Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je geen donor bent, mag je ook geen orgaan ontvangen.

Eens
82 (32%)
Oneens
170 (67%)

Totaal aantal stemmen: 252

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:25

Shadow0 schreef:
LadyMadonna schreef:
Niet wíllen doneren vind ik iets heel anders dan niet kúnnen doneren.

Ik denk dat je er veilig van uit kunt gaan dat het alleen gaat over niet willen doneren.

(Hoewel... als je iedereen uitsluit die niet kan doneren heb je geen donororganen nodig, want iedereen die een donororgaan nodig heeft kan niet doneren wegens gezondheidsproblemen, kortom: vraag naar 0, probleem opgelost.

Maar nee. Neem toch maar aan dat de discussie alleen gaat om niet wíllen doneren.)

Ik kan ook niet doneren maar heb ook geen orgaan nodig. Ik ben verder volledig gezond.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:29

Misschien rare vraag en als je niet wil beantwoorden ook prima.
Maar hoe kan je volledig gezond zijn en niet 'kunnen' doneren?

Puur uit interesse hoor!

ponyparadijs

Re: Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:00

Van mij mogen ze alles gebruiken als daar behoefte aan is.
Ik hoop zelfs dat ze er iemand mee zouden kunnen helpen.

KimD het klinkt wel heel raar dat je zegt niet te kunnen doneren en niet nodig hebt omdat je volledig gezond bent.
Morgen zou dat wel anders kunnen zijn.
Maar vraag mij ook wel af waarom je niet kan doneren terwijl je gezond bent

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:08

Dimple schreef:
Misschien rare vraag en als je niet wil beantwoorden ook prima.
Maar hoe kan je volledig gezond zijn en niet 'kunnen' doneren?

Puur uit interesse hoor!

Ik ben zo ver ik weet volledig gezond. Alleen ik mag niet bloed doneren ivm een grote kans op mrsa omdat ik veel bij een varkenshouder werk. Zo ver bekend heb ik het niet maar de bloedbank neemt liever het zekere voor het onzekere om een mrsa besmetting te voorkomen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:10

Heeft dat MRSA ook betrekking op je organen?
En hoe denk je er zelf over?
Wil je wel donor zijn?
Zou je wel een orgaan accepteren als je hem nog hebt?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:14

Aria_zz schreef:
ikzelf ben bang om te doneren, en daarnaast heb ik een vrijzeldzame bloedgroep waar niemand iets mee is dus ik denk dat het zelfs niet nuttig zou zijn.
dus ik ben oneens. maar wil er wel onderzoek over doen

juist wel, door je zeldzame bloedgroep zou je zelfs nu al mensen kunnen helpen door 3x per jaar bloed te geven!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:16

ponyparadijs schreef:
Heeft dat MRSA ook betrekking op je organen?
En hoe denk je er zelf over?
Wil je wel donor zijn?
Zou je wel een orgaan accepteren als je hem nog hebt?

Voor mijn organen was het geen probleem ! Ik zou wel graag bloed en plasma willen doneren mijn aders zijn heel makkelijk aan te prikken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:31

Ben je dan wel orgaan donor speedfiets?

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:36

Rider01 schreef:
Stel je lichaam is niet geschikt om te doneren (ziekte bijv.) maar je hebt wel een orgaan nodig?

dus oneens

Om deze reden heb ik oneens gestemd. Maar als je het wel kan doen en niet doet vind ik dat bvb mensen die wel doneren voorrang zouden moeten hebben!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:39

De beste reden is direct gegeven; Je kunt niet niet-donors uitsluiten, want wat als die persoon niet kan doneren, omdat organen niet meer geschikt zijn voor donatie bv.

Dus oneens.

De stelling; 'voor wat hoort wat' (voor niets gaat de zon op....en andere onvriendelijke gezegden die hetzelfde betekenen) gaat hier natuurlijk niet op. Vind sowieso dat soort principes kortzichtig en egoistisch. Jammer dat de maatschappij daar vaak wel naar leeft.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:40

Thats_Me schreef:
Ziek word je niet vrijwillig. Dus of je nu wel of niet een donor bent staat wat mij betreft helemaal los van het feit dat iemand organen, huid oid zou mogen ontvangen om beter te worden.

Hier ben ik het echt volkomen mee eens.

Ik vind het eigenlijk een soort 'manipulatie' smaakje hebben. Word je op deze manier gedwongen om donor te worden? Want als jij liever geen donor wilt zijn, heb je daar vast een goede reden voor. Maakt dat jou ongeschikt om, als je in nood bent, een orgaan over te nemen van iemand die er voor zichzelf volledig achterstond om te doneren?

Dan begrijp ik wel dat het systeem misschien de mist in gaat als niemand meer donor wil zijn, maarja.. Ik denk dat je toch altijd wel mensen overhoudt die gewoon graag een orgaan willen doneren aan iemand die dat nodig heeft.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:46

Gillbo schreef:
Aria_zz schreef:
ikzelf ben bang om te doneren, en daarnaast heb ik een vrijzeldzame bloedgroep waar niemand iets mee is dus ik denk dat het zelfs niet nuttig zou zijn.
dus ik ben oneens. maar wil er wel onderzoek over doen

juist wel, door je zeldzame bloedgroep zou je zelfs nu al mensen kunnen helpen door 3x per jaar bloed te geven!!

Nee ik heb AB+
Daar heeft niemand iets aan behalve AB+ en die kunnen van iedereen krijgen dus dar is niet nuttig. Met bloed alvast, ik kan plasma doneren, maar bloed zelf is zo goed als nutteloos. Weet dus niet hoe dat met de organen zit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:55

Bij organen zijn er wel meer dingen van belang dan alleen de bloedgroep.
Maar om nou als 'leek' te roepen dat niemand er iets mee kan is wel wat vreemd

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:59

ponyparadijs schreef:
Bij organen zijn er wel meer dingen van belang dan alleen de bloedgroep.
Maar om nou als 'leek' te roepen dat niemand er iets mee kan is wel wat vreemd

Daarom zeg ik ook dat ik niet weet of het voor organen geldt ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:23

Aria_zz schreef:
Nee ik heb AB+
Daar heeft niemand iets aan behalve AB+ en die kunnen van iedereen krijgen dus dar is niet nuttig. Met bloed alvast, ik kan plasma doneren, maar bloed zelf is zo goed als nutteloos. Weet dus niet hoe dat met de organen zit.

Ik zal blij met je bloed zijn! :D
Ik kan je helaas geen bloed terug geven, want ik ben dusdanig slecht te prikken dat ze mij absoluut niet willen.

Maar vaak zal je inderdaad niet worden opgeroepen voor bloed, maar 3 op de 100 heeft bloedgroep AB.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:54

Shadow0 schreef:
Ladybird schreef:
omdat ik denk dat ik mijn familie daar veel verdriet mee doe,

Maar goed, het is dan wel goed om te bedenken dat er een andere familie ook veel verdriet heeft: de familie waar iemand sterft omdat er niet voldoende donororganen zijn. Stel dat jouw hart inderdaad iemand had kunnen redden?

Dat is inderdaad zo, maar hoe egoïstisch het misschien ook is, mijn Familie gaat voor een ieder ander. Ik heb het er laatst met mam over gehad, ze zei dat het mijn keuze was, maar ik merkte aan haar dat ze het niet fijn zou vinden. Daarom doe ik het niet.

ponyparadijs schreef:
Ladybird schreef:
omdat ik denk dat ik mijn familie daar veel verdriet mee doe,

Wat merkt jou familie er van als ze een orgaan van jou gebruiken?
Hoeveel plezier doe je de ontvanger er mee?

Nee, dat zullen niet merken, en ik zal de eventurele ontvanger er een groot plezier mee doen, maar toch zal ik mijn familie er een groot verdriet mee doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:55

Waar komt dat verdriet dan door Ladybird?
Heeft dat met geloof te maken?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:58

Mizora schreef:
Mensen die bewust geen orgaan willen afstaan, omdat ze heel het graf in willen gaan, zouden in mijn ogen inderdaad geen orgaan moet aannemen. Maar ik wil dat niet wettelijk laten vastleggen.

Mag ik er een beetje netjes bij liggen of wordt mij dat ook ontnomen?

Algemene vraag voor de mensen die het eens zijn met de stelling. Stel, je bent bloeddonor, maar wilt geen organen afstaan, hoe zou jullie mening dan luiden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:01

Ik wil ook best bloeddonor zijn maar ik val sowieso flauw. Helaas. :=

Ik ben wel orgaandonor en ga mijn ouders ook overhalen. <<)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:08

ponyparadijs schreef:
Waar komt dat verdriet dan door Ladybird?
Heeft dat met geloof te maken?

Misschien voor een deel zal het met het geloof te maken hebben, een ander groot deel zal te maken hebben met het feit dat papa thuis is overleden, onder veel hectiek, stress, ambu's en brandweren/brandweers. Het idee dat Papa dan ook nog mee naar het ziekenhuis had moeten gaan (wat nie kon ivm kanker) kan iedereen thuis moeilijk verkroppen, nu heeeft hij op bed gelegen, en konden we naar hem toe om echt afscheid te nemen, bij hem te zijn enzo. DAT laatste stukje, het stukje afscheid is voor mij heeeeel belangrijk geweest, net zoals voor mijn zusjes. En precies dat maakt dat ik geen donor wil/kan zijn omwille van mijn Familie. hoe belangrijk donor zijn ook is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:09

Alleen, in veel gevallen is je lichaam volgens mij uberhaupt niet intact als je overlijdt, zeker niet als je jong genoeg bent om ouders te hebben die daarbij betrokken zijn. Dan overlijd je namelijk vaak aan een ongeval, een misdrijf, een zelfmoord of een ziekte, en in bijna al die gevallen zijn operaties en/of sectie een reele mogelijkheid.
Grote kans bv dat je na een ongeval al opengesneden bent en al flink schade hebt opgelopen aan je lichaam, voor het moment dat ze je hersendood verklaren (en ze dus naar de organen zouden kunnen kijken.) En dan houdt dat 'ongeschonden lichaam' niet echt stand.

Wat dat betreft heb ik het idee dat er vaak wat te romantisch gedacht wordt - en dat vind ik dan wel een beetje zuur voor mensen die een flink leefbaarder en langer leven zouden kunnen leven met behulp van zo'n orgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:21

En hoe denken jullie dan over de mensen die al een bloedtransfusie (geld ook onder donor denk ik?) gehad hebben maar niet gegeven hebben, en dit nu dus ook niet meer mogen vanwege een eerdere transfusie?
Ik heb op mijn 15e drie zakken bloed gehad, en voelde mij haast verplicht om het zelfde weer terug te geven toen het kon, maar blijkbaar mag je geen bloed geven als je een transfusie heb gehad..

Ik heb zelf een stollingsziekte, persoonlijk zou ik alleen een orgaan afstaan aan directe familie (moeder broer en vader). Ook omdat het een risicovolle operatie word voor mij, maakt niet uit welk orgaan je eruit haalt...
Is het dan maar zo, als ik een long nodig heb maar niks mag aannemen omdat ik zelf nooit zou willen (in een indirect geval, kunnen !) geven?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:27

Iemand moet gewoon beter kunnen worden gemaakt ook al is hij zelf geen donor.
"Ja jij bent geen donor dus we gaan je niet helpen, jammer voor je"

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:28

Ik heb er een tijd over nagedacht en kwam er niet goed uit voor mezelf.
Nu weet ik sinds juli vorig jaar dat ik Lyme heb, en dan is het dus wel direct exit donor.
Dat is gewoon enorm overdragelijk, zat mensen die Lyme opgelopen hebben door een zak bloed tijdens een operatie! Op Borrelia worden (bloed)donors dus niet getest.

Ik ga niet bewust donor worden om dus tegen beter weten in mensen te besmetten.
Mocht een familielid ooit een orgaan nodig hebben, en het is of dood of mijn nier wordt het een ander verhaal. Als ik hem dan kan missen, -en dat is nu zeker niet- is het zeker een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:33

Waarom is het hypocriet om mensen die niet willen doneren geen orgaan te geven? Je neemt die mensen dus als het ware de keuze gewoon af. Dat is net zo hypocriet! :r
Persoonlijk vind ik dat mensen moeten kunnen kiezen wat ze wel of niet willen, persoonlijk zou ik nog niet goed weten wat ik later wil. Ik vind het erg lastig om te kiezen of ik überhaupt donor zou willen worden en dan ook waarvoor. Daar mag iedereen toch zelf over beslissen?