NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:07

Ik doneer alleen nu bij familie als ze nodig hebben de rest mogen ze hebben als ik dood ben

Maartenn

Oh DAT had ik nou niet begrepen, nu snap ik het.

:roll:

fourseasons

Maartenn schreef:
Maartje1990 schreef:
Ja, maar m'n organen wil ik nu eigenlijk nog niet missen :')

Wat egoïstisch zeg! Nederlanders worden steeds egoïstischer en asocialer!!

Ik ga mijn organen ook niet afgeven terwijl ik nog leef.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:10

Ik denk dat er heel wat verontwaardiging is ontstaan door oa berichten die er vandaag op de radio waren.
Eerst werd er gezegd dat het bedrag de NL regering had gedoneerd veel te hoog was, want zoveel zat er namelijk niet meer in het potje om het maar zo te zeggen.
Vervolgens gaat het om de kankerbestrijding, dat daar eigenlijk geen geld genoeg voor is. Dus daar moet drastisch in gekort worden.

Het gaat er niet om dat ze geld gegeven hebben. Maar ze geven meer dan dat er is. En dit gebeurt niet alleen voor de Filipijnen die het nu ongelooflijk moeilijk heeft maar met heel veel andere dingen.

Chemo kost ongelooflijk veel geld en niet alle soorten worden vergoed.
Mijn moeder heeft een paar jaar geleden BK gehad en heeft in totaal anderhalf jaar chemo gehad, dit waren 4 verschillende soorten kuren. Waarvan 1 kuur dus niet werd vergoed door het ziekenfonds, maar heeft hem wel op kosten van ziekenhuis gekregen.
Deze kuur duurde 39 weken en alleen deze koste al € 90.000
Ik ben blij dat ze deze kuur aan haar hadden gegeven want ze heeft het wel overleefd!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:11

Mensen het was sarcastisch! Ik snap heus wel dat je niet kunt leven zonder een hart of longen ofzo.. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:12

Cassidy schreef:
Op het moment dat het gaat om genezing, mag geld geen rol spelen.
Op het moment dat het gaat om levensverleging, en dan om een paar maanden tegen exorbitante kosten, kun je je idd vragen hoe ver je moet en kunt gaan.
.

En waarom? Dat is toch niet aan jou? Of aan iemand anders dan de patiënt zelf? Moeten we gaan bezuinigen op het leven van zo'n patiënt nog zo fijn mogelijk te maken? Het is al erg genoeg dat ze pijn hebben. Of moeten ze maar lijden, ''nee mevrouw u krijgt geen antibiotica, want u heeft al veels te veel kosten gemaakt voor medicatie voor uw kanker.''

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:13

Maartje1990 schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat het gaat om genezing, mag geld geen rol spelen.
Op het moment dat het gaat om levensverleging, en dan om een paar maanden tegen exorbitante kosten, kun je je idd vragen hoe ver je moet en kunt gaan.
.

En waarom? Dat is toch niet aan jou? Of aan iemand anders dan de patiënt zelf? Moeten we gaan bezuinigen op het leven van zo'n patiënt nog zo fijn mogelijk te maken? Het is al erg genoeg dat ze pijn hebben. Of moeten ze maar lijden, ''nee mevrouw u krijgt geen antibiotica, want u heeft al veels te veel kosten gemaakt voor medicatie voor uw kanker.''

We hebben het over levensverlengend, niet over pijn lijden...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:14

Tijdje terug was in het nieuws dat over 10 jaar mensen niet meer dood gaan aan kanker, kanker wordt een chronische ziekte. Dit is wel te danken aan onderzoek door de KWF en de farmacie. Indirect/deels door mensen die geld doneren.
Als niemand meer geld geeft, zal de ontwikkeling langzamer gaan, dit geldt voor allerlei stichtingen op het gebied van gezondheidszorg.

Btw Linda de Mol heeft een foundation opgericht en zij betaalt alle (adm.)kosten, dus daar kunnen bokkers aan doneren die tegen de salariskosten van directeuren van goede doelen zijn. +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:14

En denk jij dat dat pijnloos gaat? :+ De medicatie die kankerpatiënten krijgen kunnen zorgen voor pijn, de kanker zelf kan zorgen voor pijn. Ook híer moet weer medicatie etc. voor komen om deze pijn weer te voorkomen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:15

Maartenn schreef:
Mensen het was sarcastisch! Ik snap heus wel dat je niet kunt leven zonder een hart of longen ofzo.. :')

Ik had het eigenlijk serieus opgevat omdat je als ''levende'' wel een nier of iets dergelijks kan afstaan, daarom dacht ik dat het serieus was maar nu ik het opnieuw lees lijkt het inderdaad sarcastisch :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:17

Maartje1990 schreef:
En denk jij dat dat pijnloos gaat? :+ De medicatie die kankerpatiënten krijgen kunnen zorgen voor pijn, de kanker zelf kan zorgen voor pijn. Ook híer moet weer medicatie etc. voor komen om deze pijn weer te voorkomen.

Mee maar als je geluisterd had naar de NOS etc, ging het om medicijnen die levensverlengend waren. Dus voor mensen die al opgegeven waren, om hete ven cru te xeggen

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:21

Waarom moet we dit toch steeds vergelijken? Heeft een kankerpatiënt in Nederland meer recht op leven dan een slachtoffer van de ramp op de Filipijnen? Ik vind dit soort vergelijkingen voor alle partijen denigrerend. Ieder mens doneert geld aan het doel dat hij of zij zelf goeddunkt. Niemand hoeft zich daarvoor tegenover een ander te verantwoorden. Er is zoveel leed en onrecht in de wereld, niemand kan dat allemaal oplossen. Als iedereen naar eigen eer en geweten zijn steentje bijdraagt, dan hoeven we niemand verwijten te maken.

Kijk daarnaast eens naar de volgende cijfers.
- KWF heeft in 2012 146,3 miljoen euro opgehaald voor kankerbestrijding.
Bron: http://scripts.kwfkankerbestrijding.nl/ ... _2012/#/4/
- Giro 555 heeft tot op heden 30,2 miljoen opgehaald voor de ramp op de Filipijnen.
Bron: http://giro555.nl/

Ik vind dat eerste bedrag persoonlijk alles behalve schandalig laag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:22

Het gaat hier niet om de vergelijking tussen kanker en de Filipijnen, maar om de besteding van het geld.
Overigens vind ik het vooral een probleem of discussie hoe gemeenschaps-/belastinggeld besteed wordt, dat is toch wat anders dan geld dat mensen zelf doneren. En dat is natuurlijk waar het bij collectes of acties om gaat, dat bepaalt ieder voor zich.

Bij gemeenschapsgeld snap ik deze discussie heel goed.
Je kunt geld maar 1 keer uitgeven en als er veel overheidsgeld naar ontwikkelings- of noodhulp gaat, kan dat dus niet besteed worden aan kankeronderzoek en kankerbestrijding.

De opmerkingen die sommigen maken dat genezing van kanker financieren prima is, maar levens rekken minder belangrijk, vind ik buitengewoon kortzichtig!
Verplaats je eens in die situatie: dat je man of vriend of een van je ouders kanker heeft, en met medicatie nog een half jaar langer bij je kan blijven ..... Pas als je je daar een reele voorstelling van kunt maken, dus die ervaring hebt, kun en mag je daarover oordelen vind ik!

En persoonlijk vind ik dat geld besteden aan kankerbehandeling en kankeronderzoek boven aan de prioriteitenlijst mag staan bij het kiezen van doelen waar 'ons' geld aan besteed moet worden. :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:24

Celiien schreef:
Maartje1990 schreef:

Mee maar als je geluisterd had naar de NOS etc, ging het om medicijnen die levensverlengend waren. Dus voor mensen die al opgegeven waren, om hete ven cru te xeggen

ik denk dat als het jou zelf , je vader .. je moeder of whatever betreft je misschien wel eens anders kan gaan praten ...

In een aantal gevallen kan medicatie goedkoper ... maar die "medicatie" word o.a. door de overheid en farma. industrie tegen gewerkt

Miepie77

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:26

Ben het helemaal met je eens TS, zolang er nog dodelijke ziektes zijn en mensen in Nederland eten moeten halen bij de voedselbank, geef ik niet aan de Filipijnen ed, niet dat dat niet erg is, maar er is veel mis in eigen land.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:29

Maartje1990 schreef:

Bij de medicijnen waarover ze nu aan het steggelen gaan, gaat het niet om morfine. Die is zo duur niet, dat is ook niet nieuw en dat kunnen ze blijven geven. Het gaat om nieuwe behandelende medicijnen die duur zijn, die misschien een paar ton kosten en 2 maanden levensverlenging opleveren,en niet om een simpel antibioticakuurtje of pijnbestrijding.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:32

Overigens nog even de opmerking, dat er nergens, maar dan ook nergens staat dat kankerpatiënten geen medicijnen meer krijgen. Er wordt echter door oncologen gezegd dat er dure medicijnen aan komen, zich daarop moeten voorbereiden, en of het niet misschien niet beter is om de kosten te laten meespelen bij de uitschrijving van een geneesmiddel
Bijvoorbeeld:
Eribulin, tegen uitgezaaide borstkanker, kost omgerekend 145 duizend euro per gewonnen levensjaar maar levert gemiddeld 2,7 maanden levenswinst op.
Axitinib, tegen niercelkanker, kost gemiddeld 50.000, voor een levenswinst van nog geen 2 maanden

Ik zeg niet dat die mensen geen recht hebben om te leven! Maar als de pot tussen ziekenhuizen en verzekeringen op begint te raken, tjah, gaan we dan voor levensverlengend, of levensreddend? Ik kan de keuze niet maken, maar ik snap de stelling van de oncologen wel!

Dus zoals ik zeg, het verhaal moet goed begrepen worden. Sowieso moeten wij blij zinn dat we überhaupt nog een ziektekosten verzekering hebben, die dat überhaupt dekt.

@happinez, ik zeg nergens dat men niet meer mag leven! Ik zeg echter wel dat ik, met bovenstaand verhaal, de oncologen wel begrijp in hun stellig dat er eens naar gekeken moet worden. Genoeg landen waar nu een drempel is van

Enne in uk hadden ze zo'n prijsplafond, en Woods alle medicijnprijzen gingen opeens drastisch omlaag :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:33

Cassidy schreef:
Bij de medicijnen waarover ze nu aan het steggelen gaan, gaat het niet om morfine. Die is zo duur niet, dat is ook niet nieuw en dat kunnen ze blijven geven. Het gaat om nieuwe behandelende medicijnen die duur zijn, die misschien een paar ton kosten en 2 maanden levensverlenging opleveren,en niet om een simpel antibioticakuurtje of pijnbestrijding.

Is dat ook niet door omstreden regeltjes ?

Even om een goed voorbeeld te hebben...
Wij hadden spuiten van € 1000 in de kast liggen .. ongeopend zijn die terug gegaan en vernietigd.
Zo is dat vaker gegaan met medicatie die terug ging.
Dat is toch bizar ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:34

simodi schreef:
En persoonlijk vind ik dat geld besteden aan kankerbehandeling en kankeronderzoek boven aan de prioriteitenlijst mag staan bij het kiezen van doelen waar 'ons' geld aan besteed moet worden. :j

Op welke plek komen de hart- en vaatziekten?

Op dit moment is de belangrijkste speler die bepaald welke medicijnen en behandelingen mogen worden gebruikt de verzekeraar en daarna pas de arts...

Er wordt ontzettend veel geld gegegeven aan onderzoek naar kanker en mede daardoor zijn de kansen op genezing een stuk beter dan jaren geleden. Gelukkig maar want het is een vreselijke ziekten maar helaas zijn er heel veel vreselijek ziektes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:36

Maar het gaat niet alleen maar om levensverlengend, het gaat ook om levenskwaliteit. Een oncoloog is er om te zorgen dat de kwaliteit van het leven van een kankerpatiënt, waarbij behandeling alleen nog maar levensverlengend is, goed is. En als zo'n duur medicijn zorgt dat die patiënt nog 2 maanden kwalitatief dan nog beter is dan anders. Dan vind ik dat een beslissing van de patiënt in overleg met de oncoloog. Niet eentje van de samenleving of de regering. Het is niet hun leven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:38

Happinez schreef:
Wij hadden spuiten van € 1000 in de kast liggen .. ongeopend zijn die terug gegaan en vernietigd.
Dat is toch bizar ?

Ja dat is bizar maar als ze het terug nemen hebben ze geen garantie dat de middelen op juiste manier zijn bewaard of en niet iets mee gebeurt wat de werking kan beinvloeden etc.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:38

Vjestagirl schreef:
Ik vind het vooral raar dat mensen serieus denken dat het niet 'gepast' is om dat geld naar de Filipijnen te doen. Die mensen hebben helemaal niets meer. Geen huis, geen eten, geen drinken, vaak zijn ze familie kwijt. De komende jaren is het waarschijnlijk niets dan ellende en armoe daar, en zullen er nog veel meer mensen doodgaan. Ik vind het niet meer dan logisch dat we in ons land van 1000en kansen, waar we het zó ontzettend goed hebben geld geven aan de mensen die niets hebben in deze wereld. Die hun kinderen zijn sterven in hun armen aan ziektes die hier al niet eens meer bestaan, of aan de gevolgen van ondervoeding of uitdroging, wat we ons hier niet eens meer voor kunnen stellen.

Hier zijn er reclames voor kinderen die geen fiets hebben... Nogal een andere orde van grootte.

Amen _/-\o_ je bespaart mij een hoop typwerk :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:39

Celiien, ik denk dat ze vooral dan eens moeten gaan kijken naar andere dingen die veel geld kunnen besparen. In het hele zorg wezen...

een maand extra kan zoveel doen als een patiënt die nog kan ( en wil uiteraard ) meemaken, zowel voor patiënt als mensen die dichtbij de persoon staan.
Die keuze ligt niet bij de oncoloog of samenleving.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:40

Aar gaan we nog meer op besparen dan? Nog meer oudjes? Gehandicapten, geestelijk gestoorden? Op hart/nier ziekten?
Er zijn altijd wel gedupeerden, toch?

En als ze zo graag nog willen, waarom dan niet zelf laten betalen of een deel? Oid?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 30-11-13 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:41

fransje23 schreef:
Happinez schreef:
Dat is toch bizar ?

Ja dat is bizar maar als ze het terug nemen hebben ze geen garantie dat de middelen op juiste manier zijn bewaard of en niet iets mee gebeurt wat de werking kan beinvloeden etc.

In sommige gevallen niet, maar er zijn gevallen waarbij het geen klote uitmaakt of je ze met 5 graden of 15 graden bewaard. ( en alles nog strak verpakt zit )
Daar is geen onderscheid tussen , alles wat terug gaat word vernietigd.