IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:58

Ja, alleen denk ik dat mensen die in een IVF traject zitten vaak bij 1 of 2 stoppen omdat het zoals al eerder beschreven loodzwaar is.
En voor een 2e of 3e is het soms niet eens nodig om de hele behandeling te volgen. Van 1 IVF traject kan je nl ook wel 3 of 4 embryo's in de vriezer hebben waarbij alleen een goede terugplaatsing nodig is

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:00

Gillbo schreef:
Ja, alleen denk ik dat mensen die in een IVF traject zitten vaak bij 1 of 2 stoppen omdat het zoals al eerder beschreven loodzwaar is.
En voor een 2e of 3e is het soms niet eens nodig om de hele behandeling te volgen. Van 1 IVF traject kan je nl ook wel 3 of 4 embryo's in de vriezer hebben waarbij alleen een goede terugplaatsing nodig is

Mee eens als ik bij de eerste keer niet zwanger geraakt was waren we niet door gegaan, het was te zwaar, teveel druk psychisch gezien. Het is heel heftig. En ik had geen embryo's in de vriezer, dus godzijdank de eerste keer geluk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:03

Gillbo schreef:
Liedje89 als je een Ferrari vergelijkt met een kinderwens dan snap je denk ik niet wat een kinderwens is.
Daar komt echt wel wat meer bij kijken dan een materialistische wens.

Het blijft een wens die eigenlijk voornamelijk invloed heeft op je eigen levens geluk. Het is vast een sterkere wens dan die om een ferarri maar het is wel net als een ferarri kneiterduur en niemand heeft er iets aan behalve jij. Ik interesseer me trouwens ook niet voor de kinderwens van een ander zolang ik er niet aan mee zou betalen terwijl in mijn omgeving verschillende mensen bijv op minder goede medicatie worden gezet omdat het allemaal niet uit kan bij de verzekering en je medische hulpmiddelen die je nodig hebt ook gewoon niet vergoed worden...

Sowieso is IVF geen 100% succes behandeling veel mensen zullen ondanks IVF toch ook hun onvervulde kinderwens moeten verwerken. Die groep leert daar uiteindelijk toch ook mee leven, of blijft het overgrote merendeel van die mensen hun leven lang ongelukkig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:04

Tja lastige discussie.. Van mij zou het niet volledig afgeschaft hoeven worden, maar wel selectiever en na strengere selectie toegepast mogen worden.. Ik vind het bijvoorbeeld heel goed dat iemand die een erfelijke ziekte wil uitsluiten (toen in Babyboom was er een stel, hij had een erfelijke darmafwijking en dmv dna selectie konden zij een gezond embryo terugplaatsen) maar voor stellen die domweg hun klapperende eierstokken achterna lopen, vind ik dat het best iets strenger mag. Alleen is dan de discussie waar je op moet gaan selecteren. 1 punt is iig wel dat wanneer iemand al een kindje heeft, dat diegene wat mij betreft voor nummer 2/3/4/5 dit niet meer hoeft, ze hebben immers al een kindje, geef dan die kans aan iemand die nog niets heeft.

Maar goed, ik kan me sowieso al niets erbij voorstellen dat je al die ellende op je hals haalt voor een kind :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:05

Ir111, denk je dat een psychologie een goedkope oplossing is?? Ik denk dat IVF goedkoper is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:06

Liedje88, om antwoord op je vraag te geven: ja je blijft ongelukkig. Maar na verloop van tijd (jaren) kun het opbergen en hou je het droog bij het zien van een baby.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:07

Ik heb er hele gemengde gevoelens over, omdat ik er zelf heel dichtbij gestaan heb (en nog sta). Het betreft in dit geval niet mij als moeder, maar een familielid, dus daar wijd ik (ook in PB's) niet over uit.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik absoluut voor IVF en vergoeding daarvan ben, MITS!
- de vrouw 100% lichamelijk in orde is bevonden en fit om een kind de volle 9 maanden lang te dragen
- beiden geen ernstige erfelijke aandoeningen bezitten
- aangetoond is dat niet aan de kinderwens kunnen voldoen werkelijk schade in het leven kan aanbrengen. Dit kan zijn mentale, maar ook relationele schade.

Als aan deze dingen voldaan wordt, zeg ik dat IVF vergoed moet worden, zo niet? Dan gedeeltelijk of helemaal niet.

Het is helaas wel gewoon iets heel moeilijks...
Laatst bijgewerkt door Molfre op 13-05-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylkai

Geef dan die kans aan iemand die nog niks heeft? We praten niet over iets uit de winkel hoor?
Daarnaast bij ons was IVF bij nummer 5.... (nu moet ik wel eerlijk zeggen wij hebben het zelf grotendeels betaald door andere redenen).

Je kan je die ellende niet voorstellen, ik zou me een leven zonder mijn kinderen niet voor kunnen stellen.
Mijn liefde en wens was zowel bij nummer 1 als bij nummer 5 net zo groot.
(en later bleek ik na groot verbazing van de artsen spontaan zwanger te zijn van 6, wat nooit kon)

MissBmx

Liedje Zoals ik al zei ik denk niet dat jij snapt wat een kinderwens inhoud.

Wat nou als mensen zeggen: ik interesseer me totaal niet voor paarden als iemand daar af lazerd dan eigen schuld dikke bult maar ik betaal er niet aan mee. Het is een hobby en je kiest er zelf voor om er erop te stappen.
Met die denkwijze wordt er straks helemaal niks meer vergoed en we leven nu eenmaal in een land met een sociaal zorgsysteem

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:09

Maar ik vraag mij al heel lang af; waarom zit het in de basisverzekering? Het is geen medische noodzaak; de pil is er zelfs uit gehaald voor dames van 21+, waarom kan dit dan ook niet gewoon naar de aanvullende verzekering? Daar zitten immers meer medisch niet direct noodzakelijke dingen zoals fysiotherapie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:11

Wat een gezaag toch altijd aan beide kanten. Waarom moet iedereen toch altijd een mening hebben over IVF? Omdat het de verzekering geld kost? Kom op zeg, onderbouw eerst eens een mening als een feit voor je die dooddoener weer in de strijd gooit. Er zijn wel andere (welvaarts!) aandoeningen te bedenken die ervoor zorgen dat de kosten van de zorg in Nederland de pan uit rijzen. Maar goed, IVF is natuurlijk wel lekker omdat je dan zo fijn voor een ander mag roepen dat kinderen niet persé nodig zijn. Stoer ook, om dat te zeggen.

En aan de andere kant vind ik dat mensen die IVF hebben gehad, eens moeten stoppen met te roepen dat het zo enorm zwaar, moeilijk en belastend is. Niet leuk, klopt, maar dat is niet één medische behandeling.
Beetje tolerantie naar elkaar en dan zou het leven een stuk leuker zijn (zei ze na het schrijven van deze post :-) ).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:13

Ik weet het niet, ik denk dat er wel strenger gekeken zou moeten worden per afzonderlijk geval.

Toen ik een kinderwens kreeg heb ik duidelijk gezegd dat ik geen IVF traject wilde -waar de kans groot op was-, aangezien mijn vriend kanker heeft gehad en dus bestraling + chemo. Ik zag het niet gebeuren om via rietjes (die in de vriezer lagen) zwanger te raken. Misschien had ik er na een tijd anders over gedacht, ik weet het niet, maar ik werd toch spontaan zwanger.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:14

Ik vind dit voor sommige mensen een heel gevoelig onderwerp. Ik zelf raak godzeidank erg gemakkelijk zwanger. Maar drie van mijn vriendinnen niet. Twee hebben inmiddels na jaren dokteren beide 1 gezonde zoon. Ik vind dathet gewoon zo mmoet blijven zoals het is. Mijn vriendinnen hebben er zelf ook niet voor gekozen om minder vruchtbaar te zijn. Zoiets overkomt je.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:14

Eh, Chevax, in dit topic wordt specifiek gevraagd naar meningen over de stelling en die stelling gaat toevallig over IVF. Dus de meningen zijn gewoon antwoorden op de vraag. Mag dat dan niet omdat het over IVF gaat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:15

iirrssjjee schreef:
Ir111, denk je dat een psychologie een goedkope oplossing is?? Ik denk dat IVF goedkoper is.

Geen idee eerlijk gezegd. :) Ik probeer buiten de gebaande denkpatronen te denken, meer niet.

Toch nieuwsgierig en even gegoogled; iets van 3.000 voor een IVF behandeling. Daar kun je, uitgaande van een tarief van 100 euro per gesprek 30x voor naar een psycholoog.

@Vuurneon; dat zou ik niet raar vinden, als het onder aanvullende verzekering zou vallen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:16

Ja hoor maura, dat mag. Ik haak in op meningen die hier in het topic zijn gegeven.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:17

ik zeg voor! De wereld barst van de mensen zowat uit haar denkbeeldige voegen. De voorzieningen raken zachtjes aan op, inclusief de ruimte om het te verbouwen/winnen.
Naar mijn zin moet er juist nu veel meer gekeken worden naar of iemand middels de natuurlijke weg kinderen kan krijgen, zo niet....'jammer dan'. Er is een reden waarom steriliteit steeds vaker voorkomt onder mensen en tsja van twee mensen van dezelfde sekse is op natuurlijke weg nooit een kind gekomen...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:17

guenivere schreef:
Ik vind dit voor sommige mensen een heel gevoelig onderwerp. Ik zelf raak godzeidank erg gemakkelijk zwanger. Maar drie van mijn vriendinnen niet. Twee hebben inmiddels na jaren dokteren beide 1 gezonde zoon. Ik vind dathet gewoon zo mmoet blijven zoals het is. Mijn vriendinnen hebben er zelf ook niet voor gekozen om minder vruchtbaar te zijn. Zoiets overkomt je.

Het punt is alleen dat er heel vaak een reden voor is dat je niet zwanger wordt. En als dat alleen een hormonaal probleem is nou ja dan kan het niet zoveel kwaad. Maar als er iets anders achter zit (je lichaam is et bv. gewoon niet voor geschikt), dan kan het hele vervelende gevolgen hebben. En daarom zou er in ieder geval selectiever op gekeken moeten worden.
Voor meiden als jouw vriendinnen zal het dan geen verschil maken, maar voor iemand voor wie (ns kind) een geboorte dodelijk kan zijn wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:20

heel moeilijk dit....
Zelf laten betalen wil zeggen alleen mensen met voldoende geld kunnen dan IVF laten doen.Vind ik niet juist.

Er van uitgaan dat als je geen kinderen kunt krijgen dat er dan ''iets'' mis is met je.
Ik ken twee moeders/kinderen die door IVF geboren zijn.Niets mis mee.De ene voedt haar kind goed op,de ander verpest het en draagt het op handen.Maar dat heb je zonder IVF vaak ook :+
De kinderen zijn kerngezond.

Ik vind het moeilijk om mij te verplaatsen met een hele grote kinderwens en waarbij het niet lukt.
Ik zou zeggen...kijk eens om je heen,hoe leuk zijn kinderen nu eigelijk :+

Omdat ikzelf nooit een kinderwens heb gehad....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:20

Molfre schreef:
guenivere schreef:

Het punt is alleen dat er heel vaak een reden voor is dat je niet zwanger wordt. En als dat alleen een hormonaal probleem is nou ja dan kan het niet zoveel kwaad. Maar als er iets anders achter zit (je lichaam is et bv. gewoon niet voor geschikt), dan kan het hele vervelende gevolgen hebben. En daarom zou er in ieder geval selectiever op gekeken moeten worden.
Voor meiden als jouw vriendinnen zal het dan geen verschil maken, maar voor iemand voor wie (ns kind) een geboorte dodelijk kan zijn wel.

Voor de mensen die nu zeggen dat er een strengere selectie moet zijn: er zijn volgens mij toch echt geen fertiliteitsartsen die zeggen "je hebt een giga lichamelijke afwijking, maar we gaan je koste wat het kost proberen zwanger maken". Die selectie is er al.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:22

Gillbo schreef:
Wat nou als mensen zeggen: ik interesseer me totaal niet voor paarden als iemand daar af lazerd dan eigen schuld dikke bult maar ik betaal er niet aan mee. Het is een hobby en je kiest er zelf voor om er erop te stappen.
Met die denkwijze wordt er straks helemaal niks meer vergoed en we leven nu eenmaal in een land met een sociaal zorgsysteem

Een dergelijke regeling waarbij je mensen die risico nemen bijv "straft" met een hogere zorgpremeie lijkt mij niet eens perce slecht zijn ware het niet dat je praktijk nooit alle risico's uit kan sluiten en je dan ook moet gaan bepalen wat gezond is en in de gaten moet gaan houden wat iedereen doet.

Op medisch vlak zijn er ook veel mensen die de verwachting hebben dat hun leven veel beter zou worden na bijv een platisch chirurgische ingreep, toch vergoeden we die lang niet allemaal. Imo kan het allemaal best wat selectiever
Sowieso zou het beter zijn als mensen zich niet meer voort zouden planten, we hebben namelijk nog geen oplossing voor het feit dat we over enkele tientallen jaren gewoon aan de max van onze voedselproductie gaan zitten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:24

liedje89 schreef:
Gillbo schreef:

Een dergelijke regeling waarbij je mensen die risico nemen bijv "straft" met een hogere zorgpremeie lijkt mij niet eens perce slecht zijn ware het niet dat je praktijk nooit alle risico's uit kan sluiten en je dan ook moet gaan bepalen wat gezond is en in de gaten moet gaan houden wat iedereen doet.

Op medisch vlak zijn er ook veel mensen die de verwachting hebben dat hun leven veel beter zou worden na bijv een platisch chirurgische ingreep, toch vergoeden we die lang niet allemaal. Imo kan het allemaal best wat selectiever
Sowieso zou het beter zijn als mensen zich niet meer voort zouden planten, we hebben namelijk nog geen oplossing voor het feit dat we over enkele tientallen jaren gewoon aan de max van onze voedselproductie gaan zitten.

Maar dat geldt dan toch voor álle mensen, niet alleen voor de mensen die IVF nodig hebben? Dan zou iedereen moeten zeggen "ik zie af van kinderen" of "bij eentje houdt het op". Ik denk dat dit toch wel een hele moeilijke discussie is waar nooit een eensluidend antwoord op zal zijn.

*edit* Ik denk dat ik je post verkeerd las, want in princiep zeggen we nu hetzelfde over voortplanten :+ *

Molfre

chevax schreef:
Voor de mensen die nu zeggen dat er een strengere selectie moet zijn: er zijn volgens mij toch echt geen fertiliteitsartsen die zeggen "je hebt een giga lichamelijke afwijking, maar we gaan je koste wat het kost proberen zwanger maken". Die selectie is er al.

Dan moet die selectie en het onderzoek blijkbaar nog strenger zijn.

chevax

Molfre schreef:
chevax schreef:

Dan moet die selectie en het onderzoek blijkbaar nog strenger zijn.

Want?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:25

Dus fokken en niet vermeerderen.........
Alleen de beste mensen en combinaties mogen zwanger worden en de rest: benen bij elkaar houden.

Ik vraag me af of de mensen die hier roepen dat de selectie strenger moet wel weten hoe de procedure verloopt