Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Treinkaartje verdwijnt vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:36

Ik hoop altijd papieren kaartjes.. Vind dat hele OV systeem alleen maar lastig.
Klinkt misschien raar van een 16-jarige, maar ik mis zelfs die langwerpige kaartjes die werden gestempeld in de bus :')

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:37

Ga nooit met de bus en nooit met de trein. Alleen als mijn oma hierheen komt met de trein reizen we soms naar groningen. Kan ik voor die een keer in het jaar dus mooi een ov gaan kopen. :+

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:54

Ik zweer bij de OV- kaart! Heb dat ding altijd bij me, hij werkt altijd en ik kan overal reizen. Niet meer aparte trein en bus kaartjes! Heerlijk!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:03

Ik zie het probleem echt niet zo, afgezien van die €1 extra die je moet betalen. Maar als ik het goed begrijp, is dit gelijk aan de jaarlijkse verhoging van de tarieven.
Maar verder, het enige wat er qua moeite bij komt, is dat je het kaartje moet 'activeren'. Dit is echter om ervoor te zorgen dat het poortje opengaat, want die zijn straks allemaal dicht. Dit voorkomt een hoop ongewenste gasten op het perron en in de treinen die daar niks te zoeken hebben, evenals zwartrijders. En zoals eerder al is genoemd in dit topic: in het buitenland is dit al jaren zo. Ga maar eens met de metro in bijvoorbeeld Engeland, dan heb je overal van die poortjes. Al toerist moet je dan ook een los kaartje kopen en daarmee in- en uitchecken.
Qua betalen voor de kaartjes wordt het ook niet anders: nu moet je ook bij een automaat een kaartje kopen en pinnen of met muntgeld betalen. Ik heb nooit echt begrepen waarom je niet met briefgeld kunt betalen.

Over het afhalen of brengen van iemand: ik geloof dat er ooit de mogelijkheid is genoemd om onder bepaalde omstandigheden wel zonder kaartje het perron op te kunnen. Bijvoorbeeld om een hulpbehoevend persoon op te halen of weg te brengen. Hier is vast wel een oplossing voor.

Wat ik me wel afvraag: hoe gaat dat als ik met een koffer en mijn grote hond wil reizen? Dat wordt een gehannes om alles op tijd door het poortje te krijgen zonder dat hondlief aan de andere kant van het poortje eindigt. Of zal ik dan het aparte kaartje voor mijn hond ook moeten scannen waardoor het poortje langer openblijft? Het zou dan helemaal handig zijn als je een kaartje haalt waar zowel het kaartje voor jou, als je hond in zit verwerkt. Dit kan dan alleen maar met losse kaartjes.

Ik zou toch eens kijken naar hoe vaak je per jaar met de trein wil reizen: is dit vaker dan 20 keer? Dan kun je die 20 euro's die je in totaal als toeslag betaalt net zo goed investeren in de borg en een echte chipkaart te kopen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:10

En de etickets dan? gaan die ook weg? Ik koop mijn treintickets af en toe (1x per jaar als ik naar schiphol moet) online.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:17

Als je veel reist, snap ik het nut van de kaart. Maar wanneer je maar een paar keer per jaar met ov gaat is dit gewoon lastig en erg duur. Er moet dus altijd minimaal 20 euro op staan. (of 10 voor studenten begrijp ik). doe dit bedrag eens keer het aantal kaarten wat al in omloop is en pak daar dan de rente van. Mooie winst voor ns waar ze niets voor hoeven te doen.
Het enige wat wij met de trein doen is een dagje Utrecht, kost zo'n 5 euro pp retour , en daar moet je dus min. 20 voor op je kaart hebben staan. hmmm, kunnen we beter toch weer met de auto gaan = 2 euro brandstof + 10 euro parkeerkosten met z'n tweeen (vieren). Leve het ov.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:20

Of je koopt losse kaartjes ChristaMoor ;)

Yarrah: vanmorgen werd er op het nieuws gezegd dat je voor e-tickets geen €1 extra hoeft te betalen. Ik neem dus aan dat deze niet gaan verdwijnen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:23

van de week komt toevallig mijn neef uit canada hier heen voor een familie reünie. Moet er niet aan denken dat hij voor een keertje op en neer van Amsterdam hierheen zon ov kaart moet kopen. Dan ben je bijna goedkoper uit om hem met de auto te halen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:23

Dat is dan in totaal €2 extra.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:24

Ik vind het ook niet zo prettig dat je overal nu zo'n kaart voor moet halen. Ik vind het wel gemakkelijk als ik snel ergens heen wil om snel een kaartje uit de automaat te halen. Dat gedoe met dat in-/uit checken is niet aan mij besteed. Ik ben mijn vrije gevoel een beetje kwijt. Lekker met mijn "droomhoofd" die trein instappen en gaan. En niet hoeven denken heb ik wel ingecheckt of uitgecheckt 8)7

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:24

Jans schreef:
Gewone kaartjes kan je ook straks nog gewoon kopen. Die 20 euro is daar niet voor nodig.

Respect voor je geduld om dit 10x te herhalen. Helaas blijken mensen dan nog niet goed te lezen :')

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:27

Ik ga nooit met de trein, maar we hadden net besloten om deze zomer met de trein naar Schiphol te gaan voor de vakantie.. maar ik ga voor die ene keer niet speciaal een ov- kaart kopen en er geld opzetten.
Heel jammer.. maar je kan ze dus ook online kopen ?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:29

Jillsil schreef:
Ik vind het ook niet zo prettig dat je overal nu zo'n kaart voor moet halen. Ik vind het wel gemakkelijk als ik snel ergens heen wil om snel een kaartje uit de automaat te halen. Dat gedoe met dat in-/uit checken is niet aan mij besteed. Ik ben mijn vrije gevoel een beetje kwijt. Lekker met mijn "droomhoofd" die trein instappen en gaan. En niet hoeven denken heb ik wel ingecheckt of uitgecheckt 8)7

Dan zal ik je even uit je droom halen: dat in- en uitchecken kun je straks niet meer vergeten omdat het poortje dan simpelweg niet opengaat en je dus niet bij de trein of van het station af zult komen.

Ik snap niet zo goed waarom dit zo vaak herhaald moet worden, evenals het feit dat er straks ook gewoon nog losse kaartje te verkrijgen zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:29

Tierania_ schreef:
Ik ga nooit met de trein, maar we hadden net besloten om deze zomer met de trein naar Schiphol te gaan voor de vakantie.. maar ik ga voor die ene keer niet speciaal een ov- kaart kopen en er geld opzetten.
Heel jammer.. maar je kan ze dus ook online kopen ?

Je kan ook nog gewoon losse kaartjes kopen aan de automaat.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:40

Ik vind het gewoon vervelend dat je minstens 10 euro op je kaart moet hebben staan. Als je retourtje dan bijvoorbeeld €6,- is moet je er minstens €16,- opzetten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd die €10,- extra heb hoor daarom koop ik altijd nog een gewoon kaartje. Ik wil betalen waar ik voor reis, maar niet voor saldo wat ik dus op het eind niet/ kan gebruiken als je nooit met de bus reist bijvoorbeeld.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:41

Jolien87 schreef:
Je kan ook nog gewoon losse kaartjes kopen aan de automaat.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:45

Ik vind het deels een goed idee van de NS. Super dat ze voor veiligheid gaan!
Maar dan kun je zeg maar niet meer afscheid nemen op het perron?

Kun je die nieuwe kaartjes ook nog gewoon aan het loket kopen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:46

Ik weet niet of ik nu verdrietig moet worden van de zoveelste die duidelijk niet wil weten dat je losse kaartjes kunt kopen, of dat ik er maar om moet lachen.
Dus bij deze nogmaals:

Losse kaartjes zullen nog steeds verkrijgbaar zijn

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:46

Maar geld dat dan ook in combinatie met mijn 40% (weekend)korting, dus blijft de optie op de automaat om een 40% korting kaartje te kopen terwijl ik dus wel een persoonlijke ov hebt (waar deze kortingskaart op staat)?

Zo bedoelde ik het meer maar ik snap dat dat niet helemaal duidelijk was ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:49

Ik ging vroeger regelmatig met de trein, was wel zo handig.

Tegenwoordig vind ik het zo'n vreselijk lastig gedoe en ik vertik het om zo'n duur ov chipding aan te schaffen voor 1x per jaar met de trein te gaan. Ik ga dan liever met de auto...............

EDIT/Typo
Laatst bijgewerkt door Allienda op 21-05-14 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:53

De kaartjes verdwijnen dus niet echt ;) ze gaan alleen een euro meer kosten als je ze los koopt.

Afscheid nemen op het perron zal er niet meer inzitten, maar officieel moet je volgens mij ook een kaartje hebben om het perron op te mogen. Daar is op zich dus ook niks anders aan.

Mensen die vaak reizen, laat gewoon je chipkaart automatisch opladen, is ideaal! Nooit meer gedoe met te weinig saldo.
Als je 10 euro op je ov kaart hebt staan (ga er vanuit dat je met korting reist), kan daar overigens prima een reis van 6 euro af AcrylicMess, daar hoef je dus niet ineens 16 euro voor op je kaart te zetten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:04

Ik heb sinds een week ernstig het gevoel dat ik te maken heb met omgekeerde technologie. Al jaren reis ik namelijk met een jaartrajectkaart en op deze kaart staat een zonesupplement. Ik kan op vertoon van deze kaart vanaf mijn vast stations 1 zone reizen met de bus en metro. Al 7 jaar doe ik alles op 1 kaart. Eigenlijk ben ik heel modern :Y)

Met het nieuwe systeem kan dit dus niet meer. Op mijn nieuwe jaartrajectkaart kan geen zonesupplement gezet worden. Vanaf 1 juli moet ik dus reizen met twee ov chipkaarten; 1 voor de trein en 1 voor het GVB. Dat zou handiger moeten kunnen |o .

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:16

Oke, dit is dus waarom ik sinds ik mn rijbewijs heb maar met de trein ga.. Ik word zo ontzettend moe van iedere 3 seconden een verandering, ookal reis ik gratis. Iedereen gezeik, dan dit nieuw dat dat nieuw, dan rijd die trein weer niet blablabla. scheit NS

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:20

Een betere topictitel zou zijn: "treinkaartje verandert vanaf 1 juli".
miccamaaike schreef:
Afscheid nemen op het perron zal er niet meer inzitten, maar officieel moet je volgens mij ook een kaartje hebben om het perron op te mogen. Daar is op zich dus ook niks anders aan.

Dat kan nog wel straks, maar, daar heb je wel een OV chip kaart voor nodig. Als je binnen een x-aantal minuten namelijk op hetzelfde station in- en uitcheckt (wat nodig is om het station straks in en uit te komen), wordt er helemaal niets afgeschreven. Ik meen dat dat een half uur is, maar pin me daar niet op vast. Maar als je in het bezit bent van een OV chipkaart met genoeg geld voor het opstaptarief, kun je nog wel mensen op het station uitzwaaien of ophalen.
Allienda schreef:
Tegenwoordig vind ik het zo'n vreselijk lastig gedoe en ik vertik het om zo'n duur ov chipding aan te schaffen voor 1x per jaar met de trein te gaan. Ik ga dan liever met de auto...............

Maar je kunt dus nog gewoon kaartjes kopen, aangezien daar straks automatisch een chipje in zit :)
Je bent totaal niet verplicht om aan de OV chipkaart te gaan als je met de trein wilt reizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:22

Je mag een uur kosteloos op het station met een OV chipkaart :j dus uitzwaaien kan prima mits die persoon een OV chipkaart heeft. Anders wordt het op het station zelf afscheid nemen (mits het een station met poortjes is, op bijvoorbeeld Houten Castellum kan je nog gewoon het perron op)