Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mika11 schreef:Terminaal betekent dat iemand in de laatste levensfase zit en nog maar kort te leven heeft.
Maar wat als je partner lichamelijk niet terminaal is maar verstandelijk 'terminaal' wordt?
Ik werk met demente mensen en we hebben enkele bewoners van eind vijftig, begin zestig.
Ze kunnen nog wel 20 jaar leven en hun eigen partner en kinderen niet meer kennen.
En alle vreselijke symptomen van hun ziekte die erbij horen, agressie, roepgedrag, depressie, afasie, apraxie etc etc.
En toch zie je de partners jarenlang elke dag of om de dag bezoek komen.
Dat is pas echt een opgave die mensen vanuit liefde toch kunnen volbrengen.
En meestal hebben zij ook nog te maken met die terminale fase en overlijden, na jarenlang hun partner eigenlijk al kwijt te zijn geweest.
Als je dagelijks dit van nabij meemaakt, is zo'n vrouw die wordt beschreven in de openingspost vreselijk laf en oppervlakkig.
Maar goed, dan denk ik maar: dan zie je haar ware aard naar boven komen!
Anoli schreef:Niet ieder mens is even sterk, een mens kan maar zoveel hebben. En hoeveel dat is, is voor iedereen weer anders. Dus hoe bot en laf en oppervlakkig het misschien ook lijkt... je kan niet voor een ander oordelen of iemand niet zo moet zeuren en gewoon nog even wat sterker moet zijn.
Cassidy schreef:Anoli schreef:Niet ieder mens is even sterk, een mens kan maar zoveel hebben. En hoeveel dat is, is voor iedereen weer anders. Dus hoe bot en laf en oppervlakkig het misschien ook lijkt... je kan niet voor een ander oordelen of iemand niet zo moet zeuren en gewoon nog even wat sterker moet zijn.
Ben je bekend met de opmerking dat je niets te dragen krijgt wat je niet aankunt?
Furrow schreef:Inderdaad, daarom doe ik ook geen uitspraken erover.
Maar je alleen al voorstellen dat je broer terminaal is, en de belofte wordt verbroken. En dan schrijft die persoon er een boek over en baat erbij...
Denk dat er maar een handvol dit ok vindt, en terecht.
Cassidy schreef:verootjoo schreef:Iemand die terminaal is heeft een levensverwachting van nog 3 maanden. Kun je dan echt niet max drie maanden iemand anders even boven jezelf plaatsen?
Even een algemene opmerking, omdat ik dit geval niet ken en me er nog niet in verdiept heb.
Je roept dat het bij terminale patienten om 3 maanden gaat. Ik ken terminale patienten die nog jarenlang doorleven en maar niet dood willen (excuses als dit wat cru klinkt), en je er met 3 maanden echt niet bent. Wat is in jouw ogen het tijdsbestek waarin je de kiezen op elkaar moet zetten en door moet zetten, en wanneer mag je voor jezelf kiezen?
Diagnose "terminaal" wordt door artsen gemaakt en die kleunen soms ook mis. Zover mis dat de persoon in kwestie soms helemaal geen dodelijke ziekte heeft.
In voor- en tegenspoed, in gezondheid en ziekte is een belofte die je maakt als je getrouwd bent.
Ik heb alle respect als de partner een terminaal zieke tot het eind kan begeleiden, maar ik kan ook heel goed snappen als iemand dat echt niet trekt en voor zichzelf kiest.
Maartje1990 schreef:van wie is ze weggegaan? haar terminale echtgenoot of haar echtgenoot die alcoholist is geworden?
Mijn moeder is terminaal en dat is zeker zwaar, ook voor mijn vader, maar zij is geen alcoholist geworden hierdoor. En ik denk dat dáár wel het verschil zit.
verootjoo schreef:Maartje1990 schreef:van wie is ze weggegaan? haar terminale echtgenoot of haar echtgenoot die alcoholist is geworden?
Mijn moeder is terminaal en dat is zeker zwaar, ook voor mijn vader, maar zij is geen alcoholist geworden hierdoor. En ik denk dat dáár wel het verschil zit.
Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.
verootjoo schreef:Maartje1990 schreef:van wie is ze weggegaan? haar terminale echtgenoot of haar echtgenoot die alcoholist is geworden?
Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.
DaisyDarling schreef:Over het verlaten kan ik niet oordelen, elke situatie is anders, zeker als je het zelf beleeft.
Het niet terug komen voor de begrafenis vind ik ronduit respectloos. Familie en vrienden van die jongen wensten het, vonden het misschien fijn om echt sámen zijn leven af te sluiten en dan negeer je die wens gewoon. Vind ik niet kunnen. Er daarna ook nog een boek over schrijven en mega trots zijn.. tsja. Even heel oppervlakkig en bevooroordeeld; dit klinkt als aandachttrekkerij en geld maken over de rug van haar ex-vriend
Ook de relatie tussen haar Hawaiaanse levenslessen en dan wel in RTL late night gaan zitten, vat ik niet helemaal.