Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CM_ schreef:Ik vraag me af of het echt wilde zwijnen waren hoor, in die regio vind je op elke hoek mensen met varkens of zwijntjes van allerlei rassen . Dus vind het een ondoordachte actie van staatsbosbeheer.
Dan zijn ze trouwens wel snel, hier in het natuurgebied worden mensen met paarden aangevallen door de wilde exmoor hengsten, en daar doen ze al maanden niets aan ...
Piera schreef:Bokt is weer lekker dubbel. Over de situatie in de Oostvaardersplassen wordt moord en brand geschreeuwd, maar de andere optie, geen hekken maar "beheer" (dus afschot) als dieren zich te ver verspreiden is ook niet goed. In Nederland zullen we toch op de één of andere manier moeten beheren aangezien er geen natuurlijke vijanden zijn.
Danique_G schreef:Piera schreef:Bokt is weer lekker dubbel. Over de situatie in de Oostvaardersplassen wordt moord en brand geschreeuwd, maar de andere optie, geen hekken maar "beheer" (dus afschot) als dieren zich te ver verspreiden is ook niet goed. In Nederland zullen we toch op de één of andere manier moeten beheren aangezien er geen natuurlijke vijanden zijn.
Niet alleen Bokt maar heel Nederland. Als je schieten wilt voorkomen moet je ook niet meer bijvoeren. Maar dat is ook weer niet goed. En zo zijn er nog zoveel kromme wetgevingen over de Nederlandse natuur
Jolliegirl schreef:En ondertussen zit iedereen die boehh of babhh roept.lekker aan een stukje spek vanavond!! Van jawel, een varken die waarschijnlijk een klereleven in een mesterij heeft hehad.
Doe toch niet zo hypocriet allemaal!!
Wij,.mensen, verzieken zelf de natuur!
We willen allemaal in bosrijk gebied wonen..alles word weggekapt!
minikatje schreef:Ach met grondwerken, een goede reguliere dierenarts en een hoop liefde hadden die zwijntjes echt wel hun fout ingezien en excuses gemaakt om vervolgens braaf terug te gaan naar hun eigen plekje.
Jammer dat de jachtopziener weer voor rotte vis wordt uitgemaakt.
Als je inspraak wilt hebben vul dan de enquêtes in, Natuurmonumenten heeft er momenteel 1 online staan.
Alhoewel ik heb aangegeven dat ik deze te sociaal wenselijk vond en niet maatschappelijk prikkelend.
Piera schreef:Bokt is weer lekker dubbel. Over de situatie in de Oostvaardersplassen wordt moord en brand geschreeuwd, maar de andere optie, geen hekken maar "beheer" (dus afschot) als dieren zich te ver verspreiden is ook niet goed. In Nederland zullen we toch op de één of andere manier moeten beheren aangezien er geen natuurlijke vijanden zijn.
_black_rose_ schreef:Ik heb t toevallig vanochtend in de krant gelezen inderdaad. Ik vond het erg krom. Niet zielig, maar wel beetje raar.
Het waren in totaal 8 wilde zwijnen die door onbekende omstandigheden in het water terecht waren gekomen. 4 zijn verdronken en 4 eruit gevist door de brandweer. Omdat die wilde zwijnen alleen maar op een aantal plaatsen in Nederland mogen leven had de jachtopziener van staats bosbeheer het recht de dieren dood te schieten. Echter, officieel niet op die dag waarop ie t deed want het was zondag.
Het schieten van beesten vind ik in principe niet zielig, precies omdat het inderdaad territoriale dieren zijn die ook nog eens graag akkers omploegen en daar zijn de boeren dan weer niet zo blij mee.
Wat ik krom vind, is dat er eerst een brandweerman komt die zich de moeite doet het dier te redden om het vervolgens omgeknald te zien worden. Was het niet makkelijk geweest ze gewoon weer uit te zetten in die natuurgebieden waar ze wel mogen leven?