Belgie: euthanasie voor minderjarigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:34

Tieneke schreef:
Dit zijn allemaal aangehaalde argumenten in het parlement (cd&v). Zonder dit te verduidelijken/te bepalen is er gestemd. Ik vind dat dom. Als de wetgever een wet maakt als een kaas met gaten, wat heb je dan aan die wet? Wat heeft het kind eraan als het dus eigenlijk natte vinger-werk blijft?

Zoals gezegd: het biedt mogelijkheden :) Wetten hoeven helemaal niet 100% alles uit te regelen om nuttig te zijn. Argumenten als 'valse hoop' vind ik overigens kulargumenten - dat heeft niks met de wet zelf te maken.

De overige argumenten geven mi vooral aan waarom er tzt wel aanvullende helderheid zal komen - ik zie er echter geen enkele reden in om te zeggen dat deze wet er niet op die manier had moeten komen. Als uitstel tot afstel zou leiden, kun je soms beter akkoord gaan met een simpelere versie en die uitwerken dan verlamd te wachten tot alles helemaal perfect geregeld is - terwijl er dus al die tijd niets gebeurt. Dat schaadt nog meer mensen.

(Het is dan ook een bekende tactiek van lobbygroepen die wetgeving willen traineren: doen alsof je voor de wet bent, 'maar...' terwijl je eigenlijk de invoering zo vertraagt dat het er niet meer van komt.)

Tieneke

Re: Belgie: euthanasie voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:38

Van uitstel komt niet noodzakelijk afstel (dat het mogelijk had gekund vind ik trouwens een kulargument om dit er dan maar door te duwen), dat hebben onze politiekers wel bewezen. We staan in het Guinnes Book of Records met onze regeringsformatie van 541 dagen.

Het is makkelijk om te zeggen dat het te lang zou duren en weet ik veel. Iedereen zegt nu: "Wow, wat goed dat dit in België kan", maar in de praktijk geeft het geen enkel duidelijk kader.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:44

Die bezwaren lijken mee eerder politieke acties dan de wet zelf. Zoals al eerder gezegd, dit gaat enkele keren per jaar voorkomen. Hoe vaak gaat het dan over ont-voogde kinderen etc ??

Dit is een materie die zo moeilijk voor te stellen is als je er niet inzit... Het is daarom misschien wel nodig om een ietwat ruim kader te hebben om te voorkomen dat er patienten buitenvallen.

We denken dat we veel kunnen op medisch vlak maar die laatste dagen kunnen soms zo mensonterend zijn, ik persoonlijk ben blij met deze wet en hoop dat NL volgt want het is vreselijk om kind tot het eind te zien vechten voor een beetje lucht terwijl je weet dat er geen dagen meer volgen en er wordt niets aan gedaan. Voor het kind is het misschien minder lijden als het in slaap is gebracht maar denk eens in hoe het is voor de ouders en broertjes/zusjes die hun kind letterlijk zien creperen en vechten tot het eind... Voor sommigen is dit hoe ze het willen en anderen zouden dan afscheid willen nemen want het kind is er dan eigenlijk al niet meer... Voor de laatste groep patienten is er dan nu een mogelijkheid om ermee te stoppen op een tijdstip dat hen past.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:50

Ik vind die bezwaren toch wel degelijk gaan over dingen die het kind/ouders zouden moeten kunnen beschermen. Zo ondenkbaar is het echt niet dat er bv een ouder geen gezag heeft en misschien niet akkoord is.

Het kon een kwestie van dagen of weken zijn om deze bezwaren uit te klaren (waar niemand van geen enkele partij duidelijkheid over kon geven). Is het dan weer de bedoeling dat, zoals altijd, de situatie waarin men vastloopt zich eerst moet voordoen vooraleer er een wettelijke herziening moet komen? Is dat dan zo veel beter? Daar geloof ik niet in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:39

Tieneke schreef:
dat het mogelijk had gekund vind ik trouwens een kulargument om dit er dan maar door te duwen

Er is gewoon over gestemd, dus van doorduwen is niet helemaal sprake :)

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:44

Ik als Belgische bokker be het eens met hun beslissing !
Je moet je even voorstellen je bent 15 en elke dag ziekenhuis in en ziekenhuis uit je kan geen normaal leven leiden en je bent op van de pijn ik denk dat je dan ook wel kiest voor een vredige dood !
Vind het eigenlijk wel nog zielig dat mensen zeggen dat we nu moordenaars zijn :/

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:52

Ik vind het goed. Er gaat toch een zorgvuldig proces aan vooraf en er wordt echt niet zomaar euthanasie uitgevoerd. Vind de Amerikanen nogal krom hierin, omdat je een kind bent, zou je dus ondraagelijk moeten lijden als je ongeneeselijk ziek bent? Puur omdat je een kind bent? Dat heeft wat er mee te maken dat ze zelf niet met die emoties kunnen omgaan en daardoor moet een ander maar lijden.
ps maar vooral niets aan de wapenwet doen daar in de US, daar overlijden jaarlijks meer mensen aan!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:56

Tieneke schreef:
Wat met kinderen die dit willen doen omdat ze zien hoe hun ouders lijden onder hun ziek zijn? Een kind kan zeker vatbaar zijn voor zo een schuldgevoel. Is daar met deze wet over nagedacht?

Er zijn in elk geval acties bezig om de koning te vragen niet te tekenen. Boudewijn heeft dat destijds ook niet gedaan met de abortuswet. Dat haalt op zich niks uit, maar kan louter een statement zijn.

ik denk dat het ook niet zo gaat gebeuren er gaan hier echt wel onderzoeken aan vooraf.
net als de onderzoeken die vooraf zijn gegaan aan deze wet.

vind dat je net doet of het op de 1 op andere dag besloten is en gewoon getekend is
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 14-02-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:59

Tieneke schreef:
Er zijn in elk geval acties bezig om de koning te vragen niet te tekenen. Boudewijn heeft dat destijds ook niet gedaan met de abortuswet. Dat haalt op zich niks uit, maar kan louter een statement zijn.

Maar Boudewijn is toen tijdelijk onmogelijk tot regeren verklaard en uit zijn functie geheven voor een korte tijd omdat hij de abortuswet vanuit persoonlijke en religieuze overwegingen niet wou ondertekenen. Dus daarmee zou ik het niet kunnen en willen vergelijken. Laten we hopen dat Filip meer oog heeft voor de noden van het volk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:19

Daarbij kunnen ze hier wel al langer mee bezig zijn dan dat het in de media is gekomen. Media horen vaak de klokken luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Dat gedoe over Natalia vind ik eerder een verkiezingsstunt dan deze recente wet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:24

Ik ben heel blij met de beslissing, een waardig einde is voor iedereen anders.
Daarom moeten kinderen ook de mogelijkheid krijgen wanneer ze geen gevecht meer willen hebben of vreselijke pijn willen leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:35

Dieren mogen we zonder pardon inlaten slapen waarom mensen in dit geval kinderen niet? Maanden of jaren (zoals de blog op pagina 1 , 8 jaar vol pijn wachten op de dood) vindt het een goede stap.. Mensen worden ouder ook euthanasie voor hun moet makkelijker kunnen worden. Ik en mijn oom delen dezelfde gedachten , hij heeft huidkanker en diabetes en wil geen behandeling en ik ook laat me maar na mijn 50ste is het mooi geweest

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:28

Huidkanker en diabetes zijn dan 2 dingen die goed te behandelen zijn meestal, waarom zou je dan een behandeling weigeren?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:38

takkie_muis schreef:
Dieren mogen we zonder pardon inlaten slapen waarom mensen in dit geval kinderen niet? Maanden of jaren (zoals de blog op pagina 1 , 8 jaar vol pijn wachten op de dood) vindt het een goede stap.. Mensen worden ouder ook euthanasie voor hun moet makkelijker kunnen worden. Ik en mijn oom delen dezelfde gedachten , hij heeft huidkanker en diabetes en wil geen behandeling en ik ook laat me maar na mijn 50ste is het mooi geweest

Sorry maar dieren en mensen kun je niet met elkaar vergelijken. Een hond inslapen vind ik iets totaal anders dan actief het leven van je kind laten beëindigen. Een dier is altijd ondergeschikt aan een mens.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het goed dat deze wet er gekomen is, mits er goede controle op is.
Maar het ligt echt wel zeer gecompliceerder dan een dier inslapen.

Ook vind ik je opmerking ''laat me maar na mijn 50ste is het mooi geweest'' erg vreemd. Waarom zou je niet ouder dan 50 willen worden?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:52

Ik weet nog niet goed wat ik er van moet denken.
Wie zijn wij om ons leven te beëindigen? Kan een mens van nature zo'n beslissing wel nemen?
Wordt deze beslissing niet te snel en te gemakkelijk gemaakt uit 'gemakzucht'?

Dat zijn een paar vragen die bij mij opkomen.
Ik ga me eerst nog even meer inlezen in het onderwerp voordat ik een conclusie trek..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:07

TinekeHorses schreef:
Wie zijn wij om ons leven te beëindigen? Kan een mens van nature zo'n beslissing wel nemen?

Ik ga me eerst nog even meer inlezen in het onderwerp voordat ik een conclusie trek..

Ik denk ook niet dat het makkelijk is om een mening te hebben zonder medische kennis.
Een palliatieve patiënt kind/volwassen kan verschillende klachten hebben.
Meestal zijn dat refractaire klachten.

Dit betekent dat hij of zij één of meer onbehandelbare symptomen heeft, welke leiden tot ondraaglijk lijden van de persoon in kwestie.

Waarom zou een kind moeten lijden en een volwassen niet? Puur omdat hij of zij geen rijpe hersenfunctie heeft?
Let wel op, ik geloof dat het de wil van het kind moet zijn in samenspraak met de ouder, sommige mensen willen heel het proces meemaken ook deze klachten.

Maar het ontnemen van recht op sedatie... Daar heb ik geen woorden voor, zeg dat maar is tegen een patiënt met ondraaglijk lijden die het niet meer aankan.

Kanttekening: Ik heb een euthanasie gezien (psychisch wil van de patiënt) waar ik echt diepe vraagtekens bij had. Dus het blijft voor iedereen gevoelsmatig!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:56

Furrow schreef:
TinekeHorses schreef:

Ik denk ook niet dat het makkelijk is om een mening te hebben zonder medische kennis.
Een palliatieve patiënt kind/volwassen kan verschillende klachten hebben.
Meestal zijn dat refractaire klachten.

Dit betekent dat hij of zij één of meer onbehandelbare symptomen heeft, welke leiden tot ondraaglijk lijden van de persoon in kwestie.

Waarom zou een kind moeten lijden en een volwassen niet? Puur omdat hij of zij geen rijpe hersenfunctie heeft?
Let wel op, ik geloof dat het de wil van het kind moet zijn in samenspraak met de ouder, sommige mensen willen heel het proces meemaken ook deze klachten.

Maar het ontnemen van recht op sedatie... Daar heb ik geen woorden voor, zeg dat maar is tegen een patiënt met ondraaglijk lijden die het niet meer aankan.

Kanttekening: Ik heb een euthanasie gezien (psychisch wil van de patiënt) waar ik echt diepe vraagtekens bij had. Dus het blijft voor iedereen gevoelsmatig!

Wat heftig dat laatste wat je verteld! Maar mag dat dan? Ik had begrepen dat dit niet mogelijk was bij iemand die lichamelijk gezien gezond is, maar psychisch gezien enorm lijdt.

Ik denk er eigenlijk hetzelfde als jou over. Ook denk ik dat alleen al de gedachte dat euthanasie een optie is voor veel mensen voldoende kan zijn en als geruststelling werkt.
Verder denk ik inderdaad dat er echt samenspraak met de ouders moet zijn. Het moet als ouders ook afschuwelijk zijn om je kind zo te zien lijden, wetende dat er geen verbetering meer kan komen en je kind stervende is. Hoe machteloos moet je je dan wel niet voelen!?