Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:41

[quote="Magrathea"]Mijn buurman heeft ook notenallergie maar hij gaat ook gewoon naar de McD als dat zo uitkomt. Beetje stom om panisch alles te gaan mijden terwijl dat niet nodig is (bijvoorbeeld omdat je wéét dat sommige producten gewoon geen noten bevatten, ook niet bij de McD)[/

Sommige mensen zijn allergisch voor het feit dat een product in aanraking is geweest met pinda's.
Een kennis van ons die kon je nog niet eens een hand geven of kussen wanneer je iets met pinda's hebt gegeten. Die kreeg daarvan al ontzettende heftige reacties.
Dus ja kan me voorstellen dat sommige mensen wel alles proberen te mijden.
Hij is inmiddels al drie keer voor de dood weggehaald.

Er is wel een verschil tussen een noten allergie en een pindaallergie hoor.

FloMax

Re: Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:45

De jongen is toevallig een vriend van t neefje van mijn tante. Ze zei dat hij een hamburger besteld had waar waarschijnlijk de satesaus van de wrap was bijgekomen. Hij proefde het direct en had t uitgespuugd maar kreeg gelijk een reactie waarop de ambulance is gebeld.
Maar ik was er ook niet bij natuurlijk...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:47

Dat zou natuurlijk een logische reactie zijn van de Mac als de wrap het enige product is met saté. Dat ze de wrap uit het assortiment halen zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:49

Al worden de kipproducten in een ander deel van de keuken gemaakt dan een hamburger wat t weer wat minder logisch maakt..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:50

Dat weer ik dan weer niet hihi. Kom nooit achter de toonbank :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:52

Klopt inderdaad, alle kipproducten worden in een andere sectie klaargemaakt als de burgers.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:08

Ik heb er gewerkt, zodoende.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:01

fourseasons schreef:
Sonja_vR schreef:
sja, er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn...
ik vermoed ook eerder amerikaanse "o my god, they'll sue us" mentaliteit dan een andere reden :+

fourseasons, er is later nog berichtgeving geweest (staat ergens in dit topic) dat de jongen in kwestie niet bekend was met een allergie, hij wist dus nergens van , tot het moment van de reactie die tot zijn dood heeft geleid.

Hij was zeventien, lijkt me dat hij in die tijd echt wel iets van pindasaus of zo heeft gegeten?

ja , maar een allergie kan zomaar de kop op steken...
je kunt jaren lang ergens geen reactie op hebben en opeens ben je allergisch, zo simpel als "je weet toch dat" is het niet, maar ik lees hier boven dat het waarschijnlijk net even anders ligt als eerst vermeld werd

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:08

Maar op het moment dat de onderkant van de satédispenser vies was en er een druppel aan bleef hangen, had deze op de dresstafel van de hamburgers terecht kunnen komen bij het terug zetten :+ Maar dat doet er in dit geval niet toe.

Vind het erg sneu voor die jongen en natuurlijk zijn familie maar vind het persoonlijk ook wel iets te ver gaan dat de wrap er dan meteen maar uit moet. Zelfs bij ons aan de andere kant van het land. Dat roept ook bij mij vraagtekens op, was er niet wat anders mis? Toch jammer want voor zo ver ik weet was het niet de bedoeling de wrap er binnen een week uit gehaald zou worden.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:16

Je kunt niet altijd weten waar je allergische voor bent.
Ik ben allergische voor fluimicil een middel tegen hoest etc.
Daar krijg ik een anafalastische schock op dat is voor mij dodelijk.
Ik lag op de seh toen ik dat toegediend kreeg en wist het echt niet.
Tot dat ik zo rood werd als een kreeft en heel erg naar lucht ging happen.
Luchtpijp zwelt op en dan stik je ze spoten adrenaline in en daarvan ging het weg.
Als ik thuis was dan was ik dood geweest.
Ik zou eigenlijk zon adrenaline injector op zak moeten hebben.
Maar ik pas goed op met medicijnen.
Vind het heel erg voor die jongen en zijn familie.
Sterkte voor alle betrokkenen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:46

FloMax schreef:
De jongen is toevallig een vriend van t neefje van mijn tante. Ze zei dat hij een hamburger besteld had waar waarschijnlijk de satesaus van de wrap was bijgekomen. Hij proefde het direct en had t uitgespuugd maar kreeg gelijk een reactie waarop de ambulance is gebeld.

Dat zou het één en ander kunnen verklaren. Maar ik lees hier ook dat kipproducten weer op een andere plek gemaakt worden dan hamburgers.

Maar goed dit verhaal is natuurlijk ook via via verteld en de vriend van het neefje van je tante staat natuurlijk ook best ver van je af. En de vraag is ook hoe die vriend dit weet? Misschien ook wel via via dus ik vraag me af of dit wel echt klopt. Het zou jammer zijn als er onwaarheden verspreid zouden worden ;)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:19

Delphi schreef:
FloMax schreef:

Dat zou het één en ander kunnen verklaren. Maar ik lees hier ook dat kipproducten weer op een andere plek gemaakt worden dan hamburgers.

Maar goed dit verhaal is natuurlijk ook via via verteld en de vriend van het neefje van je tante staat natuurlijk ook best ver van je af. En de vraag is ook hoe die vriend dit weet? Misschien ook wel via via dus ik vraag me af of dit wel echt klopt. Het zou jammer zijn als er onwaarheden verspreid zouden worden ;)

Heb je gelijk in. Ik schrijf ook alleen maar wat mij verteld is. Daarom zeg ik ook; Ik was er niet bij :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:35

FloMax schreef:
Heb je gelijk in. Ik schrijf ook alleen maar wat mij verteld is. Daarom zeg ik ook; Ik was er niet bij :)

Is ook geen verwijt richting jou hoor! Maar je snapt wel wat ik bedoel ;)

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:41

Als je wéét dat je ergens heel erg allergisch voor bent dan wéét je ook wat je wel en niet kunt eten. Bij twijfel, eet je het niet.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze jongen wist zo allergisch te zijn voor een bepaald product. Anders had die toch wel op tijd een epipen kunnen gebruiken?

En ongeacht of het verhaal van de medewerker die het verkeerd heeft gedaan waar is of niet, als je weet dat je heel allergisch bent dan eet je ook geen producten die in de buurt zijn geweest van het stofje waar je allergisch voor bent.

Het is een apart verhaal met een hoop losse eindjes.

EDIT: Ik lees dat hij het inderdaad niet wist, dat verklaard een hoop

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:48

Magrathea schreef:
Mijn buurman heeft ook notenallergie maar hij gaat ook gewoon naar de McD als dat zo uitkomt. Beetje stom om panisch alles te gaan mijden terwijl dat niet nodig is (bijvoorbeeld omdat je wéét dat sommige producten gewoon geen noten bevatten, ook niet bij de McD)

Nou sorry, maar als je een heftige allergie hebt, dan vind ik de woorden 'stom en panisch' niet echt fair. Er zijn mensen die van de geur van pinda's/noten al in schok raken. Dan vind jij het overdreven dat mensen dingen uit de weg gaan?
Laatst bijgewerkt door Ragenbol op 05-04-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:48

Mijn neef is (blijkbaar) allergisch voor noten. We waren met de hele familie bij de Beekse Bergen, kregen daar een of ander lekker toetje/cakeje, daar zat iets van noten in. Uur later is m'n neef heeelemaal niet lekker en moet snel naar het ziekenhuis. Hij wist toen nog niet dat hij allergisch was... Zoals toen gezegd werd was het ook niet goed en op het nippertje.. Nu heeft hij altijd pilletjes op zak.

Heb niet alles gelezen zeg ik eerlijk, maar misschien wist hij het niet? Als ik zou weten allergisch te zijn voor pinda's oid dan zou ik niet durven een mc wrap sate te nemen, ook al halen ze de saus er af.. Maargoed..

Heel veel sterkte voor de betrokkenen, en ik vind het wel netjes dat de Mac het uit 't assortiment heeft gehaald. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:50

Deliana1993 schreef:
Ik ben van mening dat je toch wel weet dat je een allergie hebt. Zo ja dan zou je toch geen risico nemen? Er zijn veel dingen te voorkomen zelfs deze fastfood keten houden hier veel rekening mee. Daarbij kan de schuld niet bij Mac neergelegd worden, hun kunnen ook niet ruiken wat iemand heeft.

Daarnaast zeker respect voor Mac voor deze keuze en daarbij de small wrap saté uit het assortiment te halen, maar na mijn mening gaat dit wel erg ver.

En hier ben ik het geheel mee eens. Ik heb zelf een zeer zware pinda- en notenallergie die dodelijk kan zijn. 'Sporen van' en 'gemaakt in een fabriek waar' zijn ook kreten waar ik alert op moet zijn en dien te vermijden. Ik ben zelf verantwoordelijk voor wat ik eet of niet eet. Als ik het niet vertrouw eet ik het niet. En bij restaurants altijd aangeven wat je hebt! Maar dan nog is dat niet altijd geheel veilig en daar moet je alert op blijven.

Tenzij de Mac aan de jongen in kwestie heeft gegarandeerd dat zijn eten veilig is, vind ik het een overdreven reactie om het product uit het assortiment te halen. Want dit kan ook een gevoel van schijnveiligheid creëren. Andere producten kunnen nl nog net zo goed sporen van een dergelijk allergeen bevatten.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:01

Sowieso is het als restaurant je moeilijk wapenen tegen een allergie die volledig onbekend is bij de gast. Deze jongen scheen niks te weten van zijn allergie. Dan kan de mac er ook weinig aan doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:21

Dat vind ik echt heel gek. Je kan toch niet onbewust jarenlang pinda en notenvrij eten zonder dat het ooit mis gaat?! Maar misschien zie ik dat ook helemaal verkeerd hoor. Of heeft hij lichtere allergische reacties nooit als zodanig bestempeld. Blijft een gek verhaal.

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:08

Een allergie kan zich ook ontwikkelen. Ik had ook geen hooikoorts 4 jaar terug en nu al een paar jaar wel. Het is mogelijk. Wat kan je anders bedenken waardoor die ene satéwrap bij alleen deze jongen fataal is geworden? Als er ècht iets mis was hadden in ieder geval meerdere last moeten hebben van in ieder geval zich goed beroerd voelen..

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:09

Beetje raar hoor.
Niet alles zal toch aan die wrap liggen? :?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:16

Vind het een beetje raar dat ze hem uit het assortiment halen.
Je weet toch dat je allergisch bent voor bepaalde dingen, en als je dat niet weet kon het net zo goed gebeurd zijn als je in de lokale frituur een frietje met satésaus had genomen. En dan gaat die frituur ook niet zijn assortiment satésaus eruit halen...
Tragisch wel...
Of verbergt McDonalds misschien iets wat er in die saté zat wat er in niet in had mogen zitten?

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:24

Dan hadden meer mensen last moeten hebben toch?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:31

Misschien een acute pinda allergie?? Een allergie kun je ineens ontwikkelen. Het kan best zijn dat hij een week daarvoor ook zo'n wrap had gegeten en nergens last van had en nu ineens een allergische reactie had.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:37

Even wat aannames: McDonalds produceert zelf alle voedingswaren. Maar kan niet garanderen dat ze clean genoeg werken in elke keuken om kruisbesmetting tegen te gaan. Nu ze de "pinda's"uit het assortiment halen, is de kans op kruisbesmetting heel klein geworden.

Erg sneu voor de jongen en zijn familie. Met een dergelijke allergie hangt er wel altijd een zwaard boven je hoofd zeg...