Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:00

De vraag is hoe gezond vlees is. Ja er zitten eiwitten in, ja die hebben kinderen nodig, maar dat kun je ook goed uit andere voedingsmiddellen halen, tegenwoordig is er genoeg vervangend voedsel. Wel is het handig als je af en toe eens vlees geeft zodat de lichamen van je kinderen eraan wennen. Want als ze het niet gewend zijn en ze krijgen het als ze wat ouder zijn ergens anders heb je kans dat ze ervan ziek worden. Dat is niet leuk en de kinderen krijgen meteen een slechte associatie en dat is niet helemaal eerlijk. Ik ben zelf vegetarisch opgevoed, met heel af en toe wat vlees. En nu ben ik absoluut niet meer vegetarisch, net als mijn broer, dus daarvoor hoef je het niet te doen. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:01

Tja, moeilijk dit soort dingen. Ik zou mijn kind vlees geven omdat het erg ingewikkeld is om er echt goed voor te compenseren met andere voedingsmiddelen. Er zijn mensen die dit helemaal uitvogelen en zo een verantwoord voedingspatroon voor hun kind kunnen maken maar niet veel en die moeite zou ik er niet voor over hebben. En heel eerlijk gezegd zie ik in de praktijk maar weinig vegetariërs die dit echt serieus uitzoeken. De meeste denken met zo nu en dan een plakje kaas en een handje noten wel aan hun voedingsstoffen te komen en zo werkt het helaas niet.. Iets dat voor jezelf niet zo'n punt is (zelf weten toch) maar voor een opgroeiend kind wel!

maura

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:05

Misschien off-topic, maar in de ideale wereld zouden alle ouders sowieso moeten uitzoeken wat wel en niet goed is voor opgroeiende kinderen. Cola, chips en andere suikerbommen zijn volgens mij heel erg veel slechter voor kinderen dan het niet geven van vlees. Een onverantwoord dieet in de eerste levensjaren zadelt kinderen voor de rest van hun leven op met gewichtsproblemen, dus wat dat betreft zou het misschien voor alle aanstaande ouders een goed idee zijn om zich eens serieus te verdiepen in (mythes over) voeding.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:09

Bambolina schreef:
Wie zegt dat een kind of wie dan ook voedingsstoffen uit vlees 'moet' hebben mag zich nog even wat beter inlezen, dat is namelijk éen van de grootste leugens over voedsel. .

Tuurlijk, mijn dokter praat leugens en mijn B12 is vanzelf weer omhoog gegaan. Sinds ik meer rood vlees moet eten ben ik weer prima in orde en heb totaal geen symptomen meer van een B12 tekort. Daarmee zeg ik niet dat je elke dag vlees nodig heb, maar vlees helemaal afzweren voor mij betekend dat mijn B12 niet hoog genoeg zou blijven van enkeld groenten en ik weer in die vervelende symptomen ga vallen.
Ik eet veel liever dat stukje vlees dan, dan dat ik aan B12 pillen moet, want medicijnenen en andere vitaminepillen bevatten zo veel andere rommel stoffen. Als student bio-farmaceutische wetenschappen heb ik genoeg rommelstofjes gezien die gebruikt worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:15

heb jij je helemaal verdiept in vervangende voedingsstoffen en dat ook een tijd gedaan miss-lizje?
Want dan pas kun je dat natuurlijk zeggen.
Neemt niet weg dat de uitzondering de regel bevestigd natuurlijk he, maar in de meeste gevallen klopt het wat bambolina zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:44

Ja, vervangend en samengesteld is natuurlijk veel gezonder dan gewoon vlees van de slager. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:50

Ik heb tot mijn vierde geen vlees gegeten. Ben tot mijn vierde macrobiologisch gevoerd, nooit ergens last van gehad of tekorten gehad. Op mijn vierde ging ik naar de kleuterklas en daar hadden andere kinderen vleeswaren op brood of er werd worst getrakteerd. Dat wilde ik ook wel proberen <<) en dat mocht gewoon van mijn moeder. Heb altijd vrije keuze gehad in wel/geen vlees. Toen van mijn vierde tot mijn zestiende wel vlees gegeten maar vond het nooit écht lekker. Een kippenpoot kluiven? No way, ik peuterde net zolang met mes en vork totdat alle kwezeltjes en vezeltjes en vliezeltjes %) eruit waren. Op mijn zestiende vegetariër geworden en sindsdien eet ik geen vlees meer. Bevalt prima, mis het verder ook niet ofzo.

Ik heb zelf een enorme weerzin tegen vlees om het klaar te maken, en bij een goed en gevarieerd voedselpatroon heb je het imo ook niet nodig. Ik ken zoveel mensen die vanaf hun geboorte vegetarisch eten en gewoon kerngezond zijn. Zonder supplementen bij gevoerd te krijgen. Zou ik ooit kinderen krijgen (en dat denk ik niet, maar dat terzijde) dan zou ik ze in eerste instantie ook wel vegetarisch opvoeden ja. Willen ze vlees eten dan mag dat, maar dan vertel ik er ook wel bij waar het vandaan komt. Bij mij geen kinderen die denken dat salami uit de fabriek komt en dat er voor melk geen koe nodig is :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:53

Ja ik heb mij toen wel verdiept in vervangers, maar daar liep ik tegen de problemen op dat de meeste vervangers toch onvoldoende B12 hadden van zichtzelf. Daarnaast ben ik een ontzettende moeilijke eter (eet heel veel niet omdat ik het echt vies vindt) en vind de smaak van die Valess burgers etc echt niet te pruimen. Aan de meeste vervangers is ook gerommeld betreft B12, ijzer enzovoort wat er aan is toegevoegd. Dan kan in net zo goed een vitamine pil nemen en dat was juist niet de bedoeling. Ik ben/was overgrens geen vegatarier. Maar at gewoon al weinig vlees omdat ik veel vlees ook niet lust. Geen biefstukken, karbonades etc. hier. Mij maak je gewoon het meeste blij met gehakt, slavinken, rookworst bij de boerenkool of een verse rundvleeshamburger.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:58

Ik eet zelf geen vlees en vriendlief wél. Maar aangezien ik degene ben die de boodschappen doet, bepaal ik welk vlees (herkomst) er in huis komt. Dochterlief (6 jr) eet wel vlees, maar ook eet ze van mijn vleesvervangers. Ik ben van mening dat ik een opgroeiend kind niet de stoffen wil ontzeggen die in vlees zitten. Als zij later groot is moet ze zelf weten wat ze doet, maar het lijkt me nu niet zo gezond om haar op te laten groeien zonder vlees.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:02

maura schreef:
Misschien off-topic, maar in de ideale wereld zouden alle ouders sowieso moeten uitzoeken wat wel en niet goed is voor opgroeiende kinderen. Cola, chips en andere suikerbommen zijn volgens mij heel erg veel slechter voor kinderen dan het niet geven van vlees. Een onverantwoord dieet in de eerste levensjaren zadelt kinderen voor de rest van hun leven op met gewichtsproblemen, dus wat dat betreft zou het misschien voor alle aanstaande ouders een goed idee zijn om zich eens serieus te verdiepen in (mythes over) voeding.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb als kleintje pas snoepjes e.d. gekregen vanaf het moment dat ik via school(traktaties) hiermee in aanraking kwam, daarvoor nooit. Nu zie ik vaak dat erg jonge kinderen al ongezond snoepen en ook veel frisdrank drinken. Frisdrank, vooral koolzuurhoudende, waren voor mij echt uitzondering. Ranja en appelsap hadden we geloof ik wel meestal, maar prik niet. Nu drink ik eigenlijk nog vooral water en thee.

Als ik later kinderen heb, wil ik ze niet dagelijks vlees geven. Ik ben van mening dat wij in deze tijd te veel vlees eten, iedere dag vlees is totaal niet nodig. Zelf eet ik ook bewust niet iedere dag vlees. Niet omdat ik het niet lekker vind, een goed stuk vlees (dus geen eurokip) vind ik heerlijk! :Y)

Ik ben van mening dat je als ouder verantwoording moet nemen voor je kind, dus zorgen dat het goed en gevarieerd te eten krijgt, zorgt dat je niet rookt in bijzijn van je kind en ook niet rookt of alcohol drinkt tijdens de zwangerschap.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:08

Ik vind dat het net zoals geloof een keuzen kwestie is.
Een kind moet zelf beslissen, en hoe vrij is een kind waarvan de moeder vlees walgelijk vindt?
Ik ben blij dat mijn mama ons heeft laten kiezen, mijn zus is vegan en ik wissel vlees en vleesvervangers af.
Een mooie gouden middenweg, ben ook blij dat ons zus aan tafel kan zitten zonder vlees te veroordelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:08

Furrow schreef:
Een kind moet zelf beslissen, en hoe vrij is een kind waarvan de moeder vlees walgelijk vindt?
Ik ben blij dat mijn mama ons heeft laten kiezen, mijn zus is vegan en ik wissel vlees en vleesvervangers af.
Een mooie gouden middenweg, ben ook blij dat ons zus aan tafel kan zitten zonder vlees te veroordelen.

Nét zo vrij als een kind waarvan de ouders vlees fantastisch vinden en een hekel aan groenten hebben.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:11

Vjestagirl schreef:
Furrow schreef:

Nét zo vrij als een kind waarvan de ouders vlees fantastisch vinden en een hekel aan groenten hebben.

Ja maar dat is weer vuur met vuur bestrijden, en het ene extreme met het andere vergelijken.
Heb wel nog nooit een ouder meegemaakt dat groente haat, bij mijn ex mochten ze geen vegetariër zijn.. Dat vind ik dus ook idioot.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:12

Furrow schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja maar dat is weer vuur met vuur bestrijden, en het ene extreme met het andere vergelijken.
Heb wel nog nooit een ouder meegemaakt dat groente haat, bij mijn ex mochten ze geen vegetariër zijn.. Dat vind ik dus ook idioot.

Ik wel. Ouders hielden van vlees, véél vlees, en eigenlijk niet van groenten. Die kwamen dus ook eigenlijk nooit op tafel, behalve potten appelmoes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:13

Vjestagirl schreef:
Ik vind het een aparte redenatie, dat kinderen nu vlees moeten eten, zodat ze later zelf kunnen kiezen of ze het wel of niet willen eten. Ze kunnen ook vanuit een vegetarische basis vlees gaan eten...

Omdat het gemakkelijker is om vanuit een breed voedselaanbod kleiner te gaan denken en bewust bepaalde producten niet te eten, dan vanuit een smalle voedselgewoonte naar een breder of vreemder voedselaanbod te gaan.

Ik heb het gehad met groentes (en dan voornamelijk groentes als witloof, andijvie, broccoli, spruiten,...). Als kind kreeg ik daar net iets te vaak mijn zin in wanneer ik het niet graag at, hup dan werd er wel spinazie, rode kool, worteltjes of een andere groente die ik wel at voor mij op tafel gezet. Waardoor ik als tiener/jongvolwassene echt groenten heb moeten leren eten en die in het bovenstaande rijtje zijn nog altijd niet mijn favoriet.

Je kan beter groot denken en dan schrappen, dan al klein beginnen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:15

ik zou het gewoon geven en vanaf het moment het kind er een eigen mening over kan vormen het zelf laten kiezen.
Zo vind ik het persoonlijk ook belangrijk dat je een kind voed wat je zelf niet lust zodat het inderdaad geen neeschudder wordt op alle nieuwe andere voedsel die wordt aangeboden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:37

miss_lizje schreef:
Polly schreef:
Waarom zijn mensen dan omnivoren en geen herbivoren?

Inderdaad. Ik heb vlees echt nodig ondanks dat ik veel soorten vlees niet lekker vind. Mijn vit. B12 is extreem laag geweest. Het advies van de dokter: rood vlees eten. Ik kan namelijk niet goed tegen noten. Pinda's en Cashewnoten gaan nog wel. Maar amandelen en walnoten krijg ik allergie van. Persoonlijk vind ik alleen maar B12 tabletjes slikken not-done, zoals sommige vegatariers in mijn omgeving wel doen. Nee, in vlees zitten veel dingen die ik nodig heb.

Even terugkomend op het verhaal over kinderen: Persoonlijk zou ik ze wel vlees geven. Omdat de vervangers zoals noten niet aan te raden zijn voor kleine kinderen. Vlees kan je wel in "ongevaarlijke" stukjes snijden.

Jij bent zo te lezen een 'speciaal' geval, als je al problemen hebt met je B12 en niet de mogelijkheid hebt voldoende vervangers te eten. Die heb je altijd. Er zijn ook mensen die om medische redenen geen vlees kunnen eten. Zie ook mijn andere post;

Fiffill schreef:
Ik denk dat het ook gewoon per persoon heel erg verschilt. Er zijn een heleboel mensen die allergisch zijn voor varkensvlees bijv.
Dat ik het heel erg goed doe op een vegetarisch dieet met erg veel groenten wil niet zeggen dat jij het daar goed op zou doen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat vegetarisch eten niet voor iedereen is weggelegd.

Maar veel mensen zullen prima op een dieet zonder vlees kunnen leven, want je hebt het niet nodig als je de juiste voedingsstoffen ook ergens anders uit kunt halen.
Tekorten zie je meestal alleen bij de mensen die zich er slecht in hebben verdiept en denken 'als ik vlees gewoon schrap komt het vast wel goed', of mensen die amper wat lusten en zo tekorten op lopen.

Furrow schreef:
Vjestagirl schreef:

Geloof me, die zijn er best veel hoor := als ik zie wat anderen soms eten... een zielig hoopje ijsbergsla als groente erbij... :+

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:41

Ik ben vegetarisch opgevoed. Op een zekere leeftijd ga je zelf beslissingen maken en heb ik besloten om gewoon vlees te eten. Ik hou niet bijzonder van van vlees(geen grote stukken rood vlees) maar sommige dingen vind ik wel lekker.
Ik ben van mening dat een kind zelf zou moeten kunnen kiezen of het vegetarisch eet of niet en dit kan pas op een bepaalde leeftijd, dus ik zou zeggen gewoon vlees en soms vegetarisch :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:20

Ik zou het kind wel vlees laten eten, biologisch dan. En niet elke dag hoor, 4 dagen vegetarisch, 2 dagen vlees en 1 dag vis bijvoorbeeld.

Want hoe ga je dat doen als je partner wel vlees eet, ik neem aan dat hij geen vegetarier wordt. Dan eet mama geen vlees, papa wel en kindje....?

Waarom wordt je vegetarier? Vanuit principe. Heeft een kind dat principe al? Nee. Je kan het kind wel met dat principe opvoeden: vlees komt van dieren, dus dat eten wij niet, want dat vinden we zielig en onnodig. Tja, hoe komt papa dan in de schijnwerpers te staan?

Ik zou het kind dus gewoon vlees laten eten, met mate en biologisch. Zo kun jij je aan je principe houden, voed je je kind op met bewustzijn van het eten van vlees en is je partner geen dierenhater in de ogen van jullie kind.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:23

Niet iedereen is vegetariër vanuit principe hoor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:26

nope, ik ben ook geen principieel vegetarier.

Het kind word wel gevoed en opgevoed met mijn normen en waarden.
Het liefst met zo min mogelijk vlees en vis, huidige mogelijke vader eet wel vlees maar niet elke dag.
ik zou er dan een zondagsiets van maken, het is iets waar je wel bij sil mag staan.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:31

Ik zou mijn kinderen geen vlees te eten geven, sterker nog in wil het ook niet aanraken/bereiden. :) Mijn broertje en ik zijn met een vegetarische levensstijl door onze ouders opgevoed. Wij hebben dus nog nooit vlees/vis op en we komen niets te kort.
Het liefst zou ik een vriend/partner/man hebben die ook vegetarisch eet, of in ieder geval thuis vegetarisch zou willen eten. Maar goed, zie die maar eens te vinden. :))

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:13

Sassol schreef:
Ik zou het kind wel vlees laten eten, biologisch dan. En niet elke dag hoor, 4 dagen vegetarisch, 2 dagen vlees en 1 dag vis bijvoorbeeld.

Want hoe ga je dat doen als je partner wel vlees eet, ik neem aan dat hij geen vegetarier wordt. Dan eet mama geen vlees, papa wel en kindje....?

Waarom wordt je vegetarier? Vanuit principe. Heeft een kind dat principe al? Nee. Je kan het kind wel met dat principe opvoeden: vlees komt van dieren, dus dat eten wij niet, want dat vinden we zielig en onnodig. Tja, hoe komt papa dan in de schijnwerpers te staan?

Ik zou het kind dus gewoon vlees laten eten, met mate en biologisch. Zo kun jij je aan je principe houden, voed je je kind op met bewustzijn van het eten van vlees en is je partner geen dierenhater in de ogen van jullie kind.

Een kind heeft geen principes maar alle ouders toch wel? Alle kinderen worden toch opgevoed met de normen en waarden van hun ouders? Waarom is dat met bijvoorbeeld geloof wel okee en met vegetarisme niet?
Niemand voedt zijn kind principe loos op toch?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:16

Ik ben ook geen vegetariër uit principe. Ik vind vlees gewoon ontzettend vies. Dat daarnaast met vleeseten een hoop dierenlees en misstanden gepaard gaat, tja. Dat voorkom ik dan weer voor mezelf :)

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:27

Ik ben vegetarisch en mijn vriend niet. Ik koop voor hem en mijn zoontje van bijna twee af en toe biologisch vlees en doe vaak een visstick door de hapjes van mijn zoontje. Verder eten we eigenlijk vooral vlees vervangers, want daar heeft mijn vriend geen moeite mee en mijn zoontje vind dat ook erg lekker. Ik zal hem later als hij er bewust van is wel informeren waar vlees vandaan komt, en hem zelf de keuze laten maken wat hij wilt.