Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:17

Juist, die "snotaap". Een kind die zonder wapens met haar hand uithaalt naar een volwassenen en mist. Die moeder geeft haar niet één maar twee rake klappen terug.

Waar zie je noodweer? Is er een gerichte klap geweest richting haar buik dan? Zie ik nergens? En zwanger of niet zwanger een klap in je gezicht doet hetzelfde.

Als ik in een zachte duw krijg en ik geef iemand 2 klappen in het gezicht ben ík fout hoor.. Dat is namelijk geen noodweer.
Kom iemand met een mes op me af en ik geef een trap, dán is het noodweer. Of zit iemand bovenop me en geef me klappen in m'n gezicht en ik duw hem van me af, dán is het noodweer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:18

Ik had precies hetzelfde gedaan.
Als een school niet wil handelen na deze klachten en je wordt dan persoonlijk door zo'n kind geprobeerd te pakken dan is die ook van mij.
Het is een leeftijd waarop je echt wel beseft wat je doet en wat consequenties kunnen zijn op je gedrag!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:20

Shadow0 schreef:
Het punt is vooral dat dit soort dingen helemaal niet worden opgelost via de rechter. Of er nou wel straf volgt of niet - voor het onderliggende probleem doet het niets, en ook versterkt het alleen maar het gevoel van onvrede. De oplossing zit toch meer in het zoeken naar methoden om het conflict op te lossen.

Ik vind het volkomen begrijpelijk wat de moeder gedaan heeft, en ik vind het niet juist. En ik vind dat er consequenties op mogen staan, maar ook dat dat die niet te zwaar en ingrijpend zijn, (ze moeten het gezin bv niet ontwrichten wat mij betreft) en er moet weer een eind aan die consequenties moet zitten, zodat er ook een streep onder staat en het over een tijdje ook weer voorbij is.

Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn :).

Nessah schreef:
Juist, die "snotaap". Een kind die zonder wapens met haar hand uithaalt naar een volwassenen en mist. Die moeder geeft haar niet één maar twee rake klappen terug.

Waar zie je noodweer? Is er een gerichte klap geweest richting haar buik dan? Zie ik nergens? En zwanger of niet zwanger een klap in je gezicht doet hetzelfde.

Als ik in een zachte duw krijg en ik geef iemand 2 klappen in het gezicht ben ík fout hoor.. Dat is namelijk geen noodweer.
Kom iemand met een mes op me af en ik geef een trap, dán is het noodweer. Of zit iemand bovenop me en geef me klappen in m'n gezicht en ik duw hem van me af, dán is het noodweer.

Lees de wet noodweer nog eens door, anders. Het gaat niet alleen om eigen lijf, wat jij wel steeds beweert.

Overigens denk ik niet dat het tot een rechtszaak gaat komen, helemaal niet nodig. De TT klopt dan ook niet. Verantwoorden voor het OM is heel wat anders dan voor de rechter komen :)).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-06-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:21

Wat ik opvallend vind is. Vaak zijn het de gepeste kinderen die van school af gaan.
De pestkoppen lijken daardoor er vaak mee weg te komen.

Voorbeeld. Op de school van mijn kinderen was er 1 pestkop die het zowel op de klasgenoten als op de leraren gemunt had( hij vloog ze letterlijk aan).
Het heeft 2 jaar geduurd en 3 slachtoffers die zijn uitgeweken naar een andere school voordat de pester van school werd gestuurd.
Wij als ouder kregen te horen dat het zo lang heeft geduurd omdat het moeilijk voor elkaar te krijgen was om een passende school te vinden voor hem. ( Hij was op 3 scholen uit de omgeving al niet meer welkom).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:21

De moeder heeft het nog netjes gedaan, ze had van mij ook echt een bongo gekregen en op zo'n moment denk je toch helemaal nergens meer bij na. Zou me echt maar dan ook echt niet noor een snottebel laten slaan hoor, heeft ze echt een probleem! Zou me ook totaal geen bal uitmaken wat de rechter zou zeggen. Ik vind toch dat er een hoop onopgevoede jeugd rondloopt, zou niet graag leerkracht zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:24

Nessah schreef:

Volgens mij was die snotaap met haar 'wapen' (een ander de dood in proberen te praten) behoorlijk gevaarlijk bezig.
En als ze dan zo groot is om dat een ander aan te doen, is ze ook groot genoeg om te weten dat ze daar reactie op kan krijgen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:27

Klinkt niet echt als een lekkere school moet ik zeggen "het blijft iets dat voorkomt op álle scholen". Nou op de scholen waar ik op heb gezeten niet hoor. Er werd hooguit aan iemands rugzak getrokken tot diegene op de grond viel en op een van de scholen werd er ook wel eens iemand van zijn/haar fiets getrokken, maar meer dan dat echt niet. Snap niet dat je je kind nog naar zo'n school laat gaan als je het zo'n vreselijke school vind en van mening bent dat problemen niet aangepakt worden. Kan me niet voorstellen dat er in Rotterdam geen andere scholen zijn.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:27

Ben ik weer blij dat ik geen kinderen heb zeg. Het zal je maar overkomen ;( . Ik zou me ook absoluut niet in kunnen houden hoor!..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:29

Nens77 schreef:
En als ze dan zo groot is om dat een ander aan te doen, is ze ook groot genoeg om te weten dat ze daar reactie op kan krijgen.

In tegendeel, helaas. Zo werkt de menselijke geest niet, zeker niet bij pubers. Mensen die dat soort dingen doen maken juist niet de verbinding met de consequenties. En daarom heeft het ook niet zoveel zin om de consequenties steeds harder te maken, maar moet je inzetten om die verbinding sterker te maken.

(Die stap lijken we nog wel eens te vergeten.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:29

Shadow0 schreef:
Nens77 schreef:

In tegendeel, helaas. Zo werkt de menselijke geest niet, zeker niet bij pubers. Mensen die dat soort dingen doen maken juist niet de verbinding met de consequenties. En daarom heeft het ook niet zoveel zin om de consequenties steeds harder te maken, maar moet je inzetten om die verbinding sterker te maken.

(Die stap lijken we nog wel eens te vergeten.)

De rechter gelukkig niet :).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:30

Typisch onze Nederlandse watjes-maatschappij - moeder "mag niet" slaan...
Maar je mag wel je kind voor het leven laten beschadigen, het niet zelf oplossen, dat moet de school maar doen? Als ik een kind zou hebben en dit zou meemaken, vervolgens een scheldende meid die mij wel even zou willen meppen.. dan mag ze blij zijn dat ze er met twee klappen vanaf komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:32

De rechter staat daar helemaal buiten. Die komt pas aan het einde van de rit in beeld en is bij uitstek gericht op het uitspreken van consequenties. Dat is niet erg - zo hebben we dat ook afgesproken - maar om het probleem aan te pakken heb je er vrijwel niets aan. Straf via de rechtspraak heeft maar heel beperkt effect in het vermijden van escalatie / geweld / criminaliteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:35

Shadow0 schreef:
De rechter staat daar helemaal buiten. Die komt pas aan het einde van de rit in beeld en is bij uitstek gericht op het uitspreken van consequenties. Dat is niet erg - zo hebben we dat ook afgesproken - maar om het probleem aan te pakken heb je er vrijwel niets aan. Straf via de rechtspraak heeft maar heel beperkt effect in het vermijden van escalatie / geweld / criminaliteit.

Bij het uitspreken van die consequenties houdt de rechter wel degelijk rekening met dat er ook lering getrokken moet worden uit een straf, de straf is altijd gericht op het terug kunnen functioneren in de maatschappij. Op die manier bedoel ik dat de rechter gelukkig niet vergeet dat men ook lering moet trekken uit het gebeurde.

Al weet de moeder in dit geval heel goed dat ze fout zat. Vandaar ook dat ik zeg dat de TT niet klopt.

Nens77

Re: Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:42

Bij ons op de basisschool (groep 6, 7 en 8) wordt er al heel veel aandacht geschonken aan het pesten en wat men een ander aan doet.
Het gaat dan dus over de consequenties.
Kan me niet zo goed voorstellen dat een veertienjarige dit niet meegekregen heeft (woon zelf net onder Rotterdam), tenzij ze zwakbegaafd is of al die jaren heeft zitten slapen in de klas.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:51

Zo, ik ben ook even een uurtje koffiedrinken :')

Nessah schreef:
Pffff... Die nieuwe hype toch, met al die filmpjes van het slaan..

Wat ik hier van vind? Niks. Dit is een enorm eenzijdig verhaal, ik ken het verhaal niet van het andere meisje, wat haar er tot dreef om zoiets te zeggen.. Ik ken het verhaal niet van de school leiding, ik was er niet bij en ik weet niet wat er voor af heeft gespeeld.

Wat mij betreft is er geen enkel excuus voor om tegen iemand te zeggen dat-ie maar zelfmoord moet gaan plegen. Echt geen enkel. Dat getuigt wel van zo weinig respect voor de persoon... En ja, daar heb ook ik van heel dichtbij met mijn neus op gestaan.

Nessah schreef:
Ik weet wel dat voor eigen rechter spelen in een democratie niet mag. Hoe wel het in sommige gevallen wel te begrijpen is hoor, dat zeg ik niet. Maar als je iets doet wat niet mag, hoort daar een sanctie bij. Ik ga niet bepalen of een andere sanctie beter was, ben geen rechter en ken het verhaal niet.

Maar wáárom moet dit allemaal via social media opgepakt worden? Waarom niet via andere wegen ( aangifte etc)

Dit betreffende geval is niet via social media opgepakt, wel via media (krant). Niet op Facebook o.i.d. En aangifte is er duidelijk wel gedaan, gezien het feit dat moeder voor de rechter moet komen.

Nessah schreef:
Wat was de reden dat dit gepestte meisje nog op dezelfde school zat? Hoe is het meisje begeleid met haar posttraumatische stress? Wat is het verhaal/achtergrond van het andere meisje? Wat heeft school wel gedaan of juist niet gedaan? Waarom, waarom waarom?

Waarom zou dit meisje zich weg moeten laten jagen als ze verder goed op haar plek zit op die school? Waarom moet de dader niet weg, in plaats van het slachtoffer? Is dat niet de omgekeerde wereld?

Nessah schreef:
Nope, ik kan niet oordelen, wilde wel reageren op het topic.. Omdat het weer een topic is over een stompzinnige hype die niemand beter maakt. Alleen maar voor boosheid zorgt, terwijl niemand er dichtbij staat en dus alles weet.

Een topic over een onderwerp dat maatschappelijk op moment zeer in de belangstelling staat, en waarmee je juist enige invloed kunt hebben op de publieke opinie (in ieder geval die op Bokt) als je je antwoorden goed beargumenteert.

Nessah schreef:
We praten wel over minderjarige een detail wat snel over het hoofd wordt gezien.. Over een situatie waar niemand bij was, waar misschien wel heel veel vooraf is gegaan.. Het enige wat we zien of horen is de kant van het meisje die geslagen is.. Terwijl een "normale" puber niet iemand ziekelijk ( zoals toe zetten tot..) gaat pesten, vaak zitten er bij die mensen ook een heel verhaal achter en zijn die pubers vaak van kleins af aan heel ongelukkig oid iets waar je niet over kan oordelen als je niet het hele verhaal kent.

Dat is zo. Helaas weet ik uit ervaring (onderwijs) ook wel dat 'normale' pubers soms dingen doen die je niet zou verwachten. Groepsdruk doet heel, heel veel, onder andere. En ook uit persoonlijke ervaring inmiddels, bij de dochter van een vriendin die een poging tot zelfmoord heeft gedaan door het pesten. Toen ze daarna weer op school kwam werd er ook gezegd: ga jij toch lekker zelfmoord plegen! Echt, bizar. Het gebeurt.

Iris82 schreef:
Het probleem is ook een beetje dat de ouders van de pesters vaak totaal niet meewerken en sterker nog continu de schoolleiding of docenten voor de rechter willen slepen als je niet heel erg omslachtig te werk gaat.

Dat klopt absoluut ook, eng is dat.

Shadow0 schreef:
Het punt is vooral dat dit soort dingen helemaal niet worden opgelost via de rechter. Of er nou wel straf volgt of niet - voor het onderliggende probleem doet het niets, en ook versterkt het alleen maar het gevoel van onvrede. De oplossing zit toch meer in het zoeken naar methoden om het conflict op te lossen.

Ik vind het volkomen begrijpelijk wat de moeder gedaan heeft, en ik vind het niet juist. En ik vind dat er consequenties op mogen staan, maar ook dat dat die niet te zwaar en ingrijpend zijn, (ze moeten het gezin bv niet ontwrichten wat mij betreft) en er moet weer een eind aan die consequenties moet zitten, zodat er ook een streep onder staat en het over een tijdje ook weer voorbij is.

Eigenlijk precies dat :j

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:13

Nou sorry maar ik zou precies hetzelfde hebben gehandeld als hoe haar moeder deed.

Ben zelf moeder van 2 kinderen, en zelf ben ik vroeger echt te vaak gepest en heel lange tijd ook nog, namelijk al vanaf de kleuterschool tot aan het MBO.
Mijn kinderen houd ik scherp in de gaten, zodra mijn kinderen ook maar iets me vertellen over dat ze gepest worden. Zal ik eerst verhaal gaan halen bij de school.

Maar 1.5 jaar lang dat haar dochter gepest werd, en de school stond erbij en keek ernaar onbegrijpelijk! Maar goed, dan ken ik ook nog wel een school (MBO college in Meppel, die ook in het nieuws geweest is en een leerling zelfmoord gepleegd had i.v.m. pesten). Die school heeft er jaren dus nog steeds niks aan gedaan toen ik naar de directeur gestapt was.

Ik vind zelf dat die moeder goed in haar recht staat, van mij verdiend ze een lintje.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:23

In dit topic wordt gezegd; 'Niemand komt aan mijn kind, goed gedaan door de moeder door te slaan.' Maar als het nou andersom is? Want die moeder, zit wel aan andermans kind? Zouden de mensen die zeggen; 'Niemand komt aan mijn kind' er dan nog zo over denken? Hmm.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:26

In die situatie had ik exact hetzelfde gedaan. Wat mij betreft een pluim voor moeders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:27

Jiskaa schreef:
In dit topic wordt gezegd; 'Niemand komt aan mijn kind, goed gedaan door de moeder door te slaan.' Maar als het nou andersom is? Want die moeder, zit wel aan andermans kind? Zouden de mensen die zeggen; 'Niemand komt aan mijn kind' er dan nog zo over denken? Hmm.

Nu zou ik sowieso een ontaarde moeder zijn, maar wanneer mijn eventuele kind een volwassene aanvliegt, dan mag die volwassene van mij absoluut terugslaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:29

Jiskaa schreef:

Als mijn kind een ander zo zou treiteren en zou zeggen dat die vooral maar beter zelfmoord zou kunnen plegen, dan mag een andere moeder mijn kind best een goede mep verkopen. En als ze klagend thuiskomt met dit verhaal, krijgt ze er van mij nog één.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:30

Maar, als je er niet bij bent, zou je dan die andere moeder geloven? := Ik heb een sterk vermoeden, dat als dit topic door de moeder van het gemepte kind was geplaatst, er hele andere reacties zouden komen :))

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:32

Jannepauli schreef:
Jiskaa schreef:

Als mijn kind een ander zo zou treiteren en zou zeggen dat die vooral maar beter zelfmoord zou kunnen plegen, dan mag een andere moeder mijn kind best een goede mep verkopen. En als ze klagend thuiskomt met dit verhaal, krijgt ze er van mij nog één.

+ 1

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:33

En zelf zou ik ook als een van mijn kinderen een volwassene zou slaan, zou ik zeggen je verdiende loon want je weet dat slaan niet hoort en al helemaal niet als je zelf begint.
Onze kinderen mogen ook echt niet zelf beginnen, maar zeggen ze wel dat als zij geslagen worden als eerste dat ze gewoon terug mogen slaan. En dat geldt ook andersom als ze opeens wel zelf beginnen bijv.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:33

@ Jiskaa: Ik ga er van uit dat moeders niet 'zomaar' een ander kind meppen.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:34

Nee dat hoop ik ook niet Jannepaulie :')