Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:26

Ik heb jarenlang in een winkel gewerkt. Hoewel die mevrouw niet netjes was, ben jij ook niet netjes geweest.
Je had namelijk nooit moeten vragen of ze zelf de stickers heeft verwissels, dan beschuldig je haar namelijk en dat schiet altijd in het verkeerde keelgat, daarbij maakt het niet uit of ze het gedaan heeft of niet, ze zal altijd in verweer gaan en een scene schoppen.

Wij zijn in de winkel gestopt met stickeren om dit soort problemen tegen te gaan. Wij hadden een schietmachine, waarbij je een kaartje aan de kleding schiet in een naadje. Mensen kunnen hierbij de kaartjes er wel afhalen als ze willen, maar niet aan andere kleding bevestigen. Soms hadden we hier ook nog wel issues mee, maar eigenlijk zelden. Misschien is het een idee dit aan je rayonleider voor te stellen.

Ik heb zelfs een keer gehad dat er een mevrouw (NL) de winkel in kwam met lederen laarzen die ze bijna anderhalf jaar daarvoor had gekocht. Ik herkende de laarzen dus wist dat ze bij onze winkel vandaan kwamen. Er was een naadje losgeschoten bovenin de laars. Ik heb haar vriendelijk vermeld dat ik er helaas niet zoveel mee kon doen gezien ze de laarzen al zo lang had, en dat iedere schoen op den duur stuk gaat. Ze werd helemaal wild, ik heb voet bij stuk gehouden. Uitkomst? Vrouw kwaad de winkel uitgelopen en bij thuiskomst heeft ze een klacht ingediend. Rayonleider is bij me gekomen met de klacht en ik heb het verhaal uitgelegd en dat ik naar goede getrouw gehandeld heb, ze had de schoenen immers al zo lang. Hij gaf me gelijk, maar ik had toch wat voor de mevrouw moeten doen in de vorm van een vergoeding. Terecht of niet, zij verspreid op deze manier een hoop slechte reclame voor de winkel. Dan liever eenmaal wat geld kwijt, dan 5 mensen die niet meer bij ons komen kopen daardoor.

Ga overleggen met je rayonleider wat je moet doen in dit soort situaties, dit ligt bij iedere winkelketen namelijk anders en vaak heb je je te houden aan de bedrijfs policy.
Probeer daarnaast je niets persoonlijk aan te trekken en blijf ten allen tijden vriendelijk. Loop nooit meer kwaad weg en blijf bij de klant tot je een oplossing hebt gevonden.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:27

in wat voor winkel werk je

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:28

Sja niet netjes natuurlijk.

Wat ik alleen niet snap, waarom moet je er bij vermelden dat het een licht getinte vrouw was? Als het een blonde vrouw was geweest had je dan ook gezegd'"er kwam een blonde vrouw met sproetjes aan mijn kassa.." Ik denk het niet :)

Ja ach, ik spreek in Londen ook Nederlands als ik bij de kassa sta te kletsen met een vriendin. Terwijl ik prima Engels kan, maar mijn moedertaal bekt lekkerder.. Daar zou ik me niet zo druk om maken en je denkt dat het om jou gaat, maar weten doe je het niet.

al met al, een "gewoon" gevalletje van winkeldiefstal. Of elk geval een poging. Niet netjes en moet zeker aan gegeven worden, Maar winkeldierfstal is van alle jaren, dus ik snap dit topic niet helemaal.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:29

Overigens las ik ergens dat stickers verwisselen strafbaar is en dat je de politie erbij kan halen.
NIET DOEN!
Je kan namelijk niet bewijzen dat zij de stickers heeft verwisseld, misschien heeft een vorige klant dat wel gedaan. Dus de politie kan hiermee helemaal niets en daarnaast heb je er een hoop gezeur van.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:35

bigone schreef:
JoopC schreef:
Het is gewoon jammer dat mensen je als slaaf behandelen. Ik heb een klant die het iedere week presteert om te zeuren over die 6 of 7 gram die ik over de 2 ons geen ga met het snijden van een product. "Je moet dat ondertussen wel eens kunnen. Ik dacht dat jij alleen ingezet werd met kerst?" Je wilt dan zo graag een gepeperde opmerking over de vitrine smijten, maar dat mag niet. Dat blijft frustrerend. Maar, gewoon stoom afblazen tijdens je peuk/pauze tegen collega's. Helpt hier ontzettend. Even een peptalk tussendoor.
En je verhaal op Bokt knikkeren lucht meestal ook op. ;)

Edit: bij ons, wanneer er een gezellige drukte heerst in de winkel, werken wij hard, maar proberen we onderling grappig te kletsen, de klanten te betrekken bij het gesprek en verder te helpen. Zo krijgen we heel wat vriendelijke reacties en positieve klanten. :j

Tegen deze klant moet je gewoon heel slijmend opmerken: Och Mevrouw, sommige mensen leren het nooit. En dan helemaal niets meer zeggen. Behalve, mag het een onsje meer zijn??? }> }>

Tonijn per ons 5,49. }>

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:42

Nessah schreef:
Ja ach, ik spreek in Londen ook Nederlands als ik bij de kassa sta te kletsen met een vriendin. Terwijl ik prima Engels kan, maar mijn moedertaal bekt lekkerder.. Daar zou ik me niet zo druk om maken en je denkt dat het om jou gaat, maar weten doe je het niet.

Sta je dan ook met elkaar te lachen en wijzen naar de caissiere?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:49

Ja, de maatschappij is snel en hard en vooral lekker 'ik' gericht
Mijn man is zelfstandig ondernemer en als ik die verhalen soms hoor....tenenkrommend.
Mensen willen voor een eurocent op de eerste rij en komen na jaren nog garantie claimen terwijl ze zelf domme dingen met een product hebben uitgehaald

Het zal in de kledingbranche niet anders zijn, ongeacht je geaardheid en cultuur.
Ik denk idd dat winkeldiefstal van alle tijden is, maar het lijkt wel of het toeneemt.

Overigens is het in mijn ogen volkomen normaal om te proberen de taal te spreken die er in een land gsproken word.
Ik was deze zomer in Duitsland en heb geprobeerd steeds ook die taal te spreken, dat word alleen maar gewaardeerd ( ook al gaat het hakkelend hoor).
Ik vind het niet netjes dat mensen praten in een andere taal en je dan ook nog belachelijk lijken te maken.

Valt ook niet mee om altijd correct te blijven 'klant is koning'.
We zijn ook allemaal maar mensen gelukkig :o

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:55

purny schreef:
Asociaal of niet, de klanten betalen wel jouw salaris. Ik vind gewoon dat je het moet slikken. Tuurlijk zijn er wel grenzen maar geef het ook gewoon anders aan door te zeggen dat je wat netter behandeld wil worden.

Als je solliciteert voor verkoopster in een winkel, solliciteer je toch niet voor publieke schandpaal?
Ik zou net hetzelfde hebben gedaan als de TS, ookal is het niet zo netjes.

En ik kan er niks aan doen, maar ik voel me echt niet meer veilig op straat mede door zulke mensen (jaja, ik ben een racist en blabla) Ik weet dat niet iedereen zo is, maar tja door de media etc krijg je wel zulke beelden.

Maar om terug te gaan op asociale mensen, mijn 'bazin' van in de bakker was zelf er asociaal.
Mensen in het zak zetten door dingen die op de grond gevallen waren later weer in de rekken te zetten of koffiekoeken waarvan de vulling was mislukt (erg vloeibare pudding die er helemaal uit lekte) voor de volle prijs te verkopen. Dit vond ik echt niet kunnen :(
Daarbij mij ook vaak vernederen voor alle klanten, zoals bv. een taart die ik intikte, klant betaalt, ik had volgens haar de verkeerde taart ingetikt en de prijs verschilde 7 cent. Had ze toch het lef om dit aan die klant (dan nog een vaste klant!) te vragen en daarbij te zeggen dat het mijn schuld was.
Ik ben blij dat ik daar weg ben :=

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:58

vond je manier van handelen goed klant is koning tot op zekere hoogte !! Ze zijn geen keizer.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:01

Ja ken het!
Ik werk in de Horeca en is het me al een aantal keer overkomen dat mensen proberen om hun eten niet te hoeven vergoeden.
Een voorbeeldje:
Een oudere man en vrouw hadden beide een steak besteld, eentje goed doorbakken en de andere medium. Ik heb opgediend en ben 100% zeker dat ik ze juist had gezet. Een collega van mij ging vragen of alles naar wens was en toen kreeg ze te horen dat de steak nergens op trok. Die van haar was helemaal niet doorbakken en die van haar man was vééél te hard gebakken. De kok was onbekwaam dit dat...
MAAR mijn collega en ik hadden ze 5 min daarvoor van bord zien wisselen! Tuurlijk heb je dan niet de steak die je bestelde....
Dit gaan we niet betalen, we zijn niet tevreden,... gelukkig geloofde mijn baas ons en niet de klant en die hebben mooi hun biefstuk kunnen betalen.
( Ze hebben hun steak trouwens tot op de graad opgegeten dus zo slecht zal hij niet geweest zijn )

Je hoort het ook steeds vaker dat mensen van die trucs uithalen...
En met alle respect, ik vindt dat je wel goed gehandeld hebt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:05

mensen kunnen ook heel asociaal en hypocriet zijn, vooral als het hun uitkomt.
En zeker als je een andere mening dan hun hebt.
Erg jammer maar de beschaving is ver te zoeken in de wereld. Uitzonderingen daargelaten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:07

Het gaat mij er ook om de manier hoe TS het heeft verwoord. Als TS het in iets mindere mate gezegd had, had je mij er niet over gehoord. Het gaat vaak om de toon van de boodschap.
TS had ook kunnen zeggen: Ik heb liever dat u in deze winkel Nederlands praat of Wilt u nederlands spreken dan kan ik u beter helpen...

joostvangestel

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:29

Aso is een interessant woord. Er wordt hier nogal veel waarde gehecht aan het praten van Nederlands. Mijn vrouw is Fins, mijn zoon is in Canada geboren en we zijn allemaal drietalig (goed ik spreek ook nog Duits). Onder elkaar spreken we voornamelijk Fins, dat is voornamelijk om de Finse taal wat op peil te houden als we weer eens naar de schoonfamilie in Finland gaat. Zoonlief moet toch ook met zijn oma kunnen praten?

Goed, we zitten dus ergens in een groot warenhuis, spreken dus onderling Fins (het gaat niemand geen bal aan waar wij het over hebben, dus dat is vooral handig. We spraken vooral over de producten in de winkel).

Komt er ineens een stel aan, waarbij de vrouw uitkraamt: "Hee, jullie zijn in Nederland, spreek Nederlands.". Waarop ik (met minder accent dan die vrouw) terug zei: "Mevrouw, we hadden het echt niet over u, maar ik ben bang dat het nou wel een tijdje over u gaat gaan." Vrouw duidelijk verrast dat ik Nederlander ben, krijgt een rood hoofd en mompelde nog van alles.

De vraag is wie hier nu aso was. Het enige wat we misschien deden was hardop denken, we waren niet eens luid. Ze heeft zelf zo'n slecht geweten, omdat ze wil meeluisteren met ons privégesprek. Hoogst onbetamelijk.

Wat onderhandelen onder prijs betreft, Nederland is hier erg slecht in. Finland is in het algemeen heel wat moderner dan Nederland, maar daar is onderhandelen over prijs de normaalste zaak van de wereld, vooral in kledingzaken. Soms moet je ook nadenken: wil je 50% winst op je producten of ben je met 49% ook tevreden? Probleem is natuurlijk dat veel kledingverkopers geen korting mógen geven van hun baas. Vaak komen er dan de kromste zaken uit qua argumentatie.

Stickertjes verwisselen is natuurlijk not done. Dat is diefstal. Als die mensen beginnen te lachen en te wijzen, kan je je daar beter niet aan storen. Ze kunnen het ook gewoon alleen maar denken, maar daar kan je ook niks mee. Als je alles zou horen wat mensen denken in je winkel en je je daar ook aan zou gaan storen, dan draai je binnen de kortste keren door. Diefstal is helaas van alle tijden, sommige hebben een afwijking (kleptomanie), bij andere is het hebzucht (ik moet het hebben, maar ik heb het geld niet), bij weer anderen is het pure noodzaak (dan gaat het eerder om eten). Honderd jaar geleden wed zo alles nog over de toonbank. Door zelfbediening is er bewust een risicofactor ingebouwd waar de klanten de zaak kunnen flessen. Die risicofactor weegt op tegen lagere personeelskosten in de directe verkoop, zelfs als er meer beveiliging nodig is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:35

De manier waarop TS reageerde had wel netter gekund. Dat geeft ze zelf nu ook wel toe. Maar ik denk dat als je op zo'n manier te kakken wordt gezet er toch een knopje omgaat en je gewoon niet meer zo vriendelijk blijft. Had mij ook kunnen overkomen in het "heetst van de strijd".
Hoop dat TS hier dan zelf ook van geleerd heeft en als zoiets weer gebeurd even terugdenkt aan dit voorval en het netter verwoord. In het geval van de TS had ik denk ik ook je leidinggevende erbij gehaald omdat het idd een soort van stelen is, maar je wel voorzichtig moet zijn omdat je niks kan bewijzen. Je leidinggevende had het dan eventueel met deze mensen af kunnen handelen en jij had andere klanten verder kunnen helpen.

Het is niet zo dat mensen tegenwoordig asocialer zijn dan vroeger. Vroeger werd er ook gejat. Sterker nog toen belandde je er gewoon voor in de bak :+ Werd je naar Veenhuizen gebracht.
Ik sta zelf niet in een winkel, maar ik ben natuurlijk wel klant en maak ook weleens andere klanten mee dat ik denk :?
Heb als bijbaantje vroeger altijd op de versafdeling van een supermarkt gewerkt en daar werden klanten ook weleens boos, soms terecht, soms ook helemaal niet. Ben ook weleens uitgescholden en zei dan altijd: Mijn collega helpt u vanaf nu even verder, want ik laat me niet zo behandelen. Kreeg altijd gelijk van mijn baas. Mensen kunnen echt heel onaardig zijn en soms denken dat ze alles kunnen maken en zeggen. Dat is natuurlijk niet zo, maar je wilt toch geld verdienen, dus blijf je aardig. Negatieve reclame is het slechtste wat je kunt hebben.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:37

Ik vind het niet asosiaal. Sterker nog, ik doe het zelf ook alleen met collega's . Werk bij een bedrijf waar ik een van de weinige Hollanders ben meestal en er is ook gewoon regel dat er Nederlands gepraat moet worden. Als ze onderling toch gaan banketstaaf ga ik altijd in het Chinees mee brabbelen :') werkt perfect, is het zo over. Je woont in Nederland dus je kunt ook prima Nederlands banketstaaf.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:38

Aan de andere kant kan ik af en toe ook niet vriendelijk blijven tegen cassieres

Ik had gister een meisje bij de jumbo. Ik begrijp dat het 21:00 is en dat je naar huis wil. Maar je kan minstens gewoon tegen een klant praten. Ik kreeg niet eens een bon aangeboden en ze keek me heel boos aan toen ik erom vroeg. Bijvoorbeeld: geen goedenavond, niet eens de prijs zeggen tegen me maar gewoon het handje ophouden voor het geld, geen bon aanbieden of vragen of ik een bon wil. ik zei nog vriendelijk fijne avond verder, niks terug. Nou klantvriendelijkheid was heel ver te zoeken.

Nou ik ben toch echt naar de bedrijfsleiding gelopen. Klant is koning is onzin maar ik betaal wel door mijn boodschappen indirect haar salaris ik kan toch minstens vriendelijk geholpen worden.

Dus je hebt het asociale ook aan 2 kanten van de winkel zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:40

Ts, ik snap dat je boos bent geworden. Ik herken het wel een beetje, omdat mij collega's ook vaak in een andere taal tegen elkaar spreken waar ik bij sta, en soms merk ik ook dat ze het over mij hebben. Echter heeft het dan geen zin om te zeggen dat ze Nederlands moeten praten, want daar luisteren ze echt niet naar, en ik denk dat dat bij jou ook het geval zal zijn. Daarom zou het handiger zijn geweest om gewoon netjes te blijven, maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:44

Ik ben het hier met de meeste eens.
Die vrouw ging natuurlijk veel te ver, maar ts had netter kunnen reageren...

Zo was ik laatst in een kleding winkel in den haag waar ik na een redelijk lange rij mocht afrekenen. Ik was aan het pinnen en blijkbaar stelde de vrouw achter de kassa een vraag. Maar die had ik niet gehoord, toen kreeg ik met een boze ondertoon naar me geworpen 'Hé! Ik praat tegen je!' Daar was ik ook niet zo blij mee..

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:46

joostvangestel schreef:
Aso is een interessant woord. Er wordt hier nogal veel waarde gehecht aan het praten van Nederlands. Mijn vrouw is Fins, mijn zoon is in Canada geboren en we zijn allemaal drietalig (goed ik spreek ook nog Duits). Onder elkaar spreken we voornamelijk Fins, dat is voornamelijk om de Finse taal wat op peil te houden als we weer eens naar de schoonfamilie in Finland gaat. Zoonlief moet toch ook met zijn oma kunnen praten?

Goed, we zitten dus ergens in een groot warenhuis, spreken dus onderling Fins (het gaat niemand geen bal aan waar wij het over hebben, dus dat is vooral handig. We spraken vooral over de producten in de winkel).

Komt er ineens een stel aan, waarbij de vrouw uitkraamt: "Hee, jullie zijn in Nederland, spreek Nederlands.". Waarop ik (met minder accent dan die vrouw) terug zei: "Mevrouw, we hadden het echt niet over u, maar ik ben bang dat het nou wel een tijdje over u gaat gaan." Vrouw duidelijk verrast dat ik Nederlander ben, krijgt een rood hoofd en mompelde nog van alles.

De vraag is wie hier nu aso was. Het enige wat we misschien deden was hardop denken, we waren niet eens luid. Ze heeft zelf zo'n slecht geweten, omdat ze wil meeluisteren met ons privégesprek. Hoogst onbetamelijk.

Ik ben zelf ook half Pools en ik ga één keer per jaar naar mijn grootouders. Thuis praat ik wel eens Pools met mijn moeder om het een beetje te onderhouden, maar ik ga echt niet in het openbaar Pools zitten te spreken...
Waarom net in de supermarkt ed, als je dit ook gewoon thuis kan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:49

Klant is Koning? oke,maar dat geld toch echt niet voor klanten die 'stelen' ! want dat zijn geen klanten, dat zijn criminelen. En daar mag je zeker wel wat van zeggen.
Stickers verwisselen is hetzelfde als stelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:53

Oliiviia schreef:
Ik ben zelf ook half Pools en ik ga één keer per jaar naar mijn grootouders. Thuis praat ik wel eens Pools met mijn moeder om het een beetje te onderhouden, maar ik ga echt niet in het openbaar Pools zitten te spreken...
Waarom net in de supermarkt ed, als je dit ook gewoon thuis kan?

Omdat het waarschijnlijk gewenning is en eigenlijk niet expres gebeurde, zij spreken onderling altijd Fins.... Als je onderling 1 taal spreekt dan is dat vaak automatisme. Toen ik in het buitenland studeerde sprak ik ook niet altijd Engels, maar ook in mijn eigen taal, per ongeluk.

[***] schreef:
Ts, ik snap dat je boos bent geworden. Ik herken het wel een beetje, omdat mij collega's ook vaak in een andere taal tegen elkaar spreken waar ik bij sta, en soms merk ik ook dat ze het over mij hebben. Echter heeft het dan geen zin om te zeggen dat ze Nederlands moeten praten, want daar luisteren ze echt niet naar, en ik denk dat dat bij jou ook het geval zal zijn. Daarom zou het handiger zijn geweest om gewoon netjes te blijven, maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk

Verder dit inderdaad. Maar ik kan mij goed indenken als er al het 1 en ander aan vooraf is gegaan dat je dan uiteindelijk goed hard uit de hoek kan komen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:54

Ik snap dat je zo gereageerd hebt, maar ik denk dat het mij mijn baan had gekost als ik zoiets tegen klanten zou zeggen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:54

ElsRoosje schreef:
Zo was ik laatst in een kleding winkel in den haag waar ik na een redelijk lange rij mocht afrekenen. Ik was aan het pinnen en blijkbaar stelde de vrouw achter de kassa een vraag. Maar die had ik niet gehoord, toen kreeg ik met een boze ondertoon naar me geworpen 'Hé! Ik praat tegen je!' Daar was ik ook niet zo blij mee..

Dit heb ik ook al eens gehad, iets anders dan.
Maar ik moest even wachten tot ik kon beginnen met pinnen want de cassiere deed iets niet goed. Dus ik wacht even en dan wil ik nog weleens afdwalen met mijn gedachten. Ik was dus compleet ergens anders toen ik de cassiere ineens hoorde zeggen: Ja kun je niet een beetje opschieten met pinnen, ik heb nog meer te doen vandaag. Ik dacht echt :? WTF?? Ik stond echt met mijn mond vol tanden, wist gewoon niet wat te zeggen. Dus een oud vrouwtje achter mij zei: Nou nou, dat kan ook wel even normaal. Als jij het in de eerste plaats niet verkeerd had gedaan waren we hier allemaal allang weggeweest :+

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:01

Ik vind het echt heel vreemd dat mensen hier zeggen dat TS netjes en beleefd moet blijven tegen iemand die een misdrijf pleegt en ook nog eens enorm denigrerend gaat doen als ze erop wordt aangesproken. :')

Ja, klant is koning maar TS is geen prostituee die alles maar moet slikken voor haar loon. :D

Mevrouw in kwestie is hartstikke asociaal en sommige klanten ben je beter kwijt dan rijk. Kaartjes verwisselen om zo minder te betalen is gewoon een vorm van stelen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:04

[***] schreef:

Hier kun je een melding van maken.

Het meest nette is natuurlijk de mensen die over jou in een andere taal praten er zelf op aan te spreken maar als je dat niet durft/kunt kun je dat gewoon melden bij je leidinggevende omdat dat de werksfeer verstoort.

Ik weet natuurlijk niet waar je werkt want ik kan me voorstellen dat ze deze klacht bij sommige bedrijven minder serieus nemen dan bij andere bedrijven. :+