controleren jullie op paardenvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

controleer jij eat er in zit?

Altijd.
14 (15%)
Nooit.
64 (69%)
Soms.
14 (15%)

Totaal aantal stemmen: 92

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:58

gohya schreef:
Voorheen las ik het nooit, tot ik dus hoorde dat er zoveel paardenvlees in omloop is.
Had een blikje stoofvlees in de kelder staan,even gechekt,en ja hoor paardenvlees.Hoppa gelijk de prullbak in.In de tomatensoep van Unox waren de gehaktballetjes van paardenvlees,nooit geweten.Sinds ik het weet kocht ik geen Unoxsoep meer.Blijkbaar meer mensen niet,want het paardenvlees is eruit gehaald volgens het etiket!

Wat een verspilling, je hebt het gekocht, sta er dan achter en eet het ten minste op?! :wow:

Tiggs schreef:
In Zwitserland doen ze dat inderdaad heel goed. Vind het vlees daar sowieso veel beter van kwaliteit dan hier! En veel duurder haha.

Vooral dit ja.. :P

papagroom

Re: controleren jullie op paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 21:58

Ik vraag me in eens af......je hebt een vleesetende plant,maar bent zelf vegetarier......wat dan,moet die plant dan ook mee doen,en hoe noem je dat dan.....vega - kanibalisme.....LOL.....

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:59

Aangezien ik geen vlees eet, controleer ik niks. :+ Vroeger deed ik dat wel áltijd!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:05

Ik controleer wel wat er op de verpakking staat, maar meer om te weten wat voor toevoegingen er allemaal inzitten zoals E-nummers. Als er te veel e-nummers op staan, dan neem ik het zowieso niet. Ik ben bewuster/gezonder gaan eten, toen ik er achter kwam dat mijn bloeddruk veel te hoog was. En dan kijk je dus opeens wel wat er in een verpakking zit. Nu let ik merendeels op de zouten (wat jammer dat er in bijna alle chips zeker 10%!! zout zit. Is eigenlijk ongelooflijk veel. Als je je bedenkt dat eigenlijk elke 10e hap een hap zout zou zijn.)

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:07

Ik let er wel op ik denk er ook aan om vegetariër te worden omdat ik niet zo van vlees hou. Maar ik moet t eten van mijn ouders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:10

Ik controleer altijd de ingrediënten :j
Maar dat heeft meer te maken met allergie dan met 'wil ik niet eten'. Voorheen keek ik er niet op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:03

Juah, liefst wel, ik wil geen vlees eten :+

In veel gevallen stond het inderdaad gewoon op de verpakking. Ik snap de commotie dus niet zo. De producent wordt verweten dat de consument de ingrediënten niet leest :?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:14

Ik koop in principe zoveel mogelijk producten biologisch en fairtrade. Vlees koop ik dus sowieso alleen biologisch. Voorverwerkte/kant en klare producten haal ik nooit in huis dus qua vlees kan ik aardig monitoren wat ik binnen krijg (vleesschandalen daargelaten natuurlijk).

vraag me wel af, TS, waarom je het wel acceptabel vindt dat koe/varken/etc. voor jou vetgemest wordt, maar dat het niet acceptabel zou zijn als een paard gehouden wordt speciaal voor het vlees?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:15

Nee want als ik dat weet hoef ik het niet meer. :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:16

papagroom schreef:
Ik vraag me in eens af......je hebt een vleesetende plant,maar bent zelf vegetarier......wat dan,moet die plant dan ook mee doen,en hoe noem je dat dan.....vega - kanibalisme.....LOL.....

Die eten toch gewoon vliegjes?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:17

Ik check alle verpakkingen, dus ook die van het vlees. Inmiddels hoeft dat gelukkig niet meer, want ik haal al mijn vlees bij de keurslager die zeer transparant is in de herkomst van het vlees. Het is wel duurder dan supermarktvlees ja, maar smaakt uitzonderlijk lekker en ga ik bewuster met vlees om. Je hoeft immers echt niet elke dag vlees te eten om gezond te blijven!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:19

fourseasons schreef:
Da’s toch ook vlees.. :+

Overigens om te lachen vind ik het ergens niet. Zo heb ik in een dierenblad (weet niet meer welke) serieus een keer een vraag gezien van een vegetarisch stel die hun kat vegetarisch eten wilde geven..

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:23

Sammie schreef:
Overigens om te lachen vind ik het ergens niet. Zo heb ik in een dierenblad (weet niet meer welke) serieus een keer een vraag gezien van een vegetarisch stel die hun kat vegetarisch eten wilde geven..

Oh dat verbaast me helemaal niets -O- , voor honden bestaat vegetarische voeding ook waar ze het relatief goed op doen. Maar goed, die kunnen daar ook nog enigszins iets van opnemen. De kat als verplicht carnivoor echter... jammer dat mensen zelfs bij hun huisdieren niet bij de aard van het dier blijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:25

Sammie schreef:
fourseasons schreef:
Da’s toch ook vlees.. :+

Tja, die heb je. Al moet ik toegeven dat mijn kat soms stukjes groenten en fruit snackt :+ Maar dat doet ze omdat ze dat zelf wil (en ze een beetje gek is :+ )
En je hebt enkele uitzonderingen waar de dieren er baat bij hebben, zo herinner ik me een topic over iemand die haar hond plantaardig wilde voeren omdat de hond mogelijk allergisch was voor dierlijke eiwitten.

Maar ik snap wat je bedoelt, ja.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:25

Mijn kinderen zijn vrij bewust opgevoed met wat ze eten.

Als ik zeg dat we carbonade eten , kijken ze me verward aan tot ik zeg dat we varken eten, dan krijg je de "ohh!' blik. :D

Ik let wel op wat we eten maar ik besef dat er ook zat producten zijn waar we maar half weten wat er in verwerkt zit.

Kijk maar eens naar koek en snoep, hoeveel dierlijk product zit daarin en waar komt dat vandaan?
Sausen en soepen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:43

no--a schreef:
Ik koop in principe zoveel mogelijk producten biologisch en fairtrade. Vlees koop ik dus sowieso alleen biologisch. Voorverwerkte/kant en klare producten haal ik nooit in huis dus qua vlees kan ik aardig monitoren wat ik binnen krijg (vleesschandalen daargelaten natuurlijk).

vraag me wel af, TS, waarom je het wel acceptabel vindt dat koe/varken/etc. voor jou vetgemest wordt, maar dat het niet acceptabel zou zijn als een paard gehouden wordt speciaal voor het vlees?

Om dat je varkens en koeien prima op een relatief kleine ruimte kunt houden zonder al te negatieve gevolgen.....bij een paard daarentegen komt het dieren welzijn eerder in het geding.
Overigens is bij ons ook het rund vlees afkomstig van dieren die alle vrijheid hebben.
Dat hebben we van stiertjes die hun eerste levensjaar op de kwelder mogen genieten.
Varkens hebben geen hectares nodig........en dat kan dus best allemaal wat kleiner,maar ook daar ben ik geen voorstander van industrieel mesten.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:55

Mag ik vragen waarop je dat baseert? Dat het welzijn van een paard eerder in het geding komt als ze op eenzelfde manier gehouden worden als varkens/koeien?
Ik snap natuurlijk dat het tegen de natuurlijke leefwijze van het paard in gaat, maar dat gaat het bij varkens/koeien/kippen even goed. Dat is ook de reden dat je vooral in de grootschalige (dus niet biologische) veehouderij zoveel afwijkende gedragingen vind, zoals veren pikken of staartbijten. Niet dat dat iets is wat we in mijn ogen maar moeten accepteren maar vind het interessant om te horen waarom het voor deze dieren minder schadelijk is dan voor paarden.
Ben wel benieuwd hoe jij daarover denkt :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:58

papagroom schreef:
Ik moet zeggen datik absoluut niets tegen paardenvlees heb,maar wel tegen paarden die hier speciaal voor gemest worden,helemaal als dat onder Argentijnse,of Canadese omstandigheden gebeurt.

Maar wat ik me dus afvraag,wie controleert er op de verpakking van zijn favo snack of vleesproduct wat er eigenlijk inzit.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dat bijna nooit doe.

Ja bij hamburgers en frikandellen soieso.
Maar ja 100% zeker weet je het tegenwoordig niet meer.
En qua vlees eet ik alleen kip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:53

Nooit. Of ik nou varken, kip, koe of paard eet, maakt mij echt vrij weinig uit.

Ik las trouwens iemand die ook geen wild wilde eten, ik ben juist echt pro-wild vlees eten. Jammer genoeg lust ik het allemaal niet.. :') maar als ik het zou lusten, zou ik daar echt absoluut geen probleem mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:05

xSogno schreef:
Sammie schreef:
Xsogno je moet wel de hele post lezen... Niet selectief gaan lopen tegensputteren met argumenten die ook niet uit een al te objectieve achtergrond komen..

Erg denigrerende post.
Ik kan prima lezen hoor.
Mijn argument is gewoon een feit. Er lopen een heleboel mensen op deze planeet die nooit vlees eten en kerngezond zijn. Ik ben zelf ook prima gezond, en toch echt een mens.

Ik beweer nergens dat iemand geen vlees zou mogen eten. Maar onwaarheden verkondigen als je moet vlees eten slaan kant noch wal en gaan voorbij aan dat dat al heel lang achterhaald is.

Er zijn ook mensen die dagelijks een pakje sigaretten roken en 100 jaar oud worden en nooit longkanker krijgen, maakt dat roken gezond?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:18

Voorheen bekeek ik eigenlijk de verpakkingen voornamelijk voor de ingredienten en voedingspercentage's (weinig e nummers, rare toevoegingen, transvetten). Ik koop eigenlijk nooit snacks maar als ik dan eens iets haal (verjaardag ofzo) kijk ik nu idd wel naar het soort vlees. Helaas staat er inderdaad niet bij waar het vandaan komt. Dat vind ik jammer. Ik heb namelijk geen probleem met paardenvlees uit eigen land, wel met die uit mexico e.d. Eigenlijk heb ik altijd liever vlees uit eigen land en zou het een super initiatief vinden als supermarkten meer land- en provinciegebonden streekproducten zouden verkopen. Net als vroeger eigenlijk...

Maar wat ik al eerder melde; ik marineer en maak veel zelf. Ik zal niet zo snel een rundvlees hamburger uit de supermarkt halen zeg maar :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:24

Nee kijk er niet meer naar...
Vlees haal ik bij de boer of slachterij waar ze dieren slachten..
En ook mijn groentes etc haal ik bij boeren of teel t zelf op me balkon

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:50

Ik kijk er wel naar, weet graag wat ik eet.
Sinds de commotie eet ik wel veel minder kant en klaar maaltijden, maar ik vond die paardenlasagna wel lekker. Maargoed, Noorse zalm vond ik ook lekker, tot ik er laatst een reportage over zag.
Sowieso lust ik wel paardenvlees en ben er dus ook niet tegen maar ik wil gewoon weten wat ik eet.
Frikandel en alle soorten knackiworstjes heb ik nooit graag gegeten.
Toevallig net tijdens inkopen eens naar paardenvlees gekeken. Vooral voor een collega die dat graag eens wil eten maar niet makkelijk vind (wordt hier nooit geserveerd bvb, paarden eten is beetje taboe in de streek).
Achteraan, in een hoekje van de vleesrayon paardenbiefstuk gevonden. Stuk voor stuk afkomstig uit Argentinië.
Dat koop ik dus niet en collega moet het ook niet wagen.
Ook voor rund en varken koop ik liefst uit de streek. Dezelfde winkel verkoopt trouwens bijna uitsluitend lokaal runds- en varkensvlees, enkel de paarden komen van ver weg.
Eieren moeten vrije uitloop zijn voor mij, groenten niet uit verwegistan etc.
Probeer er wel op te letten.