Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
evanescence schreef:Ik als Melkveehouder, (In opleiding) ben echt anti wakker dier.
Vaak laten ze een verkeerd beeld zien van de veehouderij. Want ze hebben werkelijk nog nooit iets bereikt met hun campagnes, aangezien daar nog nooit een bericht over is geweest.
Ook kan ik er erg slecht tegen, dat ik ze al meerdere malen heb uit genodigd om eens bij ons op het bedrijf te komen kijken. Het gesprek tussen boer en wakker dier aan te gaan. Maar ze zijn nooit thuis. Ik ontving antwoorden als: 'Nee hier is onze organisatie niet voor.' 'Onze organisatie is te klein om bedrijfsbezoeken te doen.' 'Nee wij gaan niet in discussie met studenten.'
En natuurlijk overal heb je een rotte appel tussen zitten. Maar om nou meteen de hele vee sector over 1 kam te scheren gaat mij te ver. De koeien hier lopen het jaar rond buiten. Maar het is geen biologisch bedrijf. De koeien, krijgen geen antibiotica, hebben geen klauw problemen, hebben geen door lig plekken. Maar dit soort bedrijven laten ze nooit zien op hun facebook bijvoorbeeld. Want dit trekt geen mensen die het dan zielig vinden.
Wel ben ik voorstander van vlees uit eigen land eten. Waarom ons vlees exporteren, en dan chinees vlees importeren. Een vlees ruil? Nee ik hou het bij een koe van eigen land. Het liefst nog zelf laten slachten ook. Mooi onbewerkt vlees. En ik weet precies wat er in het dier is gegaan.
NOS schreef:Salademaker Johma, broodjeswinkel Subway, Bakker Bart, NH Hotels en broodbelegger Qizini stappen over op vlees van varkens met een keurmerk. Vanaf volgend jaar verkopen de ketens vlees van varkens met één ster op het Beter Leven-keurmerk.
Volgens de bedrijven is er tijd nodig om over te stappen op andere varkens. Johma, Qizini en NH Hotels stappen vóór 1 januari 2015 over, Bakker Bart medio 2015 en Subway eind 2015.
"Om de smaak van onze salades te waarborgen, gaan we een ontwikkeltraject in. We hebben een smaakpanel en daar gaan we testen met het nieuwe varkensvlees mee doen", zegt een woordvoerder van Johma.
Afleiding
De ketens zeggen dat de consument niet meer gaat betalen, ook al zijn de bedrijven straks meer geld kwijt aan het varkensvlees.
Bij vlees van varkens met één ster bij het Beter Leven-keurmerk hebben de varkens meer ruimte, is er afleiding tegen verveling en worden biggen niet gecastreerd.
Campagne
De bedrijven beloven de veranderingen na campagnes van Wakker Dier. Eerder beloofden hamburgerketen Burger King, vleeswarenfabrikant Stegeman en snacksmaker Mora al over te stappen.
Wakker Dier richt zijn pijlen nu op Dr. Oetker en Kips. Die laatste zegt wel te willen overstappen, maar dat er simpelweg niet genoeg varkens zijn met het keurmerk. De vleesbranche spreekt dit tegen.
Selka schreef:Wij zitten hier op zand en de paarden staan dus ook zomer en winter buiten. Desnoods maak je een paddock voor je koeien, weet ik het, maar doe ietsAB aan strenge banden? Er hingen keukenkastjes vol met zooi op de meeste stallen. Ik geloof niet dat alles wordt geregistreerd, die melk komt vaak niet in de put dus waarom zouden ze dit registreren? Uit het buitenland kan je zo vanalles halen.
Koe en kalf weten niet beter? Het kalfje wordt geboren en in een enorm klein hokje gestopt waar ik mijn hond 's nachts nog niet in zou willen hebben.. Zodat wij mensen die melk kunnen drinken. Ik ken koeien die uren blijven roepen naar hun baby. Daarnaast zijn de kalfjes eenzaam vanaf het moment dat ze hun oogjes openen, dat wens je toch geen enkel dier toe? Het is toch ook niet oke om een veulen alleen op stal te zetten want dan weet hij/zij niet beter?
Ik ken 1 bio boer die echt zijn best doet en daar eet vriend zijn vlees van.
@marjoow dat klopt, maar in de winter / zomer / herfst hebben wij in NL echt geen vreselijk warm weer waar de koeien niet tegen kunnen.
Dieren vermenselijkt... het is toch dier eigen om de hele dag buiten te staan? Ik heb koeien nog nooit een stal zien bouwen..
Kinke schreef:tja, als je sowieso vindt dat dieren niet geslacht mogen worden, ook niet als ze niet in de bio industrie zijn gehouden, dan houdt de discussie op toch?
Sprintje schreef:Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!
Wat ik wel weet is dat de koeien en varkens van de biologische boerderij hier verderop het echt goed hebben. Die staan lekker buiten in ruime weides. Als de tijd daar is worden ze geslacht, in de buurt, en wordt het vlees op de boerderij verkocht. Dát is volgens mij het ideaal beeld. Minder vlees productie, maar wel eerlijk en met hoge kwaliteit. Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?
Verder stelt wakker dier in mijn ogen vooral producenten, consumenten en supermarkten aan de kaak. Die push naar de boeren is echt maar een heel klein stukje van de campagnes. Maar blijkbaar voelen heel veel veehouders zich enorm aangesproken. En dat terwijl ze het allemaal al zo goed doen, toch...?