Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:40

Amandavd schreef:
Nou ik zal misschien een moeilijk lerend kind geweest zijn dan, maar ik vond het erg moeilijk om te leren schrijven, maar ook het begrijpend lezen was voor mij moeilijk. Laat staan dat ik dat in twee talen zou moeten leren. Bovendien moet je ook kijken naar het individu, het ene kind leert makkelijke rdan het andere. Waarom moeten jonge kinderen al meteen zoveel leren? Waarom mogen die niet eerst even kind zijn?

Juist een jong kind leert het aller aller makkelijkste.

Daarom is het belangrijk op tijd te beginnen.

Je wordt tegenwoordig overspoeld met dit argument (Waarom mogen ze niet eerst even kind zijn?), en dat vind ik een oneigenlijk argument. Wat is er op tegen om op de juiste leeftijd alvast te beginnen met wat dingen leren. Ondertussen hebben ze tijd genoeg om verder kind te zijn, hoor. Er zit echt geen 'kind aan/kind uit' knopje op. Als of het of of is in plaats van en en.

Als je er moeite mee hebt, kun je beter op tijd beginnen dan het maar eindeloos uitstellen totdat het veel minder makkelijk wordt om alsnog wat te leren. En ja, hier ervaring er mee.

(We hebben een tijd engelstalige buren met kinderen gehad. Onze kinderen verbeterden het steenkolenengels van de juf, haha :') . Ze had ook helaas niet de kwalificatie, het was meer liefdewerk van haar kant. Verder was ze erg lief, dat wel.)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:43

Vjestagirl schreef:
Overigens denk ik dat dit ook voor hoogbegaafde kinderen en kinderen die juist veel sneller leren dan anderen een mooie uitdaging kan bieden :).

Of onbewust er te veel druk op leggen. Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben inderdaad uitdaging nodig, maar doordat ze soms te veel uitdaging krijgen en teveel afgezonderd raken, lopen ze veel sociale interacties mis.

@Lieveli, ik zeg niet dat het daar aan gelijk staat, maar ik vind het gewoon te veel. Kinderen moeten al zoveel tegenwoordig, en zeker als ze de basis moeten leren en dan ook nog eens in twee talen. Ik denk dat het simpelweg te veel is. Maar wie ben ik?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:44

Ik ken genoeg dyslectische mensen waarbij talen juist rampzalig zijn... Dus er moet gekeken worden naar het individu.

Het is ook makkelijk gezegd dat die keus er is, hoe gaat dit zich echter ontwikkelen? Is er straks nog wel een keus of moet je kind dan naar een andere stad bij wijze van?

Je zit met gemengde niveaus in de klas en nu diverse scholen samenkomen ivm de bezuinigingen vraag ik mij af hoe goed deze keus is (nu dan, vanaf de brugklas juich ik het toe).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:45

Amandavd schreef:
Vjestagirl schreef:
Overigens denk ik dat dit ook voor hoogbegaafde kinderen en kinderen die juist veel sneller leren dan anderen een mooie uitdaging kan bieden :).

Of onbewust er te veel druk op leggen. Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben inderdaad uitdaging nodig, maar doordat ze soms te veel uitdaging krijgen en teveel afgezonderd raken, lopen ze veel sociale interacties mis.

Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt. Het ligt ook aan het kind zelf: de ene hoogbegaafde ontwikkelt zich veel meer op een sociaal vlak, de ander op een academisch vlak.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:09

milou123 schreef:
Dat baseer ik niet op mijn eigen ervaring maar op verschillende onderzoeken (waarvan ik de uitkomst wel kan bevestigen met mijn eigen ervaring van wat ik zie).
Er zijn tientallen onderzoeken aan gewijd en allen hebben ze hetzelfde effect. Niet voor niets is er een grote aandacht voor op (de meeste) basisscholen (in Brabant en Limburg ook, want docenten zien daar ook in dat ze een taalachterstand hebben).

Een accent leidt niet direct tot een taalachterstand maar het verkeerd gebruik van woorden, grammatica, dialectwoorden in de taal gebruiken als gewoonte etc wel.
Daar kun je hoog en laag over springen, daar hoef je het niet mee eens te zijn maar alle onderzoeken geven dezelfde uitkomst daarover.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Ond ... best.dhtml

Ben wel benieuwd naar bronvermeldingen van die onderzoeken, want ze lijken me in tegenspraak met het bovenstaande. Ook CITO-toetsen worden juist in Noord-Brabant goed gemaakt.

Europees onderzoek geeft aan dat tweetalig opgevoede kinderen geen negatieve effecten hebben op de ontwikkeling van de moedertaal. Het kan wel zo zijn dat de taalontwikkeling iets achterloopt op kinderen die niet tweetalig worden opgevoed, maar dat wordt ergens in het aanleren ook weer ingehaald. De ontwikkeling in beide talen hoeft ook niet gelijk op te lopen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:12

dorientjuh schreef:
Het jammere alleen is dat de meeste docenten die dan in het Engels les moeten gaan geven, bar slecht Engels spreken.

Ik weet niet of je de docent op het journaal gezien heb, maar het was vreselijk! Ik vind het een heel slechte ontwikkeling, de basis het rekenen en taal wordt al zo ondergesneeuwd in het curriculum en dan komt dit er nog bij. Slechte ontwikkeling.

MarlindeRooz

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:17

Ik heb in 5 jaar 2 docenten engels gehad die het Nederlands niet goed beheersten, en ook in het Engels fouten maakte.

Daar heb ik toch wel mooi 3 jaar engels aan verloren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:17

Ja ik heb het gezien inderdaad. :') Ik dacht het eerst en toen kwam die docent in beeld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:27

Ik denk eerlijk gezegd dat het ook internationaal wbt de kennis economie beter zou zijn als we een veel betere wiskundige en natuurkundige basis zouden leggen. Het goed beheersen van het engels is handig als je internationaal iets wil doen, maar er zijn genoeg mensen die engels spreken dus om dat nu een voordeel te noemen? Er werken genoeg steenkool engels sprekende Nederlanders op top niveau in te techniek, geneeskunde etc, als je echt iets kan word een hoog "I always get my sin" gehalte je schijnbaar wel vergeven. Bovendien kan je je afvragen of het leren van een taal als Chinees in de toekomst niet waardevoller is :Y)

Overgens lijkt het me geen slechte ontwikkeling zolang er maar keuze blijft. Dat je je dyslectische kind of kind met een taalachterstand etc niet perce naar een tweetalige school hoeft te sturen kan die er toch ook niet door benadeeld worden. Ik heb trouwens als dyslect ook minder moeite met Engels, Nederlandse taalregels slaan over het algemeen toch ook als een tang op een varken ^)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:31

Ceetje_bokt schreef:
dorientjuh schreef:
Het jammere alleen is dat de meeste docenten die dan in het Engels les moeten gaan geven, bar slecht Engels spreken.

Ik weet niet of je de docent op het journaal gezien heb, maar het was vreselijk! Ik vind het een heel slechte ontwikkeling, de basis het rekenen en taal wordt al zo ondergesneeuwd in het curriculum en dan komt dit er nog bij. Slechte ontwikkeling.

Ceetje, ik ben het helemaal met je eens. Het is veel beter dat de vakken goed worden beheerst door de docent die ze geeft, dan dat er maar steeds vakken bijkomen, die de docent weer niet goed beheerst.

Voor talen zou het niveau gewoon (bijna) moederstaal moeten zijn. Het is zo teleurstellend om te merken dat juist bij docenten vaak de kennis slecht is. Het komt ook door schoolbesturen die goedkope krachten aannemen, omdat het kan. De wet is veranderd dus er hoeft geen gekwalificeerde docent meer te worden ingehuurd. Dat is mede een verklaring voor het teruglopende niveau.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:33

Ik nu gelukkig op een erg goede school, maar op mijn vorige school zat (zoutenootjes weet wel welke haha) toen waren er zoveel extra, nutteloze vakken waar je echt niks leerde maar wel 2 uur per week mee bezig was.

Ik had die tijd liever besteed aan keuze voor bijles oid, dat kost de school evenveel geld maar dat is veel beter voor der resultaten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:33

Wat ik overigens ook slecht vind, is dat docenten na het afronden van hun opleiding niet meer worden bijgeschoold of cursussen krijgen in bijvoorbeeld didactiek. Misschien wel op eigen initiatief, maar volgens mij zijn er niet zoveel docenten die dat doen.

Edit: en er wordt bij docenten (in het middelbaar onderwijs in ieder geval) ook niet gekeken of ze (nog) bekwaam genoeg zijn om les te geven. Daardoor zitten er docenten tussen die maar wat aanrommelen. Ja, je hebt de inspectie, maar die komt 1x in de 25 jaar (!!!) een uurtje kijken hoe je het als docent doet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:38

Ja, dat weet ik, Marlinde :) . Eindeloos veel toeters en bellen aan de buitenkant hangen, maar de kern van de zaak wordt vergeten. Gewoon goed lesgeven. Helpen als het niet lukt. De basis doen.

Dorientjuh: Bijscholen? Ze moeten gewoon al de noodzakelijke kennis in huis hebben en het nodige weten, voordat ze beginnen. Klaar. Geen eeuwige student voor de klas alstublieft. Of iemand die eigenlijk in wat anders is afgestudeerd, maar nu even invalt, want 'ze hebben even niemand anders'.

De didactiek moet van te voren in orde zijn. Anders, laat maar. Wat hebben leerlingen nu aan nog een 'leerling' voor de klas. Dan kunnen ze het net zo goed zelf doen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:38

Ik ben absoluut een voorstander! Zelf ben ik 2 talig opgevoed en nu we zijn verhuist naar Turkije, komt er een derde taal bij! Engels gaat ook de goede kant op, dus eigenlijk ken ik 4 talen. Hier heb ik ontzettend geluk mee (al zeg ik het zelf). Ik vind het een heel goed idee en hoop ook echt dat het daadwerkelijk gebeurt. Mijn zusje van 5 wordt ook 2 talig (en afentoe een beetje turks) opgevoed, ik zie niet in waarom zij geen kind kan zijn. Ze doet het zo makkelijk en kan zo snel wisselen van Bosnies naar Nederlands. Dus ik ben voor!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:43

Ik vind het een goede ontwikkeling, mits de leraren foutloos engels kunnen spreken, of in ieder geval een eind in die richting.

Kinderen pikken in hun jonge levensjaren een taal heel makkelijk op. Je hoeft ze ook niet perse een taal te onderwijzen als in woordjes leren, het verloopt dan meer spelenderwijs. Op gegeven moment krijg je ook vakken in het engels. Rekenen kan bijvoorbeeld best in het engels uitgelegd worden als de kinderen al een beetje een basis hebben. Zo leren de kinderen dus het Engels door het daadwerkelijk te spreken.

In de onderbouw wordt er op de meeste scholen weinig aandacht besteed aan het schrijven en lezen van engels, omdat juist dan het Nederlandse lezen en schrijven moet worden geleerd. Maar de spreekvaardigheid kun je natuurlijk al wel mee beginnen. In de bovenbouw kun je dan gaan kijken naar de lees- en schrijfvaardigheid. Op die manier is het best prima te doen.

Mijn docent Engels op de Pabo was er echt lyrisch over, dat vond ik wel een beetje overdreven. Er zitten voordelen aan, maar of het voor iedereen weggelegd is is maar de vraag.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:43

Ik weet niet of ik mijn kind er naar toe zou sturen. Ben in ieder geval blij dat ik zo geen les heb gehad op de basisschool. Dat was me nooit gelukt. Ik kreeg pas in groep acht een beetje engels en daar ben ik blij mee. Wil eerst goed mijn eigen taal kunnen en als elfjarig meisje heb je, normaal gesproken, geen andere talen nodig. Lijkt me erg lastig als je nog niet eens je moedertaal kan om dan een andere er bij te leren. Ligt ook aan het kind denk ik hoor. Ik kan nu bijvoorbeeld gewoon goed Engels spreken en schrijven maar dat had ik als individu niet gekund als ik twee talen tegelijk moest leren. Wel goed dat ouders zelf kunnen kiezen, die weten tenslotte zelf wel wat hun kind aan kan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:57

Ik zou mijn kinderen er niet naartoe sturen.
Ik heb vroeger op basisschool gewoon engelse les gehad en daar leerde je ook al heel veel van. Kinderen leren ook van de spellen en tv programma's engels.

Ik vind dat Aardrijkskunde, wiskunde en bijvoorbeeld geschieden gewoon in het Nederlands gegeven moeten worden.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:03

Ik zou willen dat ik van jongs af aan tweetalig was opgevoed. Dan was het allemaal veel gemakkelijker geweest. In groep 7 pas engels is veels te laat ben blij dat ik als kind veel gegamed heb anders was het niks geworden. En dat zeg ik als dyslect

En voor mensen die denken dat het nederlands er op achteruit gaat ik had op de middelbare 6 mensen in de klas die tweetalig onderwijs hadden gehad en alle 6 behoorde ze tot de beste scorers in nederlands en engels en ook bij de andere talen zaten ze bovenin. Hun taalgevoel is gewoon zoveel beter door het tweetalig onderwijs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:12

Vjestagirl schreef:
magda_90 schreef:
En rampzalig voor diegenen die met de Nederlandse vakken al niet mee kunnen komen.

Als ik kijk naar mijn zwaar dyslectische broer: zijn Nederlands is rampzalig. Zijn Engels daarin tegen is nagenoeg perfect. Hij leest liever in het Engels, schrijft liever in het Engels. Volgens hem is de taal veel logischer en dus makkelijker voor hem. Dit kan ook voor kinderen die slecht meekomen met Nederlands een zegen zijn.

En je hoeft je kind niet naar een tweetalige school te sturen hé. Het kan.

In Nederland is alles al gefocust op de zwakste schakel. Kinderen die moeilijk mee kunnen komen kunnen aan alle kanten begeleiding krijgen, hulp krijgen, extra werkjes krijgen etc.. Kinderen die gemakkelijk leren hebben ook behoefte aan extra hulp, begeleiding en werkjes, maar dat wordt vaak vergeten.

Ik heb er laatst een heel onderzoek over gelezen en dyslexie is grotendeels taal-gerelateerd. Engelstaligen hebben het al minder en in Italië komt het zelfs zelden voor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:16

Minder voorkomen of word het niet erkend/herkend? Vroeger was mijn moeder ook gewoon "dom", "lui" ect.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:16

Volgens mij heb ik die ook gelezen, ik ken de uitzonderingen dan alleen waarschijnlijk, want diegene die ik ken kunnen juist niet met andere talen meekomen. Die gaan dan alles door elkaar halen en zij moeten als ware echt de ene taal in het hoofd afsluiten voordat zij met een andere taal redelijk verder kunnen. Nu heb je natuurlijk ook veel varianten van dyslexie dus daar zal het vast ook mee te maken hebben.

Dyslexie zal daarom altijd een van de vele interessante gebieden blijven voor de wetenschap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:35

miss_lizje schreef:
Minder voorkomen of word het niet erkend/herkend? Vroeger was mijn moeder ook gewoon "dom", "lui" ect.

Het komt echt minder voor en dat heeft er mee te maken dat de talen eenvoudiger zijn. En Italiaans is inderdaad echt heel erg makkelijk.

Edit: ze zijn natuurlijk gewoon dyslectisch maar door de taal hebben ze er geen of nauwelijks last van:

Onderzoeken tonen dat ook aan dat dyslectische Italianen beter hun eigen taal lezen dan dat Engelse lezers hun eigen taal lezen, terwijl ze wel dezelfde scores hebben in standaard onderzoeken en dezelfde afwijkingen vertonen in PET-scans. Het is zelfs zo dat heel veel Italianen er prima in slagen om hun dyslexie volledig te negeren, terwijl zij op grote problemen zouden stuiten als ze in een land met een veel moeilijkere taal waren opgegroeid!
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 08-01-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:39

Ik ben voorstander hiervan.
Mijn zoon heeft bijvoorbeeld ook interesse, misschien ook, omdat op de nederlandse tv al veel engels gebruikt wordt. Wij nederlanders hebben veel woorden al geintegreerd in onze eigen taal.
Onze familie bestaat uit allerlei nationaliteiten en de meeste kids worden dan ook 2 talig opgevoed, gaat harstikke goed.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:47

magda_90 schreef:
Volgens mij heb ik die ook gelezen, ik ken de uitzonderingen dan alleen waarschijnlijk, want diegene die ik ken kunnen juist niet met andere talen meekomen. Die gaan dan alles door elkaar halen en zij moeten als ware echt de ene taal in het hoofd afsluiten voordat zij met een andere taal redelijk verder kunnen. Nu heb je natuurlijk ook veel varianten van dyslexie dus daar zal het vast ook mee te maken hebben.

Dyslexie zal daarom altijd een van de vele interessante gebieden blijven voor de wetenschap.

Ik ken juist verschillende dyslecten (waaronder ikzelf) die eigenlijk beter engels leren dan Nederlands. Nederlands is ook een relatief moeilijke taal om te leren volgens mij, kijk maar hoelang het imigranten kost om de taal nog te leren, voor sommige dingen zijn eigenlijk nauwelijks regels (zoals de en het) of regels met heel veel uitzonderingen of regels die men steeds veranderd om het "makkelijker en duidelijker" te maken. Ik hoorde laatst bij lingo dat er tegenwoordig een sexy fokschaap is :+

Maar als ik de post van janderegelaa lees moet ik dus gewoon naar Italië verhuizen dan heb ik nergens meer last van :D
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-01-14 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:49

Ik ben absoluut voorstander! Hoe eerder een taal leren hoe beter, het is zelfs al gebleken dat mensen die 2talig zijn opgevoed dat de ene taal de andere taal overneemt bij vormen van Alzheimer/Dementie. Daarnaast vervagen lands grenzen steeds meer en word alles internationaler.

Ik vind het heel zonde dat op de school van mijn zoontje(speciaal onderwijs ivm lichamelijke beperking) pas heel laat met engels word begonnen. We leren het hem nu zelf thuis, hij vind sowieso talen erg interessant en pikt het dus heel snel op.