Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:46

Tallie1979 schreef:
Waarom zij niet mogen bidden? Kunnen ze dat niet gewoon lekker thuis doen? Als het allemaal zo nodig moet, blijf dan lekker thuis!

Eh, dat is juist wat Walibi NIET wil :P . Die wil juist méér klanten aantrekken. Daarvoor dient zo'n ruimte, is niks dan pure commerce. Zij willen meer klanten aantrekken, moslims zijn een vrij grote groep waar ze blijkbaar een slecht bereik hadden omdat er vele trouw vijf keer per dag gaan bidden. Nu hebben ze dit als oplossing gevonden en hopen ze gewoon dat hun omzet hierdoor gaat stijgen. In tijden van crisis altijd mooi meegenomen als je een nieuwe doelgroep kan aanspreken.
Het gaat hier gewoon over een kleine gebedsruimte, door een bedrijf aangeboden om meer klanten te trekken. Niet iets dat iets anders verdringt. Niet een kerk die wordt afgebroken om er een moskee te zetten. Er zal ook niet aan de ingang komen "verplicht uw haren te bedekken en op aangegeven tijdstippen uw gebed te gaan doen." Er is ook geen overheid die het verplicht heeft om in elke openbare aangelegenheid een ruimte voor moslims te maken. Het is gewoon een bedrijf met een marketingdoel, niets meer niets minder, en je gaat heus niet plots meer last krijgen hierdoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:47

Dus, Tallie, continu wijken voor de medelander - door dat ene incident met Sinterklaas en Zwarte Piet? Waar bovendien geen moslim aan te pas is gekomen? Dan vind ik het persoonlijk wel spijkers op laag water zoeken om hierover te gaan zeuren. Niemand hoeft te wijken voor een aparte gebedsruimte, die is er juist zodat anderen niet gestoord worden door hun gebed (en zij niet door die ander, mes snijdt aan twee kanten). En die moslims kunnen al helemaal niets doen aan de zwartepietdiscussie. Want de meesten die daarover geklaagd hebben, vallen niet onder de Noord-Afrikaanse categorie waarin de meeste Nederlandse moslims wel vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:48

elenaMM77 schreef:
[***] schreef:
Ik weet dat ze 5 keer per dag moeten bidden, ik heb een aantal moslim vrienden, maar heb ze nog nooit zien bidden o.i.d. op het werk of daarvoor/daarna. Ik dacht daarom dat ze altijd om dingen heen plande o.i.d.

vraag het gerust eens aan ze..

sommigen zullen misschien tijdens het werk niet bidden.. anderen houden zich wel aan 'de tijden' en zoeken een rustig plekje op waar ze kunnen bidden zonder iemand lastig te vallen.. Immers als ze met een matje gaan lopen dan worden ze (zoals je in dit draadje al ziet) gelijk verguisd door half Nederland. Ik kan mij daarom ook goed indenken dat ze het bidden goed afschermen..

mijn ervaring is dat als je vraagt gewoon uit belangstelling hoe ze dit dan oplossen op bijvoorbeeld het werk.. ze blij zullen zijn met je belangstelling en het met alle liefde toelichten

Ik zal het morgen inderdaad eens vragen. Bedenk me nu opeens ook dat ze soms wel eens 5 minuten in de wc zijn, eerst dacht ik dat het was om even op de telefoon te kijken o.i..d, maar dat zou ook wel eens om te bidden kunnen zijn bedenk ik me nu net. Ben nu wel benieuwd hoe en wat, toch interessant om hun visie daarop te horen :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:48

phormicola schreef:
Voor zwarte Piet moet er van alles veranderen en raken we een gedeelte van onze jeugd kwijt, een ruimte voor bidden heb je absoluut geen last van. Vind dat twee totaal verschillende zaken.

Het ongerichte geschreeuw van Nederlanders vind ik beschamender dan een bid ruimte :=

Mag jij vinden, wat ik erger vind, is dat er ook Nederlanders zijn die niet zien hoe ons land word verziekt door alle schreeuwers die dit land naar hun eigen hand willen zetten..

En mij mag je een stuurloze schreeuwer noemen hoor.. Het zal mij de derrière oxideren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:49

Een intelligente en interessante discussie op niveau zit er weer niet in bij dit onderwerp :evaw:

Blue_Eyes

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:50

Nee, mijn gedachte. Ik ga maar weer verder met mijn werk :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:51

Ik gun iedereen haar/zijn geloof en ook om dat te mogen uiten en als een bedrijf er handig op inspeelt; prima. Ik houd wel van slimme marketing :)
Niemand wordt verplicht er gebruik van te maken, het zal niemand in de weg gaan zitten; het is er en als je er behoefte aan hebt kun je er gebruik van maken. Prima toch?

Maar goed, ik zal maar niet vertellen dat er ook oer Hollandse moslims zijn, die er zelf voor gekozen hebben want dan klopt er niets meer van de redenatie over 'medelanders' en 'Nederlanders'. Dat alle zwanen wit zijn, wil niet zeggen dat een zwarte zwaan geen zwaan is ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:51

Blue_Eyes schreef:
Dus, Tallie, continu wijken voor de medelander - door dat ene incident met Sinterklaas en Zwarte Piet? Waar bovendien geen moslim aan te pas is gekomen? Dan vind ik het persoonlijk wel spijkers op laag water zoeken om hierover te gaan zeuren. Niemand hoeft te wijken voor een aparte gebedsruimte, die is er juist zodat anderen niet gestoord worden door hun gebed (en zij niet door die ander, mes snijdt aan twee kanten). En die moslims kunnen al helemaal niets doen aan de zwartepietdiscussie. Want de meesten die daarover geklaagd hebben, vallen niet onder de Noord-Afrikaanse categorie waarin de meeste Nederlandse moslims wel vallen.

Het gaat niet alleen om de moslims blue eyes.. Het is de opeenstapeling van alle veranderingen die moeten worden doorgevoerd.

Het gaat niet alleen om zwarte piet, het gaat niet alleen om een bidruimte, het gaat erom dat het überhaupt gebeurd!

Als je wilt bidden, wat mij betreft 100x per dag, lekker doen, maar val er een ander niet mee lastig! Blijf lekker thuis!

Dat Walibi dit doet, maakt de kaartjes waarschijnlijk ook duurder. Meteen een reden om er niet meer heen te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:52

Tallie1979 schreef:
phormicola schreef:
Voor zwarte Piet moet
Mag jij vinden, wat ik erger vind, is dat er ook Nederlanders zijn die niet zien hoe ons land word verziekt door alle schreeuwers die dit land naar hun eigen hand willen zetten..

En mij mag je een stuurloze schreeuwer noemen hoor.. Het zal mij de derrière oxideren.

Er wordt helemaal geen land veranderd of naar andermans hand gezet, wel 'leeft' het land, zoals het al eeuwen doet, er is altijd verandering.
Ik vind het erg dat mensen zich dat niet realiseren en bij het minste of geringste maar schreeuwen dat ons land verziekt wordt dan anderen. Hoe kortzichtig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:53

vuurneon schreef:
Hoe kan ik als Nederlander nou lijden onder een gebedsruimte in een pretpark ? :')

Het spijt mij zeer maar een ruimte waar veel islamieten zijn, heeft een voor mij zeer ongename geur. Dus als het een open ruimte is, dan is dat wel ies waar je last van kan hebben :=

En daar zullen bokkers wel weer over vallen.. Maar nederlanders hebben gewoon een bepaalde geur, moslims, surinamers enzo Ligt aan het eten denk ik.

Omdat anderen een andere mening hebben dan jullie, discuseren zij dan maar niet intelligent? Ten eerste is dat bullshit em ten tweede zijn ze realistischer dan jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:53

De kaartjes zullen inderdaad wel met een euro of tien omhoog gaan, want het wordt vast een mega gebedsgebouw dat ruimte moet geven aan duizenden moslims per dag die daar zullen komen. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:54

Tallie1979 schreef:
phormicola schreef:
Voor zwarte Piet moet er van alles veranderen en raken we een gedeelte van onze jeugd kwijt, een ruimte voor bidden heb je absoluut geen last van. Vind dat twee totaal verschillende zaken.

Het ongerichte geschreeuw van Nederlanders vind ik beschamender dan een bid ruimte :=

Wie de schoen past trekken hem aan ;) Alleen al aan het feit dat je niet objectief naar de zaak kan kijken maar helemaal emotioneel wordt kun je zien dat er niet nagedacht wordt. En dus valt er niet met je te discussiëren, jammer, want daar is een forum voor :) Ik kan je visie best respecteren en er van leren, maar daarvoor is het wel belangrijk dat je kalm nadenkt. Lijkt mij leuker om mensen iets te leren dan maar te roepen wat je ervan vind.

miszblueeyes

der is veel oorlog en hongersnood en juist Nederland maak zich druk om zwarte piet en of er een gebedsruimte wel of niet komt. juist... ik zeg niet dat ik er mee eens ben over gezeur van zwarte piet en moet zo blijven en van ons cultuur afblijven maar der zijn wel ergere dingen in de wereld!

ik vraag me echt af wat er nu zo erg aan een gebedsruimte is. wat ik me werkelijk afvraag alshet voor de katholieken was geweest was er dan zo drama gekomen? nee denk het niet,! maar omdat voor de moslims zijn is het een probleem. heel veel moslims zijn hier geboren! ook hun zijn net zo goed Nederlanders als jullie! enige verschil is dat ze een ander geloof hebben ..nou nou nou wat een probleem. der zijn der genoeg die zich aan passen, en wat is dan probleem dat ze rustig kunnen bidden!

Kwanyin

Zwarte Piet discussie is iets dat op nationaal niveau gevoerd wordt. Daar gaat het om, om de regels nationaal te willen aanpassen omdat een minderheidsgroep zich er door gediscrimineerd zou voelen.
Dit gaat over één bedrijf met één strategie om meer klanten aan te trekken. Als de hele Zwarte Piet discussie louter ging om pakweg een lokale supermarkt die plots besloot dat de Zwarte Piet maar eens andere kleuren in hun assortiment moest krijgen was er ook niet zo'n ophef geweest.
Als dit nu een federale beslissing was dat het verplicht werd om overal een gebedsruimte te bouwen, dan had je ook weer een hele andere discussie gehad.

vuurneon

Gelukkig ruiken paardenmeisjes altijd naar bloemetjes <3

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:55

Goof schreef:
Er wordt helemaal geen land veranderd of naar andermans hand gezet, wel 'leeft' het land, zoals het al eeuwen doet, er is altijd verandering.
Ik vind het erg dat mensen zich dat niet realiseren en bij het minste of geringste maar schreeuwen dat ons land verziekt wordt dan anderen. Hoe kortzichtig.

Achja, kortzichtig, ook prima! Noem mij ook gerust een rascist.. Wie bied? :')

Blijf lekker allemaal voor de verandering, onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen zullen er de heerlijke vruchten van plukken. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:56

Tallie1979 schreef:
Als je wilt bidden, wat mij betreft 100x per dag, lekker doen, maar val er een ander niet mee lastig! Blijf lekker thuis!

Dat Walibi dit doet, maakt de kaartjes waarschijnlijk ook duurder. Meteen een reden om er niet meer heen te gaan.

Het idee is juist dat ze er niemand mee lastig vallen. Ik geloof er niets van dat hierdoor de kaartjes duurder worden :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:57

Blue_Eyes schreef:
Tallie1979 schreef:

Het idee is juist dat ze er niemand mee lastig vallen. Ik geloof er niets van dat hierdoor de kaartjes duurder worden :')

De tijd zal het leren, nietwaar? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:58

Grappig dat er altijd wordt gezegd dat veel van de moslims hier gewoon nederlands zijn. Op PAPIER ja. Vraag ze wat ze zijn en de meesten zullen alles zeggen behalve nederlander.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:00

Ik heb zelf absoluut geen problemen met andere geloofsovertuigingen, maar ik vindt dat dit aardig ver gaat.
Natuurlijk moeten we tolerant zijn en ruimte maken voor het hebben van een afwijkend geloof, maar ik ben het er niet mee eens dat er zelf bij Walibi een ruimte moet komen voor hen. Waarom alleen voor islamitische bezoekers? En waarom kunnen zij niet thuis bidden, of in de moskee?

Je kunt ook tever gaan met ruimte maken voor andere geloven. Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de islaam (wel en niet bewust) de wereld overneemt. En dit klinkt misschien achterlijk, maar daar neigt het toch echt naar, wat dan weer niet prettig is, omdat dat de situatie voor groepen als bijv. de IS, makkelijker maakt.
Door steeds maar ruimte te maken voor een bepaald geloof, komt er toch ooit een punt waarop dit ten koste gaat van onze eigen levensstijl.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 12-09-14 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:00

Jeeetje sommige bokkers.... 8)7

Leef en laat leven ! Lekker belangrijk dat er een gebedsruimte komt, waarschijnlijk in een leegstaand gebouw in het pretpark.
Hebben jullie er last van ? Lijkt me niet..
Geryon : Als islamieten al een "geur" met zich meedragen. Dan moet jij er toch geen last van hebben ? Aangezien jij niet in de gebedsruimte komt ? :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:01

Geryon schreef:
Grappig dat er altijd wordt gezegd dat veel van de moslims hier gewoon nederlands zijn. Op PAPIER ja. Vraag ze wat ze zijn en de meesten zullen alles zeggen behalve nederlander.

Toch is die vrouw die verderop woont écht Nederlands en zegt het ook, ze kan er weinig anders van maken :') net als dat niet alle christenen blond haar en blauwe ogen hebben, maar ook uit Marokko kunnen komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:02

Tallie1979 schreef:
Goof schreef:

Achja, kortzichtig, ook prima! Noem mij ook gerust een rascist.. Wie bied? :')

Blijf lekker allemaal voor de verandering, onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen zullen er de heerlijke vruchten van plukken. :)

Dat riep de generatie voor ons ook, en die daarvoor ook en die daarvoor ook en die daarvoor ook

Al vanaf dat er leven is, is er verandering. Altijd, continue. Simpel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:03

Arc_En_Ciel schreef:
Ik heb zelf absoluut geen problemen met andere geloofsovertuigingen, maar ik vindt dat dit aardig ver gaat.
Natuurlijk moeten we tolerant zijn en ruimte maken voor het hebben van een afwijkend geloof, maar ik ben het er niet mee eens dat er zelf bij Walibi een ruimte moet komen voor hen. Waarom alleen voor islamitische bezoekers? En waarom kunnen zij niet thuis bidden, of in de moskee?

Omdat Walibi juist die ticketverkoop omhoog wilt krijgen, ze daarom willen dat de moslims ook komen en daar als alternatief kunnen bidden, en andere geloofsovertuigingen blijkbaar niet zoveel nood er aan hebben of geen interessante doelgroep zijn om op te richten :P . Business, Business, Business, that's all. Denk je echt dat het management van Walibi wakker ligt van de behoeften van een moslim, dat ze dat uit pure vriendelijkheid en respect hebben gedaan? Puur een strategie om de kaartenverkoop omhoog te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:04

Als er vraag naar is, springt er bedrijf er graag op in als het kan. Lijkt mij juist slim. T is alleen jammer dat er mensen zo gaan van steigeren...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt