Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:37

Ik lees gelukkig al dat ik niet de enige ben die dit niet zielig vindt.

Volgens mij zijn zwijnen territoriale dieren, en in Nederland zijn er maar 2 plekken waar deze mogen voorkomen. Denk dat als je deze zwijnen naar 1 van die plekken terug brengt, deze gewoon weer terug zullen trekken naar dit gebied.

Heb eens een documentaire gezien over zwijnen in de vs. Niet normaal wat voor plaag die dieren daar zijn. Ze brengen ziektes mee, vernielen van alles, en vallen mensen aan.

Zwijnen hebben nou eenmaal geen natuurlijke vijanden, ik vindt het daarom goed dat Nederland hier zo strikt in is, en ze alleen toelaat in die 2 gebieden.

Piera

Re: Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:43

Bokt is weer lekker dubbel. Over de situatie in de Oostvaardersplassen wordt moord en brand geschreeuwd, maar de andere optie, geen hekken maar "beheer" (dus afschot) als dieren zich te ver verspreiden is ook niet goed. In Nederland zullen we toch op de één of andere manier moeten beheren aangezien er geen natuurlijke vijanden zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:46

Ik vraag me af of het echt wilde zwijnen waren hoor, in die regio vind je op elke hoek mensen met varkens of zwijntjes van allerlei rassen . Dus vind het een ondoordachte actie van staatsbosbeheer.

Dan zijn ze trouwens wel snel, hier in het natuurgebied worden mensen met paarden aangevallen door de wilde exmoor hengsten, en daar doen ze al maanden niets aan ...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:52

CM_ schreef:
Ik vraag me af of het echt wilde zwijnen waren hoor, in die regio vind je op elke hoek mensen met varkens of zwijntjes van allerlei rassen . Dus vind het een ondoordachte actie van staatsbosbeheer.

Dan zijn ze trouwens wel snel, hier in het natuurgebied worden mensen met paarden aangevallen door de wilde exmoor hengsten, en daar doen ze al maanden niets aan ...

Op de foto's waren duidelijk wilde zwijnen te zien... Denk dat een jachtopziener toch echt wel het verschil ziet tussen een wild zwijn en een hangbuikzwijn of een pietrain om maar wat te noemen...

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:58

Ik heb t toevallig vanochtend in de krant gelezen inderdaad. Ik vond het erg krom. Niet zielig, maar wel beetje raar.
Het waren in totaal 8 wilde zwijnen die door onbekende omstandigheden in het water terecht waren gekomen. 4 zijn verdronken en 4 eruit gevist door de brandweer. Omdat die wilde zwijnen alleen maar op een aantal plaatsen in Nederland mogen leven had de jachtopziener van staats bosbeheer het recht de dieren dood te schieten. Echter, officieel niet op die dag waarop ie t deed want het was zondag.

Het schieten van beesten vind ik in principe niet zielig, precies omdat het inderdaad territoriale dieren zijn die ook nog eens graag akkers omploegen en daar zijn de boeren dan weer niet zo blij mee.

Wat ik krom vind, is dat er eerst een brandweerman komt die zich de moeite doet het dier te redden om het vervolgens omgeknald te zien worden. Was het niet makkelijk geweest ze gewoon weer uit te zetten in die natuurgebieden waar ze wel mogen leven?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:58

Het waren we degelijk wilde zwijntjes.

Toevallig heb ik gisteren Editie NL of zoiets gezien, waar een van de brandweermannen aan het woord kwam. Zijn commentaar: "ja het is wel apart als je ze eerst redt en dan worden ze afgeschoten, maar dat is gewoon regelgeving van bovenaf, dus dan is dat zo".

En zo is het. Regels zijn regels en die zullen er niet voor niets zijn.

Allemaal vergeten dat zo'n zielig zwijntje laatst nog verantwoordelijk was voor de dood van een automobilist?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:18

Piera schreef:
Bokt is weer lekker dubbel. Over de situatie in de Oostvaardersplassen wordt moord en brand geschreeuwd, maar de andere optie, geen hekken maar "beheer" (dus afschot) als dieren zich te ver verspreiden is ook niet goed. In Nederland zullen we toch op de één of andere manier moeten beheren aangezien er geen natuurlijke vijanden zijn.

Niet alleen Bokt maar heel Nederland. Als je schieten wilt voorkomen moet je ook niet meer bijvoeren. Maar dat is ook weer niet goed. En zo zijn er nog zoveel kromme wetgevingen over de Nederlandse natuur

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:25

Tja, we hebben zelf een disbalans in de natuur gecreëerd en door al die goed bedoelde menselijke tussenkomst zijn veel natuurgebieden met hun flora en fauna niet meer in staat hun eigen ecosysteem in stand te houden. En nu moet er wel menselijke tussenkomst zijn in de vorm van bijvoeren/afschieten omdat t anders helemaal naar de haaien gaat.

Met bijvoeren/afschieten is het dubbele namelijk: heb je liever dat ze verhongeren in de lente waardoor mama niet voor het kroost kan zorgen en er daarmee misschien wel een tekort aan wilde zwijnen ontstaat of knal je ze liever gericht af in de herfst zodat je weet hoeveel er overblijven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:28

En ondertussen zit iedereen die boehh of babhh roept.lekker aan een stukje spek vanavond!! Van jawel, een varken die waarschijnlijk een klereleven in een mesterij heeft hehad.

Doe toch niet zo hypocriet allemaal!!

Wij,.mensen, verzieken zelf de natuur!
We willen allemaal in bosrijk gebied wonen..alles word weggekapt!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:36

_black_rose, dat laatste lijkt mij dan het meest logisch? Hoef je ook niet meer bij te voeren in de winter.

Verder sluit ik mij aan bij jolliegirl. Je kan beter hert eten dan een 'gefokt' dier. Zelf wil ik alleen wild eten, prima leven gehad en pijnloos einde.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:55

Danique_G schreef:
Piera schreef:

Niet alleen Bokt maar heel Nederland. Als je schieten wilt voorkomen moet je ook niet meer bijvoeren. Maar dat is ook weer niet goed. En zo zijn er nog zoveel kromme wetgevingen over de Nederlandse natuur

In principe worden wilde zwijnen niet bijgevoerd op de Veluwe. Dat jagers dat soms 'illegaal' doen om hun eigen hobby veilig te stellen tel ik dan niet mee. De overheid heeft afspraken met jagers dat de populatie zwijnen op een dermate niveau gehouden wordt dat zij genoeg eten hebben in de winter/voorjaar (zodat ze zo min mogelijk landbouwgewassen opeten).
Dus het bijvoeren is niet de oorzaak van het schieten, dat is het feit dat er genoeg eten te vinden is, vooral ook buiten de natuurgebieden (landbouw) waardoor de populatie kan blijven groeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:59

Jolliegirl schreef:
En ondertussen zit iedereen die boehh of babhh roept.lekker aan een stukje spek vanavond!! Van jawel, een varken die waarschijnlijk een klereleven in een mesterij heeft hehad.

Doe toch niet zo hypocriet allemaal!!

Wij,.mensen, verzieken zelf de natuur!
We willen allemaal in bosrijk gebied wonen..alles word weggekapt!

:n gehakt! :9
Maar goed, ik doe ook niet moeilijk dat die dieren afgemaakt zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:12

Snap het probleem ook niet zo. Paar zwijnen afgeschoten, beesten zijn niet verdronken of aangereden. Er lopen er nog zat rond hoor, die jachtopziener doet dat met goede reden. Vond het altijd heerlijk als m'n opa een zwijn had geschoten, is super lekker vlees.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:21

Ach met grondwerken, een goede reguliere dierenarts en een hoop liefde hadden die zwijntjes echt wel hun fout ingezien en excuses gemaakt om vervolgens braaf terug te gaan naar hun eigen plekje.

Jammer dat de jachtopziener weer voor rotte vis wordt uitgemaakt.
Als je inspraak wilt hebben vul dan de enquêtes in, Natuurmonumenten heeft er momenteel 1 online staan.
Alhoewel ik heb aangegeven dat ik deze te sociaal wenselijk vond en niet maatschappelijk prikkelend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:30

minikatje schreef:
Ach met grondwerken, een goede reguliere dierenarts en een hoop liefde hadden die zwijntjes echt wel hun fout ingezien en excuses gemaakt om vervolgens braaf terug te gaan naar hun eigen plekje.

Jammer dat de jachtopziener weer voor rotte vis wordt uitgemaakt.
Als je inspraak wilt hebben vul dan de enquêtes in, Natuurmonumenten heeft er momenteel 1 online staan.
Alhoewel ik heb aangegeven dat ik deze te sociaal wenselijk vond en niet maatschappelijk prikkelend.

Proest, en bedankt, :D mijn toetsenbord bijna verzopen. Gelukkig geen brandweer hier en afschieten niet nodig.

Sneu voor die brandweermannen, maar als dit de regels zijn, dan zijn dit de regels. moet er niet aan denken dat ik ze voor mijn auto zou krijgen of in mijn tuin.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:06

Piera schreef:

Ik mag hopen dat je begrijpt dat 'Bokt' bestaat uit duizenden verschillende mensen met verschillende meningen en dat het niet één persoon is ;). Een paar honderd roepen misschien moord en brand, maar een andere paar honderd zijn weer eens met de andere optie. Natuurlijk is bokt dubbel.. Bokt is duizenddubbel.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:53

_black_rose_ schreef:
Ik heb t toevallig vanochtend in de krant gelezen inderdaad. Ik vond het erg krom. Niet zielig, maar wel beetje raar.
Het waren in totaal 8 wilde zwijnen die door onbekende omstandigheden in het water terecht waren gekomen. 4 zijn verdronken en 4 eruit gevist door de brandweer. Omdat die wilde zwijnen alleen maar op een aantal plaatsen in Nederland mogen leven had de jachtopziener van staats bosbeheer het recht de dieren dood te schieten. Echter, officieel niet op die dag waarop ie t deed want het was zondag.

Het schieten van beesten vind ik in principe niet zielig, precies omdat het inderdaad territoriale dieren zijn die ook nog eens graag akkers omploegen en daar zijn de boeren dan weer niet zo blij mee.

Wat ik krom vind, is dat er eerst een brandweerman komt die zich de moeite doet het dier te redden om het vervolgens omgeknald te zien worden. Was het niet makkelijk geweest ze gewoon weer uit te zetten in die natuurgebieden waar ze wel mogen leven?

toch nog 4 verdronken wat een paniek zal dat geweest zijn bij die beesten is natuurlijk heel dubbel op wat er gebeurd is hier maar nee goed praten zeker niet snap het aan de andere kant ook wel maar als ze geen vijanden hebben de wolf binenen een paar jaar meschien al zullen ze die ook wel massaal af schieten

maar hebbben wij als mensheid hier niet iets heel fouts gedaan in de natuur dat het zover is gekomen vraag ik me dan af de wolf keert terug de zwijnen komen buiten de gebieden ik bedoel maar

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:00

wat een verhaal, dit kan ook echt alleen in nederland....

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:15

Nee hoor, in Zwitserland hadden ze 2 beren die vanuit Italië waren gekomen. Groot nieuws iedereen blij dat deze natuurlijke bewoner terug was en overal folders wat je moest doen en wat niet als je een beer tegenkomt. Speciale honden om het vee te beschermen.

Uiteindelijk zijn ze allebei afgeschoten.

De eerste werd gevaarlijk en de tweede had nog niet eens iets gedaan, maar kwam te dicht bij de bewoonde wereld.
Er was een hele discussie waarom ze M13, (de tweede beer) dan meteen moesten afschieten en niet naar een ander gebied hebben gebracht. Vele mensen volgden zijn leven...

Aan de ene kant willen de mensen oorspronkelijke bewoners terug, aan andere kant mogen deze dieren alleen leven als niemand last van ze heeft. Dat gaat dus nooit werken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:27

En in Frankrijk zijn ze er serieus over aan het denken om wolvenjacht weer toe te staan in bepaalde gevallen. Sommige boeren zien hele kuddes verdwijnen omdat de wolf beschermd is.

Zwijnen staan sowieso al op het feestmenu, maargoed dat behoort hier tot 'normaal' loslopend wild.

Het is sneu voor de brandweermannen maar als buiten de natuurgebieden in Nederland geen plaats is voor zwijnen dan moet er ingegrepen worden.
Zwijnen kunnen enorm veel schade aanrichten en zijn echt geen lieve knuffeldiertjes.

Terugkeer van wild is mooi en idyllisch maar vele mensen hebben er geen realistisch beeld van.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:38

Ik moet ook ineens weer denken aan het laatste plaatje in de stripboeken van Asterix en Obelix :')

Weert heeft zomaar weer voldoende zwijntjes geregeld voor de afsluiting van 8 A&O strips.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:44

Wilde zwijnen brengen veel schade aan, dus dat zal ook de reden zijn geweest waarom dat ze daar niet mochten zijn.

Een tijd geleden is nog een automobilist omgekomen omdat hij een wild zwijn aangereden had (ofja,.. die rende ineens de weg over). De man is dus overleden. Toen is er ook weer een belletje gaan rinkelen dat er gewoon teveel wilde zwijnen zijn.

Dat er niet gejaagd mag worden op zondag is omdat er dan veel mensen gaan wandelen etc. en dan is het een te groot risico.

Geloof me, een jager mag enkel in opdracht van dieren afschieten. Ze mogen niet zomaar elk beestje dat ze zien afschieten. Ze mogen enkel de dieren waarvan er teveel zijn afschieten.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:47

Het is misschien ook meer de wijze waarop het allemaal gegaan is...
Ben je als brandweer 4 uur bezig om een stel zwijnen te redden en dan kijk je net ( nog niet droog) op de kant in de loop van een geweer.
|o |o |o :x

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:49

Tja nouja, als ik die brandweerman mocht geloven maakten ze er niet bepaald een probleem van. Regels waren nou eenmaal regels.

Dus waarom wij dan namens die brandweermannen het nog allemaal heel vreselijk moeten gaan vinden....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:50

Dat ging zo via het nieuws ( krant etc)...maar hoe serieus ik dat tegenwoordig nog moet nemen met al die linkse en rechtse kranten)