Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:40

Ik vond het heerlijk dat als ik om 11 uur 's avonds nog trek had in iets te eten of drinken ik gewoon een tentje binnen kon stappen :D Alleen bijna in een vechtpartij of schietpartij belanden terwijl ik mijn theetje stond te maken vond ik wat minder :+

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:40

Furrow schreef:
24/7 economie wil ik hier ook, met dezelfde prijzen :)
Ik vond het echt heerlijk om bv. om 11 uur in de walmarkt te gaan shoppen.

tenzij je zelf in de winkel werkt of een eigen winkel hebt, dan is die 24 uurs economie een ramp: dan word je slaaf van je eigen winkel. Van mij hoeft het niet.

chimello

Re: Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:41

Ga maar eens in Japan kijken. Daar ligt echt nog geen kauwgompje op de grond :+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:47

janouk schreef:
Furrow schreef:
24/7 economie wil ik hier ook, met dezelfde prijzen :)
Ik vond het echt heerlijk om bv. om 11 uur in de walmarkt te gaan shoppen.

tenzij je zelf in de winkel werkt of een eigen winkel hebt, dan is die 24 uurs economie een ramp: dan word je slaaf van je eigen winkel. Van mij hoeft het niet.

Dat kan ik best geloven, voor het loon van die winkelbediende kom ik waarschijnlijk mijn bed niet uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:07

damian23 schreef:
Duurzame enegie. Daar kunnen we van landen zoals duitsland en noorwegen echt wat van leren. Gisteren was dat nog in het nieuws vanwege de angst dat rusland van de winter de gaskraan dichtdraait.

duurzame energie???Bedoel je de groene stroom die in Nederland verkocht word maar wel uit de kerncentrale uit frankrijk komt? :D[/quote]
nee, ze verwezen niet naar de kernenergie uit frankrijk (werd welaangehaald, maar meer dat de Fransen vasthielden aan kernenergie). Het ging om duitsland en noorwegen (energie uit zon, wind en water). Kan me ook wel iets bij voorstellen dat het hier niet van de grond komt. Zo werd er toch laatst een invoerverbod op goedekope zonnenpanelen uit land x (meen china) door Nederland ingesteld.[/quote]

het gaat alleen maar om geld,echt niet om een beter millieu.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:12

Qua vuil op straat kunnen we hier inderdaad nog een hoop leren. Ik begrijp gewoon niet dat het zo moeilijk is om je afval in een vuilnisbak te droppen. Ik heb altijd een zakje bij me in mijn rugzak dat mocht er geen afvalbak in de buurt staan, ik het bij me kan houden en het op een later moment nog weg kan gooien. Hoe moeilijk is dat...?

Toeristen help ik ook wel hoor, als ze het netjes vragen of als ze er nogal verloren bij staan. Maar ik heb iets te vaak aanvaringen gehad met toeristen die iets teveel van het een en ander gebruikt hadden.
Nederland (en met name Amsterdam) moet af van het imago dat alles hier zou mogen of kunnen.

Qua roltrappen; joh, als hij te vol is, pak je toch gewoon de trap die er naast zit? Het is echt zonde van mijn tijd en energie om me daar aan te ergeren.

De openheid en eerlijkheid vind ik hier prettig. En wat Janouk zegt: ik hou van Nederland. Van al haar seizoenen en weerpatronen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:18

Er is op zich niets mis met het benoemen van verbeterpunten toch? Ieder land heeft zo zijn verbeterpunten, dat maakt het nog niet direct een slecht land.
Als je geen kritiek mag hebben kun je ook niet werken aan verbetering.
Echter, als je alleen maar negatieve dingen kunt benoemen dan kun je beter op zoek gaan naar een land dat wel bij je past. En dan niet met smoezen waarom emigreren onmogelijk is en dus nog 50 jaar blijven klagen ;)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:21

Ik heb laatst nog 2 verdwaalde Franse meisjes met gigantische backpacks een lift gegeven naar hun camping. (Ze moesten bij die van zeeburg zijn en nog een heel stuk lopen). Vond het zo zielig.. Was toen met dat enorme noodweer.

Niet alle toeristen zijn vervelend en we zijn zelf uiteraard vast ook wel eens een vervelende toerist geweest.. Maar ik moet zeggen dat 80/90 procent van de toeristen in Amsterdam echt van god los zijn.. :\

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:26

pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

volgens mij is het dus typisch nederlands om je daaraan te ergeren :')

Maar ik erger me ook kapot... op een trap hoor je te lopen, niet stilstaan :7

Of gewoon rechts stilstaan zodat iedereen er nog wel langskan

Als je er dan wat van zegt moet je bang zijn om kort en klein geslagen te worden (in rotterdam in ieder geval)[/quote]

_O- :D :j

Sorry, Verootjoo, ff jouw quote verkloot, want anders kan ik niet posten.

Heel herkenbaar!
probeer eens: ga es opzij? Ik mot durlangs. (op z'n Rotterdams)
Werkt echt heel goed!
Mens voor je staat nog innerlijk te vertalen wat je zei en stapt daardoor spontaan opzij. :j

In Londen gaat dat totaal anders. Als vanzelf. Ook de rijen voor de bus gaan orderlijk. Geen geduw of ellenbogenwerk, lelijke gezichten of wat dan ook. Gewoon in 1 lijn de bus in, heerlijk!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:32

Ayasha schreef:
Furrow schreef:
Daar heb je een punt ayasha, maar ik woon bv. In een deel in Antwerpen waar wekelijks wel 1 auto gevandaliseerd wordt. Elk huis hier is al ingebroken, wil je naar de apotheek staan er wel drie methadon te drinken. Erg triest, ik zeur er niet over, maar mijn acties gaan geen veranderingen brengen. Ik ga gewoon sparen om weg te komen.

Hier liggen ze ook om de hoek met god weet wat in hun bloed. Een beetje verder liggen ze van tijd op het fiets/voedpad, zo bezopen dat ze hun eigen naam nog niet meer kunnen herinneren en de afgelopen twee dagen loopt er hier de hele nacht eentje in de telefoon te schreeuwen (tenminste, ik denk dat het in de telefoon is gezien ik geen reactie terug hoor.) over dat ie die h**rezoon gaat kapot maken en nog van dat soort dingen en zo nu en dan gaat ie over in een taal die ik niet ken. Dat weerhoud me er niet van om dat vrouwtje dat een kwetsuur aan haar arm heeft die daardoor niet goed bruikbaar is even te helpen met het oprapen van haar brood en haar oprecht te zeggen "graag gedaan hoor, kan ik nog ergens mee helpen?" wanneer ze verontschuldigend en haast beschaamd zegt dat ze "het nog niet gewend is" wat "het" dan ook moge zijn. Zag er uit als artrose of een soort verlamming maar daar heb ik verder niet naar gevraagd. Wat de reden is dat ze hulp nodig heeft maakt me nl niet uit.
Ik probeer voorbij de "minder" goede dingen te kijken (al vraag ik me soms/vaak af hoe het zo ver is kunnen komen bij die personen) en probeer de goede te zien en te onthouden. Ik weet dat het slechte er ook is, ik ben niet dom, maar dat laat ik sneller los. Of probeer iig.

Nederlanders zitten hier ook veel en in mijn ervaring zijn die vaak onbehouwen op het onbeleefde af. :) Nu zal dat ook wel liggen aan het feit dat we hier vlakbij maastricht zitten en je toch een bepaalt slag nederlanders hier tegen komt zegma. :D Ik hoop dus altijd maar dat ze niet representatief zijn voor de rest van Nederland. :D

Bij Hypoweert zijn ze ook druk en vlot maar wel ontzettend vriendelijk en beleeft en hoewel ze een heel andere manier van doen hebben dan belgen, kan ik hun echt appreciëren. :) Dus ik houd het er maar op dat wat hier komt aan nederlanders een bepaalt "groepje" is zegmaar. :D

Maar Ayasha dat komt niet omdat dat in NL ligt maar door het plaatsje waar het ligt. Dat is weer een gevalletje apart :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:34

TammyVN schreef:
Ik heb laatst nog 2 verdwaalde Franse meisjes met gigantische backpacks een lift gegeven naar hun camping. (Ze moesten bij die van zeeburg zijn en nog een heel stuk lopen). Vond het zo zielig.. Was toen met dat enorme noodweer.

Niet alle toeristen zijn vervelend en we zijn zelf uiteraard vast ook wel eens een vervelende toerist geweest.. Maar ik moet zeggen dat 80/90 procent van de toeristen in Amsterdam echt van god los zijn.. :\

Ik vind de Nederlandse toeristen hier in Frankrijk erg vervelend...met hun slecht opgevoede ,krijsende kinderen in de supermarkt of restaurant :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:40

Hier in Antwerpen heb ik geen toeristenoverlast, de meeste zijn Aziatische en volgen braaf de paraplu.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:46

de echte puurheid warmte /hartelijkheid waar je soms in echte arme gebieden mee te maken krijgt.
dat weinige wat er is wordt gedeeld, en het gaat echt niet altijd om de centen. er is echt interesse in jou persoonlijk. mijn moeder nam laast de woorden contact armoede in de mond, dat alles hier zo individueel is en alles gaat via telefoon, face boek internet etc ...ja dat is echt waar :j

we hebben alles en lijken daardoor zo veel menselijkheid/de begaanheid met elkaar te gaan missen...dat vind ik persoonlijk jammer -O-

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:00

MarvanTom schreef:
In Londen gaat dat totaal anders. Als vanzelf. Ook de rijen voor de bus gaan orderlijk. Geen geduw of ellenbogenwerk, lelijke gezichten of wat dan ook. Gewoon in 1 lijn de bus in, heerlijk!

Volkssport nr 1 in GB: queueing :')

Furrow schreef:
Hier in Antwerpen heb ik geen toeristenoverlast, de meeste zijn Aziatische en volgen braaf de paraplu.

Yup, en dan zie je weer een kudde Aziaten langsschuivelen en allemaal precies dezelfde foto maken >.<

Na een heel aantal jaar op Schiphol gewerkt te hebben, heb ik heel wat stereotypen bevestigd zien worden... maar ook ontkracht >.<

Vergeet niet dat veel van wat je als toerist te zien krijgt niet altijd het 'echte land/bevolking' is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:07

Sorry, maar ik zou er ook niet zo blij mee zijn moest een kassierster 10 minuten lang met een klant voor mij een babbeltje slaan. Dat heeft dan niet meteen iets met haasten en stress te maken, maar wel met gewoon vlot je werk doen. En ja, wie weet heb ik wel meteen aansluitend een belangrijke afspraak. Is dat dan zo erg dan? Wat verplichtingen en verantwoordelijkheden in je leven hebben is nooit slecht.
We hebben het nog zo slecht niet. Iemand haalt China aan, is dat datzelfde land waar een bestelwagen twee keer over een kind reed en niemand op of om keek? ;)
Zo zie je maar, iedere bevolking kent goede en slechte kanten. Kwestie van niet de slechte kanten van de Nederlandse/Belgische cultuur uit te vergroten en te vergelijken met de beste kanten van een andere cultuur. Dan krijg je een oneerlijke vergelijking.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:18

Ik doelde met topic inderdaad de punten te noemen die je elders anders hebt gezien en die Nederland nog kan verbeteren. Natuurlijk heeft elk land ook slechte punten, maar het ging me om de positieve dingen die we ergens anders vandaan kunnen halen.

Overigens is het zo dat waar kinderen totaal genegeerd worden als ze overreden worden de mensen worden bestraft als hun reanimatie niet is gelukt. Als een kind sterft na een poging tot reanimeren dan draait diegene die geprobeerd heeft iemand te redden de bak in. Door die regelgeving doen mensen of er niks aan de hand is voor ze levenslang krijgen. (Althans dit is me verteld Door een collega die uit China komt).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:22

Ik heb niet alle berichten in dit topic gelezen, maar haha jeetje, wat worden mensen over één kam geschoren in dit topic..

Alsof alle Nederlanders hetzelfde zijn. En alle Belgen. We zijn allemaal gewoon mensen hoor! En ieder individueel heeft zijn eigen normen en waarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:26

furrow: ik probeer daar zoveel mogelijk naar te leven, en ik word heus ook wel eens ongeduldig of driftig, ik ben maar een mens, maar ook dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken. :)

Amaris: ja? :') Geen idé, kan er ook aan liggen dat hypoweert hoe dan ook een geliefd uitstapje is voor mij... }:) (zeker als manlief zegt "schat, ga jij nu maar uitzoeken wat je nodig hebt." en als ik het dan beperkt houd omdat ik niet gewend ben van zo luxueus te shoppen, gooit hij er meestal nog wat dingen op waarvan ie weet dat ik het eigenlijk ook wel wil maar niet echt "nodig" heb. _O- Dan ben je ook al geneigd positiever te denken over ze! :') (maar dat kopje koffie tijdens het shoppen is wel heerlijk! Kon laatst bij de jumbo ook! Dat zou ik hier in België ook wel leuk vinden! :P

Celine_Famke; wat wil je dan, dat we alle zes (of zeven inmiddels?) miljard mensen apart gaan bespreken? :+ In dit soort topics kom je niet onder "groeperen" uit. Dat betekent niet dat "men" niet weet dat er heus wel verschillen zijn tussen mensen. Niet elke amerikaan is beleefd en niet elke belg is gesloten. Maar je merkt wel degelijk algemeenheden per cultuur en land en daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:30

chimello schreef:
Ga maar eens in Japan kijken. Daar ligt echt nog geen kauwgompje op de grond :+

Vind je het gek, met die gevangenissen daar.

Kom nog wel eens in het westelijk deel van Schotland
Liever eergisteren dan overmorgen. Heerlijk vriendelijke mensen, eerlijk, of ze zuinig zijn? ja
Als je niet veel hebt ben je dat wel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:37

Ik heb nooit in Nederland gewoond en omdat iedereen zo op een kluitje woont is het natuurlijk ook viezer dan wanneer mensen meer verspreid wonen.

Verder vind ik de meeste Amerikanen juist vreselijk. Ze doen heel aardig tegen je maar zodra je weg bent hebben ze commentaar op je. Dan liever een directe Nederlander die het in je gezicht zegt.
Om nog maar niet te spreken over hoe nep Amerikanen zich vaak gedragen. De tell sell reclames zijn vind ik een goed voorbeeld. "Oooh wow, Bob! What an amazing en life changing knife".

Schotten zijn inderdaad heel vriendelijk. Je wordt hier wellicht neergestoken maar ze vertellen je daarna wel hoe je het snelst bij het ziekenhuis komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:41

Raponsje schreef:
Ik heb nooit in Nederland gewoond en omdat iedereen zo op een kluitje woont is het natuurlijk ook viezer dan wanneer mensen meer verspreid wonen.

Verder vind ik de meeste Amerikanen juist vreselijk. Ze doen heel aardig tegen je maar zodra je weg bent hebben ze commentaar op je. Dan liever een directe Nederlander die het in je gezicht zegt.
Om nog maar niet te spreken over hoe nep Amerikanen zich vaak gedragen. De tell sell reclames zijn vind ik een goed voorbeeld. "Oooh wow, Bob! What an amazing en life changing knife".

Schotten zijn inderdaad heel vriendelijk. Je wordt hier wellicht neergestoken maar ze vertellen je daarna wel hoe je het snelst bij het ziekenhuis komt.

Da's dan weer wel fijn van ze. :j bellen ze ook een taxi?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:47

Ik denk dat je je op vakantie heel anders opstelt, je bent immers op vakantie. Daardoor zul je je minder snel aan dingen ergeren en het 'opvallend' vinden dat iedereen zo vriendelijk tegen je doet en je wilt helpen.

Ik vind mijzelf eerlijk gezegd niet onvriendelijk tegen anderen en ook niet tegen vakantiegangers, help mensen in rolstoelen etc. (al komt dit misschien door een zwaargehandicapte tante dus dat ik weet hoe lastig het is), zeg mensen netjes gedag en als ze iets niet kunnen vinden vind ik het niet erg om even te helpen zoeken.

Het ligt er gewoon aan hoe je je opstelt en in Nederland is je normale leven, dus heb je ook de tijd/zin om je aan dingen te ergeren. Als je heel positief gaat zijn in Nederland kun je zien dat het nog wel meevalt qua onaardigheid en het niet willen helpen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:48

Tuurlijk is het gras groener, en zal niet elke schot je neersteken. :')
Maar vaak zit er toch waarheid in stereotypen, ik vind het persoonlijk juist fijn om ervaringen te lezen.

Dit vond ik onlangs na een gesprek met een buitenlandse vriend: http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... JFPDzE478w

Hoe buitenlanders Belgen zien, eerlijk gezegd kon ik mij er echt in vinden :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:52

Ik zit nu in Portugal, en heb juist het tegenovergestelde.
Ik zit in een gehorig appartement, en in het appartement naast ons zit een hondje. Dat blaft de hele dag door. Zelfs nadat wij probeerden die hond te sussen werd er niets aan gedaan. De strond ligt hier overal op straat, ondanks dat ze in de supermarkten je spullen in het tasje doen, sta je een half uur te wachten voor je eens aan de beurt bent door de lange rij. Niemand spreekt ook maar een woord Engels, zelfs op de touristische plekken word weinig Engels gesproken. Op plekken waar 30 (!!!!!) gereden mag worden rijden ze rustig 70 km/u. Ik voel mij in Nederland (de mindere buurten van Den Haag) veiliger dan dat ik hier in mijn eentje op straat loop. Je word hier van alle kanten aangekeken, word naar je geroepen, getoeterd, aangeraakt... Verschrikkelijk... Maar vind het verder een prachtig, geweldig land!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:57

geerke schreef:
ik vind belgen een stuk vriendelijker dan nederlanders...

IK absoluut niet :n Niet irl, niet in de bediening (werksfeer), niet aan de telefoon :n

De gemiddelde Belg dan, je hebt altijd uitzonderingen (beide kanten op :+ )