blackout België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:00

Zit momenteel in Gent en zal daar tot februari blijven. Gezien de grootte van de stad gok ik dus eigenlijk dat ik grote kans heb niet afgesloten te worden?

Zoe_97

Re: blackout België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:07

in sommige delen van gent worden er weldegelijk stukken afgesloten! :o delen van het centrum in zone 3 andere deelgemeente in zone 6. grootste deel inderdaad vniet afgesloten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:59

Geen probleem hier, wij hebben toch zonnepanelen en produceren genoeg energie voor ons eigen huishouden :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:01

Citaat:
Wie denkt slim te zijn met zonnepanelen, ook die gaan niet werken wanneer het stroomnet niet actief is... Want stroom geleverd door zonnepanelen gaan naar het algemene stroomnet en niet naar jouw huisje. Dus geen algemeen stroomnet, geen stroom. Helaas pindakaas!

http://www.clint.be/actua/7-belangrijke ... -black-out

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:02

Hier in zone 4. Best wel vervelend hier, want we werken hier met een pelletkachel en dat werkt dus op electriciteit. Gelukkig wel 3 houtkachels in huis dus dat zit wel goed. :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:06

je zonnepanelen leveren niet stroom direct naar je huis, dan zou je zelf een stroomcentrale moeten hebben om de warmteenergie om te zetten in elektrische energie. je energie van je panelen wordt op het net gezet en jij krijgt stroom van het net. je zult dus ook geen stroom hebben

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:09

Kwanyin schreef:
Citaat:
Wie denkt slim te zijn met zonnepanelen, ook die gaan niet werken wanneer het stroomnet niet actief is... Want stroom geleverd door zonnepanelen gaan naar het algemene stroomnet en niet naar jouw huisje. Dus geen algemeen stroomnet, geen stroom. Helaas pindakaas!

http://www.clint.be/actua/7-belangrijke ... -black-out

Vreemd, aangezien wij echt wel een eigen batterij hebben om overige energie op te slaan en daarbij onze elektriciteitsteller ook terugdraait op erg zonnige dagen....

@olafgek: hier aan de kabel van de zonnepanelen zit toch wel gewoon gelijkstroom op hoor (en ja, daar kan je rechtstreeks niets mee doen)
Laatst bijgewerkt door Oliiviia op 13-09-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:09

nu ben ik geen belg, maar onze en ook die van jullie voorouders kenden zelfs geen stroom.
nu is er veel op ingericht maar met wat beleid komen jullie het echt wel door -O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:10

Oliiviia schreef:
Vreemd, aangezien wij echt wel een eigen batterij hebben om overige energie op te slaan en daarbij onze elektriciteitsteller ook terugdraait op erg zonnige dagen....

Hier staat meer informatie, misschien heb jij dat speciaal eilandsysteem waar ze over spreken,
http://www.zonneboiler-info.be/zonneboi ... roomuitval

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:11

Percy schreef:
Oeps, ik dacht wij zitten in zone vijf en dus pas een van de laatsten die afgekoppeld worden maar het tegendeel is dus waar?

Ook leuk dat ze het over de late namiddag hebben of vooravond. Wordt het net donker, wil je gaan koken en dan heb je opeens een candle light dinner zonder warm eten :(

En op die regering zitten we ook nog steeds te wachten :D

Ik zit ook in zone 5, maar je mag gerust afkomen naar hier want wij koken op gas. Dus wij kunnen dat wel blijven gebruiken. Zorg jij voor de kaarsen? :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:12

Gas kun je ook niet gebruiken ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:13

ik kijk eigenlijk wel uit naar een paar uurtjes zonder stroom :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:15

Zo werkt het dus echt niet oliiviia :-).De stroom gaat echt naar de energie maatschappij het word alleen verzameld op je dak.
Ik lig er niet wakker van ,als het uitgeschakeld word gaat het over 3 uur tussen 5 en 8 uur s'avonds.Met een beetje stroompanne zit je langer zonder stroom.Gewoon je vriezer dichthouden en dan eet je een keer na 8 uur.als het de dag erna nog nodig is is de volgende zone aan de beurt.
Het is hooguit vervelend voor je verwarming als het erg koud is.
Maar het schijnt dat verwarmingen op gas het blijven doen en wij doen lekker onze open haard aan .:-)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 15:18

Gaan de gasverwarmingen het dan toch gewoon doen? Ik las laatst dat die ook niet zouden werken, omdat die blijkbaar ook deels elektrisch aangestuurd worden?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:15

Ik hoop vooral dat ze -als het zo ver komt- het op tijd aankondigen. Wij hebben deze winter een pasgeboren baby, en ik kijk er niet naar uit om dan in een huis zonder verwarming/warm water/licht te zitten, ook al is het maar voor een paar uur. Als ik het op tijd weet kan ik ongetwijfeld wel iets regelen bij familie in andere zones, maar een beetje voorbereiding is wel leuk :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:17

gas ook niet? dan ben je echt de klos als je bijvoorbeeld moet gaan werken en moet eten? ja droog broodje :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:20

Ik zit in zone 2, wij zitten pal aan de industrie-zone dus wij zitten vrij safe.
(ik woon op enkele km's van Doel)

Mijn tante zit met gans haar gemeente in zone 6, die hangt er dus aan :+

België, het land is ocharme zo groot als een druivenpit en ze krijgen het spel gewoon niet draaiende :')
Mij maakt het geen sikkepit uit eerlijk gezegd, ik kook dan wel op een gasbrandertje (aparte gasfles) en ik heb een houtstoof.

Mijn buren zijn al komen vragen of ze welkom zijn om hun hier op te warmen indien nodig.

Het gaat er alleen maar op achteruit als je het mij vraagt :n

*edit: nu ik er langer over nadenk: wat met toestellen die plots uitvallen?
Dan denk ik aan bijvoorbeeld een diepvriezer??

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:24

Als je de diepvriezer dicht laat blijft de temperatuur er wel enkele uren constant. De koelkast ook zoveel mogelijk dicht laten tijdens de uitval wordt aangeraden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:25

thx voor de info olafgek! weer iets om me minder zorgen over te maken :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:42

Op basis waarvan hebben ze die zones bepaald?

Onze hele gemeente zit er niet bij, maar we hebben geen flauw idee waarom wij niet zouden afgeschakeld worden en (grotere) steden in de omgeving wel -O-

Maar toch, we worden in 2014 terug naar de middeleeuwen gekatapulteerd alleen maar omdat die paar politici (die nog niet eens een regering kunnen vormen) het niet eens worden over hoe we ons land van energie gaan voorzien...

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:44

Kwanyin schreef:

Neen? Hiervoor heb ik toch geen elektriciteit voor nodig? :o?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:47

Normaal baseren ze zich op de hoeveelheid industrie of nodige instanties die stroom nodig hebben, zoals ziekenhuisen en grote industriezones geloof ik :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:49

Het is afhankelijk van of er een ziekenhuis/belangrijk bedrijf op je net zit heb ik gelezen. Ook met grote boeren in de buurt is de kans klein dat je afgesloten wordt. Heel haspengouw blijft zowat gespaard :D (thank god dat ik hier woon)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:52

Ik woon anders ook wel op het platteland met veel boeren om me heen, toch zit ik in zone 5... :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 17:54

Wat ligt er eigenlijk allemaal in West-Vlaanderen dat zo belangrijk is? :')

Stefaaah schreef:
Kwanyin schreef:

Neen? Hiervoor heb ik toch geen elektriciteit voor nodig? :o?

Ah wacht, gevonden :j .Blijkbaar zou je wel kunnen koken, maar geen verwarming kunnen gebruiken

Citaat:
Ook voor de verwarming, neem je best je voorzorgsmaatregel gezien ook een gasketel elektriciteit nodig heeft voor de besturing en om het warm water rond te pompen. Wie kookt op gas zal dus wel het fornuis kunnen aanzetten om zich zo te kunnen verwarmen mocht men een tijdje zonder elektriciteit zitten. Wie over zonnepanelen beschikt, zal ook geen elektriciteit hebben gezien deze installaties spanning nodig hebben uit het net en dus niet geïsoleerd kunnen functioneren.

http://koenmetsu.be/zonder-elektriciteit-deze-winter/

Op luminus staat wel nog dit:
Citaat:
Kan ik nog gas verbruiken bij een stroomonderbreking?
Bij een afkoppeling wordt er nog altijd gas geleverd. Wel kan het zijn dat uw installatie uitvalt als veiligheidsmaatregel. Bij een echte black-out kan de levering van gas niet gegarandeerd worden.