'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Re: 'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:53

Ik denk dat als het er echt op aan komt het je nog vies tegen zou kunnen vallen wat ze met al dan niet "niet interessante" informatie zouden kunnen doen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:54

Blacky94 schreef:
Ik denk dat als het er echt op aan komt het je nog vies tegen zou kunnen vallen wat ze met al dan niet "niet interessante" informatie zouden kunnen doen.

Leg mij dan eens uit wat precies? Niet aanvallend bedoeld, echt niet, ben gewoon nieuwsgierig.
Ik zie echt niet in wat er tegen mij gebruikt kan worden?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:42

Er staat wat interessante informatie in "De Rusland Boycot" topic mbt tot de Rusland en Amerika verhoudingen en de EU, 1 iemand had daar ook een post over al dan niet de mogelijkheid van een evt "3e wereldoorlog".
Nu zal het voorlopig nog wel even meevallen maar wat mij opviel nadat ik de oceaan over gegaan ben is hoe "pro-amerika" we in NL zijn. Zo fantastisch is dat land niet (rusland is ook niet veel beter hoor, daar niet van) om verder nog maar niet te spreken over Snowden.
Mocht er ooit wel wat gebeuren denk ik dat het helemaal zo moeilijk niet is om te categoriseren en mensen eruit te pikken, evt manipulatie zou me ook niet verbazen. Zelfs als iets redelijk onschuldig lijkt en het niet op social media staat. Want het gaat niet alleen om wat je wel of niet op FB of wat dan ook zet. Ze kunnen bij je smsjes, je telefoongesprekken, zouden in principe elk willekeurig moment je microfoon aan en uit kunnen zetten.
Mocht er ooit iets gebeuren en men wil écht kwaad denk ik dat je ook als gewone burger niet veilig bent. Zoals iemand hier over de 2e wereld oorlog al zei, wat als men toen dit soort technologie had? Het was dan zoveel makkelijker geweest om mensen te vinden en voor wat? Alleen maar omdat ze een ander geloof hadden?

Nu klinkt het bijna panisch lol, en ik zeg ook niet dat we momenteel op de rand van een oorlog staan maar in dat topic staan wel wat interessante posts over waarom het niet ondenkbaar en zelfs "logisch" zou zijn.
En verder ben ik ook schuldig aan FB, FB chat en zelfs mijn radio app die bij een hoop gegevens kan terwijl die dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen. En ik heb ook wel het een en ander dat niet iedereen hoeft te weten. Dat gaat dus ook niet op social media maar toch praat ik daar met mn moeder of vrienden via whatsapp wel eens over. Nu gaat f2f sowieso niet omdat al mn vrienden en familie 6200km verderop zitten maar bij veel dingen als whatsapp en sms denkt men ook niet na. Het staat niet op social media en "dus" is het "veilig". Niet dus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:42

Er zijn een aantal gevaren, ook voor mensen die 'niets te verbergen' hebben.

- je kunt onterecht verdacht worden van zaken waar je niets te maken hebt. Je bent op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, de criminele organisatie heeft besloten om 'mest scheppen' als codewoord te gebruiken... Ineens ben je niet meer onschuldig tot het tegendeel bewezen is, maar moet je zelf aantonen dat je ergens niks mee te maken hebt. En dat kan gek genoeg erg moeilijk zijn!

- 'niets te verbergen' hangt af van wie er meeleest. Wat je doet is hier in Nederland bv niet fout of verboden, maar in Saoudi Arabie mogelijk wel. Je gedrag is niet anders, maar het oordeel erover wel. En voor je denkt: Saoudi Arabie is heel ver weg, ook in Amerika zitten een paar heel conservatieve groeperingen. En die hebben veel invloed. Zo verbiedt Google Adsense al het delen van informatie over anticonceptie! Er zijn dus in Amerika bedrijven die het onschuldige delen van iets als 'ik heb hoofdpijn van de pil, maar met een spiraaltje gaat het beter' (of vv) al niet zomaar aanvaardbaar vinden! Niet fijn als bedrijven dat (onzichtbaar voor jou) gaan betrekken in wie ze laten komen op sollicitatiegesprek.

- manipulatie van gedrag. Facebook deed laatst al een experimentje met het selectief doorplaatsen van zaken in de timeline.. wat als diezelfde conservatieve groepering als hierboven eens betaalt voor een experimentje? Mensen denken dat ze niet belangrijk genoeg zijn, maar we zijn met veel. De publieke opinie is voor veel zaken belangrijk, en het is gevaarlijk als bedrijven die steeds preciezer kunnen beinvloeden. En hoe meer data, juist al die kleine details die wat zeggen over je gedrag en hoe je je waarschijnlijk voelt (het lezen van teksten die je wel schrijft maar niet verstuurt!) hoe verder dat kan gaan.

En ten slotte:
Kleine_Reijn schreef:
Ach, ik ga er gewoon van uit dat ze dat met alles kunnen doen... Dan doe je ook nooit iets stoms.. XD :D

Het klinkt zo simpel, maar eigenlijk is dat best iets ingrijpends. Stomme dingen doen, fouten maken, het hoort bij het leven! Je moet je soms bloot durven geven, soms een mening durven geven die niet populair is... We stappen er zo makkelijk overheen, maar eigenlijk is het behoorlijk ingrijpend wat er gebeurt. We leveren dan toch behoorlijk wat van onze vrijheid in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:54

Shadow0 schreef:
Er zijn een aantal gevaren, ook voor mensen die 'niets te verbergen' hebben.

- je kunt onterecht verdacht worden van zaken waar je niets te maken hebt. Je bent op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, de criminele organisatie heeft besloten om 'mest scheppen' als codewoord te gebruiken... Ineens ben je niet meer onschuldig tot het tegendeel bewezen is, maar moet je zelf aantonen dat je ergens niks mee te maken hebt. En dat kan gek genoeg erg moeilijk zijn!
ik woon in Nederland! daar ben je onschuldig tot schuld bewezen of zeer aannemelijk is
- 'niets te verbergen' hangt af van wie er meeleest. Wat je doet is hier in Nederland bv niet fout of verboden, maar in Saoudi Arabie mogelijk wel. Je gedrag is niet anders, maar het oordeel erover wel. En voor je denkt: Saoudi Arabie is heel ver weg, ook in Amerika zitten een paar heel conservatieve groeperingen. En die hebben veel invloed. Zo verbiedt Google Adsense al het delen van informatie over anticonceptie! Er zijn dus in Amerika bedrijven die het onschuldige delen van iets als 'ik heb hoofdpijn van de pil, maar met een spiraaltje gaat het beter' (of vv) al niet zomaar aanvaardbaar vinden! Niet fijn als bedrijven dat (onzichtbaar voor jou) gaan betrekken in wie ze laten komen op sollicitatiegesprek.
wederom, ik woon in Nederland. En een bedrijf dat zo'n bekrompen overtuiging heeft wil ik niet eens werken

- manipulatie van gedrag. Facebook deed laatst al een experimentje met het selectief doorplaatsen van zaken in de timeline.. wat als diezelfde conservatieve groepering als hierboven eens betaalt voor een experimentje? Mensen denken dat ze niet belangrijk genoeg zijn, maar we zijn met veel. De publieke opinie is voor veel zaken belangrijk, en het is gevaarlijk als bedrijven die steeds preciezer kunnen beinvloeden. En hoe meer data, juist al die kleine details die wat zeggen over je gedrag en hoe je je waarschijnlijk voelt (het lezen van teksten die je wel schrijft maar niet verstuurt!) hoe verder dat kan gaan.
ik wijk meestal af van de "publieke opinie" ;)

En ten slotte:
Kleine_Reijn schreef:
Ach, ik ga er gewoon van uit dat ze dat met alles kunnen doen... Dan doe je ook nooit iets stoms.. XD :D

Het klinkt zo simpel, maar eigenlijk is dat best iets ingrijpends. Stomme dingen doen, fouten maken, het hoort bij het leven! Je moet je soms bloot durven geven, soms een mening durven geven die niet populair is... We stappen er zo makkelijk overheen, maar eigenlijk is het behoorlijk ingrijpend wat er gebeurt. We leveren dan toch behoorlijk wat van onze vrijheid in.
ik niet hoor...

Interessante post wel :j, maar nee, nog geen argumenten gezien dat het oh zo gevaarlijk is en dat we massaal messenger moeten boycotten.
Ik heb het begin van internet mee gemaakt, stomme dingen gedaan (ik was jong en naïef), en ach, ik leef nog steeds, zonder strafblad ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:41

LadyMadonna schreef:
ik woon in Nederland! daar ben je onschuldig tot schuld bewezen of zeer aannemelijk is

Nee. Er zijn al mensen die al behoorlijk in de problemen gekomen zijn. Lucia de B. is misschien het extreemste voorbeeld, maar het komt vaker voor - en hoe meer we vooraf proberen te zoeken ipv aan werkelijke incidenten, hoe makkelijker mensen

En bedenk dat iets dat als iets slechts 1 op de 100.00 keer fout gaat (er zijn computers die automatisch verdachte zaken proberen te herkennen op facebook, maar dat gaat uiteraard wel eens mis), dat nog steeds om een boel mensen gaat als dat wordt losgelaten op alle facebookende Nederlanders. (Als het om alle Nederlanders zou gaan zijn er 1600 mensen die ten onrechte als verdacht worden aangemerkt!)

Daarbij volgt een veroordeling misschien pas als je bewezen schuldig bent - maar onderschat niet wat het doet als de politie je op komt halen als verdachte. Verdachte kun je namelijk al veel makkelijker worden, en dat kan ook al behoorlijke gevolgen hebben.

Citaat:
wederom, ik woon in Nederland. En een bedrijf dat zo'n bekrompen overtuiging heeft wil ik niet eens werken

Dat klinkt leuk - de praktijk leert dat de meeste mensen zo ver niet durven of willen gaan. Het lijkt heel nobel dat je daar dan niet wilt werken, maar de meeste mensen willen gewoon werk. Als je de keuze hebt tussen je huis niet kunnen betalen of een baan bij een of ander bedrijf dat op zich goed werk biedt maar een paar rare ideeen heeft... kiezen de meeste mensen toch voor het werk.

Verder gaat het niet alleen om wat het voor jou als individu betekent, maar ook wat het voor ons als maatschappij betekent. En wat dat betreft schuiven we best snel op in een richting waar de Sovjet-Unie jaloers op geweest zou zijn, qua controle. Misschien is het niet de Staat die alle slechts doet - maar ook als het multinationals en bepaalde groeperingen zijn is grootscheepse controle en beinvloeding behoorlijk eng en onwenselijk.

(Oh, en 'ik leef nog steeds, zonder strafblad' is een beetje als 'ik rook al jaren.')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:53

Shadow, waar zou de politie mij dan voor moeten komen halen?

Als je de keuze hebt tussen je huis niet meer kunnen betalen..... Dat is voor mij niet van toepassing.
Dus geef nu eens aan waarom het voor mij persoonlijk gevaarlijk is?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:45

en jullie hebben wel allemaal Whatsapp, of Viber, of telegram? :Y)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:18

Dat het voor jou niet van toepassing is neemt niet weg dat het misschien voor 10 miljoen anderen wel van toepassing is. Een vd argumenten die ik hier zo vaak lees en die werkelijk nergens op slaan "dat is niet op mij van toepassing", misschien is dat het in 5 jaar wel of draai het anders ergens omheen wat wel van toepassing is. Either way zullen ze je altijd wel ergens op kunnen pakken. Niet linksom dan wel rechtsom.. stop met die tunnelvisie...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:37

Tja, misschien over 5 jaar... Of over 10, of nooit.... Ik heb geen glazen bol... Daarom ben ik een mens van de dag. Ik leef vandaag en wat morgen brengt, zien we dan wel weer...
Ze zullen me altijd wel ergens op kunnen pakken... Wat dan? En wie zijn "ze"? De maffia? CIA?

Waarom me betichten van tunnelvisie? Omdat ik jouw mening niet deel?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:43

Het interesseert me echt niks. Sorry maar iedereen doet hier zo panisch over, alsof het ook al niet gecontroleerd wordt wat jij allemaal op je iphone doet, via dingen als iCloud ed. Als iedereen onder controle is, interesseert het me niet dat het bij mij ook zo is. Dan heb ik maar geen 'privacy' als ik met iemand op facebook messenger praat. Jammer dan, ik heb geen 3 miljoen euro in mijn huis verstopt ofzo, en ik ben ook niet stiekem prinses van Europa. 'Hee, alles goed?', 'Ja, met jou?' kan ze vast allemaal aan hun reet roesten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:48

Ach ja, zoals een vriend (IT'er) al jaren geleden zei; zodra je je computer (en zelfde geld dus nu ook voor telefoon) verbind met het internet, is die niet meer alleen van jouw.

Gebruik fb niet op mn mobiel (sowieso zeer zelden) en al deed ik het wel; denk niet dat fb er nu zoveel mee op schiet met de wetenschap waar ik ben geweest etc :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:49

LadyMadonna schreef:
Tja, misschien over 5 jaar... Of over 10, of nooit.... Ik heb geen glazen bol...

Maar we kunnen wel leren van de geschiedenis. En we kunnen ook ons best doen om bepaalde fouten niet te herhalen. De macht van propaganda en de risico's van gebrek aan privacy hebben we al gezien. In WO II, in communistische staten... Zolang is dat nog niet geleden. We weten hoeveel gevolgen dat kan hebben.

Een beetje in het nu leven is niet verkeerd, maar het is dom om de risico's voor de toekomst geheel te negeren. En dus hoop ik dat mijn huis gebouwd is op fundamenten die het langer uithouden dan een paar jaar, en dus hoop ik dat de vrije samenleving zonder verregaande controle het ook wat langer uithoudt dan een paar jaar :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:58

Ojajoh schreef:

whatsapp heb ik, maar zelden aan (want geen internet op mobiel dus kan alleen gebruik maken van wifi spots, wat ik zeer zeer zelden doe). Rest is een nope...en ook geen twitter, instagram of wat dan ook.
Op fb gebruik ik zelfs alleen mn voornaam en niet mijn achternaam er bij. Ook niet plaatsnaam, werk en waar op school gezeten en andere persoonlijke gegevens.
Alles om kwaadwillenden het zo moeilijk mogelijk te maken om ook maar iets met mijn persoonsgegevens te kunnen. Wat ik doe of ga doen staat er ook nooit op.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:05

xxCYNNxx schreef:
Ojajoh schreef:

whatsapp heb ik, maar zelden aan (want geen internet op mobiel dus kan alleen gebruik maken van wifi spots, wat ik zeer zeer zelden doe). Rest is een nope...en ook geen twitter, instagram of wat dan ook.
Op fb gebruik ik zelfs alleen mn voornaam en niet mijn achternaam er bij. Ook niet plaatsnaam, werk en waar op school gezeten en andere persoonlijke gegevens.
Alles om kwaadwillenden het zo moeilijk mogelijk te maken om ook maar iets met mijn persoonsgegevens te kunnen. Wat ik doe of ga doen staat er ook nooit op.

maar met WA geef je dezelfde toestemming als de rest ;)

dus alles wat hier al genoemd is, gebruik van je camera, microfoon enz...

ik had van de week ook al zo een discussie met iemand, als je je veilig wil wanen moet je alleen face to face praten en al zeker de wereld van internet niet betreden :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:21

Ojajoh schreef:
ik had van de week ook al zo een discussie met iemand, als je je veilig wil wanen moet je alleen face to face praten en al zeker de wereld van internet niet betreden :n

Met nadruk op wanen idd :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:33

Je weet niet wat ze in bloembakken stoppen :').
Sorry, flauw.

Fb is nu nog "hot", maar wordt al minder, net als Twitter. Straks bestaat FB niet meer, net als Hyves.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:39

Ik heb Messenger er weer afgehaald omdat mijn telefoon opvallend vaak vastliep.

Met een mobiele telefoon ben je sowieso een wandelend traceerbaar persoon, zelfs al doe je er niks mee, alleen in je tas hebben; en heb je helemaal geen internet op je telefoon, dan nog zendt je telefoon signalen naar de dichtstbijzijnde mast en die gegevens worden een x tijd bewaard.
Ben jij verdachte van moord bv, en de locatie komt overeen met het tijdstip en plaats waarop jouw telefoon een signaal naar die mast heeft gestuurd, dan geldt dat als bewijs, daar heb je geen internet of Facebook voor nodig.
Als je helemaal niet getraceerd of gekraakt wil worden kan je een speciale telefoon laten maken, zoals bv gwenette martha had.

Als jij verdachte bent van terrorisme of banden met terroristen, en jouw Facebook laat opvallend veel islamitische (fundamentalisten) vrienden zien, je hebt een aantal keer iets gegoogeld enzovoorts dan kan je misschien zonder dat je het zelf doorhebt al verdacht zijn.
In Amerika is het zo dat je dan zonder proces oid opgepakt kan worden, hier gelukkig (nog) niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:31

Idd.. Zo durf je al bijna niets meer te googlen.. Ik vind bijv de rampen bij Tsjernobyl en Fukushima ed reuze interessant.. Maar denk ook vaker bij mezelf: goh, niet dat er aan de andere kant van de lijn iemand denkt dat ik een kernramp wil veroorzaken.. :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:00

pfff. waarschijnlijk kijken ze wel langer dan deze maand in je berichten.
ze doen alles om gegevens haha

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:52

Dan wens ik ze succes...met zeer zeer zelden mn wifi aan (gps staat ook standaard uit) bedoel ik; misschien 1 a 2 keer per 3 maanden ofzo.
Heb ook een veel te klein scherm om een beetje leuk te kunnen internetten, dus dat doe ik thuis op de pc wel.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 05:23

Ben echt beetj verbaasd hoe naief mensen zijn

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:52

Niet naief.. Realistisch.. Je wordt toch al gevolgd vanaf t moment dat je een mobiel op zak hebt.. Ook sms gegevens.. Alles blijft staan.. En dat weet je als je aan een mobiel begint..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:26

Nine, enerzijds weet je het wel, anderzijds is de schaal van gegevens die Facebook (niet eens de overheid dus) krijgt wel ongeevenaard. Teksten die je typt maar niet verzendt, welke wifi's er in de buurt zijn - dat zijn best extreme dingen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:56

Leuk leesvoer met betrekking tot dit onderwerp: De cirkel van Dave Egger! http://www.tzum.info/2014/04/recensie-d ... de-cirkel/

Zelf zit ik altijd erg op een tweesprong met dergelijke onderwerpen: ja ik doe graag mee met de technologische ontwikkelingen en gebruik graag Facebook, Whats app en andere apps. Maar aan de andere kant wil ik helemaal niet dat bedrijven zomaar gegevens van mij kunnen opslaan. Net zoals vooraf DNA afstaan in een databank, of je vingerafdruk opgeven voor een nieuw paspoort.

Alles is te hacken, dus voor mij zijn geen van bovenstaande gegevens veilig. De vingerafdrukken bijvoorbeeld: als het goed is, is Nederland gestopt met het opslaan dan de vingerafdrukken in een database, maar het zou wel mogen. En als er een database is, kan deze gehackt worden. Dat staat me dus niet aan.

Aan de ene kant denk ik ook: ik heb niets te verbergen. Ik doe niets verkeerd, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Maar je weet nooit hoe de wind gaat waaien. Als ik zie hoe er op social media dingen een sneltreinvaart kunnen nemen, zoals de Zwarte Pieten discussie. En hoeveel mensen (in mijn ogen dom) er ongenuanceerd mee blèren met de rest, dan denk ik wel eens: gut, dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken (op een ander onderwerp). Aan de andere kant denk ik dan weer: het is maar social media, de plek waar mensen niet in discussie gaan, niet luisteren naar elkaar, maar wel gal spugen en zomaar dingen roepen. Ik gok dat als ze buiten de social media in contact komen met hun 'tegenstanders' en ze het gesprek aangaan, ze hele andere opvattingen krijgen.