RedPassion schreef:[
Ik ben er van overtuigd dat er heel veel dieren zijn die zich wel degelijk bewust zijn van hun bestaan en dat ze ook het verschil tussen leven en dood heel goed kennen. Ik heb zelf steeds meer moeite met het laten inslapen van dieren, en ook met de tendens dat ziek/oud/gehandicapt niet 'mag' en dat de dood dan een verlossing zou zijn. Ik geloof er in dat een leven ook klaar en op moet zijn voordat iemand (mens of dier) rustig kan sterven.
Ik heb daar ook steeds meer moeite mee. Ik ken ondertussen mensen die zich inzetten voor dieren, wiens leven geen rozengeur en manenschijn was en zie hoe die dieren echt vechten (ja echt dus) voor hun leven. Hoe de blik in hun ogen verandert als mensen opduiken die zich voor hen inzetten en hoe ze nog kunnen genieten van het leven ondanks wat mankementjes.
Ik denk zelf, in alle eerlijkheid, dat zeker bij paarden al erg snel wordt gezegd dat de dood beter voor hen is. Maar in een aantal gevallen vraag ik mij dan oprecht af of het werkelijk beter is voor het dier, of meer voor de baas, die een paard wil hebben waar mee gereden kan worden .
Begrijp mij goed...ik heb nog altijd meer respect voor mensen die een 'niet-werkend' paard inslapen dan voor degene die een dergelijk paard de handel insturen, maar dat inslapen dan beter is voor het paard, gaat lang niet altijd op.
Het lijkt soms een excuus dat de mens blijkbaar nodig heeft om die beslissing te nemen
Ik vraag mij ook oprecht af of wat mankementjes en ongemakjes werkelijk erg zijn voor een dier. Ik heb hier ook drie grasmaaiers staan en ze hebben heus hun ongemakken. Maar ik zie nog steeds dat ze elkaar opzoeken, als kudde hun leven leiden en ik zie nog altijd een twinkeling in hun ogen-.
Eigenlijk denk ik dat het vanzelf duidelijk wordt als het 'klaar' is. Dat een dier dat zelf heus aanvoelt (net als een mens trouwens)
Er wordt gezegd dat te snel inslapen niet kan, maar wel te laat. Is dat zo? Wanneer is te laat? is het te laat als het dier aangeeft dat het 'klaar' is? Ik denk persoonlijk van niet.