat. Ik heb met ouderen gewerkt die alleen maar in bed liggen en er nooit meer uit komen. Die slijten hun leven in bed. Familieleden die niet meer komen en voor altijd maar eenzaam achter blijven. Als ik ooit in zo´n situatie terecht zou komen, dan mogen ze ook aan mijn leven aan eind maken. Maar helaas kunnen die mensen die in zo´n bed liggen, niet meer praten of zeggen wat ze willen. Zo ver zijn ze al heen.

Dus ja ik weet niet goed wat ik moet vinden eigenlijk...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:38

Er staat toch nergens in de bijbel dat je geen dokters mag bezoek?
Tenminste niet dat ik zo weet. Terwijl er wel duidelijk staat dat je een mensen leven niet mag beëindigen.

Maar veel mensen lezen de bijbel anders waardoor er verschillende meningen zijn

blokje

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:45

Orgaandonatie zijn de meningen over verdeeld. Wij zouden dat doen.
Reanimatie ook.

Mijn oma heeft voor haar overlijden laten vast stellen dat ze niet meer gereanimeerd wil worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:46

Blokje, dank voor inzicht in je persoonlijk denken/gevoel over geloof. Net zoals Ayasha Kan ik nog wel vragen stellen over hoe je als gelovige reageert op bepaalde ontwikkelingen maar dan word het toch een geloofstopic. Ik vind het heel erg knap dat mensen zo kunnen vertrouwen en hun leven en beslissingen in handen leggen van een voor mij niet bestaand iets. Mijn ouders waren gelovig maar niet heel erg, ik denk wel dat gelovig of niet komt door het nest waar je in geboren word. Natuurlijk zijn er mensen die op latere leeftijd "God" vinden maar als je vanuit de wieg word geindoctrineerd (zwaar woord maar zo zie ik het wel) dan neem je dat meestal voor waarheid aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:05

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Weten jullie wel wat een scen (zo schrijf je dat) is en doet? Die geeft z'n mening niet, maar adviseert en toetst of aan alle voorwaarden is voldaan. Wat maakt het uit of hij voor of tegen is, hij doet gewoon z'n werk ;) of hij nou voor of tegen is.

Als dat zorgvuldig gebeurt kan dat ok zijn - vandaar mijn vraag. Maar als iemand het als zijn taak ziet om standaard te beoordelen dat er geen sprake is van ondraaglijk lijden ofzo en daarmee mensen van euthanasie afhoudt, dan zou ik daar heel veel moeite mee hebben.

Dat is vrijwel niet mogelijk, gezien alle procedures strak staan beschreven. En er zijn zoveel artsen bij betrokken dat hij niet alleen kan beslissen. De een stelt een diagnose een ander kijkt of het klopt en of er echt geen uitzichten op verbetering/genezing zijn etc. Een scen arts bekijkt puur of de juridisch vastgelegde stappen zijn doorlopen en laat z'n eigen mening achterwege. Hij gaat echt geen mensen van het idee afpraten en dat kan ook niet, hij staat ook onder controle. En een afwijzing kan ook alleen als iets aantoonbaar juridisch niet goed zit.

Je mening geven is is zo'n situatie ook echt not-done. Ben zelf fysiotherapeut en heb ook in een hospice gewerkt waar euthanasie voorkwam. Het is niet zo dat omdat ik tegen euthanasie ben ik die mensen anders ga behandelen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:09

__Sannne schreef:
Maaike_Melis schreef:
Ik ben gelovig maar ik vind het een vrij lastige kwestie. Toch ben ik in de meeste gevallen tegen. Vooral bij mensen die het leven niet meer zien zitten en vrijwillige euthanasie aanvragen. Waarom iemand laten euthanaseren terwijl iemand die kanker heeft er zo tegen heeft gevecht om te blijven leven, die er graag nog was geweest. Echter vind ik wel dat als je als oudere zo ziek bent en echt niet meer wil dan kan het overwogen worden. Maar als God je leven heeft gegeven dan moet je daar dankbaar voor zijn. Mijn opa was heel erg ziek maar bad ook elke dag tot God. Omdat ik in de meeste gevallen tegen ben stem ik ook voor tegen.

Dit vind ik toch wel zo'n dooddoener. Euthanasie plegen doe je niet zomaar, depressie is net zo goed een ziekte. Waarom die mensen van een (voor hun) uitweg weerhouden, omdat andere mensen wel graag willen leven?

Mee eens, groot voorbeeld daarvan vam de laatste tijd. Robin Williams... Depressie/geestesziek is ook ziek.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:12

De angel in dit soort voor/tegen discussies zit hem in het feit dat:
- Voorstanders zijn niet per sé voor euthanasie, maar zijn voor keuzevrijheid. Je mag kiezen voor euthanasie, maar het moet niet. Je mag ook kiezen voor ondraaglijk lijden als je (geloofs)overtuiging euthanasie niet toestaat. En door het wettelijk toe te staan, kan je het ook wettelijk netjes regelen en controleren.
- Tegenstanders willen hun mening ook opleggen aan andersdenkenden en zijn dus tegen keuzevrijheid. Euthanasie mag niet, nooit niet, want het Gods wil (even kort door de bocht).

En dat laatste begrijp ik nooit zo goed. Als je nou gelooft dat er een God is, en dat die God zo almachtig is, dan kan die God toch ook heel goed zelf oordelen over de zielen van de overledenen die voor euthanasie hebben gekozen? Waarom wil jij als nietig mensje de taak van een Almachtige overnemen? Eigenlijk vind ik dat heel arrogant :o .

En begrijp me goed, ik vind het prima dat mensen geloven. Maar leg jouw overtuiging niet op aan een ander.

Ik ben dus voor de keuzevrijheid van euthanasie. Het is een mogen, een verworven recht, geen verplichting.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:14

Mensen die geloven plegen ook zelfmoord bij geesteziekte. De vader van een vriendin van me heeft zelfmoord gepleegd omdat God hem riep, die had hem nodig. Op het moment dat iemand zo diep in zo'n ziekte zit maakt geloof ook niet altijd meer uit.

Ik ben selectief voor euthanasie, afhankelijk van de situatie waar iemand zich in bevind. EDIT: keuzevrijheid, dat bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door MPH op 02-10-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:21

verootjoo schreef:
En er zijn zoveel artsen bij betrokken dat hij niet alleen kan beslissen. De een stelt een diagnose een ander kijkt of het klopt en of er echt geen uitzichten op verbetering/genezing zijn etc.

Maar daar kan natuurlijk nog steeds wel heel veel in gestuurd worden als je een bepaalde vooraanname hebt. Vandaar ook mijn vraag. Zodra mensen zeggen dat het niet kan, vanwege procedures, word ik argwanend. Het is mensenwerk, het menselijk oordeel is het doel.

Daarnaast kunnen scen-artsen wel degelijk gevraagd worden voor consultatie.

Citaat:
Hij gaat echt geen mensen van het idee afpraten en dat kan ook niet, hij staat ook onder controle. En een afwijzing kan ook alleen als iets aantoonbaar juridisch niet goed zit.

Onjuist. Een afwijzing kan zeker wel - je hebt geen recht op euthanasie, de scen-arts beoordeelt (mede) of er voldaan wordt aan de voorwaarden voor de uitzondering.
Daarnaast gaat de scen-arts een gesprek aan, alleen, met de persoon die euthanasie verzoekt. Daar is dus helmaal niet zoveel controle op. Dat hoeft ook niet - het lijkt me bij uitstek iets waarbij iemand zelf moet oordelen, en niet alleen maar bureaucratisch bezig is en de verantwoordelijkheid weer anoniem ergens anders ligt.

Punt is: het is altijd erg dom om aan te nemen dat dingen niet kunnen, of niet gebeuren. Vandaar mijn vraag: wees die arts de verzoeken af? Niet of het kan of mag, maar hoe die arts handelde. En tenzij jij die arts bent of kent, kun je dat niet beantwoorden toch?

Citaat:
Je mening geven is is zo'n situatie ook echt not-done. Ben zelf fysiotherapeut en heb ook in een hospice gewerkt waar euthanasie voorkwam. Het is niet zo dat omdat ik tegen euthanasie ben ik die mensen anders ga behandelen ;)

Het maakt natuurlijk wel uit voor de mensen die actief betrokken zijn bij de (eventuele) euthanasie. Als je denkt dat het niet zo is, hou je jezelf eerder voor de gek dan dat je 'professioneel' bent. Juist bij zulke zaken moet je je bewust zijn van je menselijke kant en van je eigen gevoel en positie. Daarnaast: een arts die daadwerkelijk niet meewerkt aan euthanasie handelt wel anders dan een arts die wel euthanasie pleegt bij een patient die daarom verzoekt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:23

Roodvos schreef:
- Voorstanders zijn niet per sé voor euthanasie, maar zijn voor keuzevrijheid. Je mag kiezen voor euthanasie, maar het moet niet. Je mag ook kiezen voor ondraaglijk lijden als je (geloofs)overtuiging euthanasie niet toestaat. En door het wettelijk toe te staan, kan je het ook wettelijk netjes regelen en controleren.
- Tegenstanders willen hun mening ook opleggen aan andersdenkenden en zijn dus tegen keuzevrijheid. Euthanasie mag niet, nooit niet, want het Gods wil (even kort door de bocht).

En dat laatste begrijp ik nooit zo goed. Als je nou gelooft dat er een God is, en dat die God zo almachtig is, dan kan die God toch ook heel goed zelf oordelen over de zielen van de overledenen die voor euthanasie hebben gekozen? Waarom wil jij als nietig mensje de taak van een Almachtige overnemen? Eigenlijk vind ik dat heel arrogant :o .

En begrijp me goed, ik vind het prima dat mensen geloven. Maar leg jouw overtuiging niet op aan een ander.

Ik ben dus voor de keuzevrijheid van euthanasie. Het is een mogen, een verworven recht, geen verplichting.

Natuurlijk niet; dat ik tegen euthanasie ben betekent toch niet automatisch dat ik vind dat een ander ook geen euthanasie mag?
De vraag was: voor of tegen euthanasie, niet of euthanasie verboden moet worden of niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:30

verootjoo schreef:
Roodvos schreef:

Natuurlijk niet; dat ik tegen euthanasie ben betekent toch niet automatisch dat ik vind dat een ander ook geen euthanasie mag?
De vraag was: voor of tegen euthanasie, niet of euthanasie verboden moet worden of niet.

Dan zijn we het dus eens: voor keuzevrijheid. Waarbij jij de keuze maakt om er geen gebruik van te maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:27

blokje schreef:
Reanimatie ook.

Mijn oma heeft voor haar overlijden laten vast stellen dat ze niet meer gereanimeerd wil worden.

maar orgaan transplantatie en zeker reanimatie is toch ook ingrijpen op leven en dood,als God dan zou willen dat je niet doodgaat op dat tijdstip dan houdt ie je wel anders in leven toch?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:23

kimmie261 schreef:
blokje schreef:
Reanimatie ook.

maar orgaan transplantatie en zeker reanimatie is toch ook ingrijpen op leven en dood,als God dan zou willen dat je niet doodgaat op dat tijdstip dan houdt ie je wel anders in leven toch?

Ja, dat bedoelde ik inderdaad met mijn vraag. Dan zou je dat ook "moeten" accepteren...

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:57

(als je ervaring hebt met euthanasie) wat je ervaring met euthanasie is?
Ik heb tot op heden geen ervaring met euthanasie.

wat is jou algemene mening over euthanasie?
Ik ben tegen euthanasie. Dit omdat dit Gods wil is. God beëindigd het leven, hij weet wanneer jouw 'taak' volbracht is op de aarde en geeft het eeuwig leven. Je leven op aarde is maar een leven dat je in vlees zit, het eeuwig leven duurt zoals het al zegt eeuwig.

kan je een paar overige argumenten noemen voor je standpunt?
Allereerst uit niet gelovige overtuiging: Wanneer iemand zelfmoord wil plegen door euthanasie, en iemand die kanker heeft en overlijdt zo graag nog even bij zijn familie geweest was, wat is het dan egoïstisch om je eigen leven te beëindigen terwijl iemand anders er zo graag nog geweest was. En ik spreek uit ervaring, dit heb ik zelf meegemaakt.

Uit gelovige overtuiging:
Ik heb vanuit onze kerk een dagboek meegekregen, daarin kan je elke week een stukje lezen en dat gaat over verscheidene onderwerpen waaronder het lijden. Waarom laat God ons lijden? heet het stukje. Ik zal het hieronder neerzetten:
Er waren eens twee palmboompjes die geplant werden in de woestijn. En op de kruin van één van die boompjes legde de planter een grote steen. En dat palmboompje zuchtte en steunde. En soms vroeg hij: 'Waarom ik?' Toen de planter na 25 jaar terug kwam, stond er nog maar één boom. Die éne met die steen! Door die steen had de palm zóveel wortels moeten maken om kracht te vinden om omhoog te kunnen groeien dat hij in zijn verdere bestaan tijden van droogte en tijden van stormen kon doorstaan. Lijden loutert. Lijden maakt volwassen. Lijden kán als gevolg hebben dat je daarna des te meer kan betekenen voor anderen en voor God. Is het niet precies zo met een wijnstok? Als je hem snoeit - en snoeien doet pijn - draagt hij de meeste vrucht...!

Ook in Prediker 8: 5-8 staat het volgende: Een wijs man gaat niet in tegen de koning en gaat niet in tegen God. Hij begrijpt wanneer en heo gehandeld moet worden. Want voor alles is er een eigen tijd en een eigen beoordeling. Drukt het eigen kwaad niet het zwaarst? En niemand weet toch hoe het zal gaan? Wie zou hem dat moeten vertellen? Geen mens kan de wind tegenhouden en niemand kan zijn dood uitstellen.

Zo zijn er nog veel meer bijbelteksten waarin zoiets staat.

heb je ooit anders hierover gedacht?
Nee, ik heb hier nooit anders over gedacht, zo ben ik opgevoed.

en is er nog iets wat je verder kwijt zou willen over dit onderwerp?
Uiteindelijk blijft het ieders eigen keuze en moet iedereen het zelf weten, maar ik blijf tegen. Ik geloof in God en in de bijbel. Voor Christenen is de bijbel de handleiding hoe zij moeten leven, hoe ze hun leven kunnen leven zoals God dat bedoeld zou hebben. Elke vraag die een Christen heeft over hoe te leven staat vermeld in de bijbel en zo ook staat erin vermeld dat alleen God oordeelt over de dood.

Voor de mensen die graag mijn mening willen weten als gelovige.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:45

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Als dat zorgvuldig gebeurt kan dat ok zijn - vandaar mijn vraag. Maar als iemand het als zijn taak ziet om standaard te beoordelen dat er geen sprake is van ondraaglijk lijden ofzo en daarmee mensen van euthanasie afhoudt, dan zou ik daar heel veel moeite mee hebben.

Dat is vrijwel niet mogelijk, gezien alle procedures strak staan beschreven. En er zijn zoveel artsen bij betrokken dat hij niet alleen kan beslissen. De een stelt een diagnose een ander kijkt of het klopt en of er echt geen uitzichten op verbetering/genezing zijn etc. Een scen arts bekijkt puur of de juridisch vastgelegde stappen zijn doorlopen en laat z'n eigen mening achterwege. Hij gaat echt geen mensen van het idee afpraten en dat kan ook niet, hij staat ook onder controle. En een afwijzing kan ook alleen als iets aantoonbaar juridisch niet goed zit.

Je mening geven is is zo'n situatie ook echt not-done. Ben zelf fysiotherapeut en heb ook in een hospice gewerkt waar euthanasie voorkwam. Het is niet zo dat omdat ik tegen euthanasie ben ik die mensen anders ga behandelen ;)[/quote]

Kijk die uitleg maakt het al weer een stuk duidelijker en stelt me al weer een stuk geruster.

edit; hmmm quotes zijn niet helemaal goed gegaan zie ik nu

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:25

Blokje, mag ik vragen hoe jij dan tegenover euthanasie voor dieren staat?
Thanks voor je uitgebreide post :). Kan er niet zo makkelijk inkomen omdat ik niet geloof, maar vind het wel super dat je het zo neerzet +:)+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:08

Maaike_Melis schreef:
Allereerst uit niet gelovige overtuiging: Wanneer iemand zelfmoord wil plegen door euthanasie, en iemand die kanker heeft en overlijdt zo graag nog even bij zijn familie geweest was, wat is het dan egoïstisch om je eigen leven te beëindigen terwijl iemand anders er zo graag nog geweest was.

Maar hoe helpt het dat iemand met veel pijn doorleeft om het gemis van iemand anders te compenseren?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:13

Yv_ schreef:
Blokje, mag ik vragen hoe jij dan tegenover euthanasie voor dieren staat?
Thanks voor je uitgebreide post :). Kan er niet zo makkelijk inkomen omdat ik niet geloof, maar vind het wel super dat je het zo neerzet +:)+

Hum tja die geef ik idd wel een spuitje.
Maar een dier is anders dan een mens.
Als ik het niet vergeet antwoord ik morgen op me laptop.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:24

Zou je de keuze van iemand die euthanasie pleegt wel respecteren Blokje? Of zou je er echt volledig op tegen zijn?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:24

Shadow, hoe kom je erbij dat de scen-arts een gesprek alleen met de patient heeft? Dat is namelijk niet waar. De patient mag als hij/zij dat wil iedereen erbij vragen, ook de eigen huisarts.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:36

MPH schreef:
Zou je de keuze van iemand die euthanasie pleegt wel respecteren?

Ikzelf ben ook tegen euthanasie... Misschien omdat ik gelovig ben en het op die manier door me heen spreekt, misschien omdat ik simpelweg teveel van het leven houd.
Maar ik persoonlijk vind dat je het leven niet mag ontnemen, niet van jezelf en niet van een ander.

Het wordt lastiger wanneer iemand zo ver heen is, dat diegene niks meer voor zichzelf kan doen, met letterlijk alles van een ander verantwoordelijk is en, zoals sommigen hier al gezegd hebben, liggen weg te kwijnen.
"Als ze al op weg zijn om..."

Maar ook dan zou ik er persoonlijk veel moeite mee hebben.

Zou ik andermans beslissing kunnen respecteren?
Ik denk het niet.

En toch ook weer wel.
Ik zou het ongelooflijk lastig vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:41

Betteke, uit de patientenfolder over de SCEN-arts (pdf):

"Om dit goed te kunnen beoordelen is het ook nodig dat de SCEN-arts u bezoekt en spreekt. Het is daarbij belangrijk dat de SCEN-arts u onder vier ogen spreekt. Dit is nodig om te bepalen of het verzoek door uzelf vrijwillig is gedaan en niet onder invloed of druk van anderen.

Het is bovendien een arts die onafhankelijk het oordeel van de arts moet toetsen. Het lijkt me dus meer dan logisch dat ook de huisarts daar niet bij aanwezig is.

Over de controle van de scen-arts staat verder weinig, die is helemaal niet zo strict als verootjoo het omschrijft: het bestaat voornamelijk uit overleg tussen scen-artsen.

Ik ben dan ook nog steeds heel benieuwd hoe de betreffende arts uitvoering geeft / gaf aan zijn bezwaar tegen euthanasie, en tot welke adviezen dat heeft geleid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:43

Voor de mensen die tegen zijn, respect en bedankt voor het antwoorden en vooral het onderbouwen. Ik vind het interessant (rotwoord, maar kan het even niet verwoorden zoals ik wil) om te lezen en leren waarom jullie zo denken.

Wat ik me dan weer afvraag, voor de mensen die om welke reden dan ook tegen euthanasie zijn, zijn jullie dan voor een algeheel verbod op dit soort ingrijpende gebeurtenissen/handelingen? Of zijn jullie nog wel voor keuze vrijheid, begrip voor mensen die dit wel willen, maar zullen het zelf nooit doen?

Ik zelf ben niet tegen euthanasie, maar ik denk dat het makkelijker is om de tegen"stemmers" te begrijpen dan andersom. En ben daar wel benieuwd naar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:44

Voor diegenen die tegen euthanasie zijn.

Zijn jullie tegen euthanasie voor jezelf? Dat is namelijk ten allen tijden je volste recht. Euthanasie mag nooit een verplichting worden onder wat voor omstandigheden dan ook.

Ik vind dat het een persoonlijke keuze moet zijn. Wil iemand echt dood? Dan moet dat kunnen, op een manier die eer doet aan zowel diegene die het zo zwaar heeft dat die niet verder wil, als diegenen die die persoon gaan vinden. Of dat nou de treinmachinist is of een ouder/ vriendin/ whatever.

Het gaat mij erom dat iemand ZELF die keuze maakt. Dat mag gerust getoetst worden. Maar als het volkomen duidelijk is dat iemand echt niet verder wil, al is diegene pas 30, dan moet diegene ook dat recht hebben, zonder dat allerlei mensen daar tussen komen.

Niemand dwingt een ander euthanasie te plegen. Daar moet (en is) ook strikte controle op. Maar voor die mensen die dat WEL willen moet die mogelijkheid er ook gewoon zijn. Dat is keuzevrijheid.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:45

Uit de folder, uit ervaring kan ik zeggen dat dat niet waar is.