De Rusland boycot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: De Rusland boycot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:47

Tuurlijk zit daar wat achter....
Rusland wil dat (deel) van het land. De burgers moeten dan niet tegen gaan werken en juist naar Rusland willen.

Maar niet alleen de boeren hebben veel last - ook zal de transport er last van hebben. Dat kost banen... :-/

denk dat de EU weinig keuze had met die sancties....
geen signaal geven is ook een signaal dus je moet wel laten zien dat hij niet gewoon zijn gang kan gaan. Want doe je dat niet- wat is dan zijn volgende stap?
Nu is het wel zo dat je geen oorlog wilt, dus denk op zich dat de sancties wel goed zijn.

Nederlandse groenten en fruit kopen lijkt me wel zinnig

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:00

Vraag naar peren nooit zo groot

Belgen reageren massaal op de oproep om meer eigen fruit te eten, na de invoerboycot door de Russische president Poetin. “De ‘peerfies’ (selfies terwijl je een peer eet, red.) op Facebook en Twitter werken”, zegt commercieel directeur van de Limburgse Fruitveiling.

De vraag naar peren was nooit zo groot. Het gaat dan meer bepaald om de Corina, een vroege perensoort die familie is van de Conferencepeer, waarvan de grote oogst rond 18 augustus wordt verwacht. De Limburgse Fruitveiling is de enige die deze peren in clubverband in België en Nederland mag en kan vermarkten.
Uit de verkoopcijfers blijkt een enorme stijging. “Wij verdelen de peren bij de groothandels en retailers en daar is de verkoop meer dan verdubbeld. Grootwarenhuizen hebben hun orders verhoogd. De twitteraars die vorige week de peerfies postten ter ondersteuning van de fruittelers, hebben hun doel bereikt”
“Wij hadden zestien plateaus Corinaperen besteld en hebben de voorraad al moeten aanvullen”, zegt de woordvoerder van Carrefour Market in Sint-Truiden. “De klanten hier willen de Belgische producten steunen, dat zie je en hoor je aan hun reacties.”
Bron : hbvl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:33

sneeuwpop schreef:
Tuurlijk zit daar wat achter....
Rusland wil dat (deel) van het land. De burgers moeten dan niet tegen gaan werken en juist naar Rusland willen.

Want alternatief is beter?
Zoon van J. Biden (vice president usa) is hoofd van het bedrijf dat in oost-oekraïne fracking rechten heeft. Bevolking is vanaf het begin tegen geweest. Het omkopen ervan ging met handdoekjes en speelgoedautootjes! Kraaltjes en spiegeltjes anno 2014.

Fracken is trouwens niet economisch rendabel, geen enkel bedrijf dat er winst uit haalt. De "winst" komt uit de verkoop van de nodige machines aan de overheid van dat land (die dat geld nooit terug kan betalen)

De milieuschade is niet in geld uit te drukken. Cijfers van de fracking bedrijven zelf geven aan : 5% bronnen lekt bij boren al in het grondwater, 50% van de bronnen gaat op termijn lekken. Komen de onvermijdelijke menselijke fouten nog eens bij + het gebruik van hier en in de VS niet voor niets verboden productiemethodes. En dat ook nog eens midden in agrarisch gebied wat ook meteen de graanschuur van Europa is.

Nog een andere factor of mogelijk echte oorzaak:
http://rocksolidpolitics.blogspot.nl/20 ... e-war.html
m.a.w. de echte regering zijn de multinationals en de controle die we daar over hebben is 0.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:06

sneeuwpop schreef:

Volgens mij is het andersom... De bevolking is voor meer dan 80% Russisch en de separatisten hebben gevraagd of zij bij Rusland mogen horen ipv Oekraïne. Sowieso is de Russische bevolking een ongewenste minderheid in dat land. Maar! Amerika het er niet mee eens, die hebben belangen in dat gebied, olie, gas, dat soort dingen. Die willen ten eerste dat Oekraïne bij eu gaat horen, en ten tweede dát stukje land niet naar Rusland. Want dan zijn ze hun macht kwijt.
De eu hobbelt er allemaal achteraan, want de eu heeft ook belang bij dat dat stuk "bij ons komt".

sneeuwpop schreef:
denk dat de EU weinig keuze had met die sancties....

Oké, Oekraïne besluit een grondoffensief te starten, tegen de rebellen en omdat zij dat stuk land willen houden.

Amerika steunt Oekraïne openlijk. Amerika maakt schandelijk misbruik van de situatie met dat vliegtuig, door het naar zichzelf toe te trekken over de ruggen van de slachtoffers, de Nederlandse regering, de Oekraïners en de Russen en staat binnen een uur klaar om Rusland te beschuldigen van die raket.
Maar als Poetin dan besluit de rebellen te helpen zichzelf te verdedigen omdat Oekraïne ook burgerdoelen aanvalt, en weigert de beschuldiging op zich te nemen van die raket, dan mag dat niet en heeft eu "geen andere keuze" dan met sancties te komen?
Dat is natuurlijk één manier om er naar te kijken, maar ik denk eerder dat wij, plus de slachtoffers van dat vliegtuig, gebruikt worden voor Amerikaanse belangen. Amerika interesseert het geen flikker dat Europa, Nederland, nu geraakt wordt door de sancties, het komt ze misschien straks wel bijzonder goed uit ook.
Ik schaam me dood voor die hele poppenkast, en dan ook meteen beschuldigend naar de separatisten wijzen dat zij de lijken lopen te stelen! Die arme mensen daar hebben toch maar de boel lopen opruimen nadat het er dagen lang heeft gelegen en Oekraïne het helemaal niks interesserende, zij gingen gewoon door met hun aanvallen.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... aine-niets

Vooral zo doorgaan jongens! +:)+ flink boycotten dat Rusland!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:24

Nic schreef:
De eu hobbelt er allemaal achteraan, want de eu heeft ook belang bij dat dat stuk "bij ons komt".

Belangen zijn er zeker, want gasleiding (die oekraïne zelf dreigt dicht te draaien), graanschuur van Europa en goedkopere arbeiders dan de polen.

Echter voor geen van deze voordelen is een EU of NAVO lidmaatschap noodzakelijk. Die hebben we met Rusland ook niet en tot voor kort was er qua levering geen enkel probleem. Goede handelsrelatie en netjes betalen is nl veel voordeliger dan oorlog voeren, want minder inspanning en meer opbrengst. Het is meer de EU die bv de andere gasleidingen voor Russisch gas beperkingen opleggen. En toen al gelazer met een corrupt regime in Oekraïne die met de gasdoorvoer rotzooide omdat het niet kon/wilde betalen voor het eigen gas.

Oorlog krijg je ook geen landbouwproducten of arbeidskrachten van. Het is dom en bang achter amerika aanhobbelen tot het punt dat er in sommige kringen de EU politici de diagnose stockholm syndroom al opgeplakt hebben gekregen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:23

tamary schreef:
[
Het is dom en bang achter amerika aanhobbelen tot het punt dat er in sommige kringen de EU politici de diagnose stockholm syndroom al opgeplakt hebben gekregen.

Het is allemaal flauwekul..
Wil je geld verdienen, exporteer naar Belarus ( Wit Rusland) dan komt het ook in Rusland en andersom.

Wit Rusland kan ineens de kaasproductie verhogen tot dubbel. :+

Het is niet wie je bent maar wie je kent.

http://en.itar-tass.com/world/744698

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 02:09

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 16:18

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:35

Ik heb de afgelopen week geen supermarkt gezien, maar ik zie liever 'enorme' prijsverschillen dan dat ze groente en fruit gaan vernietigen. Misschien kunnen minder bedeelden zich nu ook makkelijker groente en fruit permitteren.

Ik zal er eens op gaan letten als ik weer naar de supermarkt ga.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:59

Net reclame c1000 voor ma/di binnen. spercibonen 35 cent/500gram.
Verder zie ik ook niet echt veel.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:10

Ook niet bij de groentenboer.
Het is op het nieuws en al dat er wordt 'gestunt', maar wat is een stunt?
LTO klaagt, maar volgens mij hebben veel supermarkten prijsafspraken met hun leveranciers.
Dan krijgen hun leveranciers toch gewoon betaald?

_Cowgirl schreef:
Ik heb de afgelopen week geen supermarkt gezien, maar ik zie liever 'enorme' prijsverschillen dan dat ze groente en fruit gaan vernietigen. Misschien kunnen minder bedeelden zich nu ook makkelijker groente en fruit permitteren.

Ik zal er eens op gaan letten als ik weer naar de supermarkt ga.

Dat vernietigen vindt ik zo'n zinloze onzin!
Benader voedselbanken, Leger des Heils, gaarkeukens of dierentuinen/dierenopvangcentra, maar je gaat toch geen eten weggooien?!? :oo

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:36

Prijzen voor een aantal groenten liggen momenteel onder kostprijs. En om dit wat op te krikken is men er over aan het denken om het uit de markt te nemen. ( interventie) Maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook vernietigd wordt. Zag vandaag tomaten in de winkel liggen voor €2,50 per pond. En dan krijgt de teler er € 0,17 voor 8)7

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:52

Ik vind deze 'sancties' überhaupt dom, je pakt de Russen hier niet alleen mee, maar ook een deel van je eigen bevolking. Deze mensen moeten het gaan doen met een stuk minder inkomen, lekker is dat wanneer mensen in Den Haag dat even voor jou beslissen. :+

Het vernietigen vind ik nog te gekker, geef het inderdaad aan goede doelen of desnoods een dierentuin, breng het desnoods naar Afrika als we toch geld gaan weggooien.

Het vernietigen heb ik overigens op het Journaal ergens voorbij horen komen, weggooien/vernietigen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:31

Voor zover ik weet heeft Rusland dit besloten, niet Den Haag.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:37

'Wij' besloten sancties tegen Rusland te nemen, als reactie hierop besloot Rusland een boycot te doen (geef ze ongelijk). Een reactie van Rusland hierop was te verwachten, dat kan zelfs iemand met het IQ van een visstick bedenken. Dus indirect heeft Den Haag d.m.v. sancties hiervoor gezorgd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:45

Ik wil trouwens wel even melden dat er best wat mensen zijn die nu alleen nog maar Hollandse producten kopen bij ons! (groenteboer) :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:58

Wij zijn begonnen, Rusland geeft daar logischerwijs reactie op.

Het vernietigen van overschotten om prijs hoog te houden is een al veel langer bekende uitwas van ons economisch model. Als er enkel genoeg geproduceerd zou worden om iedereen te voeden dan zou dat iets van 25% voedsel schelen. Ja er wordt dus schokkend veel weggegooid nog voor het in de winkel ligt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:00

Dat komt omdat wanneer we het niet weg zouden gooien, het de overheid nog meer geld zou kosten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:52

Funnygirl schreef:
Prijzen voor een aantal groenten liggen momenteel onder kostprijs. En om dit wat op te krikken is men er over aan het denken om het uit de markt te nemen. ( interventie) Maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook vernietigd wordt. Zag vandaag tomaten in de winkel liggen voor €2,50 per pond. En dan krijgt de teler er € 0,17 voor 8)7

Onze economie is een grote dievenbende.

Zag gisteren ook een documentaire over medicijnen..(kanker)
Kosten in Nederland 80000,- euro en in Portugal € 40000.- stelen stelen..desnoods over lijken.. :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 12:56

2.50 per pond. :oo
Hier kosten kwaliteitstomaten 1,99 kilo. Dat is inclusief winstmarge. :=

Ik had laatst ook de inkooplijst voor mijn neus, dan verdienen winkels er nog niet zoveel aan hoor. :n Tenminste groentewinkels niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:22

Ik zou mensen ook aanraden om hun groente en melk enzo rechtstreeks bij een boer te kopen. Meestal is het helemaal niet duurder dan in de winkel. Maar de boer houdt er wel meer aan over.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:29

Ik vind het gewoon grote onzin om dingen weg te gaan gooien die andere mensen nog prima kunnen gebruiken, sterker nog waar je hen dolgelukkig mee zou maken. Natuurlijk gooien wij de 'kliekjes' groente die over zijn ook rechtstreeks in de kliko, maar hiermee kun je simpelweg niet bij mensen aankomen in mijn ogen. Groente en fruit dat normaal in de winkel gelegd zou worden maar weggooien/vernietigen vind ik grote onzin. Óók losstaand van wat er nu speelt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:34

Gisteren op de markt ook niet echt speciaal lage(re) prijzen

Tomaten/komkommers/paprika's zijn om deze tijd van het jaar altijd goedkoper dan in de rest van het jaar omdat nu de oogst daarvoor is. De prijzen liggen niet onder de prijzen van vorig jaar van wat ik zie op de markt/winkel.

Aardbeien zijn nu ook goedkoop, maar dat zijn ze altijd in deze periode, gisteren weer 3 kg voor 6 euro meegenomen, hollandse aardbeien.
Dan kom ik dus wel aan het einde van de marktdag, aardbeien moeten dan 'weg', maar 6 weken geleden (voor de boycot) kon ik ze voor deze prijs ook vinden.

Komkommers waren gisteren 2 voor 1 euro op de markt, vorig jaar zijn ze periodes 3 voor 1 euro geweest (ook bij supermarkten, 25/30 ct voor een komkommer in deze tijd was/is niet raar).
Tomaten heb ik vorig jaar 3 kg voor 2 euro gehaald (oke dat zijn dan niet de mooiste tomaten, maar goed genoeg voor soep/saus... welke ik weer invries), deze prijzen zijn er nu ook ong.

@Veulen, ik zou dingen zelfs graag direct bij de boer kopen, maar ik woon in de stad en heb een fiets als vervoer... helaas is dit dus lang niet altijd mogelijk, eitjes ed probeer ik ook altijd langs de weg de scoren als ik ze tegenkom... dan weet je dat de kipjes een goed leven hebben (aangezien ik geen kippeboerderijen in de buurt heb, langs de weg zijn mensen die kipjes voor hobby houden maar af en toe wat overschot in eieren hebben)

(edit: aardbeienprijs van gisteren verkeerd lol, geen 3 kg voor 3 euro, maar voor 6 euro, was 3 bakken (500 gr per bak) voor 3 euro, anders zou de prijs extreem zijn
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 17-08-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:41

Het aardbeienseizoen komt nu ook tot het einde, dus de kwaliteit is ook minder en ze gaan duurder worden...

Maar er is inderdaad nog niet echt sprake van extreme daling.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:43

kwaliteit is zeker minder, zei dat ook al tegen de marktkoopman, dat ze nu wel een beetje bleekscheetjes beginnen te worden lol (maar ze gaan de jam in, daarom ook 3kg :P)
Maar oké dat is wat offtopic