Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:16

Mijn schoonouders hebben ook sinds een half jaar een pleegkind. Dit gaat erg goed, zowel met ons als met mijn schoonouders.. Hier kan hij zien wie hij is, zonder zich verwaarloosd of iets te hoeven voelen.. Hij heeft geen beperking of dergelijke, maar is bij zijn eigen ouders gewoon erg verwaarloosd. Hun zijn super blij dat ze dit gedaan hebben, wel bewust voor een iets ouder kind gekozen, dit pleegkind is 12.

Het kan dus ook erg goed gaan

Wendybrian

Re: Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:23

Wat fijn dat alles goed gaat bonnie!
Het kan alle kanten op gaan , en ik denk ook wel dat je aan kan geven dat een kind met een te zware problematiek te heftig en buiten je kunnen is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:25

Ook hier zijn er plannen om 1 of 2 pleegkinderen in huis op te nemen. Ook met een voorkeur voor langdurige plaatsing. Wel wil ik zelf eerst graag een kindje, ik wil heel graag het hele zwanger zijn een keertje mee maken maar ik weet zeker dat ik net zoveel om een pleegkind zou geven als om een eigen kind. Wij hebben een voorkeur voor 2 broertjes/zusjes om dat juist dat vaak moeilijk te realiseren is. We zijn ons volledig bewust van alle haken en ogen maar aan de andere kant, iemand moet het doen. Die kinderen kunnen er ook niks aan doen maar zitten vaak wel met alle angsten en onzekerheden.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:32

Dit vind ik ook chocobroodje.
De kids kunnen het niet helpen , en omdat iedereen wat als roept zal het ook niet beter worden.
Wij hebben ook eerst ons eigen kind gehad, dit was wel een ongelukje hihi

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:43

Tja, ik hoor ook van veel kanten "zou je dat nou wel doen" die Kinderen hebben bagage. Ja natuurlijk hebben die kinderen bagage anders zouden ze wel gewoon thuis kunnen wonen...
Gerrem zo'n arm schaap wat bv bij ouders met ernstige verslavingsprobleematiek zit. Ik heb docu's gezien waar kinderen s'ochtends joghurt met koude friet erdoor kregen als ontbijt :n

Allicht dat zo'n kind niet beter weet, maar ik denk dat met veel begeleiding je de meeste kinderen een heel eind de goede weg op kunt helpen.. En vergeet niet dat je best veel hulp krijgt als je tegen problemen aanloopt.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:00

Lieke ik snap dat er vele haken en ogen aan zitten. Ik doelde even puur op de situatie waar TS zich in bevond.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 20:39

Jeetje, arme kinderen.
Mijn vriend is ook bang een compleet uit de hand gelopen jongeren binnen te krijgen, maar toch denk ik dat met de leeftijdsgrens van 5 jaar we wel een stuk makkelijker zitten dan de pubers.
Overigens zijn wij zelf veel te jong voor pubers in huis,daar heb ik geen overwicht op, dat weet ik nu al.

Ik ben me er wel van bewust dat het misschien niet de juiste reden is, maar ik doe het ook deels een stukje voor mijzelf, ik weet dat het probleem er is en ik kan gewoon niet de anderen kant op kijken en niets doen.
Ik moet het idg van mijzelf proberen, als het nu niet is, is het wel over 10jaar.
En als ik echt niet uit pleegzorg hout gesneden blijk te zijn denk ik dat adoptie dan nog een optie is.
Ik zie het nut er niet van meer kids van mezelf te nemen als we al genoeg op de wereld zijn die geen goede leef omgeving hebben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:03

Mijn vriend en ik zouden op de hele lange termijn hier eventueel ook voor open willen staan :) wel lijkt het me ontiegelijk moeilijk om de kids weer af te moeten staan en ze terug te zien gaan naar een alles behalve ideale situatie. Plus dat je best machteloos staat als pleegouder tegenover wat er uiteindelijk met het kind gebeurt, je hecht je maar hebt eigenlijk geen zeggenschap en komt eigenlijk 'laatst', nja zo zou ik dat misschien ervaren. Ik ben iemand die erg emotioneel betrokken raakt.

TS: verkijk je niet op de heftigheid van kleine kinderen, mijn persoonlijke ervaring is dat kleine kinderen ontzettend heftig kunnen zijn en zwaar bizar gedrag kunnen vertonen. Ongelooflijk hoe beschadigd ze al kunnen zijn. Ik heb (werkgerelateerd) de meest bizarre dingen meegemaakt met de kleintjes, van zware agressie tot seksueel grensoverschrijdend gedrag tot continu weglopen, aantrekken/afstoten tot in het extreme. Nu zal je niet meteen zo'n casus krijgen denk ik maar dit soort kinderen zijn helaas geen heel grote zeldzaamheid. Wat oudere kinderen daar kan je beter mee in gesprek, kunnen zich eventueel ook wat in jou verplaatsen..

Vind het ontzettend mooi dat je dit wil doen :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:09

Bedankt! Ik hoo vaak dat ik te jong ben maar dat laat ik maar over aan de proffesionals.

Ja daar ben ik me wel van bewust al kan ik mij er geen beeld van scheppen, ik kan mij niet voorstellen dat kids echt zo heftig reageren dat je er niet meer bij kan( emotioneel)
Al hoewel, ik weet nog wel dat ik zo een bui heb gehad nadat ik hoorde dat mijn vader overleden was, ik heb 7dagen geen woord gezegd en iedereen gebeten die me aanraakte(van horen zeggen, ik herinner mij het niet)
Toch kies ik wel liever voor de wat jongeren kids,
Ik ben helaas maar een klein meisje en een puber is gewoon te sterk voor mij en ook te heftig, ik ben 22jaar maar zie eruit als een 16jarige, niet echt overwichtig, haha
Toch denk ik niet dat de kids weggaan naar een omgeving die minder slecht is, ze gaan pas weg als ze ergens terecht kunnen waar ze het beter hebben, dat is het uitgangs punt.
Al zou ik wel bang zijn of de ouders niet terug zouden vallen in het oude gedrag wat ertoe geleid hebt tot uithuisplaatsing.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:18

Li_lee_yang schreef:
Helaas is dat nooit helemaal te voorkomen carrotcake.
niet alleen in pleegzorg niet.
Er wordt al wel veel aandacht besteed aan met de kinderen praten en onderwerpen als seks meer bespreekbaar maken. Maar helaas gebeurt het toch.

Nee, maar ik vind het verbazendwekkend dat deze kwetsbare kinderen in een pleeggezin misbruikt worden. Vaak komen kinderen met zo'n achtergrond in een pleeggezin en dan gaat het daar "vrolijk" verder. Hoe haal je het als pleegouder in je hoofd. En vraag me af wat hun dan zien als bijdrage aan/doel van het pleegouderschap. En hoe ze ooit door de strenge selectie zijn doorgekomen, terwijl er misschien mensen zijn die afgewezen zijn maar juist heel geschikt zijn.
Het is off topic, maar ik kan mij hier zo kwaad om worden.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:21

Sja, dit zijn sluwe mensen die hier bewust aan meedoen en een poker face hebben waar je u tegen zegt.
Die denken niet, die zien wat ze willen en hebben voordat ze aan kids zinn begonnen nooit een tik op de vingers gehad.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:22

Volgens mij moet je jongste kind ouder zijn dan 24 maanden (als ik me niet vergis hoor!) dus dan heb je ook nog even de tijd om voor te bereiden. Zo heftig als hierboven verwacht ik de kinderen niet, wel kan ik me dat soort scenario's voorstellen in minder hevige vorm. Bedplassen, angstig en stil of juist heel hard schreeuwen, gedrags problemen, ontwikkelings achterstanden, of juist heel plakkerig worden aan de pleegouders. Er zijn vele verschillende vormen die je tegen kunt komen. En sommige kinderen passen zich moeiteloos aan...

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:23

Inderdaad, we vergeten vaak ook te denken aan de goede punten, hoe het wel kan.
Daar betrap ik mezelf toch ook vaak op hoor. De slechte dingen overleinzen en de goede dingen weglaten of niet benoemen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:25

TS: niet om tegen je in te gaan maar ik zie een hoop kinderen in situaties die eigenlijk heel triest zijn, maar net niet heftig genoeg om uit huis geplaatst te worden.. En dat lijkt mij dus heel erg, je pleegkind terug laten gaan naar bijv die emotioneel verwaarlozende ouder die nu ambulante gezinsondersteuning krijgt waardoor hij het mag proberen van de professionals (dat is niet bepaald een warm nest maar zou er net mee doorkunnen). Dit is maar een voorbeeld hoor. Maar zelf vind ik het soms best wel schokkend in wat voor situaties kinderen nog kunnen wonen voordat ze uit huis geplaatst worden. En in mijn ogen blijft zo'n situatie gewoon altijd verre van ideaal, ook al heeft de ouder (of het kind) iets bijgeleerd waardoor hij het weer mag proberen. Daar zouik het zelf heel erg moeilijk mee kunnen hebben denk ik :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:26

Op welke leeftijd zien jullie het voor jullie dat jullie aan pleegzorg willen beginnen, en wat vinden jullie nou een goede thuis situatie.
Werken en kids naar opvang, naar een eventueele oma, mama thuis?
Wat zouden jullie doen om vertrouwen te winnen?

Ik zou veel spelletjes proberen te doen, meer buiten dan binnen.
Activiteiten als kids dance en kids gym zou ik even mee wachtten de eerste maand om vervolgens de boogie los te gooien haha..
Ik woon gelukkig op 10minuten fietsen van lineashof dus dat is ook ideaal.
Let wel, dit zou ik niet doen om te verwennen maar om het spel en buitenzijn meer te stimuleren zodat het kind even kan vergeten en doen wat ze moeten doen op die leeftijd, lekker zand scheppen( en proeven haha) water spetteren en met een zak brood de eenden voeren.

Hoe zien jullie dit?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:28

VogeltjeM schreef:
TS: niet om tegen je in te gaan maar ik zie een hoop kinderen in situaties die eigenlijk heel triest zijn, maar net niet heftig genoeg om uit huis geplaatst te worden.. En dat lijkt mij dus heel erg, je pleegkind terug laten gaan naar bijv die emotioneel verwaarlozende ouder die nu ambulante gezinsondersteuning krijgt waardoor hij het mag proberen van de professionals (dat is niet bepaald een warm nest maar zou er net mee doorkunnen). Dit is maar een voorbeeld hoor. Maar zelf vind ik het soms best wel schokkend in wat voor situaties kinderen nog kunnen wonen voordat ze uit huis geplaatst worden. En in mijn ogen blijft zo'n situatie gewoon altijd verre van ideaal, ook al heeft de ouder (of het kind) iets bijgeleerd waardoor hij het weer mag proberen. Daar zouik het zelf heel erg moeilijk mee kunnen hebben denk ik :)

Is dat zo? Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik nam aan dat de nacontrole heel sterk is.
Als dit echt zo is lijkt het mij inderdaad hartverscheurend, kind terug brengen naar de bron van de ellende.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:33

Wendybrian schreef:
VogeltjeM schreef:

Is dat zo? Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik nam aan dat de nacontrole heel sterk is.
Als dit echt zo is lijkt het mij inderdaad hartverscheurend, kind terug brengen naar de bron van de ellende.

mag toch aan nemen dat er toezicht gehouden worden voor een bepaalde tijd zeker,
ander zeids denk ik dan, het is toch super dat de ouders van hun fout kunnen leren en onder goede begeleiding verder kunnen, en er dan ook weer meer plek is voor anderen kinderen in pleeg gezinnen.
die dan uiteindelijk ook weer verder kunnen,
mag aan nemen dat ernstige gevallen met verhoogde risico op terug val niet meer thuis geplaatst worden

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:40

Dat hoop ik ook niet.
Er zullen altijd wel fouten gemaakt blijven worden, helaas.
Arme kids zijn er de dupe van.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:42

Dat zijn dan verkeerde aannames.. Er zijn zoveel gezinnen waar kinderen het niet goed hebben, maar waar ze wel mogen blijven of terug geplaatst worden, omdat ze hun natje en droogje hebben... Maar daar blijft het vaak bij. Meer dan hun natje en droogje hebben ze vaak niet bij zulke ouders en dat brengt veel emotionele schade mee.

Kinderen worden daarnaast terug geplaatst omdat de ouders het weer 'even mogen proberen' want ze hebben dingen bijgeleerd... Allemaal leuk en aardig, maar wat als het proberen weer niet lukt? Zit het kind daar weer... En moet het weer door een lang proces om uit huis geplaatst te worden. Weer een pleeggezin... En vervolgens weer een onzekere toekomst waar het terecht komt, of het ooit weer terug moet en dergelijke.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:47

ElineS schreef:
Dat zijn dan verkeerde aannames.. Er zijn zoveel gezinnen waar kinderen het niet goed hebben, maar waar ze wel mogen blijven of terug geplaatst worden, omdat ze hun natje en droogje hebben... Maar daar blijft het vaak bij. Meer dan hun natje en droogje hebben ze vaak niet bij zulke ouders en dat brengt veel emotionele schade mee.

Kinderen worden daarnaast terug geplaatst omdat de ouders het weer 'even mogen proberen' want ze hebben dingen bijgeleerd... Allemaal leuk en aardig, maar wat als het proberen weer niet lukt? Zit het kind daar weer... En moet het weer door een lang proces om uit huis geplaatst te worden. Weer een pleeggezin... En vervolgens weer een onzekere toekomst waar het terecht komt, of het ooit weer terug moet en dergelijke.

dat is dan wel ernstig, kinderen hebben meer nodig dan hun natje en hun droogje.
daar zouden ze wat mij betreft dan wel strenger op mogen zijn.
toch ben ik van mening dat het in somige situatie's ook goed is dat ze een 2de kans krijgen.
waneer ouders in een heftige vechtscheiding zitten bijvoorbeeld, is het super dat de kinderen daar even uit kunnen, maar als de scheiding rond is en bijde ouders hebben weer rust, dan is het juist goed dat ze terug kunnen.
het is natuurlijk ook moeilijk oordelen waar is echt opzet in het spel, waar hebben ze echt niet door wat ze een kind te kort doen, en of ze hier ook van gaan leren natuurlijk.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:56

Ik ben pleegouder geweest, maar dan wel de crisis opvang. Ik heb destijds gekozen voor tieners, met name omdat deze groep niet echt goed ligt in de meeste gezinnen. Ben destijds 12 weken naar ouderschaps cursus geweest ter voorbereiding. Daarna gesprekken thuis om te kijken of je huis geschikt was. Ik heb dit 6 jaar gedaan, ik merkte dat mn eigen dochter te veel hinder ondervond van de gevallen die ik in huis heb gehad. Zijn meiden met een behoorlijke rugzak, en was zo veel tijd kwijt met jeugdzorg, ggd ziekenhuis bezoeken enz. Blijft een mooi iets maar ook erg zwaar. Stel ten alle tijd je eigen kind voorop.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:02

http://www.pleegwijzer.nl/downloads/ple ... waard1.pdf

Iemand gaf deze link eerder ook al. Ik had hem al eerder ooit eens helemaal gelezen. Iedereen die pleegouder is zou dit moeten doorlezen. Daar staat heel wat informatie in over de werkelijkheid van een pleegouder zijn.

In het onderzoek geeft 30% van de ondervraagden aan te stoppen met pleegzorg door de gezinsvoogd. Deze word arrogant genoemd, ze nemen de pleegouders niet serieus etc. Je hebt als pleegouder geen enkel recht.. Je bent een pion van Jeugdzorg... Als Jeugdzorg zijn taak goed deed, dan was dat prima, maar ze gaan zo ontzettend vaak de mist in.

Hun prioriteit is ouder en kind bij elkaar. Hoe dan ook. Een nobel streven, maar als die ouder gewoon niet goed is en dat ook niet gaat worden ondanks alle begeleiding, dan moet er een grens getrokken worden.

Pleegkind van mijn kennissen willen ze ook terugplaatsen bij zijn moeder. Het arme kind is 6 en heeft nu al veel gedragsproblemen. Hij heeft geen enkele vriendjes, want hij weet niet hoe hij met kinderen om moet gaan. Is snel agressief. Het ene moment heel aanhankelijk, het volgende moment een kleine duivel.. Hij gaat nu niet meer naar school, want geen één school wil hem hebben. Hij is daar vanaf geschopt. 6, het jongetje is 6! En dan al niet meer welkom op een school. Jeugdzorg is nu bezig om hem geplaatst te krijgen op een speciale school, maar dat duurt al weken...

Sinds twee weken hebben ze een nieuwe gezinsvoogd die niets van zijn verleden af wist. Ja, hij had het dossier door gelezen en dacht meteen wel te weten wat het beste is... Namelijk terugplaatsen bij zijn moeder!? Terugplaatsen bij een drugsverslaafde moeder die de ene vent na de andere over de vloer heeft... Die hem niet wast, niet naar school brengt, hem op zijn kamer zet met de deur op slot en haar eigen ding doet...

Maar de gezinsvoogd heeft dit in zijn hoofd en hoe er ook verteld word dat dit niet slim is, de gezinsvoogd, die er net twee weken is, weet toch wel beter dan de pleegouders die al meer dan een halfjaar voor het kind zorgen -O- .

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:07

zo dat is verhelderend Eline,
je zou verwachten dat ze met alle partijen die zich zorgen maken om het welzijn van het kind, met elkaar bespreken wat het beste is voor het kind, met overleg, en niet dat iemand na even het dosier door ezen maar besluit dat hij terug moet naar zijn moeder

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:11

Ik heb idd ook veel vergelijkbare verhalen gehoord als jij Eline.
Ik heb het idee dat daar een hoop niet goed zit.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:49

Wij zijn sedert een goeie 10 jaar ook een pleeggezin. Het begon toen mijn neef moest herplaatst worden want zijn moeder was niet in staat om hem op een correcte manier op te voeden. Niemand van onze familie wilde hem, en mijn ouders kregen het niet over hun hart om hem te laten vertrekken naar mensen buiten de familie. Hij heeft zo'n goeie 8 tot 9 jaar bij ons gewoond en we hebben nooit echt problemen gehad. Hij heeft natuurlijk wel een mentale beperking en door de ongepaste opvoeding ook was achterstand, dus wij hebben hem naar de logopedist laten gaan en hij werd ook naar een speciale school gestuurd waar hij het heel erg naar zijn zin had. Helaas bleef zijn moeder zijn hoofd zot maken en toen hij 18 jaar oud was - en dus kon beslissen of hij nog wilde blijven of weg wilde gaan - is hij terug naar zijn moeder gekeerd. Hier heeft wel zeer snel gemerkt dat hij dit niet had mogen doen en is toen bezig geweest met een aanvraag voor het zelfstandig begeleid wonen. Nu heeft hij werk, woont hij op zichzelf samen met een kat, is onlangs ook geslaagd voor de theorie van zijn auto en gaat ook gewoon rijlessen volgen.

Sinds 3 jaar hebben we nog een kindje opgenomen in ons gezin. Deze keer een stuk jonger (6 jaar) en heeft het foetale alcohol syndroom. Dit kereltje was wel een hele aanpassing voor mijn ouders, die zo'n brave kerel als mijn neef gewend waren. Hij werd overgeplaatst omdat hij eerst bij zijn tante inwoonde, maar de afstand tante-moeder was zo klein dat ze 's avonds/'s nachts vaak last kregen van zijn moeder in dronken toestand. Wij wonen een eind verder weg, en krijgen haar één keer per twee weken over de vloer omdat ze dan op bezoek mag komen. Jongetje gaat momenteel naar een gewone school maar moet waarschijnlijk veranderen naar een speciale school, denk dat de effecten van het syndroom gewoon hun parten spelen hierbij. Hij moet trouwens ook wekelijks naar een revalidatiecentrum vanwege zijn motoriek en gaat om de zoveel maanden op onderzoek in het ziekenhuis waar ze zijn groei opvolgen. Ik ben er ook niet meer zo nauw bij betrokken dus ik kan hier ook niet meer over gaan vertellen.

Als laatste hebben we nog een kleiner kereltje erbij genomen van nu 5 jaar oud. Hij heeft ook een mentale achterstand en is met 5 thuis. Hij gaat ook naar een speciale school en doet het daar zeer goed, boekt zelfs keer op keer vooruitgang. Ook zijn ouders zijn niet in staat om hem op de juiste manier groot te brengen. Vooral zijn moeder trekt zich eigenlijk amper iets aan van het hele gebeuren en kent niets van opvoeding. We kunnen uit zijn gedrag vrij veel afleiden hoe het er bij zijn moeder aan toe gaat, maar ook zijn moeder komt hiervoor uit. Kind doet moeilijk? Geef hem dan een zak snoep en wat cola en zet hem vervolgens voor de tv om hem niet meer te horen voor de rest van de dag. Hij heeft ook zindelijkheidsproblemen wat ondertussen al veel beter is dan in het begin. Zijn juf van het vorige schooljaar liet hem overdag ook rondlopen met een pamper aan, terwijl het de bedoeling was dat ze mee zou helpen. De huidige juf doet echt haar best en het kereltje keert ook meestal met dezelfde onderbroek en broek terug naar huis.

Sorry als het een beetje warrig verteld is, wist namelijk niet zo wat ik wel en niet wilde vertellen :+