Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:04

Terminaal betekent dat iemand in de laatste levensfase zit en nog maar kort te leven heeft.

Maar wat als je partner lichamelijk niet terminaal is maar verstandelijk 'terminaal' wordt?
Ik werk met demente mensen en we hebben enkele bewoners van eind vijftig, begin zestig.
Ze kunnen nog wel 20 jaar leven en hun eigen partner en kinderen niet meer kennen.
En alle vreselijke symptomen van hun ziekte die erbij horen, agressie, roepgedrag, depressie, afasie, apraxie etc etc.

En toch zie je de partners jarenlang elke dag of om de dag bezoek komen.
Dat is pas echt een opgave die mensen vanuit liefde toch kunnen volbrengen.
En meestal hebben zij ook nog te maken met die terminale fase en overlijden, na jarenlang hun partner eigenlijk al kwijt te zijn geweest.

Als je dagelijks dit van nabij meemaakt, is zo'n vrouw die wordt beschreven in de openingspost vreselijk laf en oppervlakkig.
Maar goed, dan denk ik maar: dan zie je haar ware aard naar boven komen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:13

mika11 schreef:
Terminaal betekent dat iemand in de laatste levensfase zit en nog maar kort te leven heeft.

Maar wat als je partner lichamelijk niet terminaal is maar verstandelijk 'terminaal' wordt?
Ik werk met demente mensen en we hebben enkele bewoners van eind vijftig, begin zestig.
Ze kunnen nog wel 20 jaar leven en hun eigen partner en kinderen niet meer kennen.
En alle vreselijke symptomen van hun ziekte die erbij horen, agressie, roepgedrag, depressie, afasie, apraxie etc etc.

En toch zie je de partners jarenlang elke dag of om de dag bezoek komen.
Dat is pas echt een opgave die mensen vanuit liefde toch kunnen volbrengen.
En meestal hebben zij ook nog te maken met die terminale fase en overlijden, na jarenlang hun partner eigenlijk al kwijt te zijn geweest.

Als je dagelijks dit van nabij meemaakt, is zo'n vrouw die wordt beschreven in de openingspost vreselijk laf en oppervlakkig.
Maar goed, dan denk ik maar: dan zie je haar ware aard naar boven komen!

Niet ieder mens is even sterk, een mens kan maar zoveel hebben. En hoeveel dat is, is voor iedereen weer anders. Dus hoe bot en laf en oppervlakkig het misschien ook lijkt... je kan niet voor een ander oordelen of iemand niet zo moet zeuren en gewoon nog even wat sterker moet zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:17

Inderdaad, daarom doe ik ook geen uitspraken erover.

Maar je alleen al voorstellen dat je broer terminaal is, en de belofte wordt verbroken. En dan schrijft die persoon er een boek over en baat erbij...
Denk dat er maar een handvol dit ok vindt, en terecht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:17

Anoli schreef:
Niet ieder mens is even sterk, een mens kan maar zoveel hebben. En hoeveel dat is, is voor iedereen weer anders. Dus hoe bot en laf en oppervlakkig het misschien ook lijkt... je kan niet voor een ander oordelen of iemand niet zo moet zeuren en gewoon nog even wat sterker moet zijn.

Ben je bekend met de opmerking dat je niets te dragen krijgt wat je niet aankunt?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:19

Cassidy schreef:
Anoli schreef:

Ben je bekend met de opmerking dat je niets te dragen krijgt wat je niet aankunt?

Ja hoor. :j
Maar ik vind ook dat er een grens aan zit aan wat je aan kan en dat is voor iedereen anders. Niemand kan die keuze voor jou maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:20

Furrow schreef:
Inderdaad, daarom doe ik ook geen uitspraken erover.

Maar je alleen al voorstellen dat je broer terminaal is, en de belofte wordt verbroken. En dan schrijft die persoon er een boek over en baat erbij...
Denk dat er maar een handvol dit ok vindt, en terecht.

Oh het boek vind ik ook uhm... "apart", weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden :n

Caesar

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:44

Ze zit nu in RTL late night

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:50

Oef ik denk dat dit heel erg persoons gebonden is....
Waren de partners voor die tijd op goede voet?
Wil de patiënt niet dat de partner hem/haar ziet lijden?
Is het vaalangst?
Enz enz
Onder normale omstandigheden komt het raar/vreemd over.
Maar er kunnen situatie's zijn waarbij het misschien wel beter is te gaan. ..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:06

Ik vind dit lastig om te beoordelen, zeker omdat ik zelf (gelukkig) nog niet zo'n situatie heb meegemaakt. Zoals ik er nu over denk zou ik mijn man/vriend in zo'n situatie niet verlaten, al doet hij nog zulke domme dingen, ik zou dat wel kunnen begrijpen. Wat zou jij doen als je op jonge leeftijd hoort dat je nog maar zeer kort te leven hebt? Als je dan graag nog eens lekker los wil gaan en feesten, waarom zou je dat dan niet doen nu het nog kan?

Maar goed, wij weten allemaal niet wat zich precies heeft afgespeeld binnen deze situatie, want wellicht speelde er voor zijn ziekte al iets en wat dit de druppel? Het is dus erg lastig om voor iemand te bepalen of hij/zij goed gehandeld heeft zonder de precieze situatie te kennen.

Dat ze er een boek over heeft geschreven en zoveel aandacht van de media wil vind ik daarentegen wel weer fout. Waarom zou je zoiets doen? Aandacht? Om zielig gevonden te worden? Geld? Dat zijn denk ik allemaal dingen die meespelen en ik vind dat de aandacht beter naar haar ex-man kan gaan. Er zijn elke dag mensen die in zo'n situatie zitten, dus waarom dan zoveel aandacht vragen voor het feit dat je je man in zo'n situatie achterlaat. Blijf dat erg vreemd vind..

Ik hoorde inderdaad ook dat ze bij RTL Late Night zou zijn vanavond, benieuwd wat ze allemaal verteld over de reden van dit alles..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:08

Ik heb wel in zo'n situatie gezeten. Hij had een chronische ziekte en zou niet oud worden (hij leeft nu nog hoor!). Maar telkens als ik aan de toekomst dacht, dacht ik aan ziekenhuizen, jong weduwe worden... en dat was heel zwaar en het ging toch tussen onze relatie in staan :(. Het was niet de enige reden dat het uitging, maar het was echt heel zwaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:10

Ik vind het moeilijk; ligt erg aan de ziekte ook en de omstandigheden op dat moment. Ik blijf niet bij iemand die door de ziekte erg agressief wordt en bij alzheimer is het ook anders voor mij; als mijn man geen idee heeft wie ik ben en in het verpleeghuis zit en ik kom nou net een hele fijne man tegen, tja wie weet. Vaak zie je dat ze daar ook al zelf aan de scharrel gaan met een leuk vrouwtje die net zo dement is :') Ik zal wel altijd blijven bezoeken, voor mijn eigen idee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:17

Cassidy schreef:
verootjoo schreef:
Iemand die terminaal is heeft een levensverwachting van nog 3 maanden. Kun je dan echt niet max drie maanden iemand anders even boven jezelf plaatsen?

Even een algemene opmerking, omdat ik dit geval niet ken en me er nog niet in verdiept heb.

Je roept dat het bij terminale patienten om 3 maanden gaat. Ik ken terminale patienten die nog jarenlang doorleven en maar niet dood willen (excuses als dit wat cru klinkt), en je er met 3 maanden echt niet bent. Wat is in jouw ogen het tijdsbestek waarin je de kiezen op elkaar moet zetten en door moet zetten, en wanneer mag je voor jezelf kiezen?
Diagnose "terminaal" wordt door artsen gemaakt en die kleunen soms ook mis. Zover mis dat de persoon in kwestie soms helemaal geen dodelijke ziekte heeft.
In voor- en tegenspoed, in gezondheid en ziekte is een belofte die je maakt als je getrouwd bent.
Ik heb alle respect als de partner een terminaal zieke tot het eind kan begeleiden, maar ik kan ook heel goed snappen als iemand dat echt niet trekt en voor zichzelf kiest.

Terminaal is echt als een arts een levensverwachting van max drie maanden inschat. Als je daarna nog leeft moet weer geëvalueerd worden of diegene nog terminaal is.
Het moet dus niet verward worden met een niet behandelbare ziekte, waaraan je niet direct doodgaat. Sommige kankertypen kunnen op zich jaren in je lijf zitten zonder dat dit verdere gevolgen heeft.

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:19

beetje apart..

mijn vader heeft mijn moeder ook niet verlaten.. hij heeft tot het einde voor haar gezorgd!

kan me niet zo goed voorstellen dat je dat zo maar zo kan doen….

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:45

Ik kan het ook niet goed begrijpen, vooral het niet respecteren van zijn laatste wens. In het algemeen word ik soms erg verdrietig van het egoïsme van de mens. Dat eeuwige geneuzel met 'recht op geluk'. Timing is daarin ook heel essentieel. Want inderdaad, hoe lang leeft een terminale patiënt nu eigenlijk?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 07:51

van wie is ze weggegaan? haar terminale echtgenoot of haar echtgenoot die alcoholist is geworden?

Mijn moeder is terminaal en dat is zeker zwaar, ook voor mijn vader, maar zij is geen alcoholist geworden hierdoor. En ik denk dat dáár wel het verschil zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:17

Maartje1990 schreef:
van wie is ze weggegaan? haar terminale echtgenoot of haar echtgenoot die alcoholist is geworden?

Mijn moeder is terminaal en dat is zeker zwaar, ook voor mijn vader, maar zij is geen alcoholist geworden hierdoor. En ik denk dat dáár wel het verschil zit.

Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:21

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar dan nog, heeft hij zelf zijn gedrag helemaal in de hand op dat moment? Je weet het niet. En waarom zou hij niet mogen kiezen hoe hij zijn laatste weken doorbrengt. Het is hetzelfde als weggaan bij een demente partner 'want hij is een ander mens geworden'. Zoiets doe je niet, dat is egoïstisch. Je bent niet alleen op de wereld, je hebt mi de plicht om voor anderen te zorgen in welke tijden dan ook. Ook al lijd je er zelf onder. Je hoeft niet altijd jezelf op nr een te plaatsen, soms is het nodig om even een ander boven jezelf te zetten.

Jou post doet me echt denken aan dit filmpje:

http://www.hln.be/hln/nl/14/You/article ... imer.dhtml

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:22

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:

En wat als je er zelf aan onderdoor gaat?
Als de zieke zoveel eisen stelt en druk legt op je dat je het niet handelen kunt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:23

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:

Dus hij mag zelf kiezen hoe hij zijn laatste weken invult en daarmee het leven van zijn partner onmogelijk maken, maar zij moet maar bij hem blijven? Zij mag geen andere keuze maken?

Je bent niet alleen op de wereld nee, maar het leven is juist egoistisch. je maakt alle keuzes in je leven omdat ze jou goed doen en in mijn ogen is dat belangrijk. Je leeft maar 1x, dus zorg dat je gelukkig bent. Offer jezelf niet op voor een ander, leef.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:24

BraveSpots schreef:
Er is een verschil tussen iemand verlaten omdat hij ziek is geworden of iemand verlaten omdat hij een rotzak is geworden.

Ik vind het dus niet percé laf.

Mee eens

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:30

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:

En van jezelf van de wereld zuipen en alleen maar aan je zelf denken is niet egoïstisch?? Ik vind het niet egoïstisch als iemand naar de alcohol gaat grijpen een partner daar onder lijdt dat die partner dan weg gaat.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:40

Over het verlaten kan ik niet oordelen, elke situatie is anders, zeker als je het zelf beleeft.
Het niet terug komen voor de begrafenis vind ik ronduit respectloos. Familie en vrienden van die jongen wensten het, vonden het misschien fijn om echt sámen zijn leven af te sluiten en dan negeer je die wens gewoon. Vind ik niet kunnen. Er daarna ook nog een boek over schrijven en mega trots zijn.. tsja. Even heel oppervlakkig en bevooroordeeld; dit klinkt als aandachttrekkerij en geld maken over de rug van haar ex-vriend :n
Ook de relatie tussen haar Hawaiaanse levenslessen en dan wel in RTL late night gaan zitten, vat ik niet helemaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:44

Je kunt je afvragen wat een partner die niet meer gelukkig met je is, daadwerkelijk nog voor je kan betekenen. Wat kun je eigenlijk eisen? Wat mag je verwachten? Liefde heeft vooral alles te maken met je geroepen voelen vrijwillig voor die ander te zorgen.
Als dat gevoel er niet (meer) is en liefde dus geen basis meer is, moet je een en ander nuchter mogen bekijken en ook voor jezelf mogen kiezen. Ook al is de ander terminaal. Het mag niet zo zijn dat iemand je in de klauwen heeft ómdat hij/zij terminaal is.
Mensen die sterke personaliteitsveranderingen doorstaan zoals bij dementie, soms na coma of bij alcohol of drugsgebruik, worden heel moeilijk om mee om te gaan. Je verlaat dan niet je grote liefde, maar de nieuwe egoïstische persoon die hij geworden is.

DaisyDarling schreef:
Over het verlaten kan ik niet oordelen, elke situatie is anders, zeker als je het zelf beleeft.
Het niet terug komen voor de begrafenis vind ik ronduit respectloos. Familie en vrienden van die jongen wensten het, vonden het misschien fijn om echt sámen zijn leven af te sluiten en dan negeer je die wens gewoon. Vind ik niet kunnen. Er daarna ook nog een boek over schrijven en mega trots zijn.. tsja. Even heel oppervlakkig en bevooroordeeld; dit klinkt als aandachttrekkerij en geld maken over de rug van haar ex-vriend :n
Ook de relatie tussen haar Hawaiaanse levenslessen en dan wel in RTL late night gaan zitten, vat ik niet helemaal.

Het is onzin om naar een begravenis gaan voor de familie. Je gaat naar een begravenis voor je persoonlijke verwerking en afscheid. Dat had ze dan blijkbaar niet op die manier nodig. Niks mis mee.
Een boek schrijven doe je ook voor je verwerking en de meeste hulpverleners zullen dat ook aanraden.
Dat doe je dus niet om aandacht te trekken. Daarbij kan het best zijn dat het een heleboel anderen in een gelijksoortige situatie kan helpen, want je ziet hoe ze veroordeeld worden als ze het niet volhouden...
In TV programma´s kom je meestal ook om iets uit te dragen waar een ander iets aan kan hebben, daar wordt je voor gevraagd.
Waarom zou iemand niet bepaalde levensovertuigingen kunnen hebben of bezig zijn met levenslessen leren en evengoed op TV komen om iets bij te dragen?

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:56

Misschien moeten we eerst haar boek lezen en dan pas een oordeel vellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:00

Een boek schrijven voor je verwerking; prima. Zal vast helpen. Een boek publiceren, documentaire maken en publiceren? Sorry dat noem ik geld verdienen over de rug van je dode ex.
Evenals het niet terugkomen voor de begrafenis. Haar ex heeft haar de mogelijkheid gegeven om het op haar eigen manier te verwerken door weg te rennen. Als dat je manier is, prima. Maar dat heeft hij gedaan voor haar, niet voor zichzelf. Kleine moeite om dan je hawaii belevenis even on hold te zetten om degenen te steunen die het nu moeilijk hebben.

Blijf het belachelijk vinden, maar ik ben dan ook enorm van een oude stempel blijkbaar. Ik trouw maar 1x, wat er ook gebeurt, ik trouw alleen met degene waar ik onvoorwaardelijk van hou, en in voor en tegenspoed blijf ik bij degene om ervoor te zorgen. En ik weet dat mijn vriend er hetzelfde over denkt en hij heeft zichzelf het afgelopen jaar ook weggecijfert om voor mij te zorgen, en ik zou dus ook hetzelfde voor hem doen.

En dat heeft niets te maken met 'ach je hebt het nog niet meegemaakt, dan praat je wel anders' want dat is mijn instelling voor het leven dat ik met hem wil delen; in voor en tegenspoed, hoe moeilijk het ook is. Dat is wat je doet voor elkaar als je zo onvoorwaardelijk van elkaar houd. En ik ben het afgelopen jaar ook onmogelijk geweest en egoïstisch... Maar hij is er nog steeds voor me... En dat zonder een boek over me te schrijven en geld aan me te verdienen...