Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:56

Een oplossing zoeken is gewoon heel moeilijk.
Zoals aangegeven vinden veel mensen verbieden (nog) geen oplossing en die arme beestjes vrij laten al helemaal niet.
door zulke acties zullen de meeste mensen juist een afkeer krijgen,al willen ze best wel dat de dieren het beter krijgen.
Ik ben van mening dat de meeste mensen wel graag willen dat de dieren het beter krijgen.. Al moet het dus wel haalbaar zijn en wanneer de kosten daardoor verdrievoudigd worden of meer, zal een groot deel dat ook niet realistisch vinden mede ivm import.

Oplossing is moeilijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:00

minikatje schreef:
standpunten waar extreme voorbeelden van google worden gehaald en daarna niet verder word gekeken zijn niet echt materiaal waar je zieltjes mee wint ;)

Maar dat materiaal kan er wel voor zorgen dat er regels worden gemaakt door mensen die het voor het zeggen hebben en die voor het gemak niet verder kijken dan het materiaal wat hen wordt voorgeschoteld. En daar gaat het nu net om. Het zijn de extremen die opvallen, die choqueren. En die zorgen voor regelgevingen. Waar de goeden onder moeten lijden.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:52

Doordat onze CAO hier relatief goed is, verplaatst productie zich naar het buitenland. Daar werken mensen zonder CAO onder veel slechtere omstandigheden. Doordat wij kinderen niet (goedkoop) laten werken, gebeurt dat in andere landen meer, want er blijft vraag naar heel goedkope producten. Betekent dat dat we hier dan maar zonder CAO moeten gaan werken of kinderarbeid toestaan? Onder het mom van, 'bij ons hoeven ze tenminste maar halve dagen te werken, dat is veel minder erg?' Nee.

Als je vindt dat iets echt niet kan, moet je het verbieden, ongeacht of de totale situatie er beter van wordt of niet. Je kunt die totale situatie namelijk niet of nauwelijks beinvloeden (zeker niet als het om China gaat), maar de situatie in je eigen land wel. Natuurlijk is het soms beter om zaken op EU niveau te regelen, maar als dit niet lukt, dan moet je toch bij jezelf beginnen.

De vraag is dan dus of nertsenfokken tot die zaken hoort die écht niet kunnen. Ik ben daar niet echt over uit. Maar het idee dat je nooit iets moet invoeren omdat het ergens anders nog slechter is, is kul.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:09

mensen zijn gewoon beinvloedbaar.
De overheid brengt enkele mooie verhaaltjes naar boven, en iedereen gelooft het, maar kijkt niet verder dan de neus lang is.

voorbeeld van de nertsen:
ze wilden hier in de buurt een kwekerij opstarten, onder de belgische wetgeving. is het echt diervriendelijk zoals wij ze als huidieren houden? nee, maar ze hebben wel ruime kooien, controle op hygiëne en voeder, en krijgen de nodige medische zorg. Ook de manier van doden is relatief diervriendelijk.
Mensen zien echter de dieren in naar hun normen veel te kleine kooitjes, en protesteren dat het hier in belgie niet toegelaten mag worden. Maar laten wel de invoer van nertsenbont toe. Met als gevolg dat ze in het buitenland zonder regels op voeder en hygiëne en kooien gekweekt worden, en soms op gruwelijke manieren gedood worden ...maar daar kijken ze niet naar.

zelfde als dat alle katten zullen moeten gecastreerd en gesteriliseerd worden voor ze verkocht mogen worden. Als die wet er door komt, dan zullen er:
1) na een tijd geen gewone katten meer zijn => katten worden een luxe product
2) er meer zwarte handel komen
3) of als de regels strenger worden zullen er veel meer kittens verdronken of gedood worden om die regel te omzeilen
4)er meer dieren uit het buitenland geimporteerd worden (wederom, andere regels, etc)
5) als er moet gecastreerd worden, zullen de louchere mensen niet kiezen voor een dierenarts. Ik zie al praktijken van sterilisatie's en castratie's zonder verdoving, geen medicatie, slecht materiaal => nog méér dierenleed.

Idem als verkoop van honden in de winkels:
ze mogen niet verkocht worden in de winkels, iedereen juicht dat toe. Echter opent dit nog meer voor handel onder de toonbank. En als je de pups niet meer ziet zitten in de winkels, is er ook geen controle meer op hygiëne , want een klant kan niet in de hangar achter de winkel kijken. Maar dat is geen probleem, want die mensen zijn fokkers, die zijn in regel met alles. Feit dat ze in de winkels tenminste proper en warm en met voeding zitten vergeten ze wel eens.

Mensen zijn hypocriet, eisen het ene en sluiten hun ogen voor het andere...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:45

magda_90 schreef:
De jacht op walvissen en dolfijnen heeft betrekking tot het natuurbeheer en het welzijn en daarom niet echt te vergelijken met de (non) productiedieren waar deze discussie o.a. over gaat. Dieren in gevangenschap of dieren die van oorsprong niet in de plaatselijke flora en fauna voorkomen (katten).
Die jacht is ook verschrikkelijk en daar wordt terecht tegen gestreden om uitsterven te voorkomen. Dat is bij nertsen bijvoorbeeld niet het geval.

Overigens heb jij een rare definitie van een dierenvriend. Iemand die rationeel en objectief de situatie beoordeeld om zo tot een oplossing te komen ten gunste van alle partijen en dan m.n. de dieren is een dierenvriend die zijn koppie gebruikt en wat minder geleidt wordt door emoties.

Yamcha, zou dat wellicht te maken hebben dat het A) hier niet op de menukaart staat en B) die dieren hier niet gefokt worden voor het vlees? Een wilde gok.
Het blijft echter verschrikkelijk maar aangezien die productie hier niet plaats vindt en dat een moeilijk land is, kom ik weer terug op mijn eerdere post. Dat zijn zaken die van binnen uit aangepakt moeten worden en waarbij wij in dit geval weinig aan kunnen doen. Overigens staat mij ook bij dat bij de wet die dieren niet gegeten mogen worden in Nederland?
Daarbij is het een rare zaak die je erbij betrekt, waar is de connectie met de kern van dit topic? Make it.

Diervriendelijk houdt overigens in dat je het welzijn bewaakt ten gunste van het dier. Hoe dat verbeterd door de productie uit Nederland te weren is mij nog onduidelijk.

Oh nu is het opeens allemaal niet het onderwerp :(:)
Het topic is "hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden"
Om hier echt over te kunnen discussieren zou je eerst een definitie van "diervriendelijk" moeten vaststellen en vervolgens een definitie van "dierenvrienden". Pas dan kun je antwoord geven op die vraag. Tot die tijd is het zo breed dat je alle kanten op kan.
Ik ben het met Yamcha eens, het is niet omdat iets erger kan dat minder opeens diervriendelijk is.

Citaat:
Kieffertje schreef:
Als je vindt dat iets echt niet kan, moet je het verbieden, ongeacht of de totale situatie er beter van wordt of niet. Je kunt die totale situatie namelijk niet of nauwelijks beinvloeden (zeker niet als het om China gaat), maar de situatie in je eigen land wel. Natuurlijk is het soms beter om zaken op EU niveau te regelen, maar als dit niet lukt, dan moet je toch bij jezelf beginnen

_/-\o_

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:51

Kieffertje, over die cao vind ik echt appels met peren vergelijken. De vraag naar kinderarbeid wordt niet groter omdat het hier verboden is. Daarbij is het in die landen zo dat wanneer de kinderen niet meewerken er ook niet genoeg geld is om iedereen in de fam te voorzien van eten...
Ook dat probleem kun je niet snel oplossen, maar is imo nog wel te doen al kost dat (veel) tijd.

En ook is het zo dat bedrijven meer naar het buitenland gingen en importeren vanwege de lagere lonen - dat geeft dus aan dat dat ook met het bont zal gebeuren als dat hier niet meer te krijgen is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:32

Lees even wat ik exact schrijf: waar zeg ik dat het niet het onderwerp is? Ik geef alleen aan dat het niet te vergelijken is.
Net als met die CAO.

Overigens staat de definitie van diervriendelijk ook in mijn post, een dierenvriend is daarvan afgeleid... In theorie. De vraag is echter hoe het zich uit in de praktijk. :)

Over het feit dat je bij jezelf moet beginnen, zie daar een van mijn vorige posten over.

Het is leuk bedacht dat men de productie in Nederland stopt, maar:
- internationaal blijft de vraag toenemen waardoor ook de productie in Azië, wat een slechtere dierenwelzijn tot gevolg heeft
- vervolgens blijft Nederland het importeren, kijk naar de plofkip

Hoe diervriendelijk is dat dus? Het wel weren maar tegelijkertijd ook importeren. Kun je net zo goed de verantwoordelijkheid in Nederland houden wat zowel dier als veehouder ten goede komt.

En zo valt het steeds meer op tegenwoordig, handelen zonder na te denken. Denk aan die eenzijdige petitie van afschot van verwilderde katten.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 17-12-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:35

Cassidy schreef:
minikatje schreef:
standpunten waar extreme voorbeelden van google worden gehaald en daarna niet verder word gekeken zijn niet echt materiaal waar je zieltjes mee wint ;)

Maar dat materiaal kan er wel voor zorgen dat er regels worden gemaakt door mensen die het voor het zeggen hebben en die voor het gemak niet verder kijken dan het materiaal wat hen wordt voorgeschoteld. En daar gaat het nu net om. Het zijn de extremen die opvallen, die choqueren. En die zorgen voor regelgevingen. Waar de goeden onder moeten lijden.

we zijn het ook met elkaar eens :)
de oplossing lijken op korte termijn goed te zijn voor dieren, maar op langere termijn kan het wel heel averechts gaan werken.

@nikass, minder erg is iig al een stap in de richting naar minder dierenleed.
n mijn vorige post stond ook al dat je niet alles in 1 keer kunt verbieden. geef de mensen een betere keus dan dat ze nu hebben en waar ze een fijn gevoel van krijgen.
heel bloedkokend af en toe maar niet iedereen vind minder dierenleed een goed doel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:41

Ceriadwen schreef:
Ga wereldwijd de straat op en besmeur al die bontjassen met verf ofzo.

Das vooral goed voor de economie, kopen al die mensen een nieuwe jas. :7

Waarom hier verbannen en in Azie het lekker door laten gaan onder misselijke omstandigheden.
Dan hier en gecontroleerd, dood gaan ze toch want de vraag is er.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:55

*Magda_90: ik ben ook tegen importeren.

*Minikatje: minder erg is niet goed genoeg. Je moet geen dingen doen waar je zelf niet achter staat. Een beetje stelling nemen kan geen kwaad.

Citaat:
belle_boef schreef:
Waarom hier verbannen en in Azie het lekker door laten gaan onder misselijke omstandigheden.

Wat een drogreden 8)7
Alsof je alles "wat toch doodgaat" net zo goed zelf kunt vermoorden. Echt, hoe kom je erop... :o?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:04

Nikass schreef:
*Magda_90: ik ben ook tegen importeren.

*Minikatje: minder erg is niet goed genoeg. Je moet geen dingen doen waar je zelf niet achter staat. Een beetje stelling nemen kan geen kwaad.

Citaat:
belle_boef schreef:

Wat een drogreden 8)7
Alsof je alles "wat toch doodgaat" net zo goed zelf kunt vermoorden. Echt, hoe kom je erop... :o?

dus jij vind het fijner als het ergens extreem is en ergens verboden dan dat er diervriendelijk gewerkt word?
volgensmij heb jij ook het punt van mijn een na laatste post gemist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:05

magda_90 schreef:
Yamcha, zou dat wellicht te maken hebben dat het A) hier niet op de menukaart staat en B) die dieren hier niet gefokt worden voor het vlees? Een wilde gok.
Het blijft echter verschrikkelijk maar aangezien die productie hier niet plaats vindt en dat een moeilijk land is, kom ik weer terug op mijn eerdere post. Dat zijn zaken die van binnen uit aangepakt moeten worden en waarbij wij in dit geval weinig aan kunnen doen. Overigens staat mij ook bij dat bij de wet die dieren niet gegeten mogen worden in Nederland?
Daarbij is het een rare zaak die je erbij betrekt, waar is de connectie met de kern van dit topic? Make it.

Die is vrij simpel wel. Het is niet omdat ergens anders gruwelijke dingen gebeuren, op een plaats waar je er geen enkele invloed op hebt nota bene, dat het minder gruwelijke wat hier gebeurt, plotseling oké is. Ethiek en moraal is wat mij betreft niet relatief.
Ik vind het niet oké om een leven te nemen voor een huid, voor smaak, voor persoonlijk gewin of om wat voor reden dan ook, anders dan het dier in kwestie een lijdensweg te besparen. En of dat leven dan genomen wordt op een gruwelijke manier of op een niet gruwelijke manier maakt dan niet zoveel uit. Je hebt het niet nódig, en dat je het ergens anders op de wereld wel nodig zou kunnen hebben, verandert niets aan het gebrek aan noodzaak hier.
magda_90 schreef:
Diervriendelijk houdt overigens in dat je het welzijn bewaakt ten gunste van het dier. Hoe dat verbeterd door de productie uit Nederland te weren is mij nog onduidelijk.

Ten gunste van het dier, die is wel interessant.
Hoe is een nerts doden, vér voor de tijd dat hij van nature, van ouderdom zou overlijden, precies ten gunste van het dier? Ik kan me vergissen, maar ik geloof niet dat die nerts daar belang bij heeft, wel? En dat hij ergens anders op een gruwelijke manier vermoord wordt voor zijn vacht, maakt niet dat híj er meer belang bij heeft om dan hier een kort leven te hebben om vermoord te worden, wel?

Wat imo ten gunste van het dier is, is nertsfokkerijen simpelweg verbieden, zodat hier geen bontproductie meer plaatsvindt, en bont ook niet uit het buitenland importeren. Betaal gewoon niet aan dat waar je het niet mee eens bent. Voor alle nertsen in de wereld (of moet ik pelsdieren zeggen, dat is wat algemener) maakt dat mss weinig verschil. Maar het is een wéreld van verschil voor de nertsen hier.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:16

Ik wil me wel even bij deze discussie voegen, maar dan over mijn ervaring met 'dierenvrienden'. Ik ben werkzaam/werkzaam geweest in dierentuinen en dolfinaria. Die liggen nu ook steeds meer onder vuur net als de nertsenhouderij/veehouderij.

Wat mij opvalt is dat men vaak helemaal verkeerd geïnformeerd is! Er worden dingen geroepen en verspreid wat betreft de zorg en het houden van de dieren die gewoonweg niet waar zijn of bijvoorbeeld 50 jaar geleden gebeurde, maar niet meer in het plaatje passen van het moderne bedrijf waar ze tegen protesteren. Met diezelfde foute informatie werven ze dan nog meer mensen die weer hetzelfde gaan roepen.

Organisaties van dierenvrienden en activisten verspreiden vaak plaatjes of filmpjes van een zielig dier in een dierentuin of dolfinarium dat niks te maken heeft met de moderne parken hier (lees: beelden uit 1950, beelden uit Azië of andere 'arme' landen waar geen dierenrechten zijn). Heel veel mensen zijn gevoelig voor deze zielige beelden en nemen meteen aan dat alle dierentuinen dan wel slecht moeten zijn!

Voor je het weet heb je dan een hele groep opgestookte mensen voor je park staan die zelfs jou en andere werknemers bedreigen en gaan stalken.

Mijn ervaring met 'echte dierenvrienden' is daarom dat het hele nare mensen zijn die niet verder kijken en snel dingen roepen als er ook maar 1 ding mis lijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:57

Even over mijzelf dan.
Ik ben niet zozeer een dierenvriend, ook geen dierenrechtenactivist.

Ik geloof wel erg in dierenrechten, en niet zozeer in dierenwelzijn. Ik vind dierenwelzijn vaak een wassen neus, onder die vlag worden nog heel wat kalveren net na de geboorte bij de moeder weggehaald, onder die vlag kunnen megastallen nog altijd bestaan, onder die vlag is de bontindustrie in Nederland blijkbaar acceptabel.
Ik heb een probleem met het gebruik van dieren voor eigen gewin, omdat het dier daar geen belang bij heeft, en er vaak de dupe van is. Dat het nog erger kán, maakt het nog niet goed.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:59

Pearlx schreef:
Wat mij opvalt is dat men vaak helemaal verkeerd geïnformeerd is!

En niet alleen 'het publiek' dat zich tegen dierentuinen, dolfinaria, geboortekrikken, walvisjacht, nertsenfokkerij et cetera richt maar ook veel mensen in dit topic.

Om wat voorbeelden te noemen:
Dierenvrienden is niet hetzelfde als dierenactivisten.
China is niet hetzelfde als Azië
De geboortekrik is niet hetzelfde als krachtwerktuigen voor veeverlossing in het algemeen.
Het welzijn van een individueel dier is niet hetzelfde als het welzijn van een soortgroep.

De vraag hoe diervriendelijk dierenvrienden zijn is een absurde vraag, omdat de vraagsteller geen definities geeft. Een strategisch slimme vraag, omdat daardoor de column (met een n!) ongetwijfeld meer lezers trekt dan een titel die meteen duidelijk maakt dat het hier om een spuit elf gaat die ook nog wat wil zeggen over het verbod op nertsenfokkerijen. De column suggereert dat het traject dat door de anti bont lobby is ingezet tegen nertsenfokkerijen nu klaar is. De column suggereert zelfs dat dat traject begonnen is bij de nertsenfokkerijen. Dat is onzin, die lobby bestaat al minstens dertig jaar. Ik ben niet direct bekend met het precieze doel van die lobby, maar vermoedelijk is dat om bont uit de Nederlandse samenleving te krijgen en vervolgens in Europa en de rest van de wereld uit te bannen. In dat licht bezien is het niet meer dan logisch om de productie van bont te beëindigen. Als de anti bont lobby zichzelf opheft nu nertsenfokkerij hier is verboden dan zou dat heel vreemd zijn, omdat dan inderdaad alleen maar meer dieren in slechtere omstandigheden komen te zitten. Maar ze heffen zichzelf niet op, want dit was slechts een tussenstapje op weg naar het einddoel.

De plofkip is hetzelfde verhaal, een stap op weg naar een kipvriendelijke productie. Bij voorkeur op wereldniveau, maar vooralsnog in elk geval in Nederland.
Afschot van verwilderde katten is door de DB naar mijn mening gebruikt als een laagdrempelig onderwerp om zieltjes te winnen. Laagdrempelig omdat ‘het publiek’ massaal zelf thuis een Poekie heeft zitten die ze niet graag met en schot hagel tussen de ogen terugvinden. Gewoon een strategische zet van die club, die voor het eigen voortbestaan nou eenmaal leden nodig heeft. Ze hadden zich ook kunnen richten op al die zielige nijlganzen die worden afgeschoten omdat ze niet in onze natuur thuishoren, maar ja, niemand zit ’s avonds met een nijlgans op schoot voor de tv.
De geboortekrik bij koeien wordt helemaal niet afgezet tegen het in leven houden van de koe en haar in het geboortekanaal klem zittende kalf. Die discussie gaat niet over het ingrijpen bij moeilijke bevallingen, maar over het opnemen van afkalfgemak in de fokwaardeindex, over het opstellen van criteria voor krachtwerktuigen zodat bepaalde krachtwerktuigen wettelijk kunnen worden toegestaan en over het handhavend optreden van krachtwerktuigen die verboden zijn. Nu is het gebruik van een gewone geboortekrik even strafbaar als het gebruik van een tractor om een kalf uit een koe te trekken en dat vindt ‘de dierenwelzijnslobby’ belachelijk. Ik ook. Maakt dat mij eigenlijk een dierenactivist?
Bevrijdingsacties bij proefdiercentra zijn ook een heel ander verhaal, dat gaat namelijk niet om gewoon wettelijk toegestane lobby-activiteiten maar om strafbare handelingen. Ik geloof niet dat er een lobby bestaat die zich inzet voor een wet die het toestaat om op andermans terrein hekken op te zetten om opgesloten dieren vrij te laten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:05

*Minikatje: ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat ik iets fijn vind?

*Yamcha: _/-\o_

*Pearlx: ik geloof direct dat men niet altijd goed geinformeerd is en ja mensen blaten elkaar dan snel na. Niet altijd negatief, soms weet je ook niet dat dingen inmmiddels verandert zijn. Je kunt niet alles weten, maar meestal zeg je het dan ook niet zo stellig.

Maar ja, ik ben toch vaak genoeg in Nederlandse dierentuinen geweest, als kind en later met nichtjes en neefjes en met personeelsuitjes ed. Hoewel ik de dieren prachtig vind om te zien, wordt ik er niet vrolijk van. Vooral niet de wat oudere dierentuinen als Artis en Blijdorp. Arnhem en Emmen hebben voor sommige dieren wat meer ruimte.
Het is misschien vervelend om onder vuur te liggen, maar het is wel heel goed dat er kritisch naar beheer gekeken wordt. En daarvoor zijn meestal activisten nodig die het voortouw nemen. Sommige activisten belanden in een een tunnelvisie, dat is jammer. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor imo goede dierenvrienden, zoals bijvoorbeeld de mensen van Greenpeace, heb ik erg veel respect.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:10

@Nikass, kritisch kijken is absoluut nodig. Daarom zijn we waar we nu zijn, en met dat bedoel ik al weer heel veel beter dan bijv 30 jaar geleden. 30 jaar geleden was het nog wel eens normaal om een olifant op zijn achterpoten te zien staan in een dierentuin of een aap te zien optreden. Ook de verblijven moeten onder steeds strengere standaarden vallen. Allemaal perfect, ik werk dan wel in dierentuinen, maar dat betekend natuurlijk niet dat ik het met alles eens ben wat er gebeurd in de westerse dierentuinen.

Het type activist waar je als zo'n park echter mee te maken krijgt, is bijna alleen nog maar degene met tunnelvisie. Niet iemand die kritisch kijkt, maar iemand die roept en scheldt en sputtert en gewoon niet wil luisteren naar tegenargumenten. Gevangenschap = slecht. klaar. Dat is ontzettend vervelend om achter je aan te krijgen als dierenverzorger. Bij de eerste paar mailtjes dat je een vieze dierenbeul of moordenaar bent lach je of kijk je even raar, maar als het echt bedreigingen worden en tientallen tot honderden berichtjes terwijl jij je iedere dag inzet voor de dieren dan is het gewoon niet meer te doen.

Het ergste is in dit geval de leugens en foute beelden die mensen elkaar blind naroepen. Als je ergens op wordt aangesproken, laat dat dan iets zijn wat ook echt waar is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:36

magda_90 schreef:
Nu gaat dit stuk over de nertsen maar meer (recente) voorbeelden zijn:
- De plofkip die niet meer in Nederland voorkomt;
- Afschot van verwilderde katten versus behoud van de natuur;
- Geboortekrik bij koeien versus het in leven houden van kalf en koe;
- Bevrijdingsacties bij proefdiercentra waarbij de plaatselijke flora- en fauna belast wordt met niet inheemse dieren met allerlei problemen als gevolg;
etc.

Dus de vraag is inderdaad, hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden eigenlijk? Hoe goed doordacht zijn de gemiddelde acties eigenlijk?

Je kan je beter afvragen hoe diervriendelijk de overheid is met hun kromme regelgeving...

Neem bont, nederlands bont verbieden, maar geen invoerverbod op bont. Kortom, de onderbuik wordt wat opgewreven, maar het geld moet blijven stromen.
Nu vind ik persoonlijk de nederlandse pelsdierenfok zeer zeker niet slechter dan de rest van de consumptiefok qua dieren, op sommige vlakken vind ik het zelfs beter, zoals geen vervoer naar de slachtplaats.

Plofkip hetzelfde, als dat verboden wordt juich ik het toe, want het is gewoon best wel ranzig. MAAR als er geen invoerverbod komt heeft het geen zin en heb ik liever de nederlandse plofkip dan menig buitenlandse plofkip.

Het dierbevrijdingsfront zijn een stelletje idioten, maar dat is dan ook maar een erg klein groepje, de geboortekrik bij koeien is al jaren verboden en dat is niet gedaan door gegil van dierenorganisatie's, ik vind het goed dat die discussie weer open is(ben dus niet tegen de geboortekrik, wel tegen sommige vormen ervan en onkundig gebruik).

Bij het kattenoverschot spelen er een paar verschillende dingen. Er zijn meer mogelijkheden, maar die kosten wel meer geld(niet weinig). Een goed opgezet castratie-beleid(voor zowel poezen als katers) zal meer zoden aan de dijk zetten op de langere termijn dan afschot. Alleen afschot is geen echt goed middel, je blijft met een terugkerend probleem zitten.
Persoonlijk denk ik dat een combinatie het beste is, vooral richten op de langere termijn. Je hebt liever een paar onvruchtbare wilde katten die een territorium bezet houden dan dat er weer nieuwe vruchtbare katten naar toe trekken die lekker doorfokken. In de stad e.d. werkt dit wat anders aangezien katten daar een overvloed aan voedsel hebben en veel socialer zijn.

Bij een castratiebeleid gaat het dus over het invangen van "wilde" katten en een deel daarvan onvruchtbaar weer vrijlaten. Maar het gaat ook om nog veel actiever zorgen dat de "huis" katten onvruchtbaar worden.
Nogmaals, denk echt niet dat dit genoeg is, de ideale wereld waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt bestaat niet. Maar naast een afschotbeleid zou dit castratiebeleid even hoog op de agenda moeten staan, op de langere termijn is dat beter.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:40

Ik ben het helemaal met je eens bowen. Dat geldt ook voor het verbod op legbatterij kippen. In de verpakte koekjes, gebakjes en andere geïmporteerde producten uit bijv Spanje en Italië zitten gewoon nog legbatterij eieren want daar mag het nog wel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:41

Cassidy schreef:
Ze kunnen toch lezen, of niet? Ik had laatst een discussie met een jongvolwassene, die mij in mijn gezicht vertelde dat de kraag van haar jas van konijn was, terwijl er op het etiket toch duidelijk "vos" vermeld stond. Als het nep is, dan staat het ook in dat etiket.

En als we het toch over dierenwelzijn hebben: ook de UGGS hype en alle informatie hoe deze gemaakt worden, heeft tot nu toe echt niet tot gevolg gehad dat daar minder van verkocht worden.

Dan is het europees bont geweest. Het kunnen lezen gaat namelijk lang niet altijd op, zeker niet bij bontkraagjes e.d.. Het is nogsteeds niet verplicht dat op het etiket te zetten(wel voor europees bont, niet voor oa chinees bont).
Mensen weten dus lang niet altijd dat ze bont dragen en juist omdat bv dat wasbeerhondenbont zo sportgoedkoop is staan mensen er niet bij stil dat het echt bont is, die denken bont=duur, dat is dus niet waar, goed bont=niet goedkoop.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:45

noorhermans1 schreef:
Maar als er geen nertsen gehouden mogen worden in NL ( en dan neem ik aan dat hierde oomstandigheden iets beter zijn als in bijv china) betekent het dus dat er meer nertsen in china worden gehouden met slechtere omstandigheden.
Dan kun je toch beter nertsen in NL fokken met betere omstandigheden? Of denk ik nou zo raar,

In een ander topic dat over bont ging heb ik dit ook geshreven.
Bovenstaande is gewoon waar.

Ik draag zelf geen bont vind ik totaal niet nodig, maar ben wel tegenstander van het verbod in Nederland. Tegen een verbod omdat ik verder durf te kijken.
Omdat de diertjes juist niet gered worden, maar juist voor hen de leefomstandigheden verslechteren.

Het topic hier heb ik niet gelezen, want je weet bij voorbaat al welke mensen er reageren met rare argumenten dat bont toch maar weg moet uit Nederland, maar zich tegelijkertijd wel dierenliefhebber noemen.
In mijn beleving kan dat dus ook niet.

Ik ben het dus totaal eens met de schrijver in dat stukje van de op.
Extra dierenleed door de dierenvriend, je zou het maar willen :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:49

little_king schreef:
noorhermans1 schreef:
Maar als er geen nertsen gehouden mogen worden in NL ( en dan neem ik aan dat hierde oomstandigheden iets beter zijn als in bijv china) betekent het dus dat er meer nertsen in china worden gehouden met slechtere omstandigheden.
Dan kun je toch beter nertsen in NL fokken met betere omstandigheden? Of denk ik nou zo raar,

In een ander topic dat over bont ging heb ik dit ook geshreven.
Bovenstaande is gewoon waar.

Ik draag zelf geen bont vind ik totaal niet nodig, maar ben wel tegenstander van het verbod in Nederland. Tegen een verbod omdat ik verder durf te kijken.
Omdat de diertjes juist niet gered worden, maar juist voor hen de leefomstandigheden verslechteren.

Het topic hier heb ik niet gelezen, want je weet bij voorbaat al welke mensen er reageren met rare argumenten dat bont toch maar weg moet uit Nederland, maar zich tegelijkertijd wel dierenliefhebber noemen.
In mijn beleving kan dat dus ook niet.

Ik ben het dus totaal eens met de schrijver in dat stukje van de op.
Extra dierenleed door de dierenvriend, je zou het maar willen :)

Ik ben opzich wel voor een verbod, maar dan wel OOK een invoerverbod op bont. Want dat werkt wel, dan is er geen uitwijken naar het buitenland.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:52

nee dan werkt het nog maar erg weinig.
De vraag naar bont in andere landen daalt daarmee nog steeds niet (stijgt zelfs), dus daar gaan dan nog steeds nertsen voor gehouden worden, slechter als dat ze hier zouden zitten.

Ik ken een fokker, die gaat nu naar Denemarken. Gelukkig daar naar toe. Daar is het ook netjes geregeld.
Maar die gaat niet 1 nerts minder houden, hij verhuisd gewoon.
En in Denemarken wordt hij met open armen ontvangen.
Een bedrijf met personeel dat belasting betaald. Denemarken wil die wel. Nederland niet. Dom.
Voor het welzijn van de dieren dom, voor de economie dom.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:53

Ik ben zelf niet thuis in de bontindustrie, heb er in mijn opleiding dierverzorging wel een keer mee te maken gehad, maar is het niet zo dat:

-De Nederlandse bont industrie vooral gaat/ging om nersten?

-De vraag naar bont in NL nu vooral gaat om kragen aan jassen en verwerkt in kleding, en dat is bijna allemaal wasbeerhond, konijn, vos, angora. Nerts zit toch niet aan de jassen?

Verder ben ik het er wel echt mee eens dat een verbod geen zin heeft als men dan in China alsnog lekker goedkoop bont kan halen, wat dus ook nog een slechter behandelt is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:54

Miracle_ schreef:
Nou, hier een ras echte 'activist' om mezelf maar even een label te geven :D Ik ben tégen de bontproductie, en mijn motto is "verbeter de wereld en begin bij jezelf". Als je nergens begint met verbeteren, kom je nooit nergens, is mijn mening dan ook.
Ik snap dat de omstandigheden ergens anders vast vele malen slechter zijn/kunnen zijn dan hier in NL, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de bontindustrie rechtvaardigt? Als we nergens beginnen met verbieden, gaat er ook nooit iemand volgen natuurlijk.

Ik ga dit topic volgen, want die wordt vast interessant! ;)

Maar zoals gezegd in bovenstaand stuk: doordat hier mensen tegen bont zijn en zelfs de nertsen niet meer gehouden mogen worden, dat zorgt er niet voor dat het teruggedrongen word.
Er zijn gewoon zat landen die dit zonder blikken of blozen weer op de foute manier voort zet
Dus je verdrijft het uit Nederland waar ze het nog relatief goed hebben, naar een land waarin hier absoluut geen grenzen en regels zijn.
Ik heb niks tegen vlees eten en bont dragen, mits het allemaal fatsoenlijk gegaan is met het dier.

Ik ben dan ook voor betere leefomstandigheden voor alle dieren, zodat ze wel een fijn leven hebben/ hadden.
Daarvoor ben ik bereid om ook meer te betalen.
Het kwaad zit het 'm dat alles zo massaal is.
oja en dat vlees van het buitenland hierheen komt en andersom, waarom....................
Laat alles in eigen land blijven.
Scheelt een hoop vervoerskosten, stres voor de dieren en je kunt de regelgeving en alles veel beter controleren.
Laatst bijgewerkt door jesito op 17-12-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt