Doof meisje (5) tegen ouders: 'Eigenlijk ben ik een jongetje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:20

Wauw prachtig!

Rosa__

Re: Doof meisje (5) tegen ouders: 'Eigenlijk ben ik een jongetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:31

Had dat filmpje vorige week gezien, en ik dacht ook meteen: kon dit altijd maar zo gaan voor kinderen in deze positie! Hier kan echt een groot voorbeeld aan worden genomen! :)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:36

Wat een mooi en ontroerend filmpje. Mijn complimenten voor de ouders dat ze er zo goed mee omgaan en hun zoontje laten zijn wie hij werkelijk is +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:04

Prachtig filmpje. Doodjammer dat het in het AD bij 'bizar' staat.

Transgender mensen zijn niet bizar, raar of wat dan ook. Gender zit vooral in je hoofd, en als je lijf daar niet mee klopt,dan lijkt me dat heel moeilijk en naar. Ik ben heel blij dat Ryland geaccepteerd wordt voor wie hij is. Ik zou hopen dat dat voor iedereen die niet naadloos in het binaire systeem past, mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen, genderqueers en transgenders. Laat mensen zijn wie ze zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:29

Yamcha schreef:
Prachtig filmpje. Doodjammer dat het in het AD bij 'bizar' staat.

Transgender mensen zijn niet bizar, raar of wat dan ook. Gender zit vooral in je hoofd, en als je lijf daar niet mee klopt,dan lijkt me dat heel moeilijk en naar. Ik ben heel blij dat Ryland geaccepteerd wordt voor wie hij is. Ik zou hopen dat dat voor iedereen die niet naadloos in het binaire systeem past, mannelijke vrouwen, vrouwelijke mannen, genderqueers en transgenders. Laat mensen zijn wie ze zijn.

+:)+

Ik denk ook dat hij het er minder moeilijk mee zal hebben zolang zijn ouders en zusje hem gewoon blijven steunen. En het grappige is dat het vooral volwassenen zijn die er raar naar kijken.

Ha! Gevonden:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 06:03

Die ja!

Volwassenen zitten sowieso wat vaster wat dat betreft, kinderen zijn veel makkelijker. Herinner me een heerlijk filmpje van een jochie dat van een kennis te horen kreeg dat die man geen girlfriend had, maar een boyfriend. Reactie: oh, nou ja, dan is dat zo.
Toen ging hij weer verder spelen met z'n Lego. Als ze wilden, mochten ze wel meedoen :D

Mijn ouders waren op dit punt echt wel heel makkelijk, ik geloof dat ik één pop had, die had ik van mijn oma gekregen, en verder meer lego en playmobiel (dat was toen ook lang zo seksespecifiek niet als nu, trouwens). Van de kerk moesten we wel echt rokken dragen, maar bij mij paste dat nooit, dus kreeg ik jeans, waar ik erg gelukkig mee was :D heb een tijdje een periode gehad dat ik roze leuk vond, maar dat was maar even, en dan ging ik terug naar blauw.
Dankzij mijn ouders ben ik heel blij met wie ik ben, maar ben vooral heel dankbaar dat ze me nooit echt gedwongen hebben een écht meisje te zijn, dat ben ik gewoon niet. Ben al jaren een happy tomboy :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:01

Haha, cool Yamcha!
Ik ook hoor, scouting was het beste idee van mijn ouders, ever :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:34

Leuk!
Toch, ik weet niet hoe oud jij bent, maar toen Ik kind was, was alles wat minder seksespecifiek, nu heb je bij de intertoys dat echt álles voor meisjes roze is...... Echt alles, ik word er echt spontaan recalcitrant van. En dan ook nog voor jongens speelgoed waar je leuke dingen van leert, en voor meisjes mini huishoudelijke spullen. Echt hoe bedoel je seksistisch.

Vroeger had je leuke dingen voor genderqueers, nu moet je per se in een van beide hokjes passen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:26

Yamcha schreef:
Leuk!
Toch, ik weet niet hoe oud jij bent, maar toen Ik kind was, was alles wat minder seksespecifiek, nu heb je bij de intertoys dat echt álles voor meisjes roze is...... Echt alles, ik word er echt spontaan recalcitrant van. En dan ook nog voor jongens speelgoed waar je leuke dingen van leert, en voor meisjes mini huishoudelijke spullen. Echt hoe bedoel je seksistisch.

Vroeger had je leuke dingen voor genderqueers, nu moet je per se in een van beide hokjes passen.

Ik ben 22 :j Ik moet zeggen dat ik het niet zeker weet. Volgens mij was er naast gewone meisjes- en jongensdingen best veel "uniseks". Verder speelde ik met mijn broer ook gewoon vadertje en moedertje, en omdat bij ons thuis mijn moeder werkte en m'n vader huisvader was moest mijn broer altijd koken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:29

Wat een prachtig filmpje! Wat een liefdevolle ouders dat ze zo goed naar hun zoontje hebben geluisterd. <3

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:40

Yamcha schreef:
Leuk!

Ik herinner me (25) nog goed dat er op mijn kleuter en lagere school een heel aantal dingen seksespecifiek waren. Zo leerden we hoe we onze kledij moesten opplooien. Als meisje was je echter verplicht om dat met je kledingstuk vast gewoon in de lucht te kunnen. De jongens mochten dat op een tafel leggen "omdat dat makkelijker was voor hun". Ik was echt geen handig kind maar het heeft tot volwassen leeftijd geduurd voordat ik gewoon mijn bloes al liggend op een tafeltje opplooide, want ik ben er toen ingedrild dat je dit als meisje beter moest kunnen dan een jongen :+ . Misschien een heel stom klein voorbeeld, maar achteraf denk ik toch "waarom moest ik als meisje toen andere dingen aanleren dan de jongens, gewoon puur omdat ik een meisje was?"

Ook herinner ik mij een les in de laatste kleuterklas. De jongens kregen houten blokken en lijm en mochten ermee knutselen en speelgoed maken. Wij meisjes mochten fruit snijden in het keukentje en leren hoe we een tafel moeten dekken :+ . Ik vond dat houten speelgoed maken veel interessanter dan die stomme fruitsla, maar wij mochten niet op voorhand kiezen wat je het leukste vond. Nee je was een jongen dus je moést dat doen, en de meisjes stonden in de keuken.

Terwijl ik als kind echt een halve jongen was. Poppen of roze vond ik oersaai, de enige keer dat ik met barbie speelden was als ze werd opgegeten door mijn tyrannosaurus :+ . Ik speelde met actiefiguren, had een kist vol dinosaurussen want dat vond ik boeiend, vocht zwaardgevechten met andere jongens,bouwde kastelen met lego...mijn ouders hebben daar nooit raar van op gekeken en hebben mij altijd gewoon met het speelgoed laten spelen wat ik leuk vond.

En even terug naar het nieuws, ik vind het ook heel mooi voor die jongen. Het moet echt niet gemakkelijk zijn om te leven met een brein dat je vertelt dat dit niet het bedoelde lichaam is. Deze mensen hebben om het simpel te zeggen gewoon echt een lichaam met het brein van het andere geslacht, en dat is vaak heel moeilijk om mee te leven. Gelukkig kunnen ze tegenwoordig veel om deze mensen het lichaam te geven wat wel bij hun past.
Ik heb trouwens ook een transgender gekend (nu ja gekend, van op school zeg maar). Die jongen(of dat meisje) wist ook al toen ze vijf jaar was dat ze geen jongen was en zei dat toen al. Op haar achtste vertelde ze doodleuk aan klasgenootjes dat ze later een geslachtsoperatie zou laten doen, terwijl die vaak niet eens wisten wat dat was :+ .
Op het middelbaar had ze haar haar laten groeien en begon ze met het dragen van echte meisjeskleren. En dat was echt allesbehalve gemakkelijk. Ik weet dat ze op een gegeven moment werd verplicht om haar BH met valse opvulling uit te laten, want 'dat hoort niet voor een jongen'. Ook over de turnlessen heeft ze hele discussies gehad, ze moest zich immers omkleden bij de jongens maar dat vond ze vreselijk. Omdat in haar ogen zij geen jongen was en dus gewoon bij het andere geslacht in de kleedkamer stond. Maar ze moest zich maar niet aanstellen...

Ik weet niet wat ze nu doet, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ze intussen wel als echte vrouw door het leven zal gaan.
Ik geloof dat als het echt in je zit, je echt wel op zeer jonge leeftijd kan weten dat je transgender bent. Dat gaat dan wel veel verder dan dat je liever met Batman speelt dan Barbie of liever in een jeans loopt dan een roze rok, dat verschil merk je echt wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:08

Kwanyin: echt waar, nog zulke regels op school? Wauw! Zelf ben ik gelukkig opgegroeid in omgevingen waarin dat echt niet meer aan de orde was. Sterker nog, bij de gymlessen op de basisschool kleedden we ons gewoon gemengd om, dus in dezelfde kleedkamer, en bij handvaardigheid mocht je de volgorde kiezen maar handwerken, solderen en koken zaten voor iedereen in het pakket.

Overigens dapper van je klasgenote om voor haar positie te strijden, juist op een school met zo'n stugge houding :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:15

Oh even om verwarring te voorkomen: dat was in het middelbaar :) . De jongen/het meisje zat trouwens niet bij mij in de klas maar iedereen kende hem uiteraard, en ik had wel een paar in de klas zitten die bij hem in het lager hadden gezeten. Die wisten dus ook te vertellen dat ze een keer bij hem naar een verjaardagsfeestje waren geweest(rond de leeftijd van 6), en bij hem thuis hadden gezien dat hij een hele zolderkamer had die rozer en met meer poppen barbies was ingericht dan het gemiddelde rozemindend meisje :+ . Dus die jongen had ook wel het geluk dat zijn ouders het volledig hebben geaccepteerd.

Maar bij mij op de basisschool moesten wij ons vanaf dat we in het tweede leerjaar zaten apart omkleden.
Oh ja dat doet mij er trouwens aan denken, wij moesten als meisje ook kunnen haken in het lager inderdaad! En de jongens moesten dat niet, of ik weet niet meer wat zij in de plaats moesten. Ik weet alleen nog dat ze niet hetzelfde moesten kennen van haken als wij als meisje, gewoon omdat zij jongens waren...ja achteraf gezien best wel een nogal discriminerende school :+ .

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:52

Wauw, wat apart gezien jouw leeftijd Kwanyin. Dan heb je het echt niet getroffen met de school volgens mij. Kan me trouwens niet herinneren dat ik überhaupt heb leren kleding te vouwen (en anders heeft het iig niet geholpen :+). Bij ons op de basisschool ook gemengd omkleden en douchen.

Ik vraag me altijd af wat er nou voor zorgt dat transgenders vaak zo jong zo zeker weten in het verkeerde lichaam te zitten.
En wat maakt dat een tomboy die geen transgender is, wel een tomboy is, maar geen transgender?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 06:01

Om te beginnen heb je mannen en vrouwen. Iemand die 'gewoon' man of vrouw is, zich ook zo uit, en daar geen problemen mee heeft is cis. Dus cismale of cisfemale.
Daar zit nog wel een vrij breed spectrum in, je hebt supervrouwelijke vrouwen en niet zo heel vrouwelijk, maar cis voelt zich wel duidelijk hun biologische geslacht. Zelfde geldt voor mannen.

een transgender is zo gezegd in het verkeerde lijf geboren. Heel vaak willen ze ook fysiek van geslacht veranderen. Dus een man in een vrouwen lichaam, of een vrouw in een mannenlichaam. Een transgender uit zich wel duidelijk als een van beiden.

Een tomboy of genderqueer is biologisch gezien en man of een vrouw, geestelijk zit die persoon er tussenin. Genderqueers veranderen eigenlijk nooit van geslacht. Dat is ook niet nodig, want of ze zitten er tussenin, of ze zijn en beetje van allebei. Ze kunnen biologisch gezien man of vrouw zijn, maar uiten zich vrijwel genderneutraal. Overigens zijn genderqueers niet a-seksueel.

Dan heb je ook nog hermafrodieten, die zijn lichamelijk tweeslachtig, maar uiten zich wel vaak als een van beide. Eigenlijk de tegenhanger van genderqueer. Hebben ook wel weer een operatie vaak.

Daarom vind ik het ook belangrijk om onderscheid te maken tussen gender en sekse. Gender zit in je hoofd, sekse is je lijf.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:55

Agree en ik snap het verschil in de theoretische definitie, maar ik zocht een meer praktische, dan wel filosofische insteek. Elke vrouw en man heeft een bepaalde balans in masculiene en feminiene eigenschappen, maar het kan zijn dat een transgender FtM minder, of minder aanwezige, masculine eigenschappen heeft dan een tomboy. Net als dat je cis-vrouwen hebt die mannelijker zijn dan de gemiddelde cis-man en vice versa. Omdat dit grijze gebied zo groot is en de maatschappij inmiddels wel meer ruimte geeft aan genderdiversiteit (hier kunnen we veel kanttekeningen bij plaatsen, maar juridisch gezien), vraag ik me af wat het nou precies is om je man of vrouw te voelen (in je hoofd dus). En wat is er tussenin zitten? Wat bepaald dat jij aan de ene kant van het grijze spectrum zit en niet aan de andere kant.

Ik vond het ook leuk om in die serie 'Hij is een zij' te zien dat onder de transgender jongeren ook behoorlijke verschillen zaten in mannelijk- en vrouwelijkheid. Die oudste jongen zei dat hem wel eens gezegd werd dat hij wel een softie is voor een man, waarop hij reageerde dat hij gewoon is hoe hij is. Geen macho/manman, maar wel toch echt een man. Dan maar soft. Voor hem was het hebben van een penis erg belangrijk. Die twee jonge jongens maakte dat juist weer niet zo heel veel uit.

Ik snap ook echt nooit wat er met de uitspraak 'je vrouw voelen' bedoeld wordt. (En dat is dan meestal in de context van dat een man dat bij je veroorzaakt.) Wat is dat? Voor mij heeft het overigens een negatieve connotatie. Ondanks dat ik niet snap wat het is, walg ik een beetje van het idee. Dat komt echter meer door de definitie die de maatschappij en (semi-)wetenschap geeft aan 'vrouw', dan dat ik mij niet gelukkig in mijn lichaam zou voelen. Tuurlijk kun je altijd balen van het vrouwelijk lichaam - imo zit dat namelijk niet zo best in elkaar :+, maar in de huidige maatschappij is het in veel gevallen ook niet levensbepalend om fysiek sterk of minder sterk te zijn.

In hoeverre speelt imago dan mee in het vinden van je eigen identiteit en in hoeverre is het iets dat losstaat van wat anderen van je denken of welke definitie je van m/v meegekregen hebt. Stel dat sekse als iets volledig neutraals gezien wordt, hebben we dan nog transgenders? Volledige neutraliteit zullen we uiteraard nooit bereiken, maar in mijn ogen zit dat 'm in niks anders dan seksualiteit.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:01

Ik wou als kind zo graag een jongen zijn. Droeg enkel jongenskleren en speelde ook enkel met jongens. Vroeg ooit zelf eens voor kerst een "p..m.l" aan de kerstman. Toch ben ik mij rond mijn 13de volledig naar mijn geslacht gaan gedragen. Haar laten groeien en huilen om niets := Ik ben vandaag heel blij dat mijn ouders mij toen geen p**m*el cadeau hebben gedaan. Zou dus toch voorzichtig blijven met hier in mee te gaan tot het kind 14-16 jaar is, maar veronderstel dat ouders die zich hierover inlichten wel weten wat ze doen en het kind niet meteen een volledige transformatie krijgt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:18

Dat gaat ook niet. je kan pas ten vroegste in de puberteit beginnen met de voorbeteidingen voor een geslachtsverandering. En dat gaat ook gepaard met de nodige psychologische onderzoeksmolen. je krijgt dus zeker niet zomaar als kleuter een ander gedlachtsdeel omdat je er hysterisch om huilt ;-)