Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:57

Ik als Melkveehouder, (In opleiding) ben echt anti wakker dier.

Vaak laten ze een verkeerd beeld zien van de veehouderij. Want ze hebben werkelijk nog nooit iets bereikt met hun campagnes, aangezien daar nog nooit een bericht over is geweest.

Ook kan ik er erg slecht tegen, dat ik ze al meerdere malen heb uit genodigd om eens bij ons op het bedrijf te komen kijken. Het gesprek tussen boer en wakker dier aan te gaan. Maar ze zijn nooit thuis. Ik ontving antwoorden als: 'Nee hier is onze organisatie niet voor.' 'Onze organisatie is te klein om bedrijfsbezoeken te doen.' 'Nee wij gaan niet in discussie met studenten.'

En natuurlijk overal heb je een rotte appel tussen zitten. Maar om nou meteen de hele vee sector over 1 kam te scheren gaat mij te ver. De koeien hier lopen het jaar rond buiten. Maar het is geen biologisch bedrijf. De koeien, krijgen geen antibiotica, hebben geen klauw problemen, hebben geen door lig plekken. Maar dit soort bedrijven laten ze nooit zien op hun facebook bijvoorbeeld. Want dit trekt geen mensen die het dan zielig vinden.

Wel ben ik voorstander van vlees uit eigen land eten. Waarom ons vlees exporteren, en dan chinees vlees importeren. Een vlees ruil? Nee ik hou het bij een koe van eigen land. Het liefst nog zelf laten slachten ook. Mooi onbewerkt vlees. En ik weet precies wat er in het dier is gegaan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:11

evanescence schreef:
Ik als Melkveehouder, (In opleiding) ben echt anti wakker dier.

Vaak laten ze een verkeerd beeld zien van de veehouderij. Want ze hebben werkelijk nog nooit iets bereikt met hun campagnes, aangezien daar nog nooit een bericht over is geweest.

Ook kan ik er erg slecht tegen, dat ik ze al meerdere malen heb uit genodigd om eens bij ons op het bedrijf te komen kijken. Het gesprek tussen boer en wakker dier aan te gaan. Maar ze zijn nooit thuis. Ik ontving antwoorden als: 'Nee hier is onze organisatie niet voor.' 'Onze organisatie is te klein om bedrijfsbezoeken te doen.' 'Nee wij gaan niet in discussie met studenten.'

En natuurlijk overal heb je een rotte appel tussen zitten. Maar om nou meteen de hele vee sector over 1 kam te scheren gaat mij te ver. De koeien hier lopen het jaar rond buiten. Maar het is geen biologisch bedrijf. De koeien, krijgen geen antibiotica, hebben geen klauw problemen, hebben geen door lig plekken. Maar dit soort bedrijven laten ze nooit zien op hun facebook bijvoorbeeld. Want dit trekt geen mensen die het dan zielig vinden.

Wel ben ik voorstander van vlees uit eigen land eten. Waarom ons vlees exporteren, en dan chinees vlees importeren. Een vlees ruil? Nee ik hou het bij een koe van eigen land. Het liefst nog zelf laten slachten ook. Mooi onbewerkt vlees. En ik weet precies wat er in het dier is gegaan.

Buiten dat ik het grotendeels gewoon met je eens ben, wil ik toch nog even mezelf/de nos herhalen:
NOS schreef:
Salademaker Johma, broodjeswinkel Subway, Bakker Bart, NH Hotels en broodbelegger Qizini stappen over op vlees van varkens met een keurmerk. Vanaf volgend jaar verkopen de ketens vlees van varkens met één ster op het Beter Leven-keurmerk.

Volgens de bedrijven is er tijd nodig om over te stappen op andere varkens. Johma, Qizini en NH Hotels stappen vóór 1 januari 2015 over, Bakker Bart medio 2015 en Subway eind 2015.

"Om de smaak van onze salades te waarborgen, gaan we een ontwikkeltraject in. We hebben een smaakpanel en daar gaan we testen met het nieuwe varkensvlees mee doen", zegt een woordvoerder van Johma.

Afleiding
De ketens zeggen dat de consument niet meer gaat betalen, ook al zijn de bedrijven straks meer geld kwijt aan het varkensvlees.

Bij vlees van varkens met één ster bij het Beter Leven-keurmerk hebben de varkens meer ruimte, is er afleiding tegen verveling en worden biggen niet gecastreerd.

Campagne
De bedrijven beloven de veranderingen na campagnes van Wakker Dier. Eerder beloofden hamburgerketen Burger King, vleeswarenfabrikant Stegeman en snacksmaker Mora al over te stappen.

Wakker Dier richt zijn pijlen nu op Dr. Oetker en Kips. Die laatste zegt wel te willen overstappen, maar dat er simpelweg niet genoeg varkens zijn met het keurmerk. De vleesbranche spreekt dit tegen.

Ik ben het voor de rest dus volledig met je eens, maar dan denk ik dat Wakker Dier een ding goed is, dat is druk uitoefenen op de grotere ketens.
De omgang tussen Wakker Dier en lokalere boeren ben ik het ook niet mee eens. Ik denk dat de schandalen in de vlees industrie en dus ook de schandalen bij de boeren grotendeels een kwestie van 'moeten' zijn. De afnemers willen meer en goedkoper. De enige die hier invloed op hebben zijn de grootste afnemers imo.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:21

Tijdens mijn opleiding ben ik op een redelijk aantal veehouderijen in Nederland mogen zien hoe het er aan toe gaat. En ik kan wel zeggen: Ik heb dieren onder erbarmelijke omstandigheden gezien (met name in de varkens- en pluimveehouderij, maar ook een aantal rundveehouderijen), maar ik heb ook prachtige mooie bedrijven gezien waarbij het welzijn van dieren écht heel erg hoog in het vaandel stond. Ik denk dat ik een redelijk beeld heb kunnen vormen van hoe het er op het gemiddelde veehouderij bedrijf in Nederland aan toe gaat en ik baseer mijn mening over Wakker Dier dan ook deels op het beeld dat ik gevormd heb.

Hiermee wil ik niet zeggen dat er op die goede bedrijven niets verbeterd hoeft te worden. O-ver-al kan er verbeterd worden. In mijn ogen doet Wakker Dier echter een aantal dingen gruwelijk fout:

1. Ze schetsen een vertekend beeld van de veehouderij in Nederland. Zij focussen zich enkel op de bedrijven waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven en maken handig gebruik van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlander (die de voor- en achterkant van een koe nog niet van elkaar kan onderscheiden) die één plaatje van een hoopje ellende dat ooit een koe/varken/kip voorstelde direct interpreteren als: "Alle koeien/varken/kippen hebben een verschrikkelijk slecht leven. Boeren zijn dierenmishandelaars." Waarmee ik meteen bij fout 2 kom:

2. Wakker Dier legt de schuld bij de veehouders. En daarmee bewijzen ze wat voor een dikke plaat de dames en heren van Wakker Dier voor hun hoofd hebben. Het merendeel van de veehouders wíl wel verbeteren in dierenwelzijn. Het wordt ze alleen heel erg moeilijk (zeg gerust: onmogelijk) gemaakt. Veehouders hebben geen geldbomen in hun tuin staan groeien, in tegenstelling tot wat Wakker Dier beweert. Want waarom verbeteren ze het welzijn van hun dieren dan niet? Juist, omdat het verschrikkelijke, gewetenloze monsters zijn die verrekte boeren. De consument daarentegen, nee, die zijn heilig ;(

3. Misschien kort door de bocht gezegd, maar ik krijg het idee dat de mensen van Wakker Dier van geen toeten noch blazen weet. Het zou hen sieren als ze eens op bezoek gaan bij bedrijven waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat. Iedere boer die zijn zaken netjes op orde heeft zal met alle plezier een groep mensen van Wakker Dier op zijn bedrijf welkom heten en ze alles te laten zien. En dat ze een dergelijk bezoek dan ook in de media gooien en dit als ideale toekomstbeeld promoten.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan. Maar dit zijn de grootste missers van Wakker Dier waar ik tegen aan loop. Op zich vind ik het goed dat ze zich druk maken om dierenwelzijn, alleen de manier waarop ze dat doen neigt imo naar achterbakse zwartmakerij en heel geniepig gebruik maken van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlandse burger.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:24

Ja, ze pakken de grote ketens aan. En dat is zeker een goed begin.
Maar ondertussen blijven ze wel de boeren zwart maken.

Ik had wakker dier een simpel voorstel gestuurd. Maar dit is van hun facebook verwijderd. na nog geen halve minuut... :=
Er was toen zo'n ophef over die biggetjes in die emmer met warm water. Daar blijken zwemvesten voor te zijn. (Wist ik eerst ook niet.)

Wakker dier ontvangt van de nationale postcode loterij 500.000 euro!!
En maken een radio reclame over de vlees kippen.

Maar blijven boeren aanvallen dat ze allemaal die zwemvestjes moeten aanschaffen.

Ik heb aan wakker dier gevraagd waarom hun de boeren niet zo'n zwemvestjes 'schenken' Zodat ze hun gekregen geld, gaan stoppen in een samenwerking tussen hun organisatie en de agrarische ondernemers. En hierdoor ook de varkens sector weer een stukje diervriendelijker maken.
In plaats van een reactie, wordt mijn goed bedoelde vraag/tip gewoon hup! in de prullenbak gegooid.

En dit maakt waarom ik zo tegen wakker dier ben. natuurlijk ze zullen vast goede dingen hebben. Maar ik zie ze in mijn werk omgeving niet terug. Ja een hoop irritaties, en scheven gezichten van burgers, als ik hun uitleg hoe het er werkelijk aan toe gaat..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:20

Selka schreef:
Wij zitten hier op zand en de paarden staan dus ook zomer en winter buiten. Desnoods maak je een paddock voor je koeien, weet ik het, maar doe iets :) AB aan strenge banden? Er hingen keukenkastjes vol met zooi op de meeste stallen. Ik geloof niet dat alles wordt geregistreerd, die melk komt vaak niet in de put dus waarom zouden ze dit registreren? Uit het buitenland kan je zo vanalles halen.

Koe en kalf weten niet beter? Het kalfje wordt geboren en in een enorm klein hokje gestopt waar ik mijn hond 's nachts nog niet in zou willen hebben.. Zodat wij mensen die melk kunnen drinken. Ik ken koeien die uren blijven roepen naar hun baby. Daarnaast zijn de kalfjes eenzaam vanaf het moment dat ze hun oogjes openen, dat wens je toch geen enkel dier toe? Het is toch ook niet oke om een veulen alleen op stal te zetten want dan weet hij/zij niet beter?

Ik ken 1 bio boer die echt zijn best doet en daar eet vriend zijn vlees van.

@marjoow dat klopt, maar in de winter / zomer / herfst hebben wij in NL echt geen vreselijk warm weer waar de koeien niet tegen kunnen.

Dieren vermenselijkt... het is toch dier eigen om de hele dag buiten te staan? Ik heb koeien nog nooit een stal zien bouwen..

Hoe vaak kom jij op vee bedrijven? Kalfjes eenzaam? Nee hoor de kalfjes komen bij elkaar in een stro hok tot inderdaad de stiertjes soms oom vaarsjes opgehaald worden voor opfokbedrijven. Op deze opfokbedrijven komen de kalfjes voor maximaal 6 weken In eenlingboxen, met veel voel contact met de andere kalfjes. Ze kunnen elkaar dus hoed aanraken. Dit is om elk kalf te leren. Kennen. En ze goed te kunnen helpen met drinken. Na dus 5 tot 6 weken kijken we per kalf wat de drink snelheid is. En dan worden ze op grote en snelheid van drinken gesorteerd. Dan komen ze dus in groepshuisvesting. Als we d om jouw te plezieren meteen doen in groepen zetten, weet je zeker et r vel kalveren dood gaan. Omdat ze weggenuit worden door grotere of snellere j
Kalveren. Ik woon op een rundvlees bedrijf voor melkkoe, en ook hebben we een bedrijf voor de opfokkalveren. Dus ik weet geloof ik best hoe het allemaal gaat kalf tot koe, e van kalf tot vlees. Ook heb ik op meerdere varkens bedrijven gewerkt. En op vele bedrijven geweest.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:43

Fijn dat het er iets beter bij jullie aan toe gaat maar tot 1 1/2 jaar geleden was ik dagelijks te vinden op zo'n bedrijf en nu rijd ik dagelijks langs een boer of 10 en voel contact?? De hokken staan op minimaal 1 meter van elkaar af. Ze kunnen elkaar net zien als ze hun halzen compleet buigen wat al niet makkelijk gaat omdat ze op een halve m2 staan.

Mij zou je een plezier doen wendyenbram, als je ze lekker bij hun mama laat zoals het hoort en de melk voor het kalf zou bewaren!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:05

Tja de melk koe is nu eenmaal om melk te produceren voor de consument. En dat is niet alleen drinkmelk, maar ook je boter, je vla, je ijs, je slagroom je, noem maar op er is zoveel voedsel dat bereid wordt et bestand delen van de melk.

En ik geloof eerlijk gezegd niet echt dat er kalfjes zo ver van elkaar afstaan. Want dat kost enorm veel ruimte. En ruimte is schaars in nederland. En zou ik willen weten wat voor bedrijf dat is. Zeker GEEN opfokbedrijf. Misschien zijn dat dan de zogenoemde kalveren iglo`s? Maar dan staan ze dus lekker buiten?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:12

Ja dat zijn inderdaad iglo's en ze staan lekker buiten op de parkeerplaats :)

Het klopt dat de koe een product is in plaats van een dier en ik zou nou juist zo blij zijn als we daar mee zouden kunnen stoppen of de leefomstandigheden dusdanig kunnen verbeteren dat een koe weer een beetje als een dier gezien wordt in plaats van een melkfabriek.

Een vleeskoeienboer hier in de buurt heeft koeien altijd buiten staan met inloop naar binnen. De kalfjes blijven bij mama en als ze een bepaalde leeftijd zijn gaan ze lekker in een groepje naar buiten. Dat vlees eet mijn vriend met smaak, maar niets anders.

Elevien

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:07

Wakker dier.... Tsja, wat zal ik daar nou over zeggen :))

Het het idee achter wakker dier vind ik goed. Maar de zwartmakerij van de sector vind ik schandalig. Tuurlijk zijn er bedrijven bij die de zaakjes niet op orde hebben, maar dat is de paardenhouderij precies hetzelfde. Zijn wij, paardenhouders, dan gelijk verschrikkelijke mensen zonder hart? ;(

Waarom vertikt wakker dier telkens weer om ook de mooie kant van de veehouderij te laten zien? Laat ook eens bedrijven zien waarbij het dierenwelzijn goed in orde is. Het is zo'n mooie sector maar wordt voor een deel verkloot door dit soort stichtingen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:33

De koe is geen product! De koe is een dier ja dat dier "werkt" voor haar kost. Eigenlijk net paarden? Een paard verzorgen je zo goed als jou mogelijk is en in ruil daarvoor rijd je rond op zij. Rug.

Een koe verzorgen je zo goed mogelijk, en in ruil daarvoor krijg je melk. De melk is het product. Net als dat je rijden als product van het paard kan zien :-)

De hoog productie koeien die eventueel altijd binnen lopen hebben meer speel mogelijkheden,ligplek, loopplek! Dan het gemidelde hoogproductie paard. Zelf ben ik voor zo lang mogelijk buiten voor paard en koe!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:57

Dan wordt het een heel andere discussie wendyenbram. Laat ik het maar zo zeggen ik ben het niet met je eens ;) Wel ben ik het met je eens dat paard en koe zo lang mogelijk buiten moeten spelen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:04

Van mij mag wakker dier wel opgedoekt worden...
Zelfde als peta, de pvdd en zelfs de dierenbescherming...

Het is allemaal vingertjes wijzen naar wat volgens hun idealen slecht is.
Elke boer is schijnbaar een dierenbeul en als je vlees eet ben je ook een dierenbeul.
Ik heb wakker dier een hele tijd gesteund, maar na dierendag en vooral, na de agressieve campagne tegen de veehouders waardoor er een stal afgebrand is met meer dan 70 kalveren die levend verbrand waren...

Krijg ik niet anders dan een vieze smaak van wakker dier in mijn mond...

Je idealen proberen door te geven en mensen bewuster maken prima...
Maar dit is geen bewust maken... Dit zijn pure activisten die niet Door hebben dat ze met hun acties de dieren die ze willen beschermen alleen maar in gevaar brengen.
Het zijn activisten die zichzelf belangrijker en bijzonderder vinden en dat iedereen volgens hun idealen moet leven...
Geert Wilders is er niks bij...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:25

Ik vind het bizar dat WD niet in gesprek wil met veehouders. Je wilt dat ze van alles veranderen maar je wilt niet in overleg. In plaats daarvan zet je foto's op je FB pagina (bij voorkeur iets extreems uit het buitenland) en ga je lekker met je armen achterover zitten wachten op de reacties van tientallen vega's (vreemd dat er zoveel vega's op de pagina van WD zitten trouwens) die roepen: 'ahhh wat zielig", go vegan!, vegan is the only moral thing" etc.etc.etc. inclusief vergelijkingen met concentratiekampen, pedofilie, verkrachtingen enz.enz. Dan is er nog een raar verschijnsel…zo ook in dit topic…kistkalveren….huh?? zijn die er nog dan?? Nee, maar dat krijg je er niet uit bij de gemiddelde WD aanhanger en WD zal zelf ook absoluut niet melden dat zulke dingen niet meer zijn toegestaan. Verder komt er nooit een positief woord van WD, bijvoorbeeld nadat 2 vaste bezoekers daar (allebei kippenhouders) melden dat zijn 0,0 antibiotica gebruiken. Dan verwacht je dat daar toch ook van bezoekers positieve reacties op moeten komen….nee dus. WD doet absoluut geen enkele moeite om complete onzin berichten incl. de bijbehorende foto's te nuanceren of te verwijderen. Ook wordt er door de bezoekers nooit ingegaan op uitnodigingen van diverse veehouders om een keer te komen kijken. Kortom…er wel een mening over hebben maar ik denk dat 8 van de 10 personen nog nooit zo'n bedrijf van dichtbij heeft gezien. Alles mbt informatie die veehouders daar geven, die leest bijna niemand.
Nog even over de opmerking over vleeskalveren die na een aantal maanden bij de moeders weggehaald worden, dat blijkt een groot drama te zijn???? Gek genoeg is dat hier geen groot drama. Uiteraard loeien de koeien wel als ze hun kalveren horen, net als wanneer een veulen afgespeend wordt, dat doen we toch ook gewoon? In no time is alles rustig en staan de oude en jonge dames hier gewoon lekker te vreten. Dan nog de opmerking van iemand hier over dat koeien dan in de winter toch in een paddock kunnen….vast wel, wel op een heeeeeeeeele grote paddock dan, wat dan weer ten koste gaat van weide en dus ook voer voor de wintervoorraad en gras voor de zomer.
Als je echt zo begaan bent met dierenwelzijn, ga dan in gesprek met partijen ipv overal domweg tegenaan te schoppen. Volgens mij weet iedereen wel dat je vliegen vangt met stroop ipv met azijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:25

De ervaringen die ik heb zijn slecht genoeg. Maar die zijn beperkt. Als diehard vega en pvdd-stemmer zou ik best eens uitgenodigd elke worden. Ik ben namelijk alles behalve overtuigd en vermoed dat mijn normen ergens anders liggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:33

tja, als je sowieso vindt dat dieren niet geslacht mogen worden, ook niet als ze niet in de bio industrie zijn gehouden, dan houdt de discussie op toch?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:45

Trieste stichting. Ik denk dat ze het met goede bedoelingen doen, maar hun acties slaan nergens op.
Ze geven mensen een verkeerd beeld hoe het in werkelijkheid is.

Ik kom zelf uit de stad en vond WD altijd een goed stichting omdat ik niet beter wist.
Nu ik tientallen veehouderijen heb bezocht voor mijn studie weet ik wel beter.

Ik vind het erg goed dat er aandacht wordt besteed aan dierenwelzijn, maar niet op deze manier.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 07:47

Kinke schreef:
tja, als je sowieso vindt dat dieren niet geslacht mogen worden, ook niet als ze niet in de bio industrie zijn gehouden, dan houdt de discussie op toch?

Maar dat is wel zo.
Je kan nooit een fijn gesprek met ze aangaan omdat op elk antwoordt wat je geeft er gezegd wordt dat zij vegatarisch zijn en dat zij beter en meer van dieren houden en er voor zorgen dan een vleeseter...
Dat er ook een midden weg bestaat in vlees eten dat wil er niet in.
Dat boeren ook om hun beestje geven dat snappen ze ook niet.

Hun opinie:
Vleeseter-> dierenbeul
Boer -> dierenbeul
Dierverzorger -> dierenbeul
Vegetariër -> de enige in de wereld die van dieren houd...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:03

Ik heb ook inderdaad de indruk dat die opinie voor de meeste vega's geldt MDH.
De redenering is over het algemeen dat boeren niet om hun beesten geven want het draait alleen maar om geld. Dus als je geld met je werk verdient kun je niet geven om dat wat je doet.
Er is in mijn ogen ook een reden waarom WD in onze hoofdstad zit, als ze in een landelijke regio gaan zitten krijgen ze lang niet genoeg geld bij elkaar van donateurs, in een landelijk gebied zitten lang niet zoveel mensen die ohhh wat zielig roepen (en nee, dat heeft niets met de bevolkingsdichtheid te maken). Op de manier waarop zij campagne voeren willen ze proberen het de veehouders in Nederland zo moeilijk mogelijk te maken. Echter, de veehouderij verdwijnt dan naar het buitenland en we weten allemaal dat dit juist veel meer dierenleed gaat veroorzaken. Voorbeeld…de kooien uit de kippenhouderij, die zijn gewoon richting het Oostblok gegaan. Ik vind het vreemd dat wanneer je claimt dat je niet tegen het eten van vlees bent maar tegen de bio-industrie, je je niet richt op het uitleggen aan de Nederlandse consument dat ze Nederlands vlees moeten kopen ipv onduidelijke zooi uit het buitenland. Dit heeft natuurlijk als probleem dat je dan ook positief moet zijn over Nederlandse veehouders, en dat kan weer niet, want dan krijg je geen euro meer van donateurs en kun je jezelf wel opheffen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:14

@kinke, als jouw opmerking over vleeskalveren op mij sloeg dan heb of ik mij niet goed uitgedrukt of jij verkeerd gelezen. Ik wilde juist de vleeskoeienboer huldigen omdat zijn kalfjes wel bij mama blijven en als ze groot zijn lekker met een groepje de wei in gaan.

@mdh, jammer dat je dit zo ervaart! De vega's die ik ken zijn zo totaal niet. Ikzelf begin er bijvoorbeeld nooit over. Alleen als mensen mij iets vragen dan meng ik mij in zo'n gesprek.

Mijn vriend eet 2x per week biologisch vlees en alle andere zuivelproducten zijn ook biologisch. Ik vind hem dan ook zeker geen dierenbeul.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:56

Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt Sela, heb het ook niet duidelijk verwoordt zie ik al...

De meeste mensen die wakker dier aanhangen zijn vegatarisch...
En die vegetariërs zijn heel anti...
Bijna tegen het activisme aan...

En over die vegetariërs heb ik het...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:11

Vroeger, toen ik nog jonger was, vond ik WD helemaal top, toch zielig al die diertjes!

Maar er zijn wel dingen veranderd. Ik heb me een beetje verdiepd. Via bokt zag ik iemand met een varkenshouderij. Hoewel ze niet buiten kwamen, zag het er prima uit, sociaal contact, speeltjes.

Ook ben ik vorig jaar met school op een melkveehouderij geweest. Deze is via Campina, koeien komen dus zoveel dagen per jaar zoveel jaar buiten. Toen ik ging, stonden ze nog niet buiten. Maar de stal waar ze instonden, was prima! Groepshuisvesting (sociaal contact), liggedeeltes, van de lekkere draaiende borstels, voldoende eten. Ga mij dus niet vertellen dat deze boer een dierenbeul is.
Die koeien zagen er allemaal goed uit! Het was geen grote boer (+- 70 koeien), maar maakt dat veel verschil? Ook de kalfjes zaten lekker samen in een apart gedeelte met een lekkere dikke laag stro.

Ik denk dat boeren heel, heel veel om hun dieren geven. Als WD zegt dat ze hun dieren niet goed verzorgen, dan is dat toch überhaupt onlogisch? Goed verzorgen->koe beter in haar vel-> meer melk. Koe slecht verzorgen-> koe slecht in haar vel-> minder melk of ziektes-> niet winstgevend.
Een organisatie die voor dierenbelangen opkomt is goed, maar niet zoals WD dat doet, met enkel zielige plaatjes en onhaalbare doelen. Zeker als ik die FB-pagina van ze heb gezien.

Even kijken naar de doelen voor de melkkoe:

Weidegang voor alle koeien. -----> Heel goed, mee eens. Maar in welke weides precies?
Kalfjes moeten opgroeien bij hun moeder in de kudde. ----> Ook leuk, maar waar haalt de boer dan genoeg geld vandaan (helaas is dit de realiteit...)
De melkproductie terug naar een normaal peil zodat koeien gezond blijven. ---> Hetzelfde, boer heeft geld nodig, helaas realiteit.

Genoeg voorbeelden, heel nobel, maar gewoon niet haalbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:28

maakt ook niet uit hoor EskeGirl, want lopen die koeien vervolgens in de wei met hun kalfjes dan komt het gezeik over de oormerken ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:30

Heb even teruggezocht Selka, ik bedoelde jou niet maar Kentaro :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 10:58

Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!

Wat ik wel weet is dat de koeien en varkens van de biologische boerderij hier verderop het echt goed hebben. Die staan lekker buiten in ruime weides. Als de tijd daar is worden ze geslacht, in de buurt, en wordt het vlees op de boerderij verkocht. Dát is volgens mij het ideaal beeld. Minder vlees productie, maar wel eerlijk en met hoge kwaliteit. Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?

Verder stelt wakker dier in mijn ogen vooral producenten, consumenten en supermarkten aan de kaak. Die push naar de boeren is echt maar een heel klein stukje van de campagnes. Maar blijkbaar voelen heel veel veehouders zich enorm aangesproken. En dat terwijl ze het allemaal al zo goed doen, toch...?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:49

Sprintje schreef:
Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!

Wat ik wel weet is dat de koeien en varkens van de biologische boerderij hier verderop het echt goed hebben. Die staan lekker buiten in ruime weides. Als de tijd daar is worden ze geslacht, in de buurt, en wordt het vlees op de boerderij verkocht. Dát is volgens mij het ideaal beeld. Minder vlees productie, maar wel eerlijk en met hoge kwaliteit. Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?

Verder stelt wakker dier in mijn ogen vooral producenten, consumenten en supermarkten aan de kaak. Die push naar de boeren is echt maar een heel klein stukje van de campagnes. Maar blijkbaar voelen heel veel veehouders zich enorm aangesproken. En dat terwijl ze het allemaal al zo goed doen, toch...?

Wakker dier heeft het niet alleen over het welzijn van dieren...
Wakker dier stelt dat boeren bijvoorbaad slecht zijn...

Daarnaast, als je als boer zegt dat je het goed doet plaatst die organisatie stiekem camera's in je stal...
Die ze dan weer aansluiten op de stroomvoorziening van de stal...
Die stroomvoorziening is daar niet op gemaakt en er is vervolgens grote kans op kortsluiting...
Als er kortsluiting plaats vind dan komt er Brand en vervolgens roept wakker dier dat die boer zijn kalveren levend heeft laten verbranden...

Ik begrijp de aversie van de boeren tegen wakker dier wel...