Ongeluk ronde van vlaanderen. Vrouw in levensgevaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:47

Jiskaa schreef:
Harde reacties hier, eigen schuld etc. Die vrouw gaat misschien wel dood. Beetje meer sympathie mag wel hoor.

Sorry, nee, als iemand dood valt omwille van diens eigen lompigheid, kan ik daar geen sympathie voor opbrengen. De organisatie 'had' dit misschien KUNNEN voorkomen ja, maar ik vind niet dat dit exclusief de taak van de organisatie was, en dus ook niet dat ze dit hadden MOETEN voorkomen. Als iemand zo weinig belang schijnt te hechten aan zijn of haar eigen leven, zoals wel vaker het geval schijnt te zijn met wielersupporters, vind ik niet dat die persoon de verantwoordelijkheid daarvoor kan doorschuiven naar een ander. Het gaat hier om een volwassen vrouw hé, daar mag je toch een béétje gezond verstand van verwachten?
Als de zoveelste dronken bestuurder met 180 km/h tegen een boom knalt, hoor je toch ook niet dat dat de schuld is van -weetikveel- de overheid, de politie, minister huppeldepup, ... Dat noem ik dan gewoon een duidelijk geval van natuurlijke selectie :+

LadyMadonna

Re: Ongeluk ronde van vlaanderen. Vrouw in levensgevaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:05

Maar, in hoeverre mocht ze daar niet staan? Dat het geen handige plek is, absoluut, maar mocht het ook niet? Lijkt me redelijk belangrijk in deze

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:06

Wielrenners maken wel vaker dergelijke hupseltjes over middenbermen etc, dus of die wielrenner sowieso gevallen was, betwijfel ik ten zeerste.
Verder, waarom wijzen naar de organisatie. Af en toe moet je gewoon eerlijk zijn en zeggen dat deze vrouw verdomd dom is geweest en dat zij en diegenen die bij haar staan schuldig zijn aan dit ongeval. Dat ze dit nu bijna met haar leven moet bekopen is triest te noemen, maar is geen reden om dan maar naar iedereen de schuldvinger te wijzen, behalve zij die de daadwerkelijke verantwoordelijkheid hebben.
De organisatie doet wat die kan, ik weet niet of jullie beseffen welke maatregelen hier allemaal aan vooraf gaan. Maar je kan niet een heel parcours barricaderen.
Als ik een springring opren en net achter een hindernis doorloop zodat het paard op mij springt, moet er dan gewezen worden naar mij of naar de organisatie?

Dat de auto's doorrijden is alleen maar goed, alleen maar goed. Die mensen kunnen toch niets doen en houden de weg op voor de ambulance die achteraan meerijdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:07

Wettekst:

41.1. Het is de weggebruikers verboden te breken :

1° door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of door daartoe gemachtigde militairen;

2° door een stoet, een groep voetgangers, een samenkomst naar aanleiding van een cultureel, sportief of toeristisch evenement of een processie;

3° door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd of aan een niet-gemotoriseerde sportwedstrijd of -competitie;

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:09

Gini, dat is nu net een punt. Bij een springring is het duidelijk waar je wel en niet mag staan. Was dat hier ook?

Organisatie geeft aan: de vluchtheuvel lag na een rotonde, daar zetten we nooit waarschuwers neer, ervoor wel...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:11

Dat wetsartikel lijkt me compleet niet van toepassing Gini. Ze is niet door het peloton gegaan. Als alle wielrenners aan de rechterkant van de vluchtheuvel waren gegaan stond ze veilig. Alleen, daar kan je niet vanuit gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:13

Je mag als weggebruiker een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd niet breken, dat deed zij dus wel door daar te staan. Het gaat niet over weggebruikers in beweging.
Het parcours van een wielerwedstrijd loopt over de gehele rijbaan, tenzij door afsluitingen anders aangegeven. Dus de wielrenners zijn niet verplicht de middenberm rechts voorbij te rijden. Als je dus in het midden van de openbare weg gaat staan, breek je de groep renners en dat is verboden.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:14

Sorry, maar ik vind dat je tijdens zo'n koers daar niet hoort te staan!
Je lokt het dan wel een beetje uit hoor, ga gewoon langs de kant achter de dranghekken of linten staan, dat is veiliger.

Niettemin vind ik ook dat de ronde veiliger gemaakt kan worden, door daar bijvoorbeeld pakken stro te zetten, ook voor de renners is zo'n klein heuveltje erg gevaarlijk. Net als de renner die vol tegen een lantaarnpaal botste zet daar op zn minst voor de veiligheid een pak stro tegenaan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:15

Ellis, dat is een andere discussie. Ik denk dat het het belangrijkste is het peloton flink uit te dunnen (dus 5/6 renners per ploeg)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:16

Bij een springring is het ook niet duidelijk hoor. Geen seingevers, geen verboden toegang bordjes, soms zelfs helemaal geen hek. Het enige wat mij uit de springring houdt is gezond verstand en het wedstrijdreglement.
In dit geval wordt niet alleen beroep gedaan op gezond verstand, maar is er gewoon een hele mooie officiële wettekst en nog is de organisatie schuldig.
Laatst bijgewerkt door Gini op 07-04-14 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:17

Ken jij het volledige wetboek uit je hoofd? Ik niet :n
Daar kan je niet vanuit gaan, dus kan je bijv zorgen dat het duidelijker aangegeven is.
Hoe je het verder ook wend of keert, er is bij niemand sprake van opzet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:19

LadyMadonna schreef:
Ken jij het volledige wetboek uit je hoofd? Ik niet :n

Sorry LadyMadonna, maar dat is echt echt echt geen excuus.

Sorry meneer de politieagent, ik wist echt niet dat je niet door rood mocht rijden. Verder staat bovenstaande wettekst gewoon in de theorieboeken van rijbewijs B. Het is niet dat het ergens zo een verborgen regeltje is dat niemand kent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:35

Rijbewijs b is voor je auto. Je mag idd met je auto niet een peloton doorsteken. Maar dat is wat anders dan op een vluchtheuvel gaan staan tijdens koers, waar niet duidelijk aangegeven is dat dat niet mag. Zeker niet als er meerdere staan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:36

In de wettekst staat weggebruiker, niet bestuurder, weggebruiker.
Weggebruiker = alle bestuurders + voetgangers.

De wet niet kennen is geen excuus om de wet te overtreden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:40

Gini schreef:
Je mag als weggebruiker een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd niet breken, dat deed zij dus wel door daar te staan. Het gaat niet over weggebruikers in beweging.

Het is niet eens duidelijk of deze vrouw hier mocht staan ja of nee. Dus het is onzinnig om aan te halen dat deze vrouw het peloton brak.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:41

Volgens mij krijgt iedereen op de lagere school al verkeersles en krijg je zulke dingen al uitgelegd.
Mijn kinderen in ieder geval wel en zou ik het dus niet zelf geleerd hebben(wat ik wel heb) dan had ik het nog 3 x van mijn kinderen kunnen horen en in dit geval, en misschien deze mevrouw ook nog wel van haar kleinkinderen.

Je ziet ook dat ze zich probeert te verschuilen achter de fotograaf/filmer op met moment dat ze ook van de andere kant komen, dan staan ze helemaal ingesloten en dan nog als een propje op elkaar blijven staan.
Ik vraag me ook af van wie dat kleine meisje was, het had net zo goed haar kunnen zijn die daar zwaar gewond geraakt was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:42

Winged schreef:
Gini schreef:

Het is niet eens duidelijk of deze vrouw hier mocht staan ja of nee. Dus het is onzinnig om aan te halen dat deze vrouw het peloton brak.

Ze breekt de wielerwedstrijd, ergo ze mag daar niet staan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:44

Gini schreef:

Want hoe breekt zij de wielerwedstrijd? Het is niet duidelijk of mensen daar mogen staan of niet. Of laat zij soms expres iemand tegen zich aanrijden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:53

Eens met winged.
Een wielerpeloton breken is om bijv over te steken midden in het peloton. Ik betwijfel ernstig of op een vluchtheuvel staan, waarvan niet bekend is of dat wel of niet mocht, onder breken valt

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:59

Het ergste vind ik nog wel hoe lang het duurt voor er mensen te hulp schieten, pff.
En ik heb ook erg medelijden met die wielrenner. Hij is (natuurlijk) helemaal van slag, arme man :(:) Dat vervolg hem nog wel even.

Maar tja, was ook niet erg slim van die vrouw om daar te gaan staan... Ongeacht of het een wet breekt of niet. Je hebt toch wel een beetje common sense :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:01

Over dat te hulp schieten, maar wat moet je doen dan? Ik heb altijd geleerd om in zo'n geval mensen te laten liggen en te wachten op de hulpdiensten omdat je het letsel anders ook ergens kunt maken. Stel die vrouw heeft haar nek gebroken en mensen gaat aan haar zitten om haar bijv anders neer te leggen... Wat dan.?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:01

Winged schreef:
Gini schreef:

Want hoe breekt zij de wielerwedstrijd? Het is niet duidelijk of mensen daar mogen staan of niet. Of laat zij soms expres iemand tegen zich aanrijden?

De wielrenners mogen hier de volledige breedte van de rijbaan gebruiken (want er is nergens een afsluiting om iets anders aan te geven).
In het midden van die rijbaan gaan staan, is dus de wielerwedstrijd breken. Of daar dan een middenberm is of niet, maakt dus op zich niet uit.
Breken moet opgevat worden als het inmengen van een weggebruiker in de koers tussen de rode en de groene vlag. Dus of je dat stilstaand, of in beweging doet, maakt voor de wet geen verschil.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:02

Mja, ik kan me voorstellen dat je denkt dat je daar wel kunt staan: stoepje, daar fietsen ze wel omheen. Niet echt heel slim, maar je ziet ze wel netjes blijven staan. En misschien hoort die vrouw wel bij die anderen en was ze gewoon een middagje mee: 'Kom oma, kan best!'. En hoe zet je dat dan in hemelsnaam af? Je kunt inderdaad moeilijk elk perkje, stoepje of polletje af gaan zetten.
Maar mijn eigen gezonde verstand zegt me dat ik daar nooit zou willen staan en het kan ook niet anders dan dat het af en toe misgaat als je soms ziet wat supporters uitspoken. En om heel eerlijk te zijn vind ik het over het algemeen erger voor de wielrenners dan voor het publiek. Je zult toch maar net de rit van je leven hebben en dat er dan de een of andere malloot midden op de weg gaat liggen (zoals die fotovent).
Ik vind het in dit geval wel erg sneu dat in eerste instantie de mensen voor haar niet eens omkijken. Die doorrijdende peleton auto's is één ding, maar even kijken of de anderen ook oke zijn is toch wel het minste lijkt me, als je met z'n allen bijna helemaal omver bent gereden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:03

Dan moet je zorgen dat dat duidelijk is. Ik weet niet of het zo is wat je zegt, en als ik het niet weet, zullen er meer zijn die dat niet weten (en dat vind ik iets anders dan bijv door rood rijden)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

Volgens mij mag je sowieso niet langer op een vluchtheuvel blijven staan, dan nodig is om veilig over te steken. Ik deed dit als tiener ooit voor de lol een keer met een vriendin (niet bij wielrennen, gewoon op een openbare weg). We stonden daar in een melige bui de titanic pose te doen, maar toen zijn we dus mooi door de politie van die vluchtheuvel af gehaald. Was achteraf gewoon een domme actie.

Volgens de regels had er daar niemand mogen staan, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet weten of in hun enthousiasme voor de sport dit vergeten. Ik vind dat bij zo'n evenement de organisatie hekken moet plaatsen waar de toeschouwers achter mogen staan. Klimmen mensen daar overheen om zelf op een gevaarlijke plek te gaan staan, zijn ze naar mijn mening zelf verantwoordelijk. Ik zag alleen in het filmpje geen hekken staan. Ik ben dus geneigd om de organisatie te zien als de verantwoordelijke.

In ieder geval verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Dat wens je niemand toe.