stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:02

Ik zal even proberen mijn mening over deze stelling te verwoorden.

Ik woon sinds mijn 8ste in pleeggezinnen. Dit was in mijn eerste pleeggezin:
Ik ben altijd al erg onzeker geweest. Toen ik op de middelbare school kwam vond ik dit altijd erg spannend maar toen heb ik gelukkig wel een goede vriendin gehad en een hele leuke klas!
In het pleeggezin ging het niet goed. Ik was 14 jaar en kon niet tegen de strengheid van mijn pleegouders. Ik ben toen onhandelbaar verklaard.

Toen ben ik naar een ander pleeggezin gegaan en ook een andere school. Deze school stond erom bekend dat hier het minst gepest werd en er veel en hard tegen pesten werd opgetreden.
Ik mocht van mijn pleegmoeder geen skinny jeans meer aan en geen strakke kleding. Ik ben erg mager en moest dus wijde broeken aan en slobbertruien dragen :(

Mijn eerste schooldag viel nog mee. Werd veel ondervraagt en ik kon toen goed opschieten met de klasgenoten. Na een paar dagen werden er opmerkingen gemaakt over mijn kleding. Ik zei dat ik hier niets aan kon doen en ik dit moest dragen. Naarmate de weken verder gingen werden er steeds meer opmerkingen gemaakt over mij en dachten ze dat ik anorexia had omdat ik zo mager was. Dit was gewoon mijn lichaamsbouw. Ik zat altijd alleen en werd met de dag onzekerder. Toen ben ik naar mijn mentor gegaan en heb het hele verhaal uitgelegd.

Dit was dus een grote fout die ik gemaakt heb. Ik werd nog meer gepest en ook uit andere klassen. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik zelfs met de dood bedreigd werd en ik ook geduwd werd. Ik werd zombie genoemd omdat ik slecht sliep en enorme wallen had.

Toen ben ik naar mijn pleegmoeder gegaan en die geloofde me niet. Zei dat ik maar gewoon moest proberen vrienden te maken.

Toen heb ik me dagen opgesloten op mijn kamer als ik uit school kwam. Ik kon mijn verhaal aan niemand meer kwijt en durfde niets meer te zeggen.

Ik ben toen allemaal dingen gaan doen die niet mochten. ( roken, eten in bed wat niet mocht en mezelf lichamelijk pijn doen)

Toen heb ik erge ruzies gehad en ben ik weer van gezin gewisseld. Toen ben ik weer op mijn oude middelbare school gekomen en daar kwam ik redelijk goed mee in de groep. Maar was vrij angstig en erg onzeker. Ik heb daar nog wel verder een fijne schooltijd gehad.

Nu zit ik op een MBO en dat gaat nu ook niet meer. Ik vind de opleiding niet meer leuk. Ik pas niet bij mijn klasgenootjes omdat ik ( vind ik) anders denk en heel anders ben dan hun. Ik ben daar dus ook niet populair en zit bijna altijd alleen. Mijn cijfers kelderen en het ergste is dat ik nu al 4 weken niet meer naar school durf. Bang om gepest te worden en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik slaap nu veel bij mijn echte moeder omdat ik op studentenkamers woon waar mijn klasgenootje ook woont. Ben bang voor de reacties en weet gewoon nu echt niet meer wat ik moet doen. Mijn mentor heeft nu al een berichtje gestuurd waar ik blijf. Ik heb gezegt dat ik wil stoppen met de opleiding en verder niks meer. Ben angstig dat hij boos word.

De angst dat mensen boos worden komt ook door mijn verleden. Bang om afgewezen te worden en omdat mijn moeder een drankverslaving gehad heeft en ik ook lichamelijk mishandeld ben vind ik deze situaties dus heel moeilijk..

Het is een heel verhaal geworden maar met de stelling of pesten je eigen schuld is vind ik in mijn geval niet waar..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:03

DearLove schreef:
Maartje1990 schreef:
Dan heeft ze geen kanker, maar heeft ze wel een andere ziekte, maar dan een psychische. Harstikke triest om dan iemand te gaan pesten. Expres... kom nou, wat een onzin.

Ja dat snap ik, maar je roept het dan toch echt van jezelf af. Iets kleins oke maar maak dan niet zo'n leugen en al helemaal niet over kanker want dat doet erg veel mensen zeer.

En pesten doet niemand zeer? Waarom je jezelf verlagen tot het niveau van een ander? Je bent toch geen haar beter dan.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:05

Air schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
In mijn klas zit een jongen die een beetje uitgelachen wordt en genegeerd, maar dat is echt zijn eigen schuld.
Hij noemt iedereen dom, doet heel hysterisch, roept 'wat nou!' Naar leraren als ze hem geen hoger cijfer geven na een mislukte poging door te gaan huilen..
Dat is echt wel zijn eigen schuld. Denk maar niet dat ik aardig tegen hem ga doen als hij niet aardig is tegen mij.

En waarom zou jij NIET aardig doen? Wordt jij daar zelf een beter mens van? Dan ben je dus geen haar beter dan het gedrag wat hij vertoont.

Er is NOOIT een goede reden om te pesten.

Ik pest hem ook niet. Hij heeft me ooit lelijk en dom genoemd, omdat ik hem erop wees dat het niet eerlijk is om te spieken.
Als hij aardig tegen me doet doe ik aardig terug, ik heb aardig wat geduld en begrip, maar als je begint te roepen dat je mensen hun keel dicht gaat knijpen.. Dan hoef je niet te denken dat ik je aardig vind.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:06

Maartje1990, mooie vergelijking! :o
Ik ben zelf ook gepest, maar voor zover ik weet heb ik nooit iets verkeerd gedaan. Geen raar accent, geen rare kledingstijl, maar toch was ik het pispaaltje van de klas.
Ik vind dus ook niet dat het de schuld van degene die gepest word is. Pesters hebben een doelwit nodig, of dat nou een 'normaal ' persoon is of een 'apart' persoon.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:06

IloveGuus schreef:
Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

Daar ben ik ook helemaal niet mee akkoord!

Dat je pesten zelf kan stoppen, daar geloof ik echt niet in. Als het zo eenvoudig was, waarom wordt er dan nog steeds gepest? Waarom zijn er dan nog steeds mensen die ernstige psychologische gevolgen ondervinden van pesten? Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die pestgedrag blijven uitlokken, want er is toch niemand die het leuk vindt om gepest te worden?

Wat gewoner zijn, hoe moet je dat in godsnaam doen? Moeten slimme mensen zich dan met opzet dommer gaan gedragen, alleen maar om pesten te vermijden? Moeten holebi's hun hele leven doen alsof ze hetero zijn? Moet iedereen plastische chirurgie ondergaan om er 'normaal' uit te zien? Moeten we allemaal onze eigen identiteit kwijtraken en ons gaan gedragen als een bende voorgeprogrammeerde robots, alleen maar omdat we anders zouden kunnen gepest worden?
Waar het hierbij om gaat, is dat je moet kunnen in staat zijn om zelf een identiteit te ontwikkelen zodat je kan tevreden zijn met jezelf. Als je je intelligentie, je seksuele geaardheid of je eigen stijl moet verbergen, kan je nooit echt gelukkig worden. Het zou eigenlijk moeten mogelijk zijn om echt jezelf te zijn, zonder dat dit een aanleiding voor pestgedrag vormt.

En sterker in je schoenen staan, dat is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Iemand die gepest wordt heeft meestal niet zoveel zelfvertrouwen, maar dat is een vicieuze cirkel. Door het pesten krijg je nog minder zelfvertrouwen en dat maakt je nog meer een makkelijk doelwit voor pesters.
Niet iedereen kan even makkelijk zichzelf verdedigen tegenover pestkoppen. Er zijn nu eenmaal mensen die wat meer verlegen zijn, of die niet altijd direct weten hoe ze moeten reageren op pestgedrag.
Soms is een verkeerde reactie tegen pestkoppen nog slechter dan helemaal geen reactie. Ze slagen er altijd in om je reactie in het belachelijke te trekken en je daarmee opnieuw te pesten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:07

Ik vind het overigens niet kunnen dat een school met zo'n stelling komt. Het is nooit je eigen schuld, iedereen moet de vrijheid te hebben om zichzelf te kunnen zijn(mits dat anderen niet beschadigt natuurlijk, voor er weer extremen bijgehaald gaan worden).
Respect zou toch juist op een school hoog in het vaandel moeten staan.

Ik vind het echt bizar dat ze nog geen meter verder zijn op scholen wat betreft pesten... terwijl het zo belangrijk is om er iets aan te doen.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:14

karuna schreef:
Droom zacht. Dat is dus niet waar. Stel je wordt gepest vanwege je rode haar. Je verft je haar bruin maar dan stopt het pesten meestal toch niet, dan verzinnen ze wel een andere reden om je te pesten.

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan over het waarom en zelfs als iemand helemaal perfect is loopt deze toch het risico gepest te worden.

Dit heb ik gehad. Ik werd gepest door mijn haar kleur. Dingen zoals : " Als mijn kind ooit rood haar krijgt, dan sta ik hem af/ vermoord ik hem/haar, want ik wil geen kind met rood haar."

Of wat als je de enige bent die een BH draagt, want jij bent verder in ontwikkeling.
Of wat als je panty's aan hebt omdat dat beter zit met laarzen?

Ik denk echt niet dat pesten je eigen schuld is.
Mensen pesten mensen om zich zelf beter te voelen.

Wel weet ik dat het erg veel schade aanricht aan iemand zijn gevoelens.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:21

Air schreef:
.

Ik vind het echt bizar dat ze nog geen meter verder zijn op scholen wat betreft pesten... terwijl het zo belangrijk is om er iets aan te doen.

Er zijn inderdaad maar weinig scholen die iets aan pesten doen. Erg jammer vind ik want dit bespaard een hoop kinderen een ellendig gevoel.
Mijn docent heeft het maanden genegeerd omdat hij zelf bang was voor het meisje dat pestte (zij gingen tegen hem in als hij wat zei en hij vermeed de discussie) Pas toen een aantal meiden mij sloegen en mijn kleding kapot scheurde kwam er een gesprek, oh sorry zei die, dit is mij nooit opgevallen..
De meiden zijn niet gestraft helemaal niks, ze hoefde niet eens mijn shirt of iets te vergoeden (niet dat die 15/20 euro mij boeit maar het gaat me om het idee) Ook mijn ouders zijn niet op de hoogte gebracht, terwijl dat in zo'n situatie mij toch wel verstandig leek, want kwam ineens 2 uur later dan normaal thuis met behoorlijk wat schrammen. Volgende dag ging alles gewoon verder, het spullen naar me gooien in de lessen en heel hard door de klas naar me schreeuwen en schelden. De docent keek nergens naar op en kwam vervolgends weer met het excuus dat hij het niet had opgemerkt.. Toch wel blind en doof denk ik dan.
Hoogstwaarschijnlijk wou hij zelf de problemen niet onder ogen zien. En denk dat hij niet de enige docent is die dat heeft.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 05-04-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:26

Tja pesten wel of niet je eigen schuld....
Ik vind niet dat altijd je eigen schuld is, en ik vind zeker dat je niet mag pesten om huidskleur, geloof, handicap, enz. je bent eenmaal zo geboren, of mee opgegroeid zo heeft ieder zijn of haar ding.
Maar ik ken in enkele gevallen wel, dat het niet alleen vanuit de pester(s) komt.
Ik neem even een voorbeeld: er zat een meisje bij ons op school, en ze wou er al nooit bij horen, praten tegen niemand, en als iemand wel wat tegen haar zei, kregen zij een rot antwoord terug.
Verder stinkt ze verschrikkelijk (naar kattepis, ze had 25 katten thuis jaja 25 :wow: ) en dat is toen heel voorzichtig tegen haar gezegd, en toen werd ze ontzetten boos, maar heeft er ook niks aangedaan, verder heef nooit iemand haar gepest, tot dat ze altijd arrogant naar iedereen deed, toen was op een gegeven moment iedereen er klaar mee.....
Ikzelf ben ook geen pester, maar ben zelf nooit gepest, ik houd mij er altijd het liefst buiten.
Ik merk wel dat het altijd de "zwakke" zijn die gepest worden, de mensen die er in opvallen dat ze gevoelig zijn, of "anders".
Het is eigenlijk ook een soort haantjes gedrag, en ik vind het vaak ook ontzettend kinderachtig in hoeverre mensen kunnen gaan. Waarom zou je, je bemoeien met een ander, en waarom zou je iemand kleineren en pijn doen, zonder enige reden te hebben? Heeft diegene jou wat aangedaan? Nee, hou je er toch lekker buiten!
En tuurlijk je hoef niet iedereen aardig, leuk of wat dan ook te vinden, maar dat geeft geen reden om te pesten.
Helaas heb je in (bijna) elke klas wel iemand die gepest word :n

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:36

Arc_En_Ciel schreef:
_Femkeeex schreef:

In mijn klas zit een jongen die een beetje uitgelachen wordt en genegeerd, maar dat is echt zijn eigen schuld.
Hij noemt iedereen dom, doet heel hysterisch, roept 'wat nou!' Naar leraren als ze hem geen hoger cijfer geven na een mislukte poging door te gaan huilen..
Dat is echt wel zijn eigen schuld. Denk maar niet dat ik aardig tegen hem ga doen als hij niet aardig is tegen mij.

Dus omdat hij andere zinnentjes gebruikt en teleurgesteld is omdat hij geen hoog cijfer heeft gekregen gaan jullie hem pesten :n Dit is helemaal niet zijn eigen schuld, laat die jongen in zijn waarde. Begrijpelijk dat hij niet aardig doet, na wat jullie hem allemaal hebben aangedaan |o

Wat wij hem hebben aangedaan? Hij is hier zelf mee begonnen.
Ik ga niet aardig toen tegen iemand die roept dat hij een ander zijn keel dicht gaat knijpen (jongen zat op zijn mobiel, en die loser dacht dat hij aan het filmen was).
Hij had een 8, geen laag cijfer dus, en het is super oneerlijk als hij door te huilen een 9 krijgt.[/quote]

Er is vast een rede dat hij dat soort taal uitslaat, nummer 1 oorzaak: Is door onzeker en die heeft hij toch ergens van gekregen! En dat laatste: Als je het ergens niet mee eens bent, ga je praten, praten met de mentor of je ouders, zodat hun eventueel naar de mentor kunnen stappen, maar je gaan hem toch niet pesten???

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:45

Nee, het is niet je eigen schuld. Hoe raar iemand ook is, er is nooit het recht om iemand te pesten en daarmee zijn leven kapot te kunnen maken.

Ik ben zelf ook gepest. Ik was spontaan en vrolijk, maar ook anders. Anders genoeg om gepest te worden blijkbaar? Gevolg: onzekerheid (was groep 7) waardoor ik in de brugklas niet sterk in mijn schoenen stond. Gevolg? Nog meer pesten. Leuk als iemand snel huilt.
Nog steeds heb ik moeite met vrienden maken en kan ik mezelf niet zijn in grote groepen, ik durf het niet. Hoewel ik nu in een fijne klas zit, blijft die angst diep. Ik heb een paar geweldige vriendinnen, helaas niet in de klas. Asperger maakt het er niet makkelijker op, nee. Ik heb geaccepteerd dat ik er nooit meer helemaal bij zal horen, het gaat nu aardig goed. Ik word dit schooljaar igg geaccepteerd in de klas en ik maak met meerdere mensen praatjes, zit niet meer alleen. Ik hoop dat het zo blijft of beter wordt, en daar moet ik ook mijn best voor doen.
En omdat ik wat anders ben, geboren met een stoornis waar ik nooit voor heb gekozen, mag ik gepest worden? Is het mijn schuld? Ik dacht het niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:46

DearLove schreef:
Maartje1990 schreef:
Dan heeft ze geen kanker, maar heeft ze wel een andere ziekte, maar dan een psychische. Harstikke triest om dan iemand te gaan pesten. Expres... kom nou, wat een onzin.

Ja dat snap ik, maar je roept het dan toch echt van jezelf af. Iets kleins oke maar maak dan niet zo'n leugen en al helemaal niet over kanker want dat doet erg veel mensen zeer.

Meestal zitten zulke mensen/kinderen ontzettend met zichzelf in de knoop.
Doet de aandacht hun heel goed, en beginnen ze vaak met kleine (onopvallende) leugentjes waardoor ze nog meer aandacht krijgen. Dit geeft zo'n "kik" dat ze denken dat om te blijven opvallen ze steeds grotere leugens moeten verzinnen om die bepaalde aandacht te krijgen.
Ondanks dat ze "weten" dat het een x uit gaat komen kunnen ze er niet mee stoppen.
Dit is dan een psychische aandoening waar ze vaak echt hulp bij moeten krijgen om hier overheen te komen.

Hikarii

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:48

Zou best kunnen. Als je het er zelf naar maakt.
Maar dat geeft nog géén reden om te gaan pesten. Je kan iemand zo mentaal kapot maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:11

Potverdorie zeg, wat zou ik alle pesters toch graag een pak rammel willen geven. Stelletje trieste figuren, in welke leeftijdscategorie dan ook.

Kinderen die pesten zijn vaak zelf hartstikke onzeker en gaan pesten om zichzelf beter te voelen en om vooral zelf maar niet gepest te worden. Ik zelf ben van mening dat de ouders van pesters hier een grote rol in spelen. Als ik er ooit achter zou komen dat (mijn toekomstige ;) ) kinderen andere kinderen pesten, dan word ik witheet en dan gaat dat ook behoorlijke gevolgen hebben. Je tekent iemand voor het leven, en iemand moet hen daarop wijzen. Het is toch van de zotte dat sommigen zo in het nauw gedreven worden dat ze zelfmoord plegen? Je zou het maar op je geweten hebben. Ook daar moet je als ouders van pesters voor hoeden.

Maw, nee pesten is niet je eigen schuld! Iedereen moet lekker zijn zoals hij of zij wil. Waarom moet je maar met de grote stroming mee en je gedragen of kleden zoals een ander? Als dat de bedoeling was van de mensheid zagen we er waarschijnlijk ook identiek uit.

Overigens is pesten van alle leeftijdscategorieën en het komt voor in alle beroepen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:47

Pesten is nooit je eigen schuld.

Dat je iemand gek,vervelend,raar of stom vind is toch geen reden om die gene het leven zuur te maken?

Ik vind ook niet iedereen even leuk en lief, en ben ook niet vriendjes met iedereen, maar dan kun je alsnog gewoon normaal met elkaar omgaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:27

Helemaal eens met muntdrop. Ook als je iemand niet mag dan hoe je niet perse aardig te doen. Maar je hoeft ook niet onaardig te doen. Is iig geen excuus om te gaan pesten

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:33

@femke, ik pest hem ook niet, maar ik doe zoals ik tegen ieder ander zou doen die zich zo gedraagt.
Hij gedraagt zich gewoon onaardig, moeten wij hem dan de hemel in prijzen?
De wereld is hard, mensen zoeken niet naar achterliggende redenen. Als hij zich te goed voelt voor ons (hij zegt duidelijk dat wij veel dommer zijn dan hij), dan is hij misschien beter alleen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:34

Arc_En_Ciel schreef:
@femke, ik pest hem ook niet, maar ik doe zoals ik tegen ieder ander zou doen die zich zo gedraagt.
De wereld is hard, mensen zoeken niet naar achterliggende redenen. Als hij zich te goed voelt voor ons (hij zegt duidelijk dat wij veel dommer zijn dan hij), dan is hij misschien beter alleen af.

Lees je antwoorden over een jaar of 6 nog maar eens terug.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:35

Ik ben op de basisschool en op het VMBO behoorlijk gepest, op het MBO was dat zo goed als over en kwam ik op voor een jongen die wel gepest werd door een paar zeikwijven in de klas (die overigens bij iedereen probeerden hoever ze konden gaan).
Als dank heeft hij me staan af te snauwen van heb ik me jou daar en toen heb ik gewoon gezegd "als dit je dank is voor het feit dat ik voor jou opkom, prima, maar zoek het dan voortaan ook maar zelf uit lamlul".
Heb hem daarna gewoon laten gaan, jammer dan hoor. :wave:
Ik ging hem overigens niet pesten ofzo, deed normaal als hij normaal deed en that's it. ;)
Jaar erop zat 'ie niet meer bij ons in de klas, gezakt omdat hij de stress van het pesten niet trok waardoor zijn cijfers kelderden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:36

Rowdine schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ja hoor, ik snap niet wat hier verkeerd aan is.
Als hij iets gemeens tegen me zegt, ga ik niet tegen hem zeggen dat hij geweldig is.
Zoals ik eerder al zei doe ik normaal als hij normaal doet.

Soms wordt hij uitgelachen omdat hij echt iets belachelijks doet. Tsja, moet hij dat maar niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:38

Je hoeft hem niet de hemel in te prijzen, maar je bent dan ook niet verplicht om te gaan met iemand die je niet mag.

Kinderen/pubers/tieners beseffen niet wat ze doen, wat voor schade je ermee aanricht. En ik denk dat als je zelf niet gepest bent, dat dat ook moeilijk is om te begrijpen. Als jij jarenlang negatief benaderd wordt ga je jezelf ook anders bekijken. En dat kan heel lang duren voor dat betert, áls het al beter wordt. Op de basisschool was ik het "slimme meisje", en dat kon de rest niet hebben :n Met als gevolg dat ik het nu nog eng vind om mijn hand op te steken als ik een antwoord weet, of als ik iets voor moet lezen...

Citaat:
“Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.
Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren. De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen.
Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden.
Toen zei ze de de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen.
Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest werden. De kreukels gingen er niet meer uit."

Nee, pesten is niet je eigen schuld. Het is de schuld van de pesters, die blijkbaar zo weinig te doen hebben dat ze anderen maar lastig moeten gaan vallen. Maar goed, dat beseffen ze pas als ze 10 jaar ouder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:38

Arc_En_Ciel schreef:
Rowdine schreef:

Ja hoor, ik snap niet wat hier verkeerd aan is.
Als hij iets gemeens tegen me zegt, ga ik niet tegen hem zeggen dat hij geweldig is.
Zoals ik eerder al zei doe ik normaal als hij normaal doet.

Soms wordt hij uitgelachen omdat hij echt iets belachelijks doet. Tsja, moet hij dat maar niet doen.

JULLIE vinden dat hij iets doet dat niet normaal is. Bepalen jullie dan met zn allen wat onder die noemer valt of is daar een graadmeter voor?

Je hoeft tegen niemand te zeggen dat hij/zij geweldig is. Je hoeft ook niet iedereen leuk en aardig te vinden.
Het zou je wel sieren als je tegen iedereen normaal doet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:39

Arc_En_Ciel schreef:

Dat is nog geen reden om hem te pesten. Hoe weet jij dat hij zich te goed voel? Missien doet hij zo omdat hij bij jullie wil horen en denkt dat het stoer is, het kan. Idd je hoefg niet met iedereen vrienden te zijn, je kan hem ook negeren: Je maakt niemand z'n leven kapot en je hebt er zelf ook geen last meer van hoppa 2 in 1 :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:43

Ik weet hoe het is om elke dag met denigrerende opmerkingen te maken te hebben, wees gerust.
Alleen niet op school, maar thuis.

Bovendien vind ik dat er nogal overdreven wordt gedaan.
Ik weet 100% zeker dat niet iedereen die hier zegt dat je altijd aardig moet zijn, vroeger opkwam voor gepeste kinderen.
Als iemand niet aardig tegen me is, echt agressief gewoon, kan diegene de pot op.
Het zal me worst wezen waarom, je bent niet stoer als je me voor alles en nogwat uitmaakt.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:44

Echt een lastig onderwerp dit.. Ik geloof niet dat het je eigen schuld is als je gepest wordt. Vaak worden personen gepest die al minder zelfvertrouwen hebben dan andere personen of uiterlijke kenmerken waar die persoon in kwestie niet zelf om gevraagd heeft bij de geboorte. Ik zie pesten als een zwakte van degene die pest. Ik weet dat velen pesten uit eigen onzekerheid en anderen mee pesten in de angst zelf gepest te worden.
Wat ik ook merk is dat er op het HBO bij ons eigenlijk niemand wordt 'gepest' terwijl ik vaak hoor dat er op het MBO (met dezelfde leeftijdsgenoten) nog wel pesten voorkomt. Ik denk dat pesten ook te maken heeft met vermogen om je in anderen in te beelden, wat als jij in hun plaats stond? Ik ken maar bijzonder weinig (eigenlijk geen) verstandige personen die pesten. Ik heb het idee dat mensen met wat meer verstand beter weten wat de consequenties zijn. Bij ons worden personen die zich anders gedragen beter geaccepteerd en worden bij gedrag wat echt niet aanvaard kan worden, gecorrigeerd op een volwassen manier, iets wat je minder vaak ziet bij minder verstandige personen. Ik gebruik expres het woord verstandig en niet dom, omdat er prima verstandige personen op een middelbare of lage opleiding kunnen zitten. Ik scheer niet iedereen over een kam.
Laatst bijgewerkt door Eight op 05-04-14 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt