Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:52

ceasario schreef:
Furrow schreef:
[
En beiden partijen zijn zwaar slachtoffers aan het maken. Het is niet zo dat er enkel op de Palestijnse bevolking als loslopend wild wordt geschoten.

Die paar Israeliers die gewond zijn tegen 2000 Palestijnen.. en tegen de avond meer dan 300 doden |(

300 was eenvoudig voorspelbaar. ;(

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 14:02

OsMo schreef:
Israël wordt door de media afgeschilderd als de grote boosdoener. Israël heeft veel minder slachtoffers terwijl bij de Palatijnse wel veel slachtoffers heeft.
Als ik een filmpje tegen kom op facebook van voetballende jongetjes die getroffen zijn door een raket van het leger offensief van Israël dan vind ik dat afschuwelijk om te zien.
Vreselijk dat kinderen daar het slachtoffer van worden.
Maar ik begrijp ook de Israëlisch kant die gewoon weg zich zelf beschermd.

Israël is het meest gehate land van deze wereld, ze zitten tegen de zee omringt door landen die ze het liefst van de wereld af vagen. Ze moeten continue opletten.
Het is een sterk land dat ondanks hun gehate positie toch het hoofd boven water weet te houden.

Citaat:
De Israëlisch premier Netanyahu zei eerder tegen buitenlandse media dat het grote verschil in doden komt doordat Israël de eigen burgers wel zou beschermen:

“Wij gebruiken een raketafweersysteem om onze burgers te beschermen en zij gebruiken hun burgers om hun raketten te beschermen. Hun strijders vuren vanuit huizen. Deze huizen zijn eigenlijk commandoposten van het leger van Hamas en Islamitische Jihad. Dat is waar ze hun beveiligde communicatie hebben, hun wapenopslag, raketten, landkaarten et cetera. Wij gaan die huizen natuurlijk geen immuniteit geven en dus moeten we ze aanvallen. En we proberen burgerslachtoffers te beperken als dat kan.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/15/strijd-in-gaza-de-oorlog-tussen-israel-en-hamas-in-cijfers/

Dit is heel erg van de Israëlische kant bekeken maar ik denk dat er zeker een kern van waarheid in zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:29

Het is ook wel de kijk van Israël dat ben ik wel met je eens maar ik geloof ook wel dat ze best een beetje gelijk kunnen hebben.

Ik kijk ook nergens meer van op om eerlijk te zijn.
En het is absoluut niet nieuw dat burgers worden gebruikt want bij de burger oorlog in Somalië werden kinderen gewoon ingezet als kind soldaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:49

maaikemuis schreef:
lieveli schreef:
Het zou al enorm veel schelen wanneer Israël stopt met het bouwen van Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied. Ik heb niet veel met zionistische joden en al helemaal niet veel met de Israëlische regering.

Dat, en wanneer de nederzettingen terug worden gegeven aan hun oorspronkelijke bewoners. De gewone mens, die heeft hier niet om gevraagd, zowel aan Joodse zijde, als aan Palestijnse zijde. Het zijn de extremisten aan beide kanten die het vuur blijven aanwakkeren. Helaas voor de bevolking zijn beide partijen aan de macht.

Het nederzettingen beleid van Israel is ordinair landje pik. Stel je voor dat je woont in een huurhuis van een sociale woningbouwvereniging. De woning naast jou wordt toegewezen aan een gezin met geheel andere normen en waarden dan die van jou en enigszins bezwaard leef je naast elkaar met bijbehorende ergernissen. Tot het punt waarop de nieuwe buur een nieuwe schutting plaatst en deze schutting ruim een meter op jouw grondgebied neerzet. Verontwaardigd probeer je dit eerst zelf op te lossen, maar je komt er niet uit en schakelt de woningbouwvereniging in. Deze geeft echter aan niet te willen bemiddelen. De nieuwe buur bouwt vervolgens een tuinhuis in jouw tuin en legt de schutting daar weer omheen. Jouw tuin is inmiddels voor de helft overgenomen door de nieuwe buren en nog altijd wil de woningbouwvereniging niet meewerken. Omdat de nieuwe buren jouw geklaag en (okee, netjes is het niet, maar de bak water die je over de schutting heen gooide op de zonnende buurvrouw had ze wel verdiend in jouw ogen) acties niet kunnen waarderen wordt de schutting opgehoogd en vervangen door een stenen exemplaar. Tja, wat doe je dan? Zelfs op kleine schaal ontstaan de meest grote burenruzies. Alleen in het geval van dit conflict is er geen onafhankelijke rechterlijke macht die uitspraak doet. De onafhankelijke rechterlijke macht zou de VN moeten zijn, maar je kunt je afvragen in hoeverre de VN onafhankelijk is en kan zijn. Inmiddels is het namelijk geen ordinaire burenruzie meer (waar in mijn optiek de Palestijnen toch echt de meeste recht van klagen hebben in eerste instantie), maar is het een buurtruzie geworden.

Met oprecht heel enge partijen. Want met de ontwikkelingen in Syrie en Irak is de polarisatie van de regio niet van de lucht en is de reactie van Amerika goed te begrijpen. Israel is voor hen de enige bufferzone in het gebied. En de Arabische wereld staat op zichzelf al in brand, de meeste landen in de omgeving zijn niet begaan met het lot van de Palestijnen.

Heel mooie en relevante vergelijking.

De VN wordt volledig gekaapt door de landen met vetorecht. Schaf het vetorecht af, en dan kan je direct VN-resoluties aannemen die de situatie een halt toeroepen, en de bestaande VN-resoluties over de verdeling van Israel-Palestina doen naleven.

Had dit probleem niet bestaan, dan was er ook geen broeihaard van extremisme in de buurlanden, en was 9/11 er hoogstwaarschijnlijk zelfs nooit geweest.

Waar ik me vooral aan erger, is dat men het steeds normaler vindt om te ver te gaan. Toen Israel jaren geleden begon met Palestijnse doelwitten te bombarderen, of doelgericht vermoede Hamas-kopstukken begon te liquideren, kwam hier veel kritiek op. Nu lijkt iedereen het maar te pikken. Een verdachte van terrorisme moet opgepakt worden en voor een rechtbank verschijnen. Ook in die landen geldt een vermoeden van onschuld tot het tegendeel bewezen is.

De joden kregen hun "beloofde land" onder het motto van: "een land zonder volk voor een volk zonder land", maar ze hadden in de jaren 40 over het hoofd gezien dat daar 3 miljoen Palestijnen woonden. En Israel zal kritiek heel snel afschilderen als antisemitisme, terwijl de holocaust uitgevoerd werd door Duitsers. Ze hadden beter een stuk van Duitsland cadeau gekregen, was een rechtvaardiger oplossing geweest...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:40

OsMo schreef:
Israël wordt door de media afgeschilderd als de grote boosdoener. Israël heeft veel minder slachtoffers terwijl bij de Palatijnse wel veel slachtoffers heeft.
Als ik een filmpje tegen kom op facebook van voetballende jongetjes die getroffen zijn door een raket van het leger offensief van Israël dan vind ik dat afschuwelijk om te zien.
Vreselijk dat kinderen daar het slachtoffer van worden.
Maar ik begrijp ook de Israëlisch kant die gewoon weg zich zelf beschermd.

Israël is het meest gehate land van deze wereld, ze zitten tegen de zee omringt door landen die ze het liefst van de wereld af vagen. Ze moeten continue opletten.
Het is een sterk land dat ondanks hun gehate positie toch het hoofd boven water weet te houden.

Citaat:
De Israëlisch premier Netanyahu zei eerder tegen buitenlandse media dat het grote verschil in doden komt doordat Israël de eigen burgers wel zou beschermen:

“Wij gebruiken een raketafweersysteem om onze burgers te beschermen en zij gebruiken hun burgers om hun raketten te beschermen. Hun strijders vuren vanuit huizen. Deze huizen zijn eigenlijk commandoposten van het leger van Hamas en Islamitische Jihad. Dat is waar ze hun beveiligde communicatie hebben, hun wapenopslag, raketten, landkaarten et cetera. Wij gaan die huizen natuurlijk geen immuniteit geven en dus moeten we ze aanvallen. En we proberen burgerslachtoffers te beperken als dat kan.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/15/strijd-in-gaza-de-oorlog-tussen-israel-en-hamas-in-cijfers/

Met 415 mensen per vierkante kilometer op de Westbank (Gaza is drukker zelfs) is het naar mijn idee eerder regel dan uitzondering dat je burgerslachtoffers maakt.

hwn

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:29

Het hoort gewoon niet dat een leger gaat bombarderen in drukbevolkt gebied omdat een paar enkelingen raketten afschieten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:31

lieveli schreef:
Ooooh ik dacht dat je lees bedoelde als in 'ik bedoel' :') Noh lekker wakker hoor. Kun je kort omschrijven wat er in dat boek staat? En die radicale groeperingen zijn er al zolang, ik denk niet dat we in Nederland een Gaza probleem gaan krijgen.

De naam vind ik persoonlijk ook wat ongelukkig. Maar verwijst eigenlijk naar een streek in Brussel (molenbeek), waar sharia for Belgium een vrij grote invloed heeft.

Het boek is geschreven door Hind Fraihi (zelf islamitische), ze is undercover gegaan in molenbeek.
En haalt het probleem van de radicalisering aan, radicale pamfletten worden zomaar op de straat uitgedeeld, hangjongeren worden gerekruteerd om naar Israël te gaan, en meisjes willen strijdersvrouwen worden, als plicht voor god.

Even als zijnoot dat het niet gaat over gematigde islamieten, die worden daar zelf niet getolereerd.

Ze haalt ook aan dat er zeer weinig aan gedaan wordt vanuit onze samenleving. En dat dit iets zeer gevaarlijk is om te laten broeien.

Verder door dat wij dit toestaan, heeft dat ook effect in Israël, Syrië enz.
Want veel ISIS strijders leveren wij, en het paspoort afnemen kan een radicale moslim echt niks deren.

Dus al zorg je in een fantasie wereld voor een plek voor beiden, zal de strijd nog doorgaan want hij word gevoerd in het oogpunt van extremisme.

Hopelijk snap je wat ik bedoel, ik ben niet de beste in uitleggen :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:44

hwn schreef:
Het hoort gewoon niet dat een leger gaat bombarderen in drukbevolkt gebied omdat een paar enkelingen raketten afschieten.

Ik stel me voor dat de Belgen ons zo zouden behandelen. Iedere dag raketjes op een stad op Nederlands grondgebied en dat willen ze dag in dag uit, jaar in, jaar uit doen. Ik denk dat er binnen 1 week al een groot parlementair spoeddebat was... om maatregelen te nemen wanneer diplomatie met de Belgen faalt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 01:04

Nou Zoolgangster, als jullie Nederlanders ons Belgenlandje stukje bij beetje zouden afnemen omdat het zoveel jaar geleden ooit van jullie was, dan drop ik met veel plezier een bom op jullie dak. :).

@Furrow, ik ben het er niet mee eens dat de strijd gevoerd wordt uit extremisme (toch niet van Palestijnse kant), het extremisme is een gevolg van de uitzichtloze situatie en de onverschilligheid van de hele wereld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 01:15

hwn schreef:
Nou Zoolgangster, als jullie Nederlanders ons Belgenlandje stukje bij beetje zouden afnemen omdat het zoveel jaar geleden ooit van jullie was, dan drop ik met veel plezier een bom op jullie dak. :).

@Furrow, ik ben het er niet mee eens dat de strijd gevoerd wordt uit extremisme (toch niet van Palestijnse kant), het extremisme is een gevolg van de uitzichtloze situatie en de onverschilligheid van de hele wereld.

Wacht even, we zouden het, historisch gezien, beter om kunnen draaien: de Belgen wilden onafhankelijk van Nederland worden, stel dat we dat niet wilden (of slechte verliezers waren in 1830) en als wij dan iedere dag bommetjes op een Belgische stad gooiden omdat we nu een stuk land missen, dan zouden de Belgen ons dat niet in dank afnemen. Wie weet wat er dan zou gebeuren. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:50

Ik ben helemaal voor. Nederland pikt Vlaanderen in.. Immers.. zij zijn nu al bezig om alle huizen in Zeeuws-Vlaanderen in Nederland op te kopen.. Dus we moeten hier een halt toeroepen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:11

En wij in Friesland willen zelf verder apart van Nederland, oei :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:55

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:07

Tja, dit is een gewoon een ouderwetse en vooral bijbelse broedertwist, maar dan een in modern jasje. Helaas vallen er daardoor ook veel meer slachtoffers dan ooit te voren. Dat zal wel zo blijven zolang de rechtvaardigheid ver te zoeken blijft.

Het gaat natuurlijk nooit werken als een volk zonder land een land "krijgt" waar al anderen wonen.

Vergelijk het ook maar gewoon met twee broers, waarvan de 1 een winkel heeft maar een poosje weg moet en vraagt aan broer 2 om even op zijn toko te passen. Broer 2 doet dat braaf, niet wetende dat broer 1 na een jaar of 2000 weer eens terugkeert en zegt: "Bedankt broer, ik neem het nu wel weer over". Broer 2 blijft dus met lege handen achter en vraagt zich af waar het misgegaan is? Broer 1 zegt: "Ik heb je toch net bedankt? En zo goed heb je het trouwens niet gedaan, ik kan het beter". Tuurlijk joh....

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:15

Oke ik heb echt een uur lang een heel verhaal zitten typen. Maar het word te chaotisch, het is heel moeilijk om onpartijdig te blijven als je dagelijks raketten uit de lucht hebt zien klappen.. O.a. boven ons huis.
Ik ben woest op Hamas, maar ik snap de Palestijnen en hun woede en frustraties, hun verdriet, ook echt zo goed.

Dit is zo'n moeilijke situatie. En het is zo makkelijk om conclusies te trekken en dingen te roepen als je aan de zijlijn staat. Na 2 weken daar gezeten te hebben.. lijkt het wel bijna nog moeilijker om nog iets te typen hierover.

Ik ben gisteravond veilig aangekomen op Schiphol. Mijn vlucht was gecanceld na een luchtalarm en een raket aanval.. Kon gelukkig nog overgeboekt worden.

Israël is overigens echt een fantastisch mooi en interessant land en ik zou ook zeker nog terug willen, maar dan wel als het weer rustiger is. (Ik wil sowieso al terug, de vriendschap tussen onze families bestaat al ruim 50 jaar en wij zien elkaar dan ook allemaal als familie).

Edit: Ik heb trouwens ook Palestijnse delen bezocht in Jeruzalem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:47

Het is ook heel erg moeilijk TammyVN.
Een groep mensen waaronder een zendeling van onze gemeente is nu momenteel in Israel.
Door middel van voetbal en het organiseren van toernooien door heel Israel komen ze in contact met Joden zowel Palestijnse mensen.
Zo komen ze dan tot mooie gesprekken over verbroedering en vergeving en dat ze speciaal gekomen zijn voor hen allemaal door middel van voetbal.
Ik lees steeds de updates van de zendeling die dit begeleid.
En dan is het echt heel mooi om te lezen hoe de burgers zelf, zowel Jood als Palestijnse heel erg verlangt naar vreedzaam samen leven.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:01

OsMo, mooi, mooi idee. Ik begreep dat het voetbal team van Jeruzalem ook met zulke dingen bezig is :).

Alle mensen die ik ontmoet heb en alle mensen die ik gesproken heb, onze vrienden, niemand wilt oorlog, niemand wilde dit. Maar iedereen wilde dat die beschietingen vanuit Gaza zouden stoppen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:07

Inderdaad, ik denk dat het gewone volk gewoon naast elkaar kan leven.
Alleen de radicaal islamitische leden en het Israëlisch leger niet, helaas zijn de bovenstaande het slachtoffer.

Ik hoop dat de humanitaire staak het vuren er echt komt. Ik snap de acties tegen hamas leden maar niet op deze manier...
Geen honderd onschuldige mensen als nevenschade, en hoop ook dat ze voor het tribunaal mogen komen.

Helaas zie ik het donker voor de Palestijnse, als de bombardementen stoppen zal het een radicaal islamitische regering zijn.
Daar is nog niemand van beter geworden :)

Trouwens was gisteren de Arabische liga mensen aan het opjutten/oproepen om te gaan vechten. :r

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:14

Vergeet niet dat iedereen in Israël dienstplicht heeft vanaf hun 18de, iedereen kan dus nu ook zo opgeroepen worden. Het is niet zo dat iedereen in het leger ook echt oorlog wilt.. Ze hebben weinig keus. De soldaten zijn ook gewoon gewone burgers, zelfs mijn vrienden kunnen elk moment opgeroepen worden momenteel.
-O-

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

TammyVN schreef:
Vergeet niet dat iedereen in Israël dienstplicht heeft vanaf hun 18de, iedereen kan dus nu ook zo opgeroepen worden. Het is niet zo dat iedereen in het leger ook echt oorlog wilt.. Ze hebben weinig keus. De soldaten zijn ook gewoon gewone burgers, zelfs mijn vrienden kunnen elk moment opgeroepen worden momenteel.
-O-

Inderdaad, ze hebben geen keus.
Met het leger bedoelde ik eigenlijk de mensen die aan de top staan.
Ze krijgen als favor toch hun studie aan de universiteit betaald?
Dan betaal ik hem liever zelf, bleh

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:21

@Tammy, interessant om es iemand "lokaal" te horen (al zal ik wel altijd pro-Palestijns blijven). Maar kan je dan geen "gewetensbezwaarde" of dienstweigeraar of zo worden? Zou al een stuk schelen als een aantal Israeli's dit signaal zouden geven.

Ik ben er ook van overtuigd dat veel burgers van beide partijen niet weten hoe het leven van de ander eruit ziet. Uitwisseling zou een interessant initiatief zijn, maar wie heeft het lef?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:40

Israël is echt heel leuk om te bezoeken, ik heb Israëlische vrienden in de buurt van Tel Aviv en die mensen hebben ons rond 2007 eens uitgenodigd, toen ze bij ons in Nederland waren, dus daar gingen we het jaar daarop naar toe. En het jaar daarop gingen we weer.

Maar we zijn niet naar Gaza geweest, omdat arabieren daar toen wel eens mensen van buiten Gaza gevangen namen. Ze lieten die mensen wel in leven (dat is dan wel weer aardig van ze) maar ja, Arabische gastvrijheid is eigenlijk toch het leukst als je niet achter tralies komt te zitten. :+

Er valt een heleboel te bekijken in Israël en we zouden graag weer eens erheen gaan. (Haifa moeten we nog zien).

Wat Gaza betreft... ik hoop dat die ellende snel weer voorbij is... Iedere dode is er een te veel, maar wat moet je, zelfs als moslims niet in Gaza wonen radicaliseren ze tegenwoordig al...
Blauwhelmen sturen om de vrede te bewaren? Wie het weet mag het zeggen...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:04

Tja Israel is een welvarend land, een leuk vakantieland voor rijke westerlingen en Gaza is een oorlogsgebied waar mensen zwaar onderdrukt worden (als ze niet afgeslacht worden of hun halve familie afgeslacht zien worden voor hun ogen) en amper aan hun basisbehoeften kunnen voorzien. Niet echt te vergelijken. Natuurlijk is Hamas harstikke fout, maar kom op, dat mensen de oorlogsmisdaden die daar in Gaza gemaakt worden door het Israelische leger goed proberen te praten, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:09

Zitouna schreef:
Tja Israel is een welvarend land, een leuk vakantieland voor rijke westerlingen en Gaza is een oorlogsgebied waar mensen zwaar onderdrukt worden (als ze niet afgeslacht worden of hun halve familie afgeslacht zien worden voor hun ogen) en amper aan hun basisbehoeften kunnen voorzien. Niet echt te vergelijken. Natuurlijk is Hamas harstikke fout, maar kom op, dat mensen de oorlogsmisdaden die daar in Gaza gemaakt worden door het Israelische leger goed proberen te praten, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Ik hoor niemand ze hier goed praten. Enkel dat de problematiek langs beiden kanten zo groot is dat er maar één slachtoffer is.. En dat is het volk.

Ik ben blij dat ze zich moeten verantwoorden tegen het tribunaal, niet dat dit de onschuldige mensen terughaalt. Maar ze gaan alleszins hopelijk wat gerechtigheid krijgen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:11

Zitouna schreef:
Natuurlijk is Hamas harstikke fout, maar kom op, dat mensen de oorlogsmisdaden die daar in Gaza gemaakt worden door het Israelische leger goed proberen te praten, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Waarom is Hamas fout..? Ze zitten als haringen in een vat achter een muur.
Ze vechten als 1000 jaar voor hun grondgebied. David tegen Goliath maar nu andersom.

Nu weet Israel ook een beetje wat het is "afgesloten' te zijn van de buitenwereld . Er is weinig of geen vliegverkeer meer.

http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... rutte.html
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-07-14 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt