Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:http://www.anatomievaneenexecutie.nl/feiten
Deze blog is van een bokker en zeer het lezen waard voor de voorstanders van de doodstraf
Citaat:en anders breivik dan?
Celiien schreef:Dat vind ik een hele lastige. Maar vooral gezien zijn eigen uitspraken; hij wíl graag de doodstraf. hij wil onder z'n straf uitkomen. Nee hoor, levenslang wegstoppen
En terugkomend op jouw originele vraag TS:
Ja, de doodstraf moet stoppen. En dan vooral in gebieden zoals Azië en het Midden Oosten, waar ( in sommige gevallen) een eerlijk proces heel ver te zoeken is
Celiien schreef:_San87_ schreef:Dat oog om oog, tand om tand principe snap ik dus echt niet... Jij hebt iemand vermoord (om wat voor reden dan ook) dus jij moet ook maar dood. Kom op, we zijn toch wel wat verder in de evolutie dan dat?
Ik vind het ook een redelijk primitieve gedachte ja
Citaat:Assessment of Costs by Judge Arthur Alarcon and Prof. Paula Mitchell (2011, updated 2012)
The authors concluded that the cost of the death penalty in California has over $4 billion since 1978:
$1.94 billion--Pre-Trial and Trial Costs
$925 million--Automatic Appeals and State Habeas Corpus Petitions
$775 million--Federal Habeas Corpus Appeals
$1 billion--Costs of Incarceration
The authors calculated that, if the Governor commuted the sentences of those remaining on death row to life without parole, it would result in an immediate savings of $170 million per year, with a savings of $5 billion over the next 20 years.
Celiien schreef:En wat nu als er na 3 jaar 'nieuw bewijs' wordt gevonden waaruit blijkt dat hij/zij het helemaal niet gedaan heeft?
Celiien schreef:xAnnouk schreef:Het lijkt me niet dat ze roekeloos bij iemand de doodstraf plaatsen? Daar moeten ze wel sterke bewijzen voor hebben.
er zijn alleen al in amerika zo'n 25 gevallen bekend dat de persoon bij nader inzien niet schuldig was.. laat ik het niet hebben over Azië/Midden- Oosten..
maura schreef:Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.
Vjestagirl schreef:Magrathea schreef:http://www.anatomievaneenexecutie.nl/feiten
Deze blog is van een bokker en zeer het lezen waard voor de voorstanders van de doodstraf
Bovenste feitje:
"Van alle Texaanse terdoodveroordeelden is zo'n 70% niet-blank, terwijl slechts zo'n 30% van de Texaanse bevolking niet-blank is."
Conclusie: zwarten plegen meer hals-misdaden dan blanken.
Of conclusie: zwarten laten zich veel makkelijker pakken dan blanken.
Dit soort feitjes zijn leuk, maar zeggen niet zo veel.
Celiien schreef:*komt de discussie weer*
Ik verwijs door naar dit (redelijk recente topic* waar oa ook mijn mening in staat.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1748404
maura schreef:Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.
Vjestagirl schreef:Magrathea schreef:http://www.anatomievaneenexecutie.nl/feiten
Bovenste feitje:
"Van alle Texaanse terdoodveroordeelden is zo'n 70% niet-blank, terwijl slechts zo'n 30% van de Texaanse bevolking niet-blank is."
Kuggur schreef:Vjestagirl schreef:Bovenste feitje:
Twee (hele) foute conclusies.
Kuggur schreef:Voorbeelden te over;
Kortgeleden, een blanke schiet een ongewapende zwarte jongen dood (hij vond hem "verdacht"), vrijspraak.
Niet lang daarna bedreigd een zwarte vrouiw haar man in een geval van huiselijk geweld met een pistool (schiet in de lucht), veroordeeld tot over tien jaar gevangenisstraf (assault with a deadly weapon...).
De statistieken spreken voor zich en nee, ik heb geen zin die voor je op te zoeken, google zelf maar
Vjestagirl schreef:Maar dit is meer een discussie over "voor of tegen een jury van leken" dan "voor of tegen de doodstraf".