Klonen van gecastreerde topsportpaarden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen het klonen van paarden in de topsport?

Poll eindigt op

Ik ben in eerste instantie voor het klonen van paarden in de topsport
19 (10%)
Ik ben in eerste instantie tegen het klonen van paarden in de topsport
85 (45%)
Ik ben na de gegeven informatie voor het klonen van paarden in de topsport
10 (5%)
Ik ben na de gegeven informatie tegen het klonen van paarden in de topsport
66 (35%)
Ik ben na de gegeven informatie verandert van mening
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 185

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:02

Die 35% genetische basis van de kant van de hengst waar iedereen zich blind op staart. Want voor het gemak wordt ook vergeten dat de rest (en het grootste gedeelte) van de merrie komt.

Anoniem

Re: Klonen van gecastreerde topsportpaarden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:22

Ik ben tegen klonen van ruinen waarom. Ze zijn niet voor niets geruind! Daarnaast zijn er al 4 klonen van jazz wat moet je ermee. ( ja op iedere continent een zetten)

ik snap best als er een belangrijke hengst overleden is. Dat je baald. En dat je er meer uit wilt halen. Alleen de term dood is dood waarom laten klonen. Je hebt toch nakomelingen. Om te verbeteren.

Een keer gaat dat klonen ave rechts werken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:52

Cassidy schreef:
Die 35% genetische basis van de kant van de hengst waar iedereen zich blind op staart. Want voor het gemak wordt ook vergeten dat de rest (en het grootste gedeelte) van de merrie komt.

Precies, daarbij maakt de training/de ruiter uiteindelijk het paard wat betreft sport.
Elk "sport" paard is in beginsel gelijk.

Verder, er wordt in de regels niet om absurde dingen gevraagd als "spectaculaire" gangen. Dus waarom je daarop blind staren? Ik zie tegenwoordig meer een meer "spaanse draf" verschijnen dat door moet gaan voor uitgestrekte draf. Dat zou niet beloond moeten worden en al helemaal niet nagestreeft en aangeleerd!

Het is absurd dat er bepaalde paarden "voorgetrokken" worden omdat ze dingen tonen die bepaalde mensen pleasing for the eye vinden, maar vaak strikt gezien voor onregelmatigheden en soms zelfs grove fouten (uit elkaar gaan en wapperende voorbenen) zorgen. Dat is een ander verhaal, maar hangt sterk samen met de verering van hengsten die veel lof oogsten.
Die worden te vaak vereerd om totaal verkeerde redenen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:51

Cassidy schreef:
sallandval schreef:
ik zie het nut er niet van in, als de aftekeningen al anders zijn; waarom zouden we dan denken dat de sportprestaties hetzelfde zijn?

Wie heeft het over sportprestaties? Een kloon gaat echt geen wedstrijdcarriere moeten doorlopen. Die gaat meteen de dekdienst in.

Klopt, maar mensen kiezen die hengst omdat ze denken dat een veulen daaruit gaat presteren. Inmiddels is het in de wereld van genetica echter bekend dat ook prestaties op latere leeftijd (of het gebrek aan prestaties cq training) de uiting van het DNA materiaal beïnvloeden. Tegen de tijd dat zo'n dek-kloon de leeftijd heeft om te gaan dekken is zijn sperma amper nog vergelijkbaar met die van zijn bekende paps (epigenetica).

Lees bijv: http://web.natur.cuni.cz/zoologie/biodiversity/prednasky/EvolucniGenetika/clanky_2012/Soft-inheritance_Richards-natrevgen06.pdf

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:00

Cassidy schreef:

35% waar haal je dat vandaan?

Er komt wel meer bij de merrie vandaan...maar het verschil is niet zo groot.

Het verschil zit voor een stuk in het mitochondraal DNA(in de eicel) en het feit dat karakter eigenschappen voornamelijk via het X-gen vererft worden.

Bovendien kan het enorm verschillen per hengst. Er zijn enorme stempelaars (Jazz, Negro, Amor, Farn, Elegant) op een kilometer afstand zie je al dat het er een van die hengst is.
En hoe is de merrie gefokt. Op een zeer goed verankerde merriestam zal een hengst net effe wat minder invloed kunnen uitoefenen dan een raatje toe gefokt dier.(subtiele verschillen gaat het nog steeds om)

Maar gemiddeld genomen geeft de hengst 50% van z'n DNA en de merrie ook.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:11

ik ben er absoluut tegen. Waarom bestaan fokkerijen? Om bétere sportpaarden te leveren.
Niet om dezelfde hengsten te geven.
Stilstand is achteruitgang, de eisen voor (dressuur) hengsten worden steeds strenger, hoe wil je dan met een kloon van een aantal jaar geleden de OS gaan rijden?
Kijk maar naar een Bonfire, Salinero. Anky zei zelf nog, de top is te groot, de hengsten worden steeds beter. Een Bonfire of Salinero kan zich niet meer meten met de top van nu.
Misschien is een hengst als Jazz over 5 jaar ook 'uit', zijn er veel betere hengsten.
Nee, ik ben er tegen.
En dan niet hoe het allemaal in elkaar zit, maar meer omdat ik vind dat er ander bloed moet komen. Niet steeds hetzelfde :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 12-12-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:13

Lizzyy schreef:
ik ben er absoluut tegen. Waarom bestaan fokkerijen? Om bétere sportpaarden te leveren.
Niet om dezelfde hengsten te geven.
Stilstand is vooruitgang, de eisen voor (dressuur) hengsten worden steeds strenger, hoe wil je dan met een kloon van een aantal jaar geleden de OS gaan rijden?
Kijk maar naar een Bonfire, Salinero. Anky zei zelf nog, de top is te groot, de hengsten worden steeds beter. Een Bonfire of Salinero kan zich niet meer meten met de top van nu.
Misschien is een hengst als Jazz over 5 jaar ook 'uit', zijn er veel betere hengsten.
Nee, ik ben er tegen.
En dan niet hoe het allemaal in elkaar zit, maar meer omdat ik vind dat er ander bloed moet komen. Niet steeds hetzelfde :)

Dat is echt klinklare onzin, kijk naar de OS Londen 2012!!

Trouwens, ik vind het ook raar dat iedereen zegt, je klonen is achteruitgang.
Stel, Valegro en Parzival komen dmv klonen ter beschikking voor de dekdienst, wat is daar achteruitgang aan?

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:23

Waarom gaat iedereen er hier vanuit dat een hengst gecastreerd is omdat deze onhandelbaar zou zijn? Er worden genoeg jonge paarden gecastreerd voordat zij de sport in gaan, puur om het feit dat er genoeg mensen zijn die gewoon geen hengst willen hebben.

Is klonen dan geen mooie optie om te kunnen fokken met bijvoorbeeld een E.T. van Hugo Simon? Zal de fokkerij er niet op vooruit gaan, al die 'gemiste kansen' van ruinen in de topsport?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:20

Ik zie het absoluut niet als gemiste kans. Een goed portpaard is niet meteen een goede vaderpaard...
Wie zegt dat hij net de eigenschappen doorgeeft die nodig zijn?
En, als alle paarden plots beschikbaar zijn als vaderpaard, wat is de waarde per paard dan nog?
Dekgeld 10 euro ofzo? Want ja, voor jou honderdduizend anderen?

Ik heb trouwens ooit een paard gehad met een fenominale springstijl en een groot hart daarbij. Maar die had hij wel van zijn (puur Gelderse) moeder en niet van zijn (puur Groningse) vader.

Wat dat "beter" worden betreft: Er is niks toegevoegd aan de regels. De paarden hoeven niet beter te zijn dan zeg 50 jaar geleden. Sterker nog, ik zie veel meer paarden zuiver en correct gaan op oude beelden dan op nieuwe.
Dat is juist waar men een keer van af moet, dat idee dat paarden rare dingen moeten kunnen.
Daar krijg je dus al dat leed van.
Maar dat is een andere discussie.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:31

Ik vind het interessant dat mensen dit hebben kunnen uitvoeren maar er speelt meer mee voor prestaties dan alleen genen. Ik ben tegen klonen van paarden puur voor de fok van nieuwe paarden omdat er eentje goed in de sport was. Daar zie ik geen meerwaarde aan. genoeg andere goede dieren die wel gebruikt kunnen worden. Ik was wel voor klonen van paarden in het algemeen, er zal vast interessante info aan bod komen die leerzaam is maar niet voor een doeleind als dit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:37

De enige manier dat ik er heil in zou zien zou zijn als de klonen heel goedkoop worden en de huis-tuin-en-keuken merries dan daarmee gedekt zouden worden. Een gekloonde Valegro is altijd nog beter dan bles van op de hoek.

Maar dat zal niet gebeuren aangezien het klonen ook duur is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:41

NatasjavE schreef:
Maar gemiddeld genomen geeft de hengst 50% van z'n DNA en de merrie ook.

Kijk even wat verder dan de genetische basis bij de opfok en de opvoeding van een veulen. Een veulen loopt in het ideale geval 6 maanden bij zijn moeder/de draagmerrie in geval van ET, en gaat van haar dingen afkijken. Ook dat kan al bepalend zijn voor de verdere loopbaan als sportpaard en later als eventuele dekhengst. Maar idd, dat is niet genetisch bepaald, dat valt onder opfok/opvoeding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:13

Daar hebben ze eens een leuk onderzoek naar gedaan bij Hackney vaders en warmbloed moeders en andersom.
De veulens van Hackney vaders hadden nauwelijks knie-achtie en de veulens van de Hackney moeders hadden dezelfde knie-actie als hun moeders, omdat ze dat na-apen.

Overigens ook de reden waarom je niet met een zure of gevaarlijke merrie moet fokken. Die leert haar kind meteen aan om zuur te doen naar mensen.

Ik weet trouwens niet waarom men verwacht uit "slechte" merries wonderveulens te fokken.
Je moet beginnen met een goede merrie.