Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:16

Ik denk dat er altijd 2 kanten zijn. Je bent doorgaans namelijk niet zomaar ineens de dupe.
Er zijn echter mensen die hard ontkennen dat ze ouder worden en zijn dan ineens heel afhankelijk en hebben niets geregeld terwijl ze nog in hun veel te grote huis met teveel trappen zitten. Die mensen komen dan vaak niet altijd op de beste plekken terecht.

Dan heb je ook de actievelingen die zelf actief eerst kleiner gaan wonen en daarna evt in een zorginsteling naar keuze te gaan wonen nadat ze zichzelf op tijd op de wachtlijst gezet hebben.

Ik heb beide van dichtbij meegemaakt, de eerste had veel meer geld maar heeft door struisvogel gedrag zichzelf in de problemen laten komen. De andere deed het van een mager aow-tje en is nu 90 en heeft het uitstekend voor elkaar op een perfecte plek.

Wat ik heeeel triest vind zijn oudere mensen waarvan de kinderen bang zijn voor de erfenis en de ouders in een zo goedkoop mogenlijk bagger tehuis plaatsen zodat er nog geld over is als ze dood gaan :r

Mijn moeder doet veel vrijwilligerswerk voor ouderen en beheert in sommige gevallen ook hun geld. Zij zorgt er altijd voor dat die mensen daar zelf nog van profiteren, dus regelt ook dingen als massage en entertainment bijvoorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:17

Het is niet mijn instelling. Het is zoals het nu gaat. Heb je eigen vermogen mag je dat opmaken. Heb je geen eigen vermogen, dat krijg je dezelfde zorg.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:17

Verzorgingstehuizen zijn niet zo slecht, alles staat en valt met de inzet van het personeel.
Mijn vader is van een verzorgingstehuis naar zelfstandig wonen terug gegaan. Het tehuis ging dicht en alle andere gaan de komende tijd ook over op zelfstandig wonen. Bovendien woont hij bijna tegenover mij. Hij is 96 en kan bijna niets meer zelf. Maar ik denk dat je je grenzen steeds verlegd. Je past je aan aan de situatie, hoe vernederend sommige dingen ook zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:24

Sizzle schreef:
Ik denk dat er altijd 2 kanten zijn. Je bent doorgaans namelijk niet zomaar ineens de dupe.
Er zijn echter mensen die hard ontkennen dat ze ouder worden en zijn dan ineens heel afhankelijk en hebben niets geregeld terwijl ze nog in hun veel te grote huis met teveel trappen zitten. Die mensen komen dan vaak niet altijd op de beste plekken terecht.

Dan heb je ook de actievelingen die zelf actief eerst kleiner gaan wonen en daarna evt in een zorginsteling naar keuze te gaan wonen nadat ze zichzelf op tijd op de wachtlijst gezet hebben.

Ik heb beide van dichtbij meegemaakt, de eerste had veel meer geld maar heeft door struisvogel gedrag zichzelf in de problemen laten komen. De andere deed het van een mager aow-tje en is nu 90 en heeft het uitstekend voor elkaar op een perfecte plek.

Wat ik heeeel triest vind zijn oudere mensen waarvan de kinderen bang zijn voor de erfenis en de ouders in een zo goedkoop mogenlijk bagger tehuis plaatsen zodat er nog geld over is als ze dood gaan :r

Mijn moeder doet veel vrijwilligerswerk voor ouderen en beheert in sommige gevallen ook hun geld. Zij zorgt er altijd voor dat die mensen daar zelf nog van profiteren, dus regelt ook dingen als massage en entertainment bijvoorbeeld.

En dat komt hier in Frankrijk dus niet voor....als je geen zin of tijd hebt om voor je ouders te zorgen is dat prima.Alleen als de erfenis vrijkomt vordert de staat gewoon de door hun gemaakte kosten van de oudelui.. :+ Mooie regeling toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:26

geerke schreef:
En dat komt hier in Frankrijk dus niet voor....als je geen zin of tijd hebt om voor je ouders te zorgen is dat prima.Alleen als de erfenis vrijkomt vordert de staat gewoon de door hun gemaakte kosten van de oudelui.. :+ Mooie regeling toch?

En als er niets te halen valt?

Gebruikerit

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:33

Ik heb niet alles gelezen, maar er komen nou eenmaal steeds meer ouderen bij en de verhouding werkenden-ouderen wordt scheef. Om alle ouderen nu en in de nabije toekomst geweldige zorg te geven zullen wij allen veel meer belasting gaan moeten betalen. Daarnaast, de kans is groot dat jongere mensen (bijv ik, nu 20) wanneer wij ouder zijn helemaal geen aow etc zullen ontvangen, puur omdat mensen steeds minder kinderen krijgen. Dit zat er al een tijd aan te komen en ik ben van mening dat mensen voor een groot deel voor zichzelf zullen moeten zorgen en dus ook zorgen dat je genoeg geld hebt als je ouder bent.
Daarnaast, zo erg is het hier nog helemaal niet, ouderen hoeven in ieder geval niet meer te werken om rond te komen, het is dan wel geen luxe-leven, maar neem Amerika, daar heb ik geregeld 80+'ers nog aan het werk gezien.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:37

Ik ga even meelezen, ook ik ben al jaren thuishulp bij dezelfde mensen (een heel aantal) en zie het ook achteruit gaan. Ze moeten uren inleveren die ze niet kunnen missen en raken steeds meer hun sociale leven kwijt. Weet ook niet hoe het allemaal komen gaat. Andere thuiszorginstellingen hebben hun personeel al moeten ontslaan, bij ons nog niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:37

mirco_lover schreef:
Daarnaast, zo erg is het hier nog helemaal niet, ouderen hoeven in ieder geval niet meer te werken om rond te komen, het is dan wel geen luxe-leven, maar neem Amerika, daar heb ik geregeld 80+'ers nog aan het werk gezien.

Er zijn genoeg ouderen ook in Nederland die gepensioneerd zijn en nog bijklussen om rond te komen, en aangezien de pensioensgerechtigde leeftijd al is gestegen is het de vraag wanneer ze over de 70 heenschieten.

Het zou zomaar een kwestie van tijd zijn voordat we hier in Nederland, Amerikaanse toestanden krijgen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:39

mirco_lover schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar er komen nou eenmaal steeds meer ouderen bij en de verhouding werkenden-ouderen wordt scheef. Om alle ouderen nu en in de nabije toekomst geweldige zorg te geven zullen wij allen veel meer belasting gaan moeten betalen. Daarnaast, de kans is groot dat jongere mensen (bijv ik, nu 20) wanneer wij ouder zijn helemaal geen aow etc zullen ontvangen, puur omdat mensen steeds minder kinderen krijgen. Dit zat er al een tijd aan te komen en ik ben van mening dat mensen voor een groot deel voor zichzelf zullen moeten zorgen en dus ook zorgen dat je genoeg geld hebt als je ouder bent.

Maar willen we daar naar toe werken dat het wel op gegeven moment gaat gebeuren?

Voorheen was het zo dat Nederland lang niet zoveel inwoners had maar ook voor de ouderen kon zorgen.. Waren we een 'zorgstaat'...

Ergens is er een groot gat geslagen en ik denk dat een groot deel ligt o.a. bij de speculaties/wanbeleid van heel veel geld via banken, verzekeringen ect.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:51

maar hoe wil de overheid een verzorgingstaat zien?
man en vrouw zoveel mogelijk werken, kinderen in de opvang en daarnaast ook 'ff' voor de ouders zorgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:38

Anoniem schreef:
Ja. En? Een hyptheek kost ook een hoop geld. Dan betaal ik liever vermogensbelasting. Is altijd beter af dan een hypotheek. Een vermogen brengt daarbij ook nog eens rente op en dus ben je uiteindelijk toch beter met een vermogen.

Ik wil later niet mijn handje op moeten houden en houd graag mijn leven in eigen hand.

Vermogensredenmentsheffing : 1,4%
Inflatie : 1,7%
Rente op spaarrekening gemiddeld : 1,8%
Verlies : 1,3% per jaar.
Wordt je niet vrolijk van :n
Jolandaa_ schreef:
maar hoe wil de overheid een verzorgingstaat zien?
man en vrouw zoveel mogelijk werken, kinderen in de opvang en daarnaast ook 'ff' voor de ouders zorgen?
Ja. Ik zie het al gebeuren : staat er plotseling een verhuiswagen + busje voor de deur. Ouders en huisraad er in en alstublieft verplicht mantelzorg. Oh? u heeft een uitkering? Mooi, die verrekenen we met het pensioentje van uw ouders of manlief heeft goed inkomen? Ok, dan hebben ze geen aow nodig. Dag mevrouw.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:42

Alleen de OP gelezen. En ben het met ts eens,
Het is schandalig in een land als Nederland er geen geld meer is voor de ouderen.Geld voor uitgebreide zorg.
Weken niet buiten komen.
Maar ons geld gaat naar andere dingen, mensen die harder schreeuwen, meer overlast veroorzaken dan dat oudje, eenzaam in een verpleeghuis.
Dat oudje dat Nederland mee heeft opgebouwd en nog mag zien hoe hard het weer aftakelt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:47

geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Ik ga er vanuit dat jij dus idd elke week meerdere keren per week bij je ouders langs gaat om te kijken hoe het met ze gaat.
Of heb jij het geluk dat je beide ouders nog gezond van lijf en geest zijn en alles nog zelf kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:49

cam schreef:
geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.

Ik ga er vanuit dat jij dus idd elke week meerdere keren per week bij je ouders langs gaat om te kijken hoe het met ze gaat.
Of heb jij het geluk dat je beide ouders nog gezond van lijf en geest zijn en alles nog zelf kunnen.

inderdaad ik ga langs,en als ze hulp nodig hebben krijgen ze dat.Ze zijn op het moment nog gezond.
72 en 71 jaar oud.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:00

Dat is fijn Geerke.
Je woont dan zeker lekker dicht bij. En idd zijn ze nog beide gezond.
Ik heb 10 jaar de zorgen van mijn moeder gehad die dementerend was en 5 maanden na haar overlijden werd dementie bij mijn vader geconstateerd.
Beide keren wilde mijn ouders geen hulp,en was ik de gene die overal voor op draaide.
Helaas woon ik 1 uur en 15 minuten bij hun vandaan.
Mijn vader woont nog alleen,weet niet welke dag het is,heeft geen tijds besef. Eet slecht(vergeet het) wast zich niet. Draagt wekenlang de zelfde kleding als ik hem niet onder de douche zet.
Belt 4 keer per dag dat hij iets niet kan vinden.
Fijn om te weten dat ik van de regering nog even op en neer mag blijven rijden,en dat mensen nog steeds vinden dat kinderen wel wat meer zelf mogen doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:37

cam schreef:
Dat is fijn Geerke.
Ik heb 10 jaar de zorgen van mijn moeder gehad die dementerend was en 5 maanden na haar overlijden werd dementie bij mijn vader geconstateerd.
Beide keren wilde mijn ouders geen hulp,en was ik de gene die overal voor op draaide.
Mijn vader woont nog alleen,weet niet welke dag het is,heeft geen tijds besef. Eet slecht(vergeet het) wast zich niet. Draagt wekenlang de zelfde kleding als ik hem niet onder de douche zet.
Fijn om te weten dat ik van de regering nog even op en neer mag blijven rijden,en dat mensen nog steeds vinden dat kinderen wel wat meer zelf mogen doen.

ik vind dementie een overgelijkbare uitzondering....dat noem ik ongeneselijk ziek.Om die mensen thuis te laten wonen in onverantwoord en gevaarlijk.Zeker na het beginstadium.
Heb wel erg veel respect voor je :j

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:05

geerke schreef:
als ik dit allemaal zo lees denk ik dat ik tijdig uitstap.Ik ga geen geld sparen maar slaappillen. :j
En ik meen dit echt.

Ik denk dat er nog wel een tijd komt dat ze je verplichten uit te stappen :) Niet meer functioneel? Toedeledokie!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:07

cam schreef:
Dat is fijn Geerke.

Jouw vader moet wel recht op hulp hebben maar je geeft zelf al aan dat ze dat niet willen.
Vindt je dan dat hij gedwongen opgenomen moet worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:09

Cam@...je kunt de regering er toch niet de schuld van geven dat je vader absoluut geen andere hulp wil en ook niet opgenomen wil worden?
Voor demente mensen zijn prima voorzieningen.Het is haast niet te doen om voor een dement iemand te zorgen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:20

Als iemand een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving wordt, zich daar niet meer van bewust is, dan moet je wel gaan denken aan gedwongen opvang. Zeker als je niet direct kunt inspringen bij geval van nood.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:41

Dan moet diegene opgenomen worden. Tuurlijk willen ze niet. mensen met dementie hebben geen realistisch denkvermogen meer en met hun is er bijna nooit iets aan de hand. Ook heb je zelf geen inzicht in het ziektebeeld.

Ik werk met mensen die zowel vrijwillig als gedwongen hier zitten. Dementerend? Ik niet, ik vergeet nooit iets! Hoe laat komt m'n dochter? Waarom zit ik hier? Hoe laat komt m'n dochter?

Onze taak om ze gerust te stellen en af te lijden.. En geloof me, als deze mensen zelfstandig zouden wonen wilde ik de gevolgen niet weten :( Of te veel eten, of niet eten. Geen douche nodig en gas aan laten staan...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:32

geerke schreef:
Cam@...je kunt de regering er toch niet de schuld van geven dat je vader absoluut geen andere hulp wil en ook niet opgenomen wil worden?
Voor demente mensen zijn prima voorzieningen.Het is haast niet te doen om voor een dement iemand te zorgen.

2 jaar geleden zou mijn vader idd op zijn genomen nu voldoend hij niet meer aan de regels die de regering heeft opgesteld.
ZZP 3 bestaat straks niet meer (volgend jaar) dus bestaan bejaardehuizen niet meer.
ZZP 4 is voor afdelingen in bejaardenhuizen waar extra hulp word geboden,maar ja bejaardenhuizen bestaan straks niet meer.
En ZZP 5 tot 7 is voor verzorgingsinstellingen.
Alleen zijn de eisen hoger dan 2 jaar geleden.
Toen kon je als alleenstaande demente nog opgenomen worden,nu is dat alleenstaande geen rede meer voor ZZP5.
Kinderen en buren moeten maar bij springen,maar mijn vader woont in een wijk met alleen maar 75 plussers.
En ik woon te ver weg en mijn zus werkt en mijn andere zus woont in het buitenland.

En ja ik ben voor gedwongen opname,demente kunnen de keuze niet zelf maken.
Mijn vader rijdt nog auto,huisarts en CBR wil niet mee werken en hij zelf vind dat hij nog prima kan rijden.
Dus kan je niets doen,net als dat we hem niet kunnen dwingen om iemand langs te laten komen om zijn medicijnen en eten.
Maar door verkeerd medicijn gebruik en te weinig voedsel gaat hij nog harder achteruit.
En als we dan nog overgaan tot gedwongen opname als hij ZZP5 heeft gekregen kan je alleen terecht bij de grote instellingen en kan je dus eigelijk geen keuze maken.
En nee ik geef de regering niet de schuld dat mijn vader niet wil,maar wel dat zij zich niet verdiepen in de werkelijke problematiek van dementerende.
En dan te bedenken dat dat de ziekte is die binnen een aantal jaar de grootste doodsoorzaak is bij ouderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:31

Ik vind het ook niet correct dat men er van uit gaat dat de financiele zorg gewoon maar even overgenomen moet worden door de staat o phet moment dat je niet meer zelfstandig bent.
Als ik zie hoe weinig mijn oma moet betalen voor een kamer in een huis waar het eten voor je klaar staat dan valt mijn kaak ook wel een beetje open. Dat mag wat mij betreft echt wel wat meer naar inkomen/bezit geregeld worden. Als je zelfstandig woont moet je immers ook gewoon de normale huur van je huis opbrengen.
Op die manier kun je meer marktwerking krijgen omdat prive instellingen dan kunnen concurreren. Dat zie ik hier in Zwitserland weer veel meer. In de bus hangt regelmatig reclame voor oude dag voorziening in hele mooie omgevingen bijvoorbeeld.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:41

Sizzle dat ben ik helemaal met je eens hoor.
Het is echt belachelijk hoe weinig dat is idd.
Maar in Nederland wordt er wel naar inkomen gekeken hoor. Maar niet naar vermogen.
En hoe mensen allerlei trucjes uithalen om nog minder te betalen.
Er zijn zelfs mensen die scheiden van hun demente partner van tafel tot bed om zo nog minder te betalen.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:06

geerke schreef:

Dit vind ik eigenlijk een misselijke opmerking. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor hun eigen ouders te zorgen. Niet iedereen kan dit lichamelijk of geestelijk opbrengen. Er zijn ook mensen die het contact met hun ouders hebben verbroken, wie zorgt er dan voor ze? Ouders hebben voor hun kinderen gekozen, kinderen hebben niet voor hun ouders gekozen. Je kunt kinderen niet verplichten om voor hun ouders te zorgen.

De mensen werken tegenwoordig allebei, hebben hun eigen gezin die ook verzorgd moeten worden. Je zou maar een zorgenkindje hebben, wanneer moet je dan voor je ouders zorgen? En wat nou als je ouders zichzelf altijd hebben verwaarloosd en ineens kunnen ze het zelf niet meer, moet jij dan hun rotzooi opruimen?