Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pillen op zak hebben voor eigen gebruik moet geen gevaar vormen voor je VOG. Ik zou de petitie

Wel tekenen
111 (46%)
Niet tekenen
127 (53%)

Totaal aantal stemmen: 238

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:38

Ik vind dat het ieders eigen keuze is om wel of geen drugs te gebruiken. En ik denk juist als het legaal zou worden er veel minder dealers in omloop zouden zijn.

mensen weten de consequenties ervan als je het gebruikt dus ik vind ieder zijn eige keuze.

verder ben ik het wel met de petitie eens. Het is voor eigen gebruik en je doet er verder niemand kwaad mee door het alleen bij je te hebben.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:44

Ik zou tekenen.

Ik drink alcohol, heb geen drugs gebruikt, maar als ik op een festival of groot feest sta en ik krijg het aangeboden, zou ik het nemen. XTC gebruik heeft zijn risico's maar alcohol heeft net zoveel risico's en is schadelijker dan één pilletje om een nog leukere tijd te hebben op een festival. Echter is alcohol een sociaal en maatschappelijk geaccepteerde harddrugs (geen soft, maar hard) en pillen niet. Staat behoorlijk scheef in verhouding naar mijn mening.

En de discussie gaat juist om een pilletje hier en daar. Gewoon recreatief gebruik. Dus daarom zou je meteen een crimineel moeten zijn? Lijkt mij niet. Drugs tot je nemen is een eigen keuze en de meeste weten de risico's echt wel. Pak de dealers aan, niet de recreatieve gebruiker.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:47

M_D_H schreef:
Aan jou...
Jij zegt dat mensen die xtc nemen niet voor verkeerde pillen kiezen...
Ze kunnen niet zien of de pil goed of slecht is dus kunnen ze wel degelijk voor verkeerde pillen kiezen.

Dat is waar. Maar ik zou onderscheid maken in mensen die sporadisch harddrugs (niet alcohol) nemen en mensen die het aanpakken als jouw vrienden. De sporadische gebruikers zie ik als mensen die hun drugs laten testen vooraf, waardoor dit risico veel kleiner wordt. Ik kan het niet zo goed verwoorden nu, maar hopelijk snap je wat ik bedoel. Daar zit in mijn ogen toch wel een beetje keuze bij.

M_D_H schreef:
Drugs gebruik is altijd schadelijk voor het lichaam, net als alcohol.
Net als dat je niet openbaar drinker mag zijn mag je dus ook biet met harddrugs op straat lopen...
Simpel toch? Waarom zou je dat veranderen? Iedereen weet dat het niet mag als je het dan wel doet is het je eigen keuze...

Ik ben er ook nog niet over uit of ik het zou willen veranderen of niet. Maar het feit dat het niet mag (als in: je krijgt geen VOG etc) wordt dus bij deze aan de kaak gesteld. Als je iets doet dat niet mag en je wordt gepakt is dat eigen schuld dikke bult inderdaad. Maar bepaalde regels heroverwegen is niet per se verkeerd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:47

Niniane schreef:
Ik zou tekenen.

Ik drink alcohol, heb geen drugs gebruikt, maar als ik op een festival of groot feest sta en ik krijg het aangeboden, zou ik het nemen. XTC gebruik heeft zijn risico's maar alcohol heeft net zoveel risico's en is schadelijker dan één pilletje om een nog leukere tijd te hebben op een festival. Echter is alcohol een sociaal en maatschappelijk geaccepteerde harddrugs (geen soft, maar hard) en pillen niet. Staat behoorlijk scheef in verhouding naar mijn mening.

En de discussie gaat juist om een pilletje hier en daar. Gewoon recreatief gebruik. Dus daarom zou je meteen een crimineel moeten zijn? Lijkt mij niet. Drugs tot je nemen is een eigen keuze en de meeste weten de risico's echt wel. Pak de dealers aan, niet de recreatieve gebruiker.

Zonder 'recreatieve gebruiker' is er ook geen dealer. Dus maak de groep kopers kleiner, door het te verbieden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:48

Maar je krijgt wel een VOG zolang je toekomstige baan niks met drugs van doen heeft :)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:49

demo_love schreef:
Niniane schreef:
Ik zou tekenen.

Zonder 'recreatieve gebruiker' is er ook geen dealer. Dus maak de groep kopers kleiner, door het te verbieden.

Het is al verboden. Iets verbieden zet niet altijd zoden aan de dijk

Keell94

Iris82 schreef:
Het gaat mij er niet om of het wel of niet mag. Het gaat om de zwaarte van de sanctie en de gebrekkige informatie die verstrekt wordt.

Xtc is geen gevaarlijke drugs.
Het geen wat het gevaarlijk maakt is hetzelfde als met alcohol: mensen die geen mate weten te houden.

Wat iris zegt, je maakt het zo gevaarlijk als je zelf wilt. Alcohol is wel legaal maar een pilletje niet. Weet niet wat ik erger vind, een dronkenlap die vervelend doet of iemand die een pilletje heeft genomen en zich happy voelt.

ik ben geen voorstander van drugs maar ga er niet om liegen dat ik ook wel eens wat heb geprobeerd (met mate en eenmalig) ben ik daardoor een slechter mens? Nee, val ik anderen ermee lastig, nee. Vind dat het behoorlijk aangedikt wordt allemaal. Allemaal vooroordelen zonder zelf te weten hoe het eigenlijk is.

Niniane

demo_love schreef:
Niniane schreef:
Ik zou tekenen.

Door iets illegaal te maken, is de controle juist moeilijker.
Laatst bijgewerkt door Niniane op 30-09-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuw88

Ik heb de petitie al getekend. Ik heb ook veel liever iemand die een pil op heeft om me heen dan al die agressie die alcohol met zich mee brengt. Hypocriet om te zeggen dat XTC zo slecht is, en wel volgooien met liters bier. Beschuldig hier niemand daarvan, maar hoor dit wel vaal om me heen.

Ik zeg niet dat drugsgebruik legaal moet worden, maar een pilletje op zak voor eigen gebruik. Ik vind niet dat dat je de rest van je leven moet achtervolgen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:50

M_D_H schreef:
Maar je krijgt wel een VOG zolang je toekomstige baan niks met drugs van doen heeft :)

Is dat een gegeven? Geen idee hoor, weet je hoe dat bepaald wordt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:52

demo_love schreef:

Vorig jaar Decibel.
60.000 bezoekers.
21 aanhoudingen.

0.035% terwijl minimaal de helft drugs gebruikt.
Tja... roept u maar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:52

Jij geeft van te voren aan waarvoor je een VOG wilt en alleen de onderdelen die daarvoor van belang zijn worden meegenomen is het oordeel of je wel of geen VOG krijgt :)

Ik weet niet hoe bekend dat is, maar een vriendin van mij werkt op die afdeling en heeft het zo uitgelegd :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:54

Iris82 schreef:
demo_love schreef:

Vorig jaar Decibel.
60.000 bezoekers.
21 aanhoudingen.

0.035% terwijl minimaal de helft drugs gebruikt.
Tja... roept u maar.

Beter controleren roep ik dan. :+

Maar zonder gekheid: moet je iets toelaten omdat het verbod zo moeilijk te controleren is? Dat is juist handhaving, het kost allebei tijd en geld.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:56

M_D_H schreef:
Jij geeft van te voren aan waarvoor je een VOG wilt en alleen de onderdelen die daarvoor van belang zijn worden meegenomen is het oordeel of je wel of geen VOG krijgt :)

Ik weet niet hoe bekend dat is, maar een vriendin van mij werkt op die afdeling en heeft het zo uitgelegd :)

Wel naar dat dat dan nog beoordeeld moet worden, in plaats van 'gegarandeerd' een VOG omdat je strafblad vrij bent.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:02

M_D_H schreef:

Dit klopt inderdaad. Alleen op de onderdelen die van belang zijn waar je het voor nodig hebt worden gecontroleerd.

Ik blijf bij het standpunt dat als je een wet overtreedt je daar ook de consequenties van in moet zien ongeacht dit 1 of 10 pillen zijn. De wet is niet voor niks opgesteld anders was het wel legaal als het zo onschuldig is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:04

Je wordt er altijd op beoordeeld, het proces is niet anders als anders...

Als je zeker weet dat drugs geen gevaar geeft voor je VOG is het dus geen ramp als je een aantekening in je strafblad hebt.

Ik heb geen strafblad maar mijn VOG is ook besproken op dezelfde manier als iemand die wel een strafblad zou hebben :)

Dus opzich valt het allemaal mee en blijft het dus terug komen op het feit dat het je eigen verantwoordelijkheid is.
Als jij een beroep hebt of wilt waar geen drugs voor wordt geaccepteerd moet je dus maar geen drugs gebruiken :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:05

Het hoeft toch ook niet legaal te zijn?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:14

Tja, ik vind het gewoon naïef van die mensen die gepakt zijn.

Ondanks dat ik zelf wel eens wat drink ben ik geen zuiper en aan de drugs zit ik sowieso niet. Toch denk ik dat een pilletje gevaarlijker kan zijn dan een drankje te veel. Alcohol ga je namelijk voelen, en dan kan je beslissen of je even stopt met drinken en op fris over gaat of dat je nog een biertje neemt. De meeste pillen daarintegen hebben een hoge bio-beschikbaarheid en komt sneller en in hogere concentraties door bloed/brein barrière. Heb vaak zat gezien dat iemand na nog geen half uur ineens helemaal tripte vanuit het niets. Dat heb ik bier nog nooit zien doen. Daarnaast werken de meeste pillen ook nog eens anders. Speed bijv. zorgt dat er bij wijze van spreken geen rem meer zit op de neuronen en dus continu neurotransmitters losgooien. Als mensen meerdere pillen door elkaar heen gebruiken kan dat echt heel gevaarlijk zijn. Met alcohol heb je dat minder, het enige verschil in alcohol zit het in of je gedistilleerd drankje pakt of bier. En de ene geeft een grotere "hang over" dan de andere :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:14

demo_love schreef:

Jaaah, briljant, want dergelijke maatregelen hebben tot nu toe gewéldige resultaten opgeleverd.... :roll:

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:15

Maaike_Melis schreef:
Ik blijf bij het standpunt dat als je een wet overtreedt je daar ook de consequenties van in moet zien ongeacht dit 1 of 10 pillen zijn. De wet is niet voor niks opgesteld anders was het wel legaal als het zo onschuldig is.

Vind je niet dat we wat minder moeten 'leunen' op wat de wet zegt over goed en slecht, schuldig en onschuldig? 'De wet' is in mijn ogen inderdaad gericht op zo goed mogelijk voor veel mensen, maar of dat dan ook direct een gegeven is voor alle zaken die in de wet staan zou ik niet durven stellen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:20

Ik teken absoluut niet. :)

Ten eerste is het gewoon illegaal. Dat het illegaal is is niet zonder reden.
Hard drugs maken mensen kapot. Ze hebben een zeer verslavende werking. Ik ken enkele mensen die ooit verslaafd zijn geraakt aan hard drugs en die zeggen allemaal nooit terug te willen omdat het hun leven kapot maakte. Ook zijn veel harddrugs tegenwoordig harstikke onzuiver. Gemaakt door iemand zonder de juiste chemische kennis ergens achter in een schuurtje in een woonwijk. En dan hebben we het nog niet eens over drugskartels. Onzuivere pillen zijn verschrikkelijk gevaarlijk, want je pilletje hoeft maar 1 mg meer of minder van een bepaalde stof te bevatten en je kan verschrikkelijk ziek worden, met de dood tot gevolg. Ook als het maar om 1 pilletje gaat. Als laatste wil ik ook nog even opmerken dat ik harstikke graag naar festivals ga. Nu zijn de meeste drugsgebruikers op mijn soort festivals niet mensen die een pilletje nemen, maar erg vaak zijn dit wietrokers(maar natuurlijk zijn er uitzonderingen). Maar er zijn ook genoeg festivals waar pillen gebruiken harstikke in is. Maar als er weer een bericht komt van een of twee personen die zijn gestorven op een festival, dan krijgt het hele idee van 'festivals' meteen een slechte naam.(Denk aan mensen die dood gaan door stagediven bij concerten). Natuurlijk is het niet de schuld van het festival, maar in de media zal het festival wel in een slecht licht komen te staan. Maarja, das mijn mening en een mening is persoonlijk en is niet voor iedereen hetzelfde ofcourse :j
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 30-09-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:23

Eigenlijk vind ik dat ze al die zooi moeten verbieden als ik heel eerlijk ben.

Dus ik denk dat dat mijn mening duidelijk maakt? :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:24

Ik heb wel getekend.

Iedereen heeft recht zijn eigen probleem te creëren. En af en toe een pilletje op een festival daar ben ik niet tegen. Ze mogen het van mij ook wel legaliseren. Ik zou er zelf alleen niet zo snel aan mee doen.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:26

Maaike_Melis schreef:
@moschino ik snap je punt maar ik snap niet helemaal aan welke kan je staat :') De wel of niet kant?

Uiteraard zou ik de petitie niet tekenen, blijkt volgens mij wel uit mijn motivering. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:27

Ik zie het probleem van verantwoord xtc gebruik absoluut niet. Ik vind dronken mensen vervelend en zie daar meer misbruik van gemaakt worden dan drugs. Te is nooit goed, wat het ook is. Dus wil je een leuke dag met je vrienden en geniet je van een pilletje, moet dat kunnen. Ben dan ook voor legalisering van dit spul zodat er beter zicht is op wat er genomen wordt. Het spannende is er dan vanaf en de drempel om xtc van mensen aan te nemen die je niet kent of het niet te laten testen wordt zo een stuk kleiner.