gelijk kind na eerste ongesteldheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:42

Laten we het even heel simpel vergelijken met het dierenrijk.

Geslachtsrijp en fokrijp zijn 2 verschillende begrippen.
We laten onze merries ook niet dekken met 9 of 12 maanden als ze geslachtsrijp zijn. We wachten ook meestal tot ze drie zijn. Het kan wel, maar het is niet wenselijk. Dat geld voor ons als mens ook. Denk maar aan dat meisje van 12 dat enkele jaren geleden beviel van een gezonde dochter.

Wanneer wij als mens "fokrijp" zijn, is denk ik voor iedereen persoonlijk. Natuurlijk komen daar ook andere aspecten bij kijken als bij onze merrie. Al is de basis dezelfde.
Laatst bijgewerkt door ijsklontje op 18-05-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:45

Kuggur schreef:
Opletten Geerke, Caira is de TS.
(Het is haar rare vergelijking die je begrijpelijk verwart).

o.k...ik ben het volledig met je eens daar niet van...kon alleen even niet de link leggen tussen op je twaalfde zwanger worden en een paard inrijden op z'n derde :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:47

geerke schreef:
Kuggur schreef:

o.k...ik ben het volledig met je eens daar niet van...kon alleen even niet de link leggen tussen op je twaalfde zwanger worden en een paard inrijden op z'n derde :+

Ik ben er ook mee eens, dat een zwangere 12 jarige niet een 3 jarig paard moet inrijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:48

Kuggur schreef:

o.k...ik ben het volledig met je eens daar niet van...kon alleen even niet de link leggen tussen op je twaalfde zwanger worden en een paard inrijden op z'n derde :+[/quote]
Ik ben er ook mee eens, dat een zwangere 12 jarige niet een 3 jarig paard moet inrijden.[/quote]

:')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:48

ijsklontje schreef:
Laten we het even heel simpel vergelijken met het dierenrijk.

Geslachtsrijp en fokrijp zijn 2 verschillende begrippen.
We laten onze merries ook niet dekken met 9 of 12 maanden als ze geslachtsrijp zijn. We wachten ook meestal tot ze drie zijn. Het kan wel, maar het is niet wenselijk. Dat geld voor ons als mens ook. Denk maar aan dat meisje van 12 dat enkele jaren geleden beviel van een gezonde dochter.

Wanneer wij als mens "fokrijp" zijn, is denk ik voor iedereen persoonlijk. Natuurlijk komen daar ook andere aspecten bij kijken als bij onze merrie. Al is de basis dezelfde.

Ja dat vinden "wij" wij mensen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:01

Air schreef:
Op je 10e lichamelijk er klaar voor? Dan was je wel heel snel uitgegroeid? :+

Ik zeg dat het had gekund, niet dat ik er klaar voor was. Klaar ben ik er nu voor. ;) Hoeveel kinderen niet op die leeftijd een kind baren of op hun 11e/12e. Je kunt voorstelt staan wat een lichaam allemaal kan hebben als het moet.

Wel blijven lezen. :+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:09

Ik ken iemand, en dat is nog niet zolang geleden die had met haar 11 haar eerste kind en met de 15 haar 3e kind.
Wel van de zelfde jongen, en moeder.... die vond het allemaal prima.

KimD

Re: gelijk kind na eerste ongesteldheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:11

In NL? Want dat is vrijwel onmogelijk, dan komt ze bij jeugdzorg terecht. Ik doelde meer op landen waar geen voorbehoedsmiddelen zijn en waar iets anders denken over seks met een kind of uithuwelijken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:13

KimD schreef:
In NL? Want dat is vrijwel onmogelijk, dan komt ze bij jeugdzorg terecht. Ik doelde meer op landen waar geen voorbehoedsmiddelen zijn en waar iets anders denken over seks met een kind of uithuwelijken.

Ja hoor, in Nederland. En jeugdzorg die liep daar al jaren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:14

vrouwke schreef:
KimD schreef:

Ja hoor, in Nederland. En jeugdzorg die liep daar al jaren.

Kan ik me niet voorstellen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:41

Er was in 2012 toch een meisje van 12 die plotseling beviel midden in de bus op weg naar schoolreisje? Het gebeurd heus wel in Nederland, het is alleen heel uitzonderlijk. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:53

Brainless schreef:
Ik ben er ook mee eens, dat een zwangere 12 jarige niet een 3 jarig paard moet inrijden.

_/-\o_

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:05

Lynnepinny schreef:
Er was in 2012 toch een meisje van 12 die plotseling beviel midden in de bus op weg naar schoolreisje? Het gebeurd heus wel in Nederland, het is alleen heel uitzonderlijk. :)

Ik ken alleen voorbeelden van tienermoeder Belgje en teenmoms Amerika.
Maar je ziet toch vaak dat ze een marginale omgeving hebben en ze er psychische hinder van ondervinden.
En dat 9/10 de zorg op iemand anders komt.

Er zijn meer biologische eigenschappen die al functioneel zijn, maar dat betekent niet dat ze optimaal zijn of dienen gebruikt te worden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:49

KimD schreef:

Toch is het zo, ik ken ze erg goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:53

vrouwke schreef:
Ik ken iemand, en dat is nog niet zolang geleden die had met haar 11 haar eerste kind en met de 15 haar 3e kind.
Wel van de zelfde jongen, en moeder.... die vond het allemaal prima.

Nou die zou wel onder meer toezicht dan jeugdzorg moeten komen te staan. Volledig onverantwoord.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:53

Ik kan nog niet eens voor mezelf zorgen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:01

Jeugdzorg tja dan heb je het ergens over :')

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:04

mm mijn dochter was 11 en dan klaar om mama te worden nee. Oke als moeder kijk ik er natuurlijk anders tegen aan, wil je het beste. Vind ik dat ze eerst nog moeten genieten van het leven, dingen hebben gedaan voor je moeder word. Maar 11 vind ik te jong. Ik ken overigens een meisje die was 7 toen ze voor het eerst zwanger werd pfff de een speelt dan met poppen, zij liep met maandverband, hoe krom kan het zijn. Maar nee wees eerst eens lekker kind

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:43

Lynnepinny schreef:

Weet je wie de vader was van dat kindje? De man die zich tegelijkertijd ook opa mocht noemen; de vader van het meisje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:45

Urielle schreef:
Kwanyin schreef:
Urine-incontinentie is bijvoorbeeld een van de veelvoorkomende problemen die veelal meisjes die lichamelijk nog helemaal niet klaar waren om een kind te baren krijgen.

Niet dat ik het verder niet met je eens ben hoor, maar even advocaat van de duivel:
Rond de 80% van de vrouwen die 3 kinderen of meer gebaard heeft, heeft last van incontinentie. Een groot deel houdt die ook blijvend. Zijn vrouwen dan überhaupt niet bestemd om (iig meer dan twee) kinderen op de wereld te zetten?

Baren is een aanslag op je lijf. That's for sure. Vroeger was baren een levensgevaarlijke bezigheid. Wij mensen hebben een te groot hoofd.. gelukkig zijn we slim genoeg om het probleem te ondervangen, maar een mens is eigenlijk niet zo geschikt om te baren, vind ik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:18

Pletje123 schreef:
Lynnepinny schreef:

Weet je wie de vader was van dat kindje? De man die zich tegelijkertijd ook opa mocht noemen; de vader van het meisje.

Stiefvader toch? Maakt het niet minder erg, maar scheelt wel heel veel qua incest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:49

vrouwke schreef:
KimD schreef:

Toch is het zo, ik ken ze erg goed.

En jij hebt nog niks gedaan? Jeugdzorg of iets ingelicht? Want die verantwoordelijkheid zou ik dan wel voelen...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:02

Volgens mij wordt je pas voor het eerst ongesteld als je lichaam genoeg vet heeft opgeslagen om een zwangerschap te kunnen overleven.
Omdat wij tegenwoordig veel beter eten is de leeftijd waarop een meisje een hoog genoeg vetgehalte heeft naar beneden gegaan en zijn we tegenwoordig veel jonger als we ongesteld worden.
Daarbij werken de hormonen die we binnen kregen via het eten ook mee.
Vroeger werden meisjes dus veel later ongesteld omdat ze pas op latere leeftijd genoeg vet op hadden geslagen.
Denk dat de meeste meisjes tegen die tijd wel toe waren aan een eigen gezin, en dus zwanger werden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:04

ECM schreef:
Meiden tegenwoordig worden veeeeel sneller ongesteld dan toen, nu zie ik ze soms met een jaar of 9/10 al met maandverband lopen.
Toen was je meestal 15 of ouder!

Toen? met 15 pas volwassen?

Mensen werden in die tijd hooguit 30 jaar oud, dus die waren juist vroeger volwassen. Om zo de (kinder)sterfte te compenseren.
Vroeger, zeker tot in de middeleeuwen werden kinderen echt behandeld als kleine volwassenen. Dat veranderde pas in de 16e eeuw toen men meer ging nadenken over didactiek. :+

(ik heb toevallig mijn profielwerkstuk gehouden over het onderwijs in de middeleeuwen gehouden. :') )

edit, even een quote:
Citaat:
Bij de Romeinen was het wel een zaak van de wet. De Romeinen zetten de leeftijdsgrens voor meerderjarigheid op 12-14 jaar, maar behielden tegelijk een minimum van 7 jaar. In het Romeinse Rijk werd tijdens bepaalde perioden wat wij nu 'zeer jong' huwen voor meisjes zouden noemen, zelfs aangemoedigd om de grote soldatensterfte zo veel mogelijk aan te vullen en de mannelijke bevolking (lees: het aantal potentiële soldaten) op peil te houden. [13,14]

Volgens sommige christelijke en andere bronnen was Maria mogelijk maar goed 12 of pas 13 jaar toen zij aan Jezus het leven schonk, vermits volgens Hebreeuwse tradities toen rond de leeftijd van 12 jaar getrouwd mocht worden. Andere christelijke bronnen stellen dat vermits de Bijbel haar leeftijd niet duidelijk aangeeft het onmogelijk te zeggen is hoe oud ze was

bron met nog veel meer interessante dingen: http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert39.htm

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:13

KimD schreef:
En jij hebt nog niks gedaan? Jeugdzorg of iets ingelicht? Want die verantwoordelijkheid zou ik dan wel voelen...

Ze lopen bij jeugdzorg, hebben in een opvanghuis gezeten en toch dit.
Jeugdzorg komt er nog elke week over de vloer.
Daarom zeg ik: ik snap er ook niks van.
Ik heb zelf een pleegkind in huis gehad zo heb ik jeugdzorg echt leren kennen.
Maar mijn mening: jeugdzorg lekmehetvestje!
Zal wel niet overal zijn, maar in me oude woonplaats wel.