Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:06

Het jammere van dit soort topics vind ik, ook al is het niet de insteek van TS volgens mij, dat veel mensen dingen gaan roepen over het rechtssysteem in NL terwijl, te oordelen naar de inhoud van de posts, ze weinig kennis hebben van hoe het werkt en waarom het zo werkt in NL :o...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:07

@TS: Is het je eigen conclusie dat Singapore door strenge/harde straffen veilig is of is dit wetenschappelijk onderbouwd?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:09

Sees schreef:
Het jammere van dit soort topics vind ik, ook al is het niet de insteek van TS volgens mij, dat veel mensen dingen gaan roepen over het rechtssysteem in NL terwijl, te oordelen naar de inhoud van de posts, ze weinig kennis hebben van hoe het werkt en waarom het zo werkt in NL :o...

Vind ik ook jammer.. Daarnaast roept iedereen over een crimineel Nederland.. Terwijl de criminaliteit in Nederland al vanaf 2005 ieder jaar daalt, daarmee is ons recht systeem dus wel in orde en er zijn maar weinig landen waarbij de criminaliteit een blijvende daling ziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:10

Nessah schreef:
@TS: Is het je eigen conclusie dat Singapore door strenge/harde straffen veilig is of is dit wetenschappelijk onderbouwd?

Dat is wat je overal leest, en wat ook bevestigd wordt door kennissen van me die er wonen (1 Nederlander, 1 Singaporees). Het lijkt me lastig het wetenschappelijk te onderbouwen gezien je geen testgroep er tegenover kunt zetten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:14

Vjestagirl schreef:
Nessah schreef:

Dat is wat je overal leest, en wat ook bevestigd wordt door kennissen van me die er wonen (1 Nederlander, 1 Singaporees). Het lijkt me lastig het wetenschappelijk te onderbouwen gezien je geen testgroep er tegenover kunt zetten.

Oké, dus het is een eigen conclusie gemaakt door de media en kennissen.

Zal eens opzoek gaan naar wetenschappelijk onderbouwde rapporten die het tegendeel bewijzen na wereldwijde onderzoeken. Moet ergens tussen mijn studie materiaal liggen nog.

Edit: Leesvoer..
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vei ... 12-pub.htm
http://www.awt.nl/upload/documents/publ ... _as_24.pdf
http://www.kennislink.nl/publicaties/ge ... ng-geleerd

Ach, ik heb hier thuis nog zoveel meer informatie. Ik vertrouw meer op informatie die wetenschappelijk onderbouwd zijn na jarenlang onderzoek en die informatie wijst uit dat hard straffen de criminaliteit niet laat zakken. Dus ik vind lijfstraffen middeleeuws en daarnaast hebben ze niet het gewenste resultaat.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:27

Even verder gegoogeld, er stond dus 'fiets the PAP' en de PAP is de People's Action Party, die sinds 1959 de heersende partij in Singapore is. Wikipedia meldt onder andere:
"Weliswaar kan het economische succes van Singapore gezien worden als een verdienste van de PAP, maar de partij regeert het land wel met een ijzeren vuist. De partij beheerst de media, onderdrukt politiek-afwijkende meningen en legt vaak tegenstanders via rechtszaken het zwijgen op."

Dat, plus het feit dat de meeste afbeeldingen gecensureerd zijn, wekt bij mij toch de indruk dat de jongens niet zozeer zijn veroordeeld vanwege de graffiti, maar meer vanwege de boodschap die er stond.

Behalve dat ik tegen lijfstraffen ben, ben ik voor vrijheid van meningsuiting en ook best onder de indruk van de actie zelf. Als je op die hoogte vanaf een rand van minder dan 2 meter breed je anarchistische boodschap wereldkundig maakt heb je behoorlijk lef.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: dit hele geval lijkt mij allesbehalve een terechte gang van zaken, die voornamelijk illustreert dat Singapore nog wat te doen heeft op het gebied van mensenrechten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:31

Op www.landenportal lees ik over de PAP:
Tot halverwege vorige eeuw was Singapore een stad waar veel armoede heerste en waar het leven hard was, net als veel andere Aziatische plekken in die tijd. Door toedoen van Lee Kuan Yew die in 1959 aan de macht kwam is Singapore binnen enkele tientallen jaren uitgegroeid van een derdewereldland naar een zeer welvarend en modern land. Het beleid dat de regeringspartij PAP (People's Action Plan) heeft gevoerd wordt door de huidige generatie als streng gezien, maar is voor Singapore de redding van de ondergang geweest.

Hun aanpak heeft dus zeker wel 2 kanten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:42

Aanpak voor PAP heeft zeker 2 kanten. Maar een mond die gesnoerd wordt, het leven in angst ( Voor Singapore staat tegenover het bij je hebben van bijvoorbeeld een zakje wiet de doodstraf) en het uitdelen van martelstraffen en doodstraffen... Nee, als je dat oké vindt anno 2014 :(

Sorry, ik leef liever in een vrij land waar ik mag zeggen als ik iets niet wil en waar ik mij zelf kan ontwikkelen zonder daarin geremd te worden. Dan maar een wat hogere criminaliteit, al zijn de cijfers van Nederland als nog laag en dalend.. We leven hier niet in een ghetto, al proberen sommige mensen dat beeld te schetsen..

Dus wat betreft de OP, ja ik vind dat veel te ver gaan. Ik vind het zelfs mensonterend. Wie geeft hun het recht om mensen toe te takelen en er mee om te gaan als of het monsters zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:48

Nessah schreef:
Aanpak voor PAP heeft zeker 2 kanten. Maar een mond die gesnoerd wordt, het leven in angst ( Voor Singapore staat tegenover het bij je hebben van bijvoorbeeld een zakje wiet de doodstraf) en het uitdelen van martelstraffen en doodstraffen... Nee, als je dat oké vindt anno 2014 :(

Das niet waar. Er staat de doodstraf op drugssmokkel, en of het smokkel is baseren ze op de hoeveelheid die je bij je hebt.

Als je het bij je hebt of gebruikt staat daar maximaal 10 jaar gevangenisstraf voor, of een boete van $20.000.

De doodstraf staat op het hebben van meer dan 500 gram.

Maar afgezien daarvan. Stel dát de doodstraf erop staat. Dan weet je dat. Voordat jij naar Singapore gaat weet je dat. Als je daar woont weet je dat. Is het dan niet je eigen stomme fout als je het toch bij je hebt? Je zorgt toch dat je het wel uit je hoofd laat?

Nessah schreef:
Sorry, ik leef liever in een vrij land waar ik mag zeggen als ik iets niet wil en waar ik mij zelf kan ontwikkelen zonder daarin geremd te worden. Dan maar een wat hogere criminaliteit, al zijn de cijfers van Nederland als nog laag en dalend.. We leven hier niet in een ghetto, al proberen sommige mensen dat beeld te schetsen..

Ja, zijn mensen in Singapore verstoord in hun ontwikkeling?

Ik zou best willen leven in een land waar misdaad nog echt wordt aangepakt. Waar je niets te vrezen hebt als je binnen de grenzen van de wet blijft en waar de overheid misdaadbestrijding nog echt serieus neemt.

Dani

Re: Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:57

Dan moet je naar Noord-Korea verhuizen. Daar wordt misdaadbestrijding héél serieus genomen. En als je je keurig aan de wet houdt, en je familie ook, mag je verhuizen naar Pyongyang en heb je best een leuk leven.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:01

Ik ben voor een dergelijk systeem.
Je doet iets wat niet mag en je weet dat er straf op staat.....
Je weet ook dat die straffen niet mis zijn. Punt....
Gevolg is dat je in een zeer veilig land leeft, lijkt me heerlijk!

Dus kortom, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Refererend aan de geplaatste foto iets te letterlijk :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:03

Vjestagirl schreef:
Ik zou best willen leven in een land waar misdaad nog echt wordt aangepakt. Waar je niets te vrezen hebt als je binnen de grenzen van de wet blijft en waar de overheid misdaadbestrijding nog echt serieus neemt.

Maar dit stel je écht te simpel ;). Harder straffen staat dus NIET per definitie gelijk aan minder criminaliteit al is dat wel een populaire opvatting van veel Nederlanders.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:06

Helaas beschik jij niet over de juiste informatie, jammer want zo wordt een topic dus objectief en is een discussie niet echt leerzaam meer. Inderdaad de doodstraf staat op smokkel, echter wordt er bij het bezit ( het bij hebben) van drugs al uitgegaan van smokkel, dit valt namelijk bij hun onder deze regel. Dus het bij hebben van een kleine hoeveelheid drugs, is in Singapore smokkel. Op smokkel kan de doodstraf staan. Voor 20 gram is er al een keer een doodstraf uitgevoerd.

Nog een leuk feitje.. Singapore staat bovenaan de lijst van de meestal executies per miljoen inwoners. Elke vrijdag worden deze executies door middel van verhanging uitgevoerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf_in_Singapore
http://www.singaporevoorbeginners.nl/reisinformatie.htm

Sorry, maar als je een leuke nuttige discussie wilt voeren, moet je wel een beetje op de hoogte zijn :) En ja, de mensen in Singapore worden verstoord in hun ontwikkeling. Ik zeg niet dat iedereen dat als een knelpunt ziet, maar ik zou het elk geval niet willen. http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2009/f ... apore.html

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:07

Dat is dan toch heel simpel.
Je weet dat je geen drugs bij je mag hebben.
Dan dus ook niet doen en anders de consequenties aanvaarden.
De keus is aan jezelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:10

Vjestagirl schreef:

Be carefull what you wish for.

Je aan de wet houden is makkelijk en begrijpelijk zolang als die redelijk is en overeenkomt met jouw ethiek. Zodra de wet in dienst komt te staan van de wetgever ipv de burger die het moet beschermen is het een heel ander verhaal en die kant gaan veel westerse landen inmiddels op.

Daarnaast is, was en zal het altijd zo zijn dat rijkdom & status je een (deel) immuniteit geeft enkel al omdat mensen vaak niet (willen) geloven dat belangrijke mensen zo iets zouden doen. Er is dus altijd rechtsongelijkheid wat de wet ook zegt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:12

Kriel schreef:
Gevolg is dat je in een zeer veilig land leeft, lijkt me heerlijk!

Je leeft dan ook in een land waar één misstap levenslange consequenties kan hebben.
En reken maar niet dat die straffen zich beperken tot overtredingen die jij nooit zal maken. Er zijn weinig mensen die nóóit de wet overtreden, hoor. Die nooit door rood fietsen of lopen, naast het zebrapad oversteken, afval op de grond gooien, de hond loslaten waar het niet mag, per ongeluk een pak koekjes vergeten af te rekenen, enzovoort. Misschien omdat je even niet oplette, of omdat je vindt dat die specifieke wet onzin is, of omdat je vriend in het ziekenhuis ligt en je haast hebt. Toch vervelend als jij in paniek door rood fietst en dat mag bekopen met 10 stokslagen. Of als je echt, écht per ongeluk die koekjes onderin de boodschappentas was vergeten en voor straf 6 maanden de cel in moet. Als je even niet oplet en 5 km/uur te hard rijdt en de boete geen 50 maar 5000 euro is.

Ik zou daar níet willen leven. Of het er veiliger van wordt is maar zeer de vraag, onaangenamer wordt het zeker weten.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:24

en als het nou zo was dat je door heel hoge straffen minder misdaad zou hebben dan zou dat allang doorgevoerd zijn.

Het is allang bewezen dat wanneer je overal zware straffen voor geeft dat het dan geen zak helpt!

Het helpt pas wanneer je weet dat als je het doet, je dan ook wordt opgepakt en die straf krijgt.

Want wat voor zin heeft het om te zeggen dat je doodstraf krijgt voor het stelen van een pak koekjes (een extreem voorbeeld), maar niemand die je oppakt daarvoor. Dan weet die dief heus wel dat hij prima die koekjes kan stelen.

Maar als de dief weet dat er een grote pakkans is en dat hij daarna straf krijgt zal hij het veel sneller laten. ook al zal die straf een boete zijn van 151 euro.

Het is eigenlijk heel simpel. De wet overtreden moet niet lonen door de pakkans de vergroten.

Dit is al aangetoond en toch blijven mensen roepen straffen moeten omhoog enz

Wanneer dan de boetes omhoog gaan per te hard gereden km begint iedereen te mekkeren dat het zo duur is! Tja dan kun je wel zeggen dat is niet hetzelfde, maar in principe overtreed je gewoon de wet. Wanneer je weet dat je harder kan rijden en jij vind dat het op die weg ook kan en je weet dat er geen flitsers zijn ga je toch harder rijden. Terwijl je weet dat als je gepakt wordt de boete niet goedkoop zal zijn.

maar zodra je weet dat er een flitspaal is (hoge pakkans) ga je zachter rijden. Want je wil die boete niet.

Dit werkt met eigenlijk alle misdaad zo. Hoge pakkans = lagere misdaadcijfers.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:31

maura schreef:
Even verder gegoogeld, er stond dus 'fiets the PAP' en de PAP is de People's Action Party, die sinds 1959 de heersende partij in Singapore is. Wikipedia meldt onder andere:
"Weliswaar kan het economische succes van Singapore gezien worden als een verdienste van de PAP, maar de partij regeert het land wel met een ijzeren vuist. De partij beheerst de media, onderdrukt politiek-afwijkende meningen en legt vaak tegenstanders via rechtszaken het zwijgen op."

Dat, plus het feit dat de meeste afbeeldingen gecensureerd zijn, wekt bij mij toch de indruk dat de jongens niet zozeer zijn veroordeeld vanwege de graffiti, maar meer vanwege de boodschap die er stond.

Behalve dat ik tegen lijfstraffen ben, ben ik voor vrijheid van meningsuiting en ook best onder de indruk van de actie zelf. Als je op die hoogte vanaf een rand van minder dan 2 meter breed je anarchistische boodschap wereldkundig maakt heb je behoorlijk lef.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: dit hele geval lijkt mij allesbehalve een terechte gang van zaken, die voornamelijk illustreert dat Singapore nog wat te doen heeft op het gebied van mensenrechten.

precies dit,
in mijn ogen zijn deze jongens geen criminelen, maar dit is voor hun waarschijnlijk de enige manier om hun mening kenbaar te maken. Dat ze daarvoor 3 jaar de cel in moeten en lijfstraf krijgen, vind ik echt verschrikkelijk.

Ik hoop dat er in singapore nog meer mensen durven op te staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:32

PocoGaucha schreef:
maura schreef:

precies dit,
in mijn ogen zijn deze jongens geen criminelen, maar dit is voor hun waarschijnlijk de enige manier om hun mening kenbaar te maken. Dat ze daarvoor 3 jaar de cel in moeten en lijfstraf krijgen, vind ik echt verschrikkelijk.

Ik hoop dat er in singapore nog meer mensen durven op te staan.

De maximale straf is 3 jaar OF een boete en een lijfstraf. Er staat nergens dat ze ook deze straf krijgen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:36

Sorry verkeerd gelezen,

Ik ben dan benieuwt hoe hoog de straf wordt. En of er verschil gemaakt wordt tussen deze graffiti, en graffiti die niet direct tegen de regering is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:51

Vjestagirl schreef:
De maximale straf is 3 jaar OF een boete en een lijfstraf. Er staat nergens dat ze ook deze straf krijgen.

Er staat toch echt in jouw link: " a jail term of up to three years or a fine of up to S$2,000 and at least three strokes of the cane".

and at least

Dus er staat een straf op van tot wel 3 jr gevangenisstraf óf een boete bedrag én ten minste three strokes...

Dus of ze die straf krijgen? Er wordt al gesproken van minimaal.. Hoe wil je dat dan interperteren? Ik zie dit namelijk als dat zij schuldig bevonden worden dat zij dit als minimale straf krijgen. ( three strokes) Lijkt mij logisch dat zij eerst schuldig bevonden moeten worden voordat zij een straf krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 12-05-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:52

Nessah schreef:
Vjestagirl schreef:

Er staat toch echt in jouw link: " a jail term of up to three years or a fine of up to S$2,000 and at least three strokes of the cane".

and at least

Dus er staat een straf op van tot wel 3 jr gevangenisstraf óf een boete bedrag én ten minste three strokes...

Ja, als ze een boete krijgen, krijgen ze ook tenminste 3 stokslagen. Dat lees ik eruit. Als ze 2 weken gevangenisstraf krijgen dan niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:54

nee hoor er staat geen of. er staat én tenminste 3 slagen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:54

Nessah schreef:
nee hoor er staat geen of. er staat én tenminste 3 slagen..

Ja. Een gevangenisstraf OF een boete en tenminste 3 slagen.

Als wiskunde vergelijking zou het er zo uit zien (gevangenisstraf) of (boete + slagen)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:57

Haha, dan lezen wij het anders.

Ik zie: Een gevangenis straf of geldboete en tenminste 3 stokslagen. Juist omdat er staat én, lees ik het als gevangenis én stokslagen. Geldboete én stokslagen.

Anders had er toch gestaan jail time or a fine with a least blabla.. Nu staat er duidelijk Or en daarna and.

http://www.straitstimes.com/news/singap ... b-block-20
The five were seen being brought to the State Courts on Saturday morning. If convicted, the boys could each be jailed for up to three years or fined up to $2,000, and receive at least three strokes of the cane.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 12-05-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt