kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:56

Kopenhagen *XX#//~###****** !!

wat zou er gebeuren als we die zeemeermin voor haar kop schieten ?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:56

Omdat het een giraf is, dat is niet sociaal geaccepteerd, dat blijkt maar weer..
Om " minder speciale" dieren maakt niemand zich druk, ookal kreperen ze bij bosjes...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:57

iamsam schreef:
Kopenhagen *XX#//~###****** !!

wat zou er gebeuren als we die zeemeermin voor haar kop schieten ?

Dan ricochetteert de kogel en heb je kans dat je jezelf voor de kop schiet......
Maar wat heeft een koperen zeemeermin met een dooie giraf te maken?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:00

Wat ik ervan begrepen heb, is dat het dier is afgemaakt vanwege inteelt? Zowel in zijn eigen stamboom als wanneer ze er zelf mee verder zouden fokken.

Ik ben het er mee eens dat hij niet beter af zou zijn geweest in zijn uppie op een koud weitje ergens hier in Nederland. Kom op zeg.. Het zou pas zielig geweest zijn als ze hem levend aan die leeuwen hadden gevoerd. dus in een omheinde omgeving zonder kansen om te ontsnappen, in tegenstelling tot de savannes in Afrika.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:01

Ik ben zelf vegetarische en tegen slachten van gezonde dieren, maakt me niet uit wat voor dier. Ik vroeg me dan ook af waarom dit dier niet gecastreerd kon worden en dan als nog naar Hoenderdaal of een ander geschikte plek kon.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:05

En weer een ander verhaal ... op internet waar ik het eerste artikel vond stond namelijk dat hij met een stroomstoot om het leven is gekomen ...
Niet dat het er toe doet, maar zo komen er wel honderd verschillende verhalen in de wereld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:06

Het afschieten van surplus in een dierentuin wordt vaker gedaan. Idd, bezoekers willen jonge dieren zien in het voorjaar, en als er dan mannetjes tussenlopen die voor problemen in een groep kunnen zorgen, dan is het beter als de dierentuin daar zelf verantwoording voor neemt ipv een dier de vage handel in te sturen zoals dat in het verleden vaker is gedaan.

Over het doden van kalveren, ik weet de naam niet meer maar het was een Belgisch programma waarin het publiek in een kookprogramma de keuze kreeg tussen twee stierkalveren, beide hadden namen. Een van hen zou worden gedood, de andere mocht blijven leven. De keuze welke er dood ging en welke er blijft leven was niet makkelijk. En het mooiste waren de reacties nadat men erachterkwam dat uiteindelijk geen van beide stierkalveren op het bord was beland. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe dat programma heette, maar het was leuk kijkvoer.

Als een dier anoniem op je bord verschijnt, is het blijkbaar geen probleem. Heeft het dier een naam, en heb je hem in zijn ogen gekeken, zo te zien wel. En dan maakt het niet uit of het om een giraffe gaat of om een stierkalf.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-02-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:09

Tja toen wij een paar maanden geleden in de dierentuin waren en er een gids over de gorilla's vertelde dat er maar 1 volwassen mannetje was en de jonge mannetjes dus weg zouden gaan naar andere dierentuinen vroeg ik mij ook al af hoe dat kon. Ik bedoel al die andere dieren tuinen hebben ook meedere vrouwtjes en uit eindelijk maar 1 volwassen man. Terwijl er ongeveer net zo veel mannen en als vrouwtjes geboren worden. Heb helaas niet meer de kans gekregen om te vragen waar al die andere volwassen mannetjes uiteindelijk blijven. Vast ook bij de leeuwen ;) .

Uiteindelijk eten wij ook gewoon vee (koe, kip, varken). Maar toch als mensen dit dier wilde redden waarom hebben ze de giraf daar niet de kans voor gegeven had een hoop ophef gescheeld. Toch zal het dus achter gesloten deuren veel vaker gebeuren. (heb nog nooit een dierentuin met 1 groep mannetjes gorilla's gezien) Toch heeft z'n giraf een beter leventje gehad als een koe die anders bij de leeuwen (of ons bord was beland)

Cassidy

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:13

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:13

Ik werk bij de dierentuin die deze giraffe wilde opvangen. Het laatste jaar is er druk gewerkt aan de Savanne, het enige wat nog moest was een binnenplaats. De giraffe was hier meer dan welkom, maar omdat wij (nog ) geen onderdeel uitmaken van het Europese fokprogramma werd het aanbod afgewezen. Ook een dierentuin in Engeland had interesse in de giraffe, maar ook dat aanbod werd afgewezen.

Ik kan niet begrijpen waarom ze dit jonge gezonde dier, hebben afgemaakt. En tuurlijk, er worden elke dag kalfen etc geslacht, maar ik vind dat de wereld zuinig moet zijn op deze dieren.

En dit park in Denemarken snijd zijn eigen nog in de vingers denk ik zo, dit is echt geen goede reclame. Het nieuws hoor je echt overal, gisteren al op de radio en tv ( BBC, NOS, Jeugdjournaal ).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:15

tja dat ie dood is heel sneu, maar hier worden ook koeien/varkens gefokt voor de slacht.
en het is een rustige dood geweest.
dus daar kan ik me niet druk over maken,
wat ik niet snap is dat ouders hun kinderen dat laten zien en gewoon laten toekijken, als ouder zijnde ben je dan niet goed bij je hoofd

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:15

slachten vin dik niet zo'n punt, maar er dan ook geld aan willen verdien om het publiekelijk te doen, zeg nou zelf dit is een doordachte media zet geweest, dierentuin is volop in de picture nu en dat hebben ze nodig voor de bezoekersaantallen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:26

Het produceren van jonge dieren en het onzichtbaar wegmoffelen van overbodige dieren doen ze ook voor het geld. Dan heb ik liever dat ze geld verdienen aan het open en bloot afmaken van dieren, wat toch wel gebeurt. Dat is tenminste eerlijk geld.

Overigens betwijfel ik of ze er op de lange termijn wel geld aan gaan verdienen... Dit zou ze best eens bezoekers kunnen gaan kosten. Al zijn de Denen geloof ik wat minder hypocriet dan wij.

Goed dat deze dierentuin haar (lange) nek heeft uit durven steken door dit open en bloot te doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:31

StalNollie schreef:
tja dat ie dood is heel sneu, maar hier worden ook koeien/varkens gefokt voor de slacht.
en het is een rustige dood geweest.
dus daar kan ik me niet druk over maken,
wat ik niet snap is dat ouders hun kinderen dat laten zien en gewoon laten toekijken, als ouder zijnde ben je dan niet goed bij je hoofd

Waarom ben je dan niet goed bij je hoofd?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:31

dat ze er dan gewoon eerlijk rond zijn. Ze zeiden dat ze geen opvang vonden voor hem, terwijl er al 2 dierentuinen hem wel wouden opvangen.

Zeg dan gewoon dat je hem geboren hebt laten worden om als publiekstrekker te dienen, en hem nu ook gaat vermoorden als publiekstrekker, dat is pas eerlijk naar de buitenwereld toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:32

Ik snap dat gewijs niet zo naar die dierentuin. Zij hebben advies gekregen en dat opgevolgd.

http://www.nu.nl/buitenland/3697092/die ... teelt.html

Stenbaek Bro zei dat de dierentuin was geadviseerd door de Europese Associatie van Dierentuinen en Aquaria (EAZA) om de giraffe - met de naam Marius - af te maken, omdat er in het fokprogramma van de organisatie al veel giraffes met dezelfde genen zijn.
Dierentuinen zijn niet verplicht het advies van de EAZA, die zich het behoud van de wereldwijde biodiversiteit ten doel stelt, op te volgen, maar veel verantwoordelijke dierentuinen zijn wel lid, aldus de woordvoerder.

dromertje2

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:34

En wat over het feit dat ze dit op voorhand wisten?

De directeur wilt niet aan geboortebeperking doen, dus binnen 2 jaar hebben we weer hetzelfde verhaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:36

chanel1985 schreef:
dat ze er dan gewoon eerlijk rond zijn. Ze zeiden dat ze geen opvang vonden voor hem, terwijl er al 2 dierentuinen hem wel wouden opvangen.

Ik lees dat Hoenderdaell hem wel wilde opvangen maar dat zij zelf geen giraffes hebben.
Net als een paard is een giraffe een kuddedier, dus een giraffe alleen is net zo'n kwalijke zaak als een paard of pony alleen in een weiland. Dus ik geef de dierentuin groot gelijk dat ze de giraf niet naar Hoenderdaell lieten gaan. Naam van de andere Britse dierentuin wordt in het verhaal niet opgenoemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:36

chanel1985 schreef:
En wat over het feit dat ze dit op voorhand wisten?

De directeur wilt niet aan geboortebeperking doen, dus binnen 2 jaar hebben we weer hetzelfde verhaal!

Eh, geboortebeperking in een fokprogramma? Die snap ik niet :D

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:37

sorry hoor ik vind het walgelijk, moeten ze maar niet meer fokken als ze bang zijn dat het fokproduct niet binnen het fokprogramma past.

wij hebben onze stal ook vol en daarom fokken wij even niet meer anders moeten wij misschien ook al bij voorbaat onze veulentjes volgend jaar maar afschieten, slaat toch helemaal nergens op.

lijkt me al een probleem wat je van te voren aan ziet komen
Laatst bijgewerkt door spekenham op 10-02-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:37

Dit komt toch vaker voor in dierentuinen? Het is ook gewoon een bedrijf die een goed fokbeleid wil hebben. Op een veebedrijf is het niet anders :+ wil je goede 'werknemers' hebben, moet je ook goed selecteren.
De 1 z'n dood de ander zijn avondmaal.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:39

Ik zal het is uitleggen dan: hij moest dood omdat men niet kon fokken met hem wegens de genen, inteelt enzo. Als het volgend giraf terug een manneke is, hebben ze toch hetzelfde probleem?

dromertje2

Cassidy schreef:
chanel1985 schreef:

Ik lees dat Hoenderdaell hem wel wilde opvangen maar dat zij zelf geen giraffes hebben.
Net als een paard is een giraffe een kuddedier, dus een giraffe alleen is net zo'n kwalijke zaak als een paard of pony alleen in een weiland. Dus ik geef de dierentuin groot gelijk dat ze de giraf niet naar Hoenderdaell lieten gaan. Naam van de andere Britse dierentuin wordt in het verhaal niet opgenoemd.

Misschien kon er wel nog een andere giraf naar ginder HE tzij één waar ze ook vanaf wouden, of van een andere dierentuin. Ik heb gelezen dat ze daar zowiezo giraffen gingen houden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 10-02-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

spekenham schreef:
sorry hoor ik vind het walgelijk, moeten ze maar niet meer fokken als ze bang zijn dat het fokproduct niet binnen het fokprogramma past.

Misschien past een merrie wel in het fokprogramma maar een hengst niet? Een hengst kan heel veel merries zwanger maken, een merrie maar een nakomeling per jaar de wereld inzetten, als ze ieder jaar al drachtig wordt. Vervang de hengst door een andere hengst die genetisch compleet anders is en je kunt weer jaren vooruit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:41

chanel1985 schreef:
Ik zal het is uitleggen dan: hij moest dood omdat men niet kon fokken met hem wegens de genen, inteelt enzo. Als het volgend giraf terug een manneke is, hebben ze toch hetzelfde probleem?

Je gaat er van uit dat het vaderdier hetzelfde gaat zijn. Dat is een aanname. Om het zeker te weten zou je even contact met de dierentuin op moeten nemen. Vervang de hengst en je kunt jaren vooruit.