De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:58

PureSG

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:26

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.
In mijn ogen heeft niemand het recht om te beslissen over andermans leven, dus ook niet een rechter oid. Natuurlijk, een moord plegen of iemand verkrachten is fout en dat zal ik ook nooit en te nimmer goedpraten, maar in mijn ogen pak je met de doodstraf niemand anders dan de nabestaanden.
Als je een moordenaar oid de doodstraf geeft, komt ie er wel erg makkelijk vanaf. Levenslang moeten zitten is imo veel erger en zal (hopelijk) de betreffende crimineel tot het nadenken zetten van zijn daden. Laat hem er maar mee geconfronteerd worden en zich de rest van zijn leven er klote over voelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:32

Magrathea schreef:
http://www.anatomievaneenexecutie.nl/feiten
Deze blog is van een bokker en zeer het lezen waard voor de voorstanders van de doodstraf

Bovenste feitje:
"Van alle Texaanse terdoodveroordeelden is zo'n 70% niet-blank, terwijl slechts zo'n 30% van de Texaanse bevolking niet-blank is."

Conclusie: zwarten plegen meer hals-misdaden dan blanken.
Of conclusie: zwarten laten zich veel makkelijker pakken dan blanken.

Dit soort feitjes zijn leuk, maar zeggen niet zo veel.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-01-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:38

Ik ben absoluut tegen. Als er één persoon gedood wordt die achteraf onschuldig blijkt te zijn, is dat één te veel. Je moet maar net degene zijn die het spuitje krijgt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:39

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:40

de reden dat een doodstraf jaren duurt, is ook omdat ze er echt 'zeker' van moeten zijn dat de veroordeelde de dader is. als je bij de aanhouding denkt dat die persoon het doet en hem dadelijk afspuit, en er komt 2 dagen later een nieuw bewijs dan kun je blijven afspuiten tot je de juiste hebt. ik ben er tegen, vooral in china? (is het nu nog daar) werden veel onschuldigen of kleine daders ter dood veroordeelt . wij hebben met school trouwens een heel mooie en erge film gezien, return to paradise. zeker een aanrader eigenlijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:43

The green mile is dat ook en The life of David Gale ook.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:53

Even een overzicht van mijn Posts uit eerder genoemde topic:

Citaat:
en anders breivik dan?

Celiien schreef:
Dat vind ik een hele lastige. Maar vooral gezien zijn eigen uitspraken; hij wíl graag de doodstraf. hij wil onder z'n straf uitkomen. Nee hoor, levenslang wegstoppen :j

En terugkomend op jouw originele vraag TS:
Ja, de doodstraf moet stoppen. En dan vooral in gebieden zoals Azië en het Midden Oosten, waar ( in sommige gevallen) een eerlijk proces heel ver te zoeken is :n

Celiien schreef:
_San87_ schreef:
Dat oog om oog, tand om tand principe snap ik dus echt niet... Jij hebt iemand vermoord (om wat voor reden dan ook) dus jij moet ook maar dood :'). Kom op, we zijn toch wel wat verder in de evolutie dan dat?

Ik vind het ook een redelijk primitieve gedachte ja :j

Citaat:
Assessment of Costs by Judge Arthur Alarcon and Prof. Paula Mitchell (2011, updated 2012)

The authors concluded that the cost of the death penalty in California has over $4 billion since 1978:

$1.94 billion--Pre-Trial and Trial Costs
$925 million--Automatic Appeals and State Habeas Corpus Petitions
$775 million--Federal Habeas Corpus Appeals
$1 billion--Costs of Incarceration
The authors calculated that, if the Governor commuted the sentences of those remaining on death row to life without parole, it would result in an immediate savings of $170 million per year, with a savings of $5 billion over the next 20 years.

Recent onderzoek naar de kosten

Celiien schreef:
En wat nu als er na 3 jaar 'nieuw bewijs' wordt gevonden waaruit blijkt dat hij/zij het helemaal niet gedaan heeft?

Celiien schreef:
xAnnouk schreef:
Het lijkt me niet dat ze roekeloos bij iemand de doodstraf plaatsen? Daar moeten ze wel sterke bewijzen voor hebben.

er zijn alleen al in amerika zo'n 25 gevallen bekend dat de persoon bij nader inzien niet schuldig was.. laat ik het niet hebben over Azië/Midden- Oosten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:56

azië en het midden oosten nemen het sowieso niet zo nauw met futiliteiten als "bewezen schuld" enzo ... :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:58

Ayasha schreef:
azië en het midden oosten nemen het sowieso niet zo nauw met futiliteiten als "bewezen schuld" enzo ... :+

Dat bedoelde ik daar ook :+ had ook geen zin om weer alles te typen dus daarom een gekopieerd :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:01

maura schreef:
Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.

Precies. En zo lang mensen dat niet begrijpen, valt er eigenlijk ook geen fatsoenlijke discussie over te voeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 04:18

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:
Deze blog is van een bokker en zeer het lezen waard voor de voorstanders van de doodstraf

Bovenste feitje:
"Van alle Texaanse terdoodveroordeelden is zo'n 70% niet-blank, terwijl slechts zo'n 30% van de Texaanse bevolking niet-blank is."

Dat hoeft niet, dat had je je vast ook wel bedacht :)
Het is gewoon een cijfer.

Echte cijfers heb ik er niet over, maar er is toch wel een duidelijk verschil te zien in de straffen die blanken en zwarten krijgen.

Celiien schreef:
*komt de discussie weer*

Ik verwijs door naar dit (redelijk recente topic* waar oa ook mijn mening in staat.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1748404

Heb je de laatste pagina gezien? Ziet er niet meer uit als een serieuze discussie daar ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 05:03

maura schreef:
Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.

Klopt niet helemaal wat je zegt, rechterlijke macht is onafhankelijke, maar de wetgever is de regering. En de rechtelijke macht moet de wetgeving volgen.
In de praktijk is het ook mogelijk hem opnieuw in te voeren, zal een lange procedure zijn, omdat er nogal wat wetgeving voor moet worden aangepast ten eerste, maar het is allemaal mogelijk :).

Verder snap ik je punt wel, in een ander topic ging het hier ook over en ik vind het gewoon lastig. In de meest extreme gevallen denk ik van: tja doe het ook maar, maar waar ligt de grens? en lost dit het nou echt op? en hoe zit het met degenen die schuldig bevonden zijn, maar uiteindelijk onschuldig blijken te zijn.. Nu is er een geldcompensatie voor onterechte gedetineerden, maar de doodstraf kun je niet terugdraaien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:20

Ik ben tegen de doodstraf. Iemand krijgt er zijn dierbare er niet opeens door terug en door de doodstraf, verliest er ook iemand juist een kind. Een kind van een dader, die er buiten staat, wordt hard afgestraft voor wat zijn vader/moeder heeft gedaan. Te hard.

Bovendien dringt het de criminaliteit niet terug, kost het veel geld en geef je als staat aan; gij mag niet doden, dat mogen wij alleen. En je kan het niet terugdraaien; dood is dood. T is niet dat je door een foutje kan zeggen; oeps, wij maken u weer levend hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:20

Ayasha schreef:

Eerst schieten, dan vragen :j

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:22

Ik ben tegen want je bepaald over de dood van een ander, en hoe weet je nou of het wel klopt ..
Stel je voor dat jij daar zou zitten je word beschuldigd van iets wat je niet hebt gedaan of misschien wel en iemand bepaald dat jij dan maar dood moet.. krijg er de kriebels van :(
En bovendien vind ik als iemand er wel zit voor iets wat diegene echt heeft gedaan dat hij er met een doodstraf wel erg makkelijk van afkomt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:33

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Bovenste feitje:

Twee (hele) foute conclusies.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:33

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:
Bovenste feitje:

Twee (hele) foute conclusies.

Oh ja, waarom?

Mijn conclusies zijn net zo logisch als de conclusie dat zwarten makkelijker veroordeeld worden door een jury.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 18-01-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:34

Omdat de juiste conclusie is dat zwarten voor dezelfde misdaden zwaardere straffen krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:35

Kuggur schreef:
Omdat de juiste conclusie is dat zwarten voor dezelfde misdaden zwaardere straffen krijgen.

Bewijs maar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:40

Voorbeelden te over;
Kortgeleden, een blanke schiet een ongewapende zwarte jongen dood (hij vond hem "verdacht"), vrijspraak.

Niet lang daarna bedreigd een zwarte vrouiw haar man in een geval van huiselijk geweld met een pistool (schiet in de lucht), veroordeeld tot over tien jaar gevangenisstraf (assault with a deadly weapon...).

De statistieken spreken voor zich en nee, ik heb geen zin die voor je op te zoeken, google zelf maar

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:43

Als het over Texas gaat, vind ik wat Kuggur zegt aannemelijker. Je hoeft geen superbrain te zijn om te zien dat racisme daar nog echt ingeburgerd zit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:46

Kuggur schreef:
Voorbeelden te over;
Kortgeleden, een blanke schiet een ongewapende zwarte jongen dood (hij vond hem "verdacht"), vrijspraak.

Niet lang daarna bedreigd een zwarte vrouiw haar man in een geval van huiselijk geweld met een pistool (schiet in de lucht), veroordeeld tot over tien jaar gevangenisstraf (assault with a deadly weapon...).

De statistieken spreken voor zich en nee, ik heb geen zin die voor je op te zoeken, google zelf maar

Dat kan ook gewoon liggen aan de hoeveelheid bewijs, aan welke advocaat ze hadden etc.

Het is overigens volslagen logisch dat een volledig blanke jury een zwarte jongen sneller veroordeeld dan een volledig zwarte jury. Dat heeft te maken met hoe je hersenen werken, en met welke mensen jij je onbewust associeert of niet.

Maar dit is meer een discussie over "voor of tegen een jury van leken" dan "voor of tegen de doodstraf".

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:03

Vjestagirl schreef:
Maar dit is meer een discussie over "voor of tegen een jury van leken" dan "voor of tegen de doodstraf".

Nee het was een discussie over jouw insteek dat zwarten (jouw term), óf "meer halsmisdaden plegen dan blanken" óf "zich veel makkelijker laten pakken dan blanken".

Dat is iets héél anders.

Beide stellingen getuigen trouwens van een nogal twijfelachtige opinie over "zwarten"...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:09

Joh, Vjesta bedoelde gewoon dat je die conclusies zou kunnen trekken op basis van zo'n losstaand feitje. En dat zo'n feitje dus heel weinig zegt.

Ik ben tegen de doodstraf. Het is veel duurder, leidt tot meer (ernstige) misdaden, is onherstelbaar als het een onterechte veroordeling blijkt, is afschuwelijk voor de familie van de dader, en doet behoorlijk afbreuk aan het hele principe van 'gij zult niet moorden.' De opmerkingen dat de dood trouwens beter of fijner is dan levenslange gevangenisstraf zijn volslagen onzinnig. Het is niet voor niets dat terdoodveroordeelden meestal elke kans aangrijpen om hun straf om te laten zetten in levenslang. Kennelijk is dat toch nog altijd beter dan doodgaan.