Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:56

Vanillia schreef:
Raponsje schreef:

In Engeland wordt je schuld kwijtgescholden als je het niet kunt betalen.

Ok, da's leuk. Maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. Geld van de overheid komt ook gewoon van de inwoners van een land, dus of je het nu rechtsom of linksom betaalt, betalen moeten we toch. Imo moet er meer gekeken worden naar de oorzaak van de hoge zorgkosten, in plaats van het simpelweg blijven verschuiven van het probleem. Want let's face it; of je nu extra zorgpremie betaalt of extra belasting, maakt onder aan de streep helemaal niks uit.

De belasting hier betaal je per huishouden en niet per hoofd waardoor je echt veel goedkoper uit bent.

Ik blijf bij mijn mening, het is raar om een zorgpremie te betalen en vervolgens eigen risico te moeten betalen.

Ik betaal mijn internet provider elke maand zodat ik kan internetten.
Het zou wat zijn als ik mijn computer aanzet en mijn internet provider zegt
"Ja, je betaald wel maandelijks voor je internet aansluiting, maar als je echt wil internetten dan kost dat nog een tientje per uur extra".

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:58

Rowdine schreef:
"lange quote"

Nou ja, ik weet heel goed wat het één en ander kost inmiddels. We hebben een gespecificeerde rekening bij onze zorgverzekeraar opgevraagd. Wist je dat er gewoon oliebol gedeclareerd word bij ons, waar we eigenlijk gewoon geld van terug krijgen via de fabrikant? Maar onze zorgverzekeraar is te beroerd om ons de gegevens die we hiervoor nodig hebben te verstrekken.

Helaas, weet ik wat de behandelingen kosten van een persoon met uitgezaaide kanker, mri's, scans alle bijkomende supplementen via de apotheek (die overigens ook flink sjoemelt).

Ook moet ik helaas ook bekennen dat ik van dichtbij mee heb gemaakt hoe het er in Amerika aan toe gaat, eerst met je Creditcard zwaaien, anders helpen ze je überhaupt niet.

Ik zie hier ook voorbij komen, "als tweeverdieners kun je de premies wel betalen". Da's ook niet eerlijk, dan zou ik afhankelijk moeten zijn van mijn vriend, of hij van mij. :n

Persoonlijk denk ik echt dat de grens wel is bereikt in Nederland, en gelukkig hebben we niet zo'n systeem als ze in Amerika hebben. Dan zouden we écht problemen gaan krijgen ;(
Maargoed, als ik dan dit soort berichten lees: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... r_ten.html

Gaan mij de nekharen redelijk overeind staan.

Er gaan veel te veel belangen in deze wereld om.. over de rug van de mensen die zorg nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:58

Raponsje schreef:
Vanillia schreef:

Ok, da's leuk. Maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. Geld van de overheid komt ook gewoon van de inwoners van een land, dus of je het nu rechtsom of linksom betaalt, betalen moeten we toch. Imo moet er meer gekeken worden naar de oorzaak van de hoge zorgkosten, in plaats van het simpelweg blijven verschuiven van het probleem. Want let's face it; of je nu extra zorgpremie betaalt of extra belasting, maakt onder aan de streep helemaal niks uit.

De belasting hier betaal je per huishouden en niet per hoofd waardoor je echt veel goedkoper uit bent.

Ik blijf bij mijn mening, het is raar om een zorgpremie te betalen en vervolgens eigen risico te moeten betalen.

Ik betaal mijn internet provider elke maand zodat ik kan internetten.
Het zou wat zijn als ik mijn computer aanzet en mijn internet provider zegt
"Ja, je betaald wel maandelijks voor je internet aansluiting, maar als je echt wil internetten dan kost dat nog een tientje per uur extra".

Dat eigen risico heeft een reden: Namelijk dat niet iedereen maar constant voor iedere blauwe plek naar de artsen toe gaat om deze ernaar te laten kijken en de zorgkosten flink op te schroeven.
Zou er namelijk geen eigen risico zijn, dan wordt de premie nog veeeeeeel hoger.
En aangezien nu iedereen al loopt te zeuren, wordt het dan alleen maar erger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:59

Rowdine schreef:
Ik heb het over studieschulden he Niet over faillissementen van bedrijven etcetera.

Maar het is wel goed om die dingen in perspectief te blijven zien :j We maken ons erg druk om kleine zaken, terwijl we de grote zaken nogal eens uit het oog verliezen. Ik heb liever dat frauderende bv'tjes worden aangepakt dan dat de drempel voor studeren nog verder omhoog gaat - studeren is belangrijk. Niet alleen vanwege het diploma maar ook omdat mensen die gestudeerd hebben (zelfs gedeeltelijk) gezonder zijn en minder snel crimineel gedrag vertonen. (Behalve dan wellicht de fraude met bv'tjes, hmmm.) En gelukkiger, maar wellicht vind je dat niet belangrijk.
Dat zijn nuttige dingen voor een samenleving lijkt me: gezondheid en veiligheid :)

Geldt natuurlijk niet voor iedereen, zelfs onder studenten heb je uitzonderingen, maar de statistieken daarover zijn toch behoorlijk positief.

Goed onderwijs en een prettige samenleving zijn de manieren waarop de zorgkosten het meest effectief omlaag te brengen zijn. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:01

Winged schreef:
Brainless schreef:
Grappig, nu het 10 euro per maand stijgt zit heel Nederland zowat op het dak te schreeuwen dat dit zo niet kan... Waar zaten deze mensen toen vorig jaar de verzekering met 15 euro daalde? Eind vorig jaar werd al aangegeven dat dit jaar minder zou kosten mbt de zorgverzekering en dat deze er in 2014 weer bij op zou komen.

Die van ons is niet gedaald.
En helaas geen mogelijkheid om over te stappen.

Wij betalen dit jaar (incl beide eigen risico's) 5000 E + kosten van medicijnen die niet (volledig) worden vergoed.

Winged schreef:
Premie zorgverzekering met acht procent omlaag in 2014 De premie voor de zorgverzekering zal in 2014 met bijna acht procent gaan dalen. Dit is de eerste echte daling van de zorgpremie sinds de invoering van het huidige zorgverzekeringsstelsel. De premies voor aanvullende verzekeringen blijven gelijk, aldus ZorgWijzer.nl. De dekking vanuit de basisverzekering zal ook nagenoeg hetzelfde blijven als in dit jaar. Alleen het wettelijk verplicht eigen risico zal stijgen van 350 naar 360 euro. Vandaag heeft de zorgverzekeraar DSW als eerste haar zorgpremie bekend gemaakt voor 2014. Zij zullen de basispremie verlagen van 102,50 naar 95 euro per maand. Op jaarbasis betekent dit een daling van 90 euro. Dit is een sterke indicatie voor wat de overige zorgverzekeraars gaan doen die de komende periode hun zorgpremie bekend zullen gaan maken. Tijdens Prinsjesdag liet minister Schippers van Volksgezondheid nog weten dat de premie voor de zorgverzekering gaat dalen met 24 euro in 2014. De werkelijke verlaging blijkt na vandaag dus veel hoger uit te vallen. De reden hiervan is dat de inkoop van medicijnen goedkoper is geworden en de concurrentie tussen de verzekeraars heviger, wat volgend jaar positief zal uitvallen voor de consument. Bovendien speelt het mee dat begin van dit jaar het eigen risico fors is verhoogd van 220 naar 350 euro. Als dit niet was gedaan was de zorgpremie waarschijnlijk volgend jaar eerder gestegen dan gedaald. Mogelijk is de daling maar voor een jaar, aangezien nu al wordt voorspeld dat de zorgpremie in 2015 weer gaat stijgen. De reden hiervan is dat er veel zorg vanuit het AWBZ wordt overgeheveld aan de gemeenten en zorgverzekeraars zelf, die zich hierdoor willen indekken met reserves.

Dat gaat alleen over de basis.
De aanvullende ging wel omhoog, dus wij bleven hetzelfde betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:01

Rowdine schreef:
Polly schreef:

Ik begrijp dat jij niet elke maand elke euro een keer om moet draaien of je wel je basisbehoeften kan aanschaffen omdat je ook nog je zorgverzekering moet betalen?

Hypocriet vind ik dat sommigen zo nodig paarden willen houden, vervolgens iedere euro moeten omdraaien en dan gaan zitten klagen over het systeem.

Het is ook niet voor niks dat ik mijn paard eerder dit jaar o.a. vanwege de financiën met spoed verkocht heb en dat mijn shets jaarrond buiten lopen op eigen land omdat ik maandelijks de pensionkosten niet kan missen en mijn spaarpotje niet voor vaste lasten wil aanspreken om in geval van nood wel een DA te kunnen bellen. Mag jij hypocriet noemen maar heb geen idee waar het vandaan moet komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:02

Meraki schreef:
Rowdine schreef:
"lange quote"

Nou ja, ik weet heel goed wat het één en ander kost inmiddels. We hebben een gespecificeerde rekening bij onze zorgverzekeraar opgevraagd. Wist je dat er gewoon oliebol gedeclareerd word bij ons, waar we eigenlijk gewoon geld van terug krijgen via de fabrikant? Maar onze zorgverzekeraar is te beroerd om ons de gegevens die we hiervoor nodig hebben te verstrekken.

Helaas, weet ik wat de behandelingen kosten van een persoon met uitgezaaide kanker, mri's, scans alle bijkomende supplementen via de apotheek (die overigens ook flink sjoemelt).

Ook moet ik helaas ook bekennen dat ik van dichtbij mee heb gemaakt hoe het er in Amerika aan toe gaat, eerst met je Creditcard zwaaien, anders helpen ze je überhaupt niet.

Ik zie hier ook voorbij komen, "als tweeverdieners kun je de premies wel betalen". Da's ook niet eerlijk, dan zou ik afhankelijk moeten zijn van mijn vriend, of hij van mij. :n

Persoonlijk denk ik echt dat de grens wel is bereikt in Nederland, en gelukkig hebben we niet zo'n systeem als ze in Amerika hebben. Dan zouden we écht problemen gaan krijgen ;(
Maargoed, als ik dan dit soort berichten lees: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... r_ten.html

Gaan mij de nekharen redelijk overeind staan.

Er gaan veel te veel belangen in deze wereld om.. over de rug van de mensen die zorg nodig hebben.

Hahaha, moest wel even lachen om de quote.
Maare, dat stuk op geenstijl: wanneer iets commercieel is, blijf je dit soort taferelen houden.
Wordt het echter weer door de staat geregeld is er een hoop extra geld nodig om het in goede banen te leiden, er is veel deskundigheid nodig en dan gaan de belastingen weer omhoog. Zaken worden juist geprivatiseerd om het gestroomlijnder en professioneler te laten verlopen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:02

Het wordt zo duur allemaal. Ik vinf het eigenlijk op zich niet erg om een groot maandelijks bedrag te betalen, als je er dan ook maar eens wat voor terug zou krijgen. Zeker als het ook nog eens verplicht is.

Maar de prijzen gaan alleen maar omhoog en je krijgt er steeds minder voor terug. Dingen zoals fysiotherapie en de tandarts lijken me toch wel echt basis dingen. Het is fijn verzekerd te zijn als je echt ernstig ziek bent. Maar de mensen die last hebben van 'lichtere' dingen worden steeds slechter ondersteund.

Ik moet trouwens ook zeggen dat ik door dat hoge eigen risico ik al een paar keer niet naar de huisarts ben geweest terwijl het eigenlijk weleens nodig is voor mij om er eens langs te gaan. Als student heb je een beperkt budget en dan komt het niet altijd uit. Dus dan loop ik maar gewoon door met een klacht. Beetje jammer.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:04

Denk ook dat het voor veel mensen een probleem gaat worden om de nog hogere kosten straks voor een verzekering te kunnen betalen, probleem is ook dat als je het niet meer kunt betalen, er loonbeslag gelegd wordt om achterstallige premie terug te halen plus dat je gelijk via je loon een hogere premie gaat betalen, dit allemaal fijn van je inkomsten af gaat, je hierdoor geen andere vaste lasten meer kunt betalen etc etc.

Weet het niet precies maar toen mijn zoon geboren werd, werd mij in het ziekenhuis vertelt dat je rap aan moest melden bij de verzekeraar omdat je anders zelf de nota kreeg van het ziekenhuis a 10.000 euro!
Ben nog geen 5 uur in het ziekenhuis geweest.

Ook hoor je vaak spook facturen/ declaraties vanuit een ziekenhuis wat gezamenlijk in de miljoenen loopt, hoe belachelijk is dat??
Daar betalen we met zijn allen aan mee helaas.

Geloof dat het in België een stuk voordeliger is.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:05

En die solidariteit kan ook zonder mensen zo enorm op kosten te jagen :) Neem een voorbeeld aan de NHS in Engeland, ik voel me haast rijk nu ik geen €150,- per maand meer kwijt ben. Er gaat een heel klein deel van mijn salaris naar de verzekering per maand (nog geen £10,-), voor mijn medicijnen betaal ik £7,- per medicijn en verder is alles gratis.

En de NHS is een van de best werkende ziektekosten systemen ter wereld!!

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk jezelf prive te verzekeren :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:05

Rowdine schreef:
Dat eigen risico heeft een reden: Namelijk dat niet iedereen maar constant voor iedere blauwe plek naar de artsen toe gaat om deze ernaar te laten kijken en de zorgkosten flink op te schroeven.
Zou er namelijk geen eigen risico zijn, dan wordt de premie nog veeeeeeel hoger.

Dit is eigenlijk nooit bewezen - in tegendeel zelfs, diverse mensen (zowel in de zorg als bij de verzekeraars als mensen die met de statistieken bezig zijn) geven aan dat de kosten eerder oplopen en de zorg verslechtert:
1. het lijkt erop dat de uitvoering zo lastig is dat het meer kost dan het afschaffen van het eigen risico
2. het leidt tot zorgmijden, ook in situaties waarbij dat niet goed is, waardoor de uiteindelijke kosten hoger worden (vroegtijdig ingrijpen is vaak veel simpeler en minder duur dan langer wachten tot het echt uit de hand loopt.)

Er zijn dus vooral veel redenen om het heel gauw weer af te schaffen. Helaas vindt onze minister feiten niet echt belangrijk, en wordt het eigen risico dan ook niet geevalueerd op hoe goed het werkelijk doet wat het zogenaamd zou moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:06

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Ik heb het over studieschulden he Niet over faillissementen van bedrijven etcetera.

Maar het is wel goed om die dingen in perspectief te blijven zien :j We maken ons erg druk om kleine zaken, terwijl we de grote zaken nogal eens uit het oog verliezen. Ik heb liever dat frauderende bv'tjes worden aangepakt dan dat de drempel voor studeren nog verder omhoog gaat - studeren is belangrijk. Niet alleen vanwege het diploma maar ook omdat mensen die gestudeerd hebben (zelfs gedeeltelijk) gezonder zijn en minder snel crimineel gedrag vertonen. (Behalve dan wellicht de fraude met bv'tjes, hmmm.) En gelukkiger, maar wellicht vind je dat niet belangrijk.
Dat zijn nuttige dingen voor een samenleving lijkt me: gezondheid en veiligheid :)

Geldt natuurlijk niet voor iedereen, zelfs onder studenten heb je uitzonderingen, maar de statistieken daarover zijn toch behoorlijk positief.

Goed onderwijs en een prettige samenleving zijn de manieren waarop de zorgkosten het meest effectief omlaag te brengen zijn. :j

Dat heb je zelf zo bedacht?
Ik juich het van harte toe dat studeren duurder wordt. Wellicht dat aankomende studenten en studerende studenten dan eens na gaan denken bij wat ze doen ipv 3 keer met een studie stoppen, hetgeen de staat handen vol geld kost. Misschien kiezen ze dan eens geen pretstudie waarbij er geen enkel perspectief op een baan is. En wellicht dat ze dan geen geld gaan lenen om bier te drinken, kleding te kopen en verre reizen te maken. Want tja, met een lening van 50.000 afbetalen wordt ook lastig.
Ik weet niet hoelang geleden jij student bent geweest, maar dit is gewoon aan de orde van de dag.

Dus om te spreken van liever? Nee. Frauderende BV's worden ook ontdekt. Don't worry.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-14 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Brainless schreef:
Dat gaat alleen over de basis.
De aanvullende ging wel omhoog, dus wij bleven hetzelfde betalen.

Het gaat nu weer om de basisverzekering. :)

Meraki

Rowdine schreef:
Hahaha, moest wel even lachen om de quote.
Maare, dat stuk op geenstijl: wanneer iets commercieel is, blijf je dit soort taferelen houden.
Wordt het echter weer door de staat geregeld is er een hoop extra geld nodig om het in goede banen te leiden, er is veel deskundigheid nodig en dan gaan de belastingen weer omhoog. Zaken worden juist geprivatiseerd om het gestroomlijnder en professioneler te laten verlopen.

Haha, ja ik wilde 'm posten en toen dacht, meh.. is wel heel lang zo :')
Ik snap wat je bedoelt :j maar ja, waar trekken ze de grens. Ik vind 120/130,- al wel erg veel geld per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:08

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Dit is eigenlijk nooit bewezen - in tegendeel zelfs, diverse mensen (zowel in de zorg als bij de verzekeraars als mensen die met de statistieken bezig zijn) geven aan dat de kosten eerder oplopen en de zorg verslechtert:
1. het lijkt erop dat de uitvoering zo lastig is dat het meer kost dan het afschaffen van het eigen risico
2. het leidt tot zorgmijden, ook in situaties waarbij dat niet goed is, waardoor de uiteindelijke kosten hoger worden (vroegtijdig ingrijpen is vaak veel simpeler en minder duur dan langer wachten tot het echt uit de hand loopt.)

Er zijn dus vooral veel redenen om het heel gauw weer af te schaffen. Helaas vindt onze minister feiten niet echt belangrijk, en wordt het eigen risico dan ook niet geevalueerd op hoe goed het werkelijk doet wat het zogenaamd zou moeten doen.

Bron? Ik zou zeggen: stuur mw Schippers een brief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:09

Molfre schreef:
En die solidariteit kan ook zonder mensen zo enorm op kosten te jagen :) Neem een voorbeeld aan de NHS in Engeland, ik voel me haast rijk nu ik geen €150,- per maand meer kwijt ben. Er gaat een heel klein deel van mijn salaris naar de verzekering per maand (nog geen £10,-), voor mijn medicijnen betaal ik £7,- per medicijn en verder is alles gratis.

En de NHS is een van de best werkende ziektekosten systemen ter wereld!!

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk jezelf prive te verzekeren :)

Het heeft zo weinig zin om zaken met andere landen te gaan vergelijken.
Engeland is in zoveel andere dingen weer veel duurder. Of wil iedere nederlander ook 10.000 pond per jaar betalen om te studeren?
Of meer geld betalen voor eten?

Mungbean

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:10

Of gemiddeld 500 pond voor een pensionstalling betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:11

Polly schreef:
Rowdine schreef:

Hypocriet vind ik dat sommigen zo nodig paarden willen houden, vervolgens iedere euro moeten omdraaien en dan gaan zitten klagen over het systeem.

Het is ook niet voor niks dat ik mijn paard eerder dit jaar o.a. vanwege de financiën met spoed verkocht heb en dat mijn shets jaarrond buiten lopen op eigen land omdat ik maandelijks de pensionkosten niet kan missen en mijn spaarpotje niet voor vaste lasten wil aanspreken om in geval van nood wel een DA te kunnen bellen. Mag jij hypocriet noemen maar heb geen idee waar het vandaan moet komen!

Ik heb het niet specifiek over jou, want ik ken je situatie natuurlijk niet.
Maar er zijn genoeg Nederlanders die erg houden van luxe en wel een partij zeuren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:12

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat de grens wel is bereikt. Volgend jaar nog duurder... dat kan echt niet vind ik.
Vroeger met Ziekenfonds of Particulier was een veel beter systeem. De kosten lopen nu echt de spuigaten uit. Het eigen risico is ook al te hoog vind ik. 200 is meer dan genoeg.

Inderdaad. Ze hadden een aantal jaar terug wel een jaar waarin je 200 euro kon krijgen als je geen zorg gebruikte, deed je dat wel dan kreeg je die 200 gewoon niet. Een soort omgekeerd eigen risico. Dát vind ik dan nog wel kunnen. Je beloont dan mensen die niet voor een schrammetje naar de HA gaan en mensen die zorg nodig hebben worden er dan niet ook onnodig armer op.
400 Euro eigen risico bovenop een verhoogde zorgpremie vind ik niet meer kunnen. Ga dan desnoods inkomensafhankelijk doen óf niet meer verplicht, want voor huishoudens die het met weinig moeten doen is het straks niet meer op te brengen. Bovendien worden chronisch zieke mensen zo dubbel gepakt. Je hebt het al niet leuk omdat je altijd ziek bent, je kunt waarschijnlijk ook niet (full-time) werken (en heb je dus al geen groot huis, flinke auto's en paarden) dus geen groot inkomen en dan mag je ook nog eens de hoofdprijs betalen voor de zorg die je nodig hebt en kun je die straks ook niet eens meer betalen, laat staan dat je ooit eens geld over hebt om een keertje iets kleins leuks te doen, iets wat juist voor chronisch zieke mensen zo belangrijk is.
Ben echt niet te beroerd om mee te betalen aan zorg, weet dat zorg ook veel kan kosten en dat dat ergens vandaan moet komen, maar voor mijn portemonnee en die van veel mensen met een minimum houdt het wel ergens op. En wat krijg je dan? Mensen die niet of te laat om zorg vragen en dus meer kosten en meer wanbetalers en d'r zal er maar zo eentje onder een auto wandelen, die kun je moeilijk laten liggen want dat staat zo slordig...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:14

Rowdine schreef:
Engeland is in zoveel andere dingen weer veel duurder. Of wil iedere nederlander ook 10.000 pond per jaar betalen om te studeren?

Zoveel betaal je niet als je zorgt dat je ergens een scholarship krijgt, sterker nog, studeren is gratis voor UK en EU studenten in Schotland!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:14

Shadow0 schreef:

Absoluut waar, wij hebben in onze praktijk de eerste maanden van het nieuwe jaar bar weinig te doen. Mensen bellen op voor een consult en als ze horen dat het wel eerst van het eigen risico af gaat haken ze af. Halverwege het jaar maken ze alsnog een afspraak en dan blijken ze iets te hebben waarmee ze, als ze eerder gekomen waren sneller (en dus goedkoper!) geholpen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:17

Molfre schreef:
Rowdine schreef:

Zoveel betaal je niet als je zorgt dat je ergens een scholarship krijgt, sterker nog, studeren is gratis voor UK en EU studenten in Schotland!!

Als we met zn allen in Schotland gaan studeren gaan daar ook de prijzen omhoog hoor, wees maar niet bang ;)
En lang niet iedereen krijgt een scholarship. Vriendinnen van mij betalen in de UK gewoon 10.000 per jaar.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:19

Mensen met een Britse nationaliteit krijgen vrijwel altijd een scholarship (tenzij er een probleem is met je A levels etc). Voor studenten uit het buitenland gelden andere regels, maar dat is logisch.
Studeren is Schotland is en blijft gratis, het sociale stelsel is daarop ingesteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:20

Studeren in Polen is ook gratis trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:21

Ja en in Scandinavie is het ook zo goed als gratis. Jammer dat je er geen baan mee kan vinden in NL.