Derde wereldoorlog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Derde wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:12

Je kan morgen ook onder de trein of een bus komen en dan is het ook voorbij...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:12

Storm schreef:

Onder een trein kom je niet zo snel hoor :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:15

SindyKaya schreef:
Storm schreef:

Onder een trein kom je niet zo snel hoor :)

Er zijn meer dan genoeg idioten die menen dat ze nog wel over kunnen steken ondanks dat de spoorbomen omlaag zijn :D.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:07

xdniesje schreef:
Ik heb een vriend die er echt in geloofd. Hij heeft een hele tijd bestudeerd hoe het nou precies zit en of hij een trend kon ontdekken. Hij heeft gezegd dat een trend die hij heeft gevonden: Economie gaat super -> economie daalt -> economie -> is ingestort of staat op instorten -> oorlog -> economie opbouwen -> stabiel -> gaat super en dan ben je weer terug bij af.
Ik word daar niet zo blij van en denk er maar niet al te veel aan. Ik volg ook het nieuws niet, niks voor mij :o

Wat je daar beschrijft is simpelweg hoe de economie gaat; 'Boom and Bust cycling'. Dat dat flink correleert met het uitbarsten van oorlogen lijkt me ook niet zo verrassend; als de economie fantastisch gaat is er weinig reden tot onvrede, gaat de economie minder dan krijg je 'scheve ogen' naar andere landen of bepaalde bevolkingsgroepen (vergeet niet, een groot deel van de 'Jodenhaat' in Duitsland was juist daarop gebaseerd!). En datzelfde zie je nu gebeuren; plots gaan alle vingers richting immigranten 'want zij zijn de oorzaak dat de economie niet goed loopt/stelen onze banen/maken gebruik van onze welvaart'. Triest, en inderdaad best jammer om te bedenken dat de mensheid zo bijzonder weinig leert van haar eigen historie....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:13

De derde wereldoorlog? Die komt er pas als er geen olie meer is. Dan word het pas knokken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:28

Lara_Silver schreef:
De derde wereldoorlog? Die komt er pas als er geen olie meer is. Dan word het pas knokken.

Nog een jaar of 50(?) dus :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:30

EskeGirl schreef:
Lara_Silver schreef:

Oooh, dan ben ik dood. Dan mag het.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:43

EskeGirl schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik denk dat dat sneller zal gaan. En dan word het de vraag waar we het radioactieve afval kwijt gaan kunnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:17

Bij kernenergie bedoel je? Dat is (groten)deels herbruikbaar.
Er is nog wel een olievoorraadje, redden we het nog even mee. Als de overgeden iig snel gaan beginnen met meer groene energie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:21

Ik denk dat je lichtelijk overdrijft met grotendeels, deels wellicht, maar niet grotendeels, anders zouden ze het ook niet in de zee moeten storten. Een voorraad olie is er zeer zeker, en een hele grote zelfs, alleen zijn uitputbare bronnen steeds moeilijker bereikbaar, daar zit het probleem.

Maargoed, daar ging het topic niet over, ik blijf erbij dat zodra de geliefde olie op is (en dat gaan wij gegarandeerd nog mee maken) dat het niet prettig gaat worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:24

WO III weet ik nog niet maar de situatie is zeer explosief en ik vind het wel angstaanjagend momenteel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:24

Lara_Silver schreef:
Ik denk dat je lichtelijk overdrijft met grotendeels, deels wellicht, maar niet grotendeels, anders zouden ze het ook niet in de zee moeten storten.

Ik denk dat dat afval ook het grootste probleem is. Kernenergie is vrij duurzaam en schoon (geen CO2 uitstoot, zoals bij fossiele brandstof wel). Maar ja, dat afval... en als het mis gaat, hebben we echt een groot probleem.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:26

och TS maak je niet druk, er is overal wel spanning. een derde wereld oorlog zou er niet zo snel komen. Mensen hebben de jaren meer verstand gekregen.. En wat nou áls er een oorlog komt? Tsja, niks aan te doen, gewoon niet overna denken en verdergaan met je leven, want hier overna denken helpt eigenlijk niet en kan wel stress veroorzaken ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:28

Ik denk niet dat het zomaar tot een wereldoorlog komt.
Ik snap bovenal niet waarom al die landen zich bemoeien met een kwestie tussen Rusland en Oekraïne. Nee, laat ik het beter stellen... Ik snap niet waarom de kwestie tussen Rusland en Oekraïne zo ingewikkeld wordt gemaakt. Als het écht zo is dat 80% van de inwoners van Oekraïne zich Russisch voelt, dan zijn ook die mensen daar toch wel wijs genoeg geworden tussen de jaren 80 en midden jaren 90, om met elkaar om tafel te gaan zitten en een paar lijntjes over de landkaart te trekken? Noem het grijs-Rusland en klaar... Nederland aan Frankrijk vast plakken had ook never nooit gewerkt. Daarvoor hebben we België, als je het heel zwart wit bekijkt.

Maar tegelijkertijd vraag ik me ook af op het echt zo is dat 80% van de inwoners van Oekraïne zich Russisch voelt, of dat aan het begin van deze kwestie flink propaganda is gevoerd daardoor deze schattingen/resultaten zijn bereikt. Zeg het maar... :?

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:29

Ik bedenk het ook wel eens, maar ben er niet bang voor. En als het gebeurt is het ons lot. Maarja, in feiten is bijna alles mogelijk. Dus dan zou je voor heel veel bang kunnen zijn.
Mijn verhaal waar ik momenteel over schrijf (zie onderschrift) gaat deels over de derde wereldoorlog, maar dan een soort fantasy versie. Gewoon omdat ik het interessant vind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:37

1 op de 3 Nederlanders denkt dat er een WOIII komt, volgens onderzoek.

Nu is dat onderzoek denk ik niet zo heel representatief, met maar 500 respondenten. Maar toch :').

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:41

EskeGirl schreef:
Lara_Silver schreef:

Twijfelachtig. Ghawar (het grootste veld van saudi arabië pompt als sinds 2006 meer water als olie omhoog (er wordt water in dat veld gepompt om het op druk te houden). En de ROI (return on investment) voor oliewinning ligt inmiddels tussen de 1 op 3 en 1 op 2 (vaten die nodig zijn om een eenheid = vat olie omhoog te pompen. Er zal eigenlijk altijd wel olie zijn, maar er komt een eind aan het rendabel omhoog halen ervan. Immers als het evenveel kost om het op te pompen als er bovenkomt blijft er niks over om te verkopen en heeft het oppompen geen zin meer.

Rusland wil geen oorlog, die wil enkel geen NAVO omsingeling van zijn grondgebied. Logisch, want dan staan er ook meteen rondom raketten op je gericht. EU wil ook geen oorlog (te afhankelijk van Rusland voor gas en olie, maar ook is defensie kapot bezuinigd, want die was niet meer nodig.
USA echter is een oorlogseconomie en Rusland is in hun ogen nog steeds DE vijand. US heeft decennia lang zijn inflatie geëxporteerd dmv het afdwingen dat alle oliehandel in dollars ging, maar inmiddels zijn meer en meer landen uit die oliedollar aan het stappen (Rusland doet dat o.a., want die kan tegen de USA op zonder meteen een "opstand" of inval te hebben zoals bv Libië en Irak). Ze zien de waarde van de dollar zakken omdat er simpelweg teveel dollars zijn en willen die inflatie niet op hun eigen rekening hebben. En het gedrag van de USA begint veel landen ook goed te irriteren.

Een oorlog beginnen (op een ander continent, want geen last van) zou de Amerikaanse economie aanjagen en de problemen (inflatie en economische crisis) naar Europa exporteren waardoor zij zelf weer kunnen groeien.

De kans dat dit een traditionele oorlog zal worden is niet zo groot en zeker niet tot in NL. Waar de grote klappen kunnen vallen (en daar sturen ze ook op aan met de sancties) is de economie. Rusland (en China trouwens) heeft veel US schuldpapier, gooien ze die in 1 keer in de verkoop dan klapt de Amerikaanse economie. Tot nu toe gaan de partijen niet ver genoeg om dat te doen en zal Rusland rustig verkopen om zoveel mogelijk er voor terug te krijgen (waarschijnlijk net als China weer in goud).

"In een oorlog is de waarheid het eerste slachtoffer!". Bedenk dit goed bij het lezen van het nieuws. Media is een belangrijk wapen voor alle partijen om de bevolking aan hun kant te krijgen. Wees dus kritisch over wat je leest en ziet (CGI wordt nl ook in het nieuws toegepast!) en zoek naar de alternatieve bronnen. Antwoord ligt daar waar er mensen van de omstandigheden profiteren. Dat is niet Rusland (Oekraïne is failliet, dus overnemen kost sloten geld. Voor Oekraïne wel voordelig, want itt tot het IMF investeren de russen tenminste om een economie weer op de been te krijgen.) De EU heeft ook 0 baad bij een oorlog (afhankelijk van russisch gas en al heel lang economische banden met rusland en geen oorlogscultuur) Wie baad heeft bij oorlog is nog steeds enkel de USA, want oorlogseconomie en nu oorlogsloos met Irak- en Afghanistanmissies die op hun einde lopen.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:43

Ach er is al een tjidje spanningen en ooit moet
Die "bom" los barsten of dat nou morgen is, over een jaar of over 10 jaar. Ik maar me er niet zo druk over

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:44

Ja, eng is het misschien wel, ik ben ook 12, maar als je eraan gaat denken verpest je je dag. Echt. Probeer gewoon aan iets vrolijks te denken. Misschien vlogen ze gewoon over? Niet dat ze ergens anders nog iets te zoeken hebben...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:49

RedRoses schreef:
Ja, eng is het misschien wel, ik ben ook 12, maar als je eraan gaat denken verpest je je dag. Echt. Probeer gewoon aan iets vrolijks te denken. Misschien vlogen ze gewoon over? Niet dat ze ergens anders nog iets te zoeken hebben...

Voor iemand van 12 geef je een heel volwassen advies!!! +:)+

Als het komt, komt het toch, kan je er niets aan doen. Tot die tijd lekker links laten liggen, als er aan denken er voor zorgt dat je je zorgen gaat maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:52

RedRoses schreef:

De russen komen regelmatig even rondje langs Europa doen op die manier. Is gewoon even kijken of we nog wakker zijn, gebeurde voor dit hele gedoe ook al. Dat heet politiek en dat blijft een vaak raar en soms ronduit smerig spelletje waar de gewone burger de logica en redenen niet van snapt.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:54

tamary schreef:
RedRoses schreef:

De russen komen regelmatig even rondje langs Europa doen op die manier. Is gewoon even kijken of we nog wakker zijn, gebeurde voor dit hele gedoe ook al. Dat heet politiek en dat blijft een vaak raar en soms ronduit smerig spelletje waar de gewone burger de logica en redenen niet van snapt.

Nee, wat hebben ze te zoeken hier? Willen ze nog meer land? Rusland is al zo groot... :+
Ik snap er inderdaad niks van, ik hoop dat ze gewoon langsvliegen niet veel meer gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:01

RedRoses schreef:
Nee, wat hebben ze te zoeken hier? Willen ze nog meer land? Rusland is al zo groot... :+
Ik snap er inderdaad niks van, ik hoop dat ze gewoon langsvliegen niet veel meer gaan doen.

Ook militairen zijn jongetjes, dat langsvliegen is stoerdoenerij en behouden status quo normaal gesproken. Deze laatste keer is meer een psychologisch iets, maar voornamelijk is dit ook een "kijk de mijne is de grootste" gebaar. Het blijven jongetjes met groot, stoer speelgoed. Zolang er geen dombo te ver gaat zullen er hier niet zo snel bommen vallen. Economisch kan het wel een forse klap opleveren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:04

tamary schreef:
Ook militairen zijn jongetjes, dat langsvliegen is stoerdoenerij en behouden status quo normaal gesproken. Deze laatste keer is meer een psychologisch iets, maar voornamelijk is dit ook een "kijk de mijne is de grootste" gebaar. Het blijven jongetjes met groot, stoer speelgoed. Zolang er geen dombo te ver gaat zullen er hier niet zo snel bommen vallen. Economisch kan het wel een forse klap opleveren.

Misschien een hele stomme vraag hoor...
Maar die F16 vliegers krijgen toch ook maar gewoon de opdracht om ergens naartoe te vliegen? Die besluiten toch ook niet uit zichzelf om gezellig zo'n eind te gaan vliegen?

En ik dat op het niet opvolgen van bevelen bij piloten toch een stuk zwaarder wordt bestraft, dan bij een vuilniswagenchauffeur die een paar kliko's laat staan :+

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:04

tamary schreef:
RedRoses schreef:

Jah, dat zal wel. En dat hou je.

Ik denk niet dat het snel zo komt. Kijk maar naar WO II, veel mensen praten nog over 'hoe slecht' Duitsland wel niet was. Als hun bommen gaan gooien gaat hun naam er ook naam. En of ze dat willen weet ik niet, maar ik volg ook niet veel van een 'ruzie' O.i.d.