Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Het punt is vooral dat dit soort dingen helemaal niet worden opgelost via de rechter. Of er nou wel straf volgt of niet - voor het onderliggende probleem doet het niets, en ook versterkt het alleen maar het gevoel van onvrede. De oplossing zit toch meer in het zoeken naar methoden om het conflict op te lossen.
Ik vind het volkomen begrijpelijk wat de moeder gedaan heeft, en ik vind het niet juist. En ik vind dat er consequenties op mogen staan, maar ook dat dat die niet te zwaar en ingrijpend zijn, (ze moeten het gezin bv niet ontwrichten wat mij betreft) en er moet weer een eind aan die consequenties moet zitten, zodat er ook een streep onder staat en het over een tijdje ook weer voorbij is.
Nessah schreef:Juist, die "snotaap". Een kind die zonder wapens met haar hand uithaalt naar een volwassenen en mist. Die moeder geeft haar niet één maar twee rake klappen terug.
Waar zie je noodweer? Is er een gerichte klap geweest richting haar buik dan? Zie ik nergens? En zwanger of niet zwanger een klap in je gezicht doet hetzelfde.
Als ik in een zachte duw krijg en ik geef iemand 2 klappen in het gezicht ben ík fout hoor.. Dat is namelijk geen noodweer.
Kom iemand met een mes op me af en ik geef een trap, dán is het noodweer. Of zit iemand bovenop me en geef me klappen in m'n gezicht en ik duw hem van me af, dán is het noodweer.
Nessah schreef:Juist, die "snotaap". Een kind die zonder wapens met haar hand uithaalt naar een volwassenen en mist. Die moeder geeft haar niet één maar twee rake klappen terug.
Waar zie je noodweer? Is er een gerichte klap geweest richting haar buik dan? Zie ik nergens? En zwanger of niet zwanger een klap in je gezicht doet hetzelfde.
Als ik in een zachte duw krijg en ik geef iemand 2 klappen in het gezicht ben ík fout hoor.. Dat is namelijk geen noodweer.
Kom iemand met een mes op me af en ik geef een trap, dán is het noodweer. Of zit iemand bovenop me en geef me klappen in m'n gezicht en ik duw hem van me af, dán is het noodweer.
Nens77 schreef:En als ze dan zo groot is om dat een ander aan te doen, is ze ook groot genoeg om te weten dat ze daar reactie op kan krijgen.
Shadow0 schreef:Nens77 schreef:En als ze dan zo groot is om dat een ander aan te doen, is ze ook groot genoeg om te weten dat ze daar reactie op kan krijgen.
In tegendeel, helaas. Zo werkt de menselijke geest niet, zeker niet bij pubers. Mensen die dat soort dingen doen maken juist niet de verbinding met de consequenties. En daarom heeft het ook niet zoveel zin om de consequenties steeds harder te maken, maar moet je inzetten om die verbinding sterker te maken.
(Die stap lijken we nog wel eens te vergeten.)
Shadow0 schreef:De rechter staat daar helemaal buiten. Die komt pas aan het einde van de rit in beeld en is bij uitstek gericht op het uitspreken van consequenties. Dat is niet erg - zo hebben we dat ook afgesproken - maar om het probleem aan te pakken heb je er vrijwel niets aan. Straf via de rechtspraak heeft maar heel beperkt effect in het vermijden van escalatie / geweld / criminaliteit.
Nessah schreef:Pffff... Die nieuwe hype toch, met al die filmpjes van het slaan..
Wat ik hier van vind? Niks. Dit is een enorm eenzijdig verhaal, ik ken het verhaal niet van het andere meisje, wat haar er tot dreef om zoiets te zeggen.. Ik ken het verhaal niet van de school leiding, ik was er niet bij en ik weet niet wat er voor af heeft gespeeld.
Nessah schreef:Ik weet wel dat voor eigen rechter spelen in een democratie niet mag. Hoe wel het in sommige gevallen wel te begrijpen is hoor, dat zeg ik niet. Maar als je iets doet wat niet mag, hoort daar een sanctie bij. Ik ga niet bepalen of een andere sanctie beter was, ben geen rechter en ken het verhaal niet.
Maar wáárom moet dit allemaal via social media opgepakt worden? Waarom niet via andere wegen ( aangifte etc)
Nessah schreef:Wat was de reden dat dit gepestte meisje nog op dezelfde school zat? Hoe is het meisje begeleid met haar posttraumatische stress? Wat is het verhaal/achtergrond van het andere meisje? Wat heeft school wel gedaan of juist niet gedaan? Waarom, waarom waarom?
Nessah schreef:Nope, ik kan niet oordelen, wilde wel reageren op het topic.. Omdat het weer een topic is over een stompzinnige hype die niemand beter maakt. Alleen maar voor boosheid zorgt, terwijl niemand er dichtbij staat en dus alles weet.
Nessah schreef:We praten wel over minderjarige een detail wat snel over het hoofd wordt gezien.. Over een situatie waar niemand bij was, waar misschien wel heel veel vooraf is gegaan.. Het enige wat we zien of horen is de kant van het meisje die geslagen is.. Terwijl een "normale" puber niet iemand ziekelijk ( zoals toe zetten tot..) gaat pesten, vaak zitten er bij die mensen ook een heel verhaal achter en zijn die pubers vaak van kleins af aan heel ongelukkig oid iets waar je niet over kan oordelen als je niet het hele verhaal kent.
Iris82 schreef:Het probleem is ook een beetje dat de ouders van de pesters vaak totaal niet meewerken en sterker nog continu de schoolleiding of docenten voor de rechter willen slepen als je niet heel erg omslachtig te werk gaat.
Shadow0 schreef:Het punt is vooral dat dit soort dingen helemaal niet worden opgelost via de rechter. Of er nou wel straf volgt of niet - voor het onderliggende probleem doet het niets, en ook versterkt het alleen maar het gevoel van onvrede. De oplossing zit toch meer in het zoeken naar methoden om het conflict op te lossen.
Ik vind het volkomen begrijpelijk wat de moeder gedaan heeft, en ik vind het niet juist. En ik vind dat er consequenties op mogen staan, maar ook dat dat die niet te zwaar en ingrijpend zijn, (ze moeten het gezin bv niet ontwrichten wat mij betreft) en er moet weer een eind aan die consequenties moet zitten, zodat er ook een streep onder staat en het over een tijdje ook weer voorbij is.
Jiskaa schreef:In dit topic wordt gezegd; 'Niemand komt aan mijn kind, goed gedaan door de moeder door te slaan.' Maar als het nou andersom is? Want die moeder, zit wel aan andermans kind? Zouden de mensen die zeggen; 'Niemand komt aan mijn kind' er dan nog zo over denken? Hmm.
Jiskaa schreef:In dit topic wordt gezegd; 'Niemand komt aan mijn kind, goed gedaan door de moeder door te slaan.' Maar als het nou andersom is? Want die moeder, zit wel aan andermans kind? Zouden de mensen die zeggen; 'Niemand komt aan mijn kind' er dan nog zo over denken? Hmm.
Jannepauli schreef:Jiskaa schreef:In dit topic wordt gezegd; 'Niemand komt aan mijn kind, goed gedaan door de moeder door te slaan.' Maar als het nou andersom is? Want die moeder, zit wel aan andermans kind? Zouden de mensen die zeggen; 'Niemand komt aan mijn kind' er dan nog zo over denken? Hmm.
Als mijn kind een ander zo zou treiteren en zou zeggen dat die vooral maar beter zelfmoord zou kunnen plegen, dan mag een andere moeder mijn kind best een goede mep verkopen. En als ze klagend thuiskomt met dit verhaal, krijgt ze er van mij nog één.