Is de dood beter dan een beperkt leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:56

singasong schreef:
Liesje1611 schreef:
Maar een dier weet niet als hij 'te vroeg' is ingeslapen, die beseft het niet dat het misschien nog jaren kon leven.. Het enige wat bestaat is te lang, niet te kort..

Daar ben ik het niet mee eens. Als je kunt communiceren met dieren dan kom je er achter dat een dier er niet altijd aan toe is om 'te gaan'.

Nee, dat is gewoon menselijke interpretatie en het vermogen om onszelf van alles wijs te maken met 'gaven' die wij hebben :o

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:01

Als je dood gaat werken je hersens niet meer, en als je hersens niet meer werken voel je niks meer. Dus een beetje logish dat niks voelen beter is dan pijn voelen. Toen ik op je profiel keek was ik heel erg verrast... Ik dacht eerlijk gezegd dat je een kind van 11/10 zou zijn. Omdat ik zulke dingen vaak hoor door de kinderen uit de eerste bij mij op school... Of door de zusje van een vriendin van me uit mijn klas, die zit in de 1e... Van zulke mensen verwacht ik zoiets.

Het is toch beter om niks te voelen dan pijn te voelen? Als ik voor de rest van mijn leven pijn zou voelen zou ik ook gewoon zelfmoord plegen. Bij een dier denk ik aan hetzelfde, ik mag niet egoïstish zijn.

hannah41

Re: Is de dood beter dan een beperkt leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:16

Ik ben van mening dat dat per situatie verschilt. Als je niet meer kan genieten van het leven door een blijvende beperking, denk ik dat je dood beter af bent. Maar daar kan die persoon zelf het beste over beslissen, twee mensen met de zelfde beperking kunnen er wel allebei anders over denken. Het is maar net hoe die persoon er zelf over denkt. Verder zit er ook verschil in beperking natuurlijk, zo kan blind zijn met heel veel pijn wel erger zijn als blind en doof zijn zonder pijn. Wel vind ik dat er bij mensen soms onnodig lang door gedaan word waar dat bij dieren niet gebeurt, ondanks dat daar natuurlijk wel verschil in zit. Daarom vind ik dat het makkelijker zou moeten zijn om er voor te kiezen niet verder te leven als daar een echt goede reden voor is (een ernstige, blijvende, niet genezende bijvoorbeeld). :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:39

Even een cru voorbeeld.

Je hebt een vriendin die al jarenlang extreem depressief is. Ze komt wekelijks bij de pychiater, krijgt medicatie in verschillende doseringen, krijgt alle hulp die maar te krijgen is, maar ze blijft ongelukkig. Staat elke dag op met het idee 'waarom nog'. Schreeuwt soms uit wanhoop, om de uitzichtloze situatie waar ze zich in bevindt en het depressieve gevoel grijpt haar regelmatig naar de keel.
Wie ben ik om te zeggen dat ze moet blijven? Wie ben ik om te zeggen dat ze moet blijven proberen, omdat ze nog zo jong is en 'nog een heel leven voor zich heeft'.. Als dat leven precies dat is wat haar zo benauwt?
Bij dieren móéten we soms de keuze van leven of dood maken, want zij kunnen dit zelf niet.. Maar voor sommigen onder ons is dit leven een martelgang waaruit ze niet kunnen ontsnappen, simpelweg omdat ze niet eens die controle over hun eigen leven hebben en die keuze kunnen maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:49

LolaCindy schreef:
Als je dood gaat werken je hersens niet meer, en als je hersens niet meer werken voel je niks meer. Dus een beetje logish dat niks voelen beter is dan pijn voelen. Toen ik op je profiel keek was ik heel erg verrast... Ik dacht eerlijk gezegd dat je een kind van 11/10 zou zijn. Omdat ik zulke dingen vaak hoor door de kinderen uit de eerste bij mij op school... Of door de zusje van een vriendin van me uit mijn klas, die zit in de 1e... Van zulke mensen verwacht ik zoiets.

Het is toch beter om niks te voelen dan pijn te voelen? Als ik voor de rest van mijn leven pijn zou voelen zou ik ook gewoon zelfmoord plegen. Bij een dier denk ik aan hetzelfde, ik mag niet egoïstish zijn.

Misschien voor jou, maar ik wil toch echt niet dood hoor! :) En vele mensen en dieren met mij. Het zou dan ook egoïstisch zijn om maar te vinden dat alles en iedereen maar dood moet met pijn of ongemakken.. Ik zou zulke dingen ook maar niet te hard roepen, want er zijn genoeg mensen op de wereld met een gelukkig leven ondanks (chronische) pijn of handicap. Ik ben daar één van. :j

Als jij daar niet mee kan leven, stap vooral uit, maar dat is dan niet meteen de norm.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:51

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:56

vuurneon schreef:
Jessix schreef:
Mensen en dieren zijn individuen. Zolang hun welzijn, hun levenslust of geluksgevoel nog de overhand heeft is er altijd een reden om te leven.

Maar in hoeverre is de mens is staat het realistisch te bekijken? De kat van mijn schoonzus had chronische diarree (het liep er echt zo uit, tijdens een simpele wandeling van de bank naar de krabpaal) , was constant vies bij de bips en dat was voor de kat echt niet fijn want het was gewoon ziek. Toch heeft ze dat dier jaren laten lopen want in haar ogen had hij recht op leven, want hij at immers nog zo gelukkig.
Dat vind ik zo lastig, mensen moeten dan ook hun eigen gevoel los laten en echt kijken door een goede bril en observeren; zie ik echt wat ik zie of wat ik wil zien?

Ik denk dat ook dat per persoon zou verschillen. De een kan het wel realistisch bekijken en de ander kan inderdaad geen afscheid nemen. Daarom is het bij dieren wel heel goed om onder controle van een dierenarts te blijven die je daarin kan begeleiden. (en bij mensen gebeurd dat eigenlijk net zo)

Ik denk dat het voor een "buitenstaander" ook weer anders is dan voor een eigenaar. Je kent je eigen beest het beste.

Maar nogmaals soms wordt leven ook wel lijden. Zowel voor mens als dier.. Soms had het beter geweest als dat lijden was voorkomen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:58

Moeilijk....

Als het mijn dieren betreft, mijn paard en mijn hond.....
Als de dierenarts zou zeggen;
"Ze is ziek, maar met de juiste medicatie en goede zorg komt ze er bovenop", dan zou ik, bij wijze van, bij mn paard slapen en er samen met haar voor vechten.
Evenals Tara, mijn hond.

Als de dierenarts zegt;
"Ze heeft pijn en de kans op herstel is erg, heel erg klein"
hoe moeilijk ook... dan hak ik de knoop door.
Voor Tara en Maaike.

Een dier kan niet zeggen; "ik heb pijn", maar ik heb de ervaring dat ze het zeker duidelijk kunnen maken....

Voor mijzelf.
Een gesprek met mijn moeder staat me heel helder voor de geest.
Mocht het gebeuren dat ik, door een ongeluk of anders, in een lichamelijke staat kom, waarbij ik helder van geest ben maar verlamd ben vanaf de nek naar beneden, met of zonder pijn....
Dan hoeft het niet meer van mij.
Daar ligt voor mij, persoonlijk, de grens. Ik zou doodongelukkig worden.

En nu denkt half bokt "dat weet je niet want dat heb je niet meegemaakt!" & "de wonderen zijn de wereld nog niet uit!".
Maar ik ken mezelf. Ik zie mijn beste vriendin kapot gaan aan MS (spierziekte) en ik weet hoe ongelukkig ik ben als ik niets kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:11

LolaCindy schreef:

Dat zijn dan gewoon vooroordelen.
Ik bedoelde meer.... Hoe weet jij dat de dood fijn is?
Hoe weet je dat het na je zelfmoord beter zal zijn?
Ja je zegt dat je niks meer voelt, maar dat heeft niemand na kunnen vertellen.

Ik vindt het persoonlijk dubbel, tuurlijk als mijn paard heel erg ziek zou zijn zou ik ook daarna handelen, maar ik zou wel in mijn achterhoofd houden dat nooit is bewezen dat de dood pijnloos en voelloos is. Je kan immers nooit na gaan hoe het is na de dood. Als je in reïncarnatie geloofd krijgt de ziel een ander lichaam, dan is het makkelijker aan te nemen dat het dier in een beter lichaam terug komt. Als je in de hemel gelooft is het een hele mooie gedachte dat je dier in de hemel komt en verder geen pijn meer heeft. Als je in niks geloofd, zal de geest gewoon verdwijnen. Maar dit is allemaal nooit bewezen, niemand heeft dit kunnen bevestigen. Je kunt nooit 100 procent zeggen wat er met een ziel gebeurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:22

Liesje1611 schreef:
Even een cru voorbeeld.

Je hebt een vriendin die al jarenlang extreem depressief is. Ze komt wekelijks bij de pychiater, krijgt medicatie in verschillende doseringen, krijgt alle hulp die maar te krijgen is, maar ze blijft ongelukkig. Staat elke dag op met het idee 'waarom nog'. Schreeuwt soms uit wanhoop, om de uitzichtloze situatie waar ze zich in bevindt en het depressieve gevoel grijpt haar regelmatig naar de keel.
Wie ben ik om te zeggen dat ze moet blijven? Wie ben ik om te zeggen dat ze moet blijven proberen, omdat ze nog zo jong is en 'nog een heel leven voor zich heeft'.. Als dat leven precies dat is wat haar zo benauwt?
Bij dieren móéten we soms de keuze van leven of dood maken, want zij kunnen dit zelf niet.. Maar voor sommigen onder ons is dit leven een martelgang waaruit ze niet kunnen ontsnappen, simpelweg omdat ze niet eens die controle over hun eigen leven hebben en die keuze kunnen maken.

Eens. Om terug te komen op het voorbeeld van de tweeling: als het hier zou gaan om twee pups of twee kittens, die doof, blind en lichamelijk gehandicapt waren, waren ze alláng ingeslapen. Denk niet dat iemand daarover na zou hoeven te denken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:35

en dan vraag ik me af.. wie van jullie heeft er daadwerkelijk een euthanasieverklaring geregeld? Want dat kan als je gewoon gezond bent ook hoor, zelfs beter dan wanneer je iets mankeert. Of wie heeft het besproken met zijn huisarts... het roepen over iets zet geen zoden aan de dijk! Handelen moet je net als een testament als je wil dat iemand iets krijgt of juist niet. Erover praten heeft geen nut. Als jullie nu wat overkomt weten je ouders/vriend/man/vrouw misschien wel wat je gewild zou hebben maar vat in astjeblieft de koe bij de horens en regel de boel! Voor dat het nodig is!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:44

pipo schreef:
en dan vraag ik me af.. wie van jullie heeft er daadwerkelijk een euthanasieverklaring geregeld? Want dat kan als je gewoon gezond bent ook hoor, zelfs beter dan wanneer je iets mankeert. Of wie heeft het besproken met zijn huisarts... het roepen over iets zet geen zoden aan de dijk! Handelen moet je net als een testament als je wil dat iemand iets krijgt of juist niet. Erover praten heeft geen nut. Als jullie nu wat overkomt weten je ouders/vriend/man/vrouw misschien wel wat je gewild zou hebben maar vat in astjeblieft de koe bij de horens en regel de boel! Voor dat het nodig is!

Ik heb het besproken met mijn huisarts (die me overigens heel vreemd aankeek..) maar die vertelde me dat ik niet 'zomaar' een euthanasieverklaring krijg, helaas weet ik het fijne er niet meer van maar ik ga er dus vanuit dat dat niet zomaar mogelijk is? Mijn ouders willen er ook niks van weten (struisvogeltechniek) dus tot zover heb ik nog niks.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:53

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:04

Zo sta ik erin: zal een dier altijd pijn hebben, dan is het over. Of met iets wat een pijnlijke, lange revalidatie vergt (als ernstige brandwonden), dan ook. Want een dier weet niet: ik heb nu zoveel pijn, maar over een jaar ben ik beter. Een mens weet dit wel, en dus dat de pijn tijdelijk is, een dier niet, dus die zal lang pijn hebben. En dan niet een revalidatie van 2 of 3 maanden, maar echt lang.
Je kan helaas niet alles redden.

Zoals ik eerder op bokt las: je moet de hond verlossen voordat hij stopt met kwispelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:10

Ik heb het in april helaas nog met mijn hond gehad, hij was 11 en had al spondylose, daar kreeg hij pijnstillers voor en hij kon nog goed functioneren.
In april ging het niet goed met hem, 10 minuten wandelen was al te veel, slijm spugen, donkere urine..
Uit het bloedonderzoek kwam dat hij een ontsteking aan zijn alvleesklier had, het was behoorlijk ernstig en hij had er veel pijn door, gemiddeld overleeft 1 op de 5 honden dit, dus een overlevingskans van 25%..
Kleine discussie met de DA gehad, en uiteindelijk is hij s'avonds nog bij mij geweest om hem zware pijnstillers te geven, ik had hem al op de novacam dus dat was dubbel op.
Aan de hand van de reactie op de pijnstillers zouden we een beslissing nemen, die reactie bleef uit, en hij knapte niet op.. Dat was woensdagavond en vrijdagochtend is hij ingeslapen.
Ik vind niet dat het leven lijden moet worden, zeker niet als de hond op een leeftijd is waarvan je eigenlijk al weet dat hij het niet gaat halen en niet gaat herstellen.
Ik zou het ontzettend egoïstisch van mezelf gevonden hebben als ik door was gegaan met een behandeling terwijl ik wist dat hij pijn had en er een minimale kans was op herstel (en als ik zag hoe snel hij achteruit ging dan weet ik zeker dat hij het niet gehaald had)

Een dier met een beperking zou voor mij geen probleem zijn, maar als de beperking echt een probleem is voor het dier dan ligt daar mij grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:13

liljebo schreef:
RedPassion schreef:
[
Ik ben er van overtuigd dat er heel veel dieren zijn die zich wel degelijk bewust zijn van hun bestaan en dat ze ook het verschil tussen leven en dood heel goed kennen. Ik heb zelf steeds meer moeite met het laten inslapen van dieren, en ook met de tendens dat ziek/oud/gehandicapt niet 'mag' en dat de dood dan een verlossing zou zijn. Ik geloof er in dat een leven ook klaar en op moet zijn voordat iemand (mens of dier) rustig kan sterven.

Ik heb daar ook steeds meer moeite mee. Ik ken ondertussen mensen die zich inzetten voor dieren, wiens leven geen rozengeur en manenschijn was en zie hoe die dieren echt vechten (ja echt dus) voor hun leven. Hoe de blik in hun ogen verandert als mensen opduiken die zich voor hen inzetten en hoe ze nog kunnen genieten van het leven ondanks wat mankementjes.

Ik denk zelf, in alle eerlijkheid, dat zeker bij paarden al erg snel wordt gezegd dat de dood beter voor hen is. Maar in een aantal gevallen vraag ik mij dan oprecht af of het werkelijk beter is voor het dier, of meer voor de baas, die een paard wil hebben waar mee gereden kan worden .

Begrijp mij goed...ik heb nog altijd meer respect voor mensen die een 'niet-werkend' paard inslapen dan voor degene die een dergelijk paard de handel insturen, maar dat inslapen dan beter is voor het paard, gaat lang niet altijd op.
Het lijkt soms een excuus dat de mens blijkbaar nodig heeft om die beslissing te nemen

Ik vraag mij ook oprecht af of wat mankementjes en ongemakjes werkelijk erg zijn voor een dier. Ik heb hier ook drie grasmaaiers staan en ze hebben heus hun ongemakken. Maar ik zie nog steeds dat ze elkaar opzoeken, als kudde hun leven leiden en ik zie nog altijd een twinkeling in hun ogen-.

Eigenlijk denk ik dat het vanzelf duidelijk wordt als het 'klaar' is. Dat een dier dat zelf heus aanvoelt (net als een mens trouwens)

Er wordt gezegd dat te snel inslapen niet kan, maar wel te laat. Is dat zo? Wanneer is te laat? is het te laat als het dier aangeeft dat het 'klaar' is? Ik denk persoonlijk van niet.

Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft. :j

Zeker dat laatste, ik denk echt dat te vroeg ook kan en dat de timing juist goed is al het dier het zelf aangeeft. Dat niet iedereen dat kan of wil zien is een tweede, maar ik ben er van overtuigd dat ze het aanvoelen en aangeven. Ik heb daar 1 keer niet naar geluisterd en wegens rationele redenen voor inslapen gekozen, dat nooit weer. (Ratje met hart- en luchtwegproblemen, toen het heel warm en benauwd was in de zomer en ze slechter werd liet ik haar gaan terwijl ze het nog niet aangaf. Vreselijk veel spijt en verdriet van... Haar zus was een maand eerder gegaan, zij gaf het heel duidelijk aan en daar had ik vrede mee. Maar dit achtervolgt me nog steeds.)

En ook ik heb de ervaring met dieren die uit erbarmelijke omstandigheden kwamen en soms op het randje van de dood balanceerden, maar dankzij zorg en liefde zijn opgeknapt en zo overduidelijk genieten van het leven, ook mèt mankementjes of wat bagage.

"You don't throw a whole life away just because he's banged up a little."
Volgens mij uit de film Seabiscuit. Ik kan me daar erg in vinden. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:22

sallandval schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dieren doen dat instinctief, als ze zich bewust waren van hun bestaan zouden ze;
a. Niet flippen als ze zichzelf in de spiegel zagen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Mn6kJJfNLVA

Dolfijnen zijn dan weer wel bewust van zichzelf...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:23

En eksters, en sommige mensapen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:35

Olifanten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:35

en olifanten en ik meen ook de octopus. Mogelijk nog veel meer dieren, maar dat is niet voldoende onderzocht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:37

dees_daan schreef:
Ik heb het in april helaas nog met mijn hond gehad, hij was 11 en had al spondylose, daar kreeg hij pijnstillers voor en hij kon nog goed functioneren.
In april ging het niet goed met hem, 10 minuten wandelen was al te veel, slijm spugen, donkere urine..
Uit het bloedonderzoek kwam dat hij een ontsteking aan zijn alvleesklier had, het was behoorlijk ernstig en hij had er veel pijn door, gemiddeld overleeft 1 op de 5 honden dit, dus een overlevingskans van 25%..
Kleine discussie met de DA gehad, en uiteindelijk is hij s'avonds nog bij mij geweest om hem zware pijnstillers te geven, ik had hem al op de novacam dus dat was dubbel op.
Aan de hand van de reactie op de pijnstillers zouden we een beslissing nemen, die reactie bleef uit, en hij knapte niet op.. Dat was woensdagavond en vrijdagochtend is hij ingeslapen.
Ik vind niet dat het leven lijden moet worden, zeker niet als de hond op een leeftijd is waarvan je eigenlijk al weet dat hij het niet gaat halen en niet gaat herstellen.
Ik zou het ontzettend egoïstisch van mezelf gevonden hebben als ik door was gegaan met een behandeling terwijl ik wist dat hij pijn had en er een minimale kans was op herstel (en als ik zag hoe snel hij achteruit ging dan weet ik zeker dat hij het niet gehaald had)

Een dier met een beperking zou voor mij geen probleem zijn, maar als de beperking echt een probleem is voor het dier dan ligt daar mij grens.

Hier zou ik dus ook de grens hebben getrokken, maar dat is het dier dus ook echt 'klaar' ermee. Wij hebben zelf een hond die pijnstillers krijgt om nog een aangenaam leven te kunnen leiden. Maar als hij erg ziek wordt, zoals jouw hond, houdt het ook hier op. Denk dat ze dat dan zelf ook goed aangeven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:40

liljebo schreef:
en olifanten en ik meen ook de octopus. Mogelijk nog veel meer dieren, maar dat is niet voldoende onderzocht.

Al is het te weinig onderzocht; als één methode om het bestaan van zelfbewustzijn bij dieren te toetsen (de spiegel) al aantoont dat bepaalde diersoorten dat overduidelijk hebben... wie zegt dan dat de dieren die niet aan deze (op onze waarneming berustende) meetmethode voldoen het niet hebben.

Volgens mij kunnen we daar ook geen uitspraken over doen.

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:44

RedPassion schreef:
Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft. :j

Zeker dat laatste, ik denk echt dat te vroeg ook kan en dat de timing juist goed is al het dier het zelf aangeeft. Dat niet iedereen dat kan of wil zien is een tweede, maar ik ben er van overtuigd dat ze het aanvoelen en aangeven. Ik heb daar 1 keer niet naar geluisterd en wegens rationele redenen voor inslapen gekozen, dat nooit weer. (Ratje met hart- en luchtwegproblemen, toen het heel warm en benauwd was in de zomer en ze slechter werd liet ik haar gaan terwijl ze het nog niet aangaf. Vreselijk veel spijt en verdriet van... Haar zus was een maand eerder gegaan, zij gaf het heel duidelijk aan en daar had ik vrede mee. Maar dit achtervolgt me nog steeds.)

En ook ik heb de ervaring met dieren die uit erbarmelijke omstandigheden kwamen en soms op het randje van de dood balanceerden, maar dankzij zorg en liefde zijn opgeknapt en zo overduidelijk genieten van het leven, ook mèt mankementjes of wat bagage.

"You don't throw a whole life away just because he's banged up a little."
Volgens mij uit de film Seabiscuit. Ik kan me daar erg in vinden. :j

Maar hoe lang verkeerde het dier dan in deze "erbarmelijke omstandigheden"? Want zoals al is gezegd: een dier denkt niet "nu heb ik nog pijn maar gelukkig over een jaar niet meer". Dat ze later misschien nog kunnen genieten van het leven, maakt daar imo niets mee uit: ze denken namelijk ook niet "ik ben nu gelukkig, want vroeger had ik pijn maar nu niet meer".
Kijk ik snap dat als er een korte revalidatie aan kant (2-3 maanden max), dat je dat dan gewoon doet. Duurt de pijn langer, of moet je langer revalideren waardoor het dier ernstig in zijn doen en laten belemmerd wordt. En dan bedoel ik niet dat het dier een beetje rustig aan moet doen, maar echt lange periodes rust houden waarin ze niet de dingen kunnen doen die ze het liefst doen. Denk aan een Bordercollie die de hele dag alleen maar in de bench mag, niet mag spelen en alleen korte rondjes buiten mag lopen, en dat weken en weken achter elkaar. Zo'n beest wordt gek...

Verder: als jij morgen onder een auto loopt en op slag dood bent heb jij daar geen seconde last van. Je hebt er echter wel last van als je iemand bij je hebt die op de één of andere manier weet dat jij onder een auto gaat lopen, maar diegene kan en wil het jou niet vertellen. Dat maakt je onzeker en anstig.
Hoe dan ook, als je op slag dood bent heb je nergens last van. Het is vervelend voor je omgeving, daar niet van, maar jij ZELF hebt er geen last van.
Kortom: al laat je een kerngezond dier inslapen, heeft het dier ZELF daar geen seconde last van. Het is het geweten van de mens dat knaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:50

liljebo schreef:
dees_daan schreef:

Hier zou ik dus ook de grens hebben getrokken, maar dat is het dier dus ook echt 'klaar' ermee. Wij hebben zelf een hond die pijnstillers krijgt om nog een aangenaam leven te kunnen leiden. Maar als hij erg ziek wordt, zoals jouw hond, houdt het ook hier op. Denk dat ze dat dan zelf ook goed aangeven.

Ik kon inderdaad heel duidelijk merken dat het echt foute boel was en had voordat ik wist wat de uitslag van het bloedonderzoek was al het gevoel dat het niet goed zou komen, maar toch was hij bij de DA bijvoorbeeld zo helder en levendig dat die in eerste instantie wel wilde behandelen, hij wilde al een kwartiertje inplannen om me van euthanasie af te praten bijvoorbeeld, heb toen ook gezegd dat hij zich op de praktijk wel groot hield en DA is toen laat op de avond nog langsgekomen, pas toen zag hij hoeveel last de hond had, en hebben we afgesproken dat we de volgende dag een beslissing zouden nemen.
Hij schrok er van dat de pijnstillers niet hielpen en stelde zelf voor om hem de volgende ochtend te euthanaseren.
Hij toonde zich op 'vreemd' terrein nog steeds heel sterk terwijl hij echt doodziek was.