Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:06

Lynnepinny schreef:
Ik vind het helemaal niet erg, eigenlijk. Zelf vind ik dierendag iets leuks, en doe er zelf ook aan mee, maar het doet mij eerlijk gezegd niets dat deze islamitische feestdag op dezelfde dag als dierendag valt.
Waarom? Het is niet alsof de complete slachtindustrie in Nederland en de rest van de wereld die dag stilstaat, die gaat ook gewoon door. Die paar schapen die er dan bij worden geslacht stelt dan eigenlijk niets voor...

Zelf eet ik trouwens alleen biologisch vlees en steun verschillende organisaties, dus ben zeker geen fan van de 'massaproducties', maar hier valt de komende tijd helaas toch niks aan te doen...

Zo is het, er worden gewoon geslacht in slachthuizen dus waarom zou het offeren niet kunnen doorgaan?

Wat me wel erg tegenstaat is......dat het nog steeds op de barbaarse manier gebeurd, de hals doorsnijden. De dieren lijden daaronder.

De tijden veranderen en dan is het tijd dat er gekeken wordt om het zo humaan mogelijk te gaan slachten (bedwelmd/ verdoofd).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:08

Tja.. Dieren krijgen iets extra's op dierendag..
Maar de mensen dan? Want een offerdier wordt verdeeld..
Voor de familie
Voor vrienden/buren
Voor de armen..

Dus die mensen mogen niets extra's hebben?
Imo beetje krom.. Vooral omdat de gewone slachthuizen op 4 oktober ook gewoon doorwerken.. Mij stoort het dus niet zo..

Al krijgen mijn dieren wel iets extra's op dierendag.. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:08

de tijden veranderen...alleen loopt de islam 500 jaar achter.Dus we gaan niet meemaken dat het ritueel slachten anders gaat worden.
De politiek wil het niet verbieden aangezien we aardig wat moslims tegen het verkeerde been aanschoppen dan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:09

Verschillende culturen en verschillende tradities. Kan in mijn ogen prima naast elkaar.

Bij dierendag staan de meeste mensen enkel stil bij hun eigen huisdier. Nederlandse slachterijen liggen ook niet stil met dierendag.
Gewoon focussen op dat wat je zelf wil vieren die dag.

Yucca

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:12

Ik maak me er echt geen seconde druk om, wat ik hierboven ook al gelezen heb: het kan prima naast elkaar.
Ik zie niet in wat een offerfeest anders moet zijn dan een normaal slachthuis, daar zetten ze de boel ook niet stil op dierendag.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:35

MarjanB schreef:
Nogmaals :D Op de dag zelf wordt er bijna niks meer geslacht dan willen ze het namelijk al eten!!

In Tunesie wordt op de dag zelf geslacht. Daar wordt per gezin een schaap geslacht. Iedereen daar is al dagen opgewonden dat ze hun schaap gaan slachten en maken er grappen over. De zonen mogen de keel doorsnijden wat als een eer wordt gezien en het hele gezin vindt het leuk om naar te kijken. Volgens sommigen daar voelen de schapen geen pijn omdat ze "maar een dier zijn"

Ik ben er bij geweest omdat ik daar woonde maar ik heb geweigerd om bij de slacht zelf aanwezig te zijn.
's ochtends wordt de keel doorgesneden, 's middags wordt het schaap in stukken gesneden op de keukenvloer! waarna ze het vlees meteen bereiden en iedereen zit er de hele tijd "gezellig" omheen.

Ik persoonlijk vind het walgelijk om een dier te offeren in naam van god ongeacht om welke religie het gaat. In Tunesië is er dan zoveel vlees, mensen delen inderdaad met elkaar maar dat is meer vanwege de gezelligheid dan het helpen van de armen want er is op dat moment zoveel vlees dat mensen zich letterlijk te barsten eten.
Ik ben uiteindelijk ook weggegaan uit Tunesie, niet zozeer vanwege het geloof maar vanwege de cultuurverschillen

Maar goed dat was off-topic.
Mij maakt het dus ook niet zoveel uit op welke dag er geofferd wordt aangezien de bio-industrie ook gewoon doorgaat. Vlees eten omdat je honger hebt, Oke... maar om te offeren in naam van god vind ik walgelijk.
Jezelf volvreten met kerst is inderdaad niet veel anders

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:39

Hier in NL kan dat niet, de slachterijen hebben te maken met regelgeving en kunnen niet iedereen laten slachten. Op het offerfeest zelf slachten is hier ook veel duurder dan twee dagen ervoor. Hier wordt er dus voornamelijk in de dagen ervoor geslacht.

Thuis slachten mag in NL niet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:40

MarjanB schreef:
Hier in NL kan dat niet, de slachterijen hebben te maken met regelgeving en kunnen niet iedereen laten slachten. Op het offerfeest zelf slachten is hier ook veel duurder dan twee dagen ervoor. Hier wordt er dus voornamelijk in de dagen ervoor geslacht.

Thuis slachten mag in NL niet!

dat het niet mag wil nog niet zeggen dat het niet gedaan word

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:46

Ik sluit me aan bij de mensen die het probleem niet zo zien. Of die beesten nou die dag (of een paar dagen eerder zoals MarjanB zegt) of een half jaar eerder geslacht worden - whatever. Het gebeurt toch. Dan maakt me de datum niet zoveel uit. Maar dat kan ermee te maken hebben dat ik ook niet zoveel heb met dierendag als 'geweldige Nederlandse traditie'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:51

Ik kan er echt geen seconde om wakker liggen.
Dierenagenten is, evenals vader en Moederdag, Valentijnsdag, etc, alleen maar een commercieel spektakel.
Ik zie dat echt niet als Nederlandse traditie die afgepakt word oid

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:51

Dat is waar Geerke, er verdwijnen ook wel eens wat dieren uit weilanden rond het offerfeest.

Nu wordt er al wel wat verhandeld her en der. Er wordt vooral gevraagd naar de zwaardere ramlammeren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:53

Tja... ook ik schoot even in de lach toen ik de titel las...
Dierendag vergeet ik ieder jaar weer, ik verwen ze al genoeg de rest van de dagen/maanden, ga dat niet speciaal voor die dag bewaren. Vind het eerlijk gezegd ook minder een 'traditie', meer iets commercieel gerichts. Wel zijn er vaak rond die tijd aanbiedingen die ik even bekijk of uitstel met aankopen voor ht geval het rondom dierendag in de aanbieding komt... maar dat is omdat ik nu eenmaal Nederlander ben en houd van koopjes :P

De vraag/opmerking 'kunnen ze het niet een dag uitstellen' vind ik van weinig respect/kennis getuigen. Respect/tolerantie begint bij interesse in de medemens. Dat zou hetzelfde zijn om aan een christen te vragen of ze kerst even een paar dagen willen opschuiven.
De moslimkalender loopt anders dan de voor ons normale kalender, het jaar is 11 dagen korter en schuiven feestdagen/ramadan etc dus ook ieder jaar op. En tja helaas kan het dan dus voorkomen dat islamitische feestdagen plotseling een keer samenvallen met tradities/feestdagen in het land waar ze wonen.
Meeste moslims zouden ook liever Ramadan volgen in hartje winter (in europa dan :P) dan in de zomer... maar ja daar hebben ze nu eenmaal geen invloed op

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:54

JoyCiej007 schreef:
Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.

You do the maths......

_/-\o_

Bij ons in de buurt verdwijnen er rond die tijd ook regelmatig schapen :n

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:05

mariekerocky schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.

You do the maths......

_/-\o_

Bij ons in de buurt verdwijnen er rond die tijd ook regelmatig schapen :n

Diefstal is nooit goed, maar gebeurd ook op andere momenten, niet alleen met het offerfeest. Al worden schapen niet al te vaak gestolen...

Citaat:

Alleen deze zin vind ik persoonlijk raar: waarschijnlijk heeft 80 % van de NL bevolking geen enkele last van het offerfeest. Hoezo wordt er dan een eigen traditie (dierendag) dan ondergeschoven? Totale kul-argumenten als je het mij vraagt en alleen maar bedoelt om mensen op te hitsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:08

geerke schreef:
de tijden veranderen...alleen loopt de islam 500 jaar achter.Dus we gaan niet meemaken dat het ritueel slachten anders gaat worden.
De politiek wil het niet verbieden aangezien we aardig wat moslims tegen het verkeerde been aanschoppen dan.

Verbieden slaat ook nergens op zolang we (Nederland) zelf nog zo afschuwelijk met onze dieren omgaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:09

Haha, ironisch. :Y)

Ik zie het probleem niet zo. Er vallen vaak genoeg feestdagen samen. Nu is dat toevallig dierendag en het offerfeest, best ironisch maar verder... wat maakt het uit? Alsof iedereen ineens vegetarisch gaat eten op dierendag en de slagerijen stilliggen. Dacht het niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:11

Ik denk dat alle schapen ons intens dankbaar zullen zijn als het slachtfeest een dag eerder of een dag later wordt gehouden. Je kunt toch geen schapen gaan slachten op dierendag?!? Het idee al! Schandalig gewoon! Ze kijken het hele jaar uit naar dierendag. Onze schapen hebben zelfs al een verlanglijstje gemaakt. Wolliebollie wil graag dat ik een worteltaart voor hem bak en Koteletta wil van die leuke roze oormerkjes met een gouden randje. Dierendag is echt het feest van het jaar voor onze schapen. Kinderen hebben Sinterklaas, schapen hebben dierendag.

Als ik ze zou vertellen dat offerfeest dit jaar op dierendag is, dan komen ze daar niet meer overheen. De gedachte dat hun soortgenootjes geofferd worden: dan is hun hele feestdag verziekt. Arme schapen. Ik ga het ze niet vertellen hoor, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

:+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:16

Ann_moi schreef:
Ik snap dat je het apart kan vinden, ik snap alleen de ophef erover niet. Maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik val je overigens ook niet aan hoor!

Hoe pasen valt ligt ook aan de stand van de maan, zo wordt het slachtfeest ook gebaseerd op bepaalde standen en valt het dit keer toevallig gelijk. Pasen zou ook niet verplaatst worden voor bijvoorbeeld de dag van het kuiken(als die zou bestaan).
Een moslim kan ook hun kat extra aaien, terwijl ze ook een schaap opeten.

Welke ophef?? Het is gewoon een vraag een discussie.. Ik zie nergens ophef :) Ik maak me er ook niet druk om, ik zeg alleen dat ik het apart en krom vind. Niks meer, niks minder.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:16

Dierendag is helemaal geen Nederlandse traditie. Het is Werelddierendag, bedacht door een Tsjechische en Engelse dame en bestaat pas sinds 1930 (het offerfeest bestaat al ietsjes langer, maar ik weet even niet precies wanneer die traditie is begonnen). Oorspronkelijk bedoeld als dag om mensen op te roepen stil te staan bij de manier waarop met dieren wordt omgegaan, is de dag steeds commerciëler geworden en nu vooral een 'waardevolle traditie' voor de producenten van diervoeder, speeltjes en verzorgingsproducten. Daarbij denk ik dat dierendag wereldwijd aan misschien nog wel meer extra dieren het leven kost dan dat hele offerfeest, want wie Felix en Pluto echt wil verwennen kiepert er die dag een extra blikje vers vlees in.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:19

LadyMadonna schreef:
Ik kan er echt geen seconde om wakker liggen.
Dierenagenten is, evenals vader en Moederdag, Valentijnsdag, etc, alleen maar een commercieel spektakel.
Ik zie dat echt niet als Nederlandse traditie die afgepakt word oid

Ho ho.. is? Nee, jij vindt iets. Héél anders.

Ik ben er mee opgegroeid en bij ons in het gezin werd er wel veel waarden aan gehecht. Nooit waarden en normen tot een feit maken, dan gaat de discussie nergens meer over.

Wie heeft het over afpakken? Niemand toch?

Ik zeg alleen dat ik het apart vind dat ik met mijn nieuwe mand aan kom lopen en mijn buurman met een dood schaap.

Wie zegt dat ik er om wakker lig? Ik maak me er niet druk om, ik vind het krom. Was gewoon benieuwd of er meer mensen waren die het krom vonden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:21

Bij ons is het iedere dag dierendag.
Maar ik heb een hekel aan het ritueel slachten.Dat is iets wat in onze cultuur niet gebeurd.
Ik wil ook gewoon niet snappen waarom onze cultuur onder tafel geveegd word en wij altijd maar rekening moeten houden met andere culturen.Maar goed dat is een andere discussie.
Het is wel ironisch dat de beide feesten op één dag vallen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:22

Annemiek80 schreef:
Tja... ook ik schoot even in de lach toen ik de titel las...
Dierendag vergeet ik ieder jaar weer, ik verwen ze al genoeg de rest van de dagen/maanden, ga dat niet speciaal voor die dag bewaren. Vind het eerlijk gezegd ook minder een 'traditie', meer iets commercieel gerichts. Wel zijn er vaak rond die tijd aanbiedingen die ik even bekijk of uitstel met aankopen voor ht geval het rondom dierendag in de aanbieding komt... maar dat is omdat ik nu eenmaal Nederlander ben en houd van koopjes :P

De vraag/opmerking 'kunnen ze het niet een dag uitstellen' vind ik van weinig respect/kennis getuigen. Respect/tolerantie begint bij interesse in de medemens. Dat zou hetzelfde zijn om aan een christen te vragen of ze kerst even een paar dagen willen opschuiven.
De moslimkalender loopt anders dan de voor ons normale kalender, het jaar is 11 dagen korter en schuiven feestdagen/ramadan etc dus ook ieder jaar op. En tja helaas kan het dan dus voorkomen dat islamitische feestdagen plotseling een keer samenvallen met tradities/feestdagen in het land waar ze wonen.
Meeste moslims zouden ook liever Ramadan volgen in hartje winter (in europa dan :P) dan in de zomer... maar ja daar hebben ze nu eenmaal geen invloed op

Beetje jammer dat je in de lach schiet, terwijl het gewoon een serieuze vraag is. Daarnaast ook een beetje jammer dat je niet begrijpend mijn OP leest.

En.... Waar zie je mij vragen om die dag uit te stellen of te verschuiven???

Sjonge.. zo gaat de discussie nergens meer over.. Als mensen woorden/meningen/feiten/opvatting verdraaien omdat zij niet goed lezen en zelf hun eigen conclusie uit het niets trekken over mijn mening/vraag/discussie onderwerp.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:23

Ik heb zo een hekel aan dat slachtfeest dat het niet eens mogelijk is er door dierendag nog meer hekel aan te krijgen. :+ Halal geslacht worden is al zo'n marteling voor de dieren. Bij het offerfeest slachten veel mensen hier zelf een schaap, terwijl ze dat helemaal niet hebben geleerd en dat schaap nog veel meer lijd. :(

Ze jatten er vaak schapen van de weilanden hier :n Ik hou dus maar weer een extra oogje in het zeil voor de schapen naast ons.. Zou het verschrikkelijk vinden als die lieve schapen gemarteld zouden worden.

Het is wel echt raar.. Juist op de dag voor de dieren, worden er massaal schapen gemarteld. Krijg daar de kriebels van.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 14:28

Yucca schreef:
safina schreef:
Ik denk dat alle schapen ons intens dankbaar zullen zijn als het slachtfeest een dag eerder of een dag later wordt gehouden. Je kunt toch geen schapen gaan slachten op dierendag?!? Het idee al! Schandalig gewoon! Ze kijken het hele jaar uit naar dierendag. Onze schapen hebben zelfs al een verlanglijstje gemaakt. Wolliebollie wil graag dat ik een worteltaart voor hem bak en Koteletta wil van die leuke roze oormerkjes met een gouden randje. Dierendag is echt het feest van het jaar voor onze schapen. Kinderen hebben Sinterklaas, schapen hebben dierendag.

Als ik ze zou vertellen dat offerfeest dit jaar op dierendag is, dan komen ze daar niet meer overheen. De gedachte dat hun soortgenootjes geofferd worden: dan is hun hele feestdag verziekt. Arme schapen. Ik ga het ze niet vertellen hoor, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

:+

:')

Hier ga ik beide op temmen. Als je het een onzin discussie/vraag vindt houd je reactie dan voor je! Kinderachtig gedoe.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:31

Nou nou....jij wil een discussie, maar een beetje relativeren mag best hoor. Alles wat ook maar 1 letter afwijkt van wat jij in de OP hebt geschreven mag niemand het over hebben.