Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:33

maura schreef:
Is die vraag voor mij bedoeld?

In eerste instantie wel, maar ik zie nu dat ik het eerste gedeelte van je post wrs verkeerd begreep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:34

Sammie schreef:
Je weet toch wel dat met de dodenherdenking alle gevallen in alle oorlogen worden herdacht en niet alleen WOII..? Daarom haalde ik dat kerstverhaal van WOI aan. Kerst is immers ook typisch iets Christelijk (ookal is het van oorsprong en tegenwoordig niet (meer))

In dat geval zal ik ipv kerstkaarten volgend jaar maar kaarten ter ere van het oudheidense Joel versturen :) En de eitjes eet ik wel met Ostara :j
(Zo uitgesproken christelijk zijn die feesten kortom niet - de invloed van het christendom is simpelweg zo groot dat die feesten zijn samengegaan. Maar ik zou liever niet christelijk genoemd worden puur omdat ik het wel plezierig vind om met familie te eten in december.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:36

Dat zei ik immers zelf ook al :) Maar er is zeker een tijd geweest waarin het gewoon een 'christelijk' feest was. Pas de laatste pakweg 50 jaar is het veel meer gezellig eten en vreten geworden. En zo'n 2000 jaar geleden was het ook iets heel anders :) Neemt niet weg dat in die tussentijd het idee achter de feesten x (christelijk) was en niet y. (niet christelijk)

Ik stuur geen kerstkaarten.. :)) Wordt zo opgedrongen door de commercie (in dit geval PostNl)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:47

Sammie schreef:
maura schreef:
Is die vraag voor mij bedoeld?

In eerste instantie wel, maar ik zie nu dat ik het eerste gedeelte van je post wrs verkeerd begreep.

Aha, ik vond het al een vreemde vraag. Kan me namelijk niet voorstellen dat er mensen zijn die niet weten dat de nationale herdenking voor alle oorlogsslachtoffers is bedoeld.

Het kerstverhaal van WO I heb ik zelf eigenlijk nooit gekoppeld aan christelijke oorsprong van kerst. Meer aan soldaten van nog geen twintig jaar die het kotsbeu waren om met wegrottende voeten in een meter sneeuw te zitten. Die wilden sowieso liever thuis zijn, maar met kerst helemaal. En echt niet om dan met de familie naar de mis te gaan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:00

Ik vind het juist heel consequent dat ze dat doen.

Ik wilde eergister (op zondag) een artikel lezen op de site van het Reformatorisch Dagblad, maar toen kreeg ik een melding dat die niet beschikbaar was op zondag. Logisch.

Op zondag is er geen enkele activiteit behalve kerkgang en familiebezoek, dus ook geen Dodenherdenking. Het zou het juist hypocriet zijn om die wel door te laten gaan. Veel mensen in het comité 4 en 5 mei die de boel organiseren en dus echt aan de bak moeten op zo'n dag zullen van gereformeerde huize komen en het dus niet kunnen waarderen dat ze op zondag aan de slag zouden moeten. Is praktisch ook eigenlijk onmogelijk omdat om 8 uur 's avonds tijdens de twee minuten stilte de avonddienst bezig is. Er zou daarom sowieso ook geen hond komen naar de herdenking, dus waarom zou je hem dan nog houden?

Wil je het anders ga dan zelf in dat comité zitten of in ieder geval volgende week stemmen zodat de SGP niet weer de grootste wordt in jouw gemeente. Of fok er wat meer kinderen bij. ;)

Fenrir

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:02

Of ga verhuizen, lijkt me nog de beste optie :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:03

Heerlijke reactie(s) :D Zo kun je het idd ook nog zien :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:25

mmm, verhuizen klinkt makkelijk, maar ik ben gebonden aan deze regio dmv mantelzorg en het werk van mijn vriend, of ja, we kunnen in omgeving Groot Ammers gaan zitten, maar daar word het er niet beter op :=

ik stem heel consequent op de niet religeuze partijen omdat ik van mening ben dat politiek geen plaats is voor religie (ivm het opdringen van een religieuze levenswijze aan mensen met een niet standaard religieus gedachtegoed)
en ik stem elke verkiezing braaf mee, niet stemmen is geen optie, want als je niet stemt, mag je ook niet zeuren vind ik :D
ik woon op dit moment trouwens niet in gemeente Werkendam, maar in de aangrenzende gemeente , misschien eerdaags weer wel ivm koop van een huis, maar vanuit vrijwilligerswerk bij een org. die wel binnen die gemeente valt heb ik er mee van doen
en ach, ze willen nog steeds drie gemeentes laten fuseren, dan word je als christelijk light gemeente weer gesandwiched tussen twee zwaar christelijke gemeenten , dus verhuizen is zinloos :+

zelf in een dergelijk comité gaan zitten is niet goed voor mijn hart, ik heb al van doen met de religieuze politieke partijen vanuit vrijwilligerswerk, dat is meer dan genoeg voor mij dank u. Ik probeer op die wijze ook gewoon de ogen van bepaalde mensen te openen om het respect en de tolerantie vanuit die kant ook omhoog te krijgen

en kinderen :? ik ben onvruchtbaar , anders was ik er wel een paar bij gaan kweken als tegenwicht :+ _O-
dat en het feit dat ik niks met kinderen heb , dus als ik niet onvruchtbaar was, zou ik ze nog niet bijkweken : n

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:36

Hier in huis is de dodenherdenking echt een ding. Er is nogal wat familie vermoord vanwege het helpen van Joden in die tijd. Tja, dan sta je er wel anders in. Vind het daarom ook erg moeilijk om hier een rustige en beheerste reactie op te geven. Maar zal het proberen.

Ik heb niets tegen geloof, als mensen in God (of een God) willen geloven is dat hun goed recht. Mijn moeders vriend gelooft ook. Waar ik alleen wel wat tegen begin te krijgen is religie. Alles volgens de regeltjes waar vaak door hen zelf niet eens aan wordt gehouden (Dan heb ik het niet over de gezinnen die zich er wel netjes aan houden natuurlijk). Ik vind dus niet dat dat zoiets als dit verplaatst mag worden om een religie (want geloven is imo heel iets anders). Ik vind het zelfs respectloos.

Ik vind het heel lastig om een religie soms te begrijpen. Ik heb genoeg vrienden die heel erg gelovig zijn en ook op die manier zijn opgevoed. Ik heb er ook erg veel respect voor. Alleen niet voor de mensen die doen alsof ze alle regeltjes naleven en vervolgens respect willen voor iets wat ze niet doen. En dan ook nog eens zulke dingen gaan verplaatsen.

Ik ben blij dat ik daar niet woon. Want als ik 1 iemand hoor tijdens de dodenherdenking loop ik er daarna voor naar buiten om te vragen waar ze mee bezig zijn.
Moet ook zeggen dat ik dat vorig jaar ook heb gedaan. De buurvrouw had haar kinderen buitenlopen die gewoon aan het schreeuwen en doen waren (zijn wel op een dusdanige leeftijd dat dit imo niet meer kan). Ja dan word ik echt pislink.

Ik heb best respect voor mensen die helemaal volgens de regeltjes leven en zich zo vast kunnen houden aan geloof ook al zijn er dingen voorgevallen in hun leven die erg moeilijk en onbegrijpelijk waren. Maar ik ben het respect echt kwijt voor de mensen die alsmaar doen alsof ze zo goed leven ed en dan respect eisen en dit soort dingen doen.

Hoop dat ik mijn boosheid een beetje heb onderdrukt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:07

verootjoo schreef:
Ik snap het probleem niet... Hier wordt het ook verplaatst als het op zondag is. In zoveel plaatsen.

En Koninginnedag werd overal verplaatst. Koningsdag vast en zeker idem dito.
Ook een nationale aangelegenheid die wijkt als het op een zondag valt.
Is dat dan ook opeens een probleem?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:09

Koningsdag/koninginnendag wordt idd altijd standaard verplaatst als het op een zondag is. Dan wordt het zaterdag gehouden. Sterker nog dat is ook dit jaar :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:10

ik vind iets al koningsdag totaal niet vergelijkbaar met dodenherdenking... ik heb ook totaal niets met de monarchie misschien dat dat meespeelt, maar dat is een gezellige vrije dag, meer niet in mijn ogen.
Dodenherdenking heeft toch een totaal andere achtergrond en lading dan zoiets.

wat mij gewoon stoort aan dit verhaal, is dat het niet alleen dit verhaal is, dit is gewoon alweer zo iets.
In Nederland heb je allerlei rechten en plichten, alleen worden die belangen op gemeentelijk niveau meer voor de ene groep behartigd dan voor de ander
iedereen is gelijk, ieders gedachtegoed en ieders levenswijze , maar toch zijn de groepen met een bepaald gedachtegoed iets meer gelijk dan de ander, dat klopt gewoon niet.

het erge is dat ze het zelf niet eens zien of zich er bewust van zijn , dat worden ze pas als je in gesprek gaat met mensen ,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-03-14 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:14

Overigens is het besluit niet vanuit de politieke partijen maar vanuit de commissie 4/5 mei. Er loopt inmiddels een petitie om het besluit terug te draaien.

Overigens heb ik hier (ja, ik woon in werkendam) zelden last van het geloof. Ok, op zondag kan je nergens terecht, maar ook dat wordt steeds minder.
Maar vorig jaar het haloween akkefietje en nu dit weer....
Vaag dorp is het toch...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:19

^^ Ja maar zo heeft iedereen toch zijn eigen ideeën over wat hij of zij belangrijk vindt? Ik ga toch ook niet roepen dat koningsdag mij wordt 'opgedrongen' omdat het overal oranje is en iedereen met vlaggetjes loopt en ik het niet kan ontwijken. Ik vind het sowieso al een populairteitskreet van de laatste paar jaar.
Geef elkaar die ruimte en als er in een bepaalde gemeente een (flinke) meerderheid is om het te verplaatsen dan kun je zelf het alsnog herdenken op die dag. Op tv zal het wrs wel doorgaan. Je kan bloemen neerleggen en je kan zelf stilstaan bij diegenen die gevallen zijn. Alleen vanuit de gemeente zal er die dag niks georganiseerd worden omdat men dat vanuit een bepaalde overtuiging niet wil.

En of ze dan op andere gebieden hypocriet/ asociaal of weet ik het wat zijn doet er dan niet toe. Dat is imo een hele andere discussie.

----

^Kijk daar heb je het weer. Een CDA , CU en SGP krijgen de schuld, blijkt het gewoon de commissie zelf te zijn. Zullen ongetwijfeld dan ook gelovige mensen zijn, maar de politiek heeft er dus (nog) niks mee te maken..
Door wie is die petitie gestart dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:34

Ik vind het krom..
Ik ken iemand die woonde in Voorthuizen, ook zo gelovig.
Daar zit dus een ijssalon die open is sinds kort op zondag, omdat ze het anders niet redden.
Meeste klanten hebben zij nou eenmaal op zaterdag en zondag.
Nou 90% van het dorp vind het schande en gunt de mensen geen blik meer waardig.
Aso vind ik het, echt waar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:35

En dat zijn het ook precies, aso's. Altijd maar heilig boontje spelen maar respect voor de medemens en dan voornamelijk andersdenkenden is ver te zoeken. Ziek wordt je ervan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:44

moonfish13 schreef:
Ik vind het krom..
Ik ken iemand die woonde in Voorthuizen, ook zo gelovig.
Daar zit dus een ijssalon die open is sinds kort op zondag, omdat ze het anders niet redden.
Meeste klanten hebben zij nou eenmaal op zaterdag en zondag.
Nou 90% van het dorp vind het schande en gunt de mensen geen blik meer waardig.
Aso vind ik het, echt waar.

En wat heeft dat met dit topic te maken? Gelovigen bashen? 90% van voorthuizen is echt niet strenggelovig hoor...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:45

BaileyMix schreef:
En dat zijn het ook precies, aso's. Altijd maar heilig boontje spelen maar respect voor de medemens en dan voornamelijk andersdenkenden is ver te zoeken. Ziek wordt je ervan.

Nee, dit is respectvol tegen andersdekenden. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:46

Tja van een bewoner heb ik toch echt begrepen dat er een heel groot probleem van is gemaakt. :)

Ik vind het gewoon achterlijk dat er zo moeilijk over het zondag stuk gedaan word.
Mensen kiezen er zelf voor om op die dag te gaan werken..
Als je dat zelf niet oké vind ga je toch niet naar de supermarkt, of niet naar die herdenking?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:46

verootjoo, dat heeft er dus mee te maken dat gelovigen gewoon met niemand rekening houden. Zodra iemand een andere mening heeft dan zij wordt diegene als lucht behandeld, zodra er een keer een belangrijke herdenking valt op hun zondag 'verplaatsen' ze dat gewoon even, lekker respectloos! Net alsof de doden ook hun sterfdag even wat konden verplaatsen...

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:47

Geheel mee eens BaileyMix. Respectloos, ik heb er geen ander woord voor! Nationale Dodenherdenking is op 4 mei, voor hen die vielen voor onze vrijheid en overal ter wereld waar nog steeds zoveel ellende is. Als men het niet op kan brengen om 2 minuten de eigen heilige overtuiging even te laten voor wat het is, heb ik daar geen greintje respect voor. In welke tijd leven we eigenlijk,de middeleeuwen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:49

moonfish13 schreef:
Tja van een bewoner heb ik toch echt begrepen dat er een heel groot probleem van is gemaakt. :)

Ik vind het gewoon achterlijk dat er zo moeilijk over het zondag stuk gedaan word.
Mensen kiezen er zelf voor om op die dag te gaan werken..
Als je dat zelf niet oké vind ga je toch niet naar de supermarkt, of niet naar die herdenking?

Zo'n groot probleem is het echt niet hoor... Ook in voorthuizen mag je prima op zondag een ijsje kopen :j maar dat gaat wel heel erg off-topic... En mensen kijken je niet raar aan ofzo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:49

Niwla schreef:
BaileyMix schreef:

Nee, dit is respectvol tegen andersdekenden. :')

Voor mensen met een andere mening heb ik best respect hoor. Gelovigen vallen voor mij echter niet onder andersdenkenden, maar onder nietdenkenden. Dat is -helaas- weer een heel ander straatje. Als ze hun ideeën nou eens fatsoenlijk onderbouwden, zou dat al anders zijn. Omdat de kerk het zegt is geen reden. Waarom verstoord 2 minuten stilte en een krans leggen de zondagsrust? Is herdenking van oorlogsslachtoffers niet ietwat belangrijker dan zondagsrust?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:55

Verootjoo, er wordt hier wel degelijk een probleem van gemaakt in het dorp hoor, je krijgt nu twee kampen.

Vanmorgen waren we zelfs op het nieuws...

Ben wel heel benieuwd naar een reactie van het 4/5 mei committee.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:59

Ik ben het met je eens dat het herdenken van de slachtoffers belangrijker is dan de zondagsrust. Maar volgens mij gaat het niet per se om het verstoren van de zondagsrust, maar meer het feit dat het comité de werkzaamheden liever niet op zondag wil verrichten. Ik kan me zo voorstellen dat je daar echt wel de hele dag zoet mee bent. Ik snap niet waarom er zo'n groot probleem van wordt gemaakt, alsof alle oorlogsslachtoffers op 4 mei zijn overleden een daarom op die dag moeten worden herdacht.