Bewustwording of confronterend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:54

Ik weet bij dat soort foto's ook per direct weer waarom ik geen vlees eet. :=

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:59

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:05

Ailill schreef:
magda_90 schreef:
Als ik vele kennissen en familie mag geloven, sta je aardig verbaast over de puurheid, zolang je maar in de goede en betere winkels bent.

Is dat niet zo in iedere, authentieke, winkel?

Hier liggen in iedere, buitenlandse, specialiteiten shops complete dieren, inclusief ogen.

Dat zal best inderdaad. :j
Persoonlijk vind ik dat het lekkerste vlees. Mijn oudoom slachtte vroeger zijn kippen, konijnen en varkens zelf, heerlijk echt tienmaal beter dan het normale supermarktvlees!

Ik vind het persoonlijk alleen hypocriet dat vlees op deze manier gepresenteerd ineens niet gegeten zou worden. Waarom vraag ik mij af? Waarom draai je je ogen weg voor de waarheid? Dit is een oprechte geïnteresseerde vraag hoor, niet om iemand aan te vallen, ik probeer de gedachtegang alleen te begrijpen.

Kinke

Re: Bewustwording of confronterend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:57

Mij maakt het niet uit, maar ik eet ook gewoon vlees van onze eigen koeien :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:46

Ergens heb ik er best wel moeite mee dat zoveel mensen wel graag vlees eten, maar vooral niet willen zien dat het van een dier afkomstig is. Beetje hypocriet vind ik dat.

Vorige week was er een docu op TV, waarin een kalf werd gevolgd van geboorte tot het bord. Inclusief het slachtproces. Was mateloos interessant en buitengewoon leerzaam.

Mijn ex (groot vleeseter) wilde in het buitenland geen vlees eten, was hem te herkenbaar als beest. En dat vond hij te moeilijk. Ik vind dat je best mag weten wat je eet, of het nou vlees is of iets anders. Voor mij mag het dus zo herkenbaar mogelijk. Dan ben je veel meer bewust van wat je daadwerkelijk eet. En is het dus een stuk makkelijker te kiezen voor diervriendelijk vlees, dan wanneer je met geen mogelijkheid er nog een dier, of onderdeel ervan, kan herkennen. Plus dat je nog eens veel beter de stukken van goede kwaliteit kan onderscheiden van de mindere kwaliteit.

Ik pleit dus voor zo grof mogelijke stukken vlees in de winkels, waar je zelf kan zeggen welk stuk je hebben wil. Net zoals vroeger!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:52

Snap niet wat mensen er zo erg aan vinden. Hebben jullie weleens in een viswinkel gekeken? De vitrine ligt vol met hele vissen. Of is een vis minder erg omdat mensen die ook zelf met haken vangen?

Aan dit varken kun je wel alles gebruiken dus deze kan goed benut worden.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-10-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:52

Ik ga vast heel bokt over me heen krijgen.

Van mij mogen ze het doen! Hele dieren in de schappen.
Nu wordt t met een koe wel een beetje moeilijk natuurlijk.
En kleine biggetjes is qua vlees en spekgehalten ook niet haalbaar.
Liefste hebben slagers varkens tussen de 100 en 120 kilo.

Geef mij maar n kip hoor! Met veren en al! En pluk m wel, en snijd m wel in stukken.
Nee, ik lig er niet wakker van.

Ik houd van vlees en blijf vlees eten.
Al moet ik het zelf "Verbouwen"

Ik lig er niet wakker van.

Halal zou ik niet aan doen. Maar eerst een kogel door de kop en dan zelf slachten?

Heb al meerdere dieren uit het leven moeten helpen op vleesveehouderijen.

Maar ik ben ik, en accepteer het voor 100% als je dit niet kan!
Niemand is gelijk, en ik kan me voorstellen dat je dit verschrikkelijk zou vinden.
Maar ikzelf? Ik word er niet anders van.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:59

Ik zie een nieuwe hype, een heel kalf ingepakt in het rek "samenaankoop" :j

Eerlijk, moest dit alleen in de winkel te verkrijgen zijn zou ik het laten liggen. Maar dat zou ik ook doen met een hele vis. Ik pruts er gewoon niet graag aan.. Mijn vriend daarentegen zou grote ogen trekken en een smakelijke blik trekken. En moest hij het zien zitten om het te bereiden wil ik gerust een stukje.

Maar ik vrees dat ook hiermee misbruik zal komen van dieren..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:32

Ik heb er ook geen moeite mee. Reden waarom ik liever geen hele kip oid koop, is dat ik geen enkel idee heb hoe ik zoiets moet bereiden en bang ben dat ik het verpest. Dat zou ik heel zonde vinden. Dus ik koop alleen maar vlees dat ik zonder veel poespas in de pan kan gooien, maar dan wel van een slager met goed en eerlijk vlees.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:26

hier ook geen problemen met de foto.
maar goed... ik heb zelf op een varkensslachterij gewerkt waar ik de verdoving voor het slachten uitdeelde... dat scheelt misschien ook :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:29

In frankrijk liggen er gewoon duidelijk herkenbare dieren bij de slager en zelfs sommige supermarkten. Tot aan hele varkenskoppen met ogen aan toe. Waarom niet, vis wordt ook als geheel verkocht waarom dan niet met zoogdiervlees. Je stukje vlees op het bord komt nu eenmaal van een dier. Dan maar betere ook meteen weten waarvandaan. Ik denk dat het de mens wat bewuster maakt waar het eten vandaan komt en misschien daalt de vleesconsumptie er wel wat door.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:43

foto doet mij erg weinig idd..

bij de slager hier hangen ook gewoon complete karkassen achter een glazen deur.. Hij slacht zelf, dus krijgt het niet 'gechopt' aangeleverd.

daarbij heb ik in indonesië ook voor mijn neus een kip geslacht gekregen.. dat was niet de bedoeling.. op het boodschappenlijstje stond heel duidelijk in het indonesisch "de dames komen straks de schoongemaakte kip halen', maar daar had de verkoper maling aan.. een flinke klap, kop in de ene zak, lichaam laten uitbloeden en fladderen in een jutte zak.. even een shock omdat we niet verwacht hadden dat hij voor onze ogen de kip zou slachten lol, maar s avonds met smaak opgegeten.

daarnaast ook met biologie de meest vage beesten op sterk water gezien en op tafel gehad..
Dus een biggetje voor consumptie zo is voor mij net zo prima als een complete kip in verpakking waar alleen de kop af is.

de vleesconsumptie daalt er alleen maar tijdelijk door.. immers in landden waar het dier in zijn geheel verkocht wordt, wordt ook gewoon vlees gegeten.. alleen de gewenning kost even wat tijd.. Het gaat puur om de wijze van koken, hoe het vlees aangereikt wordt

reden dat men dit niet in de 'gewone supermarkt' verkoopt is echt niet de knuffelfactor.. maar gewoon het feit dat men in Nederland niet gewend is met een heel dier te koken en dus geen idee heeft hoe je daarmee uit de voeten moet.. ik moet mijn varkentje ook in karbo's aangereikt krijgen, anders kan ik er niets mee lol..

dus nee, voor mij wordt ik er niet bewuster van en vind het ook niet confronterend..

ik kijk zo biggetje net zo prima in de oogjes als mijn visje of mijn aardappel (aan mijn huidige zak te zien, hebben die heel wat meer ogen die mij aanstaren dan het visje en de big tezamen)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:44

Tja, ik heb de honden een tijd complete dieren gegeven, dus ben er niet echt van geshockt. Daarnaast gaan hier het overschot haantjes (2 zijn echt meer dan voldoende) ook gewoon de pan in. Mijn buurman koopt elk jaar een kalfje om zelf "vet te mesten" en deze in de winter in de vriezer te stoppen.

Weet dat ooit in Nijmegen een slager een speenvarken aan het spit had hangen buiten zijn winkel. Nou hij heeft hem weg moeten halen want er kwam zoveel kritiek op! Snap het echt niet want de hele kippen mogen wel in de grill draaien...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:47

Dit artikel doet me denken aan wat ik pas in de dierentuin zag.
Die brokken vlees die gegeven werden: prima. Of het nou varken, koe, hert of paard is.
En toen ineens een paardenhoofd met manen er nog op. Dus het 'stuk vlees' was ineens herkenbaar.
Dus had ik ook wel zoiets van, tja, ik hoef dat niet te zien. Geef mij maar brokken vlees.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:48

Kippen draaien toch zonder kop aan het spit? Dan zie je toch geen hoofd?
Big zonder hoofd is ook minder schokkend vind ik zelf. Compleet biggetje aan het spit vind ik ook niet smakelijk. Op vakantie in Griekenland lag bij het buffet ook vaak zo'n biggenhoofd met een appel in zijn mond. Vreselijk, ik had meteen geen honger meer. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:07

aan een kippenkop zIt weinig eetbaars, een varkenskop daar zijn bijvoorbeeld de wangen prima te eten ( goed bereid zelfs erg lekker) hersenen worden ooknzeer gewaardeer door een flink aantal mensen(daar vind ik dan weer niks aan)
dus van uit die hoek , geef de kop maar mee ;)

maar ik gef de hond ook nog wel eens een schapenkop of een zalmkop... dus kan wel wat hebben

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:12

Sonja_vR schreef:
aan een kippenkop zIt weinig eetbaars, een varkenskop daar zijn bijvoorbeeld de wangen prima te eten ( goed bereid zelfs erg lekker) hersenen worden ooknzeer gewaardeer door een flink aantal mensen(daar vind ik dan weer niks aan)
dus van uit die hoek , geef de kop maar mee ;)

maar ik gef de hond ook nog wel eens een schapenkop of een zalmkop... dus kan wel wat hebben

Even heel erg off-topic, maar het is leuk wonen in Almkerk. Zondag doorheen gefietst op m'n wielrenfiets, tocht van Culemborg naar de Kinderdijk en terug; 147 km :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:31

Het enige waar ik aan denk als ik dit zie is 'wat nou als er nog oogjes in zitten en je hakt zijn kopje eraf, ploppen dan die oogjes er niet uit door de druk'? := :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:06

Ailill , grappig :) het was idd leuk wonen... we zijn alleen pas een dorpje opgeschoven , Dussen, moet alleen mijn profiel nog eens aanpassen :)
Douanique: die blijven wel zitten hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:16

Zou je dat ook kunnen eten? Ik bedoel mensen eten ook torretjes en wormen en zo...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:22

Nom nom nom, zou ik denken?
Daar zit aardig wat vlees aan (:

Zal zeker ook wat besparen, om een hele varken te kopen ipv steeds stukjes varken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:29

xEmily schreef:
Nom nom nom, zou ik denken?
Daar zit aardig wat vlees aan (:

Zal zeker ook wat besparen, om een hele varken te kopen ipv steeds stukjes varken.

misschien is het wel te overwegen..
zelf een varken kopen
en slacht betalen.

wellicht bespaard het wel iets ;)..

als je ruimte hebt om het op te fokken zal het zeker schelen..

zelf wil ik als ik eindelijk een grotere vriezer heb overschakelen op natuurvlees etc.

eigenlijk zit het vaak maar net boven de gemiddelde supermarkt prijs (zonder aanbiedingen) en onder biologisch vlees.. simpelweg omdat er veel minder wordt bijgevoederd..

maar ja als je erg 'gevoelig' bent voor 'heel dier' is dat natuurlijk geen optie..want de websites staan vol lieve hooglanders die ze voor je slachten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:37

Ja das een biggetje wat dan?
Hoezo hypocriet? ;)

Nee hoor ik ben heel realistisch, dieren zijn er om op te eten, geen enkele moeite mee.
Heb er veel meer moeite mee als ik ga bedenken dat zo'n dier ws zijn hele leven van 3 weken heeft geleefd in een hok van 1x1 samen met 10 andere biggen en nooit daglicht heeft gezien.
Maar een varkentje wat lekker buiten op het gras heeft gelopen heb ik geen enkele moeite mee hoor, thats life.
Heb een paar weken terug nog een kip geslacht, was wel overleden door een ongelukje, maar goed vlees laat ik niet verloren gaan ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 01:00

Ach, ik heb het wel eens vaker gemeld hier op bokt, ik produceer hier lammeren voor de slacht. Gisteren 60 weggebracht (tweede ronde deze slachttijd).
Zet ze zelf op de band in het slachthuis. Heb ze dus de wereld ín en uit geholpen. En we nemen uiteraard een stuk of twee mee naar huis voor eigen consumptie. . Schattige beestjes trouwens.

Jullie kunnen begrijpen dat ik niet echt opgewonden kan raken van de foto´s in de OP.

Vind het eigenlijk absurd dat mensen die vlees eten dit als "schokkend" of zelfs maar "gevoelig" ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 01:12

Nee hoor, foto doet mij ook niets.
Ja, hard he, dat je vlees op je bord een dier is geweest?
Ik heb er geen problemen mee. Ik hou van een lekker stukje vlees, ben gek op varkensvlees.
Woon zelf op een melkveebedrijf. De koeien die hier weggaan mankeren iets (geven te weinig melk, willen niet meer drachtig worden) en gaan daarom weg. Prima.
De stierkalveren net zo. Die zijn voor ons niet geschikt, omdat ze nooit melk gaan geven. Ze gaan weg naar een handelaar en die brengt ze naar de mesterij. Na een tijdje worden ze geslacht (leeftijd weet ik zo niet, verschilt ook een beetje).
Ik heb er geen problemen mee. Ik weet dat onze koeien een goed leven hebben! En als ze op zijn, worden ze op een nette manier geslacht.
En tis echt niet zo dat ik geen band met ze heb. We hebben nu zo'n 90 melkkoeien en 80 pinken/kalveren.
Vrijwel ieder dier herken ik en weet ik het nummer van, zonder gezien te hebben. Ik weet haar ouders. Haar karakter, haar gedrag. Haar melkproductie. Haar ups en downs.
Als een koe weggaat denk ik ja jammer, twas een lief dier. Maar tis beter zo. En het is nog eens nuttig, want wij, mensen, kunnen haar opeten.
Ik vind het veel erger om een koe dood in het land te vinden en aan de weg te moeten leggen voor de rendac. Dat is pas nutteloos.

Momenteel hebben we een kalf rondlopen die we zelf willen opfokken en houden tot een leeftijd van een jaartje. Lekker dik worden en ondertussen een leuk leven hebben. En daarna slachten en zelf in de vriezer doen. Dan weet ik waar t vlees vandaan komt, dat t een goed leven heeft gehad, en dan smaakt het vlees nog beter.

Het levenswerk van kalf Jonathan 1127 is een aanrader om eens te kijken. Daar word een kalf gevolgd, van geboorte tot het stukje vlees op je bord.