Moeten alcohol reclames verboden worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alcohol reclames moeten verboden worden.

Volledig mee eens
27 (20%)
Mee eens
17 (12%)
Niet mee eens en niet mee oneens.
11 (8%)
Mee oneens
32 (24%)
Volledig mee oneens
45 (34%)

Totaal aantal stemmen: 132

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:33

_Femkeeex schreef:
Ons pap (en de rest van ons gezin icl ik) vindt dat er alleen maar slechte dingen worden uitgezonden op TV, de TV brengt nooit iets goeds (tenzij je een goede eigen film kijkt of natuur documentaires etc). Maar voor de rest? Nee, de TV brengt alleen rommel met zich mee. De kanalen die het land uitzendt zijn hier thuis verboden om te kijken en terecht. Het ergste is het voor kinderen: Zeuren omdat ze naar de MC willen, omdat ze die reclame hebben gezien en dan hoppa een slechte luisterend kind met overgewicht. Andere kopen uit nieuwsgierigheid (die de reclames hebben opgewekt) een blikje Redbull en hoppa, je kind is verslaafd aan die rommel. Films die kinderen psychisch breken voor een aantal maanden-jaren :n Nee, geen TV voor ons en geen reclames :D

Sorry hoor maar hier heb ik toch wel even om gelachen.
Dan ben je ook weinig weerbaar als je denkt dat zien van een reclame spotje direct zo'n aanstoot geeft.
Films die je psychisch breken?? Jeumig. Daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen en wanneer je dit zo ervaart zou ik toch echt even kritisch naar mezelf kijken!

Reagerend op de OP. Alstublieft niet. De alcohol reclames zijn (uitzonderingen daargelaten) zo ongeveer de enige reclames die nog wel eens leuk zijn. De rest is helemaal om te huilen. Ik denk dat ze gewoon alle reclame moeten afschaffen, dat zou een idee zijn. Maar zonder gekheid nee ik vind het echt niet erg dergelijke reclame te zien op tv, ook niet voor kids.

Magrathea

Re: Moeten alcohol reclames verboden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:43

Even lachen:

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:44

Ik vind het wel een moeilijke stelling. Het is mij niet helemaal bekend of de alcoholreclames bijdrage aan het meer consumeren van alcohol. Als dit het geval is, dan zou ik zeggen: Ja, verbieden. Alcohol is immers een product dat schadelijk is voor je gezondheid en ik vind dat dat niet gepromoot moet worden..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:32

Kortzichtige antwoorden hier. Schadelijk is direct verbieden? Dan moet toch alles eraf of niet, auto's zijn schadelijk voor het milieu (en dus voor de gehele mensheid), mag dat dan wel nog?

Kom op, je gaat niet dood als je (met mate) drinkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:38

Als het argument schadelijk voor de gezondheid het belangrijkste argument is om reclames voor alcohol te verbieden, dan wordt het erg rustig op de Nederlandse tv wat reclame betreft.

Is ook weer wat voor te zeggen, natuurlijk :D.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:20

@ San87, Ik vind dat toch een goed argument. Persoonlijk heb ik niet het idee dat er veel mensen bewust zijn van de gevaren van alcohol en hoe schadelijk dit daadwerkelijk is voor je lichaam. 'Drink met mate' zoals de overheid al mooi bij de reclames laat zetten. Maar als je kijkt naar de cijfers van het nationaal kompas:"Gemiddeld over de gehele bevolking, dus inclusief ouderen en kinderen, drinken Nederlanders 72 liter bier, 22 liter wijn en 3,5 liter gedestilleerd per persoon per jaar. Dit komt neer op een kwart liter alcoholische drank per persoon per dag". Lijkt het mij niet dat dit echt een drinken met mate is, ik schrok zelf behoorlijk van het gemiddelde.

Is een verbod ten behoeve van bevordering van volksgezondheid slecht? Alcohol is zo enorm sociaal geaccepteerd en de gevaren worden (van wat ik zie en hoor) vaak gebagatelliseerd of genegeerd. Ik vind het persoonlijk wel wat als de overheid zich hier meer voor inzet om het alcoholgebruik te verminderen. En mocht er uit onderzoek blijken dat de reclames bijdrage aan het (meer) consumeren van alcohol, denk ik wel dat het goed is om dit te verbieden..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:09

MaaikeMo schreef:
@ San87, Ik vind dat toch een goed argument. Persoonlijk heb ik niet het idee dat er veel mensen bewust zijn van de gevaren van alcohol en hoe schadelijk dit daadwerkelijk is voor je lichaam. 'Drink met mate' zoals de overheid al mooi bij de reclames laat zetten. Maar als je kijkt naar de cijfers van het nationaal kompas:"Gemiddeld over de gehele bevolking, dus inclusief ouderen en kinderen, drinken Nederlanders 72 liter bier, 22 liter wijn en 3,5 liter gedestilleerd per persoon per jaar. Dit komt neer op een kwart liter alcoholische drank per persoon per dag". Lijkt het mij niet dat dit echt een drinken met mate is, ik schrok zelf behoorlijk van het gemiddelde.

Is een verbod ten behoeve van bevordering van volksgezondheid slecht? Alcohol is zo enorm sociaal geaccepteerd en de gevaren worden (van wat ik zie en hoor) vaak gebagatelliseerd of genegeerd. Ik vind het persoonlijk wel wat als de overheid zich hier meer voor inzet om het alcoholgebruik te verminderen. En mocht er uit onderzoek blijken dat de reclames bijdrage aan het (meer) consumeren van alcohol, denk ik wel dat het goed is om dit te verbieden..

Een kwart liter per dag... Dat zegt niks over de mate van drinken. Een gemiddeld persoon komt op een gemiddelde zaterdag avond bier drinken met vrienden al makkelijk op een kwart liter per dag (zeven biertjes op een avond (tenzij pint, natuurlijk :')), nou, echt schandalig veel), betekent niet dat deze mensen heel ongezond en gevaarlijk bezig zijn, hoor :D. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat in de berekening van het Nationaal Kompas ook de echte alcoholisten meegerekend worden, die gooien het gemiddelde natuurlijk idioot omhoog.

Het klinkt als heel veel, maar ik vind het zelf echt wel meevallen. Natuurlijk zijn er mensen die in excessen vallen. Maar alcohol verbieden is echt niet de manier om die excessen aan te pakken, of willen we alcohol ook de illegaliteit in helpen? Dat lijkt me pas gevaarlijk.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:30

_San87_ schreef:
MaaikeMo schreef:

Een kwart liter per dag... Dat zegt niks over de mate van drinken. Een gemiddeld persoon komt op een gemiddelde zaterdag avond bier drinken met vrienden al makkelijk op een kwart liter per dag (zeven biertjes op een avond (tenzij pint, natuurlijk :')), nou, echt schandalig veel), betekent niet dat deze mensen heel ongezond en gevaarlijk bezig zijn, hoor :D. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat in de berekening van het Nationaal Kompas ook de echte alcoholisten meegerekend worden, die gooien het gemiddelde natuurlijk idioot omhoog.

Het klinkt als heel veel, maar ik vind het zelf echt wel meevallen. Natuurlijk zijn er mensen die in excessen vallen. Maar alcohol verbieden is echt niet de manier om die excessen aan te pakken, of willen we alcohol ook de illegaliteit in helpen? Dat lijkt me pas gevaarlijk.

Ik heb het ook niet over alcohol verbieden. Dat gaat over de reclames. Ik heb het nooit over alcohol verbieden gehad. Maar reduceren van consumptie ben ik wel voorstander van.

En alcoholisten worden meegerekend in het gemiddelde, maar ook kinderen die helemaal niet drinken die het gemiddelde dus ook weer erg omlaag halen.. Volgens mij hebben we meer kinderen dan alcoholisten in NL, maar gedurfde uitspraak, heb ik geen cijfers van. Maar denk het wel :D

Maar omdat het sociaal geaccepteerd is om in het weekend minimaal 7 bier weg te werken, betekent niet dat het daarom dan ook niet ongezond is of ongevaarlijk. En misschien worden de effecten daarvan nu niet gezien, maar op langer termijn kan dit wel zichtbaar worden. Begrijp me niet verkeerd, ik drink ook graag een drankje, maar ik steek mijn hoofd niet in het zand door te zeggen dat het niet zo gevaarlijk is. Het is schadelijk en ik denk dat het van belang is daar bewust van te zijn en daar mag de overheid ook zijn rol inspelen. En nogmaals: Mocht er uit onderzoek blijken dat de reclames bijdrage aan het (meer) consumeren van alcohol, denk ik wel dat het goed is om dit te verbieden.. (Om bij de stelling te blijven).

Is het ook niet bagatalliseren wat je nu doet dan? Door te zeggen: "Het gemiddelde valt wel mee", "vrienden drinken ook zo 7 bier op een avond, betekent niet dat ze gevaarlijk bezig zijn" (Oprechte vraag)

Mooi artikel over kennis van alcohol vanuit de Nederlanders..
http://www.stap.nl/nl/nieuws/persberich ... an-alcohol

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:35

Wellicht is het bagatelliseren, ja. Ik vind zelf een avondje drinken met vrienden echt geen ramp. Misschien is het dat wel, ik zal erop terug komen wanneer ik over vijftig jaar korsakov heb. Als ik het me herinner, that is.

Voor wat betreft het verbieden van alcohol, mijn fout, verkeerd gelezen. Excuus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:17

Sorry, maar een kwart liter per dag is iets meer dan een glas bier. Eén biertje per dag is niet gevaarlijk, dat is gewoon niet zo.
We weten ook niet wat de gevolgen zijn van langdurig computeren over enkele jaren, en dat doen we toch ook gewoon?

Je kunt overigens de getallen die je noemt niet zomaar bij elkaar optellen. Als ik 3,5 liter bier drink ben ik behoorlijk lam, als ik 3,5 liter sterk drink ben ik dood. Je moet rekenen in standaardglazen alcohol. Als je in een café een glas Jack en een biertje bestelt zit in beide evenveel alcohol (vandaar dat je maar zo'n banketstaaf klein beetje krijgt in het geval van de whiskey)

Even rekenen: een standaardglas bier is 0,2 l, een standaardglas wijn 0,1 l en ongeveer 0,05l voor sterk.
Dus per Nederlander per jaar drinken we 385 glazen bier, 220 glazen wijn en 70 glazen sterk. Optellen en delen geeft 1,849 glazen alcohol per dag, 12,95 glazen per week. Nou, daar kom ik denk ik wel aan, en ik voel me prima hoor +:)+ Als ik zie wat sommige mensen weghakken, die zitten op één avond uit al over de 13 heen, haha.
Overigens denk ik ook dat met de invoering van het alcoholverbod voor 16 en 17 jarigen de consumptie wel wat omlaag gaat, die hebben bij ons de flessen zoete witte wijn behoorlijk leeggeslurpt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:41

Ik zet hier een slotje op, huiswerktopics zijn niet toegestaan.