n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:58

bliver schreef:
Ik denk dat het daarom voor het psychische gedeelte toch beter is dat het zo blijft, puur omdat het te ingewikkeld word als je dat gaat toestaan. Wat betreft het fysiek lijden vind ik dat je gewoon zelf moet kunnen beslissen.

Hoezo is het ingewikkeld als mensen zelf mogen kiezen of ze wel of niet willen leven? Ik vind het persoonlijk juist ingewikkeld dat je een willekeurige arts maar laat beslissen of die persoon wel of niet op een waardige manier dood mag. Sowieso kan je die keus toch niet echt bij de patient weg halen tenzij je hem als een gevangenen wil gaan behandelen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:09

Maar euthanasie voor mensen met psychisch lijden kan tegenwoordig toch ook? Ik heb het net van dichtbij mee gemaakt. Ik vond het zelfs eigenlijk te makkelijk gaan, na een paar gesprekken was het geregeld.

Kimbers

Re: n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:20

Er zijn zoooooveel mensen die zeggen dood te willen en geen uitweg meer te zien. Bij het gros van deze mensen heeft therapie heel veel zin. Er kan jaren overheen gaan voordat deze mensen weer voelen wat het is om gelukkig te zijn.

Het is toch te zot voor woorden dat er nu eigenlijk gezegd wordt dat je die hele behandeling maar over moet slaan. Want je hebt immers zelf de keus en dat moet kunnen.
Nee, eerst behandelen, jarenlang en zelf je stinkend harde best doen, hoe moeilijk dat ook is.

Het moet toch niet mogelijk kunnen zijn dat je binnen twee gesprekken de mogelijkheden hebt om je zelfmoord uit te kunnen voeren.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:26

Met paracetamol kun je al zelfmoord plegen, dus nee zo moeilijk is het niet om aan medicijnen te komen waarmee je zelfmoord kunt plegen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:37

Met paracetamol kun je echt geen zelfmoord plegen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:39

Het kan wel, alleen dan heb je er echt belachelijk veel van nodig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:49

Kimbers schreef:
Het is toch te zot voor woorden dat er nu eigenlijk gezegd wordt dat je die hele behandeling maar over moet slaan. Want je hebt immers zelf de keus en dat moet kunnen.
Nee, eerst behandelen, jarenlang en zelf je stinkend harde best doen, hoe moeilijk dat ook is.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet iets waar je mensen toe kan dwingen. Als je een fysieke ziekte hebt en je wil geen behandelingen meer ondergaan dan wordt je (als het goed is) toch ook niet aan een tafel gebonden om die alsnog te ondergaan en neemt men je ook je keuze mogelijkheden niet af :n

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:06

mick75 schreef:
ik denk ook dat het eenvoudiger beschikbaar maken van dit soort middelen uiteindelijk levensreddend kan zijn. Als mensen die ergens nog een sprankje licht zien, is het een stuk makkelijker dat te vinden met iets in de hand dat al je problemen zo oplost. Die rare paradox. Hoop doet leven. Het hoeft niet meer dus laten we het nog een kansje geven. Je hele mindset verandert wanneer je weet dat niemand je kan dwingen verder te leven als je echt niet meer wilt, het geeft rust. Zoveel rust dat bij mij meteen die grauwe sluier van depressie van me af viel. Wat jaren praten en medicijnen niet lukte, lukte het bezitten van een middeltje wel (of beter gezegd: Het weten waar dat middeltje probleemloos te verkrijgen is). Ik zie het als mijn nooduitgang, hoewel ik niet van plan ben die te gebruiken. Pak die van me af en ik weet niet wat er gebeurt, maar sta ook niet voor mezelf in.

Muntdrop, bwaarom moet zoiets dan weer met een extra drewmpel in de zin van meerdere vieze pillen? Doodgaan met een drempel kan dan ook wel makkelijker, met een voor sommigen lagere drempel. Het gaat er juist om dat die middelen niet vrijwel onbereikbaar zijn, maar dat iemand die dat echt wil met even wat zoekwerk die wel moet kunnen krijgen. Hoeft nou ook weer niet op elke straathoek, maar nu wordt het zo moeilijk gemaakt dat je mensen dwingt mensonterende methodes toe te passen op gruwelijke plaatsen. Wederom, de gedachte/ wetenschap dat je dood kan wanner het leven ondraaglijk is geeft vaak al genoeg rust om de grens van het ondraaglijke te kunnen verschuiven en dus verder te gaan met leven.

Nouja niet perse vies dan, maar wel een opvallende smaak. Maar wat ik heb begrepen ging het over een simpel poedertje welle makkelijk beschikbaar moest komen en waarvan je "maar" 6 gram binnen hoeft te krijgen. Zoiets vind ik gewoon dom. Ik ben het verder helemaal met je eens, maar het systeem moet verder wel enigsinds veilig zijn.

Met paracetamol kun je in principe zelfmoord plegen omdat je lever op een gegeven moment kapot gaat. Dan moet je echter een zeer grote hoeveelheid innemen, en het is echt een hele pijnlijke manier om dood te gaan waar vaak ook nog meerder dagen overheen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:24

liedje89 schreef:
Kimbers schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat niet iets waar je mensen toe kan dwingen. Als je een fysieke ziekte hebt en je wil geen behandelingen meer ondergaan dan wordt je (als het goed is) toch ook niet aan een tafel gebonden om die alsnog te ondergaan en neemt men je ook je keuze mogelijkheden niet af :n

Aan de ene kant mee eens. Aan de andere kant is iemand die fysiek lijdt wel in staat (geestelijk) om ern weloverwogen beslissing te nemen
Iemand die zwaar depressief is ziet geen licht meer terwijl.dat soms nog wel bereikt kan worden..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:35

Ik heb het over de feiten in de aflevering he. Niet over iemand die al een tijd behandelt wordt en niet meer wil, dat is heel iets anders.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:21

Ik zat er inderdaad over na te denken tijdens de uitzending. Ik probeerde de onderliggende boodschap te achterhalen. Want mij leek zelfmoord poeder helemaal geen verkeerde oplossing voor mensen die echt niet meer willen leven. ideaal. al die verschrikkelijk lange en moeilijke protocollen en artsen die niet zomaar mogen helpen.
Gedoe.

Maar het punt is, bij undercover in nederland ging het erom dat een meid van 27 zonder verdere verhalen en uitleg aan informatie en het poeder kon komen.
Kijk dan kan iedere willekeurige tiener die even het leven beu is omdat haar vriendje het heel uitgemaakt of omdat justin bieber een jointje rookt(oke, ik noem maar even iets achterlijks) aan dat poeder komen zonder moeilijke vragen. De weg naar zelfdoding wordt dan wel heel erg makkelijk.
Als kinderen het dan even niet meer zien zitten, hup beetje poeder in het water. Die kids denken niet na over de gevolgen voor hun familie.

Uiteraard vind ik dat dit poeder beschikbaar moet zijn voor mensen met uitzichtloos leiden en pijn etc.
Als zij een doodswens hebben en hun familie staat daarachter, dan vind ik dat dat mogelijk moet zijn.

Maar omdat het nu voor iedereen toegankelijk is,,. nee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:50

Ik ben trouwens wel bang voor wat vivalavida ook aanhaalt, dat deze stichting nu heel veel aanmeldingen krijgt van tieners die niet meer willen om iets heel naars maar overkombaars dat vrijwel iedere tiener wel eens mee heeft gemaakt. Die weg van de einder vinden was voor mensen die echt niet meer willen al niet heel lastig en mag best bekender worden onder mensen met een langdurige en continue doodswens, maar een tienermeisje met banketstaaf hoort hier normaal gesproken niet op uit te komen. Al vermoed ik dat het traject te lang duurt daarvoor. Een paar gesprekken over een periode van weken tot maanden geeft wel een drempel voor wie niet heel serieus is, en daarbij heeft het lichaam ook een eerder genoemde overlevingsdrang die meestal ook op tijd ingrijpt en hulp roept.

Ik ben er dus wel een beetje bang voor dat deze uitzending juist het tegenovergestelde bereikt van wat men vermoedelijk wilde. En ik hoop dat de mensen van deze stichting dat ook doorzien!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:48

Ja de publiciteit is geen goed ding om 2 redenen.
Er zullen inderdaad nu meer 'wanhopigen' op af komen, die nog prima geholpen kunnen worden. Aan die groep moet men niet zomaar poeders meegeven, of adressen waar het te verkrijgen is. Sowieso moet er een goed traject aan vooraf gaan.

En ten tweede is de manier waarop de stichting nu in het nieuws komt niet handig... Ik zie het zo gebeuren dat de stichting kan opdoeken en dat vind ik ook een hele slechte zaak!

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:54

Ik vond de hele setting van dat programma gisteren waardeloos, hoe er tegen de man werd gedaan die zelfdoders probeerde te helpen. Daarnaast komt dat depresieve tienertjes dit al helemaal gaan aangrijpen, ipv hulp te zoeken.
Ook, ik snap dat het wettelijk gezien niet mag en misschien werd er te weinig naar motieven gevraagd, maar alsnog vond ik dat geen reden om deze man zo af te schilderen, of zo'n stichtingen.

We leven in een vrij land, maar we mogen niet kiezen over ons eigen leven. Mensen die alle medische dingen hebben ondergaan en medicijnen slikken om hun dag door te komen, en waarbij de psychiater niks meer kan betekenen.. als je dan als persoon zijnde liever dood af bent begrijp ik dat. Dat je lichamelijk niet ziek bent, wil niet zeggen dat je dat geestelijk niet heel erg kan zijn. Ik ken iemand die door alle molens is geweest en een 'zelfmoord' heeft aangevraagd. Daar gaan echter jaren overheen, moet die persoon dan jaren gekweld worden terwijl diegene weet dat hij dit niet wil? Diegene wil alles netjes afgehandeld hebben en bijv. een machinist niet traumatiseren. Waarom mag diegene niet over zijn eigen leven beslissinen? Dus ja, ik vind zo'n stichtingen een goed idee voor de personen die niet meer te helpen zijn en ik vind het het legaal zou moeten zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:56

Ik vind dit beter dan voor de trein springen of iets. Stel je zou voor de trein springen, dan heeft de machinist ook een levenslange trauma...

Nee, neem dan maar gewoon medicijnen in als je écht écht niet meer wilt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:01

Kimbers schreef:
Vandaar dat er tegenwoordig minder pilletjes in één pakje zitten. Dat is speciaal geminderd omdat dat dus wel kan. Moet je wel heel veel voor nodig hebben maar het kan wel, het kan ook met water, je kan jezelf ook 'oppompen', er zijn belachelijk veel manieren en ook manieren die je niet eens zelf kan bedenken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:05

fourseasons schreef:
Kimbers schreef:
Vandaar dat er tegenwoordig minder pilletjes in één pakje zitten. Dat is speciaal geminderd omdat dat dus wel kan. Moet je wel heel veel voor nodig hebben maar het kan wel, het kan ook met water, je kan jezelf ook 'oppompen', er zijn belachelijk veel manieren en ook manieren die je niet eens zelf kan bedenken.

Er zijn inderdaad talloze manieren, onderschat nooit een medicijn of iets.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:09

Mijn opa wilde Euthanasie na een lange ziekteweg. De procedure daarvoor duurt echt heel lang, maar uiteindelijk was het rond, echter op de dag dat het zou gaan gebeuren raakte hij wilsonbekwaam. 2 weken heeft hij weg liggen teren in een ziekenhuisbed, omdat het volgens de wet niet meer legaal was. Dat vind ik echt verschrikkelijk.

Mijn insziens moet je gewoon naar de dokter kunnen gaan, in een kamertje gaan zitten/liggen whatever, een pil krijgen en er een eind aan kunnen maken. Uiteraard moet je die pil niet in je portemonnee kunnen stoppen en hem in iemands drankje kunnen doen, maar als je gewoon bij de dokter komt te overlijden, what's the deal? Wat hiervoor ook al werd genoemd, je neemt zo'n stap heel bewust, daar heb je van tevoren ruim overna gedacht, als je impulsief bezig bent dan sta je in dat kamertje en krijg je ineens besef en keer je terug. Ja, ik denk dat het aantal zelfdodingen sterk af zal nemen als het gewoon legaal en 'makkelijk' is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:10

Ik had ook liever gehad dat de 39 jarige man die afgelopen zondag bij ons van de flat is gesprongen naar de Einder was gegaan.
Maar ik snap wel dat er bij deze stichting het eigenlijk te makkelijk is om aan zelfdodingspoeder te komen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:27

kohtje schreef:
Maar euthanasie voor mensen met psychisch lijden kan tegenwoordig toch ook? Ik heb het net van dichtbij mee gemaakt. Ik vond het zelfs eigenlijk te makkelijk gaan, na een paar gesprekken was het geregeld.

Sorry?!

Ik heb 3 maanden geleden het euthanasie proces van mijn oma mee gemaakt van begin tot het eind en ik kan je vertellen dat dit een héél moeilijk zwaar proces is geweest. En ja, mijn oma was 100% bij de tijd. Ik ga dit niet allemaal op internet "kwakken" maar zeg alsjeblieft niet dat euthanasie in Nederland makkelijk gaat, dit was mijn 3e geval die ik mee maakte en het is iets wat zeer zeer moeizaam gaat in Nederland en helaas bij zeer weinig mensen maar echt lukt.

Maar ontopic: Dat dit soort medicatie een vrije markt en omloop heeft is in mijn ogen een slechte situatie.. Want mensen die zelfmoord willen plegen zouden eerst geholpen moeten worden en zouden niet makkelijk een paar pillen moeten kunnen slikken en er een eind aan kunnen maken. Leer deze mensen opnieuw van het leven genieten door therapie in plaats dat je ze de pillen aanreikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:37

Ik vind dat je baas bent over je eigen leven, en dat je dus zelf mag bepalen of je verder wilt of niet. Wie heeft daar wat over te zeggen?! Jij moet het toch doen met je leven, iemand anders kan altijd zo makkelijk zeggen van geef niet op en doe het niet bla bla.
Met paracetamol kun je zeker zelfmoord plegen, ook in combi met andere medicijnen. Onze overbuurvrouw heeft het geprobeerd, maar ze vonden haar al na een paar uur en toen leefde ze nog.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:37

Ik zou een pil een betere oplossing vinden dan het ophangen/voor de trein springen. Daar zijn onwijs veel mensen de dupe van en of je dat moet willen?

Het moet in mijn ogen niet zo zijn dat als ik er even doorheen zit ik naar de dokter of een bepaalde stichting ga en zeg: "Doe mij even zo'n pilletje". Ik vind dat daar wel een bepaalde "screening" aan vooraf moet gaan, want als je zelfmoord wilt gaan plegen ben je daar vaak wel een tijd vooraf al mee bezig, dat is niet van de een op de andere dag.

Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe heftig het is als iemand zelfmoord pleegt en dus gevonden wordt. Dat beeld raak je nooit meer kwijt, nooit. Hoe kun je nog fijn in je huis leven als je weet dat je vader daar in de schuur heeft gehangen? Ik zou het niet kunnen.

Ik las hier ergens dat je maar moest zorgen dat je door de juiste persoon gevonden wordt, maar helaas heb je dat niet meer in de hand als je ergens bungelt. Voor het zelfde geld was een vriendin van mij eerder naar beneden gegaan, was haar vader kwijt, had de schuurdeur opengedaan, en dan? Dat kun je gewoon niet bepalen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:15

Je zal nooit door de juiste persoon gevonden worden.
Niemand is ervoor gemaakt om iemand die zm heeft gepleegd te vinden...

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:29

Kimbers schreef:

Het moet toch niet mogelijk kunnen zijn dat je binnen twee gesprekken de mogelijkheden hebt om je zelfmoord uit te kunnen voeren.

ja
en meestal is het ook nog zo dat het maar n korte tijd is dat je dood wil. dus ja ik vind het niet de oplossing, dat poeder.. zo denk ik r nu over..
maar uiteindelijk moeten ze ht allemaal zelf beslissen.

amoj schreef:
Ik vind dat je baas bent over je eigen leven, en dat je dus zelf mag bepalen of je verder wilt of niet. Wie heeft daar wat over te zeggen?! Jij moet het toch doen met je leven, iemand anders kan altijd zo makkelijk zeggen van geef niet op en doe het niet bla bla.
Met paracetamol kun je zeker zelfmoord plegen, ook in combi met andere medicijnen. Onze overbuurvrouw heeft het geprobeerd, maar ze vonden haar al na een paar uur en toen leefde ze nog.

ja klopt en meestal heb je dan ook nog erge schade als je het overleeft..
Zertab schreef:
Ik vind dit beter dan voor de trein springen of iets. Stel je zou voor de trein springen, dan heeft de machinist ook een levenslange trauma...

Nee, neem dan maar gewoon medicijnen in als je écht écht niet meer wilt.

niet alleen de machinist wat dacht je van de mensen op het perron of andere mensen in de trein of er om heen? en dat kan ook nog fout gaan. daarmee bedoel ik dat je dan niet dood bent maar wel verschrikkelijk pijn hebt.

Kimbers schreef:

het kan wel met n grote overdosis in combinatie met andere medicijnen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:03

VivaLaVida schreef:
Aan de ene kant mee eens. Aan de andere kant is iemand die fysiek lijdt wel in staat (geestelijk) om ern weloverwogen beslissing te nemen
Iemand die zwaar depressief is ziet geen licht meer terwijl.dat soms nog wel bereikt kan worden..

Iemand die net heel slecht nieuws heeft gekregen over een fysieke aandoening is denk ik ook lang niet altijd in staat om rationele beslissingen te nemen over zijn/haar behandeling. Dergelijke gebeurtenissen doen geestelijk toch ook een boel met je. Sowieso is die scheidslijn natuurlijk niet perce helder, sommige fysieke aandoeningen hebben ook een geestelijke weerslag en sommige psychische aandoeningen worden ook veroorzaakt door bijv verstoorde processen in de hersenen.
Die kans op gezening bestaat misschien wel maar je weet niet hoe hoog die is. Bovendien stel dat je nog tussen de 80-100% kans hebt om te genezen van een fysieke aandoening, vind je dan ook dat je verplicht bent om een behandeling te ondergaan?