MH-17 en oorlog Rusland en VS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:11

Nies_ schreef:
Precies. Dat is al 1 ding die die "gekken" daar beter voor elkaar hebben dan wij.

Nou ja, ik weet niet of het gezegd mag worden, maar de 2e wereldoorlog is ook gestart door iemand die democratisch is gekozen. :o

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:15

tamary schreef:
Sterker nog, de overheden van verschillende landen leggen sancties op waar hun bedrijfsleven de billen mee afveegt. De bevolking ondertussen heeft helemaal geen zin in het hele media circus. Een deel prikt aardig door de propaganda heen, een deel hobbelt er blind en kritiekloos achteraan en de rest heeft wel belangrijkere zorgen door de aanhoudende crisis. Om al iets te kunnen moet de meerderheid van de bevolking achter de Rusland is gemeen/gevaarlijk/etc. mythe aan lopen en die meerderheid is er niet. Simpelweg al omdat de bevolking geen zin heeft in een oorlog wetende dat zij de rekening betalen (financieel, economisch en fysiek). Zolang er dus geen eenheid is onder de bevolking om echt actie te ondernemen kan de regering (gelukkig) eigenlijk weinig.

Ik denk wel dat de meerderheid achter de media aanhobbelt, maar ook niet genoeg om er echt actie op te ondernemen. Althans, dat hoop ik dan maar.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:16

geerke schreef:
iedere dag gaan er wereldwijd mensen dood door bombardementen

Helaas wel, maar toch vind ik uit respect van de familieleden die in de nabijheid van de crash door bombardementen ook geliefde hebben verloren.
Deze ook in het nieuws komen, want wat geeft dat anders voor een beeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:18

Nies_ schreef:
tamary schreef:
Sterker nog, de overheden van verschillende landen leggen sancties op waar hun bedrijfsleven de billen mee afveegt. De bevolking ondertussen heeft helemaal geen zin in het hele media circus. Een deel prikt aardig door de propaganda heen, een deel hobbelt er blind en kritiekloos achteraan en de rest heeft wel belangrijkere zorgen door de aanhoudende crisis. Om al iets te kunnen moet de meerderheid van de bevolking achter de Rusland is gemeen/gevaarlijk/etc. mythe aan lopen en die meerderheid is er niet. Simpelweg al omdat de bevolking geen zin heeft in een oorlog wetende dat zij de rekening betalen (financieel, economisch en fysiek). Zolang er dus geen eenheid is onder de bevolking om echt actie te ondernemen kan de regering (gelukkig) eigenlijk weinig.

Ik denk wel dat de meerderheid achter de media aanhobbelt, maar ook niet genoeg om er echt actie op te ondernemen. Althans, dat hoop ik dan maar.

Factor 0 vertrouwen in de regering vergeten en daar zit ook een grote groep. Daarnaast is de actiebereidheid hier inderdaad niet groot.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:23

demo_love schreef:
Nies_ schreef:
Precies. Dat is al 1 ding die die "gekken" daar beter voor elkaar hebben dan wij.

Nou ja, ik weet niet of het gezegd mag worden, maar de 2e wereldoorlog is ook gestart door iemand die democratisch is gekozen. :o

de derde ook ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:58

Zit nu de uitzending terug te kijken, indrukwekkend... en ongelooflijk triest.

Misschien een domme vraag, maar ik vraag me af hoe ze kunnen weten dat de lichamen/stoffelijke resten die nu naar Nederland gebracht zijn ook daadwerkelijk van Nederlanders zijn? Want ik begreep dat de identificatie nog moet plaatsvinden en dat dat soms weken of maanden kan duren. Of is er in zoverre al wel onderzoek gedaan dat ze hebben kunnen vaststellen dat de lichamen die ze naar Nederland gebracht hebben ook daadwerkelijk onze landgenoten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:02

Ik vind het fascinerend, deze hele situatie. natuurlijk hoop ik dat er geen oorlog komt. maar ben heel benieuwd naar hoe de situatie zich ontwikkeld!

stel dat zoiets gebeurd dan zal nederland zich waarschijnlijk neutraal houden, zoals altijd. of de kant van amerika.. maar dat heeft natuurlijk wel invloed ivm goederen en voedstel, zal allemaal wel wat minder worden dan!

wat betreft dat hitler democratisch gekozen was, ik vind het ook eng dat wilders zoveel aanhangers heeft die echt haat hebben aan een bepaalde bevolkingsgroep. Escaleren naar concentratiekampen zal wel te ver gaan. maar vind het maar raar en eng dat hij zoveel mensen indoctrineert met zijn gedachte :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-14 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:02

Alle lichamen die worden gevonden gaan naar Nederland voor identificatie. Dus alle nationaliteiten die aan boord waren kunnen in de kisten zitten.

Ingrid_92

Re: MH-17 en oorlog Rusland en VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:04

ah op die manier, bedankt Lous ;)

Waar ik ook een beetje onpasselijk van word is dat sommige hoogwaardigheidsbekleders nogal "gezellig" staan te doen bij aankomst van de vliegtuigen. Sommige zie ik uitgebreid kletsen en lachen. Kom op, het is geen reünie o.i.d. Vind het behoorlijk respectloos, evenals de fotograferende en filmende mensen aan de kant van de weg. Zie dat dat ook al gezegd is.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:12

Ingrid_92 schreef:
Zit nu de uitzending terug te kijken, indrukwekkend... en ongelooflijk triest.

Misschien een domme vraag, maar ik vraag me af hoe ze kunnen weten dat de lichamen/stoffelijke resten die nu naar Nederland gebracht zijn ook daadwerkelijk van Nederlanders zijn? Want ik begreep dat de identificatie nog moet plaatsvinden en dat dat soms weken of maanden kan duren. Of is er in zoverre al wel onderzoek gedaan dat ze hebben kunnen vaststellen dat de lichamen die ze naar Nederland gebracht hebben ook daadwerkelijk onze landgenoten zijn?

Timmermans heeft vandaag gezegd dat alle stoffelijke resten naar hun ''thuis'' worden gebracht. Waar dan ook dat moge zijn. Dus als er iemand uit Australië bij zit worden de resten neem ik aan overgevlogen.
Timmermans hield een zeer sterke speech vandaag.

Maar oorlog VS - Rusland lijkt me sterk. Ze kennen allebei de balance of terror. Plus de wereld ziet tegenwoordig alles. Zomaar op oorlogspad gaan lijkt mij sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:15

Oorlog lijkt mij ook wel vergezocht hoor!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 01:08

Niet alles gelezen en mss off topic, maar ik vind het schandalig dat Poetin vandaag zat te feesten om het stomme FIFA. Op een nationale rouwdag die hoogstwaarschijnlijk aan hem is te danken. Bah...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 01:32

amyyy55 schreef:
Niet alles gelezen en mss off topic, maar ik vind het schandalig dat Poetin vandaag zat te feesten om het stomme FIFA. Op een nationale rouwdag die hoogstwaarschijnlijk aan hem is te danken. Bah...

Dat is nogal fors om te zeggen dat Poetin hier de schuldige is. Het is zeker niet netjes en ik wil Poetin niet ophemelen, maar iedereen is onschuldig tot het tegendeel is bewezen. En dit geval kan je denk ik niet 1 persoon zo aanwijzen. Ga er maar niet vanuit dat Poetin zelf op die knop heeft gedrukt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 01:36

amyyy55 schreef:

Want Poetin heeft profijt van dit ongeluk?
http://zapruder.nl/portal/artikel/mh17_ ... _europa_1/
Komt bij dat de rouwdag een Nederlandse en dus nationale! zaak is, het buitenland heeft geen reden om daar rekening mee te houden.

Maar over het hele Poetin moet dit en dat heb ik net zo goed vraagtekens. Vliegtuig ligt nog steeds volgens de internationale wetten en erkenningen van landsgrenzen in Oekraïne. Daarover heeft hij niks te zeggen, daar gaat Kiev nl over. Al het gehamer op Rusland is schuldig aan ... (vul maar in) als het om Oekraïne gaat is excuus truus. Ondertussen is dit waar de EU mee in bed ligt (en dat net na de herdenkingen van WOII en de "dit nooit meer toespraken".
http://www.opednews.com/populum/pagem.p ... 6-321.html

http://www.washingtonsblog.com/2014/05/ ... raine.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/03/ ... risis.html

Bovenstaande artikelen zijn al weer van een paar maanden terug, maar dezelfde groepen zijn er nog steeds actief. Vraag is inmiddels ook wie er echt de macht heeft in het Oekraïense leger, want ook daar komen verhalen uit van officieren die toegeven orders van mensen buiten het leger te moeten uitvoeren. Het is een heel smerig spelletje daar en wat wij te horen krijgen via de massa media (nos, kranten) is vaak propaganda, archiefbeelden, cgi (ja dat zit nu ook in de nieuwsfilmpjes) en actuele foto's uit context of die niet op de betreffende plek genomen kunnen zijn.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 01:45

Ik beweer niet dat poetin de schuldige is. Maar het waren waarschijnlijk pro-russische. Dus persoonlijk vindt ik het ongepast en onrespectvol. Rusland hoeft niet te rouwen want het is inderdaad nationaal, máár rekening houden is wel zo netjes..
Ik wijs geen vingers naar 1 persoon maar respect is op zn plaats want het waren niet alleen Nederlanders aan boord.

sowieso is het neerhalen van een passagiersvliegtuig(of welk dan ook) heftig. ( er zijn ergere dingen, ook daar ben ik me van bewust)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 02:28

En ook de separatisten hebben geen profijt van dit ongeluk. Daarnaast zijn die niet zo zeer pro-russisch, maar anti Kiev, aansluiting bij Rusland willen ze niet. Met een Oekraïens leger dat niet stopt met schieten zou ik een oproep aan de separatisten tot het inleveren van de wapens ook niet doen. Dat is een doodvonnis voor die mensen en dat kan je moreel en ethisch niet verantwoorden.

Amerika wijst wel verrekte snel met het vingertje. En dat hun beweringen van geen kant kloppen wordt ook al steeds duidelijker. Daarnaast blijft iedereen voor het gemak vergeten dat Oekraïne een belangrijke wapenindustrie heeft met als afnemer het Russische leger en dat het Oekraïense leger op Russisch materiaal draait. Dat er dus Russisch wapentuig in Oekraïne aanwezig is en in bruikbare staat is, is dus logisch.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:54

amyyy55 schreef:

Dan hoef jij nooit meer te lachen. Er komen elke dag weer doden bij, zieken, verkeersslachtoffers, vermoord, Afrikanen die sterven van de honger, mensen die in oorlogsgebieden wonen etc. Als ik eerlijk ben donder ik liever in een vliegtuig naar beneden dan dat ik omkom van de honger of in oorlogsgebied woon.
Bovendien lijkt het er op dat je zo'n typisch geval bent die maar wat roept omdat een of ander manneke op tv dat doet. Verdiep je eerst ergens in voor je dwaze dingen roept.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:09

Ik denk dat als er een wereldwijde oorlog komt, dat het tussen de VS en Rusland is ja! Zij hebben namelijk beide de mankracht en de wapens om überhaupt zo'n grote oorlog te houden. Apparatuur van de Russen loopt wel over het algemeen wat achter, maar daar hebben ze voor in de plaats dat daar hele sobere mensen leven die gewend zijn aan bijvoorbeeld strenge winters of slechte omstandigheden. VS en Rusland hebben elkaar altijd gebeten(Is dat Nederlands..?), terwijl ze beide op veel vlakken geen haar beter zijn. Al zijn de omstandigheden voor normale mensen natuurlijk beter in de VS. Iedereen weet dat zowel de VS als Rusland van oorlog houden. Nu de aandelen van Russische grondstoffen zo gedaald zijn(Wat dus miljarden kost), ben ik 'benieuwd' hoe Poetin gaat reageren.

Er is daar namelijk al veel armoede, als het opeens zoveel slechter gaat met een land beland je snel in een negatieve spiraal(Oftewel: een economische recessie). Uit de tweede wereldoorlog blijkt dan maar weer hoe goed de oorlogsindustrie is voor de economie. Ik weet in ieder geval wel: Als er een aanleiding is van een van de twee kanten zal die met beide handen aangenomen worden. Beide hebben daar niet zo'n probleem mee, ze wonen toch aan de andere kant van de wereld met een hele oceaan er tussen. Wij echter zijn praktisch 'buren' van Rusland. Ga maar na: Oekraïne, Tsjechië, Duitsland, Nederland. Dat is een veel kortere afstand dan rechtstreeks naar Amerika, wat sowieso niet gaat werken.

De vraag is steeds gewoon: hoe wordt er gereageerd? Als men normaal kan reageren op incidenten zal er niks gebeuren natuurlijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:18

Het wereldwijde plaatje is wel ietwat veranderd sinds de Koude Oorlog he en massavernietigingswapens zijn niet meer alleen in de handen van Russen en Amerikanen. Ondanks dat er genoeg sentimenten tussen die 2 zitten zijn er nog heel wat andere dingetjes en landen waar rekening mee gehouden moet worden, maar die ook meehelpen de boel soort van in balans te houden. De wereld is niet overzichtelijk meer. Alles is met alles verweven en heeft overal consequenties.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:38

Amerika grenst wel aan Rusland, dus dat zijn directe buren.

Nederland is lid van de navo. In het navo verdrag staat een aanval op een navo land is een aanval op alle navo landen. In de Baltische staten wonen erg veel Russen. Deze staten zijn wel lid van de navo, dus als het daar begint is het probleem veel groter.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:40

eerlijk ik denk dat hier wel een oorlog uit komt.
Niet zo als in 40-45 maar lichtere mate.

Australië geeft al aan kosste wat kost de rampplek veilig te stellen.
Amerika wijst te hard met hun vingers en rusland/oekraine/separatisten gaan vrolijk door met waar ze mee bezig zijn. en dan bedoel ik niet dat ze ook in rouw moesten zijn maar ze halen gewoon weer 2 vliegtuigen neer. ook al was MH17 perongeluk als je dat nog zo mag noemen.
Nederland holt graag als een kip zonder kop achter Amerika aan dus mocht Amerika teen rusland gaan dan staan wij achter Amerika. Australie zou ook 1 front gaan vormen en onze westerse landen zullen öns"dan ook steunen.

Ik denk niet dat dat binnen nu en een jaar komt maar het zit al zo lang te broeien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:01

Ingrid_92 schreef:

Waar ik ook een beetje onpasselijk van word is dat sommige hoogwaardigheidsbekleders nogal "gezellig" staan te doen bij aankomst van de vliegtuigen. Sommige zie ik uitgebreid kletsen en lachen. Kom op, het is geen reünie o.i.d. Vind het behoorlijk respectloos, evenals de fotograferende en filmende mensen aan de kant van de weg. Zie dat dat ook al gezegd is.

Zo gaat dat op een begrafenis ook hoor. Er word gelachen en gehuild.

Over Poetin en FIFA tja FIFA werkt er net zo hard aan mee en in 2018 kijken we allemaal weer net zo goed de spelen niemand die er afkeer van krijgt door dit geval

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:05

StalNollie schreef:
Ingrid_92 schreef:

Zo gaat dat op een begrafenis ook hoor. Er word gelachen en gehuild.

Over Poetin en FIFA tja FIFA werkt er net zo hard aan mee en in 2018 kijken we allemaal weer net zo goed de spelen niemand die er afkeer van krijgt door dit geval

Ik heb bijna niemand op bokt horen roepen dat de olympische spelen in china misdadig was. Maar FIFA in rusland dan wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:29

Het enige dat wat mij betreft gevaarlijk is, is dat Poetin de voormalig Sovjet Unie in ere wil herstellen. Dit betekent dus dat Oekraïne pas het begin is, en dat Rusland immens groot wordt. Hoe groter Rusland wordt, des te groter is het gevaar voor de rest van de wereld. Van die leiders met grootheidswaanzin hebben we in 1940 ook gehad en we weten allemaal waar dat toe geleid heeft.

Dat MH17 is neergeschoten zal op zichzelf zeker niet tot oorlog leiden. Ik kan me niet indenken dat het namelijk door een der partijen expres gedaan is aangezien werkelijk niemand er baat bij heeft.
Sancties voor Rusland komen er met name omdat zij het proces hebben tegengewerkt (niet rechtstreeks maar via de separatisten) en die sancties stonden natuurlijk al klaar vanwege de oorlog Rusland/Oekraïne.

Het beste zou zijn als Rusland gewoon een andere leider krijgt. Dit kost veel slachtoffers, en veel Russen en Oekraïners zijn ontzettend arm. Ze leven daar echt onder erbarmelijke omstandigheden, hetgeen wat mij betreft als een misdaad opzich is.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:45

Radionx schreef:
Amerika grenst wel aan Rusland, dus dat zijn directe buren.

Nederland is lid van de navo. In het navo verdrag staat een aanval op een navo land is een aanval op alle navo landen. In de Baltische staten wonen erg veel Russen. Deze staten zijn wel lid van de navo, dus als het daar begint is het probleem veel groter.

Pff, zo'n opmerkingen haat ik echt enorm. Ik snap dat Rusland een 'directe' buur is van Amerika, er staat toch ook heel duidelijk met een hele oceaan er tussen. Dan is toch ook duidelijk dat er geen andere landen meer tussen zitten, alleen een oceaan. Dan snap je toch ook dat ik begrijp dat het directe buren zijn maar dat het erom gaat dat ons land makkelijker bereikbaar is vanwege 1. De afstand en 2. Er zit geen oceaan tussen.

Heb het even voor je uitgerekend:
Tussen Moskou en Washington: 7.800 kilometer(In vogelvlucht)
Tussen Moskou en Amsterdam 2.100 kilometer(In vogelvlucht)

Dus: Nederland is beter toegankelijk.