Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:42

omdat in de media dun iets is wat wordt nagestreefd en dik zijn niet. daarom denken veel mensen dat het een compliment is als je zegt dat je iemand dun vindt, of iig niet iets onaardigs…

terwijl om overgewicht een erg negatief stigma hangt en wat als iets wordt gezien wat zo snel mogelijk verholpen moet worden. mensen denken er niet bij na dat iemand ook minder blij kan zijn met een tengerder postuur :)

ZoZenn schreef:
Dikke eyeliner is niet ongezond :). Maar dan nog, als mensen ongezond willen zijn, moet je je daarmee bemoeien? Ja, soms wel, soms hebben ze hulp nodig.

daar kan ik me dan weer niet in vinden, dat overgewicht per definitie ongezond(er dan afvallen) is. tenzij het overgewicht zo extreem is dat er echt ernstige gezondheidsrisico's aan vast kleven. Maar als iemand gewoon normaal functioneert zonder gezondheidsklachten? ik ben er van overtuigd dat er dan maar weinig echte afval-diëten zijn die wel gezond zijn voor je lichaam. Teveel eten en daardoor aankomen is slecht, maar als je al zwaar bent en een dieet volgt waar je lichaam zichzelf op handhaaft (2000 kcal ) denk ik dat dat opzichzelf gezonder kan zijn dan een sonja bakker dieet waarbij je 1000 cals op een dag eet.
het is heel erg dubbel en per individu verschillend… maar ik geloof niet dat je als buitenstaander maar kan oordelen dat iemand ongezond is omdat z'n bmi buiten het kader valt ofzo. Ja, als iemand 200 kg weegt wel. Maar er wordt vaak heel erg zwart/wit over gedacht imo.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:56

Als ik verhalen lees van mensen zoals Monica72 en de broer van daantjuhhh, dan vind ik dat echt heel jammer en vervelend voor de personen in kwestie. Maar mag ik jullie vragen om een schatting te maken? Welk percentage van de mensen met een ongezond gewicht (te veel of te weinig) zit volgens jullie in een gelijkaardige situatie als jullie?

Ik geloof nooit dat iedereen op bokt (of buiten bokt for that matter) met een BMI dat niet tussen de pakweg 20 en de 25 ligt (of toch minimaal in die buurt), een stofwisselingsstoornis heeft, medicatie neemt of een andere aandoening heeft waarvan een afwijkend gewicht nu eenmaal een gevolg is.

Dit topic gaat imo ook niet over wel of niet te dun/dik zijn en waarom. Dit topic gaat over de frustratie van veel mensen, dat het woord "dik" gebruiken helemaal verboden is, maar dat termen als "bonestaak" en "spriet" en "wandelend skelet" schijnbaar wel gewoon moeten kunnen. Ik wil niet weten wat voor rel er komt als er iemand iets als "bolletje vet op pootjes" durft zeggen. Verder ben ik het zat om uitspraken over "echte vrouwen" te lezen. Alsof je met een BMI van minder dan 27 niet echt bent, kom op zeg! Ook ik vraag me af hoe het zo is kunnen evolueren dat een dik persoon uit onzekerheid (of daar ga ik toch van uit) wel een dun persoon mag uitschelden (want ja, bovenstaande woordkeuzes vind ik schelden), maar dat omgekeerd een dun persoon niet eens op de voorzichtigst denkbare manier mag aanhalen dat de ander misschien toch een beetje aan de zware kant is.

Ik denk dat ondertussen duidelijk is dat er onder de te dunne mensen een even groot percentage uitzonderingen zijn, die inderdaad slechts een heel beperkte invloed hebben op hun gewicht, dan onder de dikke mensen. Ja die mensen zijn er, niemand zal dat ontkennen. Waarom heeft de zware helft daarvan recht op meer subtiliteit, respect, voorzichtigheid in woordkeuze enzovoorts enzoverder dan de lichte helft? DAT is mijn probleem, en DAAR ligt mijn frustratie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 02:07

Bakkabouter, amen!!

Het gaat ook steeds verder. Eerst bedoelden ze met die 'echte vrouwen' gewoon 'normale' vrouwen (dus niet dun niet dik, maar gezonde vrouwelijke vetjes). Maar nu komen er gewoon plaatjes voorbij van echte dikkerds. Niks vrouwelijkers aan imo..

Monica72

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 02:23

Persoonlijk denk ik dat er teveel nadruk op ligt wat is gezond en wat niet en dan bedoel ik hetgeen wat op papier staat er word niet aan te slanke vrouwen of met enig overgewicht gevraagd of ze zich lekker voelen maar direct word er verwezen naar het papier.

ikzelf voelde me altijd heerlijk met m'n 68kg werd ik zwaarder zat ik niet lekker in m'n vel werd ik lichter dan voelde ik me wat slapjes en futloos.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 03:11

Goed voelen is iets heel subjectief iets. Mijn man (die ruim te dik was, ondertussen erg veel is afgevallen maar nog steeds wel wat kg's op overschot heeft) voelt zich prima, maar zijn veel te hoge bloeddruk, cholesterol en andere bloedwaarden bevestigen dat toch echt niet. Ja hij voelt zich lekker, maar heeft toch echt een grotere kans op bijvoorbeeld een hartaanval. Moeten we dat negeren omdat hij zich goed voelt, en het toch "maar" een papiertje van het labo is?

En ja, iemand die te dun is of mensen met een gezond gewicht kunnen ook een te hoge bloeddruk hebben, of zomaar een hartaanval krijgen zonder waarschuwing, dat besef ik ook wel. Maar iemand die nooit gerookt heeft kan ook perfect longkanker krijgen, zullen we dan maar allemaal kettingroker worden? Niet iedereen die een wandelingetje langs fukushima maakt, zal daar binnen de 10 jaar aan sterven, allen daarheen! Niet iedereen die dronken achter het stuur kruipt rijdt zichzelf te pletter tegen een boom. Niet iedereen die van een brug springt is per definitie dood. Niet elk paard dat je met anderhalf zadelmak maakt heeft voor zn 12e een kapotte rug. En zo kan iedereen vast wel voorbeelden verzinnen.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar (en dat bedoel ik meer algemeen dan specifiek op jou, Monica) je kan je daar niet achter blijven verschuilen. Niet heel bokt is een uitzondering. Te licht of te zwaar zijn heeft nu eenmaal een niet te ontkennen invloed op je gezondheid, aan jezelf om in te schatten wat je daarmee wil doen, en wat het je waard is.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:38

Een slank lichaam is in deze maatschappij een ideaal. Wanneer een slank iemand op zijn of haar gewicht aangesproken wordt, is dit veelal een teken van jaloezie. In het geval dat iemand die te dik is wordt aangesproken, is het vaak zodat degene die de opmerking maakt zich beter zal voelen..

Gedrag van de mens wordt veelal vormgegeven vanuit de ego van de mens. Mensen doen van nature dingen waar zij zich beter van gaan voelen. Of dat nou iemand kleineren is, waar zij jaloers op zijn, of iemand die zij duidelijk 'minder' vinden dan zij zelf de grond intrappen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:45

K_im schreef:
Mensen doen van nature dingen waar zij zich beter van gaan voelen. Of dat nou iemand kleineren is, waar zij jaloers op zijn, of iemand die zij duidelijk 'minder' vinden dan zij zelf de grond intrappen..

Nou dan is er wel iets mis met deze mensen hoor. Dat hoort niet de natuur van de mens te zijn. Als je handelt uit jaloezie en anderen kleineert om jezelf beter te voelen dan ben je onder slechte invloeden.

Mensen durven van dik vaak niets te zeggen omdat ze bang zijn dat het beledigend overkomt. Dun is vaak gekoppeld aan mooi dus lijkt het een compliment als je er iets van zegt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:45

Ik ben ook vrij slank (1.80 en 60 kg 30 jaar)
En krijg dus ook op familiefeestjes enz te horen dat ik meer moet eten (eet best veel)
Ik ga toch ook niet tegen alle dikkerds zeggen dat ze minder moeten eten

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:53

Suzanne F. schreef:
K_im schreef:
Mensen doen van nature dingen waar zij zich beter van gaan voelen. Of dat nou iemand kleineren is, waar zij jaloers op zijn, of iemand die zij duidelijk 'minder' vinden dan zij zelf de grond intrappen..

Nou dan is er wel iets mis met deze mensen hoor. Dat hoort niet de natuur van de mens te zijn. Als je handelt uit jaloezie en anderen kleineert om jezelf beter te voelen dan ben je onder slechte invloeden.

Mensen durven van dik vaak niets te zeggen omdat ze bang zijn dat het beledigend overkomt. Dun is vaak gekoppeld aan mooi dus lijkt het een compliment als je er iets van zegt.

De ego van de mens bestaat uit drie systemen, één daarvan (defensief systeem) heeft invloed op de 'veiligheid' van de mens (en dit soort gedragingen geven die mensen toch een gevoel van 'schijn'veiligheid). Daarnaast heb je het executief- en adaptiefsysteem, waarvan er één zich richt op het door de omgeving geaccepteerde gedrag (het niet durven zeggen van iets omdat dit beledigend overkomt) en de ander een combinatie van beide is (gulden middenweg).

Hoe sterk de systemen bij iemand naar voren komen, is natuurlijk individueel afhankelijk.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:01

Ik ben 1.55 en weeg nu 61 kg, in mijn ogen wel iets te veel ja. Maar ik krijg juist dagelijks te horen dat ik te dik ben en af moet vallen :')
Toen ik nog 35 kg woog en 1.52 lang was, was het ook weer niet goed .. Want toen had ik volgens mensen anorexia terwijl ik 2x in de week lekker bij de mac zat :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:08

xSlvna schreef:
Dikke mensen zijn kribbiger dan smalle. Nee het is gewoon onzin.

"Nobody likes to snuggle a stick" of zo iets. Nee niemand houd van arrogante mensen die vinden dat anderen minder goed zijn om hun figuur. No mather of het om dik of dun gaat.

Vaak is het omdat "mager zijn" makkelijker zou zijn dan dik zijn, en mager is een keuze en dik niet. Zo ziet men het :+

Dat wat ik dik gedrukt heb; _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:09

Overal waar TE voor staat is niet goed, behalve TEvreden :o

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:12

friesam schreef:
Ik ben ook vrij slank (1.80 en 60 kg 30 jaar)
En krijg dus ook op familiefeestjes enz te horen dat ik meer moet eten (eet best veel)
Ik ga toch ook niet tegen alle dikkerds zeggen dat ze minder moeten eten

Ik wilde echt precies hetzelfde zeggen!
De keren dat er tegen mij gezegd is dat ik meer moet gaan eten zijn niet meer op twee handen te tellen. :') En meestal zijn degene die dat zeggen zelf niet slank, maar een opmerking over dat zij maar minder moeten gaan eten, gaat in deze maatschappij weer te ver.
Waarom moet men een opmerking over dun zijn tolereren, maar een opmerking over te dik niet?

Het meeste waar ik eigenlijk mee zit, is dat mijn moeder (ze deelt altijd ontzettend veel foto's op facebook) een keer een foto had geplaatst met de tekst "flesh is for men, bones are for dogs" en iets met "no one likes to snuggle a stick." En dat terwijl ik ontzettend dun ben. -O-

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:14

EskeGirl schreef:
Iets van overgewicht is niet erg, een paar kilo te zwaar is zelfs beter dan een paar te licht, maar ik blijf het dus gek vinden dat echt dikke vrouwen, 30-40 kilo te zwaar enz., dat daar niets gezegd van mag worden en andersom wel...

Misschien omdat het een gevecht voor je hele leven is. (kan er over mee praten)
Niemand is dik voor de lol !
Maar waarom moeten mensen altijd commentaar hebben op hoe iemand er uit ziet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 10:16

Het gaat mij niet om het feit of iemand te dik of te dun is (natuurlijk niemand voor z'n lol), maar waarom je van het een wel wat mag zeggen, en van het ander niet ;)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:17

Ik vind beiden verkeerd, en extremen zijn nooit goed. Ik moet wel toegeven dat ik beiden extremen ben geweest, en ik als te dunne persoon een stuk beter werd behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:27

EskeGirl schreef:
Het gaat mij niet om het feit of iemand te dik of te dun is (natuurlijk niemand voor z'n lol), maar waarom je van het een wel wat mag zeggen, en van het ander niet ;)

Ik denk dat dit ontstaan is omdat er veel aandacht is voor overgewicht en daardoor bijna iedereen weet hoe moeilijk het is om af te vallen.
Over te licht zijn en moeten aankomen is veel minder info, en de meeste mensen worden makkelijker te dik dan te dun. Daardoor denken veel mensen dat aankomen een kwestie is van 'genoeg eten en dan gaat het vanzelf', het word als makkelijker gezien dan afvallen en daardoor is er minder respect voor.
Dat aankomen in werkelijkheid wél heel moeilijk is, is bij veel mensen niet bekend.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:31

EskeGirl schreef:

Omdat eerst dikke mensen afgezeken werden en die kwamen in opstand en die gaan zichzelf verdedigen en amderen afzeiken, simpel.

Net als buitenlanders die zich gediscrimineerd voelen door "zwarte" maar ons wel wit noemen, het is altijd dat degene die gaat klagen (dik, donker, vrouwen) opeens de ander wel mogen afkraken zodra ze hun zin krijgen.

De een is zielig en wordt geholpen omdat ze "in protest" gaan en de ander is dan het varken. Zo is het altijd.

Wat je er aan kan doen? Niet meedoen, of je nu een bmi hebt van 14 of van 34 (of tussen de 19 en 25) en als smal persoon mensen die je zulke vragen stellen even zeggen dat jij als "mager" persoon niet bijkomt van veel eten en dat dat alleen maar ongezond is voor je bloed (want veel mensen gaan zich volstoppen met vettige troep en suiker).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:33

Nieuwe post want aanpassen lukt niet via mobiel.

Je kunt mensen nu eenmaal niet als fout gaan zien omdat ze wel weten hoe lastig afvallen is (reclames, informatie, ervaring bla bla) maar niet hoe het is om bij te komen. Leg het ze uit, kans is klein dat ze dan nog zo fout denken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:39

xSlvna schreef:
Maar de hoofdvraag is eigenlijk, moet iedereen wel een 'goed gewicht' hebben? Wat boeit het jou hoe je buurman mager of vet is, laat hem lekker. Je hoeft hem niet af te zeiken, hoeft je er niet mee te bemoeien.

Waarom heb je je eyeliner zo dik en niet zo dun, waarom is je oogschaduw blauw en niet bruin. Hun uiterlijk en daar horen jij en ik zich niet mee te bemoeien. Dikke mensen hoeven geen magere af te zeiken en omgekeerd.

Het gaat niet om dik en dun, het gaat erom dat men eens moet leren respect voor elkaar te hebben.

Idd en te accepteren hoe je zelf bent.
Maak nu van dichtbij mee wat het is als je dat niet hebt....wat een drama is dat zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:30

EskeGirl schreef:

omdat er een stuk meer mensen dun zijn voor de lol, en proberen af te vallen zijn dan te dik voor de lol ( en proberen aan te komen).

ookal zijn er genoeg mensen die niet dun voor de lol zijn; maar dat vergeten mensen omdat het dun-zijn in de media/mode-industrie zo verheerlijkt wordt. iedereen denkt dat iedereen dun zijn maar als iets positiefs ziet wat niet zo is. maar het is een FEIT dat er een stuk meer mensen positief denken over dun zijn dan over dik zijn…. ( dus is het misschien wel logisch dat mensen dat beeld hebben )

ik denk dat mensen daarom ook denken dat je als dun persoon ' meer kunt hebben ' qua vervelende opmerkingen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:42

Ik ben 1.72 en weeg 81 kilo, te zwaar dus.
Als ik naar de epplejeck ga voor een rijbroek, moet ik meteen naar achter lopen voor de maat 44/46 en daar hebben ze dan 6 van die saaie antieke broeken hangen, terwijl ze tot maat 40/42 hele leuke modellen hebben.
Het lijkt net of je met een maatje meer niet mag paardrijden -O-

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:45

darwin schreef:
Ik ben 1.72 en weeg 81 kilo, te zwaar dus.
Als ik naar de epplejeck ga voor een rijbroek, moet ik meteen naar achter lopen voor de maat 44/46 en daar hebben ze dan 6 van die saaie antieke broeken hangen, terwijl ze tot maat 40/42 hele leuke modellen hebben.
Het lijkt net of je met een maatje meer niet mag paardrijden -O-

mwah, ik pas dan wel in een maatje 36/38 (al pak ik liever een grotere rijbroek, vind ze snel wat te strak zitten), qua taille/bovenbenen enz, echter de rijbroeken komen over het algemeen tot halverwege mijn kuiten, terwijl ik op zich een doodnormale lengte heb 1,74, wel in verhouding langere benen. Maar het is dus niet standaard zo dat je als je 38 hebt je opeens wel veel keuze hebt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:48

Ik pas met mijn normale lichaam ook niet in rijbroeken, rijbroeken zijn gewoon vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:53

Resistance schreef:
Doanique schreef:
Omdat je aan te dun zijn 'iets kan doen' (tussen aanhalingstekens dus he, meer eten etc.) en voor afvallen moet je moeite doen.

Je hoeft er helemaal geen moeite voor te doen, je moet gewoon minder vreten. :) Ik ken genoeg mensen die vreselijk dik zijn, en die vragen mij dan: "Hoe kom je toch zo slank?" Ik zeg dan dat ik gewoon geen ongezonde zoete dingen eet, waarop ik het antwoord krijg: "Jamaar, dat is zo lekker."

Dan kan ik er ook niets meer aan doen dat je te dik bent, hoor. :')

Ik denk ook niet zo, dit is het algemene stereotype beeld dat mensen hebben.