Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:43

Nou, dat maat 40 als normaal wordt gezien, vind ik helemaal niet raar. Ken genoeg vrouwen die dat hebben, en echt niet dik zijn. Zeker hier in Nederland, waar veel vrouwen aan de lange kant zijn, vind ik maat 40 niets vreemds. Niet iedereen heeft nu eenmaal een hele slanke bouw.

Eerlijk, ik heb maat 38, en ik voel me nu best beledigd. Alsof ik nog net niet moddervet ben.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:44

Tja ik weet t niet denk niet dat je eetstoornissen stimuleert door maatje xxxs te promoten, omdat mensen met eetstoornissen vaak een achterliggende reden hebben waardoor ze een eetstoornis ontwikkelt hebben en het symptoom is dun willen zijn, maar vaak zit er een andere reden achter. Ik kan mij niet voorstellen (op een enkeling misschien na) dat iemand dan denkt ooooooh ik moet die maat hebben anders ben ik te dik. T is fijn dat die maat er is voor mensen die om welke reden dan ook deze maat wel passen net als het fijn is om dat voor de extra vollere vrouwen er een speciale extra grote maat is. Daar stimuleer je toch ook geen overgewicht mee? Mij lijkt het ver gezocht.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:46

xSwanHeart schreef:
Nou, dat maat 40 als normaal wordt gezien, vind ik helemaal niet raar. Ken genoeg vrouwen die dat hebben, en echt niet dik zijn. Zeker hier in Nederland, waar veel vrouwen aan de lange kant zijn, vind ik maat 40 niets vreemds. Niet iedereen heeft nu eenmaal een hele slanke bouw.

Eerlijk, ik heb maat 38, en ik voel me nu best beledigd. Alsof ik nog net niet moddervet ben.

Zwaar leven... :(:)

Dat er speciale kleding is voor mensen met een flinke maat meer stimuleert toch ook niet het proces om gewicht aan te komen 'om in die kleren te passen'? Denk dat het andersom hetzelfde is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:47

Een gezond gewicht hebben vind ik belangrijker dan een kledingmaat; ik heb maatje 38 (met mijn borsten pas ik niet in maatje 36 :+ ) en een hartstikke gezond gewicht. Gezond gewicht zegt mij meer dan kledingmaat. Ik voel mij zowaar dik nu met mijn BMI van 21 :')

Ik ben vooral blij dat er voor de slankere en dikkere mensen gewoon fatsoenlijke kleding beschikbaar is, want met mijn maatje 38 kan ik makkelijk overal terecht :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-14 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:48

Volgens sommige wetenschappers is anorexia nervosa een vroege ontwikkelingsstoornis....dus al ontstaan in de baarmoeder.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:48

Ik heb mezelf even opgemeten en ik kom ook bij alles op de xxs uit maar toch is xs gewoon klein genoeg!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:49

Ach joh maten zijn sowieso bullshit. Daar kan je echt niks uit concluderen wat betreft (over)gewicht. Hangt echt gewoon totaal van je bouw af. Op de middelbare school had ik in de onderbouw een vriendinnetje die maat 40 had omdat ze anders in dr blote buik rondliep, zo lang was ze al.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:57

Kaitlyn schreef:
:=

Heb mezelf net even opgemeten, maar ik zit ook onder of op de laagste kant van XXS volgens de tabel in de openingspost. Wat zijn dan de maten van XXS want dan pas ik daar grotendeels ook nog in.

Wat een ophef zeg. Ik vind het eerder erg dat maat 40 als normaal gezien wordt tegenwoordig. :+

Ook over maat 40 kan je niks zeggen. Iemand die lang is zal nu eenmaal minder snel een hele kleine maat hebben, alleen al door de lengte. Je kan gewoon echt niks over maten zeggen.
En dan vergeet je ook nog borstomvang, dat kan een groot verschil maken!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:00

eenitraM schreef:
Dat er speciale kleding is voor mensen met een flinke maat meer stimuleert toch ook niet het proces om gewicht aan te komen 'om in die kleren te passen'? Denk dat het andersom hetzelfde is.

Nee, de gemiddelde mens zal zich van dit maatje weinig aantrekken. Maar iemand met een eetstoornis (anorexia/boulimia/nao), kan hier wél een issue van maken. Stel, je past eerst in het kleinste maatje, en daar heb je vrede mee. Maar vervolgens wordt de standaard naar beneden bijgesteld. Dan is er ineens de wil en mogelijkheid omnog meer af te vallen, om maar in dat 'perfecte' plaatje te passen.
Toevallig zag ik laatst een programma over een vrouw die zo dik mogelijk wilde worden. Zij zal waarschijnlijk ook nog dikker willen worden, zodra er kleding in die maat beschikbaar komt. (Nu liet zij haar kleding al bij een grote stofverwerker maken, maargoed, even voor het idee.) Ik denk dat je het een beetje op die manier moet zien.

Nogmaals: Ik heb niks tegen het maatje an sich. Er zijn nu eenmaal mensen die die maat hebben, en die hebben uiteraard ook recht op hippe kleding. Maar de manier waarop de media hier aandacht aan besteedt, door het extra in de spotlight te zetten, dat vind ik wel heel erg jammer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:02

Tja, maar die mensen die al dusdanig een eetstoornis hebben hebben dat ook zonder dat maatje 32 er is, dan bedenken ze wel een andere reden om nog meer af te vallen.

Ik vind het wel positief, weten mensen het iig te vinden als je een kleine maat hebt :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-14 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:02

xSwanHeart schreef:
eenitraM schreef:

Nee, de gemiddelde mens zal zich van dit maatje weinig aantrekken. Maar iemand met een eetstoornis (anorexia/boulimia/nao), kan hier wél een issue van maken. Stel, je past eerst in het kleinste maatje, en daar heb je vrede mee. Maar vervolgens wordt de standaard naar beneden bijgesteld. Dan is er ineens de wil en mogelijkheid omnog meer af te vallen, om maar in dat 'perfecte' plaatje te passen.
Toevallig zag ik laatst een programma over een vrouw die zo dik mogelijk wilde worden. Zij zal waarschijnlijk ook nog dikker willen worden, zodra er kleding in die maat beschikbaar komt. (Nu liet zij haar kleding al bij een grote stofverwerker maken, maargoed, even voor het idee.) Ik denk dat je het een beetje op die manier moet zien.

Nogmaals: Ik heb niks tegen het maatje an sich. Er zijn nu eenmaal mensen die die maat hebben, en die hebben uiteraard ook recht op hippe kleding. Maar de manier waarop de media hier aandacht aan besteedt, door het extra in de spotlight te zetten, dat vind ik wel heel erg jammer.

...

Iemand met obesitas ook. Ik snap het probleem niet zo. Waarom is kleding voor de dikke (denk vette) mens wel geaccepteerd en een maatje minder niet?

Fiffill schreef:
Kaitlyn schreef:
:=

Heb mezelf net even opgemeten, maar ik zit ook onder of op de laagste kant van XXS volgens de tabel in de openingspost. Wat zijn dan de maten van XXS want dan pas ik daar grotendeels ook nog in.

Wat een ophef zeg. Ik vind het eerder erg dat maat 40 als normaal gezien wordt tegenwoordig. :+

Ook over maat 40 kan je niks zeggen. Iemand die lang is zal nu eenmaal minder snel een hele kleine maat hebben, alleen al door de lengte. Je kan gewoon echt niks over maten zeggen.

En jij vergeet dat niet iedereen de bouw van de Nederlander heeft. Jij vergeet dat Nederlanders het langste volk zijn van de wereld. Aziaten zijn heel anders gebouwd. Vergelijk Aziaten met Mongolen, Italianen, Engels, Amerikanen.... Totaal ander volk met een totaal andere bouw.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:04

eenitraM schreef:
Fiffill schreef:

En jij vergeet dat niet iedereen de bouw van de Nederlander heeft. Jij vergeet dat Nederlanders het langste volk zijn van de wereld. Aziaten zijn heel anders gebouwd. Vergelijk Aziaten met Mongolen, Italianen, Engels, Amerikanen.... Totaal ander volk met een totaal andere bouw.

Dat is toch wat ik de hele tijd zeg? Of had je het tegen Kaitlyn (aangezien je mij quote)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-07-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:04

eenitraM schreef:
...

Iemand met obesitas ook. Ik snap het probleem niet zo. Waarom is kleding voor de dikke (denk vette) mens wel geaccepteerd en een maatje minder niet?

xSwanHeart schreef:

Iemand met obesitas ook? Ook wat?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:05

NatasjavE schreef:
Volgens sommige wetenschappers is anorexia nervosa een vroege ontwikkelingsstoornis....dus al ontstaan in de baarmoeder.

Daar geloof ik niet in. :n

kellaxy

Re: Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:18

Ik geloof daar ook niet in..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:31

Mensen met eetstoornissen/ernstige ziektes moeten toch ook iets aan kunnen trekken.. Dus dat er vraag is naar dergelijke maten en er een producent op inhaakt vind ik niet gek :)
(niet dat alle mensen met die maat direct een eetstoornis hebben hoor!)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:34

xSwanHeart schreef:
Waarom? Wees wie je bent, welke maat je ook hebt, wat maakt het uit? Maatje xxs hoeft ook niet te betekenen dat je anorexia hebt...
En dan nog, er is zóveel meer dan anorexia. We moeten niet zo snel oordelen en etiketten plakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:43

Heino schreef:
Mensen met eetstoornissen/ernstige ziektes moeten toch ook iets aan kunnen trekken.. Dus dat er vraag is naar dergelijke maten en er een producent op inhaakt vind ik niet gek :)

Nudisme is anders ook best een handige levensstijl :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:44

KarinvdM schreef:
xSwanHeart schreef:
Waarom? Wees wie je bent, welke maat je ook hebt, wat maakt het uit? Maatje xxs hoeft ook niet te betekenen dat je anorexia hebt...
En dan nog, er is zóveel meer dan anorexia. We moeten niet zo snel oordelen en etiketten plakken.

Om de opmerkingen van een aantal bokkers hier, dat het schandalig is dat maat 40 als een normale maat gezien wordt ;) Overigens vraag ik me dan ook gelijk af wat volgens hen een 'normale, gezonde vrouw' is. (Dan heb ik het dus niet over de gemiddelde vrouw. Die zal ongetwijfeld van dat beeld afwijken.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:45

vuurneon schreef:
Heino schreef:

Nudisme is anders ook best een handige levensstijl :D

Lekker goedkoop vooral :+

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:53

naja ik heb maatje xxs (als het smal valt nog wel maat 34,

Maar xxxs :+ ?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:59

Wat wij hier in Nederland vaak vergeten is dat wij de langste mensen zijn. 'S en m zijn hier gewoon kleine maten maar in andere delen van de wereld is dat echt royaal. Hier zijn de meesten toch echt langer en steviger. Mijn Aziatische vriendinnetje zou heel blij zijn met die kleine maatjes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:18

Oeh wat wordt ik woedend van dit oerslechte bevooroordeelde artikel :+ Bloed van onder m'n nagels, maar zal me inhouden en morgen ofzo reageren als de woede wat gezakt is... :') Tot die tijd, léve maatje XXXS!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:36

Lijkt mij een goed idee! Heb momenteel een klasgenootje, schoonzusje en nichtje die alle 3 ontzettend tenger gebouwd zijn. Zij hebben altijd moeite bij het vinden van leuke kleding die bij hun leeftijd aansluit. Ik zie geen reden waarom dit tegen gehouden zou moeten worden omdat het mogelijk een extra trigger zou zijn voor mensen met een eetstoornis. Tuurlijk hebben deze mensen en hun omgeving het moeilijk en ja mogelijk zou het proces hierdoor moeilijker kunnen worden maar als we voor elk persoon met een stoornis (autisme etc) dan maar klakkeloos alle mogelijke triggers verwijderen? Deze mensen dienen uiteindelijk terug te keren in de maatschappij waar deze triggers ook gewoon zijn. Nee ik vind het voor de kleinere tengere mensen onder ons welke afkomst dan ook een prima plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:40

Wat een gezeur weer...

Ik heb geen eetstoornis, eet heel erg veel, prop me de hele dag vol, maar het komt er gewoon niet aan. Vaak moet ik maatje XXS kopen als het in een winkel hangt, 34 is soms nog te groot. Het verschilt dan wel per winkel, maar toch. Als iemand maat XXL aan moet gaan we ook niet lopen zeuren dat diegene te dik is. Dik of dun, laat mensen in hun waarde, en ga er niet over lopen zeuren.