Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:37

vuurneon schreef:
Het is te betalen.... Maar dan moet je of thuis blijven wonen en als je pech hebt je suf te reizen of lenen of veel werken. Studie an sich is niet erg duur, dat is wel bij elkaar te sparen over het algemeen.

Als je elke dag om kwart over 5 thuis weg wilt (stel dat je college om 9u begint) wel :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:38

Faya__ schreef:
vuurneon schreef:
Het is te betalen.... Maar dan moet je of thuis blijven wonen en als je pech hebt je suf te reizen of lenen of veel werken. Studie an sich is niet erg duur, dat is wel bij elkaar te sparen over het algemeen.

Als je elke dag om kwart over 5 thuis weg wilt (stel dat je college om 9u begint) wel :+

Ochtendstond heeft goud in de mond *\o/* :')

Faya__

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:40

Maar niet op koude decemberdagen 6km door verlaten landweggetjes op de fiets (en daarna nog 6 door de iets bewoondere wereld) :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:42

Er zullen waarschijnlijk ook weer meer studenten gaan werken en aangezien die goedkoper zijn dan 'volwassenen' denk ik dat het ook weer banen gaat kosten eerlijk gezegd.
Al is er trouwens niets tegen werken, ik heb destijds tot 20 uur per week bijgewerkt.

Faya, je gaat toch niet serieus klagen over 12 km fietsen hoop ik he?

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:47

Nee hoor! Was als reactie op de ochtendstond goud in de mond!
Heb 7 jaar lang 14km heen en weer 14 terug gefietst, prima te doen :j

Maar bedoelde dat met thuis wonen dat je dan 's ochtend zó vroeg weg moet en in het donker over verlaten landweggetjes, dat dat niet prettig is om half 6 s ochtends (omdat je daarna nog 2.5u in de trein moet), niet het fietsen opzich!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:52

Ik vind een reistijd die langer is dan 1,5 uur al eigenlijk niet goed te praten, hoe moet je dan nog bijwerken om de kosten te dekken.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:53

Sizzle schreef:
Ik vind een reistijd die langer is dan 1,5 uur al eigenlijk niet goed te praten, hoe moet je dan nog bijwerken om de kosten te dekken.

Geen idee!

Maar zonder studiefinanciering wordt op kamers gaan ook wel heel lastig....

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:56

Ik zie een aantal reacties waarin wordt aangegeven dat je geen nieuwe of vervolgstudie kan gaan doen?
Ik dacht dat je onder de oude regels bleef vallen als je al studeert?

Ik ben net gestopt met een HBO studie en ik wil eerst wil een MBO opleiding gaan doen voordat ik eventueel weer een HBO studie wil gaan doen. Maar is dat wel mogelijk?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:59

Als je nu gestopt bent en na 2015 weer begint met een nieuwe studie vervalt je stufi. Dus als je in september begint met MBO krijg je daar je stufi en OV nog wel voor (afhankelijk van hoe lang je 'm al gebruikt hebt).

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:13

Maar als je nu een bachelor doet en in 2015 wil beginnen met een master, krijg je in de master geen stufi meer.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:17

Dit is voor mij ook nog maar even goed nadenken of ik eerst mijn hbo afmaak of volgend jaar meteen begin aan de uni...

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:18

Eef_Bam, klopt.. ik moet wel mijn master doen omdat ik alleen met een bachelor-diploma niks kan

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:20

Hele opluchting dat het is voor als je in 2015 met een studie begint!

Wel echt een idioot besluit :n ..
Ben blij dat ze ook de gratis OV houden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:00

Tja, aan de andere kant; voor 1986 bestond het niet eens de stufi, mijn vader, ooms en tantes hebben het ook gered (en denk maar niet dat er veel geld was vanuit de ouders, want de gezinnen waren groot :=) ; mijn broer heeft het ook even zonder stufi moeten doen. Deel bleef thuiswonen daardoor en in de buurt studeren, andere deel koos ervoor om meer te werken en verder te gaan.
(En er zullen altijd mensen buiten de boot vallen natuurlijk, dat is ook sneu)

Gelukkig blijft de OV wel, wel zo fijn voor de mensen die niet binnen de 15 km binnen een onderwijsinstelling wonen of bewust een studie ergens anders willen volgen dan in de stad het dichtste bij. Op deze manier krijg je toch meer keuze vrijheid, want zonder OV is het reizen echt veel te duur; neem je een OV jaarabonnement dan kun je daar al snel meer dan 2 jaar voor studeren :wow:

Wat mij weerhoudt om nog een studie te doen, is omdat de tweede studie zo absurd duur is dat dat écht is weggelegd voor mensen met veel geld. De master die mij leuk lijkt (dus al niet eens de overgang ervoor :=) is per jaar ruim 10.000. Slik.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:06

JessAndHope schreef:
Dyphusion schreef:
Wat krijs je dan? Nu krijg je zonder lening, maar met basis- en aanvullende beurs €337,71 (als thuiswonende student). Als je gewoon een volledig aanvullende beurs krijgt straks is dit ongeveer gelijk, en hiermee dek je echt wel je schoolkosten.

Dek je daar écht wel je schoolkosten mee? Mijn thuisstudie kost al 350 euro per maand.....

:j Ik krijg dus die €337,71 en ik red mijn schoolkosten daar makkelijk van. Volgensmij betaal ik iets minder dan €204 collegegeld, dus dan hou je nog €113 over ongeveer voor je boeken, en die hoef je niet iedere maand te betalen, dus het is makkelijk haalbaar in mijn ogen. Ook als straks de basisbeurs verdwijnt en iemand waarvan de ouders echt niks kunnen bijdragen en dus die volledige aanvullende beurs gaan krijgen. :j

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:10

Nieuwe systeem wordt juist veel socialer. Jongeren met ouders die weinig verdienen krijgen wel een aanvullende beurs die ze niet hoeven terug te betalen, hun lening is dan minimaal. Als je ouders modaal verdienen of hoger moet je wel lenen als je ouders niet mee willen betalen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:12

Ik vond het OV dat ging verdwijnen erger dan stufi.. Die 90 euro in de maand tsja, zoveel studenten lenen hun collegegeld bij, ik denk dat je met alleen dat bijlenen niet eens zoveel verschil krijgt met de relatie nu.

Daarbij ken ik ook genoeg studenten die nu lekker op kamers zitten en maximaal bijlenen. Ik snap het grote gezeur gewoon niet zo om die 90 euro :') Nu heb ik makkelijk praten want mijn ouders betalen m'n studie. Maar zolang je naast je studie werkt en thuis woont (wat vaak gewoon mogelijk is, ook nu t OV blijft), kun je wat mij betreft best zelf ook 100-150 euro missen voor je studie. Het overige kun je altijd nog bijlenen. Met 50 euro id maand bijlenen heb je echt niet zoveel problemen aan het einde van je studie..

Tuurlijk zou het fijn zijn als het zou blijven, maar wat mij betreft is dit niet het einde van de wereld :+

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:13

Ik heb dit jaar examen gedaan en wil er nu nog 2 jaar vwo erachteraan doen zodat ik (als alles lukt) naar de uni kan. Ik begin nu zwaar te twijfelen om toch niet een HBO studie te gaan doen (sta wel ingeschreven mocht ik zakken) omdat ik dan met een schuld van ongeveer 50.000/60.000 euro volgens http://www.krijgiknogstufi.nl het arbeidsleven inga .. ik vind dit echt verschrikkelijk veel en een baan heb je ook niet 1,2,3 na het afronden van je studie..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:14

Ankie2011 schreef:
Nieuwe systeem wordt juist veel socialer. Jongeren met ouders die weinig verdienen krijgen wel een aanvullende beurs die ze niet hoeven terug te betalen, hun lening is dan minimaal. Als je ouders modaal verdienen of hoger moet je wel lenen als je ouders niet mee willen betalen.

Ik vind het alleen zo krom, ken genoeg studenten met ouders die genoeg verdienen, maar niet willen bijdragen aan de studie. Zij krijgen alleen niks aanvullend, terwijl ze het waarschijnlijk vergelijkbaar hebben met kinderen die wel aanvullend krijgen in veel opzichten..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:15

Ik snap trouwens ook niet zo goed hoe je aan een schuld van 50.000 euro komt aan het einde van je studietijd. Tuurlijk, studeren kost veel geld, maar 50.000 euro?! Aan je collegegeld ben je 6000-8000 euro kwijt, hoe komen mensen dan in godsnaam op de 50?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:15

OV vond ik voor mijzelf echt zo vreemd :+ studeer je in de stad waar je woont, krijg je nog OV ook := had liever meer stufi erbij :D maar ik heb de OV dan ook maar eerder ingeleverd, telde wel mee voor de schuld immers (en ik wist toen nog niet of ik binnen de 10 jaar kon afstuderen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:18

Steef schreef:
Ankie2011 schreef:

Ik vind het alleen zo krom, ken genoeg studenten met ouders die genoeg verdienen, maar niet willen bijdragen aan de studie. Zij krijgen alleen niks aanvullend, terwijl ze het waarschijnlijk vergelijkbaar hebben met kinderen die wel aanvullend krijgen in veel opzichten..

Toch kunnen kinderen tot 21 jaar hun ouders wel verplichten omdat de wet het de ouders verplicht:
Artikel 395a Burgerlijk Wetboek Boek 1
Boek 1. Personen- en familierecht
Titel 17. Levensonderhoud
Afdeling 1. Algemene bepalingen Artikel 395a 1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:24

Ik kan prima rondkomen zonder stufi :+

Mijn moeder heeft zelfs 2 jaar gestudeerd op 42-jarige leeftijd. En had geen recht op stufi. Maar werkte keihard naast haar studie, terwijl ze alleenstaande moeder is van mij en mijn zusje (mijn vader betaald geen alimentatie). Heeft 1 x 100 euro geleend. Maar voor de rest heeft ze alles alleen betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:24

Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:27

Bizzybijtje schreef:
Nederland snijdt zichzelf hier flink mee in de vingers. Op korte termijn brengt het wellicht geld in het laatje, maar over een paar decennia zijn er waarschijnlijk aanzienlijk minder (hoog)opgeleiden waardoor er nog meer economische problemen zullen ontstaan.

Advocaat van de duivel:
Of je houdt nu alleen de echt gemotiveerde studenten over, doordat die hoe dan ook willen studeren en het wel bekostigen (of aanvullende beurs krijgen als ouders te weinig inkomsten hebben). De lang leve de lol en de overheid betaald student, filter je zo uit. Net als de groep die continu maar wisselt van studie, dat men bewuster is met de keuze.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-05-14 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt