Zelfmoord als 'excuus'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:52

Nayomie schreef:
Anke98 schreef:
Nee dat is het m juist veel mensen in een zware deppresie hebben een enorm goed masker op

Daar valt vaak niet af te lezen dat er problemen zijn en wat er in hun op gaat

Ja dat is waar. Mensen zagen ook niets aan mij. :')

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:52

Mensen die aankondigen om zelfmoord te plegen zeggen dit, zoals Cassidy zegt, puur en alleen om aandacht te vragen. Mensen die écht dood willen hebben de knoop allang in stilte doorgehakt. Je hoort dan meestal dat iedereen zegt 'het leek net wat beter met hem/haar te gaan'. Meestal zijn die mensen dan net wat positiever/optimistischer omdat ze in hun hoofd verlost zijn van alle ellende, omdat ze weten dat er spoedig een eind aan gaat komen.

Dus ik ben inderdaad wel van mening dat je mensen die 'zeggen' dat ze zelfmoord gaan plegen gerust met een korreltje zout mag nemen. Maar ja, ook dat is relatief..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:52

Daks schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat iedereen het gedacht heeft als jongere of oudere.
Maar zeggen zou nooit bij mij op zijn gekomen.

Hoe reageren jullie op iemand die het zegt te doen?

Ik probeer dit eigenlijk te vermijden of te negeren

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:54

Het klinkt misschien heel hard, maar ik vind zelfmoord plegen iets lafs. Mijn vader ruimt al 25 jaar dooie mensen op als brandweerman en ik vind het idee dat je bewust de keuze maakt om andere mensen achter te laten met jouw (uiteen gereten) lichaam(sdelen) en intens verdriet en een schuldgevoel(''ik had hem/haar moeten helpen, dan was het niet zo gegaan'') echt walgelijk.. :n Dus om dan om elk wissewasje al te roepen dat je dat van plan bent kan ik echt met mijn kop niet bij..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:54

Renee1991 schreef:
Mensen die aankondigen om zelfmoord te plegen zeggen dit, zoals Cassidy zegt, puur en alleen om aandacht te vragen.

Dat is niet waar!

En 'aandacht trekken' klinkt heel negatief, maar als je het 'om hulp vragen' noemt is het ook al anders.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:56

Shadow0 schreef:
Renee1991 schreef:
Mensen die aankondigen om zelfmoord te plegen zeggen dit, zoals Cassidy zegt, puur en alleen om aandacht te vragen.

Dat is niet waar!

En 'aandacht trekken' klinkt heel negatief, maar als je het 'om hulp vragen' noemt is het ook al anders.

Daar zit iets in, sommige mensen roepen het ook om hulp te krijgen en als niemand gehoor geeft dan is dat voor hun een teken dat ze beter af zijn als ze dood zijn. Sorry als het bot over komt.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:57

Ik vind voor een trein springen idd egoistisch je moet niet andere meenemen in je eigen pijn net zoals ergens vanaf springen neem dan een overdosis of zoiets maar hiermee moedig ik niks aan hoor hopelijk snappen jullie t

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:58

Shadow0 schreef:
Renee1991 schreef:

Dat is niet waar!

Misschien niet waar voor alle mensen, maar toevallig zelf meegemaakt met iemand die het al jaren schreeuwt, maar nooit doet. Hij doet het alleen om aandacht te krijgen en om zijn zin door te drijven (nee, heb het niet over een puber)

Mijn vader heeft het ook 1 keer tegen mij gezegd, ook om zijn zin door te drijven. Hij kreeg alleen niet de verwachte reactie terug.

Verder vind ik het heel jammer als het zover komt voor mensen, je moet daar niet mee spotten.
Het proces naar zelfmoord toe is enorm groot en meeste gaan door een diep en duister dal, voordat ze daadwerkelijk er een einde aan maken.
Zelf hier in de buurt genoeg meegemaakt, mensen die een einde aan hun leven maakten.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:58

Ik bedoel het inderdaad ook niet zo bot als ik het neerzet, maar ik erger me gewoon aan het feit dat het steeds sneller en makkelijker geroepen wordt, zonder na te denken over de consequenties. Mensen die écht zelfmoord willen plegen, zijn zichzelf helemaal verloren, kwijt, willen niet meer, zien absoluut geen andere oplossing meer. Da's echt héél wat anders dan een puber die uit frustratie roept dat 'ie zelfmoord gaat plegen.

Sorry voor de botte manier waarop ik het gesteld heb.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:59

Het is sowieso egoïstisch, op welke manier je het ook doet. Iemand treft je dood aan en dat is gewoon alles behalve wat je wilt, op welke manier dan ook
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 17-07-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:59

Tja in het stenen tijdperk (voor er internet bestond)schreeuwden we allemaal wel eens Was ik maar dood of ik kap ermee of Ik kan net zo goed dood zijn. Toen luisterde alleen je beste vriendin of je paard of je moeder (die vervolgens zei dart je de aardappelen even moest schillen) En werd er weer overgegaan tot de orde van de dag.
Tegenwoordig flikkert iedereen alles op het net en weet de hele wereld het, das het verschil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:01

[***] schreef:
Misschien niet waar voor alle mensen, maar toevallig zelf meegemaakt met iemand die het al jaren schreeuwt, maar nooit doet. Hij doet het alleen om aandacht te krijgen en om zijn zin door te drijven (nee, heb het niet over een puber)

Tuurlijk, dat kan.
Maar het is niet altijd zo - zelfs niet in de meeste gevallen vermoedelijk. Als je het weet bij een persoon, dan is het ook goed om er rekening mee te houden, zodat je je niet laat chanteren tot allerlei zaken. Da's niet gezond.

Maar er zonder meer vanuit gaan dat dat de enige reden is dat mensen het zeggen, daar doe je veel mensen mee tekort.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:04

mensen roepen dat alleen voor aandacht? ;(

ben aub voorzichtig met wat je roept! ik kan jullie dus verzekeren dat dit lang niet altijd op gaat. het is wel zeker zo dat de mensen die er wel degelijk mee worstelen en de moed hebben om het uit te spreken vaak niet serieus genomen worden dankzij de mensen die wel maar wat roepen.

en de mensen die vinden dat het egoistisch is... als het lijden ondraaglijk is, ben je zelf egoistisch om te denken dat de enige uitweg egoistisch is.
Laatst bijgewerkt door Izep op 17-07-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:04

Shadow0 schreef:
[***] schreef:

Tuurlijk, dat kan.
Maar het is niet altijd zo - zelfs niet in de meeste gevallen vermoedelijk. Als je het weet bij een persoon, dan is het ook goed om er rekening mee te houden, zodat je je niet laat chanteren tot allerlei zaken. Da's niet gezond.

Maar er zonder meer vanuit gaan dat dat de enige reden is dat mensen het zeggen, daar doe je veel mensen mee tekort.

Het is gelukkig nooit allemaal wel of allemaal niet. Helaas kom je er pas na een aantal keer in de stress, achter dat iemand het 'faked', om het even zo te kunnen noemen.

Toch hoor ik van de meeste, dat het wel 'goed' ging met desbetreffende persoon, nooit iets gemerkt dat ze enigszins depressief waren of dergelijke.
Het was plotseling.

Ik heb ervan geleerd om het "Ja, gaat wel goed." niet meer voor lief te nemen als je bijna zeker weet dat er iets speelt. (misschien is dat ook vanwege mijn opleidingen)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:05

SindyKaya schreef:
Percy schreef:
Bijna niet meer wil zeggen dat het nog wel gebeurt SindyKaya en dat is echt heel erg. Je hebt het al moeilijk genoeg. Doet de school daar niets aan?

Niet echt, ik word verder niet gepest, maar als de jongens weer in een vervelende bui zijn denken ze dat zo'n grapje wel kan. Niet dus

Die jongens beseffen niet wat ze jou aandoen en ik snap niet dat de school daar niet op inspringt. Rot voor je.

Het is al heel wat jaren geleden maar toen stond een zwangere vrouw in mijn keuken te zeggen dat ze misschien wel zelfmoord wilde plegen. Ze was bang dat ze het moederschap niet aan zou kunnen. Ik dacht toen nog "wie dreigt, doet het niet" (ik was niet de enige in de keuken, we hadden een feest en we hebben het allemaal weggewuifd). Heb daar een hele harde leerschool in gehad toen ze dood gevonden werd terwijl haar baby nog geen 10 dagen oud was. Geboortekaartje stond nog op onze schouw, konden we de rouwkaart opeens naast zetten.

Ga er niet over uitweiden op internet maar we hebben zeer kort geleden een andere zelfmoord meegemaakt in de directe omgeving bij iemand die er ook vaak mee gedreigd heeft.

Wie dreigt doet het niet is echt geen garantie, het is vaak een serieuze hulp om roep die serieus genomen moet worden. Nogmaals, ik heb het niet over de aandachttrekkers maar waar ligt de lijn?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:05

De meeste mensen zullen zeggen: het gaat goed met me, maar ik durf te wedden inderdaad dat 10% van alle mensen dat je in je leven spreekt, dat het helemaal niet goed gaat, om welke rede dan ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:06

Juist bij een roep om hulp kun je het best helpen door te vragen wat er speelt, door advies te geven. Soms is je begrepen voelen al genoeg. Ik vond het heerlijk als mijn vriendinnen mij begrepen toen ik snikkend zei dat mijn oudere veel en veel te streng waren (voor mijn gevoel dan hè? :') ). Meer was niet nodig.
Iets aardigs doen, kost niet meer moeite dan iets naars zeggen maar geeft wel een fijner gevoel. Natuurlijk mag je ook best iemand er gewoon op aanspreken.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:06

Nayomie schreef:
De meeste mensen zullen zeggen: het gaat goed met me, maar ik durf te wedden inderdaad dat 10% van alle mensen dat je in je leven spreekt, dat het helemaal niet goed gaat, om welke rede dan ook.

Ik zeg altijd automatisch dat ik me goed voel, ookal heb ik een keertje hoofdpijn of ben ik niet lekker. :') Mijn standaard antwoord is gewoon: "Goed hoor, met jou?"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:07

Heimdallr schreef:
Nayomie schreef:

Ik zeg altijd automatisch dat ik me goed voel, ookal heb ik een keertje hoofdpijn of ben ik niet lekker. :') Mijn standaard antwoord is gewoon: "Goed hoor, met jou?"

Dat is ook vaak meer een beleefdheidsvraag dan oprechte interesse :=
'Hey alles goed! Ja met jou? Ja! Nou fijn je weer even gezien te hebben, doei!"

Nayomie

Re: Zelfmoord als 'excuus'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:08

Maar ook als je mensen vraagt waarvan je weet dat het niet goed gaat, zal dat 9 van de 10 keer het antwoord zijn.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:11

Meisje uit me klas heeft ook gezegt dat ze zelfmoord zou plegen na een ruzie met de hele klas. Ze zit er nog steeds. Ik denk dat ze er mee dreigen en dan het nooit doen.

En inderdaad, mijn standaard antwoord is ook: Goed, met jou? Ookal voel ik me soms onwijs slecht. Dat is van de meedte mensen de standaard antwoord ookal zie je aan mensen dat het slecht met ze gaat.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:14

vuurneon schreef:
Heimdallr schreef:

Dat is ook vaak meer een beleefdheidsvraag dan oprechte interesse :=
'Hey alles goed! Ja met jou? Ja! Nou fijn je weer even gezien te hebben, doei!"

Nou dat is het niet. Als mijn moeder vraagt hoe het met mij gaat maar weet dat ik ergens mee zit, zeg ik ook gewoon dat het goed gaat. Zelfde geldt als vriendinnen zoiets vragen. Dus niets beleefdheidsvraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:16

Als een van mijn vriendinnen aangeeft dat het 'goed' gaat, terwijl ik zie dat ze ergens mee zit, herhaal ik het gewoon nog een keer. Uiteindelijk komt er wel boven water wat er is.
Beter 1 keer te veel vragen hoe het gaat, dan 1 keer te weinig.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:23

Maar als je dan zegt dat het niet goed gaat, dan krijg ik ook weer zo het gevoel dat andere mensen me dan een ongelofelijke zeikerd vinden..

En de vraag 'hey, alles goed?' vind ik ook altijd een beetje stom, want bij wie gaat nou ALLES goed?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 21:24

Dus kun je ook de vraag anders formuleren door te zeggen: 'Hoe gaat het' :)